PDA

View Full Version : Bomaanslagen in Egypte


lombas
24 april 2006, 20:11
Bij drie bomaanslagen niet ver van Sharm-el-Sjeik zijn meer dan 30 doden en 150 gewonden gevallen.

Geeft dit aan dat er voor het derde jaar op rij een resen aanslagen gaan gebeuren?

Nadert stilaan het einde van het toerisme?

Nick_
24 april 2006, 20:16
Nadert stilaan het einde van het toerisme?

Toerisme zal altijd blijven bestaan, hoeveel bommen er ook gegooid worden. Mensen reizen, en zullen daar ook nooit mee ophouden. Gelukkig maar!

lombas
24 april 2006, 20:19
Toerisme zal altijd blijven bestaan, hoeveel bommen er ook gegooid worden. Mensen reizen, en zullen daar ook nooit mee ophouden. Gelukkig maar!

Toen ik er was, kreeg ik een politieagent mee.

Veilig, boh.

Nick_
24 april 2006, 20:21
Tuurlijk moet je je veilig voelen in Egypte.
Bomaanslag in Dahab. Al eens gezien hoe groot Egypte is en dus hoe klein de kans dat je betrokken raakt?

8)

lombas
24 april 2006, 20:22
Tuurlijk moet je je veilig voelen in Egypte.
Bomaanslag in Dahab. Al eens gezien hoe groot Egypte is en dus hoe klein de kans dat je betrokken raakt?

8)

Het gaat om het gevoel eh :roll:

Het betreden van de tempel van Hatsjepsoet in het gezelschap van twee zwartgekostumeerde blokken van mannen met mitrailleurs was nu eenmaal niet zo geruststellend.

Nick_
24 april 2006, 20:24
Het betreden van de tempel van Hatsjepsoet in het gezelschap van twee zwartgekostumeerde blokken van mannen met mitrailleurs was nu eenmaal niet zo geruststellend.

Vreemd, normaal zou je je veilig moeten voelen, gesandwichet tussen dergelijke mannen.

longhorn
24 april 2006, 20:24
Er komt sowieso een terugval voor Egypte als toerismebestemming. Veel mensen gaan nu liefst eenmaal op (bijna) risicoloze vakanties en er is keuze genoeg.

Nick_
24 april 2006, 20:25
Er komt sowieso een terugval voor Egypte als toerismebestemming. Veel mensen gaan nu liefst eenmaal op (bijna) risicoloze vakanties en er is keuze genoeg.

Niet helemaal waar.
De trend van dalend toerisme na een bomaanslag manifesteert zich veel minder dan pakweg vijf jaar geleden.

longhorn
24 april 2006, 20:28
Niet helemaal waar.
De trend van dalend toerisme na een bomaanslag manifesteert zich veel minder dan pakweg vijf jaar geleden.

Tenzij het 3 jaar op rij in dezelfde regio gebeurd, zoals Lombas schreef.

lombas
24 april 2006, 20:30
Inderdaad, het is telkens het zuiden van de Sinaï en de streek rond Hurghada...

Nick_
24 april 2006, 20:30
Tenzij het 3 jaar op rij in dezelfde regio gebeurd, zoals Lombas schreef.

We'll see, maar ik betwijfel het.
De toerist is veel gevoeliger voor lage prijzen dan voor 'onveiligheid' en zullen massaal Sharm el Sheikh boeken eens de prijzen kelderen.

Nick_
24 april 2006, 20:32
Inderdaad, het is telkens het zuiden van de Sinaï en de streek rond Hurghada...

3 aanslagen - 2 locaties

Je kunt dus moeilijk van een 'locatieconcentrering' spreken.
Plus het feit dat één van de aanslagen in de Sinaï helemaal niet in een toeristisch gebied gebeurde.

lombas
24 april 2006, 20:34
De andere kant: na een winst voor het Moslim Broederschap; zijn we Egypte aan het verliezen aan extremisme a la Saoudi Arabië?

BitterSweet
24 april 2006, 22:11
Ondertussen volgens de radio reeds tussen de 160 en 200 doden en gewonden ,waarvan een groot gedeelte buitenlanders.

lombas
24 april 2006, 22:21
Ondertussen volgens de radio reeds tussen de 160 en 200 doden en gewonden ,waarvan een groot gedeelte buitenlanders.

Bij Sint-Gullik zeg.

Knorretje
24 april 2006, 22:28
Bij Sint-Gullik zeg.

:-D

lombas
24 april 2006, 22:35
:-D

Doe me een plezier en maak jezelf ook ineens heilig, wil je?

lombas
24 april 2006, 22:35
*kuch*

http://i46.photobucket.com/albums/f146/theblackwatch/saint_card_sheet2.png

Alvader
24 april 2006, 22:56
Toen ik er was, kreeg ik een politieagent mee.

Veilig, boh.

Ge weet blijkbaar ni veel van Egypte.

lombas
24 april 2006, 23:04
Ge weet blijkbaar ni veel van Egypte.

Nee :roll:

Konvooien, militairen op de boot en een politieagent aan land, met een bandje "tourist police". Sorry dat ik reis eh makker.

Pipo.

Djiezes
25 april 2006, 07:56
We'll see, maar ik betwijfel het.
De toerist is veel gevoeliger voor lage prijzen dan voor 'onveiligheid' en zullen massaal Sharm el Sheikh boeken eens de prijzen kelderen.

Yep. Turkije en Egypte zijn de laatste jaren al spotgoedkoop geworden. Ze moeten wel, anders komt er geen hond meer...

devilke
25 april 2006, 15:27
http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3243397,00.html


Egyptian analyst: Can't rule out that Mossad was involved in attack

Retired General Salah al-Din Salim, an Egyptian researcher at the Strategic Studies Institute in Cairo, said that it could not be ruled out that the Israeli Mossad was involved in the terror attack in Dahab.

"The Mossad's ability to penetrate the Bedouins in Sinai is known," Salim said in an interview with al-Jazeera. (Roee Nahmias)

longhorn
25 april 2006, 15:35
Devilke, ....:evil: mijzelf gecensureerd

Jozef Ostyn
25 april 2006, 17:39
We'll see, maar ik betwijfel het.
De toerist is veel gevoeliger voor lage prijzen dan voor 'onveiligheid' en zullen massaal Sharm el Sheikh boeken eens de prijzen kelderen.

Ik denk dat Longhorn gelijk heeft.

Jozef Ostyn
25 april 2006, 17:40
Ondertussen zijn Egyptenaren zelf natuurlijk weer de grootste slachtoffers.

carlgustaaf
25 april 2006, 22:39
Er komt sowieso een terugval voor Egypte als toerismebestemming. Veel mensen gaan nu liefst eenmaal op (bijna) risicoloze vakanties en er is keuze genoeg.juist na zo een aanslag kan het niet veiliger eigenlijk: de politie is in staat van alarm, de terrorristen verstoppen zich, zijn op de vlucht, en houden zich koest tot de storm over is voor een volgende aanslag te beramen.Door de slechte publiciteit zeggen een heleboel mensen hun reis af, wat maakt dat het plots goedkoper word naar zo een land te reizen.Moet je van profiteren!:-D De één z'n dood , is de ander z'n brood (of hier, zijn vakantie).

Lof der Zotheid
26 april 2006, 13:32
Een andere oplossing is: blijf in uw eigen streek of dorp, en ga de leeuw niet in zijn hol opzoeken. 't Is al erg genoeg dat die gestoorde fanaten hier naartoe komen, dan moeten wij zeker niet naar ginder trekken...

Mephisto
26 april 2006, 13:35
Bij drie bomaanslagen niet ver van Sharm-el-Sjeik zijn meer dan 30 doden en 150 gewonden gevallen.

Geeft dit aan dat er voor het derde jaar op rij een resen aanslagen gaan gebeuren?

Nadert stilaan het einde van het toerisme?
Nope, enkel het begin van het ramptoerisme

Vicky
26 april 2006, 17:38
Een andere oplossing is: blijf in uw eigen streek of dorp, en ga de leeuw niet in zijn hol opzoeken. 't Is al erg genoeg dat die gestoorde fanaten hier naartoe komen, dan moeten wij zeker niet naar ginder trekken...

In feite is het wel erg wanneer mensen zo beginnen te reageren uit angst.

Begrijpelijk is het wel, maar het zou niet mogen zijn. Het Egyptische erfgoed is prachtig en moet iedereen kunnen bezoeken zonder angst te hebben op een explosie e.d.

De lokale handelaars zullen helemaal niet tevreden zijn, anderen - waar de boten die de Nijl afvaren nooit aanmeren - dan weer wel. Ook bepaalde achterbuurten in Luxor zijn gevaarlijk voor Westerlingen. Dat zijn diegenen die niets verdienen aan het toerisme en dan meestal ook straatarm zijn. Toen ik er was stonden ze aan de rand van de Nijl met hun kleren omhoog hun bloot gat te tonen, uit woede omdat de toeristen hun dorp niet bezochten.
Wie geen toeristische bezienswaardigheden in de achtertuin heeft, is daar gezien.

Gargamel
26 april 2006, 18:26
In feite is het wel erg wanneer mensen zo beginnen te reageren uit angst.

Begrijpelijk is het wel, maar het zou niet mogen zijn. Het Egyptische erfgoed is prachtig en moet iedereen kunnen bezoeken zonder angst te hebben op een explosie e.d.

De lokale handelaars zullen helemaal niet tevreden zijn, anderen - waar de boten die de Nijl afvaren nooit aanmeren - dan weer wel. Ook bepaalde achterbuurten in Luxor zijn gevaarlijk voor Westerlingen. Dat zijn diegenen die niets verdienen aan het toerisme en dan meestal ook straatarm zijn. Toen ik er was stonden ze aan de rand van de Nijl met hun kleren omhoog hun bloot gat te tonen, uit woede omdat de toeristen hun dorp niet bezochten.
Wie geen toeristische bezienswaardigheden in de achtertuin heeft, is daar gezien.


Dat "gat" tonen zal wel voor iets anders geweest zijn:-P
Dachten waarschijnlijk dat het een geitenconvooi was

Vicky
26 april 2006, 20:05
Dat "gat" tonen zal wel voor iets anders geweest zijn:-P
Dachten waarschijnlijk dat het een geitenconvooi was

:-P

Nee toch niet. We hebben het daar gevraagd aan de Egyptenaren zelf, en die hebben verteld dat dit de reden was.

In feit wel begrijpelijk wanneer je ziet dat zij nog in de tijd van christus leven tegenover de anderen die toch al minstens de middeleeuwen en sommigen zelfs deze eeuw al hebben bereikt. Het hangt er alleen maar van af waar je woont en hoeveel toeristen je over de vloer krijgt. Want buiten de groene rand naast de Nijl bestaat er niet veel. De rest is niets dan rotsige woestijn.

Alvader
26 april 2006, 22:31
Nee :roll:

Konvooien, militairen op de boot en een politieagent aan land, met een bandje "tourist police". Sorry dat ik reis eh makker.

Pipo.

Ge weet idd niet veel van Egypte.

Vicky
26 april 2006, 23:05
Ge weet idd niet veel van Egypte.

Waaruit concludeer je dat? Omdat er tegenwoordig versterkte controle is? Niet zo verwonderlijk als je weet dat de vorige aanslag (58 doden en nog veel meer gewonden) nog geen jaar geleden is.
Egypte leeft van het toerisme.
Het ergste vind ik dat een Belgische correspondente voor de vrt verdachtmakingen opperde aan Israëlisch adres. Terwijl er nog niemand de aanslagen heeft opgeëist.

willem1940NLD
27 april 2006, 02:52
Yep. Turkije en Egypte zijn de laatste jaren al spotgoedkoop geworden. Ze moeten wel, anders komt er geen hond meer...

Ja, zo worden westerlingen daar tamelijk vaak genoemd.

Djiezes
27 april 2006, 07:28
Ja, zo worden westerlingen daar tamelijk vaak genoemd.

So what? Hebben wij geen koosnaampjes voor de Arabieren misschien? :roll:

Lof der Zotheid
27 april 2006, 11:35
In feite is het wel erg wanneer mensen zo beginnen te reageren uit angst.

Begrijpelijk is het wel, maar het zou niet mogen zijn. Het Egyptische erfgoed is prachtig en moet iedereen kunnen bezoeken zonder angst te hebben op een explosie e.d.

De lokale handelaars zullen helemaal niet tevreden zijn, anderen - waar de boten die de Nijl afvaren nooit aanmeren - dan weer wel. Ook bepaalde achterbuurten in Luxor zijn gevaarlijk voor Westerlingen. Dat zijn diegenen die niets verdienen aan het toerisme en dan meestal ook straatarm zijn. Toen ik er was stonden ze aan de rand van de Nijl met hun kleren omhoog hun bloot gat te tonen, uit woede omdat de toeristen hun dorp niet bezochten.
Wie geen toeristische bezienswaardigheden in de achtertuin heeft, is daar gezien.

Het heeft niet enkel met angst te maken. Wij hebben in Vlaanderen genoeg cultuur en bezienswaardigheden om er met alle redenen trots en fier op te kunnen zijn. Het is niet eens nodig zich de moeite te getroosten de streek te verlaten als ge in uw eigen hof alles hebt wat uw hartje begeert. En zeker niet als dat inhoudt dat ge naar een plaats met een groot potentieel risico op wat animatie door wat gezellig ontploffend speelgoed, georganiseerd door een paar gezellige gestoorde zottekes...

Djiezes
27 april 2006, 12:10
Het heeft niet enkel met angst te maken. Wij hebben in Vlaanderen genoeg cultuur en bezienswaardigheden om er met alle redenen trots en fier op te kunnen zijn.
Helemaal waar.


Het is niet eens nodig zich de moeite te getroosten de streek te verlaten als ge in uw eigen hof alles hebt wat uw hartje begeert.
Er zijn nu eenmaal mensen (zoals ikzelf) die het liever wat verder zoeken, en die houden van exotische plaatsen en vreemde culturen. Sommigen (zoals ikzelf) hebben daar zelfs een beetje risico voor over, al ben ik niet van plan om de eerste jaren naar Irak te gaan...


En zeker niet als dat inhoudt dat ge naar een plaats met een groot potentieel risico op wat animatie door wat gezellig ontploffend speelgoed, georganiseerd door een paar gezellige gestoorde zottekes...
Klootzakken vind je overal... Hier wordt je zelfs overhoop gestoken voor een MP3-speler. Je hebt trouwens véél meer kans om onder een auto terecht te komen.

circe
27 april 2006, 12:15
Waaruit concludeer je dat? Omdat er tegenwoordig versterkte controle is? Niet zo verwonderlijk als je weet dat de vorige aanslag (58 doden en nog veel meer gewonden) nog geen jaar geleden is.
Egypte leeft van het toerisme.
Het ergste vind ik dat een Belgische correspondente voor de vrt verdachtmakingen opperde aan Israëlisch adres. Terwijl er nog niemand de aanslagen heeft opgeëist.

Als je het over Eva Vergaelen mocht hebben: zie de site van kifkif. Vroeger was ze bestuurslid (toen deze INTER-culturele site nog uit INTER-culturele mensen bestond, nu zijn enkel nog de "coordinator" en "secretaris" autochtoon - maar dat terzijde).

Evaatje is nogal pro-pallie zie je!

circe
27 april 2006, 12:22
In feite is het wel erg wanneer mensen zo beginnen te reageren uit angst.

Begrijpelijk is het wel, maar het zou niet mogen zijn. Het Egyptische erfgoed is prachtig en moet iedereen kunnen bezoeken zonder angst te hebben op een explosie e.d.

De lokale handelaars zullen helemaal niet tevreden zijn, anderen - waar de boten die de Nijl afvaren nooit aanmeren - dan weer wel. Ook bepaalde achterbuurten in Luxor zijn gevaarlijk voor Westerlingen. Dat zijn diegenen die niets verdienen aan het toerisme en dan meestal ook straatarm zijn. Toen ik er was stonden ze aan de rand van de Nijl met hun kleren omhoog hun bloot gat te tonen, uit woede omdat de toeristen hun dorp niet bezochten.
Wie geen toeristische bezienswaardigheden in de achtertuin heeft, is daar gezien.

De grootste slachtoffer van de Egyptische aanslagen (is dat niet mooi politiek correct gezegd?) zijn inderdaad de Egyptenaren zelf.
Zelfs al doet de regering er alles aan om de toeristen zoveel mogelijk te beveiligen, het blijft kiezen tussen gewapend beveiligd zijn en onveiligheid.

Toen ik in 1996 Egypte bezocht werden in Cairo een groep Griekse toeristen in de lobby van hun hotel neergeschoten omdat "ze" dachten dat het Israeliërs waren. Ik zat op dat ogenblik op de boot. We vernamen het nieuws via een toerist die naar België had gebeld....

Toen ik een week later Cairo bezocht, kon je op elke hoek an de straat een gewapende soldaat tegenkomen. Gaf me dat een gevoel van veiligheid? Niet echt.
De trip naar Abu Simbel per bus gebeurt in caravanen, begeleid door gewapende soldaten.
Op de nachttrein tussen Luxor en Cairo heb ik dan weer geen oog dichtgedaan: de trein reed langs velden die in brand werden gestoken (vermoed ik nu), maar dié nacht waren dat voor mij allemaal aanslagen!

Toen ik een week of zes thuis was gebeurde die aanslag op een Britse bus met toeristen aan de tempel van Hatsjepsoet! Als je dan weet dat ik daar een paar weken voordien had rondgelopen, kan ik je verzekeren dat ook d�*t geen deugd deed.


Als men bedenkt dat het grootste gedeelte van de Egyptische bevolking afhankelijk is van het toerisme (en de toeleveringsbedrijven), dan is het dus écht schandalig wat die lieverdjes met hun bommetjes (noteer de pc-taal) uitspoken!

Vicky
27 april 2006, 12:23
Het heeft niet enkel met angst te maken. Wij hebben in Vlaanderen genoeg cultuur en bezienswaardigheden om er met alle redenen trots en fier op te kunnen zijn. Het is niet eens nodig zich de moeite te getroosten de streek te verlaten als ge in uw eigen hof alles hebt wat uw hartje begeert. En zeker niet als dat inhoudt dat ge naar een plaats met een groot potentieel risico op wat animatie door wat gezellig ontploffend speelgoed, georganiseerd door een paar gezellige gestoorde zottekes...

In mijnen hof staan geen pyramides. 8O

willem1940NLD
27 april 2006, 12:25
Ik zal mij niet zonder noodzaak naar enig als gevaarlijk bekend staand gewest begeven, zomin als ik zonder noodzaak een vlieg-ding betreed.

Natuurlijk zal iemand "statistisch correct" proberen risico's te vergelijken met bijvoorbeeld die van het straatverkeer in het eigen knusse land, maar het zijn de SOORTEN risico's die mij tegenstaan, die door geen oefening of gewenning beïnvloedbaar zijn; dan, om daar bovendien nog eens geld aan te spenderen vind ik tamelijk van de gekken.

Vicky
27 april 2006, 12:28
De grootste slachtoffer van de Egyptische aanslagen (is dat niet mooi politiek correct gezegd?) zijn inderdaad de Egyptenaren zelf.
Zelfs al doet de regering er alles aan om de toeristen zoveel mogelijk te beveiligen, het blijft kiezen tussen gewapend beveiligd zijn en onveiligheid.

Toen ik in 1996 Egypte bezocht werden in Cairo een groep Griekse toeristen in de lobby van hun hotel neergeschoten omdat "ze" dachten dat het Israeliërs waren. Ik zat op dat ogenblik op de boot. We vernamen het nieuws via een toerist die naar België had gebeld....

Toen ik een week later Cairo bezocht, kon je op elke hoek an de straat een gewapende soldaat tegenkomen. Gaf me dat een gevoel van veiligheid? Niet echt.
De trip naar Abu Simbel per bus gebeurt in caravanen, begeleid door gewapende soldaten.
Op de nachttrein tussen Luxor en Cairo heb ik dan weer geen oog dichtgedaan: de trein reed langs velden die in brand werden gestoken (vermoed ik nu), maar dié nacht waren dat voor mij allemaal aanslagen!

Toen ik een week of zes thuis was gebeurde die aanslag op een Britse bus met toeristen aan de tempel van Hatsjepsoet! Als je dan weet dat ik daar een paar weken voordien had rondgelopen, kan ik je verzekeren dat ook d�*t geen deugd deed.


Als men bedenkt dat het grootste gedeelte van de Egyptische bevolking afhankelijk is van het toerisme (en de toeleveringsbedrijven), dan is het dus écht schandalig wat die lieverdjes met hun bommetjes (noteer de pc-taal) uitspoken!

Dat begrijp ik. In elk islamitisch land is het onveilig tegenwoordig. De laatste jaren is het wel heel erg geworden. Mij zien ze daar ook niet meer.

Vicky
27 april 2006, 12:31
Als je het over Eva Vergaelen mocht hebben: zie de site van kifkif. Vroeger was ze bestuurslid (toen deze INTER-culturele site nog uit INTER-culturele mensen bestond, nu zijn enkel nog de "coordinator" en "secretaris" autochtoon - maar dat terzijde).

Evaatje is nogal pro-pallie zie je!

Aha, dat verklaart alles. Zij woont daar nu en heeft haar diensten aangeboden aan de vrt naar het schijnt. Om op de vrt te komen moet je waarschijnlijk anti-semiet zijn.:?

Lof der Zotheid
27 april 2006, 15:26
In mijnen hof staan geen pyramides. 8O

Inderdaad niet. Maar wat is er te verkiezen: uw pyramides bekijken en een groot risico om daarna op een bommetje getrakteerd te worden, of relatief veilig in uw eigen hof blijven en van de binnenlandse bezienswaardigheden genieten die hier soms fel ondergewaardeerd worden?

Lof der Zotheid
27 april 2006, 15:29
Helemaal waar.

:thumbsup:

Er zijn nu eenmaal mensen (zoals ikzelf) die het liever wat verder zoeken, en die houden van exotische plaatsen en vreemde culturen. Sommigen (zoals ikzelf) hebben daar zelfs een beetje risico voor over, al ben ik niet van plan om de eerste jaren naar Irak te gaan...

Dat is geheel uw eigen keuze waar ge absoluut uw goed recht op hebt. Maar persoonlijk vind ik de bezienswaardigheden en het culturele erfgoed in Vlaanderen meer dan voldoende om veilig hier te blijven dan een levensgevaarlijk risico te lopen vanwege wat exotisch gedoe...

Klootzakken vind je overal... Hier wordt je zelfs overhoop gestoken voor een MP3-speler. Je hebt trouwens véél meer kans om onder een auto terecht te komen.

Natuurlijk. Maar waarom ver weg gaan om de smeerlappen daar op te zoeken?

circe
27 april 2006, 15:44
Inderdaad niet. Maar wat is er te verkiezen: uw pyramides bekijken en een groot risico om daarna op een bommetje getrakteerd te worden, of relatief veilig in uw eigen hof blijven en van de binnenlandse bezienswaardigheden genieten die hier soms fel ondergewaardeerd worden?

Je kan altijd het station Brussel Centraal gaan bezoeken nietwaar? Was dat geen ontwerp van ...?

zie je wel!


Station Brussel-Centraal (fr.: Gare Bruxelles-Central) is een trein (http://nl.wikipedia.org/wiki/Trein)station (http://nl.wikipedia.org/wiki/Station) gelegen aan de ondergrondse noord-zuidtreinverbinding (http://nl.wikipedia.org/wiki/Noord-zuidverbinding_%28Brussel%29), die de Brusselse (http://nl.wikipedia.org/wiki/Brussel_%28stad%29) treinstations Noord en Zuid met elkaar verbindt. Het station werd door Victor Horta (http://nl.wikipedia.org/wiki/Victor_Horta) ontworpen midden in de hoofdstad. Dankzij de ligging is dit het meest gebruikte station in België (http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgi%C3%AB), met wekelijks zo'n 400.000 reizigers (hoewel er slechts 6 sporen zijn).

Webcrusader
27 april 2006, 17:46
Als aanslagen op toeristen niet meer lukken omdat er geen toeristen meer naar islamitische landen willen komen...dan komen de bomtoeristen wel naar ons.

Lof der Zotheid
28 april 2006, 11:37
Je kan altijd het station Brussel Centraal gaan bezoeken nietwaar? Was dat geen ontwerp van ...?

zie je wel!

:roll: Er zijn genoeg interessante bezienswaardigheden in Vlaanderen: de kust, het Pajottenland, de Kempen, steden zoals Antwerpen en Gent, enz... Zoals hieuit duidelijk blijkt, moet men niet noodzakelijk naar één of ander ver oord gaan en dan het risico lopen door een sympathiek bommetje te ontploffen...