PDA

View Full Version : Heb jij ooit je diploma moeten tonen?


Tara
20 juni 2006, 21:02
Ik vraag me af hoe dat zit met diploma's. Ik heb al van verschillende personen gehoord dat ze hun diploma niet moesten tonen als ze ergens aangenomen werd. Zelf heb ik ook geen diploma moeten voorleggen. Men ging er blijkbaar vanuit dat hetgeen er op mijn cv stond wel waar is.

ekskimo
20 juni 2006, 21:03
Ik vraag me af hoe dat zit met diploma's. Ik heb al van verschillende personen gehoord dat ze hun diploma niet moesten tonen als ze ergens aangenomen werd. Zelf heb ik ook geen diploma moeten voorleggen. Men ging er blijkbaar vanuit dat hetgeen er op mijn cv stond wel waar is.
waaaah waarom zit ik hier dannog moeite te doen ....

Tara
20 juni 2006, 21:10
waaaah waarom zit ik hier dannog moeite te doen ....Hahaha, ik heb inderdaad wel een goed tijdstip genomen om met die vraag te komen, net nu iedereen volop in de examens zit. ;-)

Desiderius
20 juni 2006, 22:00
Ik heb daar ooit een artikeltje over gelezen. In de privé-sector wordt idd. zelden gevraagd naar kopies van diploma's etc... Uitzonderingen zijn wel bedrijfsjuristen, (para-)medische beroepen, etc. Sommige grotere multinationals zullen je al vroeg tijdens de sollicitatieprocedure een kopietje vragen.

Bij de overheid ligt dat dan weer helemaal anders. Geen diploma = niet deelnemen aan selectieproeven.

Het leuke is ook dat wanneer je je CV "opfleurt" met hele en halve onwaarheden, je werkgever niet enige tijd nadien nog op straat kan zetten wegens bedrog. Daarover bestaat in de rechtsleer een heel ingewikkelde discussie. Over het algemeen loont het wel om je CV mooi te "kleuren"; het valt me altijd weer op hoe weinig aandacht daaraan doorgaans wordt besteed. Een mooie lay-out, een aantal zaken extra in de verf zetten, suggereren dat je meer ervaring hebt dan je kan aantonen a.h.v. vroegere effectieve jobs, etc... Het doet écht wonderen. Echt liegen doe je dan niet.

Bovendien worden referenties ook zelden tot nooit nagetrokken. (behalve als je mikt op echt hoge functies) In principe zou je dus de rubriek "werkervaring" compleet uit je duim kunnen zuigen zonder noemenswaardig risico. Drie jaar ervaring nodig: hopla, dat kan je zo fiksen.

Antoon
20 juni 2006, 23:30
Ik heb daar ooit een artikeltje over gelezen. In de privé-sector wordt idd. zelden gevraagd naar kopies van diploma's etc... Uitzonderingen zijn wel bedrijfsjuristen, (para-)medische beroepen, etc. Sommige grotere multinationals zullen je al vroeg tijdens de sollicitatieprocedure een kopietje vragen.

Bij de overheid ligt dat dan weer helemaal anders. Geen diploma = niet deelnemen aan selectieproeven.

Het leuke is ook dat wanneer je je CV "opfleurt" met hele en halve onwaarheden, je werkgever niet enige tijd nadien nog op straat kan zetten wegens bedrog. Daarover bestaat in de rechtsleer een heel ingewikkelde discussie. Over het algemeen loont het wel om je CV mooi te "kleuren"; het valt me altijd weer op hoe weinig aandacht daaraan doorgaans wordt besteed. Een mooie lay-out, een aantal zaken extra in de verf zetten, suggereren dat je meer ervaring hebt dan je kan aantonen a.h.v. vroegere effectieve jobs, etc... Het doet écht wonderen. Echt liegen doe je dan niet.

Bovendien worden referenties ook zelden tot nooit nagetrokken. (behalve als je mikt op echt hoge functies) In principe zou je dus de rubriek "werkervaring" compleet uit je duim kunnen zuigen zonder noemenswaardig risico. Drie jaar ervaring nodig: hopla, dat kan je zo fiksen.

Kan wel zijn, maar dan ben je gewoon een bedrieger.

Desiderius
20 juni 2006, 23:46
Kan wel zijn, maar dan ben je gewoon een bedrieger.

Klopt. Maar ik vraag me soms oprecht af hoeveel "bedriegers" er her en der aan de slag zijn...

Anderzijds is het vakkundig opbouwen van een aantrekkelijk CV géén bedrog. Een hele tijd geleden deed ik zelf ook nog aanwervingen en ik ben er rotsvast van overtuigd dat we toen heel wat valabele kandidaten nooit hebben gesproken omdat we hun CV bij een eerste grove selectie naar het "vertikaal klassement" verwezen.

FISHERMAN
21 juni 2006, 07:34
Drie jaar ervaring nodig: hopla, dat kan je zo fiksen.
Logisch gevolg als bedrijven (bijna) alleen vacatures uitschrijven voor mensen met ervaring.

cookie@vws
21 juni 2006, 08:04
Heb idd nog nooit diploma moeten tonen ;-)

Bijter
21 juni 2006, 08:12
Logisch gevolg als bedrijven (bijna) alleen vacatures uitschrijven voor mensen met ervaring.

Idd, en vinden ze niemand met echte ervaring (laten we de bedriegers niet meetellen) dan gaan ze vervolgens zoeken naar mensen met minder of zonder ervaring. Zo werkt dat.

En referenties worden op een laag niveau evengoed gecheckt indien dit van belang is (ervaring checken).

Een diploma heb je niet echt nodig in de gemiddelde privé, maar meestal geraak je zonder diploma (lees : opleiding) niet aan die eerste job die je je eerste ervaring bezorgt....

alberto
21 juni 2006, 08:16
Tegenwoordig vragen bedrijven meestal wel achter diploma's omdat men wanneer men een lagergeschoolde aanneemt en dat gaat van een beroepsgetuigschrift tot een dipoma A2,
dit doet men om de eenvoudige reden dat die bedrijven dan vermindering van sociale lasten kunnen krijgen van de overheid.

Tantist
21 juni 2006, 08:25
Ik vraag me af hoe dat zit met diploma's. Ik heb al van verschillende personen gehoord dat ze hun diploma niet moesten tonen als ze ergens aangenomen werd. Zelf heb ik ook geen diploma moeten voorleggen. Men ging er blijkbaar vanuit dat hetgeen er op mijn cv stond wel waar is.

Ik heb het ook nooit moeten tonen. Nu, van mij kun je het wel weten aangezien ik een licentienummer heb van de staat...

Ambiorix
21 juni 2006, 09:50
pfffff
ik stop met studeren!!

Bhairav
21 juni 2006, 09:54
Ik heb er zelfs geen. Ik wil da ni hebben, is zo vreselijk onhip.

Blazer
21 juni 2006, 09:56
Hahaha, ik heb inderdaad wel een goed tijdstip genomen om met die vraag te komen, net nu iedereen volop in de examens zit. ;-)
:evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil::e vil::evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil::evi l:

Burn!

Ambiorix
21 juni 2006, 09:56
Ik heb er zelfs geen. Ik wil da ni hebben, is zo vreselijk onhip.
bwa ja ok.

ma ik studeer niet voor dat diploma maar om op kot te zitten en studentenleven te hebben; dás pas hip!

King of beggars and fleas
21 juni 2006, 10:01
Tegenwoordig vragen bedrijven meestal wel achter diploma's omdat men wanneer men een lagergeschoolde aanneemt en dat gaat van een beroepsgetuigschrift tot een dipoma A2,
dit doet men om de eenvoudige reden dat die bedrijven dan vermindering van sociale lasten kunnen krijgen van de overheid.in dat geval zou je het hebben van een diploma kunnen verzwijgen he. Volgens mij is het nog moeilijker om te chekken of iemand geen diploma heeft dan om te chekken of ie er wel één heeft.

Tara
21 juni 2006, 10:25
Voor welke jobs moet je met zekerheid je diploma tonen en voor welke over het algemeen niet? Wat is jullies persoonlijke ervaring daarmee?

Ik weet dat opvoeders niet of zelden een diploma moeten tonen (was in ieder geval een paar jaar geleden nog zo), dokters zullen dat echter wel altijd moeten tonen veronderstel ik toch.

Karma
23 juni 2006, 08:00
Voor welke jobs moet je met zekerheid je diploma tonen en voor welke over het algemeen niet? Wat is jullies persoonlijke ervaring daarmee?

Ik weet dat opvoeders niet of zelden een diploma moeten tonen (was in ieder geval een paar jaar geleden nog zo), dokters zullen dat echter wel altijd moeten tonen veronderstel ik toch.

Op ons werk, ik doe nogal eens de sollicitaties van opvoeders, laten we steeds alle kandidaten komen die schrijven op een vacature. Het diploma wordt niet onmiddellijk gevraagd maar ze moeten wel een kopij meehebben voordat ze aan de slag kunnen. De betalingen liggen nogal verschillend afhankelijk van het behaalde diploma en sinds instellingen hun eigen portefeuille beheren (is anders dan in het onderwijs waar de leerkrachten rechtstreeks worden betaald door de overheid) is het belangrijk te weten wat de wedde is die moet worden uitbetaald.
Als de sollicitatieronde achter de rug is dus moeten de papieren worden binnengebracht, kwestie van achteraf geen discussies te hebben rond halve waarheden.

Ooit, zo'n kleine twintig jaar terug, is er bij ons een buschauffeur aanvaardt die nooit achter zijn papieren is gevraagd. Zijn taak was bijna uisluitend jongerenvervoer. Jaren later, na een accident, bleek dat de chauffeur niet beschikte over een rijbewijs om met bussen te rijden. Sindsdien zijn we steeds alert.

leeuwenhart
23 juni 2006, 09:07
Ik heb er zelfs geen. Ik wil da ni hebben, is zo vreselijk onhip.
loser zijn, omdat men liever lui dan moe is, is idd veel hipper.

Bhairav
23 juni 2006, 09:21
Waarom kunde alleen een winner zijn met een diploma?
Is het leven een wedstrijd ofzo?
Ben dan nog liever loser. Dat zijt gij ook trouwens: tegenover wereldleiders zijde gy een loser. Tegenover al wie dat boven u staat of meer succes heeft dan u. :lol:

DenDuvel
23 juni 2006, 11:00
IK heb mijn diploma niet moeten tonen bij de sollicitaties, maar eens ik aangenomen was, vroeger ze mij wel een kopie te bezorgen die door de gemeente "geattesteerd" was.

Lof der Zotheid
23 juni 2006, 11:27
Waarom kunde alleen een winner zijn met een diploma?
Is het leven een wedstrijd ofzo?
Ben dan nog liever loser. Dat zijt gij ook trouwens: tegenover wereldleiders zijde gy een loser. Tegenover al wie dat boven u staat of meer succes heeft dan u. :lol:

Sinds wanneer maakt een anarchist vergelijkingen met wereldleiders die nochtans autoriteit:twisted: suggereren?

Bhairav
23 juni 2006, 11:35
Sinds ze iets willen uitleggen daarmee. Scherpzinnige bui zeker? ;)

Supe®Staaf
23 juni 2006, 12:26
Ik heb het ook nooit moeten tonen. Nu, van mij kun je het wel weten aangezien ik een licentienummer heb van de staat...Een licentienummer van de staat?
Van de Belgische staat?
Dat heb jij toch principieel geweigerd?

Of ben je tot een helder inzicht gekomen: primum vivere, deinde filosofari (in 't oud Vlaams:Erst das Fressen, dann die Moral)?
:-P

van Maerlant
23 juni 2006, 12:48
Ik heb er zelfs geen. Ik wil da ni hebben, is zo vreselijk onhip.

Groot gelijk, doppen en leven op de kap van andere mensen is veel toffer.

Lof der Zotheid
23 juni 2006, 12:48
Sinds ze iets willen uitleggen daarmee. Scherpzinnige bui zeker? ;)

Altijd;-) :twisted: !

Bhairav
23 juni 2006, 13:02
:)

genehunter
23 juni 2006, 13:34
Als ge een academische loopbaan wilt, dan moet ge ze ook tonen, behalve als ge bij de duitse groenen hebt gezeten en aan een Amerikaanse universiteit wilt doceren, dan niet...

Supe®Staaf
23 juni 2006, 16:12
Heb jij ooit je diploma moeten tonen? Ja om een beestig grote opslag te krijgen.8)

King of beggars and fleas
23 juni 2006, 18:10
ik heb een doctoraat in de plutologie, behaald met grootste onderscheiding aan het vermaardste plutologische centrum ter wereld, maar dat brengt me hier in het westen geen kloten op :roll:

nu ja een rijke plutoloog is dan ook een contradictio interminis

Tantist
23 juni 2006, 18:15
Een licentienummer van de staat?
Van de Belgische staat?
Dat heb jij toch principieel geweigerd?

Of ben je tot een helder inzicht gekomen: primum vivere, deinde filosofari (in 't oud Vlaams:Erst das Fressen, dann die Moral)?
:-P

Ik moest het eens weigeren en als martelaar door het leven gaan ;-)

Overigens is ook dit gefederaliseerd: 60% voor de Vlaamse Gemeenschap, 40% voor de Franse Gemeenschap. :twisted:

Tantist
23 juni 2006, 18:16
Groot gelijk, doppen en leven op de kap van andere mensen is veel toffer.

Makkelijker, dat wel

Tantist
23 juni 2006, 18:16
Ja om een beestig grote opslag te krijgen.8)

En? Gelukt?

Supe®Staaf
23 juni 2006, 19:13
Ik moest het eens weigeren en als martelaar door het leven gaan ;-)
Martelaar?
Welneen.
Ik versier zonder problemen u een jobke bij Kerr.
:roll:

Supe®Staaf
23 juni 2006, 19:13
En? Gelukt?You bet.8)

Tantist
23 juni 2006, 22:09
Martelaar?
Welneen.
Ik versier zonder problemen u een jobke bij Kerr.
:roll:

Kerr zijn jeanetten... In al onze mails als student benadrukten ze hun status als multinational,bla bla. Toch sponsorden ze slechts een schamele 125 euro, die ze uiteindelijk niet betaalden... Terwijl een eenvoudig labo makkelijk 8 keer zo veel op tafel legde...

Geef mij maar 3M en hun Z100/Z250. Kerr kan zijn Herculite in zijn gat stoppen.

Tantist
23 juni 2006, 22:10
You bet.8)

Bravo! Trakteren?

leeuwenhart
24 juni 2006, 00:59
ik heb een doctoraat in de plutologie, behaald met grootste onderscheiding aan het vermaardste plutologische centrum ter wereld, maar dat brengt me hier in het westen geen kloten op :roll:

nu ja een rijke plutoloog is dan ook een contradictio interminis
weet je, jij kunt plutologie toestanden ophalen, en de spot drijven met alles, omdat anderen daar voor werken en betalen.

Gelieve wat meer respect te tonen voor uw donoren aub.

Supe®Staaf
24 juni 2006, 06:55
Bravo! Trakteren?Hou u in mijn buurt.

Proletariër
24 juni 2006, 07:12
De enige keer dat ik mijn diploma moest tonen, was voor bandwerk :?

Tantist
24 juni 2006, 07:20
Hou u in mijn buurt.

Iek wiel wel, maar Aalst is iets te vaag ;-)

Supe®Staaf
24 juni 2006, 09:19
De enige keer dat ik mijn diploma moest tonen, was voor bandwerk :?Bandwerk?
http://infostore.org/info/294663/twelve.jpg?s=200&r=0