PDA

View Full Version : Cpe Is Dood


lombas
10 april 2006, 10:28
Vers van de pers: het voorstel van de Villepin wordt afgevoerd.

Chirac is de heibel beu, en Sarkozy (BinnZ) meent 'dat er einde moet komen aan het circus).

Bon, dat is het dus. Je komt op straat en krijgt wat je wilt. Maar ze zullen het geweten hebben, want nu hebben de jongeren voor géén baan gekozen.

Geweldpleging: er zit toekomst in.

lombas
10 april 2006, 10:29
Chirac gaat het gewraakte CPE vervangen
ma 10/04/06 - De Franse president Jacques Chirac heeft aangekondigd dat hij het jongerencontract CPE zal vervangen door maatregelen om kansarme jongeren aan werk te helpen. Hij voerde het CPE af na overleg met premier Dominique de Villepin en de fractieleiders van de meerderhedispartijen.

De beslissing komt er na zes weken van sociale sociale crisis in Frankrijk.
Nicolas Sarkozy
(foto Belga)

President Chirac stond onder druk van premier De Villepin, die van het CPE zijn paradepaardje had gemaakt in de strijd tegen de werkloosheid, en van minister van Binnenlandse Zaken Nicolas Sarkozy (foto), die wou dat er een einde kwam aan het "circus van het CPE".

Artikel 8 van de wet over de gelijke kansen zal nu worden vervangen. Het was die wet die verantwoordelijk was voor de creatie van het omstreden jongerencontract.

Het contract stuitte op hevig verzet van vakbonden, de linkse oppositie en heel wat studentenbewegingen.

In de loop van de voormiddag zal De Villepin meer uitleg geven over de nieuwe maatregel. In de namiddag zullen de vakbonden bijeenkomen om hun reactie op de beslissing van de Franse regering te bespreken.

Jozef Ostyn
10 april 2006, 10:36
Een triest signaal. Frankrijk kiest voor blijvende hoge jongerenwerkloosheid, vooral voor de laaggeschoolden en kansarmen.

Mitgard
10 april 2006, 10:38
prachtig! :cheer:

Jozef Ostyn
10 april 2006, 10:39
Zelden werd het asociale en bekrompen karakter van sommige gepriviligeerde studenten duidelijker gedemonstreerd.

Mitgard
10 april 2006, 10:40
Bon, dat is het dus. Je komt op straat en krijgt wat je wilt.

was jij niet voor democratie enzo?
of misschien alleen als het jouw extremistische ultraliberale nonsens kan dienen?

Mitgard
10 april 2006, 10:41
Zelden werd het asociale en bekrompen karakter van sommige gepriviligeerde studenten duidelijker gedemonstreerd.


oeioei, studenten met een eigen mening zeg.
dat hoort niet hé.

lombas
10 april 2006, 10:41
was jij niet voor democratie enzo?
of misschien alleen als het jouw extremistische ultraliberale nonsens kan dienen?

Een demonstratie hoeft geen volksbewind te worden, zeker niet als het in het nadeel van dat volk is.

En ja, ik ben voor het verruimen van de democratie.

Jozef Ostyn
10 april 2006, 10:43
oeioei, studenten met een eigen mening zeg.
dat hoort niet hé.

Ik heb geen probleem met feit dat ze een mening hebben. Dat die mening bijzonder dwaas en dom is, dat is wel een probleem.

Mitgard
10 april 2006, 10:45
Een demonstratie hoeft geen volksbewind te worden, zeker niet als het in het nadeel van dat volk is.

En ja, ik ben voor het verruimen van de democratie.


en lombas zal eens zeggen wat in het nadeel of het voordeel van het volk is natuurlijk.
democratie ok, zolang de lombassen maar hun zinnetje krijgen.
zoiets?

Mitgard
10 april 2006, 10:46
Ik heb geen probleem met feit dat ze een mening hebben. Dat die mening bijzonder dwaas en dom is, dat is wel een probleem.

ach.
jouw mening doet er al bij al niet zoveel toe hoor.

lombas
10 april 2006, 10:47
en lombas zal eens zeggen wat in het nadeel of het voordeel van het volk is natuurlijk.
democratie ok, zolang de lombassen maar hun zinnetje krijgen.
zoiets?

Jongeren zijn in november gefrustreerd omdat ze geen werk hebben (beweren ze, want eigenlijk vonden ze die anarchie wel tof).

Een basiscursus economie zou je leren dat men meer banen schept door de drempel van het aannemen van werknemers te verlagen, en dat heeft men dus gedaan.

Mitgard
10 april 2006, 10:52
Jongeren zijn in november gefrustreerd omdat ze geen werk hebben (beweren ze, want eigenlijk vonden ze die anarchie wel tof).

Een basiscursus economie zou je leren dat men meer banen schept door de drempel van het aannemen van werknemers te verlagen, en dat heeft men dus gedaan.

een basiscursus maatschappijkennis leert dat je nergens een lening kan krijgen of een appartementje kan huren als je om de vijf voet ontslagen kan worden.
maar ik neem aan dat jouw basiscursus economie dat niet zo belangrijk vindt.

Jozef Ostyn
10 april 2006, 10:53
een basiscursus maatschappijkennis leert dat je nergens een lening kan krijgen of een appartementje kan huren als je om de vijf voet ontslagen kan worden.
maar ik neem aan dat jouw basiscursus economie dat niet zo belangrijk vindt.

Maar die lening of dat appartementje kun je wel krijgen als je werkloos bent?

lombas
10 april 2006, 10:54
een basiscursus maatschappijkennis leert dat je nergens een lening kan krijgen of een appartementje kan huren als je om de vijf voet ontslagen kan worden.
maar ik neem aan dat jouw basiscursus economie dat niet zo belangrijk vindt.

Mijn basiscursus kritiek zegt dat je dan moet kiezen, en niet constant auto's in brand moet steken.

Mitgard
10 april 2006, 10:55
Maar die lening of dat appartementje kun je wel krijgen als je werkloos bent?

wat maakt dat nu uit?
het gaat over de kwaliteit van de jobs.

Jozef Ostyn
10 april 2006, 10:56
wat maakt dat nu uit?
het gaat over de kwaliteit van de jobs.

Neen, daar gaat het NIET over. Het gaat over hoe je jongeren die nu gevangen zittein de werkloosheid aan een baan kunt helpen. Maar dat is voor de gepriviligeerde studenten natuurlijk volkomen bijzaak.

Chipie
10 april 2006, 10:58
Luilinks heeft gewonnen... Frankrijk verloren...

LeMmOnN
10 april 2006, 11:04
Luilinks heeft gewonnen... Frankrijk verloren...

Dat is toch gewoon prachtig nieuws,
ze hebben nogmaals gekozen voor hun eigen ondergang.

Binnen een halfjaar komen ze weer op straat voor meer werk voor studenten,
of voor meer financiële middelen voor studenten.

Nee, Frankrijk is en blijft het land van de stakers, zolang je maar in groep en lang genoeg op straat komt, dan krijg je wat je maar wilt.

Laat de werkloosheid maar stijgen, tis toch maar Frankrijk :twisted:

oliepiek
10 april 2006, 12:06
Fantastische overwinning van de Franse burgers tegen de corporate communists.

De Fransen stellen het voorbeeld voor de hele wereld: democratie eindigt niet bij het stemhokje, en actief burgerschap slaagt erin de strijd tegen het roofdierkapitalisme te winnen.

Prachtig werk, Frenchies!

Geertje
10 april 2006, 12:22
Vers van de pers: het voorstel van de Villepin wordt afgevoerd.

Chirac is de heibel beu, en Sarkozy (BinnZ) meent 'dat er einde moet komen aan het circus).

Bon, dat is het dus. Je komt op straat en krijgt wat je wilt. Maar ze zullen het geweten hebben, want nu hebben de jongeren voor géén baan gekozen.

Geweldpleging: er zit toekomst in.

Frankrijk heeft de hoogste jongerenwerkloosheid van het westerse Europa. Ze willen dus geen oplossing voor het probleem maar liever de ogen sluiten voor het probleem.

Maar dit is uiteindelijk een goede zaak voor Sarkozy. Nu wordt hij presidentkandidaat nummer één en als hij verkozen wordt tot president zal er tenminste werk gemaakt worden van een zeer strenge aanpak van misdaad en leegloperij (door werkloze jongeren bvb.).

De conclusie is dan ook dat de jongeren zichzelf in de voet geschoten hebben. Maar ze hebben hier dan toch zelf voor gekozen. :lol:

Mitgard
10 april 2006, 12:36
Dat is toch gewoon prachtig nieuws,
ze hebben nogmaals gekozen voor hun eigen ondergang.

Binnen een halfjaar komen ze weer op straat voor meer werk voor studenten,
of voor meer financiële middelen voor studenten.

Nee, Frankrijk is en blijft het land van de stakers, zolang je maar in groep en lang genoeg op straat komt, dan krijg je wat je maar wilt.

Laat de werkloosheid maar stijgen, tis toch maar Frankrijk :twisted:



de fransen hebben bewezen dat ze haar op hun tanden hebben en zich niet zomaar laten rollen om een handvol winstgeile mestvarkens nog wat vetter te mesten.

natuurlijk zullen er altijd bekrompen vlaminkjes zoals jij zijn met zo'n van paemel-mentaliteitje, die de slavernij blijven verheerlijken en in slaafsheid een vorm van superioriteit zien.

nou ja, de geestelijke ontwikkeling verschilt nogal van streek tot streek zullen we maar zeggen...

Pieke
10 april 2006, 12:38
Frankrijk heeft de hoogste jongerenwerkloosheid van het westerse Europa. Ze willen dus geen oplossing voor het probleem maar liever de ogen sluiten voor het probleem.

Maar dit is uiteindelijk een goede zaak voor Sarkozy. Nu wordt hij presidentkandidaat nummer één en als hij verkozen wordt tot president zal er tenminste werk gemaakt worden van een zeer strenge aanpak van misdaad en leegloperij (door werkloze jongeren bvb.).

De conclusie is dan ook dat de jongeren zichzelf in de voet geschoten hebben. Maar ze hebben hier dan toch zelf voor gekozen. :lol:

kleine nuance, ze willen een andere oplossing voor het probleem

circe
10 april 2006, 12:42
een basiscursus maatschappijkennis leert dat je nergens een lening kan krijgen of een appartementje kan huren als je om de vijf voet ontslagen kan worden.
maar ik neem aan dat jouw basiscursus economie dat niet zo belangrijk vindt.

En nu gaan ze zonder job dus wèl een lening krijgen of een appartement kunnen huren?

Mitgard
10 april 2006, 12:45
En nu gaan ze zonder job dus wèl een lening krijgen of een appartement kunnen huren?

als dit zo'n sterk argument was, dan waren die miljoenen betogers wel overtuigd ondertussen, denk je niet? 8)

lombas
10 april 2006, 12:50
als dit zo'n sterk argument was, dan waren die miljoenen betogers wel overtuigd ondertussen, denk je niet? 8)

'tuurlijk niet, want 75% van die betogers leven nog op kosten van mama en papa, dus die begrijpen alle commotie rond "job" niet.

longhorn
10 april 2006, 12:51
De voorpagina van "The Economist" was veelzeggend: "France faces the future" met een geblinddoekte Franse haan... In het artikel stond oa. dat 3/4 van de Franse jongeren ambtenaar willen worden wat er op neerkomt dat 3/4 van die jongeren geen ambitie meer hebben en een makkelijke vaste job willen aan de staat. Frankrijk gaat verdiend de dieperik in en ik zal er zeker gbeen traan voor laten. Dumb frogs.

Mitgard
10 april 2006, 12:52
'tuurlijk niet, want 75% van die betogers leven nog op kosten van mama en papa, dus die begrijpen alle commotie rond "job" niet.


ahzooo, die miljoenen betogers, van alle leeftijden, die zijn gewoon te dom om het te begrijpen.
nu zijn we er.
bedankt voor deze knappe opheldering, lombas.

lombas
10 april 2006, 12:54
ahzooo, die miljoenen betogers, van alle leeftijden, die zijn gewoon te dom om het te begrijpen.
nu zijn we er.
bedankt voor deze knappe opheldering, lombas.

Dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat ze kortzichtig en idealistisch zijn omdat ze nog niet voor zichzelf moeten zorgen.

Pieke
10 april 2006, 12:59
Dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat ze kortzichtig en idealistisch zijn omdat ze nog niet voor zichzelf moeten zorgen.

en ze gaan wel voor zichzelf kunnen zorgen als ze op elk moment ontslagen kunnen worden, zonder dat daar een reden voor gegeven moet worden?

lombas
10 april 2006, 13:11
http://fr.wikipedia.org/wiki/Contrat_premi%C3%A8re_embauche

Lees eerst eens waar het om gaat, en leer hoe het wel in andere landen al op die manier werkt.

carlgustaaf
10 april 2006, 13:16
Zelden werd het asociale en bekrompen karakter van sommige gepriviligeerde studenten duidelijker gedemonstreerd.80 % van de studenten in Frankrijk wérken half-time om hun studies te betalen, en deze zijn het nu net die tegen de CPE zijn.Werken en studeren is zwaar, maar ze hebben het er voor over, want ze hopen daarna een goede job te vinden met hun diploma(s).De CPE boorde deze hoop de grond in.En hopeloze mensen zijn tot alles in staat...

Praetorian
10 april 2006, 13:28
Een basiscursus economie zou je leren dat men meer banen schept door de drempel van het aannemen van werknemers te verlagen, en dat heeft men dus gedaan.
Dat zou ik je zeker aanraden. Jij leeft nog in de praxis van het productiekapitalisme, waar het theorema van Schmidt (direct verband tussen winsten en investeringen) nog geldig is. Ondertussen zijn er 20 jaar later al enkele nieuwe studies geweest die een geheel nieuwe logica hebben ontdekt, deze van het financieel kapitalisme. Een neerwaartse spiraal van de productiekosten (en dus maatregelen zoals het CPE) helpen niet, vermits nieuwe winsten alleen maar in de haute finance worden in circulatie gebracht. Ik zou je dus eens aanraden om economische werken te lezen die wel deze systeemcycli bespreken, vermits de aloude logistieke prijscycli de ballen zeggen over de precieze organisering van de verschillende markten.
Jessop of Arrighi zijn een mooi begin.

carlgustaaf
10 april 2006, 13:28
Een demonstratie hoeft geen volksbewind te worden, zeker niet als het in het nadeel van dat volk is.

En ja, ik ben voor het verruimen van de democratie.als je het niet kunt laten mag je altijd wel uitleggen wat je goed vond (want hij is dood)aan de CPE.Wat kan je nu goedvinden aan een wet die alle jongeren tot dagloners maakt?Rechtloze marionetten, die van het éne moment op het andere hun job kunnen verliezen...kom kom, spuw uw gif maar, het kan geen kwaad meer nu, deze discriminerende wet, is dankzij het onophoudelijk protest, afgeschaft.

carlgustaaf
10 april 2006, 13:31
Mijn basiscursus kritiek zegt dat je dan moet kiezen, en niet constant auto's in brand moet steken.wel, de jeugd hééft gekozen.Nee aan de CPE...

carlgustaaf
10 april 2006, 13:44
Frankrijk heeft de hoogste jongerenwerkloosheid van het westerse Europa. Ze willen dus geen oplossing voor het probleem maar liever de ogen sluiten voor het probleem.

Maar dit is uiteindelijk een goede zaak voor Sarkozy. Nu wordt hij presidentkandidaat nummer één en als hij verkozen wordt tot president zal er tenminste werk gemaakt worden van een zeer strenge aanpak van misdaad en leegloperij (door werkloze jongeren bvb.).

De conclusie is dan ook dat de jongeren zichzelf in de voet geschoten hebben. Maar ze hebben hier dan toch zelf voor gekozen. :lol:de studenten die op straat kwamen manifesteren zijn geen leeglopers, geen misdadigers, en voor het merendeel evenmin afkomstig uit de klasse die van privileges geniet...anders zouden ze niet bijna allemaal half-time moeten werken .
Wat de misdadigers betreft, die zullen sowieso NIET gaan werken.Het minimumloon (SMIC) bedraagt 1000 euros per maand.Als leeglopende misdadiger verdien je veel meer.Zelfs een gewone uitkijker voor dealers(iemand die op wacht staat met zijn GSM, en waarschuwt als de politie in de buurt komt), die gemiddeld 14 jaar is, verdient al minstens het dubbel...Met of zonder Sarkozy, die héél sterk is waar het gespierde uitspraken betreft, zal die dat blijven doen.De andere "leeglopende misdadigers", die nog veel meer verdienen, eveneens...

oliepiek
10 april 2006, 13:48
Alle economen (ook die van rechts) zijn het er over eens dat de CPE geen banen zal scheppen.
Het Franse volk weet dit, en heeft dit aan haar regering duidelijk gemaakt.

Uiteraard is de schade niet te herstellen en wint de prachtige Ségolène volgend jaar met brio de Presidentsverkiezingen.

carlgustaaf
10 april 2006, 13:53
En nu gaan ze zonder job dus wèl een lening krijgen of een appartement kunnen huren?2 seconden nadenken:als ge geen job hebt=geen lening, geen huurwoning
wel een job =wel een lening, wel een huurwoning zo was, en is het, ZONDER de CPE
En nu, hoe het is MET de CPE
geen job = geen lening, geen huurwoning
CPE-contract= geen lening, geen huurwoning
Wat is nu het beste?:roll:

carlgustaaf
10 april 2006, 13:55
'tuurlijk niet, want 75% van die betogers leven nog op kosten van mama en papa, dus die begrijpen alle commotie rond "job" niet.ge moet niet denken dat iedereen uit zo een rijke familie komt, zoals gij...hou eens op met navelstaren

carlgustaaf
10 april 2006, 13:59
Dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat ze kortzichtig en idealistisch zijn omdat ze nog niet voor zichzelf moeten zorgen.nogmaals, 80 % van de franse studenten gaan half-time werken om hun studies te betalen.Stop ermee die allemaal voor "fils-�*-papa's" af te schilderen.Ge zit er mijlenver naast( mischien opzettelijk)...

Lof der Zotheid
10 april 2006, 14:16
Uiteraard is de schade niet te herstellen en wint de prachtige Ségolène volgend jaar met brio de Presidentsverkiezingen.

Dat zoudt ge wel graag zien, hé:twisted: :twisted: :twisted: ?

Jozef Ostyn
10 april 2006, 15:49
Frankrijk heeft de hoogste jongerenwerkloosheid van het westerse Europa. Ze willen dus geen oplossing voor het probleem maar liever de ogen sluiten voor het probleem.

Maar dit is uiteindelijk een goede zaak voor Sarkozy. Nu wordt hij presidentkandidaat nummer één en als hij verkozen wordt tot president zal er tenminste werk gemaakt worden van een zeer strenge aanpak van misdaad en leegloperij (door werkloze jongeren bvb.).

De conclusie is dan ook dat de jongeren zichzelf in de voet geschoten hebben. Maar ze hebben hier dan toch zelf voor gekozen. :lol:

Volledig mee eens. Ook ik denk dat Sarkozy niet zal nalaten te profiteren van de verzwakking van de positie van de Villepin.

Jozef Ostyn
10 april 2006, 15:50
als dit zo'n sterk argument was, dan waren die miljoenen betogers wel overtuigd ondertussen, denk je niet? 8)

Nee, daarvoor zijn ze te kortzichtig en laten ze zich liever leiden door anderen i.p.v. zelf na te denken.

Herr Flick
10 april 2006, 15:51
Vers van de pers: het voorstel van de Villepin wordt afgevoerd.

Chirac is de heibel beu, en Sarkozy (BinnZ) meent 'dat er einde moet komen aan het circus).

Bon, dat is het dus. Je komt op straat en krijgt wat je wilt. Maar ze zullen het geweten hebben, want nu hebben de jongeren voor géén baan gekozen.

Geweldpleging: er zit toekomst in.


Ik versta da ook nie van die Chirac, het waterkanon en de wapenstok hadden die varkentjes ook wel gewassen...

net zoals ge nie moet toegeven aan straatprotest als staat, moete ook nie toegeven aan straat terrorisme,

zwak figuur die Chirac.

lombas
10 april 2006, 15:51
http://i46.photobucket.com/albums/f146/theblackwatch/empire2.jpg

Ik zeg het maar. Mijn deur staat altijd open.

Jozef Ostyn
10 april 2006, 15:53
Lombas toch! Aan wat hebt ge nu weer zitten snuiven, ruiken, drinken of roken?

lombas
10 april 2006, 15:54
Lombas toch! Aan wat hebt ge nu weer zitten snuiven, ruiken, drinken of roken?

Ik snuif, ruik, smoor of spuit niet.

Mijn sigaretten zijn op.

Maar die Zuid-Afrikaanse Chenin Blanc doet me de boel hier wat minder serieus zien.

;-)

democratsteve
10 april 2006, 15:55
Nee, daarvoor zijn ze te kortzichtig en laten ze zich liever leiden door anderen i.p.v. zelf na te denken.
Maar is het idee achter democratie niet net dat ook wanneer het volk wenst kortzichtig te zijn, dit moet gerespecteerd worden.??

Jozef Ostyn
10 april 2006, 15:55
Ik snuif, ruik, smoor of spuit niet.

Mijn sigaretten zijn op.

Maar die Zuid-Afrikaanse Chenin Blanc doet me de boel hier wat minder serieus zien.

;-)

Santé!

lombas
10 april 2006, 15:56
In het kader daarvan (niet op de dt-slingel letten, laten we zeggen dat het dateert uit de oude spelling) / elders hier ook gepost:

http://i46.photobucket.com/albums/f146/theblackwatch/slaves.jpg

:D Nee?

25% van de Franse jongeren mag zich dus aanbieden. Mijn telefoonnummer is op aanvraag beschikbaar.

Herr Flick
10 april 2006, 15:57
een basiscursus maatschappijkennis leert dat je nergens een lening kan krijgen of een appartementje kan huren als je om de vijf voet ontslagen kan worden.
maar ik neem aan dat jouw basiscursus economie dat niet zo belangrijk vindt.


Nooit gedacht aan ervaring opdoen...

Denkte dat ne werkgever u direct 2500 euro net in de maand geeft ? ...

Ik denk dat je contenter moogt zijn, met een jaar of 5 ervaring opdoen, en dan een deftige job vinden dan 2 , 3 jaar uw kloten te zitten schuren op kosten van de staat. Trouwens een job is nooit vast. toch niet in de privé, het enige wat je wat extra hebt als oudere werknemer is uw ancieniteit.

Maar als ge buiten moet, vliegde toch, wat ook de opzegtermijn of voorwaarden mogen zijn.

En als ge als jongere werknemer wordt aangenomen en ge zijt goed, gaat die baas u na al die investeringen in u , u ook nie zomaar buitengooien.

Herr Flick
10 april 2006, 15:59
Dat is toch gewoon prachtig nieuws,
ze hebben nogmaals gekozen voor hun eigen ondergang.

Binnen een halfjaar komen ze weer op straat voor meer werk voor studenten,
of voor meer financiële middelen voor studenten.

Nee, Frankrijk is en blijft het land van de stakers, zolang je maar in groep en lang genoeg op straat komt, dan krijg je wat je maar wilt.

Laat de werkloosheid maar stijgen, tis toch maar Frankrijk :twisted:


Resultaat voor frankrijk, ondernemingen die misschien geneigd waren uit te breiden, in frankrijk, gaan nu ergens anders heen...

carlgustaaf
10 april 2006, 16:02
De voorpagina van "The Economist" was veelzeggend: "France faces the future" met een geblinddoekte Franse haan... In het artikel stond oa. dat 3/4 van de Franse jongeren ambtenaar willen worden wat er op neerkomt dat 3/4 van die jongeren geen ambitie meer hebben en een makkelijke vaste job willen aan de staat. Frankrijk gaat verdiend de dieperik in en ik zal er zeker gbeen traan voor laten. Dumb frogs.anti-frans racisme...ze hebben u goed gehersenspoeld in de States...:lol:

longhorn
10 april 2006, 17:18
anti-frans racisme...ze hebben u goed gehersenspoeld in de States...:lol:

I hate FOXNEWS!:evil: De Franse jongeren en vakbonden zijn degenen die een serieuze hersenspoeling nodig hebben daar hun grijze massa nog vastgeroest zit in de vorige eeuw.

illwill
10 april 2006, 17:21
Fijn als je wil gaan samenwonen of gewoon denkt ooit een vast contract te krijgen door goed je best te doen op het werk. En dan plots zonder reden krijg je een c4 in je bus omdat ze door subsidies beter een nieuwe tijdelijke kracht kunnen aanwerven. Echt een goed plan.

Turkje
10 april 2006, 17:25
ahzooo, die miljoenen betogers, van alle leeftijden, die zijn gewoon te dom om het te begrijpen.


Er begint er ene in de spiegel te zien... ;-) :-P

Turkje
10 april 2006, 17:32
Fijn als je wil gaan samenwonen of gewoon denkt ooit een vast contract te krijgen door goed je best te doen op het werk. En dan plots zonder reden krijg je een c4 in je bus omdat ze door subsidies beter een nieuwe tijdelijke kracht kunnen aanwerven. Echt een goed plan.

Bedrijven hebben dan ook niets liever dan een enorm groot personeelsverloop zodat ze om het half jaar telkens terug dezelfde opleidingen mogen organiseren voor dezelfde job, dezelfde annoncekes mogen uitschrijven voor dezelfde job, dezelfde HR-bureaus inschakelen voor dezelfde job, deze bureaus hetzelfde bedrag te betalen voor dezelfde job, enz. enz. Kortom: een goed personeelsbeleid voor een bedrijf houdt in dat je voor zo weinig mogelijk continuïteit zorgt, zo weinig mogelijk ervaring, en waarbij iedereen constant in opleiding is :thumbsup:

oliepiek
10 april 2006, 18:36
Misschien toch de zaak even anders bekijken. Frankrijk en de UK hebben allebei 60 miljoen inwoners. We kunnen beide economieën dus min of meer vergelijken. Welnu, wat zien we?

Per capita Purchasing Power Parity:
France: $30,000 (2005 est.)
United Kingdom: $30,900 (2005 est.) [de $900 extra die de Britten krijgen is louter het gevolg van de olie- en gasbonus].


Unemployment rate:
France: 10% (2005 est.)
United Kingdom: 4.7% (2005 est.)

Life expectancy (total population):
France: 79.73 years (2006 est.)
United Kingdom: 78.54 years (2006 est.)

Gini coefficient (http://en.wikipedia.org/wiki/Gini_coefficient), measuring income inequality:
France: 32.7
United Kingdom: 36

Poverty rate:
France: 6.5% (2000)
United Kingdom: 17% (2002 est.)

Source: CIA World Factbook[1] (http://en.wikipedia.org/wiki/Anglo-Saxon_economy#endnote_1)


Voil�*, dat mag toch ook eens gezegd worden hé. Het Angelsaksische model leidt dan wel tot minder werkloosheid, maar het creëert wel véél meer armoede.
33% van alle Britse kinderen leeft onder de armoedegrens. Drieëndertig procent.

Laten we ons dus niet blindstaren op jobs alleen. Het gaat erom hoe welvaart verdeeld wordt. In de UK kan je 16 uur per dag kloppen tegen een hongerloon en nog in een kartonnen doos op de straat leven. Dat is in Frankrijk ondenkbaar.


Dus nogmaals:
Poverty rate: France: 6.5% (2000)
United Kingdom: 17% (2002 est.)

Ke Nan
10 april 2006, 18:50
Vers van de pers: het voorstel van de Villepin wordt afgevoerd.


:cheer:

Chipie
10 april 2006, 19:31
Zou het een toeval zijn dat alle linksen steeds twee linkse handen hebben?
Enkel als het op graaien aankomt... dan staan ze plots rechts!... :lol:

C uit W
10 april 2006, 19:48
Vandaag zijn de Fransen overbeschermt, en dit belemmert inderdaad de economie.
Maar die CPE leek me veel te drastisch.

Een gulden middenweg moet wel bewandelbaar zijn zeker?

filosoof
10 april 2006, 21:05
Vers van de pers: het voorstel van de Villepin wordt afgevoerd.

Chirac is de heibel beu, en Sarkozy (BinnZ) meent 'dat er einde moet komen aan het circus).

Bon, dat is het dus. Je komt op straat en krijgt wat je wilt. Maar ze zullen het geweten hebben, want nu hebben de jongeren voor géén baan gekozen.

Geweldpleging: er zit toekomst in.

Diezelfde Sarkozy (Sarkoléon, Sarkopen of "Le nain de jardin") was, toen er massaprotest kwaam, de eerste UMP-er om openlijk kritiek te hebben op het CPE en zo partijgenoot de Villepin ( "vil épicéa") in de rug te schieten, met het oog op de volgende presidentsverkiezingen, uiteraard :lol: , zodat Frankrijk dan kan oops, mag kiezen tussen Lepen of Sarkozy (de pest of de cholera dus): toch mooi, die grondwet van de V° Republiek: Chirac had het CPE al in het staatsblad, zonder debat of stemming in de Kamers... en nu trekt hij het terug in.

Turkje
11 april 2006, 09:12
Misschien toch de zaak even anders bekijken.

Inderdaad: er bestaan immers niet twee, maar vier economische modellen in Europa. Bovendien zeggen cijfers van één jaar en twee willekeurige landen niet veel.

Laten we daarom eens wat trends bekijken, bijvoorbeeld met betrekking tot een land als Ierland; sinds de economische hervormingen daar, zijn armoede en werkgelegenheid als volgt veranderd:


It saw unemployment drop from 15.9 per cent in 1993 to just 4.3 per cent in 2000 and ‘consistent poverty’ drop from 15 per cent in 1994 to 5.2 per cent in 2001. (Consistent poverty is Ireland’s measure of general poverty and includes those who have less than 70 per cent of the median income, about A$340 per week per adult).
At the same time the child poverty rate has also fallen - from 24 per cent to six per cent.
(...)
The UN’s 2003 Human Development Report says Ireland experienced the best economic performance out of 17 selected OECD countries between 1990 and 2001.
(...)
Ms Johnston (hoofd van het Combat Poverty Agency) made it clear that Ireland could not have reduced general poverty from 15 to 5.2 per cent of the population if it had not experienced phenomenal growth.


Ook in recente jaren daalde de armoede (van 8.8 naar 6.8% tussen 2003 en 2004) steeg het gemiddeld inkomen (van 868 euro naar 945 euro). Ook het aantal personen "at risk of poverty" daalde.

http://www.cpa.ie/facts_index.html

lombas
11 april 2006, 15:31
Een leuke reactie uit Amerika:

"The new serfs have sold their freedom and futures for a guaranteed bowl of porridge from the State. This is how far these young intellectuals can see – to the end of their spoons and no farther. They will take their paychecks by force, even if their economy dies.”

Jozef Ostyn
11 april 2006, 15:43
Een leuke reactie uit Amerika:

"The new serfs have sold their freedom and futures for a guaranteed bowl of porridge from the State. This is how far these young intellectuals can see – to the end of their spoons and no farther. They will take their paychecks by force, even if their economy dies.”

Beetje overtrokken, maar er zit helaas een grond van waarheid in.

jjohanvdb
11 april 2006, 15:51
Vers van de pers: het voorstel van de Villepin wordt afgevoerd.

Chirac is de heibel beu, en Sarkozy (BinnZ) meent 'dat er einde moet komen aan het circus).

Bon, dat is het dus. Je komt op straat en krijgt wat je wilt. Maar ze zullen het geweten hebben, want nu hebben de jongeren voor géén baan gekozen.

Geweldpleging: er zit toekomst in.

Wat een zever. Er zijn veel betere manieren om de jongerenwerkloosheid aan te pakken, zoals lastenverlaging voor jongere werknemers. Frankrijk gaat nu dit Belgisch voorbeeld volgen. En terecht.

lombas
11 april 2006, 15:59
Wat een zever. Er zijn veel betere manieren om de jongerenwerkloosheid aan te pakken, zoals lastenverlaging voor jongere werknemers. Frankrijk gaat nu dit Belgisch voorbeeld volgen. En terecht.

Maar man toch, die lastenverlaging helpt nog niets aan het feit dat de wetgeving in Frankrijk een werkgever niet toestaat mensen te ontslaan.

Om de werkloosheid naar beneden te helpen, moet een werkgever nu enorme schadevergoedingen betalen als-ie iemand ontslaat, zelfs al is het terecht.

Uiteraard enorm kortzichtig, want dan krijg je situaties zoals vandaag waarbij werkgevers bang zijn om mensen aan te nemen. Een lastenverlaging zal eveneens averechts werken op de sociale zekerheid als er geen bijmaatregelen worden getroffen - en dan wordt dáár weer over betoogd omdat die bijmaatregelen voor iedereen zullen gelden maar alleen de jongeren ervan profiteren.

longhorn
11 april 2006, 16:02
Een leuke reactie uit Amerika:

"The new serfs have sold their freedom and futures for a guaranteed bowl of porridge from the State. This is how far these young intellectuals can see – to the end of their spoons and no farther. They will take their paychecks by force, even if their economy dies.”

Het wordt hoogtijd dat de VS die muur aan de grenzen bouwt want binnen een generatie zit Frankrijk aan de grond en krijgen we een hoop Franse illegalen.

lombas
11 april 2006, 16:04
Het wordt hoogtijd dat de VS die muur aan de grenzen bouwt want binnen een generatie zit Frankrijk aan de grond en krijgen we een hoop Franse illegalen.

:rofl:


:? Zo waar :?

Mitgard
11 april 2006, 16:08
jaja blabla, het goede nieuws is uiteraard dat hardnekkige stakingen er blijkbaar voor kunnen zorgen dat rechts z'n extreemliberale kak intrekt.

als dat geen leuke opsteker is voor links in de rest van europa... ;-)

Jozef Ostyn
11 april 2006, 16:09
jaja blabla, het goede nieuws is uiteraard dat hardnekkige stakingen er blijkbaar voor kunnen zorgen dat rechts z'n extreemliberale kak intrekt.

als dat geen leuke opsteker is voor links in de rest van europa... ;-)

Oh ja, leve de jeugdwerkloosheid! Wat een opsteker!

lombas
11 april 2006, 16:10
jaja blabla, het goede nieuws is uiteraard dat hardnekkige stakingen er blijkbaar voor kunnen zorgen dat rechts z'n extreemliberale kak intrekt.

als dat geen leuke opsteker is voor links in de rest van europa... ;-)

Volgens mij ben jij helemaal niet socialistisch van gedachtegoed of zelfs maar links.

Jij bent gewoon een pure libertijn (http://nl.wikipedia.org/wiki/Libertinisme) :-D

longhorn
11 april 2006, 16:11
of harlekijn?

Mitgard
11 april 2006, 16:12
rechts gaat grapjes maken.
hou je vast, dit wordt goed...

Jozef Ostyn
11 april 2006, 16:13
rechts gaat grapjes maken.
hou je vast, dit wordt goed...

Rechts heeft al de fun, links alleen de miserie.

Mitgard
11 april 2006, 16:14
Rechts heeft al de fun, links alleen de miserie.

hoe bedoel je?
heb ik geen fun dan? :-D

Jozef Ostyn
11 april 2006, 16:15
hoe bedoel je?
heb ik geen fun dan? :-D

Blijkbaar niet. Gij klinkt veel te verzuurd.

Don't have a cow man!

Mitgard
11 april 2006, 16:16
toe jozef, geef er eens een lap op.
die linkse hier kun je toch wel aan hé. zo'n forse kerel met gezond verstand als jij.
laat eens zien dat de harde werker uiteindelijk toch gelijk heeft.

Mitgard
11 april 2006, 16:18
Blijkbaar niet. Gij klinkt veel te verzuurd.




maar ik vind het fun om zo te klinken.

Jozef Ostyn
11 april 2006, 16:18
toe jozef, geef er eens een lap op.
die linkse hier kun je toch wel aan hé. zo'n forse kerel met gezond verstand als jij.
laat eens zien dat de harde werker uiteindelijk toch gelijk heeft.

Zeg, ik ben egenlijk officieel met verlof hé.

En eigenlijk ben ik veleer conservatief dan rechts.

Jozef Ostyn
11 april 2006, 16:19
maar ik vind het fun om zo te klinken.

Ieder diertje zijn pleziertje.

Mitgard
11 april 2006, 16:20
:-(

ik ga me eens lekker depressief en melancholisch voelen denk ik.

Jozef Ostyn
11 april 2006, 16:22
:-(

ik ga me eens lekker depressief en melancholisch voelen denk ik.

De beste stemming om een mooi gedicht te schrijven!

ingenious
12 april 2006, 06:21
http://fr.wikipedia.org/wiki/Contrat_premi%C3%A8re_embauche

Lees eerst eens waar het om gaat, en leer hoe het wel in andere landen al op die manier werkt.

je moet kijken naar de situatie in frankrijk. een tijd terug is er al een gelijkaardig contract ontwikkeld, het CNE, contrat nouvelle embauche, niet voor jongeren, wel voor werknemers van bedrijfjes met minder dan 20 werknemers. ook in het kader van flexibilisering. het blijkt echter amper nieuwe jobs te creëren. dat zeggen zelfs de werkgevers. de nadelen van werkonzekerheid zijn evident. het sop is de kolen niet waard.

het is niet meer dan normaal dat die idiote CPE is ingetrokken. men moet nu het veld contacteren (studenten, jongerenorganisaties, vakbonden, werkgevers) en samen met hen zoeken naar oplossingen die effectief werken én die sociaal aanvaardbaar zijn.

lombas
12 april 2006, 08:03
je moet kijken naar de situatie in frankrijk. een tijd terug is er al een gelijkaardig contract ontwikkeld, het CNE, contrat nouvelle embauche, niet voor jongeren, wel voor werknemers van bedrijfjes met minder dan 20 werknemers. ook in het kader van flexibilisering. het blijkt echter amper nieuwe jobs te creëren. dat zeggen zelfs de werkgevers. de nadelen van werkonzekerheid zijn evident. het sop is de kolen niet waard.

het is niet meer dan normaal dat die idiote CPE is ingetrokken. men moet nu het veld contacteren (studenten, jongerenorganisaties, vakbonden, werkgevers) en samen met hen zoeken naar oplossingen die effectief werken én die sociaal aanvaardbaar zijn.
Het zal inderdaad niet anders kunnen, en dat brengt in mijn bescheiden mening meteen het gevoel naar boven dat de overheid zich beter niets meer aantrekt van werkloosheid, alle wetten in verband met "werk" uit haar boekjes schrapt.

Anderen weten het toch altijd beter, en er komt immer gezaag van. Dat de Villepin dan maar zegt: "Je m'en fou."

Ik zou ook gefrustreerd zijn als in november 10 000 auto's in brand gestoken worden, tientallen gewonden en voor ettelijke miljoenen euro's schade wordt aangericht tégen de werkloosheid; en zes maanden later weerom al die sukkels op straat komen, tégen maatregelen om die werkloosheid te doen dalen.

ingenious
12 april 2006, 08:10
Het zal inderdaad niet anders kunnen, en dat brengt in mijn bescheiden mening meteen het gevoel naar boven dat de overheid zich beter niets meer aantrekt van werkloosheid, alle wetten in verband met "werk" uit haar boekjes schrapt.

Anderen weten het toch altijd beter, en er komt immer gezaag van. Dat de Villepin dan maar zegt: "Je m'en fou."

Ik zou ook gefrustreerd zijn als in november 10 000 auto's in brand gestoken worden, tientallen gewonden en voor ettelijke miljoenen euro's schade wordt aangericht tégen de werkloosheid; en zes maanden later weerom al die sukkels op straat komen, tégen maatregelen om die werkloosheid te doen dalen.
dat waren wel andere sukkelaars de voorbije 10 weken. :?

en wat is er in hemelsnaam mis met praten met de belangenorganisaties? in een democratie hoort het zo. je consulteert de vertegenwoordigers van de groepen die de gevolgen van maatregelen gaan ondervinden. zij weten waar de problemen liggen, zij bekijken zaken vanuit de praktijk, zij kennen de gevoeligheden. het lijkt me democratisch, en een hoognodige aanvulling op verkiezingen om de zoveel jaar. :?

lombas
12 april 2006, 08:20
dat waren wel andere sukkelaars de voorbije 10 weken. :?

en wat is er in hemelsnaam mis met praten met de belangenorganisaties? in een democratie hoort het zo. je consulteert de vertegenwoordigers van de groepen die de gevolgen van maatregelen gaan ondervinden. zij weten waar de problemen liggen, zij bekijken zaken vanuit de praktijk, zij kennen de gevoeligheden. het lijkt me democratisch, en een hoognodige aanvulling op verkiezingen om de zoveel jaar. :?

Ik bekijk het van twee kanten:

- mijn persoonlijke visie is dat al die belangorganisaties niets te zeggen moeten hebben tenzij de leiding dat tof vind. Dan ook weer, mijn persoonlijke visie is redelijk angstaanjagend.

- mijn maatschappelijke visie moet met twee zaken rekening houden:

1 Er zijn geen bindende referenda
2 Er is geen absolute democratie

Hoezeer ik ook voor referenda en het decentraliseren van de democratische machten ben (zodat mensen voor zichzelf kunnen gaan spreken), het is er gewoon niet. Wij leven in een representatiedemocratie, op nationaal vlak kan dat ook moeilijk anders, en soms moet een regering maatregelen treffen buiten belangengroepen om.

Lees in dat kader Machiavelli, Prins en het Discours, maar eens.

ingenious
12 april 2006, 08:24
Ik bekijk het van twee kanten:

- mijn persoonlijke visie is dat al die belangorganisaties niets te zeggen moeten hebben tenzij de leiding dat tof vind. Dan ook weer, mijn persoonlijke visie is redelijk angstaanjagend.

- mijn maatschappelijke visie moet met twee zaken rekening houden:

1 Er zijn geen bindende referenda
2 Er is geen absolute democratie

Hoezeer ik ook voor referenda en het decentraliseren van de democratische machten ben (zodat mensen voor zichzelf kunnen gaan spreken), het is er gewoon niet. Wij leven in een representatiedemocratie, op nationaal vlak kan dat ook moeilijk anders, en soms moet een regering maatregelen treffen buiten belangengroepen om.

Lees in dat kader Machiavelli, Prins en het Discours, maar eens.
in de huidige context (zonder referenda en dat zal nog wel een tijd zo blijven) zijn belangengroepen een belangrijke factor. een regering die er geen rekening mee houdt is fout bezig imo. maar goed, dat is een andere discussie. ik stel voor dat we ze eens in een andere draad voeren. hier vieren we een feestje op het graf van de CPE. :-D

al denk ik wel dat het te vroeg is om victorie te kraaien. want ze zullen wel een compromis proberen opmaken. de dreiging is nog niet weg.

lombas
12 april 2006, 08:26
in de huidige context (zonder referenda en dat zal nog wel een tijd zo blijven) zijn belangengroepen een belangrijke factor. een regering die er geen rekening mee houdt is fout bezig imo. maar goed, dat is een andere discussie. ik stel voor dat we ze eens in een andere draad voeren. hier vieren we een feestje op het graf van de CPE. :-D

al denk ik wel dat het te vroeg is om victorie te kraaien. want ze zullen wel een compromis proberen opmaken. de dreiging is nog niet weg.

Ah, wees maar niet ongerust; er komt toch niets meer van. En zo gaat Europa kapot.

lombas
13 april 2006, 01:53
Van www.mises.org - Mises Institute

Artikel van Llewellyn H. Rockwell - The French Employment Fiaso


Americans can only be mystified by the protests that rocked France and led to a cave in by the government. A small economic reform that would have meant the start of much-need liberalization has been repealed.

The change in labor law would have permitted employers to fire workers, age 25 years or younger, in the first two years of employment. On the surface, it seems that workers in this category — backed by nearly the whole of French public opinion — regard this common-sense change as treason to all that is good and just. In fact, they are demanding what no dynamic and productive economy can or should ever promise: lifetime job security.

Under the present system, there is no fraternity or equality much less liberty. Workers are free to withdraw from their jobs. To leave employment is rightly considered a human right; to deny it is tantamount to slavery or feudal serfdom. At the same time, then, it is pure hypocrisy to expect that the employer not be able to sever contracts with employees. To deny that — as the French protestors demand — is tantamount to enslaving employers and turning them into indentured servants of workers and their unions.

Many Americans and most reporters look at this situation and dismiss everything the workers are demanding as socialist rubbish. There is truth in that. And yet there are other reasons for their reaction beyond ideological corruption. The unemployment rate in France exceeds 10 percent, and it is on the rise. Among the group hit by the proposed reform, the rate is 22 percent. Every young person knows that it is incredibly difficult to find employment. Once they get it, they want to hold onto it for dear life.

Permanent employment is completely incompatible with productivity in a dynamic market setting. French business has responded in two ways: refusing to hire new people or hiring them only on a short-term basis. The problem with the second solution is another regulation that forbids the temporary employment contract to be used as a means of hiring those who are really permanent employees. So unless the business is prepared to take on the huge costs of permanent employment, the employer must let these "temporary" workers go, no matter how much investment the firm has in them.

These kinds of practices — brought about by regulation — have acculturated French workers into misunderstanding the nature of the labor contract. In a free market it is a mutually beneficial exchange like any other that takes place between a buyer and a seller. Both come to the bargaining table with equal power and they only make the exchange if both sides expect to benefit.

This system does not exist in France because a vast and incomprehensible code of regulations interferes. As a result, there is no evidence of a dynamic market for labor anywhere in sight. Rather than create new opportunities by deregulating the business environment, the government has chosen to make jobs even less secure and more vulnerable. It doesn't matter that the effect of the change might be to intensify demand for workers; with millions currently looking for work and finding none, it is easy to see why the young are in a panic.

Imagine if jobs were available for everyone who wanted to work. What if "help wanted" signs were everywhere? What if skilled laborers could pick where they wanted to work, and unskilled laborers could gain skills in a large range of environments? Or imagine if French workers were in the position of deciding — as many young Americans are — whether to work for someone else's company or take the risk of starting their own.

If that were the case, I would venture a guess that there would be no energy behind any protests of a law that grants business more liberality in firing. And yet a huge range of laws prevent that from happening. It is not easy to start a business in France or hire people. The taxes, mandates, and wage controls are wickedly restrictive. In the name of human rights, France has managed to deny people their most basic right of contributing to society in a manner of their own choosing.

But how can we know that a free market would guarantee high employment opportunities? In any society, in any time in human history, there is always and everywhere work to be done because there are people with unmet needs. That is because we live in a world of scarcity. Think of this in terms of your own domestic environment. Is there work to be done on your plumbing, paint, carpets, yard, and cabinetry? Is there not work you would gladly have done if the price were right? Of course there is. And this is true in every sector of society.

When we speak of unemployment, we cannot be talking about a shortage of jobs to be done. There is always work to do at some price. For that reason, there can be no such thing as involuntary unemployment in a free market. Everyone who wants to work is working and everyone who does not want to work is in that position by choice. This is a truth that follows from the universal reality of scarcity.

There are only two reasons for unemployment: legal restrictions that forbid contracts from forming (France has plenty, and the United States does too) and price restrictions that prevent the market for labor from clearing properly (France has that too, as does the US). In other words, involuntary unemployment is always and everywhere brought about by the same cause: government restriction of the market.

So we don't have to puzzle about why there is unemployment in France. We know why. The proposal to loosen labor regulations addresses only a tiny part of the reason. And that is precisely the problem with the reform: it doesn't go nearly far enough. France needs reform that simultaneously frees business in its hiring and firing decisions, frees wages to adjust based on supply and demand, frees the business sector from regulations that inhibit entrepreneurship, and reduces the costs of hiring by eliminating mandates and taxes.

So the answer to the protests is not to back away from reform but to go much, much further. A reform that hits monopoly business privileges and created new opportunities for workers would be seen as more equitable. It would give French workers hope for the future so they could see beyond the immediate need for security above all else.

Thus does France find itself in a bind, not just now but long-term. It can either go further toward socialism and thereby kill off what is left of French civilization, or it can push harder for sweeping and truly radical reform, one that creates a liberalized environment not just in one area but in all areas.

In short, France is in the bind that Eastern Europe and Russia found themselves in in the late 1980s. If young workers were thinking like true progressives, they would topple the statues of Rousseau and Robespierre and put up some to Turgot and Bastiat.

Chipie
13 april 2006, 07:50
in de huidige context (zonder referenda en dat zal nog wel een tijd zo blijven) zijn belangengroepen een belangrijke factor. een regering die er geen rekening mee houdt is fout bezig imo. maar goed, dat is een andere discussie. ik stel voor dat we ze eens in een andere draad voeren. hier vieren we een feestje op het graf van de CPE. :-D

al denk ik wel dat het te vroeg is om victorie te kraaien. want ze zullen wel een compromis proberen opmaken. de dreiging is nog niet weg.De Franse haan zal victorie kraaien op het graf van luie hopeloosheid... Dat graf bevindt zich uiteraard op een sociaal kerkhof... van de socialisten dus... :wink:

Pelgrim
13 april 2006, 12:13
Bon, dat is het dus. Je komt op straat en krijgt wat je wilt.

was 't maar waar. Ondanks honderdduizend betogers is het generatiepact er door gedrukt.

Maar goed, ge moogt altijd proberen om een liberale massabetoging te organiseren hoor :lol:

lombas
13 april 2006, 12:18
was 't maar waar. Ondanks honderdduizend betogers is het generatiepact er door gedrukt.

Maar goed, ge moogt altijd proberen om een liberale massabetoging te organiseren hoor :lol:

Op de waarheid is nooit veel gepeupel afgekomen.

Tot 1960 zaten ze in de kerk, en nu in de vakbondscafetaria.

Er is geen klap veranderd, het is even indoctrinair en het is even verwerpelijk.

StevenNr1
13 april 2006, 12:24
"Everyone who wants to work is working and everyone who does not want to work is in that position by choice." Ik kan het theorietje wel volgen maar pittig detail zijn de volgende twee woorden "some price" in de voorgaande zin. Denkt u dat iemand voor "some price" gaat werken als hij daarmee zijn gezin niet gevoed krijgt en in extreme armoede moet leven? Trouwens een persoon is niet vrij in zijn keuze 'werken' - 'niet werken' want als hij niet werkt in een vrije markt, is hij ten dode opgeschreven wegens geen inkomen. Een onvoorwaardelijk basisinkomen is dan ook de eerste voorwaarde om nog maar over de minste liberalisering op de arbeidsmarkt aan tafel te gaan zitten. Dan pas kan er sprake zijn van een contract dat min of meer zonder druk en met de volledige instemming van beide ondertekenaars tot stand komt.

lombas
13 april 2006, 12:25
Dus wie niet wil werken, krijgt geld?

Wat een mooie theorie... Vooral als 99% van de mensen plots geen werk meer wilt doen.

StevenNr1
13 april 2006, 12:30
Dus wie niet wil werken, krijgt geld?Ten eerste willen die mensen meestal wel werken maar niet tegen eender welke voorwaarde.
Ten tweede wordt ook niet alle arbeid maatschappelijk op dezelfde manier gewaardeerd.
Ten derde is een onvoorwaardelijk basisinkomen een compensatie voor het natuurlijke onrecht dat ieder persoon wordt aangedaan door de ongelijke, niet-vrije toegang tot de natuurlijke hulpbronnen, ons "levensmilieu".

Turkje
13 april 2006, 12:35
Ik kan het theorietje wel volgen maar pittig detail zijn de volgende twee woorden "some price" in de voorgaande zin. Denkt u dat iemand voor "some price" gaat werken als hij daarmee zijn gezin niet gevoed krijgt en in extreme armoede moet leven?

Neen natuurlijk, en daarom zal in dat "perfecte systeem" weinig volk gevonden worden voor zo'n job, en dus moet de werkgever zijn prijs opdrijven. In een "niet zo perfect systeem" wordt dat opgevangen door het sluikogend toelaten van illegale immigratie, zodat goedkope jobs kunnen ingevuld worden door een nieuw werklegertje dat er niet tegen opziet om tegen die relatief lage verloningen te werken.

StevenNr1
13 april 2006, 12:40
Als je moet kiezen tussen een relatief lage verloning of niets (want uitkeringen zijn toch niet liberaal?), dan weet je het wel en zal je wel proberen de eindjes aan mekaar geknoopt te krijgen met die job aan te nemen.

lombas
13 april 2006, 12:50
Ten eerste willen die mensen meestal wel werken maar niet tegen eender welke voorwaarde.
Ten tweede wordt ook niet alle arbeid maatschappelijk op dezelfde manier gewaardeerd.
Ten derde is een onvoorwaardelijk basisinkomen een compensatie voor het natuurlijke onrecht dat ieder persoon wordt aangedaan door de ongelijke, niet-vrije toegang tot de natuurlijke hulpbronnen, ons "levensmilieu".

Kijk, dat onrecht zie ik dus niet eh. Ik zie enkel vrijheid, overal, op de muren geschreven. Ik zie het in alle revoluties en in alle stromingen.

Het basisinkomen levert dan ook helemaal niets op.

Pelgrim
13 april 2006, 13:06
Op de waarheid is nooit veel gepeupel afgekomen.

Tot 1960 zaten ze in de kerk, en nu in de vakbondscafetaria.

Er is geen klap veranderd, het is even indoctrinair en het is even verwerpelijk.

of anders gezegd, 'democraat' lombas vindt het plebs te dom om te regeren.

lombas
13 april 2006, 13:23
of anders gezegd, 'democraat' lombas vindt het plebs te dom om te regeren.

Neen, dat "plebs" moet even het verstand gebruiken.

StevenNr1
13 april 2006, 13:31
Kijk, dat onrecht zie ik dus niet eh.Tja, ik denk dat we het daar in een ander topic al eens uitgebreid over hadden.
Ik zie enkel vrijheid, overal, op de muren geschreven. Ik zie het in alle revoluties en in alle stromingen.Ik ook !
http://radicalgraphics.org/albums/Feminist/Libertad.highlight.jpg

lombas
13 april 2006, 13:38
Tja, ik denk dat we het daar in een ander topic al eens uitgebreid over hadden.
Ik ook !
http://radicalgraphics.org/albums/Feminist/Libertad.highlight.jpg

Mooi zo.

Die goede liberaal Simon Bolivar inspireert nog altijd mensen aan beide kanten; zelfs Castro en zeker Chavez.

Pelgrim
13 april 2006, 13:58
Neen, dat "plebs" moet even het verstand gebruiken.

dat doen ze dan momenteel ook, meer en meer 8)

Turkje
13 april 2006, 14:59
Als je moet kiezen tussen een relatief lage verloning of niets (want uitkeringen zijn toch niet liberaal?), dan weet je het wel en zal je wel proberen de eindjes aan mekaar geknoopt te krijgen met die job aan te nemen.

Dat is dan in de veronderstelling dat je niets anders kunt dan "flippin' burgers" of zo? Mij lijkt het eerder een aansporing te zijn om te doen waar je goed in bent.

ingenious
13 april 2006, 17:19
De Franse haan zal victorie kraaien op het graf van luie hopeloosheid... Dat graf bevindt zich uiteraard op een sociaal kerkhof... van de socialisten dus... :wink:

ik vind 10 wekenlang betoging organiseren niet bepaald getuigen van luiheid. ik zie ook niet in wat werkzekerheid met luiheid te maken. maar goed, je fixatie is al gekend.

longhorn
13 april 2006, 17:29
ik vind 10 wekenlang betoging organiseren niet bepaald getuigen van luiheid. ik zie ook niet in wat werkzekerheid met luiheid te maken. maar goed, je fixatie is al gekend.

Dat 75% van de Franse jongeren een vastbenoemde job willen als ambtenaar getuigt wel degelijk van luiheid, gemakzucht en nul ambitie.

Jozef Ostyn
13 april 2006, 17:30
Dat 75% van de Franse jongeren een vastbenoemde job willen als ambtenaar getuigt wel degelijk van luiheid, gemakzucht en nul ambitie.

Absoluut.

Pelgrim
13 april 2006, 21:22
Dat 75% van de Franse jongeren een vastbenoemde job willen als ambtenaar getuigt wel degelijk van luiheid, gemakzucht en nul ambitie.

nee, als die cijfers überhaupt al kloppen dan getuigt dat eerder van terechte afkeer om in dienst van multinationals te moeten werken. Het is bijzonder gemakkelijk om mensen die niet mee willen doen aan het neoliberaal verhaaltje af te schilderen als langharig werkloos lui tuig. Maar in simplismen denken zijn neoliberalen altijd goed geweest he.

eno2
15 april 2006, 10:44
Cpe Is Dood Vers van de pers: het voorstel van de Villepin wordt afgevoerd.

Chirac is de heibel beu, en Sarkozy (BinnZ) meent 'dat er einde moet komen aan het circus).

Bon, dat is het dus. Je komt op straat en krijgt wat je wilt. Maar ze zullen het geweten hebben, want nu hebben de jongeren voor géén baan gekozen.

Geweldpleging: er zit toekomst in.


Het is algemeen bekend dat jongeren altijd voor géén baan kiezen, zodra ze maar even de keuze krijgen, welteverstaan.