PDA

View Full Version : De klucht en democratie


ago
23 mei 2006, 18:39
De Gucht wil af van unanimiteit voor verdragswijzigingen

http://www.hln.be/hlns/FOTO/artikels/large_150198.jpg
"De uitbreiding is het grote succesverhaal van de Europese Unie, maar het is duidelijk dat we in de toekomst nieuwe uitbreidingen bijzonder grondig moeten screenen". Dat verklaarde minister van Buitenlandse Zaken Karel De Gucht in een toespraak aan de Universiteit van Warschau.

De minister geeft toe dat er uitbreidingsmoeheid is en dat de institutionele problemen van de Unie niet zijn opgelost. Voor België is dat een must. Om het immobilisme te vermijden, stelt De Gucht voor om artikel 48 van het Verdrag van de Europese Unie te veranderen zodat verdragswijzigingen niet langer met unanimiteit moeten beslist worden. Een heuse shocktherapie.

Veel denkwerk
Aan de toespraak van De Gucht in Warschau ging veel denkwerk op het kabinet vooraf. Enkele dagen voor het tweedaags conclaaf van de ministers van Buitenlandse Zaken van de Unie over de toekomst van Europa wou De Gucht klare wijn schenken. Vooral over de uitbreiding. "Samen met de euro en de hrondwet was de uitbreiding de laatste 15 jaar één van de grote punten van het Europese debat", aldus De Gucht. "Het gaat hier om politiek geladen thema's met een grote symbolische waarde en bij de uitbreiding komt daar nog een zware emotionele lading bovenop."

Grondige screening
Dat heeft volgens de minister alles met globalisering, migratie en een verouderende bevolking te maken. "Uitbreiding", zo stelt hij, "maakt nogal wat mensen, voor wie de veranderingen te vlug gaan, ongemakkelijk." Hoewel de uitbreiding hèt succesverhaal van de Unie is, vindt De Gucht het nodig dat nieuwe uitbreidingen bijzonder grondig worden gescreend. De minister wil niet dat men zijn hoofd in het zand steekt en er vanuit gaat dat verdere uitbreidingen zonder betekenisvolle veranderingen in het bestuur van de Unie kunnen. "Het mag niet zijn dat de uibreiding de doodsklok over verdere integratie luidt", aldus De Gucht.

Geen nieuwe toetredingsgolf
Voor De Gucht is er geen sprake van dat er na de toetreding van Roemenië en Bulgarije een nieuwe snelle toetredingsgolf komt. "Essentieel is dat zij en dat wij er klaar voor zijn," aldus de minister. De Gucht wil er dan ook niet van weten om de uitbreiding als een puur instrument van buitenlands beleid te gebruiken. Dat zou bijzonder schadelijk voor de Unie zelf zijn en het zou Europa van de publieke opinie vervreemden. Nieuwe uitbreidingen kunnen er pas komen als de "bottlenecks" inzake absorptiecapaciteit van de Unie zijn opgelost. Hier focust de minister vooral op het institutioneel probleem.

Grote meerderheid moet volstaan
"Voor België kan er geen sprake van zijn om het aantal leden van de Unie boven de 27 te tillen als het institutioneel probleem vooraf niet is uitgeklaard", orakelde De Gucht. Daarom moet men zich hard inspannen om het grondwettelijk verdrag door alle lidstaten geratificeerd te krijgen of het huidige Verdrag van Nice ingrijpend te wijzigen. De minister voegt er echter aan toe dat hij niet erg optimistisch is over de afloop van deze procedure. "Ik vrees dat de huidige procedure over de verdragen te wijzigen een recept voor immobilisme is."

De minister stelt vervolgens voor om een verdragswijziging in de toekomst met een grote meerderheid van lidstaten (die een grote meerderheid van de bevolking vertegenwoordigen), goed te keuren. De landen die niet in de meerderheid zitten, zouden evenwel een "opt out" krijgen. Waarop die "opt out" slaat, verduidelijkt De Gucht niet.

Eerst komen kakken hoe hij het zou hebben aangepakt om nederland en frankrijk(die tenminste wel hun stem mochten uitbrengen) wel over de streep te trekken en dan doet hij dit!
Van democratie gesproken.
Als je niet doet zoals ik wil pas ik de regels aan zodat ik toch mijn zin krijg!
Waar hebben we dit nog gezien!!!:twisted:



</STRONG></EM></U></I></B>