PDA

View Full Version : waarom is democratie niet belangrijk in Nepal?


Gentenaar
20 april 2006, 11:28
overal ter wereld treedt het "vrije westen" op tegen dictaturen en voor democratie. Maar toch leverde België wapens aan Nepal waarmee nu alle dagen onschuldige slachtoffers vallen die betoogden tegen het regime. Is het omdat er geen olie in de ondergrond zit dat het westen zwijgt? Is het omdat de oppositie duidelijk links getint is? Is het omdat Nepal een buurland is van China, en dat de huidige machthebbers een strategische bondgenoot zijn van het westen?

Alleszins toont dit nog maar eens aan dat mensenrechten en democratie voor het westen niet meer zijn dan stokken om mee te slaan als het goed uitkomt, en te laten liggen als dat beter in het kraam past.

vrt nieuws site vandaag:

Opnieuw doden bij betoging in Nepal

do 20/04/06 - In Nepal zijn opnieuw tienduizenden betogers samengekomen om te protesteren tegen de monarchie.

In de Nepalese hoofdstad Katmandoe heeft de politie geschoten op betogers. Daarbij zijn minstens drie doden gevallen. Er is sprake van tientallen gewonden.
De betogers verzamelen in de buitenwijken van de hoofdstad Kathmandu om zo het uitgaansverbod te omzeilen.
De betogers eisen dat koning Gyanendra de meerpartijendemocratie herstelt. De sfeer is er erg gespannen.
De politie en het leger hebben het bevel om te schieten op al wie het uitgaansverbod niet respecteert.
De politie vuurt normaal rubberkogels af, maar bij eerdere schermutselingen is gebleken dat ze ook echte munitie gebruikt. Gisteren zijn bij diverse manifestaties vier betogers om het leven gekomen.

Nick_
20 april 2006, 11:30
Dictaturen zijn voor het westen alleen maar onaanvaardbaar, als er geld te rapen valt in dat land. :(

Gentenaar
20 april 2006, 17:24
even terug bovenaan zetten, ik wil reacties mensen. Antoon misschien?

Chipie
20 april 2006, 19:05
overal ter wereld treedt het "vrije westen" op tegen dictaturen en voor democratie. Maar toch leverde België wapens aan Nepal waarmee nu alle dagen onschuldige slachtoffers vallen die betoogden tegen het regime. Is het omdat er geen olie in de ondergrond zit dat het westen zwijgt? Is het omdat de oppositie duidelijk links getint is? Is het omdat Nepal een buurland is van China, en dat de huidige machthebbers een strategische bondgenoot zijn van het westen?

Alleszins toont dit nog maar eens aan dat mensenrechten en democratie voor het westen niet meer zijn dan stokken om mee te slaan als het goed uitkomt, en te laten liggen als dat beter in het kraam past.

vrt nieuws site vandaag:

Opnieuw doden bij betoging in Nepal

do 20/04/06 - In Nepal zijn opnieuw tienduizenden betogers samengekomen om te protesteren tegen de monarchie.

In de Nepalese hoofdstad Katmandoe heeft de politie geschoten op betogers. Daarbij zijn minstens drie doden gevallen. Er is sprake van tientallen gewonden.
De betogers verzamelen in de buitenwijken van de hoofdstad Kathmandu om zo het uitgaansverbod te omzeilen.
De betogers eisen dat koning Gyanendra de meerpartijendemocratie herstelt. De sfeer is er erg gespannen.
De politie en het leger hebben het bevel om te schieten op al wie het uitgaansverbod niet respecteert.
De politie vuurt normaal rubberkogels af, maar bij eerdere schermutselingen is gebleken dat ze ook echte munitie gebruikt. Gisteren zijn bij diverse manifestaties vier betogers om het leven gekomen.Tja, als men Maoisten al gelijk gaat stellen met democraten, dan is kabouter Flop nooit ver weg... :wink:

SpaceRunner
20 april 2006, 20:32
overal ter wereld treedt het "vrije westen" op tegen dictaturen en voor democratie. Maar toch leverde België wapens aan Nepal waarmee nu alle dagen onschuldige slachtoffers vallen die betoogden tegen het regime. Is het omdat er geen olie in de ondergrond zit dat het westen zwijgt? Is het omdat de oppositie duidelijk links getint is? Is het omdat Nepal een buurland is van China, en dat de huidige machthebbers een strategische bondgenoot zijn van het westen?

Alleszins toont dit nog maar eens aan dat mensenrechten en democratie voor het westen niet meer zijn dan stokken om mee te slaan als het goed uitkomt, en te laten liggen als dat beter in het kraam past.

vrt nieuws site vandaag:

Opnieuw doden bij betoging in Nepal

do 20/04/06 - In Nepal zijn opnieuw tienduizenden betogers samengekomen om te protesteren tegen de monarchie.

In de Nepalese hoofdstad Katmandoe heeft de politie geschoten op betogers. Daarbij zijn minstens drie doden gevallen. Er is sprake van tientallen gewonden.
De betogers verzamelen in de buitenwijken van de hoofdstad Kathmandu om zo het uitgaansverbod te omzeilen.
De betogers eisen dat koning Gyanendra de meerpartijendemocratie herstelt. De sfeer is er erg gespannen.
De politie en het leger hebben het bevel om te schieten op al wie het uitgaansverbod niet respecteert.
De politie vuurt normaal rubberkogels af, maar bij eerdere schermutselingen is gebleken dat ze ook echte munitie gebruikt. Gisteren zijn bij diverse manifestaties vier betogers om het leven gekomen.

Je kan het een kleine revolutie noemen. En bij revoluties vallen er altijd slachtoffers, spijtig genoeg. Machthebbers geven hun immers niet zonder slag of stoot af.

De koning zal uiteindelijk toch moeten inbinden, zeker als de bevolking erin slaagt om de protesten te doen aanhouden.

Knorretje
20 april 2006, 22:39
Maar toch leverde België wapens aan Nepal waarmee nu alle dagen onschuldige slachtoffers vallen die betoogden tegen het regime.


De Waalse sossen deden dat.
En sedert de Waalse sossen eerder kozen voor hun belangen in FN dan voor mensenrechten en solidariteit, werd de materie geregionaliseerd.

djimi
21 april 2006, 08:04
Tja, als men Maoisten al gelijk gaat stellen met democraten, dan is kabouter Flop nooit ver weg...



Meneer Chipie,

dat u mensen die betogen voor de herinvoering van de democratie zomaar gelijkstelt aan Maoisten, en er dan van uitgaat dat deze laatsten zeker geen democraten kunnen zijn, en dat men er dus zomaar kan op gaan schieten,

dan speelt u zèlf 'kabouter Flop', beter dan wie ook.

Chipie
21 april 2006, 08:30
Meneer Chipie,

dat u mensen die betogen voor de herinvoering van de democratie zomaar gelijkstelt aan Maoisten, en er dan van uitgaat dat deze laatsten zeker geen democraten kunnen zijn, en dat men er dus zomaar kan op gaan schieten,

dan speelt u zèlf 'kabouter Flop', beter dan wie ook.Hi djimi, hier chipie... :wink:
Natuurlijk wil ik niet hebben dat men er maar op los gaat schieten... Ik wil enkel maar duiden dat Nepal enkel naar een communistische staat zal evolueren... Een democratie is met Maoisten, die U schijnbaar hoog in het vaandel draagt, onmogelijk... Deze misbruiken momenteel enkel de andere 'partijen' voro hun 'hoger' doel...

Wss zal ik niet de enige zijn die ervan uitgaat dat Maoïsten geen democraten kunnen zijn... :wink: Of weet U waar die dat al getoond hebben?...
80
Kunt U even vertellen hoeveel doden de democratische Maoïsten in Nepal op hun geweten hebben... toen Nepal nog een prille democratie was? :wink:
80Human Rights Watch waarschuwt maoïsten Nepal wegens vermoorden burgers

Maoïstische rebellen in Nepal doden burgers, politieke activisten en mogelijk ontrouwe mensen uit hun eigen gelederen in hun strijd voor een communistisch bewind in Nepal. Als aan die praktijken geen eind komt, is de kans groot dat de rebellen niet meer betrokken worden bij vredesonderhandelingen. Dat stelt Human Rights Watch in een vrijdag gepubliceerd rapport.

De maoïsten strijden sinds 1996 om de monarchie in Nepal ten val te brengen. Die strijdt heeft tot nu toe aan negenduizend mensen het leven gekost, onder wie veel burgers. De maoïsten lijken te denken dat mensenrechtenschendingen gerechtvaardigd zijn om hun doel te bereiken, aldus de directeur van HRW-Azië, Brad Adams. Als zij de rechten van de Nepalezen niet serieus nemen, lopen ze het risico aan de zijlijn te komen staan.

De rebellen hebben zich in augustus teruggetrokken uit vredesonderhandelingen met de regering. Daarmee kwam een eind aan een wapenstilstand van zeven maanden en laaiden de gevechten in alle hevigheid op.

De regering heeft vorige week toegezegd zich in te zetten om mensenrechtenschendingen te voorkomen. Zij deed dat nadat de Verenigde Naties hun zorg hadden uitgesproken over de vervolging en marteling in Nepal van journalisten, advocaten, onderwijzers en vakbondsleiders die zich uitlaten over de maoïsten.
http://www.nieuws.nl/archief/2004-4-2/111278/HRW_waarschuwt_mao&239%3Bsten_Nepal_wegens_vermoorden_burgers
2 april 2004 Maar ja, Human Rights Watch zal wss ook vooringenomen zijn... :wink:

Gentenaar
21 april 2006, 14:25
Je kan het een kleine revolutie noemen. En bij revoluties vallen er altijd slachtoffers, spijtig genoeg. Machthebbers geven hun immers niet zonder slag of stoot af.

De koning zal uiteindelijk toch moeten inbinden, zeker als de bevolking erin slaagt om de protesten te doen aanhouden.

waarom werd deze logica dan niet gevolgd bij Irak, of Afghanistan? Waarom greep het westen daar wél in?

Gentenaar
21 april 2006, 14:30
Hi djimi, hier chipie... :wink:
Natuurlijk wil ik niet hebben dat men er maar op los gaat schieten... Ik wil enkel maar duiden dat Nepal enkel naar een communistische staat zal evolueren... Een democratie is met Maoisten, die U schijnbaar hoog in het vaandel draagt, onmogelijk... Deze misbruiken momenteel enkel de andere 'partijen' voro hun 'hoger' doel...

Wss zal ik niet de enige zijn die ervan uitgaat dat Maoïsten geen democraten kunnen zijn... :wink: Of weet U waar die dat al getoond hebben?...
80
Kunt U even vertellen hoeveel doden de democratische Maoïsten in Nepal op hun geweten hebben... toen Nepal nog een prille democratie was? :wink:
80 Maar ja, Human Rights Watch zal wss ook vooringenomen zijn... :wink:

ik had het eigenlijk niet eens over de maoistische rebellen, ik had het over de volksbetogingen die erop gericht zijn vrije verkiezingen af te dwingen. Het is inderdaad zo dat die volksbeweging, en de verschillende partijen die voor democratisering zijn, een overeenkomst hebben gesloten met die rebellen. Wat toch wel betekent dat ze dezelfde strijd voeren denk ik.

Chipie
21 april 2006, 14:39
ik had het eigenlijk niet eens over de maoistische rebellen, ik had het over de volksbetogingen die erop gericht zijn vrije verkiezingen af te dwingen. Het is inderdaad zo dat die volksbeweging, en de verschillende partijen die voor democratisering zijn, een overeenkomst hebben gesloten met die rebellen. Wat toch wel betekent dat ze dezelfde strijd voeren denk ik.Daar vergist U zich in... wat menselijk is... :wink:

Maoïsten en vrije verkiezingen... :lol:

lombas
21 april 2006, 14:57
Er moet daar inderdaad snel een einde komen aan de monarchie.

Net als in dit land.

Gentenaar
21 april 2006, 15:00
Daar vergist U zich in... wat menselijk is... :wink:

Maoïsten en vrije verkiezingen... :lol:

betweterke, lees dit dan eens. (vrtnieuws.net)

Gespannen sfeer bij nieuwe Nepalese betoging

vr 21/04/06 - In Nepal zijn er opnieuw duizenden mensen op straat gekomen uit protest tegen de koning. De sfeer is erg gespannen omdat de politie de voorbije dagen al meerdere betogers heeft doodgeschoten.

Gisteren vielen in de hoofdstad Kathmandu opnieuw vier dodelijke slachtoffers. Dat brengt het dodental op veertien.


http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/nieuws/details/060421Nepal/N_060408_nepalGyanendraM_b.jpg (foto Belga)



Er is een uitgaansverbod tot vanavond laat. Ngo-hulpverlener Matthias Moyersoen zegt dat de druk op koning Gyanendra (foto) toeneemt om macht in te leveren.
"Er is een uitgaansverbod binnen de ring van Kathmandu, maar daarbuiten wordt opnieuw hevig betoogd", aldus Moyersoen.
"Iedereen wacht vandaag op een uitspraak van Gyanendra over wat komen gaat. Maar de druk is zodanig groot dat hij macht zal moeten inleveren en de politieke macht terug in handen zal moeten geven van de politieke leiders."
Volgens Moyersoen organiseert een alliantie van maoïstische rebellen en de politieke partijen de betogingen. "En het draagvlak voor het protest wordt steeds groter."

Gentenaar
21 april 2006, 16:59
het volk heeft het gehaald! (en deze keer was het echt het volk, niet zoals bij de fake revoluties van Oekraine, Georgië etc...)

Gyanendra "draagt macht over aan volk"

vr 21/04/06 - De Nepalese koning Gynendra gaat zijn macht afstaan aan de politieke partijen. Dat heeft de vorst zelf gezegd tijdens een televisietoespraak. Daarmee komt waarschijnlijk een einde aan de protesten in het land.

"De zeven belangrijkste oppositiepartijen moeten de volgende regeringsleider aanwijzen", zei Gyanendra. "Ik zal het gezag over het land opnieuw teruggeven aan het volk."


http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/nieuws/details/060421Gyanendra/N_060421_nepalGyandra2M_b.jpg (foto Belga)



De voorbije dagen was het protest tegen Gyanendra helemaal uit de hand gelopen.
De koning had een uitgaansverbod afgekondigd in het centrum van de hoofdstad Kathmandu, maar de protesten gingen gewoon door in de buitenwijken.
Het leger had de voorbije dagen verschillende burgers doodgeschoten die betoogden tegen het dictatoriale regime van Gyanendra.
Ook vanuit de rest van de wereld werd de druk op Gyanendra groter om een stap opzij te zetten.

kelt
21 april 2006, 17:19
Volgens mij is het het Nepalese volk dat ZELF de overwinning gehaald heeft...

Laat ons stellen dat de slachtpartij door politie of leger veel en veel groter geweest kon zijn,de betogers waren feitelijk weerloos,maar koppig(!)

Maar blijkbaar waren er overal soldaten en officieren die besloten NIET tot het uiterste te gaan......

.....waarmee de Nepalese strijdkrachten en ordediensten bewezen hebben dat ze ook tot "het volk" behoren,en de Nepalese heerser (die zijn eigen familie bijna uitgeroeid heeft!) besefte dat hij al blij mag zijn als hij straks nog "konstitutioneel" vorst mag wezen....

chapeau!

Chipie
21 april 2006, 17:33
Wacht... en zie wat de Maoïsten gaan doen...

kelt
21 april 2006, 17:36
Wacht... en zie wat de Maoïsten gaan doen...

Awel beste Chipie...

Daar hebben ze nu het leger voor ;-)

Nierika
21 april 2006, 19:02
Meneer Chipie,

dat u mensen die betogen voor de herinvoering van de democratie zomaar gelijkstelt aan Maoisten, en er dan van uitgaat dat deze laatsten zeker geen democraten kunnen zijn, en dat men er dus zomaar kan op gaan schieten,

dan speelt u zèlf 'kabouter Flop', beter dan wie ook.

De maoisten zijn niet diegenen die vandaag op straat komen, en doodgeschoten worden. De maiosten zijn diegenen die vanuit hinderlagen militairen, politie-agenten, maar vooral ook burgers doodschieten zonder boe of ba, zoals de militairen op dit moment doen in de straten van Kathmandoe. Verder jutten ze de zaken wat op, kwestie van de koning uit het zadel te wippen. Wedden dat de oppositie nog niet klaar is met die rode rakkers?

Nierika
21 april 2006, 19:09
waarom werd deze logica dan niet gevolgd bij Irak, of Afghanistan? Waarom greep het westen daar wél in?

Niet vergeten: Guy Verhofstadt heeft Nepal indertijd, ten tijde van de befaamde mitrailleurleveringen, een prille democratie genoemd die moest beschermd worden (middels Belgische mitrailleurs dus). Hij wordt over deze uitspraak waarschijnlijk niet graag meer over aan de tand gevoeld.
Onze eerste minister had er nog wel zo'n paar, o.a. die loeier mbt het succes van zijn premierschap dat tegen één of ander electoraal verlies zou afgewogen worden, en dat van die fantastische contracten in Amerika en die speciale notoriële intrest aftrek...
Ik kan het allemaal bijna niet meer typen zonder te beven... van het lachen.

In geval je je dus afvroeg waarom het westen niet ingegrepen heeft...:-(

Gentenaar
21 april 2006, 19:25
De maoisten zijn niet diegenen die vandaag op straat komen, en doodgeschoten worden. De maiosten zijn diegenen die vanuit hinderlagen militairen, politie-agenten, maar vooral ook burgers doodschieten zonder boe of ba, zoals de militairen op dit moment doen in de straten van Kathmandoe. Verder jutten ze de zaken wat op, kwestie van de koning uit het zadel te wippen. Wedden dat de oppositie nog niet klaar is met die rode rakkers?

wie heeft je dat allemaal wijsgemaakt? Zelf gezien?

Chipie
21 april 2006, 19:57
wie heeft je dat allemaal wijsgemaakt? Zelf gezien?In Gent zal men dat idd niet zien... Nog niet...:wink:

Googelt eens... als U wilt... :wink:

Nierika
22 april 2006, 17:11
wie heeft je dat allemaal wijsgemaakt? Zelf gezien?

Neen, gewoon het nieuws gevolgd. En tenzij onze media door Verhofstadt gecensureerd worden, blijf ik er tot nader order bij. Dit houdt geen goedkeuring van het regime in, maar tegen een despotisch regime zijn houdt niet automatisch in dat je zelf geen boter op je kop hebt, zie de Rode Khmer.

Enne... voor de rest gewoon effe afwachten!
Wedden?

Wedden?:-P

willem1940NLD
22 april 2006, 18:42
Ik ben bang dat dit totaal fout gaat aflopen: die koning heeft en houdt het leger achter zich.

Andersom, zou "het volk" toch kunnen winnen dan vrees ik een niet kleiner bloedbad.

kelt
23 april 2006, 14:34
Ik ben bang dat dit totaal fout gaat aflopen: die koning heeft en houdt het leger achter zich.

Andersom, zou "het volk" toch kunnen winnen dan vrees ik een niet kleiner bloedbad.

Een deel(tje) van leger en/of politie schermt de koning inderdaad af.
Het ziet ernaar uit dat nu de post van "Koning" in vraag komt.De idioot denkt werkelijk dat er voor hem nog meer rest dan "constitutioneel en protocollair" vorst te zijn...

Als hij deze "slag" alsnog wint heeft hij geen greintje respect meer van de bevolking,zullen zijn soldaten ook niet gretig zijn om voor hem te sterven...en kunnen we binnenkort een optocht van Rode vlaggen verwachten in Kathmandu... :?

Chipie
23 april 2006, 16:43
Een deel(tje) van leger en/of politie schermt de koning inderdaad af.
Het ziet ernaar uit dat nu de post van "Koning" in vraag komt.De idioot denkt werkelijk dat er voor hem nog meer rest dan "constitutioneel en protocollair" vorst te zijn...

Als hij deze "slag" alsnog wint heeft hij geen greintje respect meer van de bevolking,zullen zijn soldaten ook niet gretig zijn om voor hem te sterven...en kunnen we binnenkort een optocht van Rode vlaggen verwachten in Kathmandu... :?De rode vodden zullen idd binnenkort hun intrede doen... 'De' burger heeft zich door de Maoïsten opnieuw voor de verkeerde kar laten spannen... :roll:

Zet de kaviaar al maar klaar... :wink:

SpaceRunner
25 april 2006, 14:53
Een deel(tje) van leger en/of politie schermt de koning inderdaad af.

Dat is meestal wel zo bij de meeste alleenheersers. Ze zorgen voor een klein "priveleger" dat goed in de watten wordt gelegd en zodoende voor hun mecenas wel willen vechten.

Het ziet ernaar uit dat nu de post van "Koning" in vraag komt.De idioot denkt werkelijk dat er voor hem nog meer rest dan "constitutioneel en protocollair" vorst te zijn...

Ik denk dat deze vraag al eerder gesteld werd (zeker vlak na de machtsgreep) maar nu pas ook echt gedragen worden door de rest van de bevolking.

Als hij deze "slag" alsnog wint heeft hij geen greintje respect meer van de bevolking,zullen zijn soldaten ook niet gretig zijn om voor hem te sterven...en kunnen we binnenkort een optocht van Rode vlaggen verwachten in Kathmandu... :?

Nu dat het parlement terug bijeen mag komen, ziet het er naar uit dat hij de slag dus verloren heeft. Naar de reden is het wat mij betreft nog even gissen maar hopelijk kan iemand mij hier even 'verlichting'* brengen.


* En dan bedoel ik geen lampen natuurlijk.:|

kaatd
26 april 2006, 18:50
'De' burger heeft zich door de Maoïsten opnieuw voor de verkeerde kar laten spannen...

Ach zo, burgers komen op straat op risico van hun eigen leven om het herstel van de deomcratie te bewerkstelligen en dat noemt chipie 'de verkeerde kar'. Welke kar hadden ze dan moeten trekken, die van een feodaal, absolutistische vorst die geen greintje respect heeft voor zijn eigen volk?

Verder ga je er gemakshalve vanuit dat de burgers zich natuurlijk hebben laten manipuleren door Maoïsten. Anders is het voor jou wellicht onbegrijpelijk dat de bevolking van een land op straat komt om radikale veranderingen te eisen. Dat moet wel manipulatie zijn, volgens jou, want 'gewone' burgers doen zoiets niet.
Vreemd, want de hele menselijke geschiedenis is er één van revoluties.

willem1940NLD
26 april 2006, 21:22
Ach zo, burgers komen op straat op risico van hun eigen leven om het herstel van de deomcratie te bewerkstelligen en dat noemt chipie 'de verkeerde kar'. Welke kar hadden ze dan moeten trekken, die van een feodaal, absolutistische vorst die geen greintje respect heeft voor zijn eigen volk?

Verder ga je er gemakshalve vanuit dat de burgers zich natuurlijk hebben laten manipuleren door Maoïsten. Anders is het voor jou wellicht onbegrijpelijk dat de bevolking van een land op straat komt om radikale veranderingen te eisen. Dat moet wel manipulatie zijn, volgens jou, want 'gewone' burgers doen zoiets niet.
Vreemd, want de hele menselijke geschiedenis is er één van revoluties.

Niet zo somber, Kaatd; ik ben niet echt, of zelfs echt niet, "links" maar ik heb alle begrip ervoor dat mensen die (aan) een minimum-bestaan of erger leiden/lijden, zich aan een strohalm vastklampen.

Veel heersers/regimes zijn FOUT, maakt niet uit of ze zichzelf "links" of "rechts" noemen.

Of een (hopelijk geweldloze) revolutie tot werkelijke verbetering zal leiden valt nog maar af te wachten.