PDA

View Full Version : VS willen wereld-partnerschap kernenergie


Havana
16 maart 2006, 16:51
15-03-2006


MOSKOU (ANP) - De Verenigde Staten willen een wereldomspannend partnerschap voor kernenergie, dat ontwikkelingslanden betere toegang geeft tot gebruik van kernenergie voor vreedzame doeleinden. Dat zegt de Amerikaanse minister voor Energie, Samuel Bodman.
Bodman deed zijn uitspraken woensdag in Moskou aan de vooravond van een bijeenkomst van de G8-ministers van Energie. Het partnerschap moet onder toezicht staan van de atoomwaakhond van de Verenigde Naties, het IAEA. Volgens Bodman hebben Frankrijk, Rusland en China positief gereageerd op het plan. De Russische minister van Buitelandse Zaken, Sergej Lavrov, zei maandag dat Rusland en de VS mogelijk met een gezamenlijk voorstel komen voor ontwikkeling van kernenergie voor civiel gebruik zonder risico van militaire toepassingen.
--------------------------------------------------------------------

Heftruck
16 maart 2006, 17:05
En toch moest ik lachen. Het land dat destijds de informatie achterhield, is nu plots bereid tot het delen ervan. Grappig. :lol:

labyrinth
16 maart 2006, 18:12
En toch moest ik lachen. Het land dat destijds de informatie achterhield, is nu plots bereid tot het delen ervan. Grappig. :lol:

Alles is evolutie. Globalisering heeft als voordeel dat we beseffen dat we allen in hetzelfde schuitje zitten....... niemand kan nog alleen bootje varen, behalve het Vlaams Belang natuurlijk, die denken dat ze dat wel kunnen.

kelt
17 maart 2006, 09:36
Ik meende me te herinneren dat het VN agentschap voor atoomenergie daarvoor bestaat,dus niet alleen een politie-orgaan is zoals men soms denkt...

Er IS juridisch geen enkele hinderpaal om aan vreedzame atoomontwikkeling te doen!

Natuurlijk,als gevestigde belangen enkele "sleutels" in handen willen houden als drukkingsmiddel, ontstaat er een probleem...

kaatd
17 maart 2006, 12:27
Er IS juridisch geen enkele hinderpaal om aan vreedzame atoomontwikkeling te doen!

Zeer juist en het is nog veel straffer: volgens het Nonproliferatieverdrag (dat door Iran werd ondertekend maar door Israël niet) heeft elk land (dus ook Iran) het recht om alle onderzoek te doen en technologieën te ontwikkelen, voor het vreedzaam gebruik van kernenergie.

Datzelfde verdrag verplicht de ondertekenaars ervan om hun militair nucleair arsenaal af te bouwen. In die zin zijn landen als de VS, het VK, China, Frankrijk enz dus in overtreding met het NPT en is Iran dat niet.

Maar dat soort feiten spelen in de hoofden van de mensen al lang geen rol meer, verdwaasd als ze zijn door de onophoudelijke stroom propaganda en leugens.

eno2
17 maart 2006, 12:35
En voor wanneer een wereldomvattende inspanning voor het afbouwen
van de gemeenschapsdure, veel te kapitaalintensieve, met onopgeloste en onoplosbare afvalproblemen geconfronteerde en nucleaire proliferatie behepte nucleaire sector met zijn giftigste en gevaarlijkste producten ter wereld?
Dat zou alleen maar een stimulans zijn voor het veel te traag op gang komend heroriënteren van de hoognodige kapitaalstromen naar de
duurzame sector en zijn ontwikkeling uit de kinderschoenen...

Herr Flick
17 maart 2006, 12:53
In de states is er wel een student die bezig was een nucleaire reactor te bouwen, ...

Ze zijn zijn garage met verschillende trucks komen ontmantelen, en hebben de halve buurt mogen ontsmetten, ...

Ze zijn het pas te weten gekomen toen hij zelf inzag, dat het toch wat gevaarlijk begon te worden, hij had namelijk op zijn eigen geigerteller gezien dat zelf de voortuin van een paar buren al behoorlijk radioactief besmet was...

Maw, een tiener zit doodleuk een reactor ineen te knutselen en ze zien het nog niet eens...

Ze weten zelf ook wel dat het voor iemand die een beetje fysica en chemie gehad heeft, met genoeg fantasie en budget een koud kunstje is om te gaan experimenteren.

Dus is het inderdaad beter van gewoon op besteling een reactor te gaan neerzetten zo hou je het nog een beetje onder controle.

Trouwens die afhankelijkheid van het MO zal er ook wel voor iets tussenzitten.

Herr Flick
17 maart 2006, 12:56
Je zou dan denken, hoe geraakte die kleine in godsnaam aan uranium of plutonium, ... ?

Heel simpel hij had van een chemieprof geleerd dat die radioactief spul verkreeg van een of ander gebruikt product. Dit deels te ontmantelen.

Die gast had er niks beters op gevonden dan die dingen te gaan opkopen en de actieve stof eruit te halen, ...

Maw, u wil een vuile bom, de plaatselijke zelfmoordterorist, zet die in 1,2,3 in mekaar.

eno2
17 maart 2006, 13:06
Ik wil ook wel een atoomreactor in mijn garage.
Helaas heb ik geen garage...