PDA

View Full Version : Voor de negationisten onder ons


baarle
26 april 2006, 07:38
Ter info: de daders zijn opgepakt en het zijn geen Polen, zelfs geen Poolse zigeuners.

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=GLLR5076

Kevin (18 ) twee dagen na Joe belaagd voor mp3-speler

,,Ik dacht dat het mijn beurt was''

Amper twee dagen na de moord op Joe Van Holsbeeck was Kevin (18 ) in het metrostation Stockel in de Brusselse rand het slachtoffer van een bende van zes jongeren van Noord-Afrikaanse afkomst die het eveneens op zijn mp3-speler hadden gemunt. Vijf van de zes zijn opgepakt. De oudste is 16.

,,Toen ik rond 20 uur het metrostation verliet, merkte ik dat een groepje jongeren mij als doelwit had gekozen'', vertelt Kevin. ,,Ik nam een weg waar ik hoopte nog wat volk tegen te komen. Maar wie ik ontmoette, zag wat er dreigde te gebeuren en stapte zo snel mogelijk weg.''

Plots werd Kevin omsingeld. ,,Eerst vroegen zij waar ik mijn schoenen had gekocht. Dan kregen ze in de gaten dat ik iets in een mouwzak van mijn jas had gestoken en dat er nog iets in een zijzak van mijn broek stak. Ik moest mijn mp3 tonen, maar ik weigerde. Toen zei een van hen: Neem het mes en steek het in zijn hart. Dat werkt . Ik heb meteen mijn mp3 getoond. Ze graaiden het toestel mee en liepen weg.''

,,Dankzij'' de feiten van woensdag was de politie er als de kippen bij om Kevin te helpen. Vijf van de zes daders werden een halfuur later onderschept. ,,Hij die zo'n dreigende houding had aangenomen begon in de politiewagen plots te grienen en bekende meteen'', zegt Kevin.

Ondanks alles is Kevin niet van plan zijn mp3 voortaan thuis te laten. ,,Ze kijken niet of je iets bij hebt. Ze zoeken iemand uit die kwetsbaar is, een groep meisjes, een geïsoleerde jongere of een bejaarde. Een portefeuille willen ze niet, want daar steekt tegenwoordig weinig contant geld in. Wel iets dat ze kunnen verkopen. Je kan ze beter hun zin geven. Ik ben nu meer dan ooit van plan via internet te reageren op de dood van Joe Van Holsbeeck. Vrijdag kon ik net zo goed aan de beurt zijn.'' Kevin wil later politieman worden. (YB)

vlijmscherp
26 april 2006, 07:54
blijkbaar gingen het idd om meedogenloze moordenaars, ze begonnen te wenen in de combi.....

Bhairav
26 april 2006, 08:07
Als die later flik wil worden moet die niet op mijn compassie rekenen.

baarle
26 april 2006, 08:29
Voor de witte mannekes die vinden dat ik blijf stigmatiseren op basis van uitzicht, heb ik nog een bericht uit de pers van gisteren:

Meisje (15) afgeperst door allochtone jongeren
Citaat:

Een 15-jarig meisje uit Zele, dat elke dag de trein neemt naar school in Dendermonde, is meermaals het slachtoffer geworden van steaming. Dat maakte het parket van Dendermonde vandaag bekend.

Vijf allochtone jongeren dwongen haar geld af te geven. Het meisje werd vier keer lastig gevallen. Twee keer gaf ze geld af aan haar belagers: 60 en 100 euro. De vijf minderjarige daders uit Zele konden gevat worden. Zij worden ter beschikking gesteld van de jeugdrechter, aldus het parket.


Ai, alweer gasten die aangehouden zijn (dus niet meer te ontkennen). Misschien zijn het wel Polen?

vlijmscherp
26 april 2006, 08:31
wat is nu in feite je punt? alle allochtonen zijn criminelen??

baarle
26 april 2006, 08:32
blijkbaar gingen het idd om meedogenloze moordenaars, ze begonnen te wenen in de combi.....

Neen, het gaat om gasten die moeten aangehouden worden (gebeurd), heropgevoed worden (weinig kans dat dat gebeurt) en heel lang van straten gehouden worden (vul zelf maar in).

Het is van het soort die gij niet ziet, waardoor ge parmantig kunt verklaren dat gij u niet onveilig voelt en dat al die slappe tieners die komen zeuren over aanvallers en messtrekkers niet teveel moeten zeuren.

baarle
26 april 2006, 08:34
wat is nu in feite je punt? alle allochtonen zijn criminelen??

Dat is uw punt, blijkbaar.

Mijn punt is dat er teveel criminelen onder de allochtone tieners zijn. En dat dat abnormale percentage dringend naar beneden moet gehaald worden.

Bhairav
26 april 2006, 08:35
Heropgevoed? Ik denk nu da die weent wel beseft wa die gedaan heeft. Heropvoeden wat is dat trouwens? Stelt u zich daar het breken van het ego bij voor? Drillen?

baarle
26 april 2006, 08:40
Heropvoeden wat is dat trouwens? Stelt u zich daar het breken van het ego bij voor? Drillen?

Grenzen leren. Goedschiks of kwaadschiks. C'est tout.

vlijmscherp
26 april 2006, 08:41
Neen, het gaat om gasten die moeten aangehouden worden (gebeurd), heropgevoed worden (weinig kans dat dat gebeurt) en heel lang van straten gehouden worden (vul zelf maar in).

Het is van het soort die gij niet ziet, waardoor ge parmantig kunt verklaren dat gij u niet onveilig voelt en dat al die slappe tieners die komen zeuren over aanvallers en messtrekkers niet teveel moeten zeuren.

ik zeg niet dat het niet gebeurd, ik zeg niet dat er geen criminaliteit is, ik zeg gewoon dat je het niet moogt overdrijven en doen alsof je alleen met een geweer kunt buitenlopen.

Bhairav
26 april 2006, 08:45
Grenzen leren. Goedschiks of kwaadschiks. C'est tout.
Grenzen moeten mensen voor zichzelf bepalen.
Ik denk da gy trouwens eerder aan "kwaadschiks" dacht.

baarle
26 april 2006, 08:53
ik zeg gewoon dat je het niet moogt overdrijven en doen alsof je alleen met een geweer kunt buitenlopen.

Voor jongeren tussen 12 en 20 die niet grootgebracht zijn op de straat en de pech hebben om in de stad naar school te moeten gaan, begint het daar stillekes aan wel op te lijken.

Lees het interview met Arno nog eens http://forum.politics.be/showthread.php?t=50058&highlight=arno

Ik citeer een stukske en hoop daarmee uw empathie wat aan te scherpen:

"En ik vrees dat de jonge blanke bevolking, die gasten die nu veertien zijn, het niet blijft pikken. Ze zullen in de minderheid zijn, zoals de allochtonen nu in de minderheid zijn, en als ze dat voelen, zullen ze zich manifesteren. Ik weet niet hoe. Maar ik vrees dat het onverdraagzaam zou kunnen zijn. De jeugd is bang. Die gasten van veertien lopen op straat met ogen op hun rug. Het is een deel van hun leven en ze spreken daar heel anders over dan ik."

Kijk, doe daar eens iets aan. Het is uw enige kans om van het gezeur over onveiligheid en allochtonen af te komen.

Bhairav
26 april 2006, 08:59
Misschien moeten ze gewoon NIET in de stad naar school gaan. Ik verkies echter vrijheid en in bepaalde buurten best nimeer komen, dan repressie.

baarle
26 april 2006, 09:03
Misschien moeten ze gewoon NIET in de stad naar school gaan. Ik verkies echter vrijheid en in bepaalde buurten best nimeer komen, dan repressie.

Ge plaatst u zelf permanent buiten de samenleving, hé Bhairavken, niet verwonderd zijn dat uw gedacht dan ook niet al te veel meetelt.

DeMarokkaan
26 april 2006, 10:28
Ter info: de daders zijn opgepakt en het zijn geen Polen, zelfs geen Poolse zigeuners.

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=GLLR5076

Kevin (18 ) twee dagen na Joe belaagd voor mp3-speler

,,Ik dacht dat het mijn beurt was''

Amper twee dagen na de moord op Joe Van Holsbeeck was Kevin (18 ) in het metrostation Stockel in de Brusselse rand het slachtoffer van een bende van zes jongeren van Noord-Afrikaanse afkomst die het eveneens op zijn mp3-speler hadden gemunt. Vijf van de zes zijn opgepakt. De oudste is 16.

,,Toen ik rond 20 uur het metrostation verliet, merkte ik dat een groepje jongeren mij als doelwit had gekozen'', vertelt Kevin. ,,Ik nam een weg waar ik hoopte nog wat volk tegen te komen. Maar wie ik ontmoette, zag wat er dreigde te gebeuren en stapte zo snel mogelijk weg.''

Plots werd Kevin omsingeld. ,,Eerst vroegen zij waar ik mijn schoenen had gekocht. Dan kregen ze in de gaten dat ik iets in een mouwzak van mijn jas had gestoken en dat er nog iets in een zijzak van mijn broek stak. Ik moest mijn mp3 tonen, maar ik weigerde. Toen zei een van hen: Neem het mes en steek het in zijn hart. Dat werkt . Ik heb meteen mijn mp3 getoond. Ze graaiden het toestel mee en liepen weg.''

,,Dankzij'' de feiten van woensdag was de politie er als de kippen bij om Kevin te helpen. Vijf van de zes daders werden een halfuur later onderschept. ,,Hij die zo'n dreigende houding had aangenomen begon in de politiewagen plots te grienen en bekende meteen'', zegt Kevin.

Ondanks alles is Kevin niet van plan zijn mp3 voortaan thuis te laten. ,,Ze kijken niet of je iets bij hebt. Ze zoeken iemand uit die kwetsbaar is, een groep meisjes, een geïsoleerde jongere of een bejaarde. Een portefeuille willen ze niet, want daar steekt tegenwoordig weinig contant geld in. Wel iets dat ze kunnen verkopen. Je kan ze beter hun zin geven. Ik ben nu meer dan ooit van plan via internet te reageren op de dood van Joe Van Holsbeeck. Vrijdag kon ik net zo goed aan de beurt zijn.'' Kevin wil later politieman worden. (YB)Ik ben een marokkaan en ben daar fier op.

baarle
26 april 2006, 10:30
Ik ben een marokkaan en ben daar fier op.

Ge hebt gelijk. Vind ik.

Ik vrees dat de gasten die met zijn vijven één tiener overvallen in metrostations, niet fier zijn op hun afkomst. Anders zouden ze zich zo niet gedragen.

Bhairav
26 april 2006, 10:36
Ge plaatst u zelf permanent buiten de samenleving, hé Bhairavken, niet verwonderd zijn dat uw gedacht dan ook niet al te veel meetelt.
Voor mensen als u maak ik er deel van uit, vooral als ik iets mispeuter natuurlijk. De combinatie van meer en meer mensen die zich buiten de maatschappij plaatsen met de overige burgertrutten die dezen nog altijd als een onderdeel beschouwen van de samenleving, zorgt ervoor dat de samenleving uiteenbrokkelt. :twisted:

baarle
26 april 2006, 10:37
Voor mensen als u maak ik er deel van uit, vooral als ik iets mispeuter natuurlijk.

Plannen?

ericferemans
26 april 2006, 10:39
Dat is uw punt, blijkbaar.

Mijn punt is dat er teveel criminelen onder de allochtone tieners zijn. En dat dat abnormale percentage dringend naar beneden moet gehaald worden. Laat me nu eens goed gezind zijn vandaag en zelf afkomen met de "remedie" die het Vb voorstelt op haar website!

Onderduiken is een koud kunstje

“Onderduiken in België, het is een koud kunstje. School of ziekenhuis mogen je adres niet doorgeven, de politie mag geen gerichte straatrazzia’s houden, ook niet huis per huis controleren. Het enige wat je kan overkomen, is een toevallige controle waar je niet onderuit kunt..”
Voel je het komen: Razia's, huis per huis! Controles op straat, binnenvallen in je huis. HET PARADIJS.
Privacy: quatch! Voor alles zal "de staat" je dossiers bijhouden: je schoolregister, je medisch dossier, je bezoeken aan café of vergadering.

Vergeet dus niet te stemmen op het VB in oktober: het wordt dan knusser in je straat!

baarle
26 april 2006, 10:42
Laat me nu eens goed gezind zijn vandaag en zelf afkomen met de "remedie" die het Vb voorstelt op haar website!

Rot op met jouw VB-website, Feremans. Ik wens dat fascistisch gelul hier niet te lezen.

Knuppel
26 april 2006, 11:06
Ik ben een marokkaan en ben daar fier op.

En Kevin wil later politieman worden.

Dat belooft voor later....

Lincoln
26 april 2006, 11:08
http://smilies.sofrayt.com/%5E/r/supergrin.gif

andev
26 april 2006, 15:24
wat is nu in feite je punt? alle allochtonen zijn criminelen??
Neen, maar de meeste criminelen (zeker in verhouding tot hun aantal tov "oorspronkelijke" Belgische inwoners) zijn allochtonen...
Wat is jouw punt? Het bestaan van de zon en de maan ontkennen, want we zijn er nog niet persoonlijk op geweest?

andev
26 april 2006, 15:26
Heropgevoed? Ik denk nu da die weent wel beseft wa die gedaan heeft. Heropvoeden wat is dat trouwens? Stelt u zich daar het breken van het ego bij voor? Drillen?
Tiens, dat jij je vragen stelt bij het begrip (her)opgevoed? Ooit ergens iets gemist?:-D

vlijmscherp
26 april 2006, 15:28
Neen, maar de meeste criminelen (zeker in verhouding tot hun aantal tov "oorspronkelijke" Belgische inwoners) zijn allochtonen...
Wat is jouw punt? Het bestaan van de zon en de maan ontkennen, want we zijn er nog niet persoonlijk op geweest?

mijn punt is dat criminaliteit niet samenhangt met nationaliteit of etniciteit maar wel met duizenden andere zaken zoals opvoeding, (kans)armoede, persoonlijke kijk, onderwijs, vervaging van normen en waarden, enz enz enz enz enz

Knorretje
26 april 2006, 15:31
mijn punt is dat criminaliteit niet samenhangt met nationaliteit of etniciteit maar wel met duizenden andere zaken zoals opvoeding, (kans)armoede, persoonlijke kijk, onderwijs, vervaging van normen en waarden, enz enz enz enz enz

En mijn punt is dat die opvoeding, persoonlijke kijk, onderwijs, vervaging van normen en waarden dan weer wel samenhangt met cultuur, en dat laatste kan je snel linken aan nationaliteit of etniciteit.

ericferemans
26 april 2006, 15:32
Neen, maar de meeste criminelen (zeker in verhouding tot hun aantal tov "oorspronkelijke" Belgische inwoners) zijn allochtonen...
Wat is jouw punt? Het bestaan van de zon en de maan ontkennen, want we zijn er nog niet persoonlijk op geweest?
Er zijn geen statistieken die de onderverdeling allochtoon/autochtoon maken.
Dat zou overigens onwettelijk zijn.
Waar haalt u die zever dan? In plaats van te vragen of mensen het bestaan der planeten ontkennen vraag ik me af of jij van de planeet Mars komt.

Gebrek aan fantasie heb je niet. Je durft eigenlijk nogal: anderen willen overdonderen vanuit het totaal geen informatie hebben dat je bezighoudt.

Jij gelooft zo in je propaganda dat je vergeet dat het puur bedrog is.
Kom eens af met statistieken, hé!

vlijmscherp
26 april 2006, 15:34
En mijn punt is dat die opvoeding, persoonlijke kijk, onderwijs, vervaging van normen en waarden dan weer wel samenhangt met cultuur, en dat laatste kan je snel linken aan nationaliteit of etniciteit.

dit kan idd gelinkt worden aan cultuur, maar dat wilt nog niet zeggen dat iedereen uit die cultuur slecht is.

Lincoln
26 april 2006, 15:36
......sommigen willen gewoon niet toegeven dat ze in fout waren.

andev
26 april 2006, 15:37
Misschien moeten ze gewoon NIET in de stad naar school gaan. Ik verkies echter vrijheid en in bepaalde buurten best nimeer komen, dan repressie.
Daar zit iets in...
We stoppen alle allochtonen, tenminste die van "een bepaalde soort" in de stad, en zetten er een hoge muur rond, zoals in de Middeleeuwen. We laten ze gaar stoven in hun eigen sop, en spenderen er geen tijd, geld en woorden meer aan.
En we laten de "normale" jeugd rustig naar school gaan. De oudjes kunnen 's avonds weer de metro nemen, en je natte portefeuille leg je te drogen op je vensterbank.
Zou Fabiola nog een sprookje willen schrijven, zoveel zal ze niet meer te doen hebben, buiten naar de mis gaan?

Knorretje
26 april 2006, 15:42
dit kan idd gelinkt worden aan cultuur, maar dat wilt nog niet zeggen dat iedereen uit die cultuur slecht is.

Dat wordt door niemand beweerd. Knuffelaars schrijven die stelling toe aan andersdenkenden louter .... uit onmacht. Maar al bij al blijven het - ironisch genoeg- de knuffelaars ter linkerzijde te zijn die die stelling het meest herkauwen en door hun koppeke laten gaan.
Na den duur zou je hen gaan verdenken van wishfull thinking.

vlijmscherp
26 april 2006, 15:43
Dat wordt door niemand beweerd. Knuffelaars schrijven die stelling toe aan andersdenkenden louter .... uit onmacht. Maar al bij al blijven het - ironisch genoeg- de knuffelaars ter linkerzijde te zijn die die stelling het meest herkauwen en door hun koppeke laten gaan.
Na den duur zou je hen gaan verdenken van wishfull thinking.

dus, wat beweer je dan wel???

ericferemans
26 april 2006, 15:44
Daar zit iets in...
We stoppen alle allochtonen, tenminste die van "een bepaalde soort" in de stad, en zetten er een hoge muur rond, zoals in de Middeleeuwen. We laten ze gaar stoven in hun eigen sop, en spenderen er geen tijd, geld en woorden meer aan.
En we laten de "normale" jeugd rustig naar school gaan. De oudjes kunnen 's avonds weer de metro nemen, en je natte portefeuille leg je te drogen op je vensterbank.
Zou Fabiola nog een sprookje willen schrijven, zoveel zal ze niet meer te doen hebben, buiten naar de mis gaan?
Zoals ik zei: de Vb-ers willen naar de Middeleeuwen.
Daarom dragen ze ook de Palestijnse leeuw in hun vlag: ze willen absoluut mensen in burchten opsluiten en zo.
Wat een gesukkel toch... En dat allemaal omdat ze zo in hun bloot gat staan door de Polen. Zuidpolen dan wel.

Knuppel
26 april 2006, 15:44
......sommigen willen gewoon niet toegeven dat ze in fout waren.

Je bedoelt toch de velen die in de fout GINGEN?

andev
26 april 2006, 15:49
mijn punt is dat criminaliteit niet samenhangt met nationaliteit of etniciteit maar wel met duizenden andere zaken zoals opvoeding, (kans)armoede, persoonlijke kijk, onderwijs, vervaging van normen en waarden, enz enz enz enz enz
Natuurlijk is dat zo, maar wat verandert dat aan de zaak? Moeten we bvb niet meer spreken over "Noord-Afrikanen" maar over "een groep zonder opvoeding, (kans)armoede, persoonlijke kijk, onderwijs, vervaging van normen en waarden, enz" ? Na een tijdje zal die groep mensen zichzelf als een soort "eenheid" zien, en wanneer iemand dan zal zeggen: die crimineel komt waarschijnlijk uit "een groep zonder...", dan voelen die zich weer "racistisch" behandeld!
En wat een spel als we dat telkens volledig moeten uittikken...

daiwa
26 april 2006, 15:49
Er zijn geen statistieken die de onderverdeling allochtoon/autochtoon maken.
Dat zou overigens onwettelijk zijn.



Dedecker zei nochtans daarstraks op tv nog dat de statistieken uitwijzen dat de criminalitietscijfers bij de Marokkaanse jongeren 2,5 hoger liggen dan bij de Turkse jongeren en maar liefst 4 keer!!! hoger dan bij de autochtoonse jongeren.

vlijmscherp
26 april 2006, 15:51
Natuurlijk is dat zo, maar wat verandert dat aan de zaak? Moeten we bvb niet meer spreken over "Noord-Afrikanen" maar over "een groep zonder opvoeding, (kans)armoede, persoonlijke kijk, onderwijs, vervaging van normen en waarden, enz" ? Na een tijdje zal die groep mensen zichzelf als een soort "eenheid" zien, en wanneer iemand dan zal zeggen: die crimineel komt waarschijnlijk uit "een groep zonder...", dan voelen die zich weer "racistisch" behandeld!
En wat een spel als we dat telkens volledig moeten uittikken...

je kan al beginnen om elke zaak individueel te bekijken en niet vanuit het standpunt van zijn ras, afkomst, geloof.

Knuppel
26 april 2006, 15:53
Er zijn geen statistieken die de onderverdeling allochtoon/autochtoon maken.
Dat zou overigens onwettelijk zijn.


Onwettelijk?
Op welke wijze worden dan de quota bepaald ten behoeve van positief gediscrimineerden?

andev
26 april 2006, 15:54
Zoals ik zei: de Vb-ers willen naar de Middeleeuwen.
Daarom dragen ze ook de Palestijnse leeuw in hun vlag: ze willen absoluut mensen in burchten opsluiten en zo.
Wat een gesukkel toch... En dat allemaal omdat ze zo in hun bloot gat staan door de Polen. Zuidpolen dan wel.

Man,man,man... wat een miserie!
Ga toch in de politiek!

"De VBers in de Middeleeuwen"... daar moet men een album kunnen uit brouwen van Suske en Wiske! Wie helpt er zoeken naar een geschikte titel?
Naar jouw waardevolle mening ben ik een "VBer"? Mag ik je alvast een rol aanbieden in het bovenstaande album, als "Geschifte Oelewapper"?

daiwa
26 april 2006, 15:56
Onwettelijk?
Op welke wijze worden dan de quota bepaald ten behoeve van positief gediscrimineerden?

Dedecker heeft wel statistieken, blinde mol feremans natuurlijk niet :roll:

Knuppel
26 april 2006, 15:56
Dedecker zei nochtans daarstraks op tv nog dat de statistieken uitwijzen dat de criminalitietscijfers bij de Marokkaanse jongeren 2,5 hoger liggen dan bij de Turkse jongeren en maar liefst 4 keer!!! hoger dan bij de autochtoonse jongeren.

Dedecker komt met oud nieuws.

Bij de vroegere rijkswacht waren die cijfers al verkrijgbaar.
Het rapport Van San bevestigde ze,
En de gevangenispopulatie bewijzen ze.

Lincoln
26 april 2006, 15:59
Je bedoelt toch de velen die in de fout GINGEN?Verdraaid...

andev
26 april 2006, 16:05
je kan al beginnen om elke zaak individueel te bekijken en niet vanuit het standpunt van zijn ras, afkomst, geloof.Ik denk dat dat al dikwijls gebeurd is, en het resultaat dat men bekomt is dan ... hetgeen waarover we bezig waren. Bij zo'n uitgebreide detailonderzoeken ga je uiteindelijk altijd eindigen met een samenvatting te maken, en dan...

andev
26 april 2006, 16:09
Dedecker zei nochtans daarstraks op tv nog dat de statistieken uitwijzen dat de criminalitietscijfers bij de Marokkaanse jongeren 2,5 hoger liggen dan bij de Turkse jongeren en maar liefst 4 keer!!! hoger dan bij de autochtoonse jongeren.
Maar dat zal mijnheer feremans ook wel weten...
Geen woorden aan vuil maken,

andev
26 april 2006, 16:09
Dedecker zei nochtans daarstraks op tv nog dat de statistieken uitwijzen dat de criminalitietscijfers bij de Marokkaanse jongeren 2,5 hoger liggen dan bij de Turkse jongeren en maar liefst 4 keer!!! hoger dan bij de autochtoonse jongeren.
Maar dat zal mijnheer feremans ook wel weten... zoals ze dat ook weten in al onze omringende landen.
We praten uiteraard steeds over de "verhouding" en we zeggen nergens "iedereen uit die bevolkingsgroep..." Maar ook dat zal mijnheer feremans wel weten.
Geen woorden aan vuil maken, we kennen de stijl.

ericferemans
26 april 2006, 16:12
Dedecker komt met oud nieuws.

Bij de vroegere rijkswacht waren die cijfers al verkrijgbaar.
Het rapport Van San bevestigde ze,
En de gevangenispopulatie bewijzen ze.
De studie van Van San is hoogst controversieel.
Het onderzoek gaat over ‘allochtone jeugdcriminaliteit’. Men zou reeds ernstige bezwaren kunnen maken tegen de introductie van dit begrip (dat doorheen het rapport meer dan dertig keer opduikt), waarvan wordt verondersteld dat het overeenstemt met een af te bakenen categorie in de werkelijkheid (vergelijkbaar met ‘georganiseerde misdaad’, ‘witteboordcriminaliteit’, enz.). Door een concept te hanteren dat gedefinieerd wordt in termen van een bevolkingsgroep wordt die groep per definitie gestigmatiseerd. Belangrijker is echter het gebrek aan overlap tussen de groep allochtonen, zoals die term gewoonlijk wordt gebruikt, en de doelgroep van het onderzoek. Voor het rapport is iedereen die een Belgisch paspoort heeft een autochtoon; alle anderen zijn allochtonen. Het gaat dus in essentie niet om afkomst, maar om staatsburgerschap, ook al wordt over het rapport voortdurend gesproken in termen van ‘de relatie tussen afkomst en criminaliteit’. Dit wordt door de onderzoekster niet verborgen gehouden. Integendeel, ze wijst erop dat bij een traditioneel gebruik van de termen het absolute criminaliteitsaandeel van allochtonen nog hoger zou zijn, hoewel niet noodzakelijk het relatieve criminaliteitsaandeel. Dat het hierbij om belangrijke bijkomende gegevens gaat die wel eens een heel ander licht zouden kunnen werpen op de resultaten, en in het bijzonder op de mogelijke verklaringen voor de waarneembare patronen, komt verder niet ter sprake. Een moedwillig lezer krijgt daardoor de ruimte om te concluderen dat het met de ‘allochtone jeugdcriminaliteit’ nog wel eens erger gesteld zou kunnen zijn dan op het eerste gezicht blijkt uit de studie.

De fouten die het rapport vertoont maken dat men er echt alle kanten mee opkan. De conclusies echter bevatten zoveel "ifs" en "misschiens" dat het nauwelijks enige aanvulling brengt op de echte kennis van de criminaliteit bij de jeugd. De onderzoeksmethode is volgens sommigen bijna zo slecht dat deze op zich leidde tot stigmatisering.

Ik zou dus zeker niet doen alsof deze studie "het bewijs" is.

Knuppel
26 april 2006, 16:24
Ik vraag me af of de onderzoeksmethode van Van San ook als 'controversieel' was bestempeld als ze aan de verwachtte resultaten had beantwoord....

Voor wie eraan kan geraken zijn er echter nog altijd de cijfers van de politie.
Voor wie een bezoekje aan de gevangenis brengt is één oog al voldoende als dat in staat is om te zien wat er te zien is.

ericferemans
26 april 2006, 16:28
Ik vraag me af of de onderzoeksmethode van Van San ook als 'controversieel' was bestempeld als ze aan de verwachtte resultaten had beantwoord....

Voor wie eraan kan geraken zijn er echter nog altijd de cijfers van de politie.
Voor wie een bezoekje aan de gevangenis brengt is één oog al voldoende als dat in staat is om te zien wat er te zien is.

Ha: mijnheer is ingewijd? Offf... mijnheer blijft beuzelen.
Tellen met één oog, in één oogopslag bedoel je zeker?
Al die "suggesties", zonder dat iemand een papiertje bovenhaalt wijzen in een richting: leugens, propaganda, zever.
Zoals ik steeds stelde...

andev
26 april 2006, 16:32
Dedecker komt met oud nieuws.

Bij de vroegere rijkswacht waren die cijfers al verkrijgbaar.
Het rapport Van San bevestigde ze,
En de gevangenispopulatie bewijzen ze.

Toch eigenaardig dat het rapport Van San zo scrupuleus en zo lang mogelijk werd achtergehouden, verstopt, ontkend in alle toonaarden... zonder het tegendeel ervan ontegensprekelijk zin per zin aan te tonen !!! En dat het dan nog ongeveer overeenstemt met andere bronnen, gegevens, wat dan ook... volledig verwaarloosbaar. Allemaal larie en racisten!
Ik zou zo denken: d�*t is nu eens een gelegenheid om klaar en duidelijk te bewijzen, te tonen met inbegrip van rondgang in de gevangenissen en zo, dat wat in dat rapport staat onzin en leugens zijn...
Maar neen, ronkende "gefrustreerde" en geleerde volzinnen, dat kan je krijgen.
Als gewone burger kun je dus niets anders dan de informatie die van overal en in alle vormen op je afkomt proberen te interpreteren, en zelf conclusies te trekken. Dat er altijd lieden zijn die menen dat ze hun zienswijze hoe dan ook en tegen alle logica in aan een ander willen opdringen, dat is een onderdeel van de democratie. Geen probleem.

ericferemans
26 april 2006, 16:35
Toch eigenaardig dat het rapport Van San zo scrupuleus en zo lang mogelijk werd achtergehouden, verstopt, ontkend in alle toonaarden... zonder het tegendeel ervan ontegensprekelijk zin per zin aan te tonen !!! En dat het dan nog ongeveer overeenstemt met andere bronnen, gegevens, wat dan ook... volledig verwaarloosbaar. Allemaal larie en racisten!
Ik zou zo denken: d�*t is nu eens een gelegenheid om klaar en duidelijk te bewijzen, te tonen met inbegrip van rondgang in de gevangenissen en zo, dat wat in dat rapport staat onzin en leugens zijn...
Maar neen, ronkende "gefrustreerde" en geleerde volzinnen, dat kan je krijgen.
Als gewone burger kun je dus niets anders dan de informatie die van overal en in alle vormen op je afkomt proberen te interpreteren, en zelf conclusies te trekken. Dat er altijd lieden zijn die menen dat ze hun zienswijze hoe dan ook en tegen alle logica in aan een ander willen opdringen, dat is een onderdeel van de democratie. Geen probleem.
Ik had het gedacht: indien een "wetenschappelijke studie" fouten bevat qua methode dan verliest zij haar waarde. In dit rapport krioelt het van de grote en de kleine fouten. Wetenschap is geen spelletje. Het is ook niet eenvoudig. Maar indien er ook hier weer niet geluisterd wordt naar de inhoud van degenen die dit rapport, mijns inziens volkomen terecht, onvolkomenheden verwijten dan ga je wetenschap politiseren.
Op dat ogenblik heerst Stalinisme.

Knuppel
26 april 2006, 17:01
Ha: mijnheer is ingewijd? Offf... mijnheer blijft beuzelen.
Tellen met één oog, in één oogopslag bedoel je zeker?
Al die "suggesties", zonder dat iemand een papiertje bovenhaalt wijzen in een richting: leugens, propaganda, zever.
Zoals ik steeds stelde...

Mijnheer is 'ingewijd', zo kan jet het wel stellen, ja.
Mijnheer mag echter, evenmin als de politie zelf, officieel naar buiten met de cijfers.

Knuppel
26 april 2006, 17:03
Ik had het gedacht: indien een "wetenschappelijke studie" fouten bevat qua methode dan verliest zij haar waarde. In dit rapport krioelt het van de grote en de kleine fouten. Wetenschap is geen spelletje. Het is ook niet eenvoudig. Maar indien er ook hier weer niet geluisterd wordt naar de inhoud van degenen die dit rapport, mijns inziens volkomen terecht, onvolkomenheden verwijten dan ga je wetenschap politiseren.
Op dat ogenblik heerst Stalinisme.

En toch koos de politiek zélf voor Marion van San en haar methode....

ericferemans
26 april 2006, 17:30
Mijnheer is 'ingewijd', zo kan jet het wel stellen, ja.
Mijnheer mag echter, evenmin als de politie zelf, officieel naar buiten met de cijfers.
't Is dus een groot geheim: en je kan het niet voortvertellen!
Het is zoiets als UFO's !
Prachtig zeg. Ik wou dat ik in uw plaats was!

Nu geloof ik je hoor.
Tussen haakjes: heb je ook informatie over Ufo's die je niet mag doorvertellen?
Ik ben echt benieuwd!

Knuppel
26 april 2006, 19:05
Het is een van staatswege opgelegd 'publiek' geheim, Feremans.

Voor wie aan de échte cijfers kan geraken is het dat allang niet meer.

Jampie
26 april 2006, 19:12
Voor jongeren tussen 12 en 20 die niet grootgebracht zijn op de straat en de pech hebben om in de stad naar school te moeten gaan, begint het daar stillekes aan wel op te lijken.

Lees het interview met Arno nog eens http://forum.politics.be/showthread.php?t=50058&highlight=arno

Ik citeer een stukske en hoop daarmee uw empathie wat aan te scherpen:



Kijk, doe daar eens iets aan. Het is uw enige kans om van het gezeur over onveiligheid en allochtonen af te komen.Citeer ook de rest eens, want ik denk dat er meer in staat dat jou niet bevalt. Maar dat vind je niet de moeite om te citeren natuurlijk.