PDA

View Full Version : Zuid-Africa: Farm Murders


Jewel
6 april 2006, 17:41
Ik weet niet in hoeverre jullie bekend zijn met de Zuid-Africaanse "Farm Murders" of "Plaasmoorde", om het in het Africaans te zeggen. Daarom wil ik dit onderwerp even onder de aandacht brengen, gezien het in de Vlaamse media zo goed als dood gezwegen wordt. Sinds het einde van de Apartheid, is in Zuid-Africa immers alles zogezegd peis en vree.

Het betreft hier selectieve aanvallen op blanke Boeren, waarbij meestal niets gestolen wordt, maar de slachtoffers -ook vrouwen en kinderen- meestal gruwelijk om het leven gebracht worden. De daders zijn meestal werkloze zwarten, die soms wel een verplaatsing van 300 km doen om een farm te kunnen overvallen.

De Zuid-Africaanse regering ontkent dat blanken systematisch het slachtoffer zijn van dit buitensporige geweld, en doen er weinig aan om het probleem te stoppen. De oude strijdkreet "Kill the Boer, kill the farmer" is nog altijd niet begraven. Dit maakt van de blanke, Zuid-Africaanse landbouwer, met een moordcijfer van 313 op 100.000, het gevaarlijkste beroep ter wereld.

Wikipedia - Farm Murders
http://en.wikipedia.org/wiki/Farm_murders

Farm Murders in South-Africa (expliciete beelden!)
http://www.africancrisis.org/photos16.asp

Marcel Roele - Apartheid als excuus
http://www.meervrijheid.nl/index.html?mr-zuidafrika.htm

Jim Peron - Die, the beloved country
http://www.meervrijheid.nl/index.html?jpzuidafrika1.htm

oliepiek
6 april 2006, 18:33
Tja, geweld is natuurlijk nooit fijn, maar na decennia van racistische onderdrukking, uitbuiting, opsluiting, vernedering, kolonisatie, en uitroeiing, is het ergens wel normaal dat Zuid-Afrikanen een zware haat koesteren tegen de blanke misdadigers van het apartheidsregime.

Die blanke boeren zijn immers het symbool van heel die geschiedenis, dus het is eigenlijk heel gewoon dat ze daar nu nog de gevolgen van dragen.

Wanneer die blanken er niet meer zijn, zullen de Zuid-Afrikanen er ook geen geweld meer tegen plegen. Dat geef ik je op een blaadje. De kolonialen deden dat ook hoor: gewoon het probleem omleggen, dan bestaat het niet meer.

Jewel
6 april 2006, 19:48
Wanneer die blanken er niet meer zijn, zullen de Zuid-Afrikanen er ook geen geweld meer tegen plegen. Ik sta verstomd van zoveel wijsheid.

Mag ik er terloops even op wijzen dat de blanken -niet alleen in Zuid-Africa trouwens- gezorgd hebben voor economische en agrarische ontwikkeling, onderwijs en medische hulp? Ik weet dat het in de mode is om de blanken af te schilderen als onderdrukkers en uitbuiters, maar de balans van de blanke aanwezigheid in Africa is meer dan positief te noemen.

De Boeren zijn trouwens geen probleem; ze zijn de economische motor van Zuid-Africa.

Apocalyps
6 april 2006, 19:53
Poets-wederpoets?

democratsteve
6 april 2006, 20:13
Ik sta verstomd van zoveel wijsheid.

Mag ik er terloops even op wijzen dat de blanken -niet alleen in Zuid-Africa trouwens- gezorgd hebben voor economische en agrarische ontwikkeling, onderwijs en medische hulp? Ik weet dat het in de mode is om de blanken af te schilderen als onderdrukkers en uitbuiters, maar de balans van de blanke aanwezigheid in Africa is meer dan positief te noemen.

De paar overgebleven aboriginals in Australie en indianen in America zullen het ongetwijfeld roerend met u eens zijn. 8)

Phrea|K
6 april 2006, 20:56
Als ik mag oordelen op basis van dat wikipedia-artikel, dan lijkt anti-blank racisme me niet echt het hoofdmotief in de farm murders:



These claims of genocide were contradicted by the South African Government Committee of Inquiry into Farm Attacks report published in 2003[3] (http://en.wikipedia.org/wiki/Farm_murders#endnote_1ssa). The Committee found that:

Only a small proportion of attacks involve murder
Theft was committed in almost all cases - in cases where no theft appeared to take place, it was usually because the attackers were disturbed
White people were not targeted exclusively - in 2001, the report found that 61% of victims of farm attacks were white
The proportion of white victims had decreased over the four years immediately prior to the report (figures released in 2004 by AgriSA, which claims to represent 70,000 commercial farmers[7] (http://en.wikipedia.org/wiki/South_African_Farmer_Murders#endnote_agrimem) , suggest that the number of attacks has continued to fall annually[8] (http://en.wikipedia.org/wiki/South_African_Farmer_Murders#endnote_agrisa))

Vlaanderen Boven
6 april 2006, 20:59
Poets-wederpoets?

Dus morgen mag een Congolees jou komen omleggen, omdat je in het land woont dat hen heeft uitgebuit...wat een onzin. Mensen sterven door racistisch geweld. Dat valt niet goed te praten.

carlgustaaf
6 april 2006, 22:17
De paar overgebleven aboriginals in Australie en indianen in America zullen het ongetwijfeld roerend met u eens zijn. 8)hij heeft het over Afrika.Hou op met alles te verwarren a.u.b.

carlgustaaf
6 april 2006, 22:23
]Dus morgen mag een Congolees jou komen omleggen, omdat je in het land woont dat hen heeft uitgebuit[/B]...wat een onzin. Mensen sterven door racistisch geweld. Dat valt niet goed te praten.nee, dat mag die Congolees niet.Een héél volk verantwoordelijk stellen voor wat enigen van hun voorvaders gedaan hebben, dat is pas racisme!Dat zou zijn als bvb. alle Congolezen aanwezig in België opsluiten omdat één van hun voorvaders een diefstal, of een moord gepleegd heeft...Dan kunt ge bezig blijven, en de hele wereld uitroeien...

longhorn
7 april 2006, 00:37
Het is dankzij de nog aanwezige blanken dat Zuid-Afrika nog altijd het meest geevolueerd land is van Afrika. Gooi ze buiten en op 10 jaar is het land een puinhoop.

praha
7 april 2006, 00:53
Ik sta verstomd van zoveel wijsheid.

Mag ik er terloops even op wijzen dat de blanken -niet alleen in Zuid-Africa trouwens- gezorgd hebben voor economische en agrarische ontwikkeling, onderwijs en medische hulp? Ik weet dat het in de mode is om de blanken af te schilderen als onderdrukkers en uitbuiters, maar de balans van de blanke aanwezigheid in Africa is meer dan positief te noemen.

De Boeren zijn trouwens geen probleem; ze zijn de economische motor van Zuid-Africa.
dat tegengewicht op die balans is wel zuiver blank-subjectief te noemen

praha
7 april 2006, 00:55
Het is dankzij de nog aanwezige blanken dat Zuid-Afrika nog altijd het meest geevolueerd land is van Afrika. Gooi ze buiten en op 10 jaar is het land een puinhoop.
misschien liggen ze nu eenmaal liever in hun hangmatje bovenop die puinhoop ?

lombas
7 april 2006, 01:21
Dat klopt niet echt.

Ten eerste heeft de zwarte gemeenschap nog steeds veel ontzag (is het schrik) ten opzichte van de blanken.

Ten tweede is het merendeel van het kapitaal nog steeds in blanke handen.

In grote delen van Zuid-Afrika loopt het allemaal niet zo gespannen; misschien omdat er nog altijd een soort van apartheid is - ik woon in mijn wijk, jij in de jouwe en zo.

Het probleem is dat de geïsoleerde provincies, zoals Noordkaap en Noordoost, nooit een duidelijke apartheid hadden. Zwarten en blanken leefden er samen in gemeenschappen. Omdat ook Johannesburg/Kaapstad hun invloed niet lieten gelden, waren er milities van blanken. De AWB is er één van.

Zuid-Afrika kampt echte met vele andere problemen, en deze voorvallen zijn in vergelijking daarmee maar pover.

Herr Flick
7 april 2006, 07:44
Tja, geweld is natuurlijk nooit fijn, maar na decennia van racistische onderdrukking, uitbuiting, opsluiting, vernedering, kolonisatie, en uitroeiing, is het ergens wel normaal dat Zuid-Afrikanen een zware haat koesteren tegen de blanke misdadigers van het apartheidsregime.

Die blanke boeren zijn immers het symbool van heel die geschiedenis, dus het is eigenlijk heel gewoon dat ze daar nu nog de gevolgen van dragen.

Wanneer die blanken er niet meer zijn, zullen de Zuid-Afrikanen er ook geen geweld meer tegen plegen. Dat geef ik je op een blaadje. De kolonialen deden dat ook hoor: gewoon het probleem omleggen, dan bestaat het niet meer.


Als ze alle boeren zullen weggepest hebben, en of vermoord, kom dan niet voor mijn deur staan met uw collectebuske voor die arme negerkes in zuid afrika hé...

Herr Flick
7 april 2006, 07:49
Ik sta verstomd van zoveel wijsheid.

Mag ik er terloops even op wijzen dat de blanken -niet alleen in Zuid-Africa trouwens- gezorgd hebben voor economische en agrarische ontwikkeling, onderwijs en medische hulp? Ik weet dat het in de mode is om de blanken af te schilderen als onderdrukkers en uitbuiters, maar de balans van de blanke aanwezigheid in Africa is meer dan positief te noemen.

De Boeren zijn trouwens geen probleem; ze zijn de economische motor van Zuid-Africa.


Yep, maar oliepiek zal dat wel snappen als al de boerderijen daar liggen te verdrogen, en al die plaatsmoordenaars, daar liggen te kreperen van den honger met dikke hongerige vliegen op hun oogskes...

Wat mensen die in den afriek gezeten hebben, zo al vertellen af en toe, ... ja ge kunt het hier niet zetten want dan steken ze u in den bak hé...

Maar het bewijs zal vanzelf wel komen, als Mugabe zijn goestingske zal gedaan hebben, zal daar alleen nog een puinhoop overblijven die de blanken weer mogen gaan opkuisen, ... en voor dat stuk ANC er van een Mandela gaat dezelfde vlieger op. Die heeft zijn land totaal nie in de hand.

Jewel
7 april 2006, 08:52
De paar overgebleven aboriginals in Australie en indianen in America zullen het ongetwijfeld roerend met u eens zijn. 8)Ik sprak eigenlijk specifiek over Africa.

En U vergelijkt appelen met peren.

De Amerinds werden gedecimeerd door ziekten waar ze geen weerstand tegen hadden. Dit was onvermijdelijk. Ook op het Eurazische continent zijn de bevolkingen als gevolg van epidemiën door verschillende "population bottlenecks" gegaan, waarna de populatie zich weer herstelde. De regering van de VS heeft zelfs getracht de indianen in te enten tegen de pokken, en dit reeds in de jaren 1850. Vandaag de dag zijn er meer indianen dan in de tijd van Columbus, vnl in Latijns-America.

De negers die tegenwoordig in Zuid-Africa wonen, werden er door de blanken aangetrokken uit noordelijker gelegen Bantu-gebieden als vrijwillige en betaalde werkkrachten voor de landbouw en mijnbouw. De oorspronkelijke inheemse bevolking, de Koi en de San, werd immers door ziekten gedecimeerd.

Moet ik er nog eentje bijdoen?

Indië en Pakistan werden ook gekoloniseerd, en tegenwoordig zijn het regionale grootmachten die beschikken over atoomtechnologie. De invoering van het Engels als unificerende taal, en de invoering van instellingen allerlei naar Brits model, hebben deze landen genoeg gemoderniseerd om mee te kunnen spelen in de 21e eeuw.

Je kan dus niet eender welke blanke kolonisatie vergelijken met de toestand in Zuid-Africa.

Verder snap ik niet wat de geschiedenis van de indianen te maken heeft met de baby van een blanke Boer die in een krant gerold in brand gestoken werd.

Jewel
7 april 2006, 08:56
Ten eerste heeft de zwarte gemeenschap nog steeds veel ontzag (is het schrik) ten opzichte van de blanken.Waarom denk je dat? Als de zwarten liedjes zingen zoals "Kill the Boer, kill the farmer", getuigt dat van veel ontzag?

Jewel
7 april 2006, 08:57
Yep, maar oliepiek zal dat wel snappen als al de boerderijen daar liggen te verdrogen, en al die plaatsmoordenaars, daar liggen te kreperen van den honger met dikke hongerige vliegen op hun oogskes...

Wat mensen die in den afriek gezeten hebben, zo al vertellen af en toe, ... ja ge kunt het hier niet zetten want dan steken ze u in den bak hé...

Maar het bewijs zal vanzelf wel komen, als Mugabe zijn goestingske zal gedaan hebben, zal daar alleen nog een puinhoop overblijven die de blanken weer mogen gaan opkuisen, ... en voor dat stuk ANC er van een Mandela gaat dezelfde vlieger op. Die heeft zijn land totaal nie in de hand.Ja, maar dat noemen ze dan "de erfenis van de apartheid". Op één of andere manier vinden ze altijd wel een excuus om de schuld op de blanken te steken.

Herr Flick
7 april 2006, 09:00
Ja, maar dat noemen ze dan "de erfenis van de apartheid". Op één of andere manier vinden ze altijd wel een excuus om de schuld op de blanken te steken.

Daar moeten we ons inderdaad geen ilusies over maken, ...

lombas
7 april 2006, 09:05
Waarom denk je dat? Als de zwarten liedjes zingen zoals "Kill the Boer, kill the farmer", getuigt dat van veel ontzag?

Ik bedoelde eigenlijk dat er een zeer strikte relatie is tussen zwarten en blanken, die van streek tot streek verschilt.

Net zoals sommige zwarten de blanken zijn gaan minachten, minachten sommige blanken ook zwarten.

Kijk maar naar een www.awb.co.za bijvoorbeeld.

Jewel
7 april 2006, 12:18
Ik bedoelde eigenlijk dat er een zeer strikte relatie is tussen zwarten en blanken, die van streek tot streek verschilt.Kan je wat meer uitleg geven over deze "zeer strikte relatie"? Is dit een soort van ongeschreven verstandhouding, of wat bedoel je juist?

lombas
7 april 2006, 12:30
Kan je wat meer uitleg geven over deze "zeer strikte relatie"? Is dit een soort van ongeschreven verstandhouding, of wat bedoel je juist?

Inderdaad, er is nog veel aftasten. Dat zie je aan het feit dat het ANC de NNP meteen mee in de regering nam...

Het is bizar, en je kunt het niet goed uitleggen.

Ik zou zeggen, ga eens mee :-D

Mephisto
7 april 2006, 12:38
Isdawa?
Heb je eerst met alle geweld 300 jaar lang dat volk onderdrukt, gaan ze móórden..
Je bent ook nergens meer veilig, hè..

Jewel
7 april 2006, 12:40
Net zoals sommige zwarten de blanken zijn gaan minachten, minachten sommige blanken ook zwarten.
Kijk maar naar een www.awb.co.za (http://www.awb.co.za) bijvoorbeeld.Het AWB verdedigde zelfbestuur voor de Boeren. Bovendien stonden ze op goede voet met de Inkatha Freedom Party, die zelfbestuur voor de Zulu's nastreefde. Heel even heeft het AWB zelfs nog in de waan verkeerd om samen met het IFP de verkiezingen te boycotten en voor de Boeren, resp de Zulu's, onafhankelijke thuislanden uit te roepen. Helaas bond het IFP in en werd het AWB gesust met de belofte van een post-apartheid Afrikaner thuisland, een belofte die echter nooit werd waargemaakt.

http://www.arthurkemp.com/awb/chap22.htm

Jewel
7 april 2006, 12:41
Ik zou zeggen, ga eens mee :-DOk. :-P

Jewel
7 april 2006, 12:46
Maar het bewijs zal vanzelf wel komen, als Mugabe zijn goestingske zal gedaan hebben, zal daar alleen nog een puinhoop overblijven die de blanken weer mogen gaan opkuisen, ... en voor dat stuk ANC er van een Mandela gaat dezelfde vlieger op. Die heeft zijn land totaal nie in de hand.Dan heb ik nog liever Mugabe... die gooide de blanken gewoon buiten, waarop ze snel-snel-snel door andere Africaanse landen werden binnengehaald. :-D Er werd tenminste niet zoveel gemoord zoals in Zuid-Africa.

lombas
7 april 2006, 12:50
Het AWB verdedigde zelfbestuur voor de Boeren. Bovendien stonden ze op goede voet met de Inkatha Freedom Party, die zelfbestuur voor de Zulu's nastreefde. Heel even heeft het AWB zelfs nog in de waan verkeerd om samen met het IFP de verkiezingen te boycotten en voor de Boeren, resp de Zulu's, onafhankelijke thuislanden uit te roepen. Helaas bond het IFP in en werd het AWB gesust met de belofte van een post-apartheid Afrikaner thuisland, een belofte die echter nooit werd waargemaakt.

http://www.arthurkemp.com/awb/chap22.htm

Het verhaal ligt iets gecompliceerder. De IFP blijkt een soort N-VA te zijn, maar dan nog zieliger.

Het AWB is overgestapt van het Boerenbestuur naar het "Afrikaner"bestuur, een trend die duidelijk werd na de apartheid, toen het verschil tussen Boeren en Anglosaksen vervaagde en men echt van Afrikaners begon te spreken.

Jewel
7 april 2006, 13:06
De IFP blijkt een soort N-VA te zijn, maar dan nog zieliger.Oh jee, dat moet erg zijn. :|

lombas
7 april 2006, 13:15
Oh jee, dat moet erg zijn. :|

I knoooow (Fawlty Towers)

carlgustaaf
7 april 2006, 13:19
Het is dankzij de nog aanwezige blanken dat Zuid-Afrika nog altijd het meest geevolueerd land is van Afrika. Gooi ze buiten en op 10 jaar is het land een puinhoop.het is reeds goed op weg om een puinhoop te worden, zelfs mét de blanke aanwezigheid.Johannesburg is één der gevaarlijkste steden ter wereld, met bovendien een bijzonder hoog aantal Aids-lijders.In de grote steden staan er gewapende bewakers voor elke winkel, zelfs "het kruideniertje op de hoek".De blanken wonen in afgesperde buurten, hun kinderen mogen zelfs niet op straat spelen: te gevaarlijk...De segregatie is mischien afgeschaft, maar dat wil niet zeggen dat blanken en zwarten nu goede kameraden zijn, of dat er veel gemengde huwelijken zijn tegenwoordig.Dat laatste kan ik echter géén nadeel vinden...

lombas
7 april 2006, 13:20
het is reeds goed op weg om een puinhoop te worden, zelfs mét de blanke aanwezigheid.Johannesburg is één der gevaarlijkste steden ter wereld, met bovendien een bijzonder hoog aantal Aids-lijders.In de grote steden staan er gewapende bewakers voor elke winkel, zelfs "het kruideniertje op de hoek".De blanken wonen in afgesperde buurten, hun kinderen mogen zelfs niet op straat spelen: te gevaarlijk...De segregatie is mischien afgeschaft, maar dat wil niet zeggen dat blanken en zwarten nu goede kameraden zijn, of dat er veel gemengde huwelijken zijn tegenwoordig.Dat laatste kan ik echter géén nadeel vinden...

Misschien is wat meer naar miljoenensteden gaan, want dat is overal zo.

Herr Flick
7 april 2006, 13:38
Dan heb ik nog liever Mugabe... die gooide de blanken gewoon buiten, waarop ze snel-snel-snel door andere Africaanse landen werden binnengehaald. :-D Er werd tenminste niet zoveel gemoord zoals in Zuid-Africa.


Ondertussen zijn daar wel al de eerste aan het doodvallen van den honger, kunnen ze het straks weer op die facistische racistische blanken steken...

;-)

Jewel
7 april 2006, 15:49
het is reeds goed op weg om een puinhoop te worden, zelfs mét de blanke aanwezigheid.Johannesburg is één der gevaarlijkste steden ter wereld, met bovendien een bijzonder hoog aantal Aids-lijders.In de grote steden staan er gewapende bewakers voor elke winkel, zelfs "het kruideniertje op de hoek".De blanken wonen in afgesperde buurten, hun kinderen mogen zelfs niet op straat spelen: te gevaarlijk...De segregatie is mischien afgeschaft, maar dat wil niet zeggen dat blanken en zwarten nu goede kameraden zijn, of dat er veel gemengde huwelijken zijn tegenwoordig.Dat laatste kan ik echter géén nadeel vinden...Voor wie het interesseert, de laatste twee artikels die ik aanhaalde gaan over de situatie in Zuid-Africa in bredere zin.

Marcel Roele - Apartheid als excuus
http://www.meervrijheid.nl/index.html?mr-zuidafrika.htm

Jim Peron - Die, the beloved country
http://www.meervrijheid.nl/index.html?jpzuidafrika1.htm

Jewel
7 april 2006, 15:50
Ondertussen zijn daar wel al de eerste aan het doodvallen van den honger, kunnen ze het straks weer op die facistische racistische blanken steken...

;-)Zoals gewoonlijk is het altijd onze schuld... ;-)

Jewel
7 april 2006, 16:12
Misschien is wat meer naar miljoenensteden gaan, want dat is overal zo.Bewaking van winkels ok, maar gated communities zie je bij ons nog niet hoor.

Antoon
7 april 2006, 16:48
Ik weet niet in hoeverre jullie bekend zijn met de Zuid-Africaanse "Farm Murders" of "Plaasmoorde", om het in het Africaans te zeggen. Daarom wil ik dit onderwerp even onder de aandacht brengen, gezien het in de Vlaamse media zo goed als dood gezwegen wordt. Sinds het einde van de Apartheid, is in Zuid-Africa immers alles zogezegd peis en vree.

Het betreft hier selectieve aanvallen op blanke Boeren, waarbij meestal niets gestolen wordt, maar de slachtoffers -ook vrouwen en kinderen- meestal gruwelijk om het leven gebracht worden. De daders zijn meestal werkloze zwarten, die soms wel een verplaatsing van 300 km doen om een farm te kunnen overvallen.

De Zuid-Africaanse regering ontkent dat blanken systematisch het slachtoffer zijn van dit buitensporige geweld, en doen er weinig aan om het probleem te stoppen. De oude strijdkreet "Kill the Boer, kill the farmer" is nog altijd niet begraven. Dit maakt van de blanke, Zuid-Africaanse landbouwer, met een moordcijfer van 313 op 100.000, het gevaarlijkste beroep ter wereld.

Wikipedia - Farm Murders
http://en.wikipedia.org/wiki/Farm_murders

Farm Murders in South-Africa (expliciete beelden!)
http://www.africancrisis.org/photos16.asp

Marcel Roele - Apartheid als excuus
http://www.meervrijheid.nl/index.html?mr-zuidafrika.htm

Jim Peron - Die, the beloved country
http://www.meervrijheid.nl/index.html?jpzuidafrika1.htm

Die vreselijke moorden zijn op geen enkele manier goed te praten.

Maar : Het moet gezegd dat de overgang van een apartheidsregime naar een democratie er heel erg vreedzaam is gebeurd. De gruwelijke moorden waarvan sprake in deze thread zijn (gelukkig maar) in aantal relatief heel erg klein, vergeleken met wat een wraak-oorlog tegen de blanken had kunnen worden, vooral wanneer je weet wat de zwarten er tot voor kort hebben moeten verduren.

Nelson Mandela en de zijnen verdienen er alle eer voor.

PAJOT
7 april 2006, 18:40
De huidige "demokratie" in Suid-Afrika komt neer op het vermoorden van blanken.

En vroeger was het daar een paradijs :-(

oliepiek
7 april 2006, 18:47
Er is een verschil tussen geweld goedkeuren en het begrijpen.

Zuid-Afrika staat bekend als een van de meest gewelddadige plaatsen op de planeet. Daar zijn uiteraard redenen voor. Ik kijk naar die redenen en ik zie een geschiedenis van eenzijdig geweld en onderdrukking, die tot vandaag doorgaat. Je kan dat geweld dus kaderen.
Als de verontwaardiging van de blanke even groot is over het geweld dat hij zelf pleegde als kolonisator, dan over het geweld dat een paar onder hen nu ondergaan in Zuid-Afrika, dan zijn we al een stap verder. Maar ik weiger aan dit rondje selectieve verontwaardiging dat hier in deze thread gespeeld wordt, mee te doen.

Nog een ander punt: de landherverdeling in Zuid-Afrika gaat verschrikkelijk traag vooruit en zorgt voor ontzettend veel terechte frustratie bij de zwarten. Wanneer die mensen dan op hardhandige wijze hun ongenoegen laten blijken (want dat is waar het in de meeste gevallen van aggressie tegen de blanke kolonisator om draait), dan vind ik dat vrij legitiem.


Zwarten zijn ook maar mensen hé. Ik zou u eens willen bezig zien nadat uw hele volk is gedecimeerd, een eeuw lang tot slavernij gedwongen, uw dochters verkracht en uw zonen opgesloten, uw land afgepakt en elke dag vernederingen moeten ondergaan. Ik ben er vrij gerust in dat ge u in zo'n geval zoudt verzetten. Da's allemaal heel menselijk. Maar ja, uw gebrek aan inlevingsvermogen zorgt ervoor dat ge enkel iets kunt geloven als ge het zelf ervaart. Welnu, de blanke boeren in Zuid-Afrika ervaren het nu. Ze zijn zo dom geweest niet pro-actief te handelen en zelf hun land af te staan aan de legitieme eigenaars ervan. Ze houden vol tot ze het voelen.

Rene Artois
7 april 2006, 20:07
Maar : Het moet gezegd dat de overgang van een apartheidsregime naar een democratie er heel erg vreedzaam is gebeurd. De gruwelijke moorden waarvan sprake in deze thread zijn (gelukkig maar) in aantal relatief heel erg klein, vergeleken met wat een wraak-oorlog tegen de blanken had kunnen worden, vooral wanneer je weet wat de zwarten er tot voor kort hebben moeten verduren.

Nelson Mandela en de zijnen verdienen er alle eer voor.

Het ANC geniet al meer dan 10 jaar de macht. Meer dan tijd genoeg om in een land met zo'n rijkdommen de invloed van de apartheid wat recht te trekken. Intussen is ZA het land met het grootste aantal moorden en verkrachtingen relatief aan het aantal inwoners en is de situatie van de townships nog niet veel opgeschoten. Daar verdienen Mandela en de zijnen dan ook alle kritiek voor.

Rene Artois
7 april 2006, 20:11
Er is een verschil tussen geweld goedkeuren en het begrijpen.

Het verschil is toch zeer klein want het eindigt steeds met slachtoffers de schuld te geven van hetgeen hen overkomt. De daders gaan daarentegen weer vrijuit.

oliepiek
7 april 2006, 22:18
Het ANC geniet al meer dan 10 jaar de macht. Meer dan tijd genoeg om in een land met zo'n rijkdommen de invloed van de apartheid wat recht te trekken. Intussen is ZA het land met het grootste aantal moorden en verkrachtingen relatief aan het aantal inwoners en is de situatie van de townships nog niet veel opgeschoten. Daar verdienen Mandela en de zijnen dan ook alle kritiek voor.

We spreken over diepgaande maatschappelijke transformaties die over de generaties heen effect hebben. Die duren wel wat langer dan een luttele tien jaar.
Het geweld en de destructie die met de Apartheid en de kolonisatie gepaard gingen waren immers zo grootschalig en diepgaand dat het resultaat ervan neerkwam op de totale vernietiging van heelder maatschappelijke structuren.
Zoals vele post-koloniale maatschappijen zal ook Zuid-Afrika een halve of een hele eeuw nodig hebben om de zaak recht te trekken. En dan zijn we optimistisch.

Eerlijk gezegd is de vredevolle transitie in Zuid-Afrika echt een mirakel. Het ware logischer, redelijker en begrijpelijker geweest had er een massaslachting onder de blanke kolonisator plaatsgevonden. We kunnen enkel besluiten dat de zwarte meerderheid uiterst vredelievend en rationeel is, in tegenstelling tot de blanke minderheid.

carlgustaaf
7 april 2006, 22:58
Misschien is wat meer naar miljoenensteden gaan, want dat is overal zo.geen ongeschoren mannen in burger, met een riot-gun in de aanslag.En niet voor kleine winkels.

lombas
8 april 2006, 00:07
geen ongeschoren mannen in burger, met een riot-gun in de aanslag.En niet voor kleine winkels.

Al eens geweest?

Rene Artois
8 april 2006, 00:10
Zoals vele post-koloniale maatschappijen zal ook Zuid-Afrika een halve of een hele eeuw nodig hebben om de zaak recht te trekken. En dan zijn we optimistisch.

Eerlijk gezegd is de vredevolle transitie in Zuid-Afrika echt een mirakel. Het ware logischer, redelijker en begrijpelijker geweest had er een massaslachting onder de blanke kolonisator plaatsgevonden. We kunnen enkel besluiten dat de zwarte meerderheid uiterst vredelievend en rationeel is, in tegenstelling tot de blanke minderheid.

Van alle postkoloniale regimes in Afrika zijn er bitter weinig die er op 50 jaar tijd in geslaagd zullen zijn ook maar iets recht te trekken. Daarentegen zijn er een hoop die er met verve in geslaagd zijn de zaak schever te trekken. En dan zijn we eufemistisch.

Een massaslachting zou "logischer, redelijker en begrijpelijker" geweest zijn? Redelijker? Dat is nu wat ik bedoel met het nogal zeer kleine neigend naar onbestaande verschil tussen goedkeuren en begrijpen.

lombas
8 april 2006, 00:16
Eerlijk gezegd is de vredevolle transitie in Zuid-Afrika echt een mirakel. Het ware logischer, redelijker en begrijpelijker geweest had er een massaslachting onder de blanke kolonisator plaatsgevonden. We kunnen enkel besluiten dat de zwarte meerderheid uiterst vredelievend en rationeel is, in tegenstelling tot de blanke minderheid.
Klein verschil: Zuid-Afrikanen weten maar donders goed dat ze de blanken nodig hebben om het land draaiende te houden. Maar echt donders goed, hoor.

Zo hard is die zwarte meerderheid trouwens niet. Ten eerste zijn er 9 stammen, die onderling niet altijd even goed overeen komen; ten tweede vertegenwoordigen zij maar 70% van de bevolking.

De situatie is dus lichtjes anders dan in een Zimbabwe waar er eigenlijk nog geen 2% blanken zijn/waren.

praha
8 april 2006, 00:19
Van alle postkoloniale regimes in Afrika zijn er bitter weinig die er op 50 jaar tijd in geslaagd zullen zijn ook maar iets recht te trekken. Daarentegen zijn er een hoop die er met verve in geslaagd zijn de zaak schever te trekken. En dan zijn we eufemistisch.

Een massaslachting zou "logischer, redelijker en begrijpelijker" geweest zijn? Redelijker? Dat is nu wat ik bedoel met het nogal zeer kleine neigend naar onbestaande verschil tussen goedkeuren en begrijpen.
die redelijk is er nét over gezien de waaier aan betekenissen dat dat woordje heeft ... hou het op aannemelijk ofzo

carlgustaaf
8 april 2006, 00:34
Al eens geweest?in Zuid-afrika? Neen.Enkele interressante reportages gezien enkel.En een paar van de ontelbare artikels over dat land gelezen, met mooie foto's bij.In grote steden elders ben ik wel geweest, en daar heb ik nog nooit een ongure kerel met een repetitie-jachtgeweer op wacht zien staan voor het uitstalraam van een kruidenierswinkel, zoals in die reportage over Johannesburg.Je zag er ook bendes zwarten die midden in de dag auto's aanhielden op kruispunten in de stad, en onder bedreiging van revolvers en messen de bestuurders beroofden.Jonge snotapen knutselden zelf éénschot-geweertjes inéén met loden pijpen, negers staken mekaar omver midden op straat, voor territorium-story's enz. enz.Maar mischien ben jij daar wél bekend, in die buurten, waar het er zo erg aan toe gaat?

lombas
8 april 2006, 00:42
in Zuid-afrika? Neen.Enkele interressante reportages gezien enkel.En een paar van de ontelbare artikels over dat land gelezen, met mooie foto's bij.In grote steden elders ben ik wel geweest, en daar heb ik nog nooit een ongure kerel met een repetitie-jachtgeweer op wacht zien staan voor het uitstalraam van een kruidenierswinkel, zoals in die reportage over Johannesburg.Je zag er ook bendes zwarten die midden in de dag auto's aanhielden op kruispunten in de stad, en onder bedreiging van revolvers en messen de bestuurders beroofden.Jonge snotapen knutselden zelf éénschot-geweertjes inéén met loden pijpen, negers staken mekaar omver midden op straat, voor territorium-story's enz. enz.Maar mischien ben jij daar wél bekend, in die buurten, waar het er zo erg aan toe gaat?

'tuurlijk.

Kijk, het verschilt niet veel met NYC van voor 1988. Men kan er gemakkelijk iets aan doen, maar dat wordt door een aantal factoren verhinderd.

Je moet ook niet al te zwaar aan die verhalen en reportages tillen. Vaak gaat het om stadswijken en dorpen waar geen kip komt, en waar eigenlijk de economie geen last van heeft. Akkoord, het zijn probleemhaarden, maar dan zeer geconcentreerd en niet meteen merkbaar.

Ik kan me maar één gevaarlijk voorval herinneren, twee jaar geleden, toen ik buiten de grenzen van de Waterfront van Kaapstad ging, buiten het beveiligde gedeelte dus, langs de enorme zeedijk, en twee zwarten tegenkwam die drugs dealden. Bof, die deden wat belachelijk, en algauw stopte er een taxi om me te helpen.

Taxi's verdienen er namelijk grof geld door mensen op te pikken, die lastig gevallen worden; begrijp je ;-)

Je moet vooral niet vergeten dat Zuid-Afrika dan wel samen met Libië één van de modernere landen van Afrika is, maar nog altijd niet perfect. De grote delen van het land werken, maar enkele wijken niet. En die nemen ze altijd in beeld.

Maar inderdaad, Johannesburg is echt wel erg, in vergelijking daarmee is Kaapstad een oase van rust. Die twee steden zijn trouwens de enige grote steden met problemen, naast dus die armere buitenwijken.

Er wordt echter aan gewerkt, maar de gemeenteraadsverkiezingen van vorige maand waren weeral een mini-overwinning voor het ANC, die niet echt kordaat optreden.

Jewel
8 april 2006, 11:06
de landherverdeling in Zuid-Afrika gaat verschrikkelijk traag vooruit en zorgt voor ontzettend veel terechte frustratie bij de zwarten. De landherverdeling speelt in hun eigen nadeel. De opbrengst is immers kleiner als je niet meer aan grootschalige landbouw kan doen.

Ik zou u eens willen bezig zien nadat uw hele volk is gedecimeerd, De zwarte bevolking is niet gedecimeerd, zij is zelfs exponentieel gestegen door de landbouwoverschotten, de medische zorgen en de immigratie vanuit de buurlanden.

EDIT: Kijk maar op http://www.statoids.com/uza.html
In 1911 bedroeg de populatie een luttele 6-7 miljoen. Nu zitten ze aan 45-48 miljoen, waarvan slechts 3 miljoen blanken.

uw dochters verkracht en uw zonen opgesloten,:flasings::flasings::flasings:Drama :flasings::flasings::flasings:

uw land afgepakt Het was hun land niet. De Bantu's kwamen afgezakt uit het noorden, op hetzelfde ogenblik dat de Boeren hun Grote Trek landinwaarts begonnen. De eerste Bantu's kwamen ze pas tegen toen ze al duizenden kilometers landinwaarts waren getrokken. De oorspronkelijke bewoners van de zuidelijke tip van Africa zijn de Bosjesmannen, en die zijn praktisch uitgestorven.

Ze zijn zo dom geweest niet pro-actief te handelen en zelf hun land af te staan aan de legitieme eigenaars ervan. Ze houden vol tot ze het voelen. Nee, ze zijn zo dom geweest te denken dat ze de baas konden blijven in een land waar ze geen demografische meerderheid hadden, ipv een onafhankelijk thuisland af te kondigen. Nu hebben ze niks.

Jewel
8 april 2006, 11:19
Maar inderdaad, Johannesburg is echt wel erg De bijnaam van Jo'burg is "Rape capital of the world".

'nuff said.

Jewel
8 april 2006, 15:40
Ik zou u eens willen bezig zien nadat uw hele volk is gedecimeerdJe weet toch dat de post-Apartheidsregering van Zuid-Africa wapens verkocht heeft aan (oa) Rwanda en Congo, terwijl ze daar met resp een genocide en een burgeroorlog aan de gang waren?

Lees dit rapportje van Human Rights Watch anders maar eens.

http://www.hrw.org/reports/2000/safrica/Sarfio00-05.htm#P585_122669

it remains to be explained why South Africa decided to provide weapons not only to Rwanda, but to Uganda, and the Republic of the Congo in 1997 in the face of compelling evidence in these countries and in the region that pointed to grave human rights abuses and persistent instability. The value of sales to all three countries in 1997 totaled over R.56 million (U.S.$12.2 million). In 1998, South Africa again furnished arms to Rwanda and Uganda, this time worth over R.21 million (U.S.$3.8 million).