PDA

View Full Version : Inspiratie gevonden in computerspel??


Schavuit
16 mei 2006, 07:53
http://www.hetvolk.be/Article/Detail.aspx?articleID=GIVSAHS8

zie artikel


Wat vinden jullie hiervan? Na wat gezocht te hebben op google over dit computerspelletje kwam ik uit op volgende site:

http://www.rockstargames.com/sanandreas/

Blijkt dat in dit spelletje een zwarte persoon het hoofdpersonage is die zoveel mogelijk opdrachten dient uit te voeren in een ware "ghettogangster" stijl. Op internet zag ik ook diverse filmpjes waar je beelden te zien krijgt van de beelden van de game en soms lijkt het op 2 druppels water op van die decadente superoverdreven mtv clips met rapmuziek in.

Nu wat ik mij afvraag. Waarom, als die Hans dan toch zo racistisch was, waarom speelde hij dan zulke spelletjes waarbij zwarte gangsters en rap, drugs en bende oorlogen werden verheerlijkt? Het staat niet expliciet in het artikel of hij daadwerkelijk het spel speelde, maar het artikel laat allesinds uitschijnen van wel.

Ik vind het allesinds maar een raar feit

C uit W
16 mei 2006, 07:53
Debiel gewoon.

Kaal
16 mei 2006, 09:10
Wat vinden jullie hiervan? Na wat gezocht te hebben op google over dit computerspelletje kwam ik uit op volgende site:


Dit bevestigd dat de moordpartij in Antwerpen veel gelijkenissen vertoont met de Columbine schietpartij en andere incidenten in dien aard.

In beide gevallen gaat het om "losers", éénzaten die nergens inpassen. In beide gevallen beslissen ze op een gegeven moment em er een einde aan te maken. In beide gevallen beslissen ze dan ook om zoveel mogelijk mensen met zich in de dood te sleuren, als een soort revanche. In beide gevallen worden zij deels geïnspireerd door een gewelddadig computer spel. Voor de Columbine moordenaars was het Doom. In dit geval is het GTA.

Ik zeg dit niet om racisme als motivatie weg te werken. De moordenaar is duidelijk een racist en heeft zijn slachtoffers omwille van hun huidskleur gekozen. Maar je kan zijn daden niet herleiden tot racisme. Er komt hier veel meer bij kijken : het ontrafelen van het sociaal weefsel, mensen die hoe langer hoe meer alleen staan, een cultus van geweld in de media, edm.

Dit is in de eerste plaats een copie van "Columbine" en pas in de tweede plaats een racistische moord.

Gentenaar
16 mei 2006, 09:15
http://www.hetvolk.be/Article/Detail.aspx?articleID=GIVSAHS8

zie artikel


Wat vinden jullie hiervan? Na wat gezocht te hebben op google over dit computerspelletje kwam ik uit op volgende site:

http://www.rockstargames.com/sanandreas/

Blijkt dat in dit spelletje een zwarte persoon het hoofdpersonage is die zoveel mogelijk opdrachten dient uit te voeren in een ware "ghettogangster" stijl. Op internet zag ik ook diverse filmpjes waar je beelden te zien krijgt van de beelden van de game en soms lijkt het op 2 druppels water op van die decadente superoverdreven mtv clips met rapmuziek in.

Nu wat ik mij afvraag. Waarom, als die Hans dan toch zo racistisch was, waarom speelde hij dan zulke spelletjes waarbij zwarte gangsters en rap, drugs en bende oorlogen werden verheerlijkt? Het staat niet expliciet in het artikel of hij daadwerkelijk het spel speelde, maar het artikel laat allesinds uitschijnen van wel.

Ik vind het allesinds maar een raar feit

er zijn ook parallellen te trekken met de film "Taxi driver"

Maar dat verandert niks aan het feit dat de slachtoffers blijkbaar doelbewust gekozen zijn op basis van huidskleur (geeft de schutter zelf toe). Racisme was dus wel degelijk aan de orde.

InternetPiraat
16 mei 2006, 09:55
Ik snap het niet. Nergens in het artikel wordt aangetoont dat Van Temsche effectief GTA speelde. Het hele artikel is gebasseerd op oppervlakkige veronderstelde gelijkenissen met het spel, maar het klopt allemaal langs geen kanten. Men doet het uitschijnen dat het scenario van de gruwelijke moorden een exacte kopie zijn van wat er in het spel gebeurd. Dit klopt ook langs geen kanten.

GTA is eigenlijk een parodie op de hele MTV getto-stuff en hollywood actiepulp met veel donkere humor.

Ik ben zelf een fervent gamer en ga veel om met mensen die veel games spelen. Over het algemeen zijn dat de grootste pacifisten die je kan tegenkomen. Als iemand verklaard dat al het geweld in onze maatschappij te danken is aan geweldadige videogames, films, rapmuziek en heavy-metal ontwijkt de werkelijke maatschappelijke en sociale problemen die aan de basis liggen.

Antoon
16 mei 2006, 09:59
http://www.hetvolk.be/Article/Detail.aspx?articleID=GIVSAHS8

zie artikel


Wat vinden jullie hiervan? Na wat gezocht te hebben op google over dit computerspelletje kwam ik uit op volgende site:

http://www.rockstargames.com/sanandreas/

Blijkt dat in dit spelletje een zwarte persoon het hoofdpersonage is die zoveel mogelijk opdrachten dient uit te voeren in een ware "ghettogangster" stijl. Op internet zag ik ook diverse filmpjes waar je beelden te zien krijgt van de beelden van de game en soms lijkt het op 2 druppels water op van die decadente superoverdreven mtv clips met rapmuziek in.

Nu wat ik mij afvraag. Waarom, als die Hans dan toch zo racistisch was, waarom speelde hij dan zulke spelletjes waarbij zwarte gangsters en rap, drugs en bende oorlogen werden verheerlijkt? Het staat niet expliciet in het artikel of hij daadwerkelijk het spel speelde, maar het artikel laat allesinds uitschijnen van wel.

Ik vind het allesinds maar een raar feit

De moordenaar is dus psychisch gestoord, heeft gewoon een game nagebootst.

Het maakt de drama's niet minder hard, de moorden niet minder tragisch.

Maar het het maakt de politieke en mediatieke anti Vlaams Belang hetze des te schandalig.

InternetPiraat
16 mei 2006, 10:10
De moordenaar is dus psychisch gestoord, heeft gewoon een game nagebootst.

Het maakt de drama's niet minder hard, de moorden niet minder tragisch.

Maar het het maakt de politieke en mediatieke anti Vlaams Belang hetze des te schandalig. Het is slechts een veronderstelling dat videogames er iets mee te maken hebben. Het is zelfs niet aangetoont dat Van Temsche werkelijk de besproken videogames bezit. Het hele artikel is gebasseerd op vooroordelen tov videogames van mensen die nog nooit (of slechts van ver) de besproken games gespeeld hebben.

Hans1
16 mei 2006, 10:14
http://www.hetvolk.be/Article/Detail.aspx?articleID=GIVSAHS8

zie artikel


Wat vinden jullie hiervan? Na wat gezocht te hebben op google over dit computerspelletje kwam ik uit op volgende site:

http://www.rockstargames.com/sanandreas/

Blijkt dat in dit spelletje een zwarte persoon het hoofdpersonage is die zoveel mogelijk opdrachten dient uit te voeren in een ware "ghettogangster" stijl. Op internet zag ik ook diverse filmpjes waar je beelden te zien krijgt van de beelden van de game en soms lijkt het op 2 druppels water op van die decadente superoverdreven mtv clips met rapmuziek in.

Nu wat ik mij afvraag. Waarom, als die Hans dan toch zo racistisch was, waarom speelde hij dan zulke spelletjes waarbij zwarte gangsters en rap, drugs en bende oorlogen werden verheerlijkt? Het staat niet expliciet in het artikel of hij daadwerkelijk het spel speelde, maar het artikel laat allesinds uitschijnen van wel.

Ik vind het allesinds maar een raar feit

Eén elementje misschien. De basis blijft racisme en Vlaams-nationalisme. Misschien proberen ze dat wel te verdoezelen, die Vlaemsche pers.

Jan van den Berghe
16 mei 2006, 10:17
Eén elementje misschien. De basis blijft racisme en Vlaams-nationalisme. Misschien proberen ze dat wel te verdoezelen, die Vlaemsche pers.

't Heeft lang geduurd, maar is de doorluchtige Voorzitter-Leider weer met zijn denkbeelding "groot vlaemSSch-nationalisch complot in de media"... :lol: :lol: :lol:

cookie@vws
16 mei 2006, 10:19
Eén elementje misschien. De basis blijft racisme en Vlaams-nationalisme. Misschien proberen ze dat wel te verdoezelen, die Vlaemsche pers.U scheert elke vlaams-nationalist over dezelfde kam. Foei! Het kan misschien schokkend voor u overkomen... er bestaan zelfs republikeinse belgicisten!

circe
16 mei 2006, 10:28
Ik snap het niet. Nergens in het artikel wordt aangetoont dat Van Temsche effectief GTA speelde. Het hele artikel is gebasseerd op oppervlakkige veronderstelde gelijkenissen met het spel, maar het klopt allemaal langs geen kanten. Men doet het uitschijnen dat het scenario van de gruwelijke moorden een exacte kopie zijn van wat er in het spel gebeurd. Dit klopt ook langs geen kanten.


Er zijn echter ook sterke aanwijzingen dat Van Themsche zich tijdens zijn dodelijke tocht baseerde op het scenario van een gewelddadige computergame. Hij schoor 's ochtends zijn haar af en doste zich in quasi-militaire kledij voor hij met de trein naar Antwerpen trok. Daar kocht hij een geweer in een wapenwinkel. Net zoals de speler van Grand Theft Auto een geweer moet kopen voor hij aan zijn gewelddadige tocht begint. GTA is een van de populairste killergames van de jongste jaren bij ons. De spelers moeten daarin onder meer carjackings plegen, maar op een bepaald 'level' ook Spaanssprekende immigranten vermoorden. Het staat vast dat Van Themsche een fan was van gewelddadige computergames, waaronder GTA.

DS

Antoon
16 mei 2006, 10:36
Eén elementje misschien. De basis blijft racisme en Vlaams-nationalisme. Misschien proberen ze dat wel te verdoezelen, die Vlaemsche pers.

Hoe weet jij dat?

En BTW, het is Vlaams, niet Vlaemsch.

Maar voor den Belgique is het vooral belangrijk te weten hoe je Wallonie schrijft. Niet?

Antoon
16 mei 2006, 10:38
Het is slechts een veronderstelling dat videogames er iets mee te maken hebben. Het is zelfs niet aangetoont dat Van Temsche werkelijk de besproken videogames bezit. Het hele artikel is gebasseerd op vooroordelen tov videogames van mensen die nog nooit (of slechts van ver) de besproken games gespeeld hebben.

Of hij echt met games speelde is inderdaad nog niet bevestigd. Maar als hij dat wel deed, dan kan zo'n game wel invlmoed hebben op een halve gare. Ik lees toch regelmatig artikels over jongeren die erdoor beïnvloed zijn geweest. Onlangs nog een Chinese jongeman die na vele uren gamen zelfmoord pleegde.

Jan van den Berghe
16 mei 2006, 10:44
Of hij echt met games speelde is inderdaad nog niet bevestigd. Maar als hij dat wel deed, dan kan zo'n game wel invlmoed hebben op een halve gare. Ik lees toch regelmatig artikels over jongeren die erdoor beïnvloed zijn geweest. Onlangs nog een Chinese jongeman die na vele uren gamen zelfmoord pleegde.

En ondertussen gaat de ontluistering van de PC'en volop z'n gang. Eerst beweerden ze dat deze extreem-rechtse skinhead met een gewelddadig schoolverleden geleid door zijn VB-familie aan het moorden was geslagen en dat hij geen enkele spijt betoonde over z'n daden...

Nu, dagen na de moorden, blijkt dat de jongen geen skinhead was (interview directeur), geen gewelddadig leerling blijkt te zijn (interview directeur) zijn ouders geen VB'ers waren (verklaring van de ouders), diep spijt heeft (gisteren in het nieuws, woordvoerder familie) en hoogstwaarschijnlijk geleid werd door een computerspelletje in plaats van door een of andere ingeving van het Vlaams Belang...

Heel de PC-kerk zit weer eens met de billen bloot...

Bazilfunk
16 mei 2006, 11:04
http://www.hetvolk.be/Article/Detail.aspx?articleID=GIVSAHS8

zie artikel


Wat vinden jullie hiervan? Na wat gezocht te hebben op google over dit computerspelletje kwam ik uit op volgende site:

http://www.rockstargames.com/sanandreas/

Blijkt dat in dit spelletje een zwarte persoon het hoofdpersonage is die zoveel mogelijk opdrachten dient uit te voeren in een ware "ghettogangster" stijl. Op internet zag ik ook diverse filmpjes waar je beelden te zien krijgt van de beelden van de game en soms lijkt het op 2 druppels water op van die decadente superoverdreven mtv clips met rapmuziek in.

Nu wat ik mij afvraag. Waarom, als die Hans dan toch zo racistisch was, waarom speelde hij dan zulke spelletjes waarbij zwarte gangsters en rap, drugs en bende oorlogen werden verheerlijkt? Het staat niet expliciet in het artikel of hij daadwerkelijk het spel speelde, maar het artikel laat allesinds uitschijnen van wel.

Ik vind het allesinds maar een raar feit


Ik ga er vanuit dat er al grijs haar op uw hoofd staat want wie kent GTA San Andreas nu niet? Dat spel is razend populair en als het dus door dat spel komt zouden er dus elke dag zo'n 10 tot 100 jongeren doorslagen en als een wilde door de stad trekken.

Heeft GTA er te maken? In combinatie met het oproergekraai van het VB is het misschien een gevaarlijke combi maar zoals ik al zei : dan zouden er meer zo'n gevallen moeten zijn per dag.

Hans1
16 mei 2006, 11:04
Aan JVDB: Bla bla bla bla. De dader verklaarde dat hij anderskleurigen wou neerknallen en zijn tante zit in parlement voor uw nazi-partij.

Maar dat zal u ook weer ontkennen, zeker?

Eén van de skinhead-groeperingen heet trouwens "Brain-wash". Toepasselijk op het VB.

genehunter
16 mei 2006, 11:19
Onlangs nog een Chinese jongeman die na vele uren gamen zelfmoord pleegde.

Haja, ik wordt ook soms depressief als ik verlies met tetris. :p

Mitgard
16 mei 2006, 11:29
wat een onzin.
rechts heeft blijkbaar een bliksemafleider gevonden om zichzelf uit de wind te zetten.
maar de dader sprak tijdens de ondervraging niet over videospelletjes, maar WEL OVER RACISME.

de dader komt uit een rechts vlaamsnationalistisch nest, waarbij hij het eigen-volk-eerst er met de paplepel ingegoten kreeg.
als dan de stoppen doorslaan is dit het resultaat.

meer valt er niet over te zeggen.

circe
16 mei 2006, 11:37
tiens tiens... hoezo?

Bully
CD&V, Vlaams Belang en de Gezinsbond pleiten voor een verbod op het computerspel Bully want, zo wordt beweerd, onze Vlaamse jeugd moet beschermd worden voor een spel ,,dat kinderen een handleiding in efficiënt pesten verschaft''. Toegegeven: dit soort spellen is niet het ideale speelgoed. Maar een verbod, daar zijn we radicaal tegen.


http://www.standaard.be/Krant/Tekst/Artikel.aspx?artikelId=GD1LGGND&date=20051213&demo=False

Hans1
16 mei 2006, 11:38
U scheert elke vlaams-nationalist over dezelfde kam. Foei! Het kan misschien schokkend voor u overkomen... er bestaan zelfs republikeinse belgicisten!

Allez gij. Zaaien die ook racistische ideeën?

Bazilfunk
16 mei 2006, 11:39
wat een onzin.
rechts heeft blijkbaar een bliksemafleider gevonden om zichzelf uit de wind te zetten.
maar de dader sprak tijdens de ondervraging niet over videospelletjes, maar WEL OVER RACISME.

de dader komt uit een rechts vlaamsnationalistisch nest, waarbij hij het eigen-volk-eerst er met de paplepel ingegoten kreeg.
als dan de stoppen doorslaan is dit het resultaat.

meer valt er niet over te zeggen.

Misschien nog dit aan toe voegen : Zoals zovele vlaamse jongeren bezat hij een playstation en het spel san andreas, so?

NapalmBenny.
16 mei 2006, 11:46
Zever, ik heb ook gta:sa gespeeld, ik heb ook postal gespeeld waarin je zoveel mogelijk mensen, vooral gewone burgers, islamieten, een kerel in een winkel die habib noemt.... moet afmaken op allerlei mogelijk manieren :D.

soms heb ik toch de indruk dat de modale belg, echt geen idéé heeft wat er in de wereld omgaat, al blij is dat ze windows kunnen opstarten, en meteen verbaasd zijn, als er een pop-upje op het scherm verdwijnt. Videogames, vb, ... hebben deze jongen niet tot zoiets gedwongen, die redenen liggen vele dieper.

NapalmBenny.
16 mei 2006, 11:48
wat een onzin.
rechts heeft blijkbaar een bliksemafleider gevonden om zichzelf uit de wind te zetten.
maar de dader sprak tijdens de ondervraging niet over videospelletjes, maar WEL OVER RACISME.

de dader komt uit een rechts vlaamsnationalistisch nest, waarbij hij het eigen-volk-eerst er met de paplepel ingegoten kreeg.
als dan de stoppen doorslaan is dit het resultaat.

meer valt er niet over te zeggen.

Nope de aanhoudende problemen met allochtoontjes hebben hem de stoppen doen doorslaan ;-), en als het zo blijft, zal het niet de laatste keer zijn dat dit gebeurt.

Bazilfunk
16 mei 2006, 11:53
Het zal niet zo blijven. Racisme moet aangepakt worden! Het is niet mogelijk dat in een land als belgie neo facisten zelfs een stem krijgen.

Mitgard
16 mei 2006, 11:53
Nope de aanhoudende problemen met allochtoontjes hebben hem de stoppen doen doorslaan ;-), en als het zo blijft, zal het niet de laatste keer zijn dat dit gebeurt.

ahja, die verschrikkelijke problemen met afrikaanse au pair-meisjes, 2 jarige kleuters en moslima's met hoofddoekjes... :roll:

NapalmBenny.
16 mei 2006, 12:01
ahja, die verschrikkelijke problemen met afrikaanse au pair-meisjes, 2 jarige kleuters en moslima's met hoofddoekjes... :roll:

nee, die ellenige jochies die constant op het straat rondhangen, hele scholen onveilig maken, het constante moslimgezaag, dat hoofddoekengezever alleen al roept bij velen haat op, diegeen die waarvan je er elke dag wel een op het nieuws ziet, de grote hoeveelheid asielzoekers, de probleemwijken,... ach doe uw ogen eens open, als je nu nog altijd niet inziet dat er problemen met zijn.

Jan van den Berghe
16 mei 2006, 12:12
Aan JVDB: Bla bla bla bla. De dader verklaarde dat hij anderskleurigen wou neerknallen en zijn tante zit in parlement voor uw nazi-partij.

Maar dat zal u ook weer ontkennen, zeker?


En? Als mijn grootvader bij de BSP zat en mijn vader bij de SP.a maakt dat dan de SP.a tot schuldige wanneer ik fraude pleeg (naar het voorbeeld van Claes bijvoorbeeld)?

genehunter
16 mei 2006, 12:20
nee, die ellenige jochies die constant op het straat rondhangen

ja, die spelen die spellekes (http://www.resist.com/racistgames/playdriveby2/driveby2.htm) ook...

BTW pas op voor de flikken :p

Plot
16 mei 2006, 12:33
Pikant detail.
Toen het Vlaams Belang (ik dacht FDW) een tijd geleden met het voorstel kwam om dergelijke gewelddadige computerspelletjes aan banden te leggen, werd dit door de media gekarikaturiseerd en belachelijk gemaakt.

Schavuit
16 mei 2006, 12:47
Ik ga er vanuit dat er al grijs haar op uw hoofd staat want wie kent GTA San Andreas nu niet? Dat spel is razend populair en als het dus door dat spel komt zouden er dus elke dag zo'n 10 tot 100 jongeren doorslagen en als een wilde door de stad trekken.

Heeft GTA er te maken? In combinatie met het oproergekraai van het VB is het misschien een gevaarlijke combi maar zoals ik al zei : dan zouden er meer zo'n gevallen moeten zijn per dag.

Neen, er staat zeker nog geen grijs haar op m'n hoofd en hopelijk komt dat er nog niet op de komende jaren.

Ik speel zelf af en toe eens een computerspelleke en ik heb zelf GTA: vice city gespeeld (wat een totaal andere context heeft dan san andreas, het spel speelde zich af ergens in de jaren 80, kijk maar eens naar de persoon op dit forum met de naam: vercetti, in zijn avatar staat een foto van het personage dat je speelt;-) ). Ik vond het spel weinig boeiend (ik speel liever rolspelen en fantasy achtige games) dus heb ik het maar verkocht en ik had al gehoord van een eventuele opvolger, maar dit interesseerde me niet. Ik had al gehoord wat de bedoeling ongeveer was in san andreas, maar de details kende ik nog niet. Vandaar dat ik me toch nog even wou informeren.

Verder vind ik het totaal ongepast om de schuld nu op een dom spelletje te steken. Wel kan het zijn dat hij hierdoor beïnvloed was. Maar dit moet je natuurlijk wel met eventuele persoonlijke en andere problemen die erbij komen erbij interpreteren.

Geweldadige spelletjes verbieden lost volgens mij niks op. Verbieden we dan gelijk alcohol? Want daardoor worden ook veel ongelukken veroorzaakt. Geef een ziek persoon een ziek spel en de kans is groot dat hij erdoor kan worden beïnvloed en het gaat doortrekken naar zijn dagelijkse leven. Geef een ziek spel aan een gezonde geest en alles loopt op wieltjes. Virtueel knallen kan soms een uitlaat zijn;-) Als je maar kan relativeren dat het nog steeds een simpel spelletje is.

Ik vond het gewoon raar dat men weer zo'n link legt tussen moord en videospel.

Mitgard
16 mei 2006, 12:50
wellicht hebben zulke videospelletjes vooral veel invloed op rechtse individuen aangezien die van nature meestal al agressiever zijn.

InternetPiraat
16 mei 2006, 12:53
Of hij echt met games speelde is inderdaad nog niet bevestigd. Maar als hij dat wel deed, dan kan zo'n game wel invlmoed hebben op een halve gare. Ik lees toch regelmatig artikels over jongeren die erdoor beïnvloed zijn geweest. Onlangs nog een Chinese jongeman die na vele uren gamen zelfmoord pleegde. Dat zo iemand inspiratie haalt uit games, films of andere media kan ik aannemen, maar is dat daarom de oorzaak? Moeten we nu alle videogames gaan bannen? Het is wel typisch dat er altijd een zondebok moet gezocht worden als er zoiets verschrikkelijks gebeurd. De oorzaak is volgens mij een stuk complexer dan simpelweg de vinger te wijzen naar 1 of ander aspect van de hedendaagse samenleving. Misschien kan de manier waarop hij de slachtoffers doodde geinspireerd zijn door videogames en de keuze van de slachtoffers door racisme, maar wat we niet weten is waarom iemand met zo een verdraaid wereldbeeld rondloopt dat hij "wraak" wil nemen op de wereld door willekeurig wat mensen omver te knallen en uiteindelijk ook er zelf de brui aan te geven.

vercetti
16 mei 2006, 16:06
Ik speel zelf af en toe eens een computerspelleke en ik heb zelf GTA: vice city gespeeld (wat een totaal andere context heeft dan san andreas, het spel speelde zich af ergens in de jaren 80, kijk maar eens naar de persoon op dit forum met de naam: vercetti, in zijn avatar staat een foto van het personage dat je speelt;-) ).


Over deze persoon gaat het dus. :p

carlgustaaf
16 mei 2006, 16:20
Eén elementje misschien. De basis blijft racisme en Vlaams-nationalisme. Misschien proberen ze dat wel te verdoezelen, die Vlaemsche pers.Hans worst heeft alles gesnapt!Het raadsel is opgelost.Hip Hip Hoera voor Hans Worst!:lol:

carlgustaaf
16 mei 2006, 16:30
Het zal niet zo blijven. Racisme moet aangepakt worden! Het is niet mogelijk dat in een land als belgie neo facisten zelfs een stem krijgen.stuur alle niet-europese vreemdelingen weg, en die partij(en) verdwijnen uit zichzelf. Laat ze blijven, verbiedt die partij(en), en het zal nog véél gewelddadiger worden...en voor zulke voorspellingen heb je geen glazen bol nodig.Dat ligt voor de hand.

carlgustaaf
16 mei 2006, 16:34
nee, die ellenige jochies die constant op het straat rondhangen, hele scholen onveilig maken, het constante moslimgezaag, dat hoofddoekengezever alleen al roept bij velen haat op, diegeen die waarvan je er elke dag wel een op het nieuws ziet, de grote hoeveelheid asielzoekers, de probleemwijken,... ach doe uw ogen eens open, als je nu nog altijd niet inziet dat er problemen met zijn.zulke dingen moet je tegen Mitgard niet zeggen...sinds hij niet meer extreem-rechts is, is hij verblind door" Haat-Voor-Eigen-Volk"...Schizofreen mischien....?

carlgustaaf
16 mei 2006, 16:45
Dat zo iemand inspiratie haalt uit games, films of andere media kan ik aannemen, maar is dat daarom de oorzaak? Moeten we nu alle videogames gaan bannen? Het is wel typisch dat er altijd een zondebok moet gezocht worden als er zoiets verschrikkelijks gebeurd. De oorzaak is volgens mij een stuk complexer dan simpelweg de vinger te wijzen naar 1 of ander aspect van de hedendaagse samenleving. Misschien kan de manier waarop hij de slachtoffers doodde geinspireerd zijn door videogames en de keuze van de slachtoffers door racisme, maar wat we niet weten is waarom iemand met zo een verdraaid wereldbeeld rondloopt dat hij "wraak" wil nemen op de wereld door willekeurig wat mensen omver te knallen en uiteindelijk ook er zelf de brui aan te geven.wat ik nu aan het denken was , is het volgende: waarom schoot hij kleurlingen omver? Omdat hij racist was? Niet noodzakelijk:die jongen wou gelijk wie omverknallen, maar er lopen zo enorm véél kleurlingen rond dat het op hen gevallen is.Simpelweg. Exit de "racistische" keus van de Gekke Schieter.Het was gewoon toeval! En wat mijn redenering kracht bijzet, is wel dat hij eveneens een blank kind doodschoot!Dat is toch ongehoord voor een racist! Eerlijk zijn?Dat kan toch niet?
En als hij zelf de racistische keuze bekent, wel, we weten hoe er pressie uitgeoefend word op verdachten door de politie...Dat bewijst niets...

Casca
16 mei 2006, 17:04
Ongeveer elke jongere heeft een GTA spel of heeft het al eens gespeeld.

Trouwens, Gustaafje, hij heeft zelf toegegeven dat hij expres op 'kleurlingen' schoot en dat da klein meisje gewoon op verkeerde plaats op de verkeerde tijd was.

CutTheCrap
16 mei 2006, 17:38
Of hij echt met games speelde is inderdaad nog niet bevestigd. Maar als hij dat wel deed, dan kan zo'n game wel invlmoed hebben op een halve gare. Ik lees toch regelmatig artikels over jongeren die erdoor beïnvloed zijn geweest. Onlangs nog een Chinese jongeman die na vele uren gamen zelfmoord pleegde.
Da van die games die zouden aansporen tot geweld, volgens mij is dat gewoon zever in pakskes. Diegene die tot geweld overgaan door games, zullen ook tot geweld overgaan door muziek, door boeken, door het goede of slechte weer, door de scheet van zijn buurman, enz... In de mix van mensen zijn er altijd een heel klein aantal die finaal door het lint gaan, maar die gaan zowiezo door het lint, er zal altijd wel een aanleiding zijn, maar de oorzaak ligt niet bij de aanleiding, eerder bij het individu zelf. En stel er zou een methode zijn om de aanleg om door het lint te gaan opsporen, moet die persoon dan preventief verwijdert worden?

Boadicea
16 mei 2006, 20:36
Da van die games die zouden aansporen tot geweld, volgens mij is dat gewoon zever in pakskes. Diegene die tot geweld overgaan door games, zullen ook tot geweld overgaan door muziek, door boeken, door het goede of slechte weer, door de scheet van zijn buurman, enz... In de mix van mensen zijn er altijd een heel klein aantal die finaal door het lint gaan, maar die gaan zowiezo door het lint, er zal altijd wel een aanleiding zijn, maar de oorzaak ligt niet bij de aanleiding, eerder bij het individu zelf. En stel er zou een methode zijn om de aanleg om door het lint te gaan opsporen, moet die persoon dan preventief verwijdert worden?

Oei, zwijg, of ze moeten het journaal ook nog verbieden.

carlgustaaf
16 mei 2006, 23:47
Ongeveer elke jongere heeft een GTA spel of heeft het al eens gespeeld.

Trouwens, Gustaafje, hij heeft zelf toegegeven dat hij expres op 'kleurlingen' schoot en dat da klein meisje gewoon op verkeerde plaats op de verkeerde tijd was.volgens mij schoot die vent gewoon op alles wat bewoog.Die kleurlingen liepen daar toevallig rond , en het is op hun gevallen...bekentenissen op het politiebureau overtuigen mij niet, men kan daar iemand vanalles laten vertellen, vooral als het zo een jong ventje is zonder ervaring met ondervragingen, en die onderwijl al wel flink aan het panikeren zal zijn, nu de roes over is...Zo, en nu wacht ik dat de geniale Casca gaat bewijzen dat dit niet klopt... Dat kan niemand, net als het tegendeel bewijzen.

Casca
17 mei 2006, 08:12
Hij heeft het zelf toegegeven... :?

spherelike
17 mei 2006, 08:48
volgens mij schoot die vent gewoon op alles wat bewoog.Die kleurlingen liepen daar toevallig rond , en het is op hun gevallen...bekentenissen op het politiebureau overtuigen mij niet, men kan daar iemand vanalles laten vertellen, vooral als het zo een jong ventje is zonder ervaring met ondervragingen, en die onderwijl al wel flink aan het panikeren zal zijn, nu de roes over is...Zo, en nu wacht ik dat de geniale Casca gaat bewijzen dat dit niet klopt... Dat kan niemand, net als het tegendeel bewijzen.

Er waren twee getuigen van het eerste ogenblik die vertelden dat hij met zijn geweer tussen hen door gelopen heeft. Ze hadden nog tegen hem gezegd dat de foor al voorbij was, ze daagden hem bij wijze van spreken zelfs uit, Waarom zijn die dan niet afgeknald ?

Mensen die niet willen aannemen wat er gebeurd is zullen het ook nooit aannemen, negationisme noemt dat, al meerdere malen gesignaleerd in vlaams-nationalistische hoek.

Ik heb het van dichtbij meegemaakt bij oostfronters, jonge idealisten, die op aangeven van hun collegeprofs zijn vertrokken. Zij konden het achteraf niet verwerken dat ze meegedaan hadden met een misdadig regime, hun deelname konden ze niet ontkennen, hun vluchtweg was het ontkennen van de misdadigheid van het regime, en zo konden ze weer leven met zichzelf. Jammergenoeg hebben ze ook hun kinderen hiermee geïndoctrineerd.
Jammer dat ouders soms hun eigen opgebouwde fobienen proberen over te zetten op hun kinderen, ipv hen op te voeden tot zelfstandig denkende wezens, die het recht hebben om het niet eens te zijn met de visie van hun ouders.

athena
17 mei 2006, 09:30
Hij heeft het zelf toegegeven... :?

Ik ga niet beweren dat het niet zo is, maar er bestaat ook zoiets als suggestieve vraagstelling

Tantist
17 mei 2006, 09:47
En nu is het al een computerspel ook. Kan niemand nu eens verantwoordelijkheid voor zijn daden nemen zonder een zondebok te zoeken? Qua excuses heb ik al alles gehoord: armoede, racisme, Vlaams Belang, moeilijke jeugd, relatieproblemen, videospelletjes,... Fuck off...

Bazilfunk
17 mei 2006, 09:53
volgens mij schoot die vent gewoon op alles wat bewoog.Die kleurlingen liepen daar toevallig rond , en het is op hun gevallen...bekentenissen op het politiebureau overtuigen mij niet, men kan daar iemand vanalles laten vertellen, vooral als het zo een jong ventje is zonder ervaring met ondervragingen, en die onderwijl al wel flink aan het panikeren zal zijn, nu de roes over is...Zo, en nu wacht ik dat de geniale Casca gaat bewijzen dat dit niet klopt... Dat kan niemand, net als het tegendeel bewijzen.


Ge spreekt u zelf tegen. Op die moment in die tijdspanne in die buurt maai je minstens 20 mensen neer als je schiet op wat beweegt. Als je er 3 neermaaid is dat echt wel selectief een prooi zoeken. Vele mensen hebben de persoon met het geweer gezien. Er riepen er zelfs "zot". Iedereen die het kon navertellen was blank. 8O

Bazilfunk
17 mei 2006, 09:59
Heel die vergelijking met San Andreas houdt totaal geen steek. Wie het spel een beetje kent weet dat je voor een missie, naast een geweer, een voertuig nodig hebt. Heel de game draait net daar rond het stelen van auto's en gangs afknallen. Als ie echt zo in de ban van dat spel was en net als dat spel wou handelen had echt wel eerst een moto of een auto (liefst politiewagen) gestolen.

Zijn daden liggen dichter bij racisme dan bij san andreas

Tantist
17 mei 2006, 10:54
Heel die vergelijking met San Andreas houdt totaal geen steek. Wie het spel een beetje kent weet dat je voor een missie, naast een geweer, een voertuig nodig hebt. Heel de game draait net daar rond het stelen van auto's en gangs afknallen. Als ie echt zo in de ban van dat spel was en net als dat spel wou handelen had echt wel eerst een moto of een auto (liefst politiewagen) gestolen.

Zijn daden liggen dichter bij racisme dan bij san andreas

Zondebokkerij...

Bazilfunk
17 mei 2006, 10:57
Zondebokkerij...

We hebben geleerd van het VB 8)

Tantist
17 mei 2006, 11:20
We hebben geleerd van het VB 8)

Tja... Ik zou er toch niet teveel een voorbeeld aan nemen.

Black Cat
17 mei 2006, 11:58
En nu is het al een computerspel ook. Kan niemand nu eens verantwoordelijkheid voor zijn daden nemen zonder een zondebok te zoeken? Qua excuses heb ik al alles gehoord: armoede, racisme, Vlaams Belang, moeilijke jeugd, relatieproblemen, videospelletjes,... Fuck off...

Voor misdaad zijn er nu eenmaal verschillende oorzaken. Als alle redenen te samen mis zitten, heb je bijna zekerheid dat er iets zal gebeuren.

Zoals ik al schreef: het VB staat mee in het rijtje, vooraan.

Of videospelletjes gewelddadig gedrag versterken, daar discussieert men al jaren over. Feit is dat in legeropleiding wargames gebruikt worden om de drempel om te doden te verkleinen.

vercetti
17 mei 2006, 13:03
Feit is dat in legeropleiding wargames gebruikt worden om de drempel om te doden te verkleinen.

Fout, FPS worden inderdaad gebruikt om A) mensen te rekruteren. America's Army is daar een goed voorbeeld van. B) Om soldaten op te leiden. Maar niet om de drempel tot doden te verkleinen.

Ik speel al enkele jaren FPS en GTA en geloof me, ik heb nog nooit de wil gehad om iemand te doden of te slaan.

Casca
17 mei 2006, 13:06
Fout, FPS worden inderdaad gebruikt om A) mensen te rekruteren. America's Army is daar een goed voorbeeld van. B) Om soldaten op te leiden. Maar niet om de drempel tot doden te verkleinen.

Ik speel al enkele jaren FPS en GTA en geloof me, ik heb nog nooit de wil gehad om iemand te doden of te slaan.

+1

... behalve over dat slaan dan ;-)

carlgustaaf
17 mei 2006, 16:03
Hij heeft het zelf toegegeven... :?als ik 100 keer met een telefoonboek op uw kop slaag, dan gaat gij ook van alles toegeven (denk ik).Kijk, t'is een beetje off-topic, maar juist om je het te doen verstaan: voor een jaar of 10 pakte de gendarmerie in Frankrijk een landloper op.In de buurt was een jong meisje vermoord, en die vent liep daar auto-stop te doen.Pech voor hem, hij had al een strafblad.Na 2 dagen "ondervraging" gaf hij de moord toe, en vloog de bak in.Een tijd later mocht hij vrijuit, want een DNA-onderzoek had zijn onschuld bewezen.Zonder dat DNA onderzoek zat die vandaag nog in de bak."Zelf toegegeven", dat bewijst niet veel.Ik wacht eerst eens rustig af wat de schieter er zelf over gaat vertellen..geduld, dat komt nog.Mischien is het inderdaad een racistische moord, en dan kan jij met je vrienden dat gaan vieren( tiens, in de Kastelein bvb) , maar voor het moment staat dat dus niet vast.
het is echt weer zo typisch hé! Moest de moordenaar een kleurling zijn, die blanken omverknalde , dan zouden jullie er niet zo als de kippen bij zijn om hem te veroordelen.Maar nu!

spherelike
17 mei 2006, 16:12
als ik 100 keer met een telefoonboek op uw kop slaag, dan gaat gij ook van alles toegeven (denk ik).Kijk, t'is een beetje off-topic, maar juist om je het te doen verstaan: voor een jaar of 10 pakte de gendarmerie in Frankrijk een landloper op.In de buurt was een jong meisje vermoord, en die vent liep daar auto-stop te doen.Pech voor hem, hij had al een strafblad.Na 2 dagen "ondervraging" gaf hij de moord toe, en vloog de bak in.Een tijd later mocht hij vrijuit, want een DNA-onderzoek had zijn onschuld bewezen.Zonder dat DNA onderzoek zat die vandaag nog in de bak."Zelf toegegeven", dat bewijst niet veel.Ik wacht eerst eens rustig af wat de schieter er zelf over gaat vertellen..geduld, dat komt nog.Mischien is het inderdaad een racistische moord, en dan kan jij met je vrienden dat gaan vieren( tiens, in de Kastelein bvb) , maar voor het moment staat dat dus niet vast.
het is echt weer zo typisch hé! Moest de moordenaar een kleurling zijn, die blanken omverknalde , dan zouden jullie er niet zo als de kippen bij zijn om hem te veroordelen.Maar nu!

Jij hebt er blijkbaar echt een persoonlijk probleem mee he, je blijft maar doordrammen tegen de gekende feiten in.
Eerst en vooral is het uitlokken van een bekentenis, in dit geval,
totaal overbodig.
Bij de vraag naar het motief, heeft de politie hem in het ziekenhuis in het bijzijn van de dokters, zeker zodanig afgeklopt (vooral in zijn gewonde buik) tot hij zij dat het racisme was.
Zijn schoolgenoten hebben zeker ook gefolterd tot hij bekende dat hij zelfmoord ging plegen en wat "makakken" zou meenemen.

Wanneer wordt negationisme onwelvoegelijk tov de slachtoffers ?

carlgustaaf
17 mei 2006, 16:13
Voor misdaad zijn er nu eenmaal verschillende oorzaken. Als alle redenen te samen mis zitten, heb je bijna zekerheid dat er iets zal gebeuren.

Zoals ik al schreef: het VB staat mee in het rijtje, vooraan.

Of videospelletjes gewelddadig gedrag versterken, daar discussieert men al jaren over. Feit is dat in legeropleiding wargames gebruikt worden om de drempel om te doden te verkleinen.als je alle dagen een uurtje speelt , dan maak je minstens 10 mensen per dag koud...dan één of andere dag dat eens écht doen, zal wel veel minder moeilijk zijn.Als ik op iemand héél kwaad ben , is mijn eerste reaktie héél véél zin hebben om hem een vuistslag te geven.Van die moderne jonge gasten, die heel de dag aan de computer zitten, en bijna nooit vechten, hebben mischien eerder de neiging om met een geweer te schieten.
Trouwens, ik voorspel dat men binnenkort racistische video-games gaat verkopen, waar het er op aankomt om zoveel mogelijk blanken/zwarten/ arabieren of wat dan ook voor mensensoort omver te knallen.Als dat tenminste nog niet bestaat.In elk geval, als er vraag naar is, gaat dat in de handel komen.Vrije markt, geldverdienen, je kent het wel...

CutTheCrap
17 mei 2006, 18:45
Als computer spelletjes inderdaad zo de mensen in slechte zin kunnen beïnvloeden, waarom maken de politiek correcten dan geen spelletje dat ons zoveel beter maakt. Een spelletje dat ons doet snakken naar multikul of zoiets.

vercetti
17 mei 2006, 19:59
http://www.hetvolk.be/Article/Detail.aspx?articleID=GIVSAHS8

zie artikel


Wat vinden jullie hiervan? Na wat gezocht te hebben op google over dit computerspelletje kwam ik uit op volgende site:

http://www.rockstargames.com/sanandreas/

Blijkt dat in dit spelletje een zwarte persoon het hoofdpersonage is die zoveel mogelijk opdrachten dient uit te voeren in een ware "ghettogangster" stijl. Op internet zag ik ook diverse filmpjes waar je beelden te zien krijgt van de beelden van de game en soms lijkt het op 2 druppels water op van die decadente superoverdreven mtv clips met rapmuziek in.

Nu wat ik mij afvraag. Waarom, als die Hans dan toch zo racistisch was, waarom speelde hij dan zulke spelletjes waarbij zwarte gangsters en rap, drugs en bende oorlogen werden verheerlijkt? Het staat niet expliciet in het artikel of hij daadwerkelijk het spel speelde, maar het artikel laat allesinds uitschijnen van wel.

Ik vind het allesinds maar een raar feit

Wat ik nog wou zeggen: ze zeggen dat je zoveel Spaans-sprekende immigranten moet afknallen. Dit is een grove leugen. Ten eerste spreken alle personages Engels. Ten tweede moet je op een gegeven moment zelfs een Spaanssprekende migrant HELPEN. (Cesar Vialpando)

Trouwens je kan veel meer dingen doen dan 'mensen' afknallen. maar (eigen 'stunt'filmpje :p )

http://img.photobucket.com/albums/v214/shell808/th_truckmetaanhangwagen.jpg (http://smg.photobucket.com/albums/v214/shell808/?action=view&current=truckmetaanhangwagen.flv)

carlgustaaf
17 mei 2006, 20:13
Er waren twee getuigen van het eerste ogenblik die vertelden dat hij met zijn geweer tussen hen door gelopen heeft. Ze hadden nog tegen hem gezegd dat de foor al voorbij was, ze daagden hem bij wijze van spreken zelfs uit, Waarom zijn die dan niet afgeknald ?

Mensen die niet willen aannemen wat er gebeurd is zullen het ook nooit aannemen, negationisme noemt dat, al meerdere malen gesignaleerd in vlaams-nationalistische hoek.

Ik heb het van dichtbij meegemaakt bij oostfronters, jonge idealisten, die op aangeven van hun collegeprofs zijn vertrokken. Zij konden het achteraf niet verwerken dat ze meegedaan hadden met een misdadig regime, hun deelname konden ze niet ontkennen, hun vluchtweg was het ontkennen van de misdadigheid van het regime, en zo konden ze weer leven met zichzelf. Jammergenoeg hebben ze ook hun kinderen hiermee geïndoctrineerd.
Jammer dat ouders soms hun eigen opgebouwde fobienen proberen over te zetten op hun kinderen, ipv hen op te voeden tot zelfstandig denkende wezens, die het recht hebben om het niet eens te zijn met de visie van hun ouders.ik heb ook communisten gekend die Stalin verdedigden...zelfs toen iedereen al wist wat er in Rusland allemaal wel gebeurde, en gebeurt was...het is inderdaad niet makkelijk iets in vraag te stellen waar je heel je leven in gelooft hebt, en je voor ingezet hebt. Men ziet dat héél dikwijls, niet enkel in verband met politieke ideeën trouwens.Bvb. bij mensen die absoluut héél fier willen zijn op het strontjobke dat ze 40 of 45 jaar lang gedaan hebben...

carlgustaaf
17 mei 2006, 20:21
Jij hebt er blijkbaar echt een persoonlijk probleem mee he, je blijft maar doordrammen tegen de gekende feiten in.
Eerst en vooral is het uitlokken van een bekentenis, in dit geval,
totaal overbodig.
Bij de vraag naar het motief, heeft de politie hem in het ziekenhuis in het bijzijn van de dokters, zeker zodanig afgeklopt (vooral in zijn gewonde buik) tot hij zij dat het racisme was.
Zijn schoolgenoten hebben zeker ook gefolterd tot hij bekende dat hij zelfmoord ging plegen en wat "makakken" zou meenemen.

Wanneer wordt negationisme onwelvoegelijk tov de slachtoffers ?er zijn niet zeer veel dingen waar ik echt een probleem mee heb.Met lynch-partijen echter wel...we zullen wel zien wie er uiteindelijk gelijk krijgt.

Tantist
18 mei 2006, 12:25
Voor misdaad zijn er nu eenmaal verschillende oorzaken. Als alle redenen te samen mis zitten, heb je bijna zekerheid dat er iets zal gebeuren.

Zoals ik al schreef: het VB staat mee in het rijtje, vooraan.

De dader zijn verantwoordelijkheid is opeens niet belangrijk?

Nog geen maand geleden was individuele verantwoordelijkheid het modewoord en terecht. Nu is het al collectieve schuld wat de klok slaat en zit de ene collectivist de andere collectivist met de zonden israels te beladen...


Of videospelletjes gewelddadig gedrag versterken, daar discussieert men al jaren over. Feit is dat in legeropleiding wargames gebruikt worden om de drempel om te doden te verkleinen.


Is niet zo relevant, uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk voor je daden. Het is trouwens dat principe dat de collectivisten altijd gebruiken om vanuit de vakbonden gelijk wat kunnen doen zonder dat dit terugslaat op die vakbonden. Om even het hypocriete van de accusators aan te tonen.

Bazilfunk
18 mei 2006, 15:43
Na het zien van dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=egXwP_622gg&search=german%20kid) moet ik toch wel toegeven dat video spelletjes agressief gedrag losweekt. :?

Bad Attila
18 mei 2006, 15:52
Na het zien van dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=egXwP_622gg&search=german%20kid) moet ik toch wel toegeven dat video spelletjes agressief gedrag losweekt. :?

O, maar ik heb al vaak van toetsenbord moeten veranderen omdat het een beetje veel in botsing is gekomen met onzachte objecten zoals mijn vuisten (n dat doet nondedjû zeer!!!:evil: ). En vaak is de aanleiding dat het spel "wint", dus dat ik onnozel aan het doen ben en een scène voor de tiende keer moet herbeginnen. Op een bepaald ogenblik werkt dat een beetje teveel op mijn zenuwen en moet ik mij afreageren. :oops:

Maar tot nu toe heb ik enkel moordneigingen gehad tov mijn PC, niet tov mensen van vlees en bloed, en ik denk niet dat dit mij ooit zal overkomen. :-P

Tantist
18 mei 2006, 16:22
Na het zien van dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=egXwP_622gg&search=german%20kid) moet ik toch wel toegeven dat video spelletjes agressief gedrag losweekt. :?

Maar als je daadwerkelijk tot agressief gedrag overgaat, ben je zelf verantwoordelijk daarvoor.

Bazilfunk
18 mei 2006, 16:27
Maar als je daadwerkelijk tot agressief gedrag overgaat, ben je zelf verantwoordelijk daarvoor.

Ik speel zelf games en hou games echt niet verantwoordelijk voor HVT zijn aanslag. Het was enkel bedoeld om de spanning een beetje van het forum te velichten. ;-)

Truder
18 mei 2006, 16:30
Het is slechts een veronderstelling dat videogames er iets mee te maken hebben. Het is zelfs niet aangetoont dat Van Temsche werkelijk de besproken videogames bezit. Het hele artikel is gebasseerd op vooroordelen tov videogames van mensen die nog nooit (of slechts van ver) de besproken games gespeeld hebben.

Van Temsche bezat ook een fiets.....
Laten we de fietsen verbieden. ;)

Bazilfunk
18 mei 2006, 16:36
Van Temsche bezat ook een fiets.....
Laten we de fietsen verbieden. ;)

Ik zal maar al antwoorden voor de blokkers zeker?

"hedde gij al ooit ne marokaan op ne fiets gezien" :roll: