PDA

View Full Version : De mooiste volksliederen.


Renaud
22 juli 2003, 15:47
Probeer een beetje objectief te zijn. Geef er ongeveer 5.
Voor mij dat van: (niet zozeer in de juiste volgorde)

- Duitsland
- Nederland
- Europa
- UK
- Frankrijk of België

PAJOT
22 juli 2003, 17:23
1. :D :D :D Nederland :D :D :D
2. Frankrijk
3. Hongarije
4. Duitsland
5. Bulgarije

Pat
22 juli 2003, 17:43
Europa

TomB
22 juli 2003, 19:10
Ierland
Schotland
Frankrijk
Nederland
Duitsland

In die volgorde

Vlaanderen Boven
22 juli 2003, 20:34
Ierland
Schotland
Frankrijk
Nederland
Duitsland

In die volgorde

Ik had half verwacht om daar 'de Verenigde Staten' bij te zien

Tantist
22 juli 2003, 21:15
Pfff... geen echte volgorde in

UK
Nederland
Frankrijk

Al de rest vind ik maar middelmatig.

C uit W
22 juli 2003, 21:16
De italiaanse vind ik speciaal.
Al de rest vind ik een beetje op elkaar lijkend.

TomB
22 juli 2003, 22:12
Ierland
Schotland
Frankrijk
Nederland
Duitsland

In die volgorde

Ik had half verwacht om daar 'de Verenigde Staten' bij te zien

Old Mc. Donald had a farm vs. Oh Flower of Scotland will lose out anytime.

De modernere kan ik wel pruimen, maar ze tippen toch niet aan mensen zoals the Pogues etc.

Maar kom, hier is een bepaalde strofe die ik wil meegeven aan de haters:

Well I heard mister Young sing about her
Well, I heard ole Neil put her down
Well, I hope Neil Young will remember
A Southern man don't need him around anyhow

Patriot!
23 juli 2003, 00:28
CCCP
RULE BRITANNIA
MARSEILLAISE
BRABANCONNE (wel niet de strofe die thans in gebruik is, qua tekst)
MARCHA REAL

geen bepaalde volgorde zeker :wink:

Bruno*
23 juli 2003, 00:49
Brabançonne
God Save the King/Queen
Marseillaise
De Internationale
Marcha Real

TomB
23 juli 2003, 03:35
Brabançonne
God Save the King/Queen
Marseillaise
De Internationale
Marcha Real

De versie van de sex pistols neem ik aan? ;)

Dimitri
23 juli 2003, 11:32
In niet eens zo heel willekeurige volgorde (en voor zover ik ze ken natuurlijk), de mooiste:
Hongarije
Nederland
Taiwan
Duitsland
Rusland
Israël
Zuid-Afrika

Het maakt natuurlijk nog wel heel wat uit, welke uitvoering je hoort.

Tip: ga helemaal los op het Wilhelmus met deze danceversie van de Rotterdamse megadisco Hollywood: http://www.danceplanet.net/mp3/wilhelmus.mp3 8)
http://deephousepage.com/smilies/club.gif

Er is trouwens ook nog een gezongen houseversie van het Wilhelmus in omloop, maar die kon ik zo gauw niet vinden.

Dimitri
23 juli 2003, 11:35
RULE BRITANNIA
De Internationale
Blijkbaar is het onderscheiden van volkeren voor jullie net zo moeilijk als het onderscheiden van volksliederen. :wink:

De Knut
23 juli 2003, 11:39
Niet in bepaalde volgorde:

Italië (klinkt anders dan de anderen)
Vlaanderen (omwille van de inhoud)
Zuid-Afrika (het échte, De Stem, niet het modernistische)
En natuurlijk:

Der er et yndigt land,
Det står med brede bøge
Nær salten østerstrand;
Det bugter sig i bakke, dal,
Det hedder gamle Danmark,
Og det er Frejeas sal.

Patriot!
23 juli 2003, 12:54
RULE BRITANNIA
De Internationale
Blijkbaar is het onderscheiden van volkeren voor jullie net zo moeilijk als het onderscheiden van volksliederen. :wink:


Wat?

Dimitri
23 juli 2003, 13:13
Wat?
Blijkbaar is het inzien en erkennen van je fouten nóg moeilijker dan het onderscheiden van volkeren en volksliederen.

Misschien kun je even zeggen van welke landen Rule Britannia en de Internationale de volksliederen zijn? :roll:

De Knut
23 juli 2003, 13:16
De Internationale... is da nu van Absurdistan of van Sjokkowakije?

Patriot!
23 juli 2003, 14:08
Wat?
Blijkbaar is het inzien en erkennen van je fouten nóg moeilijker dan het onderscheiden van volkeren en volksliederen.

Misschien kun je even zeggen van welke landen Rule Britannia en de Internationale de volksliederen zijn? :roll:

De Internationale is zeker geen volkslied, en RULE BRITANNIA is het onofficiele volkslied van de UK...


Trouwens, waarom zegt ge dat tegen Belgischgezinden, en niet tegen flaminganten die hier met het Europees volkslied en de Vlaamse leeuw komen aandraven? Selectieve verontwaardiging? :roll:

De Knut
23 juli 2003, 14:14
Trouwens, waarom zegt ge dat tegen Belgischgezinden, en niet tegen flaminganten die hier met het Europees volkslied en de Vlaamse leeuw komen aandraven? Selectieve verontwaardiging? :roll:

Niet wenen he... daar ik kan ik niet tegen hoor. :twisted:

Jorge
23 juli 2003, 14:26
Brazillië!

Dimitri
23 juli 2003, 14:33
De Internationale is zeker geen volkslied, en RULE BRITANNIA is het onofficiele volkslied van de UK...
Het onofficiële volkslied? Het is gewoon een volksliedje! Ja, dan kan ik ook wel "Waar de blanke top der duinen erin gaan zetten", kom nou! Het ging om volksliederen (nationale hymnes), niet om volksliedjes.

Trouwens, waarom zegt ge dat tegen Belgischgezinden, en niet tegen flaminganten die hier met het Europees volkslied en de Vlaamse leeuw komen aandraven? Selectieve verontwaardiging? :roll:
Omdat het Europese en Vlaamse volkslied WEL officiële volksliederen zijn misschien? :roll:

Jorge
23 juli 2003, 14:41
De Internationale is zeker geen volkslied, en RULE BRITANNIA is het onofficiele volkslied van de UK...
Het onofficiële volkslied? Het is gewoon een volksliedje! Ja, dan kan ik ook wel "Waar de blanke top der duinen erin gaan zetten", kom nou! Het ging om volksliederen (nationale hymnes), niet om volksliedjes.

Trouwens, waarom zegt ge dat tegen Belgischgezinden, en niet tegen flaminganten die hier met het Europees volkslied en de Vlaamse leeuw komen aandraven? Selectieve verontwaardiging? :roll:
Omdat het Europese en Vlaamse volkslied WEL officiële volksliederen zijn misschien? :roll:

Jongens, het was maar de vraag welk volkslied jullie mooi vonden, niet welke officieel zijn of in aanmerking komen...

1. Du (voor Duitsland)
2. België (voor Nederland)
3. Dominique (voor België)
4. My Way (voor de Vs)

:wink:

numarx
23 juli 2003, 14:51
In dat geval: Imagine. Voor elk land.

Dimitri
23 juli 2003, 14:51
Jongens, het was maar de vraag welk volkslied jullie mooi vonden, niet welke officieel zijn of in aanmerking komen...
Nee, da's ook niet het punt. De Flower of Scotland is ook niet officieel het volkslied van Schotland, maar het wordt wel gebruikt als Schots volkslied, bijvoorbeeld bij sportwedstrijden (voetbal, rugby). Maar Rule Britannia slaat nergens op, dat is geen volkslied. God save the Queen is het enige echte volkslied van Groot-Brittannië (en Engeland), klaar.

Jorge
23 juli 2003, 14:54
Jongens, het was maar de vraag welk volkslied jullie mooi vonden, niet welke officieel zijn of in aanmerking komen...
Nee, da's ook niet het punt. De Flower of Scotland is ook niet officieel het volkslied van Schotland, maar het wordt wel gebruikt als Schots volkslied, bijvoorbeeld bij sportwedstrijden (voetbal, rugby). Maar Rule Britannia slaat nergens op, dat is geen volkslied. God save the Queen is het enige echte volkslied van Groot-Brittannië (en Engeland), klaar.

Voor mijn part is de vogelkensdans een volkslied. :wink:

En Imagine is een schoon voorstel voor de algehele mensheid.

De Knut
23 juli 2003, 15:30
En Imagine is een schoon voorstel voor de algehele mensheid.

8O zo een zaaglied. Ideaal voor euthanasie op de mensheid ja!

numarx
23 juli 2003, 15:35
Waarom had ik die reactie van u verwacht?

De Knut
23 juli 2003, 15:47
Waarom had ik die reactie van u verwacht?

Omdat U weet dat ik wél smaak qua muziek heb. 8)

Renaud
23 juli 2003, 16:05
Wat een 'averij' heb ik hier weer aangericht?! :?
Ik denk dat jullie opgesloten en alleen in een klein kamertje nóg een manier zouden vinden om ruzie te maken...

C uit W
23 juli 2003, 16:06
Wat een 'averij' heb ik hier weer aangericht?! :?
Ik denk dat jullie opgesloten en alleen in een klein kamertje nóg een manier zouden vinden om ruzie te maken... Dat is nu een situatie waar iedereen in ruzie zou raken :? Kan je geen beter voorbeeld vinden 8O

Renaud
23 juli 2003, 16:09
Wat een 'averij' heb ik hier weer aangericht?! :?
Ik denk dat jullie opgesloten en alleen in een klein kamertje nóg een manier zouden vinden om ruzie te maken... Dat is nu een situatie waar iedereen in ruzie zou raken :? Kan je geen beter voorbeeld vinden 8O

Euh? Moest ik alleen in een klein kamertje opgesloten zitten... tegen wie of wat moet ik dan beginnen te roepen?

C uit W
23 juli 2003, 16:11
Wat een 'averij' heb ik hier weer aangericht?! :?
Ik denk dat jullie opgesloten en alleen in een klein kamertje nóg een manier zouden vinden om ruzie te maken... Dat is nu een situatie waar iedereen in ruzie zou raken :? Kan je geen beter voorbeeld vinden 8O

Euh? Moest ik alleen in een klein kamertje opgesloten zitten... tegen wie of wat moet ik dan beginnen te roepen? ah , ik dacht jullie en alleen --> samen in een kleine kamer

TomB
23 juli 2003, 16:31
New York New York beats het pessimistische imagine. Start spreading the news!

numarx
23 juli 2003, 16:37
Pessimistisch? 8O

De Vliegende Hollander
23 juli 2003, 17:43
Nederland
Zuid-Afrika
GB
VS
Rusland
Japan

standardharrier
24 juli 2003, 22:08
Europa (veruit het mooiste)
Frankrijk
Rusland

En als we het over volkse liedjes hebben, springen "a las barricadas" en "cossack patrol" ertussen uit

TomB
24 juli 2003, 22:29
Pessimistisch? 8OIk heb mij ooit eens proberen voor te stellen wat John Lennon wou en ik kreeg koude rillingen op mijn rug van de maatschappij die die kerel voorstelde in dat liedje.

Renaud
25 juli 2003, 22:11
Pessimistisch? 8OIk heb mij ooit eens proberen voor te stellen wat John Lennon wou en ik kreeg koude rillingen op mijn rug van de maatschappij die die kerel voorstelde in dat liedje.

Had je toen een pet gesmoord? Want dat is echt wel een vereiste :wink:

numarx
25 juli 2003, 22:20
Ik heb mij ooit eens proberen voor te stellen wat John Lennon wou en ik kreeg koude rillingen op mijn rug van de maatschappij die die kerel voorstelde in dat liedje.

http://www.essentialart.com/mh/Cheryl_Piperberg_Children_Love_the_World.jpg

Oh, horror!

TomB
25 juli 2003, 22:33
Imagine there's no heaven,
It's easy if you try,
Dat was inderdaad niet moeilijk
No hell below us,
En dit ging ook nog wel.
Above us only sky,
Ack, enkel sky, daar gaat mijn job in de luchtvaart
Imagine all the people
living for today...
Yay, live like there's no tomorrow

Imagine there's no countries,
I'd like there to be one country please
It isnt hard to do,
Nothing to kill or die for,
En bij het leger kan ik ook al niet meer binnen
No religion too,
cool
Imagine all the people
living life in peace...

Imagine no possesions,
WHAAAAAA!
I wonder if you can,
No need for greed or hunger,
No need, but I waaaaant
A brotherhood of man,
Imagine all the people
Sharing all the world...
ok, but my piece is bigger than your piece

You may say Im a dreamer,
Dreamer? Communist terrorist looking for our doom you are
but Im not the only one,
Unfortunately
I hope some day you'll join us,
Okay, maybe you are a dreamer after all
And the world will live as one.

Ik heb het proberen te verwoorden, maar dat is moeilijker als ik dacht. Ik kreeg in mijn hoofd van die gedachten waarbij de politie u 's morgens verplicht prozac deed slikken omdat gelukkig zijn verplicht is. Ik zag mij een appel plukken en onmiddellijk een hele zwerm parasieten afkomen om daar allemaal eens van te bijten zodat ik enkel nog het klokhuisje over had. Uiteindelijk eindigde mijn visioen met TomB die ge-euthanaseerd werd door een bende glimlachende debielen.

Het Vraagteken
25 juli 2003, 22:47
Ga nu eens terug in je kindertijd Tom... wat is jouw eerste traumatiserende ervaring met hippies :wink:

TomB
25 juli 2003, 22:52
Pessimistisch? 8OIk heb mij ooit eens proberen voor te stellen wat John Lennon wou en ik kreeg koude rillingen op mijn rug van de maatschappij die die kerel voorstelde in dat liedje.

Had je toen een pet gesmoord? Want dat is echt wel een vereiste :wink:

Een pet? Gij zijt van rond Brussel!

TomB
25 juli 2003, 22:57
Ga nu eens terug in je kindertijd Tom... wat is jouw eerste traumatiserende ervaring met hippies :wink:Met hippies nooit problemen gehad. Hippies zijn ok, je kan die makkelijk uitbuiten, moesten ze nog werken ook dan kon ik misschien ooit van hippies houden. Punkers zijn beter, die willen werk, hebben veel energie en een lage levensstandaard.

Paulus de Boskabouter
25 juli 2003, 22:58
Ga nu eens terug in je kindertijd Tom... wat is jouw eerste traumatiserende ervaring met hippies :wink:

:lol: :lol: :lol:

zijn anarchistisch liefje heeft 'em gedumpt zeker? :?

TomB
25 juli 2003, 23:00
Ga nu eens terug in je kindertijd Tom... wat is jouw eerste traumatiserende ervaring met hippies :wink:

:lol: :lol: :lol:

zijn anarchistisch liefje heeft 'em gedumpt zeker? :?Hihi, dat is nog juist ook, maar dat had niets met ideologie te maken.

Renaud
26 juli 2003, 08:12
Pessimistisch? 8OIk heb mij ooit eens proberen voor te stellen wat John Lennon wou en ik kreeg koude rillingen op mijn rug van de maatschappij die die kerel voorstelde in dat liedje.

Had je toen een pet gesmoord? Want dat is echt wel een vereiste :wink:

Een pet? Gij zijt van rond Brussel!

8)

Antoon
18 augustus 2003, 15:37
Imagine there's no heaven,
It's easy if you try,
Dat was inderdaad niet moeilijk
No hell below us,
En dit ging ook nog wel.
Above us only sky,
Ack, enkel sky, daar gaat mijn job in de luchtvaart
Imagine all the people
living for today...
Yay, live like there's no tomorrow

Imagine there's no countries,
I'd like there to be one country please
It isnt hard to do,
Nothing to kill or die for,
En bij het leger kan ik ook al niet meer binnen
No religion too,
cool
Imagine all the people
living life in peace...

Imagine no possesions,
WHAAAAAA!
I wonder if you can,
No need for greed or hunger,
No need, but I waaaaant
A brotherhood of man,
Imagine all the people
Sharing all the world...
ok, but my piece is bigger than your piece

You may say Im a dreamer,
Dreamer? Communist terrorist looking for our doom you are
but Im not the only one,
Unfortunately
I hope some day you'll join us,
Okay, maybe you are a dreamer after all
And the world will live as one.

:lol: :lol: :lol:

Zooabonne
18 augustus 2003, 19:34
'T Europese en Belgische natuurlijk :)

Celebfin
18 augustus 2003, 19:51
Ik zing de brabanconne altijd op de fiets, tot grote ergernis van mijn medefietsers.

Pieterjan
18 augustus 2003, 19:52
Ma Normandie

Quand tout renaît �* l'espérance,
Et que l'hiver fuit loin de nous,
Sous le beau ciel de notre France,
Quand le soleil revient plus doux,
Quand la nature est reverdie,
Quand l'hirondelle est de retour,
J'aime �* revoir ma Normandie !
C'est le pays qui m'a donné le jour.

J'ai vu les champs de l'Helvétie,
Et ses chalets et ses glaciers ;
J'ai vu le ciel de l'Italie,
Et Venise et ses gondoliers.
En saluant chaque patrie,
Je me disais : aucun séjour
N'est plus beau que ma Normandie !
C'est le pays qui m'a donné le jour.

Il est un âge dans la vie,
Où chaque rêve doit finir,
Un âge où l'âme recueillie
A besoin de se souvenir.
Lorsque ma muse refroidie
Aura fini ses chants d'amour,
J'irai revoir ma Normandie !
C'est le pays qui m'a donné le jour.

Frédéric Bérat
(Rouen 1801- Paris 1855)
Chansonnier

Patriot!
18 augustus 2003, 21:29
Ik zing de brabanconne altijd op de fiets, tot grote ergernis van mijn medefietsers.


Hahahahahaha! Doet gij met ons mee aan de Gordel?

Antoon
19 augustus 2003, 11:20
Wat eigen is aan de brabaçonne is dat de overgrote meerderheid van de bevolking enkel kan meefluisteren, omdat er nog maar weinig mensen de tekst kennen, laat staan de geschiedenis ervan.

Ter historische waarde (zeker niet om enige belgicistische gevoelens) pen ik hier de tekst in drie talen neer, alsook wat uitleg:

Officiële tekst in het Nederlands

"O dierbaar België
O heilig land der vaad'ren
Onze ziel en ons hart zijn u gewijd.
Aanvaard ons hart en het bloed van onze adren,
Wees ons doel in arbeid en in strijd.
Bloei, o land, in eendracht niet te breken;
Wees immer u zelf en ongeknecht,
Het woord getrouw, dat ge onbevreesd moogt spreken:
Voor Vorst, voor Vrijheid en voor Recht. (x3)"

Officiële tekst in het Frans

"O Belgique, ô mère chérie,
A toi nos coeurs, �* toi nos bras,
A toi notre sang, ô Patrie !
Nous le jurons tous, tu vivras !
Tu vivras toujours grande et belle
Et ton invincible unité
Aura pour devise immortelle :
Le Roi, la Loi, la Liberté ! (x3)"

Officiële tekst in het Duits

"Edles Belgien, ewig geliebtes land,
Dir gehören unsere herzen, unsere arme.
Beim reinen blut, das für dich geflossen ist, vaterland,
Schwören wir dir mit einstimmigem ruf : du wirst leben !
Groß und schön wirst du immer leben,
Und der ewige wahlspruch
Deiner unverbrüchlichen einheit wird heißen :
Für könig, recht und freiheit !


Ontstaansgeschiedenis van de Brabançonne
Na de gevechten van september 1830 trokken enkele jongelui op een avond naar het café "L'Aigle d'Or" in de Brusselse Greepstraat. Deze jonge patriotten namen plaats in het salon op de eerste verdieping. De jonge vrijheidsstrijders praatten, lachten en zongen, tot een van hen, een zekere Jenneval, de verzen begon te declameren van een tekst die hijzelf had opgesteld en die zijn revolutionaire aspiraties vertolkte.

Er wordt verteld dat op die manier het Belgisch volkslied in 1830 ontstond. Al heeft deze anekdote geen historische waarde, toch staat vast dat de eerste Brabançonne eind 1830 werd opgesteld door Louis-Alexandre Dechet, beter bekend als Jenneval. Deze was acteur bij de Muntschouwburg waar overigens op 25 augustus 1830 de revolutie begon die leidde tot de onafhankelijkheid van België. Jenneval nam dienst in het leger van de revolutionairen en werd op 18 oktober 1830 in gevechten bij Lier gedood.
Naargelang van de gebeurtenissen paste hij zijn tekst aan en maakte zo drie versies van het Belgisch volkslied.

In 1860 werd het lied immers nogmaals aangepast. Dat gebeurde uiteraard niet door de maker ervan, maar wel door Eerste Minister Charles Rogier die Jennevals heftige uitvallen tegen Willem van Nassau, de Prins van Oranje, ingrijpend afzwakte. Dat is de versie die u hierboven aantreft en die nog steeds de tekst van het Belgisch volkslied is.

De muziek van de "Brabançonne" werd tijdens de woelige septemberdagen van 1830 gecomponeerd door François Van Campenhout. De eerste openbare vertolking van het Belgisch volkslied vond plaats in de Muntschouwburg, begin oktober 1830. De oorspronkelijke partituur werd eveneens aangepast aan de tekst van Charles Rogier.

In feite bestaat er geen officiële versie van de "Brabançonne". Verschillende commissies werden belast met het bestuderen van de tekst en de melodie van "De Brabançonne" en met het opstellen van een officiële versie. Deze werkzaamheden hebben echter nooit tot een resultaat geleid. In een ministeriële rondzendbrief van het Ministerie van Binnenlandse Zaken van 8 augustus 1921 wordt wel verklaard dat enkel de vierde strofe van de tekst van Charles Rogier, zowel in het Nederlands als in het Frans, als de officiële versie moet worden beschouwd.

Er bestaat tevens een monument "De Brabançonne" dat zich te Brussel bevindt op het Surlet de Chokierplein. Op dit monument staan gedeeltelijk de Franse en Nederlandse tekst van het nationaal volkslied gebeiteld.

Patriot!
19 augustus 2003, 12:23
Zeer interessant, heeft iemand de originele, anti-Hollandse versie nog?

numarx
19 augustus 2003, 14:32
Zeer interessant, heeft iemand de originele, anti-Hollandse versie nog?
"Fuck de Hollanders, olé, olé
't zijn allemaal mietjes, olé olé"

Geen hoogstaande poëzie, maar het heeft toch maar gewerkt.

Georg
19 augustus 2003, 15:48
Zeer interessant, heeft iemand de originele, anti-Hollandse versie nog?
In het Duits gaat die als volgt :
Ohne Holland, gehen wir zum WM !
Ohne Holland, gehen wir zum WM !

(voor zij die het nog niet door hebben, het WM is het WeltMeisterschaft, of het WK in het nederlands)

Vlaamse Leeuw
19 augustus 2003, 17:40
Is da niet eerder:

Olé olé olé we gaan naar het WK
en Holland kan ni mee olé olé olé!

:lol:

Tantist
20 augustus 2003, 14:50
Ik zing de brabanconne altijd op de fiets.

:lol:

TomB
20 augustus 2003, 23:34
Ik zing de brabanconne altijd op de fiets, tot grote ergernis van mijn medefietsers.


Hahahahahaha! Doet gij met ons mee aan de Gordel?

De Gordel, is dat niet die fietstocht rond de faciliteitengemeenten? Ik zou daar toch maar oppassen met mijn Bub klakske. ;)

Tantist
20 augustus 2003, 23:36
Ik zing de brabanconne altijd op de fiets, tot grote ergernis van mijn medefietsers.


Hahahahahaha! Doet gij met ons mee aan de Gordel?

De Gordel, is dat niet die fietstocht rond de faciliteitengemeenten? Ik zou daar toch maar oppassen met mijn Bub klakske. ;)

Ik denk dat uw klok nog een beetje stil staat in de jaren '70...

Het Skill Effect
22 augustus 2003, 18:55
Afrikaanse zijn te gek.
Maar minder makkelijk op internet te vinden en niet zo bekend :wink: .

Otto
23 augustus 2003, 13:26
Nederland,
Engeland,
Duitsland,
Friesland,

Aangebrande Phönix
23 augustus 2003, 14:49
Behoorlijk Germaans, vind je niet?

Ik geloof net een open deur kapotgebombardeerd te hebben..

Otto
23 augustus 2003, 15:24
De liederen van de Kongo, China, en Ethiopië ken ik niet, al schijnt die laatste met een wasbord gespeeld te worden.

Aangebrande Phönix
23 augustus 2003, 16:23
Tjah, multifunctionaliteit, daar draait het om.

Eduard Khil
24 februari 2023, 19:06
https://www.youtube.com/watch?v=ww1dME7yuyk

Weyland
24 februari 2023, 19:09
Finland (https://youtu.be/LhO9j0G61Ac)