PDA

View Full Version : Spelende vogeltjes


BigF
23 april 2006, 09:51
Er is niks bevredigender dan, lekker achteruitgezakt in een vroeg lentezonnetje, te kijken en te luisteren naar de drukte van een verzameling mussen en merels. Waar die de energie vandaan halen om 's zondags 's morgensvroeg zo te keer te gaan is mij een raadsel. Zijn rupsen zo voedzaam dan?

Veel vogeltjes in de tuin hebben is een godsgeschenk.
En dat zullen we pas beseffen in een lege tuin.

puud
23 april 2006, 11:04
Er is niks bevredigender dan, lekker achteruitgezakt in een vroeg lentezonnetje, te kijken en te luisteren naar de drukte van een verzameling mussen en merels. Waar die de energie vandaan halen om 's zondags 's morgensvroeg zo te keer te gaan is mij een raadsel. Zijn rupsen zo voedzaam dan?

Veel vogeltjes in de tuin hebben is een godsgeschenk.
En dat zullen we pas beseffen in een lege tuin.
Zeer voedzaam, probeer het maar. A propos ik word 's morgens vroeg wakker gemaakt door die zingende vogeltjes. Die rotbeesten.

Mitgard
23 april 2006, 11:16
hier zitten er vaak koolmeesjes en pimpelmeesjes in de tuin.
ik kan die ook minutenlang observeren.

PAJOT
23 april 2006, 11:40
in onze tuin zitten ook veel vogels

Wij hebben ook een groot hof van enkele hectaren en daar kunnen zij leven in alle rust zonder stoornissen.


Daarmee hebben we ook veel roofvogels als uilen en buizerds.

Ook reigers zitten veel aan onze twee vijvers en sinds de ophokplicht lopen daar ook enkele eenden.


Aan ons huis vooral koolmezen, af en toe hangen we ook een stuk vet aan de bomen waarvan ze komen eten.

Af en toe schiet ik wel eens een phazant, maar dat zijn ook prachtige vogels.

PAJOT
23 april 2006, 11:44
Onlangs zat hier ook een koppel Vlaamse gaaien.

Groentje-18
23 april 2006, 17:10
Hier zitten ook keiveel vogeltjes in de tuin schattig te wezen, veel koppeltjes vooral van allerlei soorten. Ieder jaar hangen er hier keiveel rond, van 's morgens heel vroeg tot 's avonds laat, en in de winter is 't een enorme groep meeuwen. Welke indruk ik heb is dat, als die beestjes eenmaal (lijken te) weten dat ze je met rust laat, ze gewoon ongegeneerd langs je door huppelen. :)
De laatste dagen zie ik ze vooral op zoek gaan naar nestmateriaal. Mei komt er weeral aan. :cheer:

MaXiMuS
23 april 2006, 21:23
Zeer voedzaam, probeer het maar. A propos ik word 's morgens vroeg wakker gemaakt door die zingende vogeltjes. Die rotbeesten.


Rotbeesten, idd. Want laten we wel wezen, behalve een verdwaald roodborstje zit er tegenwoordig niet veel anders meer dan volgevreten (nooit kersen, dankuwel) lelijke stadsduiven!

BigF
23 april 2006, 21:51
Als het begint te schemeren (tussen 9 en half 10 schat ik) is het gefladder geminderd maar dan beginnen de zangconcerten.
Die mussen overdag is maar getsilp, de vinken suskewieten overdag ook wel leuk, maar 's avonds komen de echte zangers boven. Ik vermoed dat het zanglijsters zijn. Er zit er altijd één in onze tuin en één een beetje verder langs de straatkant. Netjes om beurt de mooiste liederen fluitend.
Als het echt donker wordt zijn ze weg.

Verder huist hier nog ergens een uil, op een avond heeft die eens op 2 á 3 meter hoogte voor de auto uitgevlogen. Toch wel een honderd meter. Nooit heb ik iets gracieuzer zien vliegen als die uil. Ik ben er een half uur niet goed van geweest.

Eenden, ganzen en waterkiekens hebben wij hier (met een kanaaltje in de buurt) ook voldoende. Maar daar heb je als particulier niet veel aan.

En dan vergeet ik nog een afgrijselijk brutaal roodborstje. Als ik stil op mijn terras zit en ik gooi broodkruimels, kan ik hem tot op mijn schoenen lokken. Vijf meter verder zitten een stel vette merels te wachten om eventueel iets van dat klein ding te kunnen roven, maar zelf durven ze geen stap dichter zetten.

Eén kilometer verderop, bij de ingang van het bos, zit een abnormaal agressieve buizerd. Heeft al meermaals argeloze fietsers met een kamikaze-duikvlucht verrast. Joggers kennen hem ook meer dan hen lief is. Ik heb hem al vaak gezien, maar hij heeft me nog nooit lastiggevallen. En dat vind ik eigenlijk wel een beetje jammer.

En tweehonderd meter verderop, maar dan de andere kant op, kan je met een beetje geluk een stel vlaamse gaaien aantreffen. Men heeft het altijd over de kleurenpracht van allerlei exotische soorten, maar onze vlaamse gaai, onze fazant, onze spechten en dies meer hoeven niet onder te doen qua kleurenpracht. Maar waarom zie je daar nooit natuurdocumentaires over? De papegaaien, leeuwen en giraffen komen er ondertussen langs mijn oren uit.

Ja, als ik over vogeltjes begin kan het wel eens uit de hand lopen. ;-)

Lof der Zotheid
26 april 2006, 13:57
Wat een rotbeesten, die vogels. Het enige dat ze doen, is u 's ochtends vroeg uit uw slaap wakker maken met hun gefluit, en wanneer ge buiten komt u volschijten...:evil: De enige manier waarop ik vogels kan appreciëren is gebraden in een bord...:twisted: :twisted: :twisted:

Mitgard
26 april 2006, 14:46
BigF is ook een natuurliefhebber blijkbaar. :thumbsup:

Nick_
26 april 2006, 15:29
Vorige zaterdag heb ik een natuurwandelingetje gemaakt in Lampernisse (zoek maar op :))

Heb eigenlijk maar weinig vogels gezien, maar ik heb me wel godverdomme rót geschrokken van een fazant die vlak naast mij verschrikt opvloog uit een bosje riet.

Man, was me d�*t schrikken. Een mens is duidelijk de natuur niet meer gewoon.
Maar het was wel een mooie vogel.

Verder heb ik ook veel koeien gezien, een paard met kar, en muskusratten in een val.

Was wel een heerlijke wandeling. Zeven kilometer lang geen mens gezien. Zeven kilometer lang zalige stilte.
Genieten!

exodus
26 april 2006, 15:39
Als ik ga lopen dan doe ik altijd een route loopt door de polders en langs het strand. Die polders zijn een natuurreservaat waar er veel rustplaatsen voor trekkende vogels zijn met vogelkijkhutten. Onder de baan kom je dan van die fanatieke vogelkijkers tegen die uren met hun verrekijker naar de vogels turen. Indrukwekkend zijn soms de enorme zwermen die opstijgen of landen.

Jolly Roger
26 april 2006, 17:45
Ik heb hier zowat alle soorten inheemse vogels horen vernoemen, maar niemand rept hier over de lastigste van allemaal, nl. de spreeuwen.
Sedert de vangst hiervan streng gereglementeerd is, worden we a.h.w. bedolven onder deze beesten.
Let er eens op hoe ze spleten en kieren van o.a. schouwen inpalmen voor hun broedsels.
Goh, ik heb niks tegen onze gevederde vrienden doch stilaan mag je spreken van een overpopulatie van sommige soorten. 8O

Nick_
26 april 2006, 17:46
Ik heb hier zowat alle soorten inheemse vogels horen vernoemen, maar niemand rept hier over de lastigste van allemaal, nl. de spreeuwen.
Sedert de vangst hiervan streng gereglementeerd is, worden we a.h.w. bedolven onder deze beesten.
Let er eens op hoe ze spleten en kieren van o.a. schouwen inpalmen voor hun broedsels.
Goh, ik heb niks tegen onze gevederde vrienden doch stilaan mag je spreken van een overpopulatie van sommige soorten. 8O

De mens is ook 'overgepopuleerd'. Veel schrijnender.

Jolly Roger
26 april 2006, 18:13
"Ausradieren" die mensen man !

berre
26 april 2006, 19:21
mijn kamer kijkt uit op de tuin van mijn buurvrouw. een netjes onderhouden gazon met enkele bloemperkjes, rustig wachtend om op tijd van de dag onder de koele schaduw van de bomen te vallen. wanneer ik dan mistroostig door mijn open raam staar, voor mijn schoolboeken, en ik de knoppen aan de bomen zie openbarsten, wanneer ik dan in de verte de eerste grasmaaier hoor draaien en het gejoel van spelende kinderen in tuinen hoor, wanneer ik de lenterse frisheid inadem, dan springt mijn hart op van vreugde, want dan weet ik dat ik binnenkort weer zal kunnen inslapen en wakker worden met het nimmer stoppende gezang van God's wonderbaarlijke schepping.

BigF
26 april 2006, 19:36
Ik heb hier zowat alle soorten inheemse vogels horen vernoemen, maar niemand rept hier over de lastigste van allemaal, nl. de spreeuwen.
Sedert de vangst hiervan streng gereglementeerd is, worden we a.h.w. bedolven onder deze beesten.
Let er eens op hoe ze spleten en kieren van o.a. schouwen inpalmen voor hun broedsels.
Goh, ik heb niks tegen onze gevederde vrienden doch stilaan mag je spreken van een overpopulatie van sommige soorten. 8O

Wat is er lastig aan spreeuwen? Ze palmen onze schouwen in. Omdat die in veel gevallen ideale nestplaatsen zijn. Dat is niet de schuld van de spreeuw.
En toch moeten ze afgeknald worden?
(Ooit al eens een spreeuw van dichtbij gezien? Schitterende vogel)
Trouwens, elke overpopulatie van eender welke diersoort is de schuld van de mens. En zelfs in geval dat dat niet zo zou zijn, regelt de natuur zelf het evenwicht weer wel.
Wat niet wil zeggen dat er in de vrije natuur (zonder invloed van de mens, zo dat nog mogelijk is) er geen soorten uit kunnen sterven. Er ontstaan altijd wel weer evenwichten. Soms door uitsterven, de natuur kan hard zijn.
Nu mag de mens voor mijn part ingrijpen in dat proces, op 1 voorwaarde.
De soort moet een bedreiging vormen voor een andere soort. Maw woorden, de ene soort dreigt uit te sterven door een overpopulatie van een andere soort.
In geen, herhaal GEEN, geval mag de mens ingrijpen omdat enkel hijzelf er last van heeft (uitz; als hij zelf uitgeroeid dreigt te worden, bacterieën bv.). Niet dus omdat ze onze steden onderschijten, niet omdat ze in onze schouwen huizen.
Iedere vogel heeft het recht om op een dak te gaan zitten. Het is aan ons om onze huizen en steden zo te ontwerpen dat ze ergens anders gaan schijten (gelukkig ben ik geen architect) of dat ze wegblijven uit onze schouwen (dat is dan weer een koud kunstje).
Wij zijn deel van de natuur, we staan er niet boven...

MaXiMuS
26 april 2006, 21:19
Wete wa tegenwoordig in is? Zo van die groen-gele tropisch uitziende vogels. Ze zijn effectief uitheems btw. En zeer agressief, tis te zeggen: ze maken u pelouze kappot, ze pikken er gaten in. En de bomen ook. Schande! Op een zomerse dag zitten ze met 3 tegelijk in mijn tuin.

Het lelijkst blijven natuurlijk die volgevreten papduiven. Klaar voor de slacht zeg ik!!

puud
27 april 2006, 07:53
Ik heb hier zowat alle soorten inheemse vogels horen vernoemen, maar niemand rept hier over de lastigste van allemaal, nl. de spreeuwen.
Sedert de vangst hiervan streng gereglementeerd is, worden we a.h.w. bedolven onder deze beesten.
Let er eens op hoe ze spleten en kieren van o.a. schouwen inpalmen voor hun broedsels.
Goh, ik heb niks tegen onze gevederde vrienden doch stilaan mag je spreken van een overpopulatie van sommige soorten. 8O
Waar is de tijd toen spreeuwen nog nuttige diertjes waren en er geen verbod op het vangen ervan bestond. Als kind heb ik er honderden zo niet duizenden gevangen met zo'n slagnet. De kop omwringen en dan verkopen voor 1 frank stuk als aanvulling op het weinig zakgeld dat ik toen kreeg.

Jolly Roger
27 april 2006, 18:32
Wat is er lastig aan spreeuwen? Ze palmen onze schouwen in. Omdat die in veel gevallen ideale nestplaatsen zijn. Dat is niet de schuld van de spreeuw.
En toch moeten ze afgeknald worden?
(Ooit al eens een spreeuw van dichtbij gezien? Schitterende vogel)
Trouwens, elke overpopulatie van eender welke diersoort is de schuld van de mens. En zelfs in geval dat dat niet zo zou zijn, regelt de natuur zelf het evenwicht weer wel.
Wat niet wil zeggen dat er in de vrije natuur (zonder invloed van de mens, zo dat nog mogelijk is) er geen soorten uit kunnen sterven. Er ontstaan altijd wel weer evenwichten. Soms door uitsterven, de natuur kan hard zijn.
Nu mag de mens voor mijn part ingrijpen in dat proces, op 1 voorwaarde.
De soort moet een bedreiging vormen voor een andere soort. Maw woorden, de ene soort dreigt uit te sterven door een overpopulatie van een andere soort.
In geen, herhaal GEEN, geval mag de mens ingrijpen omdat enkel hijzelf er last van heeft (uitz; als hij zelf uitgeroeid dreigt te worden, bacterieën bv.). Niet dus omdat ze onze steden onderschijten, niet omdat ze in onze schouwen huizen.
Iedere vogel heeft het recht om op een dak te gaan zitten. Het is aan ons om onze huizen en steden zo te ontwerpen dat ze ergens anders gaan schijten (gelukkig ben ik geen architect) of dat ze wegblijven uit onze schouwen (dat is dan weer een koud kunstje).
Wij zijn deel van de natuur, we staan er niet boven...
Mja, leuke commentaar. Alleen vervelend dat je worstelt met een duidelijke "schijten" frustratie. ;)

BigF
27 april 2006, 21:54
Mja, leuke commentaar. Alleen vervelend dat je worstelt met een duidelijke "schijten" frustratie. ;)
Dat is ook de meest gehoorde klacht over vogels; "Ze schijten alles onder mijnheer!!"
Verder valt er niet veel negatief te verzinnen over vogels.

BitterSweet
27 april 2006, 23:13
mijn kamer kijkt uit op de tuin van mijn buurvrouw. een netjes onderhouden gazon met enkele bloemperkjes, rustig wachtend om op tijd van de dag onder de koele schaduw van de bomen te vallen. wanneer ik dan mistroostig door mijn open raam staar, voor mijn schoolboeken, en ik de knoppen aan de bomen zie openbarsten, wanneer ik dan in de verte de eerste grasmaaier hoor draaien en het gejoel van spelende kinderen in tuinen hoor, wanneer ik de lenterse frisheid inadem, dan springt mijn hart op van vreugde, want dan weet ik dat ik binnenkort weer zal kunnen inslapen en wakker worden met het nimmer stoppende gezang van God's wonderbaarlijke schepping.

En kan ze goed fluiten uw buurvrouw?

King of beggars and fleas
27 april 2006, 23:36
in onze tuin zitten ook veel vogels

Wij hebben ook een groot hof van enkele hectaren en daar kunnen zij leven in alle rust zonder stoornissen.


Daarmee hebben we ook veel roofvogels als uilen en buizerds.

Ook reigers zitten veel aan onze twee vijvers en sinds de ophokplicht lopen daar ook enkele eenden.


Aan ons huis vooral koolmezen, af en toe hangen we ook een stuk vet aan de bomen waarvan ze komen eten.

Af en toe schiet ik wel eens een phazant, maar dat zijn ook prachtige vogels.wil nie vervelend doen maar die beesten zijn wel van zichzelf he ;-) .

Bobke
27 april 2006, 23:40
wil nie vervelend doen maar die beesten zijn wel van zichzelf he ;-) .
Als hij ze geschoten heeft niet meer.

King of beggars and fleas
27 april 2006, 23:41
Als hij ze geschoten heeft niet meer.nee dan zijn ze van zijn geweer

King of beggars and fleas
27 april 2006, 23:42
beesten schieten vind ik maar laf tenzij het puur over overleven gaat.
en wie een beetje eergevoel heeft doet het dan met pijl en boog ofzo zodat ze tenminste een eerlijke kans hebben.

aan de andere kant fazanten kunnen wel soms een plaag zijn en horen hier oorspronkelijk niet thuis

Jazeker
28 april 2006, 01:05
aan de andere kant fazanten kunnen wel soms een plaag zijn en horen hier oorspronkelijk niet thuis

Wat voor dieren telt, telt niet voor mensen ?

:-D

Gotcha !!!