PDA

View Full Version : N-VA blijft autoritair: eigen basis wordt niet gehoord!


Supe®Staaf
18 augustus 2003, 08:27
Piet De Bruyn, arrondissementeel voorzitter in Leuven, is duidelijk: ,,Heel wat mandatarissen, bestuursleden en volledige arrondissementen hebben al laten weten dat ze in geval van een kartel niet meer zullen meedoen. We wilden daar op de partijraad van 21 juni al over stemmen, maar dat wou de top toen niet. Die top werkt intussen naarstig door aan de kartelgesprekken.'' Leuven is de stad van N-VA-kopstuk Danny Pieters. Nog maar een goede maand geleden schreef die een kritisch opiniestuk in De Morgen over de kartelgesprekken.
't Ziet er niet fraai uit voor de N-VA'ers.

De externe oorzaak (kiesdrempel) waardoor ze (overigens onterecht) niet in het parlement kwamen, zal oorzaak blijken van interne verscheurdheid.

De carrièristen die in een wanhoopspoging op het zinkende CD&V-schip wensen te springen, strijken in tegen de haren van de zuiveren, die terecht een kartel met CD&V om allerhande redenen (m.i. zeer objectieve) niet zien zitten.

Zou het zo kunnen dat het laatste splintertje van de ex-Vu ten onder gaat bij gebrek aan een (direct) democratische bestuursvorm binnnen de partij? :twisted:
Kan schisma niet vermeden worden door aan de leden-sympathisanten eens duidelijk en direct te vragen wat zij wenselijk achten, om daarna met het meerderheidsstandpunt rekening te houden om alsnog de meubelen te redden?
't Zou me echter sterk verwonderen binnen een partij, waarvan de top afkerig is van al wat naar verfijning van democratie ruikt. :?

Enfin, zeg niet dat Superstaaf® N-VA niet gewaarschuwd heeft. Een mogelijk redmiddel ligt voor handen: grijp het aan, en neem nadien vol vreugde over het bereikte resultaat kennis van de weldaden de directe democratie. Misschien zit er wel een kartel met Vivant in........... :wink:

Vlaamse Leeuw
18 augustus 2003, 10:17
Ik heb er vertrouwen in dat ze de basis zullen contacteren en ons oordeel zullen vragen alvorens in een kartel met een andere partij te stappen.

Supe®Staaf
18 augustus 2003, 11:23
Ik heb er vertrouwen in dat ze de basis zullen contacteren en ons oordeel zullen vragen alvorens in een kartel met een andere partij te stappen.
Je oprechte vertrouwen siert je.
Vertrouwen is één van de hoekstenen van ware democratie.
Maar uit het artikel blijkt dat N-VA top zelfs niet eens de partijraad haar zegje wil laten doen...............
Mijn vertrouwen werd al om minder significante redenen geschokt..........

Thomas Hx
18 augustus 2003, 13:32
och och och,

Calle
18 augustus 2003, 13:50
Ik heb er vertrouwen in dat ze de basis zullen contacteren en ons oordeel zullen vragen alvorens in een kartel met een andere partij te stappen.
Je oprechte vertrouwen siert je.
Vertrouwen is één van de hoekstenen van ware democratie.
Maar uit het artikel blijkt dat N-VA top zelfs niet eens de partijraad haar zegje wil laten doen...............
Mijn vertrouwen werd al om minder significante redenen geschokt..........

Er is nochtans nog niets beslist.

Tantist
18 augustus 2003, 13:55
Piet De Bruyn, arrondissementeel voorzitter in Leuven, is duidelijk: ,,Heel wat mandatarissen, bestuursleden en volledige arrondissementen hebben al laten weten dat ze in geval van een kartel niet meer zullen meedoen. We wilden daar op de partijraad van 21 juni al over stemmen, maar dat wou de top toen niet. Die top werkt intussen naarstig door aan de kartelgesprekken.'' Leuven is de stad van N-VA-kopstuk Danny Pieters. Nog maar een goede maand geleden schreef die een kritisch opiniestuk in De Morgen over de kartelgesprekken.
't Ziet er niet fraai uit voor de N-VA'ers.

De externe oorzaak (kiesdrempel) waardoor ze (overigens onterecht) niet in het parlement kwamen, zal oorzaak blijken van interne verscheurdheid.

De carrièristen die in een wanhoopspoging op het zinkende CD&V-schip wensen te springen, strijken in tegen de haren van de zuiveren, die terecht een kartel met CD&V om allerhande redenen (m.i. zeer objectieve) niet zien zitten.

Ik geloof maar al te graag dat belgicisten als jij de optie die de N-VA en de Vlaamse zaak het meeste schaadt het objectiefst vinden...

Oh, en wat lezen we in een persmededeling vandaag?

Na afronding van de besprekingen wordt er
verslag uitgebracht aan het partijbestuur.
Daarna volgt een informatieronde in alle
arrondissementen van Vlaanderen, waarop alle
leden uitgenodigd zijn. Op 13 september
formuleert het partijbestuur een voorstel aan de
partijraad. Als een kartel voorgesteld wordt, zal
de partijraad evalueren of de vier voorwaarden
die de partijraad geformuleerd heeft, voldoende
ingevuld zijn. Dit moet toelaten een afweging
van beide opties te maken.


Àls er na deze hele open democratische
besluitvorming een kartel met betrekking tot de
verkiezingen van 2004 voorgesteld wordt, stelt
het partijbestuur voor om de eindbeslissing aan
de leden over te laten. Een algemeen
ledencongres zal in dit geval het laatste woord
hebben.

Ziezo... Dit rondje "laat ons nog eens op de N-VA kakken" is weer al op een sisser afgelopen... Mijn voorwaarde is vervuld: de leden hebben het laatste woord, ik blijf nog eventjes in de N-VA...

Supe®Staaf
18 augustus 2003, 14:10
Ik geloof maar al te graag dat belgicisten als jij de optie die de N-VA en de Vlaamse zaak het meeste schaadt het objectiefst vinden...
Dat kan ik niet ontkennen.
Vergeet echter niet dat mijn hoofdgrief de autoritaire bestuursopties zijn waarvan N-VA-top blijk geeft.

Je gaat er tevens vlotjes aan voorbij dat ik steeds op gehamerd heb dat het totaal ondemocratisch is om de 200.000 kiezers van N-VA niet te honoreren met een vertegenwoordiging in de kamer en senaat.


Oh, en wat lezen we in een persmededeling vandaag?

Na afronding van de besprekingen wordt er
verslag uitgebracht aan het partijbestuur.
Daarna volgt een informatieronde in alle
arrondissementen van Vlaanderen, waarop alle
leden uitgenodigd zijn. Op 13 september
formuleert het partijbestuur een voorstel aan de
partijraad. Als een kartel voorgesteld wordt, zal
de partijraad evalueren of de vier voorwaarden
die de partijraad geformuleerd heeft, voldoende
ingevuld zijn. Dit moet toelaten een afweging
van beide opties te maken.


Àls er na deze hele open democratische
besluitvorming een kartel met betrekking tot de
verkiezingen van 2004 voorgesteld wordt, stelt
het partijbestuur voor om de eindbeslissing aan
de leden over te laten. Een algemeen
ledencongres zal in dit geval het laatste woord
hebben.
Allez, vooruit.
Versta ik het verkeerd, of wordt het kartel eigenlijk reeds als een voldongen feit door de strot geramd, met enkele 'harde' voorwaarden en 'garanties' (reeds door de partijraad geformuleerd!!!!) als glijmiddel om de zaak soepel te laten slikken?


Ziezo... Dit rondje "laat ons nog eens op de N-VA kakken" is weer al op een sisser afgelopen... Mijn voorwaarde is vervuld: de leden hebben het laatste woord, ik blijf nog eventjes in de N-VA...
Fijn voor jou én voor de N-VA. :roll:
Waarom voorvoel ik alsnog nieuw rondje geven en toegeven van hun kant?
Ik hou mijn emmer str*nt dus nog even achter de hand voor het geval ze toch het kartel aangaan met een religieuze Roomse fundipartij, die doorheen de geschiedenis steeds kampioen is geweest van het belazeren van de Vlamingen tot hun eigen meerdere eer en glorie.
Welke CD&VA'er gaat er het eerst om wapens tieren om nadien een Belgische regering of negen te vormen? :twisted:

Tantist
18 augustus 2003, 14:17
Allez, vooruit.
Versta ik het verkeerd, of wordt het kartel eigenlijk reeds als een voldongen feit door de strot geramd, met enkele 'harde' voorwaarden en 'garanties' (reeds door de partijraad geformuleerd!!!!) als glijmiddel om de zaak soepel te laten slikken?

U verstaat het idd verkeerd :mrgreen: Denk je nu echt dat de N-VA in een kartel gaat stappen als de leden "nee" zeggen? Dan zitten we met de ziekte van de VU, waar er een Spirit-top was en een N-VA basis, en dan barst de partij. Allez komaan, een beetje nuchterheid kan geen kwaad he


Waarom voorvoel ik alsnog nieuw rondje geven en toegeven van hun kant?
Ik hou mijn emmer str*nt dus nog even achter de hand voor het geval ze toch het kartel aangaan met een religieuze Roomse fundipartij, die doorheen de geschiedenis steeds kampioen is geweest van het belazeren van de Vlamingen tot hun eigen meerdere eer en glorie.

Als de leden beslissen dat ze idd het kartel zien zitten, waarom niet? Als je er overigens al van uit gaat dat CD&V Vlaanderen weer gaat belazeren, dan hoop ik dat u ongelijk heeft. Geluiden die ik uit de basis hoor van de CD&V laten iets heel anders zeggen hoor... De katholieken zijn ALTIJD al iets Vlaamsvriendelijker geweest dan de sossen en de liberalen, ga dat maar na....

Hou uw emmer maar achter de hand, dat is uw goed recht, maar gebruik hem niet ten onrechte, dat is ONS goed recht, OK?

Supe®Staaf
18 augustus 2003, 14:23
Hou uw emmer maar achter de hand, dat is uw goed recht, maar gebruik hem niet ten onrechte, dat is ONS goed recht, OK?
Ik wacht vol spanning..........
Kom op tijd alhier uw 'felicitaties' in ontvangst nemen.
http://users.pandora.be/Superstaaf/bucket.jpg
:P :twisted: 8)

Luddo
18 augustus 2003, 14:28
Allez, vooruit.
Versta ik het verkeerd, of wordt het kartel eigenlijk reeds als een voldongen feit door de strot geramd, met enkele 'harde' voorwaarden en 'garanties' (reeds door de partijraad geformuleerd!!!!) als glijmiddel om de zaak soepel te laten slikken?

U verstaat het idd verkeerd :mrgreen: Denk je nu echt dat de N-VA in een kartel gaat stappen als de leden "nee" zeggen? Dan zitten we met de ziekte van de VU, waar er een Spirit-top was en een N-VA basis, en dan barst de partij. Allez komaan, een beetje nuchterheid kan geen kwaad he


Waarom voorvoel ik alsnog nieuw rondje geven en toegeven van hun kant?
Ik hou mijn emmer str*nt dus nog even achter de hand voor het geval ze toch het kartel aangaan met een religieuze Roomse fundipartij, die doorheen de geschiedenis steeds kampioen is geweest van het belazeren van de Vlamingen tot hun eigen meerdere eer en glorie.

Als de leden beslissen dat ze idd het kartel zien zitten, waarom niet? Als je er overigens al van uit gaat dat CD&V Vlaanderen weer gaat belazeren, dan hoop ik dat u ongelijk heeft. Geluiden die ik uit de basis hoor van de CD&V laten iets heel anders zeggen hoor... De katholieken zijn ALTIJD al iets Vlaamsvriendelijker geweest dan de sossen en de liberalen, ga dat maar na....

Hou uw emmer maar achter de hand, dat is uw goed recht, maar gebruik hem niet ten onrechte, dat is ONS goed recht, OK?

Ik heb het persoonlijk meegemaakt, zoveel jaren geleden, toen Hugo Schiltz en zijn volgelingen de ronde van de arrondissementen deed om het Egmontpakt er door te sleuren. Tegen zoveel (dreigende) welsprekendheid konden de leden toen niet op en keurden dat ook goed!
't Zal nu wel weer zo zijn! In mijn regio is de basis van de N-VA TEGEN een kartel met de CD&V, en nog geen klein beetje! Heel wat hebben al ingeschreven op de bussen naar de... IJZERWAKE!!!

Tantist
18 augustus 2003, 14:59
Luddo, als de leden werkelijk vinden dat een kartel niet kan, dan zal een beetje welsprekendheid hen niet van de kaart brengen. Zelfs al zijn ze plat geredeneerd, niemand verandert zijn opinies als het op stemmen aankomt. Kijk maar naar dit forum: wie is hier al veranderd van belgicist naar flamingant en omgekeerd...

Iets doet me overigens vermoeden dat u geen N-VA lid of stemmer bent, juist? ;-)

Knuppel
19 augustus 2003, 20:20
Van flamingant naar belgicist en andersom is idd drastisch. Als je echter ziet hoe makkelijk het is om bijvoorbeeld een N-VA standpunt door te duwen op een congres dan weet je het wel. Als je ziet hoe makkelijk steeds dezelfde kopstukken door de achterban gekozen en herkozen worden in partijraad- en bestuur eveneens.

Ik stel me bijvoorbeeld voor dat het voor een Geert Bourgeois een fluitje van een cent moet zijn om zijn aanhang ervan te overtuigen dat er aan het BROV vooral nadelen zitten en aan het vertegenwoordigende systeem vooral voordelen....mits bepaalde voorwaarden in acht worden genomen uiteraard...die uiteindelijk nooit zullen gehaald worden. Maar de buit is intussen wel binnen.

Supe®Staaf
22 augustus 2003, 08:08
Van flamingant naar belgicist en andersom is idd drastisch.
Niemand hoeft drastisch zijn mening te herzien laat staan ze op te geven of een bocht van 180° te maken.
Het zou wél een vooruitgang betekenen, mocht iedereen de democratische reflex vertonen, om zijn eigenbelang in de waagschaal te durven gooien om via een volksraadpleging de wil van de meerderheid te vernemen, en daarna de bereidheid vertonen om de wil van de meerderheid te laten prevaleren.
Met deze houding, zou de verdraagzaamheid groeien onder Belgicisten, flaminganten, Europeanen, mondialisten, en zelfs verdedigers van het territorium onder de kerktoren.

Luddo
22 augustus 2003, 08:53
Luddo, als de leden werkelijk vinden dat een kartel niet kan, dan zal een beetje welsprekendheid hen niet van de kaart brengen. Zelfs al zijn ze plat geredeneerd, niemand verandert zijn opinies als het op stemmen aankomt. Kijk maar naar dit forum: wie is hier al veranderd van belgicist naar flamingant en omgekeerd...

Iets doet me overigens vermoeden dat u geen N-VA lid of stemmer bent, juist? ;-)

Tantist, nee ik ben geen N-VA-lid maar heb goede relaties met de plaatselijke N-VA-ers. Wie wil er tegenwoordig nog lid worden van een partij?Niet-partijpolitiek aan politiek doen is veel leuker. Dan bewaar je nog je eigenheid en kan je nog onder de mensen komen.

En wat die welsprekendheid betreft... ik heb ooit op een congres in de clinch gelegen met heer Hugo Schiltz en anderen! Dan sta je voor onnozel! Zo nen advokaat vloert je met van die trukjes dat het niet plezant meer is! En dan mag de meerderheid van de aanwezigen nog achter jou staan... ze zwijgen allemaal als vermoord! Nadien, aan den toog, geven ze je echter volmondig gelijk... als het te laat is. En de Coveliers, en de Gabriels, en den ouwe Anciaux... ze zijn allemaal dezelfde! Het enige wat je nog rest is te stemmen met je voeten en het afbollen!

Tantist
22 augustus 2003, 12:08
En wat die welsprekendheid betreft... ik heb ooit op een congres in de clinch gelegen met heer Hugo Schiltz en anderen! Dan sta je voor onnozel! Zo nen advokaat vloert je met van die trukjes dat het niet plezant meer is! En dan mag de meerderheid van de aanwezigen nog achter jou staan... ze zwijgen allemaal als vermoord! Nadien, aan den toog, geven ze je echter volmondig gelijk... als het te laat is.

Dat kan ik allemaal heel goed aannemen, dat een advocaat serieus kan klappen. Maar doet je dat van mening veranderen?

A man convinced against his will,
is of the same opinion still

Zeker als ik hoor dat iedereen je gelijk gaf in het café achteraf, dan frons ik mijn wenkbrauwen.

Dat je qua welsprekendheid overtroffen wordt, is menselijk, dat overkomt iedereen. Dat iedereen zich als een vod gedraagt en zich laat beïnvloeden als een klein kind, kan op minder respect rekenen van mijn kant.

Tenzij het anders ging natuurlijk...

Supe®Staaf
25 augustus 2003, 11:25
En wat die welsprekendheid betreft... ik heb ooit op een congres in de clinch gelegen met heer Hugo Schiltz en anderen! Dan sta je voor onnozel! Zo nen advokaat vloert je met van die trukjes dat het niet plezant meer is! En dan mag de meerderheid van de aanwezigen nog achter jou staan... ze zwijgen allemaal als vermoord! Nadien, aan den toog, geven ze je echter volmondig gelijk... als het te laat is. En de Coveliers, en de Gabriels, en den ouwe Anciaux... ze zijn allemaal dezelfde! Het enige wat je nog rest is te stemmen met je voeten en het afbollen!
Er is dus nog hoop dat we van Luddo een ware democraat kunnen maken.
Een beetje rethoriek, een beetje demagogie, en het wordt nog 'ne goeien' :P

Ik vrees echter, zoals het in Tantists' aangehaalde spreuk reeds gesuggereerd wordt, dat een platgeredeneerde daarom nog niet voor het volle pond overtuigd zal zijn, laat staan dat hij een actief voorvechter van jouw idee wordt. Nochtans moeten we de mensen zover krijgen. Eerder verdwijn ik niet van dit forum. :wink:

PO
18 september 2003, 09:03
Ik heb er vertrouwen in dat ze de basis zullen contacteren en ons oordeel zullen vragen alvorens in een kartel met een andere partij te stappen.
Je oprechte vertrouwen siert je.
Vertrouwen is één van de hoekstenen van ware democratie.
Maar uit het artikel blijkt dat N-VA top zelfs niet eens de partijraad haar zegje wil laten doen...............
Mijn vertrouwen werd al om minder significante redenen geschokt..........

Er is nochtans nog niets beslist.

Er is bij de oprichting van de N-VA vooral beslist dat een herhaling van het ID/ Spirit debacle niet wensbaar is, met alle gevolgen vandien.
Nu blijkt de top een dictatuur te zijn die géén inspraak van de leden vooropstaat. krijgen ze ook geen problemen meer?
Tja, hoe angst een slechte raadgever kan zijn.

Supe®Staaf
18 september 2003, 14:11
Er is bij de oprichting van de N-VA vooral beslist dat een herhaling van het ID/ Spirit debacle niet wensbaar is, met alle gevolgen vandien.
Nu blijkt de top een dictatuur te zijn die géén inspraak van de leden vooropstaat. krijgen ze ook geen problemen meer?
Tja, hoe angst een slechte raadgever kan zijn.
Om klachten over de service te vermijden, geven we vanaf heden geen service meer.........