PDA

View Full Version : Koerden voor een vrij Koerdistan


Ambiorix
15 april 2006, 13:59
Vijfduizend Koerden betogen in Brussel

document.write('');http://m2.2mdn.net/viewad/817-grey.gif (http://ad.be.doubleclick.net/click;h=v5%7C33c8%7C0%7C0%7C%2a%7Cq;44306;0-0;0;8442854;237-250%7C250;0%7C0%7C0;;%7Esscs=%3f) http://host1.adhese.be/ad/376/alt/nl (http://host4.adhese.be/alt/376)

BRUSSEL - Op de Koning Albert II-laan in Brussel hebben zich zaterdagvoormiddag zowat vijfduizend Koerden verzameld om te betogen tegen wat ze de Turkse bezetting van hun land noemen.
Op een spandoek aan het hoofd van de beteoging staat te lezen: 'Vrijheid voor Abdullah Öcalan, vrede in Koerdistan!'. De betogers willen de aandacht van de publieke opinie en de politici vestigen op ,,de blijvende vervolging van het Koerdische volk''.

Bij recente confrontaties tussen de Turkse orde- en veiligheidsdiensten en Koerdische vrijheidsstrijders zouden recent nog 29 doden gevallen zijn. Volgens de betogers gebruikte het Turkse leger daarbij chemische wapens.

Naar aanleiding van Newroz, het Koerdisch Nieuwjaar, zijn er nog confrontaties geweest tussen Koerdische opstandelingen en het Turkse leger. ,,Daarbij hebben de Turken chemische wapens ingezet'', zei Evin Bayartan van het Koerdisch Nationaal Congres dat de betoging organiseerde. ,,Veertien Koerdische strijders zijn om het leven gekomen.''

Het Koerdisch Nationaal Congres wil dat er een einde komt aan het geweld in de regio, aldus Ervin Bayartan. ,,Wij willen een politieke oplossing voor Koerdistan, maar dan moeten de Turkse regering en het Turkse leger hun repressieve en barbaarse politie stoppen. Omdat te bereiken willen we de Europese publieke opinie vragen niet langer de ogen te sluiten voor het optreden van de Turkse overheid.''

Tegelijkertijd willen de Koerden dat ook de Europese Unie druk uitoefent op Turkije om het geweld te doen stoppen. Die oproep heeft al weerklank gevonden in het Europees Parlement want 53 europarlementsleden hebben een brief ondertekend aan de Turkse eerste minister Erdogan. K

De betoging begon op de Koning Albert II-laan en trok door het centrum van Brussel naar de Anderlechtsepoort. Daar werd ze afgesloten met toespraken en muzikale optredens. Volgens de Brusselse politie verliep alles zonder incidenten.

De Standaard online
---------------

"tegen wat ze turkse bezetting NOEMEN" ???

Het IS verdomme een Turkse bezetting!
Vrijheid aan de volkeren! Zonder geweld als het kan, mét als het moet:twisted::twisted:!
http://www.linearossage.it/A.Ocalan.JPG

Bhairav
15 april 2006, 18:39
Zolang ge Koerden maar niet met de (zogezegd onderdrukte) Vlamingen gaat vergelijken is het goed.

Ambiorix
15 april 2006, 21:10
Zolang ge Koerden maar niet met de (zogezegd onderdrukte) Vlamingen gaat vergelijken is het goed.
ik doe het lekker wel, nèh.
Net zoals de Schotten, de Basken, en de Catalanen. Onderdrukking is in de greep zijn van imperialisten en jacobijnse staatsmachten, en niet onder dat juk vandaan geraken. In sommige gevallen leidt dat tot geweld, meestal omdat de Staat repressief tot zelfs fascistisch tewerk gaat.

Ambiorix
15 april 2006, 21:14
Zolang ge Koerden maar niet met de (zogezegd onderdrukte) Vlamingen gaat vergelijken is het goed.
en wacht eens:
http://www.cbil.lautre.net/08_liens/index_liens.htm
nog wat leesvoer voor u. Dan hebt ge als anarchist mss iets te zeggen int vervolg;-)

Mustius
15 april 2006, 22:27
Turkije is een land met 72 volkeren die allemaal samen "Turk" worden genoemd, wij leven allemaal broederlijk samen, alleen met een deel van de Koerden zijn er problemen, er leven ongeveer 10 miljoen koerden, ten hoogste is 1 miljoen hiervan voorstander voor een onafhankelijke staat, dus ambiorix zever nie en bemoei jullie met jullie eigen zaken, er is al genoeg bloed vergoten dankzij bemoeinissen van het westen, maar dat gaat ook binnenkort eindigen, moslims worden terug EEN...:lol: :lol: :lol: :-P


Groetjes Osmanli torunu...

Ke Nan
15 april 2006, 22:47
What Mustius said!!! :thumbsup:

Noord-Irak zou wel eens het eerste Koerdistan kunnen worden. Dat diegenen die onder een Koerdisch bestuur willen leven daarheen trekken. Geschiedenis en wereldlijke ontwikkelingen zorgen ervoor dat geen enkel landsgrens ongewijzigd blijft uitgezonderd Turkije. Turkije is ondeelbaar en zelfs uitbreidbaar maar zeker niet verkleinbaar.

Groetjes van een andere Osmanli torunu. ;)

Jaani_Dushman
15 april 2006, 22:51
What Mustius said!!! :thumbsup:

Noord-Irak zou wel eens het eerste Koerdistan kunnen worden. Dat diegenen die onder een Koerdisch bestuur willen leven daarheen trekken. Geschiedenis en wereldlijke ontwikkelingen zorgen ervoor dat geen enkel landsgrens ongewijzigd blijft uitgezonderd Turkije. Turkije is ondeelbaar en zelfs uitbreidbaar maar zeker niet verkleinbaar.

Groetjes van een andere Osmanli torunu. ;)Ik verschiet ervan dat de Turken niet de term "Koerden" vervangen hebben door "Sudeten-Turken"... :roll:

Ke Nan
15 april 2006, 22:54
Ik verschiet ervan dat de Turken niet de term "Koerden" vervangen hebben door "Sudeten-Turken"... :roll:

Je bedoelt zeker Bergturken net zoals de Grieken eigenlijk Zeeturken zijn. :rofl:

Mustius
15 april 2006, 23:02
Bergturken en dergelijke termen bestaan niet, ik heb zulke benamingen nooit gebruikt en ook nooit gehoord in mijn omgeving...Het is gewoon een uitvinding van de pkk aanhangers zelf...
Trouwens waar blijft onze wannabee koerd Styllo-ben???

Jaani_Dushman
15 april 2006, 23:04
Trouwens waar blijft onze wannabee koerd Styllo-ben???Naar de besgrafenis van z'n ouders. Het Turkse leger was erachter gekomen dat Styllo-Ben Koerdische sympathieën had, zodat...

Mustius
15 april 2006, 23:08
Als het Turkse leger echt zo moordzuchtig en barbaars is zoals jullie hier denken waarom leven familieleden van Abdullah Ocalan nog? En waarom is zelfs een familielid van Ocalan een hoge officier in het Turkse luchtmacht? Als je een bron wil hebben, hier : www.aloihbar.org (http://www.aloihbar.org) Is wel turks maja...
Er zijn heel veel Koerden die openlijk pkk steunen of separatistische ideeen hebben, hen overkomt toch ook niets? Wil je voorbeelden, iedereen van DTP, burgemeester van diyarbakir ( maakt een cerenomie van de begrafenissen van pkk terroristen, noemt hen guerilla's, martelaars, zegt openlijk dat ocalan een grote leider is met wie turkije aan tafel moet gaan,....), etc.

Jaani_Dushman
15 april 2006, 23:12
[SARCASM MODE]Oh! Maar dat moet een fantastisch land zijn. Sommige van hun politieke tegenstanders laten ze leven. Allen daarheen, zou ik zeggen![/SARCASM MODE]

Mustius
15 april 2006, 23:14
Begrijp me nie verkeerd hoor, het is natuurlijk niet fantastisch en natuurlijk gebeuren er daar politieke moorden, folteringen en dergelijke maar het is ook weer niet zoals ze zich hier inbeelden ...

carlgustaaf
16 april 2006, 00:22
Turkije is een land met 72 volkeren die allemaal samen "Turk" worden genoemd, wij leven allemaal broederlijk samen, alleen met een deel van de Koerden zijn er problemen, er leven ongeveer 10 miljoen koerden, ten hoogste is 1 miljoen hiervan voorstander voor een onafhankelijke staat, dus ambiorix zever nie en bemoei jullie met jullie eigen zaken, er is al genoeg bloed vergoten dankzij bemoeinissen van het westen, maar dat gaat ook binnenkort eindigen, moslims worden terug EEN...:lol: :lol: :lol: :-P


Groetjes Osmanli torunu...akkoord, maar donder dan ook op naar UW land, hier zal men dan z'n best doen om jullie allen zo snel mogelijk te vergeten, jullie, én jullie zaken.8)

Ambiorix
16 april 2006, 00:24
Turkije is ondeelbaar en zelfs uitbreidbaar maar zeker niet verkleinbaar.

:lol::lol::lol::lol:

zeiden ze van het Romeinse Rijk ook, en ook van Napoleon en Hitler hun Rijkjes.
Allemaal vuile imperialistjes die teveel hooi op hun vork namen.
Wat zeg ik, te veel? die gewoon hooi op hun vork namen.

Volkeren moeten het recht in eigen handen nemen als hun dat niet wordt gegeven.:twisted: OCALAN VRIJ! Turkije barst!

carlgustaaf
16 april 2006, 00:26
What Mustius said!!! :thumbsup:

Noord-Irak zou wel eens het eerste Koerdistan kunnen worden. Dat diegenen die onder een Koerdisch bestuur willen leven daarheen trekken. Geschiedenis en wereldlijke ontwikkelingen zorgen ervoor dat geen enkel landsgrens ongewijzigd blijft uitgezonderd Turkije. Turkije is ondeelbaar en zelfs uitbreidbaar maar zeker niet verkleinbaar.

Groetjes van een andere Osmanli torunu. ;)goed voor noord-Irak, maar er moet ook een stuk Turkije bij: dat waar die stuwdammen gebouwd zijn, daar niet ver van de grens!:-D Wij (het westen) moeten die Koerden steunen.Dan zijn we dikke vrienden en hebben we een goede basis in het midden-oosten, om al die oorlogszuchtige kerels daar in het oog te houden, en hun petroleum ook.En als ze geen petrol willen geven, draaien de Koerden de waterkraan toe...

Mustius
16 april 2006, 00:29
akkoord, maar donder dan ook op naar UW land, hier zal men dan z'n best doen om jullie allen zo snel mogelijk te vergeten, jullie, én jullie zaken.8)



Kijk jongetje, als je de schijnheilige duivelse imperialistische geschiedenis en zelfs het huidige politiek van het Westen tegoei wist, dan wist je ook hoe het komt dat er hier zoveel turken en andere volkeren rondlopen, denk je echt da ze heel blij zijn da ze hier komen wonen, en het gezaag moeten aanhoren van mensen als jullie?Maar heb ma gene schrik ooit gaan we ook allemaal weg, ik vroeger dan de rest waarschijnlijk maar ooit gaan we allemaal hier vertrekken, en dat de rollen omgekeerd gaan zijn...sukkel

carlgustaaf
16 april 2006, 00:29
Begrijp me nie verkeerd hoor, het is natuurlijk niet fantastisch en natuurlijk gebeuren er daar politieke moorden, folteringen en dergelijke maar het is ook weer niet zoals ze zich hier inbeelden ...ge krijgt wat opium voor ze u beginnen martelen mischien:lol:

Ambiorix
16 april 2006, 00:30
..sukkel
insgelijks!:lol:

Mustius
16 april 2006, 00:31
:lol::lol::lol::lol:

zeiden ze van het Romeinse Rijk ook, en ook van Napoleon en Hitler hun Rijkjes.
Allemaal vuile imperialistjes die teveel hooi op hun vork namen.
Wat zeg ik, te veel? die gewoon hooi op hun vork namen.

Volkeren moeten het recht in eigen handen nemen als hun dat niet wordt gegeven.:twisted: OCALAN VRIJ! Turkije barst!


Ocalan is een moordenaar een terrorist die veel bloed aan zijn handen heeft, ik hoop van harte dat jij of één van je familieleden ook aan dergelijke terroristsche aanslag gedood wordt �* la pkk, eens kijken wat je dan gaat zeggen...babymoordenaar ocalan verdient samen met osama en bush de doodstraf

Mustius
16 april 2006, 00:32
goed voor noord-Irak, maar er moet ook een stuk Turkije bij: dat waar die stuwdammen gebouwd zijn, daar niet ver van de grens!:-D Wij (het westen) moeten die Koerden steunen.Dan zijn we dikke vrienden en hebben we een goede basis in het midden-oosten, om al die oorlogszuchtige kerels daar in het oog te houden, en hun petroleum ook.En als ze geen petrol willen geven, draaien de Koerden de waterkraan toe...


droom verder...

Ambiorix
16 april 2006, 00:34
Ocalan is een moordenaar een terrorist die veel bloed aan zijn handen heeft, ik hoop van harte dat jij of één van je familieleden ook aan dergelijke terroristsche aanslag gedood wordt �* la pkk, eens kijken wat je dan gaat zeggen...babymoordenaar ocalan verdient samen met osama en bush de doodstraf dood aan Erdogan ja:roll:

en fijn dat je mij de dood toewenst, ik zal dat niet met u doen, wat zeg je daarvan:roll:

carlgustaaf
16 april 2006, 00:36
Kijk jongetje, als je de schijnheilige duivelse imperialistische geschiedenis en zelfs het huidige politiek van het Westen tegoei wist, dan wist je ook hoe het komt dat er hier zoveel turken en andere volkeren rondlopen, denk je echt da ze heel blij zijn da ze hier komen wonen, en het gezaag moeten aanhoren van mensen als jullie?Maar heb ma gene schrik ooit gaan we ook allemaal weg, ik vroeger dan de rest waarschijnlijk maar ooit gaan we allemaal hier vertrekken, en dat de rollen omgekeerd gaan zijn...sukkeldat liedje over de slechte Westerlingen kent iedereen zo langzaam aan wel van buiten denk ik.Ge moogt van plaat veranderen, want dat heeft geen enkel effekt meer.De Turken waren zélf overtuigde imperialisten/kolonisatoren, wrede en hebzuchtige veroveraars, gehaat zowel door de Christenen, als door de Arabieren, TOT ze het onderspit moesten delven voor het militaire genie van de westerse mogendheden.Dus , voor ge ons voor schijnheilig uitmaakt, ga eens voor je eigen deur keren...en euh..goede reis.Hoe rapper hoe beter.

Mustius
16 april 2006, 00:36
Hij mag ook samen doodgaan...
En voor dat dood wensen, was om je eens een beetje maar te laten voorstellen hoe het is om terreur te beleven, jij kan het misschien niet weten maar de familie van de 30 000 slachtoffers van Ocalan die jij zo graag vrij wilt, zullen het heel goed weten...

Jaani_Dushman
16 april 2006, 00:38
Ocalan is een moordenaar een terrorist die veel bloed aan zijn handen heeftZoals de top van het Turkse leger en de Turkse economie?

Een Koerdische moordenaar is "terrorist", en een Turkse moordenaar (zoals Sabanci) is een zakenman. :roll:

Jullie Turks-imperialisten zijn al even erg als de George Bush waar je zojuist zelf op zat af te geven: iedereen die een politieke tegenstander is, wordt bestempeld als een terrorist.

Het Turkse establishment is verantwoordelijk voor een veelvoud aan moorden dan PKK, DHKP-C, en alle andere "staatsgevaarlijke" organisaties samen.

Mustius
16 april 2006, 00:38
dat liedje over de slechte Westerlingen kent iedereen zo langzaam aan wel van buiten denk ik.Ge moogt van plaat veranderen, want dat heeft geen enkel effekt meer.De Turken waren zélf overtuigde imperialisten/kolonisatoren, wrede en hebzuchtige veroveraars, gehaat zowel door de Christenen, als door de Arabieren, TOT ze het onderspit moesten delven voor het militaire genie van de westerse mogendheden.Dus , voor ge ons voor schijnheilig uitmaakt, ga eens voor je eigen deur keren...en euh..goede reis.Hoe rapper hoe beter.


Militaire genie? Whoehahaha, niets anders dan valse achterbakse spellekes....

Ambiorix
16 april 2006, 00:39
:-Ddaaaamn right jaani

Mustius
16 april 2006, 00:41
Zoals de top van het Turkse leger en de Turkse economie?

Een Koerdische moordenaar is "terrorist", en een Turkse moordenaar (zoals Sabanci) is een zakenman. :roll:

Jullie Turks-imperialisten zijn al even erg als de George Bush waar je zojuist zelf op zat af te geven: iedereen die een politieke tegenstander is, wordt bestempeld als een terrorist.

Het Turkse establishment is verantwoordelijk voor een veelvoud aan moorden dan PKK, DHKP-C, en alle andere "staatsgevaarlijke" organisaties samen.


Hey vriend de Turkse establishment mag voor mijn part de pot op samen met ocalan, maar sabanci moordenaar noemen dat weet ik zoal nie, bijna elke bekende zakenman en dergelijke wel maar hij??? weet ik toch maar niet zeker...
Top van het Turkse leger zijn zionisten, zij intresseren mij niet, ze moeten zo snel mogelijk met of zonder geweld van hun posten gehaald worden en boeten voor hun misdaden ....samen met ocalan 8)

carlgustaaf
16 april 2006, 00:41
droom verder...tja, het was maar een idee hé.In elk geval is er in Noord-Irak reeds een Koerdisch beleid, waar de Turken flink benauwd mee zitten.En die Koerden hebben goede relaties met de Amerikanen....Ik vind gewoon dat de Europeanen ze zouden moeten benaderen, en een handje helpen.Dat lijkt mij veel intelligenter dan Turkije in de Europese Unie op te nemen.

Mustius
16 april 2006, 00:42
We zijn het over één ding toch eens zo te zien.... en dat is het feit dat Turkije niets te zoeken heeft in de EU :lol:

carlgustaaf
16 april 2006, 00:44
Militaire genie? Whoehahaha, niets anders dan valse achterbakse spellekes....ah, hij begint al te schelden...staat met z'n mond vol tanden.Klaarmaken voor een stortvloed riool-taal.:lol:

Ambiorix
16 april 2006, 00:44
We zijn het over één ding toch eens zo te zien.... en dat is het feit dat Turkije niets te zoeken heeft in de EU :lol:
alright, maar daar ging het eigelijk niet over hé;-)
Trouwens, ik vind ook niet dat wij iets in de EU te zoeken hebben. Toch niet het EU van nu.

carlgustaaf
16 april 2006, 00:47
We zijn het over één ding toch eens zo te zien.... en dat is het feit dat Turkije niets te zoeken heeft in de EU :lol:blij dat te horen.

Jaani_Dushman
16 april 2006, 00:48
Hey vriend de Turkse establishment mag voor mijn part de pot op samen met ocalan, maar sabanci moordenaar noemen dat weet ik zoal nie, bijna elke bekende zakenman en dergelijke wel maar hij??? weet ik toch maar niet zeker...Sabanci is een maffiosi die al verschillende mensen laten ombrengen heeft, maar nooit in de gevangenis gemoeten heeft, dankzij zijn connecties. Bij Sabanci worden zulke zaken met de mantel der liefde toegedekt omdat die man "wat kruimeltjes van tafel laat vallen" (oa de Sabanci-universiteit...).

Jaani_Dushman
16 april 2006, 00:49
Trouwens, ik vind ook niet dat wij iets in de EU te zoeken hebben. Toch niet het EU van nu.:-P

carlgustaaf
16 april 2006, 10:51
Zoals de top van het Turkse leger en de Turkse economie?

Een Koerdische moordenaar is "terrorist", en een Turkse moordenaar (zoals Sabanci) is een zakenman. :roll:

Jullie Turks-imperialisten zijn al even erg als de George Bush waar je zojuist zelf op zat af te geven: iedereen die een politieke tegenstander is, wordt bestempeld als een terrorist.

Het Turkse establishment is verantwoordelijk voor een veelvoud aan moorden dan PKK, DHKP-C, en alle andere "staatsgevaarlijke" organisaties samen.De VS en Turkije onderhouden trouwens uitstekende relaties.Zelfs dat Bush-de "westerse duivel"in persoon- er bij Europa op aandrong om Turkije toch maar in de Unie op te nemen...En wie sprak er van water te verkopen aan Israël?Turkije, die met zijn stuwdammen op Tiger en Eufraat het het hele MiddenOosten-hun eigen broeders in geloof- droogzet.En dan maar zagen over "het schijnheilige westen"!Ge durft nogal!Het woord "schaamte" komt wel niet voor in uw taal zeker?!

Mustius
16 april 2006, 11:06
De Turkse islamitische bevolking kan er niets aan doen dat hun zogezegd "moslim" moslimleiders maar in feite joden tot in hart en nieren, zulke dingen doen, trouwens het is dankzij die achterbakse spellekes van het westen dat die zionisten nu aan de macht zijn... Maar het gaat nie lang duren, er gaat een dag komen dat de goeie oude tijden terugkeren zoals in de ottomaanse rijk...

Jaani_Dushman
16 april 2006, 12:31
De Turkse islamitische bevolking kan er niets aan doen dat hun zogezegd "moslim" moslimleiders maar in feite joden tot in hart en nieren, zulke dingen doen, trouwens het is dankzij die achterbakse spellekes van het westen dat die zionisten nu aan de macht zijn... Maar het gaat nie lang duren, er gaat een dag komen dat de goeie oude tijden terugkeren zoals in de ottomaanse rijk...En gij denkt dat de Balkan, Arabië, de Kaukasus,... open staan voor de fascistische leer van Attaturk?? Ik heb er zo m'n twijfels over...

Jozef Ostyn
16 april 2006, 12:38
Ik heb veel sympathie voor de Koerden en hun gerechtvaardigde eis om erkenning en gelijkberechtiging in de diverse landen waar ze wonen. In principe geloof ik ook dat zij, net als andere volkeren, over zelfbeschikkingsrecht moeten beschikken en dus hun eigen staat moeten kunnen stichten. Of dit het meest wenselijk is, valt nog te bezien (vergeet bv. niet dat veel van de Koerden in Turkije ondertussen in de grote steden in het Westen van Turkije wonen en niet meer in Turks Koerdistan). Ik ben ook niet zeker of de Koerden uit de diverse landen het zo snel met elkaar zouden eens zijn.
Het meest hoopgevende is in ieder geval het relatieve succes van het Koerdische zelfbestuur in Noord-Irak, een experiment dat alle kansen moet blijven krijgen.
Het minst hoopgevende is het feit dat vooral in West-Europa de PKK en de Ocalan-getrouwen blijven een hypotheek leggen op de Koerdische strijd. Ocalan is het ergste wat de Koerden zou kunnen overkomen (erger nog dan de huidige Turkse onderdrukking).

Jaani_Dushman
16 april 2006, 12:47
Het minst hoopgevende is het feit dat vooral in West-Europa de PKK en de Ocalan-getrouwen blijven een hypotheek leggen op de Koerdische strijd. Ocalan is het ergste wat de Koerden zou kunnen overkomen (erger nog dan de huidige Turkse onderdrukking).De PKK is gewoon een excuus voor Turkije om de Koerden te mogen onderdrukken. Iedereen die maar iet of wat sympathie heeft voor de Koerdische zaak, wordt direct bestempeld als "PKK-terrorist".
Hetzelfde zien we in Baskenland, Noord-Ierland,... met de ETA, het IRA, enz...
Als de PKK er niet is, dan bestempelen ze wel gewoon een andere organisatie van terrorisme.

Dat is gewoon een tactiek van het establishment om de bevolking te verdelen. Het Spaanse regime probeert de Basken te verdeln in pro-ETA'ers en anti-ETA'ers, het Britse regime probeert de Ieren te verdelen in pro-IRA'ers en anti-IRA'ers, het Turkse regime probeert de Koerden te verdelen in pro-PKK'ers en anti-PKK'ers. Het is zo hun bedoeling om de meest bedreigende organisaties te marginaliseren.

Bij mij blijven die organisaties (PKK,...) toch op mijn sympathie rekenen. Ondanks het "terrorstenlabel" dat Turkije en de EU hen proberen op te kleven. :evil:

Jozef Ostyn
16 april 2006, 12:50
Bij mij blijven die organisaties (PKK,...) toch op mijn sympathie rekenen. Ondanks het "terrorstenlabel" dat Turkije en de EU hen proberen op te kleven. :evil:

De PKK blijft een terroristische en anti-democratische organisatie wiens geweld zich in de eerste plaats tegen Koerden keert (en het zijn Koerden die me dit verzekeren). De Turkse Koerden hebben recht op beter leiderschap.

Praetorian
16 april 2006, 12:56
Helaas voor de Britten dat na Bloody Sunday zowat alle katholieke Noord-Ieren pro-Ira zijn. Nu proberen ze het IRA af te schilderen als een criminele bende, Britten blijven lachwekkende imperialisten. :lol:

De Koerden winnen uiteindelijk toch, elke onderdrukking versterkt het verzet.
Bandiera rossa deve frionfá,
Eviva il Socialismo e la libert�*!
8)

Jaani_Dushman
16 april 2006, 12:57
De Turkse Koerden hebben recht op beter leiderschap.Wanneer er een vrij Koerdistan is, dan kunnen zij zelf een democratisch bestuur kiezen. Maar zolang zij deel uitmaken van Turkije (en Irak, Iran en Syrië), zal er daar geen sprake van zijn. Soevereiniteit is nu eenmaal een nodige voorwaarde om een democratisch bestuur te kunnen installeren. Tot zolang zijn de enige machten die spelen die van de staat en de straat (hé, dat klinkt wel! :-P ). Momenteel heeft de PKK het recht zich te organiseren en voor ene vrij Koerdistan te streven. Als Koerdistan onafhankelijk is, moeten zij zich plooien naar de verkieizngsresultaten.

Praetorian
16 april 2006, 12:57
De PKK blijft een terroristische en anti-democratische organisatie wiens geweld zich in de eerste plaats tegen Koerden keert (en het zijn Koerden die me dit verzekeren). De Turkse Koerden hebben recht op beter leiderschap.:lol:
Vraag me af welke Koerden jij kent. Iets zegt me dat het aantal 0 is.

Jozef Ostyn
16 april 2006, 12:58
:lol:
Vraag me af welke Koerden jij kent. Iets zegt me dat het aantal 0 is.

U vergist zich daarin deerlijk.

carlgustaaf
16 april 2006, 22:13
De Turkse islamitische bevolking kan er niets aan doen dat hun zogezegd "moslim" moslimleiders maar in feite joden tot in hart en nieren, zulke dingen doen, trouwens het is dankzij die achterbakse spellekes van het westen dat die zionisten nu aan de macht zijn... Maar het gaat nie lang duren, er gaat een dag komen dat de goeie oude tijden terugkeren zoals in de ottomaanse rijk...de huidige leiders van Turkije zijn in feite Joden, en die zijn aan de macht dankzij de achterbakse westerlingen?:lol: Gelooft gij die onzin nu écht zelf?
Wat het Ottomaanse Rijk betreft, reken daar ook niet te hard op , dat dat weer zal oprijzen zoals in de glorierijke voortijden.ZELFS als jullie de Europese Unie kunt binnensukkelen -waar ik meer en meer aan twijfel-zullen die tijden niet terugkomen.Tot voor een paar jaar konden de Turken nog wat goedkope textiel aan het Westen verpatsen, maar met de Chinezen en hun grootschaals georganiseerde dumping is ook dat voorbij.Wat blijft er nu nog over?Géén ekonomische macht, géén militaire macht, géén bodemrijkdommen.Ja, goede vijgen hebben jullie, en dat zal het wel zijn zeker?

Ambiorix
16 april 2006, 23:14
Ja, goede vijgen hebben jullie, en dat zal het wel zijn zeker?
en thee dan??:evil:

nee serieus, het maakt niet uit wat een land te bieden heeft. Om géen economische redenen zou ik een land weigeren of accepteren in een unie of volkerenbond.
Turkije is gewoon niet Europees: het ligt geografisch niet in Europa en als je vraagt aan Turken of ze Europeanen zijn, wees maar zeker dat het antwoord nee is. Tegenargument van Cyprus daar kan ik inkomen, maar de bevolking is ethnisch Grieks, een volk dat wel in Europa ligt en Europees is..

carlgustaaf
16 april 2006, 23:44
en thee dan??:evil:

nee serieus, het maakt niet uit wat een land te bieden heeft. Om géen economische redenen zou ik een land weigeren of accepteren in een unie of volkerenbond.
Turkije is gewoon niet Europees: het ligt geografisch niet in Europa en als je vraagt aan Turken of ze Europeanen zijn, wees maar zeker dat het antwoord nee is. Tegenargument van Cyprus daar kan ik inkomen, maar de bevolking is ethnisch Grieks, een volk dat wel in Europa ligt en Europees is..Thee hebben ze ook in China, en ook goedkoper als de Turkse...:lol: En inderdaad, Turkije is NIET in Europa, niet geografisch, en evenmin ethnisch...

Jaani_Dushman
17 april 2006, 09:49
Turkije is gewoon niet Europees: het ligt geografisch niet in Europa en als je vraagt aan Turken of ze Europeanen zijn, wees maar zeker dat het antwoord nee is.Volgens de Turken op dit forum zal Turkjie die opsplitsing Europa-Azië overstijgen: de 7 werelddelen zijn immers Afrika, Amerika, Oceanië, Antarctica, Europa, Azië, en Groot-Turkije. ;)

Tegenargument van Cyprus daar kan ik inkomen, maar de bevolking is ethnisch Grieks, een volk dat wel in Europa ligt en Europees is..Zowat 70% van de inwoners van Cyprus zijn Grieks-Cyprioten. Maar de Turken hebben ervoor gezorgd dat de Turks-Cyprioten pas de derde bevolkingsgroep zijn op het eiland, ipv de tweede. (16% Turken, en slechts 10% Turks-Cyprioten)
Ik denk dan ook dat die Turks-Cyprioten stilaan die Turkse stiefmoeder beu zijn. Dankzij Turkije (en hun kolonisten) vormen de Turks-Cyprioten zelfs geen meerderheid meer in Noord-Cyprus.

Fozzie
17 april 2006, 13:26
Turkije is een land met 72 volkeren die allemaal samen "Turk" worden genoemd, wij leven allemaal broederlijk samen, alleen met een deel van de Koerden zijn er problemen, er leven ongeveer 10 miljoen koerden, ten hoogste is 1 miljoen hiervan voorstander voor een onafhankelijke staat, dus ambiorix zever nie en bemoei jullie met jullie eigen zaken, er is al genoeg bloed vergoten dankzij bemoeinissen van het westen, maar dat gaat ook binnenkort eindigen, moslims worden terug EEN...:lol: :lol: :lol: :-P


Groetjes Osmanli torunu...

Dan zou het geen probleem mogen zijn om de Koerden in Koerdistan een referendum te laten organiseren over eventuele onafhankelijkheid, zodat ze er zelf over kunnen beslissen. Liefst met meer dan 2 keuzemogelijkheden:
1) Helemaal bij Turkije blijven
2) Culturele autonomie (op vlak van taal, onderwijs, etc...), maar bij Turkije blijven
3) Onafhankelijkheid.
Moest elke keuzemogelijkheid een derde van de stemmen halen, dan moet er culturele autonomie komen, want wie voor onafhankelijkheid stemt is zeker voor culturele autonomie (samen 2/3 van de stemmen).
Natuurlijk moet de uitslag dan door de Koerden, Turkije als door de andere landen gerespecteerd worden.

Hetzelfde zou ook geen slecht idee zijn voor Baskenland, Catalonië, Vlaanderen en alle andere regio's waar een deel van de bevolking meer zelfstandigheid wenst...

Jozef Ostyn
17 april 2006, 14:10
de huidige leiders van Turkije zijn in feite Joden, en die zijn aan de macht dankzij de achterbakse westerlingen?:lol: Gelooft gij die onzin nu écht zelf?

De postings van sommige forumgangers leveren dagelijks het bewijs dat de capaciteit van mensen om de meest onnozele nonsens te geloven onbegrensd is.

stab
17 april 2006, 14:20
Dat is gewoon een tactiek van het establishment om de bevolking te verdelen. Het Spaanse regime probeert de Basken te verdeln in pro-ETA'ers en anti-ETA'ers, het Britse regime probeert de Ieren te verdelen in pro-IRA'ers en anti-IRA'ers, het Turkse regime probeert de Koerden te verdelen in pro-PKK'ers en anti-PKK'ers.Welke tactiek gebruikt het Belgisch regime?:roll:
CS?

Pelgrim
17 april 2006, 15:02
Welke tactiek gebruikt het Belgisch regime?:roll:
CS?

probeer maar eens ergens op een doorsnee publieke plaats een vlaamse leeuw boven te halen en wacht hoelang het duurt eer je voor racist, fascist en/of nazi wordt uitgescholden.

Jaani_Dushman
17 april 2006, 15:27
Welke tactiek gebruikt het Belgisch regime?:roll:
CS?Ik België moet je maar het waar "Vlaams" ophalen, en je bent direct een Meervoud-bommenlegger. ;-)

Fozzie
17 april 2006, 15:33
Tegenargument van Cyprus daar kan ik inkomen, maar de bevolking is ethnisch Grieks, een volk dat wel in Europa ligt en Europees is..

Met die logica mogen bepaalde streken in Zuid-Afrika het westen van Rusland, zowat de hele USA, Canada, Australië en Latijns-Amerika ook Europees genoemd worden ;-)... Mogen ze ook aan sluiten bij de EU?

styllo_ben
18 april 2006, 21:26
Bergturken en dergelijke termen bestaan niet, ik heb zulke benamingen nooit gebruikt en ook nooit gehoord in mijn omgeving...Het is gewoon een uitvinding van de pkk aanhangers zelf...
Trouwens waar blijft onze wannabee koerd Styllo-ben???

beetje afwezig geweest wegens drukte. Maar heb maar geen schrik. Ik zal voor de rechten van de koerden blijven opkomen.

styllo_ben
18 april 2006, 21:31
...

Het minst hoopgevende is het feit dat vooral in West-Europa de PKK en de Ocalan-getrouwen blijven een hypotheek leggen op de Koerdische strijd. Ocalan is het ergste wat de Koerden zou kunnen overkomen (erger nog dan de huidige Turkse onderdrukking).

hier laat je weer in je kaarten kijken: je hebt gewoon een afkeer van linkse regimes en organisaties. Je verkiest duidelijk voor een uiterst rechtse regime. (dat die ondertussen meerdere genoicides op zijn kerfstok heeft staan, is voor jou irrelevant).

djimi
18 april 2006, 21:36
De postings van sommige forumgangers leveren dagelijks het bewijs dat de capaciteit van mensen om de meest onnozele nonsens te geloven onbegrensd is.



Gelukkig wel, ja. Dan valt er soms nog wel eens wat te lachen hier.

Jozef Ostyn
18 april 2006, 21:36
hier laat je weer in je kaarten kijken: je hebt gewoon een afkeer van linkse regimes en organisaties. Je verkiest duidelijk voor een uiterst rechtse regime. (dat die ondertussen meerdere genoicides op zijn kerfstok heeft staan, is voor jou irrelevant).

Nonsens. De PKK is niet links, maar extreem anti-democratisch. Daar kunnen veel Koerden van meespreken.

Er hebben op dit forum weinig mensen vaker en duidelijker dan mezelf het negationisme van Turkije ten aanzien van de Armeense genocide aangeklaagd en veroordeeld.

Ik heb steeds behoord tot diegenen die het gebrek aan een volwaardige democratie in Turkije, en de talrijke mistoestanden die er bestaan, hebben aangeklaagd.

U liegt dus gewoon.

Maar het is niet omdat ik niet van de pest hou dat ik de cholera moet omarmen. De Koerden hebben recht op iets beter dan wat de PKK te bieden heeft. Dat dit mogelijk is wordt al meer dan 10 jaar bewezen in Noord-Irak.

Jozef Ostyn
18 april 2006, 21:37
Gelukkig wel, ja. Dan valt er soms nog wel eens wat te lachen hier.

U hebt gelijk. Lachen is gezond!

styllo_ben
18 april 2006, 21:44
De PKK blijft een terroristische en anti-democratische organisatie wiens geweld zich in de eerste plaats tegen Koerden keert (en het zijn Koerden die me dit verzekeren). De Turkse Koerden hebben recht op beter leiderschap.

hier maak je een compleet verkeerde analyse.

Ok, de koerden hebben de afgelopen 20 jaar het meest geleden (of dit nu door staatsterreur of de koerdische gewapende opstand komt, valt te bediscussiëren) maar zoals het er nu uitziet, stevent het conflict af op een confrontatie tussen de Turkse bevolking en Koerdische bevolking terwijl het vroeger eerder de staat tegen de koerden was. Nu, gelukkig is het nog niet zover, maar als er geen duurzame oplossing komt, zijn Balkan-toestanden onvermijdelijk: mustius begrijpt als geen ander wat dit betekent.

Jozef Ostyn
18 april 2006, 21:46
hier maak je een compleet verkeerde analyse.

Ok, de koerden hebben de afgelopen 20 jaar het meest geleden (of dit nu door staatsterreur of de koerdische gewapende opstand komt, valt te bediscussiëren) maar zoals het er nu uitziet, stevent het conflict af op een confrontatie tussen de Turkse bevolking en Koerdische bevolking terwijl het vroeger eerder de staat tegen de koerden was. Nu, gelukkig is het nog niet zover, maar als er geen duurzame oplossing komt, zijn Balkan-toestanden onvermijdelijk: mustius begrijpt als geen ander wat dit betekent.

Neen, u maakt een denkfout. Volgens u kunnen de Koerden blijkbaar geen democratie aan. Volgens mij wel. Er zijn ook Koerdische activisten die niet voor de anti-democratische PKK kiezen.

styllo_ben
18 april 2006, 22:10
Nonsens. De PKK is niet links, maar extreem anti-democratisch. Daar kunnen veel Koerden van meespreken.

Er hebben op dit forum weinig mensen vaker en duidelijker dan mezelf het negationisme van Turkije ten aanzien van de Armeense genocide aangeklaagd en veroordeeld.

Ik heb steeds behoord tot diegenen die het gebrek aan een volwaardige democratie in Turkije, en de talrijke mistoestanden die er bestaan, hebben aangeklaagd.

U liegt dus gewoon.

Maar het is niet omdat ik niet van de pest hou dat ik de cholera moet omarmen. De Koerden hebben recht op iets beter dan wat de PKK te bieden heeft. Dat dit mogelijk is wordt al meer dan 10 jaar bewezen in Noord-Irak.

Als je verwijst naar democratie, neem ik aan dat je ons Europees systeem als referentiepunt neemt. Hierin geef ik je gelijk. De pkk kan het niet beter doen dan de VLD, SPA, CD&V enz enz. Maar in ieder geval kan het voor de Koerden zelf niet slechter dan wat ze al tientallen jaren meemaken...dit wordt hen aangedaan door de Turkse burgerlijke partijen. Maar je blijft resoluut steken in uw burgerlijke logica. Je wilt niet geloven dat een Koerdische zelforganisatie, of het nu burgerlijk of revolutionair is, het gewoon beter zal doen.

Je verwijst naar Noord-Irak ( ik noem het liever Zuid-Koerdistan) met de veronderstelling dat de relatieve rust en vrede wijzen op een democratisering. Je vergist je. Er is helemaal geen democratisering: Zuid-Koerdistan is vastgeroest in feodale systemen: Barzani is geen democratisch benoemde leider maar een zelfbenoemde grootgrondbezitter.

Als ik moet kiezen tussen de revolutionaire PKK of feodale KDP, kies ik voor de PKK. Maar deze vergelijking is niet van de orde. Een juistere vergelijking zou zijn als ik moest kiezen tussen de feodale KDP of de revolutionaire Baath-partij van Saddam. Ik kies voor de KDP...snap je het nu: een Koerdische zelforganisatie is nog steeds beter dan een imperialistische bedoening van een ander, of het nu van een revolutionaire , burgerlijke of feodale partij komt is niet eens relevant.

Uiteraard kies ik voor een revolutionaire zelforganisatie ( die ook nog eens democratisch moet zijn). Jij kiest altijd voor een burgerlijke ( of indien afwezig een feodale) systeem, "democratisch zijn" is niet eens een vereiste. zolang het maar geen revolutionare is.

Dit is uw grootste handicap: je bekijkt de wereld door uw ideologische bril en ziet niet wat er gaande is.

styllo_ben
18 april 2006, 22:15
Neen, u maakt een denkfout. Volgens u kunnen de Koerden blijkbaar geen democratie aan. Volgens mij wel. Er zijn ook Koerdische activisten die niet voor de anti-democratische PKK kiezen.

het is de pkk geweest die de Koerden verlost heeft van de ketens van feodalisme...de pkk heeft de koerden meer geleerd over democratie dan de Turkse burgerlijke partijen...

carlgustaaf
18 april 2006, 23:46
Met die logica mogen bepaalde streken in Zuid-Afrika het westen van Rusland, zowat de hele USA, Canada, Australië en Latijns-Amerika ook Europees genoemd worden ;-)... Mogen ze ook aan sluiten bij de EU?

met hun moeten we een bondgenootschap afsluiten.Een gezamelijk front tegen het moslim-gevaar.Inplaats van ekonomisch in mekaars benen te schieten.Maar daarvoor zijn goede leiders nodig...