PDA

View Full Version : Goede gratis firewall


Jazeker
14 juli 2006, 23:39
Ik gebruik sinds jaren de gratis versie van ZoneAlarm.

Sinds de update van eind juni lopen de klachten van familieleden bij mij binnen dat het geen naam heeft. De update wou niet installeren. Of hij wou wel installeren maar daarna was er geen internet meer. Bij mij werkte die update nog wel, maar sinds kort is de client van ZA verdwenen en kan ik dus de permissies niet meer aanpassen.

Dus ik installeer de nieuwste versie na het verwijderen van de oude. Ik krijg meteen een vraag naar een dll bestand en de installatie kan niet doorgaan. Een google op dat probleem levert op dat de hele wereld dat probleem kent en dat vanaf 27 juni. We zijn nu 15 juli en het probleem is niet opgelost. Wel vreemd voor een firewall/anti-virus firma die elk uur klaar moet staan om updates te versturen naar de gebruikers.

Ik heb als lapmiddel Kerio geinstalleerd maar die gebruiken ook guerillatechnieken om je de betalende versie te laten nemen.

Kortom : is er nog een goede gratis firewall ?

DaBlacky
14 juli 2006, 23:50
Ik gebruik de standaard firewall van WinXP samen met Avast als virusscanner, die een paar extra opties als firewall heeft.

Verder heb ik een router, wat meteen ook een firewall is (moest je dat nog niet weten). Hoogstwaarschijnlijk heb je dat zelf ook.

Jazeker
15 juli 2006, 02:07
Ik gebruik nog even norton als anti-virus, maar daarna wordt het avg. goede ervaringen daarmee ?

Maar een goede firewall is momenteel mijn probleem...

Jazeker
15 juli 2006, 02:08
Verder heb ik een router, wat meteen ook een firewall is (moest je dat nog niet weten). Hoogstwaarschijnlijk heb je dat zelf ook.

Ik gebruik geen routers momenteel. Maar dat gaat binnenkort veranderen.

DenMathias
15 juli 2006, 10:17
Ik gebruik nog even norton als anti-virus, maar daarna wordt het avg. goede ervaringen daarmee ?

Maar een goede firewall is momenteel mijn probleem...
Ik gebruik AVG toch al een paar jaar, en kan zeker niet klagen! Het is een zeer goed anti-virusprogramma en zit niet in de weg (Norton naar 't schijnt wel).

Qua firewall gebruik ik ook de Windows XP firewall, aangezien ik toch achter een router zit (dan heb je niet veel meer nodig ;-)).

Tantist
15 juli 2006, 10:46
Ik gebruik de standaard firewall van WinXP samen met Avast als virusscanner, die een paar extra opties als firewall heeft.

Geen goed idee...

DaBlacky
15 juli 2006, 11:32
Geen goed idee...

Explain.

Tantist
15 juli 2006, 11:44
Explain.
Slimme spyware die wat foefelt aan je register kan zo toch nog langs de vuurmuur om. Bovendien blokt de Windows vuurmuur enkel stoute dingen die binnenkomen en laat hij alles door van uw PC naar de buitenwereld. Allez, dat zeggen ze mij toch...

Jazeker
15 juli 2006, 11:49
Explain.

Ik heb toch ook gelezen dat uitgaand verkeer niet gecontroleerd wordt door de xp firewall. In uw geval kan je router dat misschien stoppen, maar als je geen hardware firewall hebt, dan is dat toch niet voldoende.

DaBlacky
15 juli 2006, 12:04
Ik heb toch ook gelezen dat uitgaand verkeer niet gecontroleerd wordt door de xp firewall. In uw geval kan je router dat misschien stoppen, maar als je geen hardware firewall hebt, dan is dat toch niet voldoende.

Ik doe dit ook omdat ik een router heb. Anders had ik hoogstwaarschijnlijk McAfee Internet Security erop staan.

DaBlacky
15 juli 2006, 12:05
Slimme spyware die wat foefelt aan je register kan zo toch nog langs de vuurmuur om. Bovendien blokt de Windows vuurmuur enkel stoute dingen die binnenkomen en laat hij alles door van uw PC naar de buitenwereld. Allez, dat zeggen ze mij toch...

Ik heb ook Windows Defender (vroeger Windows Anti-spyware) en die is extreem efficiënt tegen spyware.

Jazeker
16 juli 2006, 01:53
Nog iemand goede ideetjes voor een gratis software firewall? :(

FISHERMAN
16 juli 2006, 07:14
kijk hier eens:
http://www.mijnhomepage.nl/artikelen/internet/gratis-firewall.php

Persoonlijk heb ik geen klachten over Kerio, maar die wil je dus blijkbaar niet gebruiken.

Chipie
16 juli 2006, 08:49
Vragen over firewall zou ik aan firestone stellen. Desnoods via de forumquizz... :wink:

80De beste virusscanner zou Nod32 zijn (www.nod32.nl (http://forum.politics.be/www.nod32.nl))

Chipie
16 juli 2006, 08:56
http://www.gratissoftwaresite.nl/softwareas.php

Ook een zeer goede:
http://www.winpatrol.com/

Deze bestaat in twee versies (free en pro).

van Maerlant
16 juli 2006, 09:29
Ik heb een vuurmuur, anti-spionwaar en viruszoeker van Norton. Zeer goed programma, maar vreet systeem :(

Proletariër
16 juli 2006, 11:58
die van norton houdt niks tegen, maar dan echt niks he

Jazeker
16 juli 2006, 12:06
Persoonlijk heb ik geen klachten over Kerio, maar die wil je dus blijkbaar niet gebruiken.

Kerio geeft een hoop problemen hier. Bedankt voor de tips.

van Maerlant
16 juli 2006, 12:07
die van norton houdt niks tegen, maar dan echt niks he

Ik heb, op een trojan na, in twee maanden geen schadelijk virus gehad, dankzij norton :lol:

Proletariër
16 juli 2006, 12:23
Ik heb, op een trojan na, in twee maanden geen schadelijk virus gehad, dankzij norton :lol:
alez, nog goe da gij daarmee kunt lachen.

van Maerlant
16 juli 2006, 12:38
Daarvoor dient Trojan Hunter... Duh...

DaBlacky
16 juli 2006, 14:00
Daarvoor dient Trojan Hunter... Duh...

Vindt ge? Een virusscanner zou dit moeten tegenhouden, en zeker zo een duur geval als Norton.

parcifal
16 juli 2006, 14:33
Vindt ge? Een virusscanner zou dit moeten tegenhouden, en zeker zo een duur geval als Norton.
Heel juist....
Als je kijkt naar prijs/kwaliteit en de hoeveelheid system resources die Norton opvreet moet je bijna gek zijn om het te kopen en installeren.
Het wordt wel verkocht in een leuke verpakking wat waarschijnlijk de populariteit voor een groot stuk verklaart. 8)

In verband met personal firewalls op pc heb ik goede ervaringen met EZ Armor van CA. Je kan een 30-dagen trial downloaden hier (http://www.my-etrust.com/SubscriptCenter/Trialcenter.aspx)
Jammer genoeg is het dus geen freeware.

Je moet zelf een beetje inschatten in hoeverre je een firewall nodig hebt.
Vele pc's draaien jaren en jaren zonder firewall en worden toch niet gehackt. Voor een kritiek systeem (productieserver e.d.) is het wel aan te raden uiteraard.

Als je alle onnodige services stopt en dus zoveel mogelijk poorten dichthoudt, geen onbekende -louche- software draait, je systeem dagelijks updated en een goede pasword-policy gebruikt zit je al voor 99,99% veilig.

Vaak is in die situatie een firewall alleen maar nutteloos ballast. 8)

Proletariër
16 juli 2006, 15:00
Heel juist....
Als je kijkt naar prijs/kwaliteit en de hoeveelheid system resources die Norton opvreet moet je bijna gek zijn om het te kopen en installeren.
Het wordt wel verkocht in een leuke verpakking wat waarschijnlijk de populariteit voor een groot stuk verklaart. 8)

In verband met personal firewalls op pc heb ik goede ervaringen met EZ Armor van CA. Je kan een 30-dagen trial downloaden hier (http://www.my-etrust.com/SubscriptCenter/Trialcenter.aspx)
Jammer genoeg is het dus geen freeware.

Je moet zelf een beetje inschatten in hoeverre je een firewall nodig hebt.
Vele pc's draaien jaren en jaren zonder firewall en worden toch niet gehackt. Voor een kritiek systeem (productieserver e.d.) is het wel aan te raden uiteraard.

Als je alle onnodige services stopt en dus zoveel mogelijk poorten dichthoudt, geen onbekende -louche- software draait, je systeem dagelijks updated en een goede pasword-policy gebruikt zit je al voor 99,99% veilig.

Vaak is in die situatie een firewall alleen maar nutteloos ballast. 8)
Die 99,99% is wat naïef hoog, maar in essentie heb je wel gelijk, vandaar de zoektocht naar een gratis firewall :idea:
De 2 maand dat ik met norton gedraaid heb dit jaar, is er bij mij toch veel te veel binnengekomen (zowel virussen als trojans). En dan te zeggen dat ik járen zonder anti-virusprogramma en mét zone-alarm geen enkel virus heb binnengehaald (af en toe wel een scan gedaan om te testen, maar er was nooit een virus aanwezig). Nu draait hier AntiVir en daar heb ik geen klachten van.

van Maerlant
16 juli 2006, 16:26
Vindt ge? Een virusscanner zou dit moeten tegenhouden, en zeker zo een duur geval als Norton.

Een virusscanner kan niet alles tegenhouden, weet ge...

Jaani_Dushman
16 juli 2006, 20:27
die van norton houdt niks tegen, maar dan echt niks heTenzij de dingen die hij moet doorlaten.

Distel
16 juli 2006, 22:19
Het is al enige tijd dat ik hem nog gebruikt heb (intussen is hij wschl al lang naar een nieuwe versie geupgraded), maar destijds was ik toch content van Tiny Firewall ( http://www.webmasterfree.com/tpfw.html ).

Proletariër
17 juli 2006, 09:01
het enige wat tiny aanbiedt is een trial version.

Chipie
17 juli 2006, 09:38
Op deze site vindt U circa 2.500 programma's (al dan niet freeware):

http://software.techrepublic.com.com/Windows/Security+and+Spyware+-+Windows/

Proletariër
17 juli 2006, 10:38
Op deze site vindt U circa 2.500 programma's (al dan niet freeware):

http://software.techrepublic.com.com/Windows/Security+and+Spyware+-+Windows/
en chippie, welke firewall gebruik jij?

Chipie
17 juli 2006, 20:21
en chippie, welke firewall gebruik jij?O.a. Ad-adware Professional...

netslet
17 juli 2006, 20:23
O.a. Ad-adware Professional...

Da's geen firewall hoor...

iptables werkt bij mij trouwens perfect

Chipie
17 juli 2006, 20:31
Da's geen firewall hoor...

iptables werkt bij mij trouwens perfectIdd... spyware.

Ik zit achter een router en gebruik bovendien Kaspersky anti-hacker en winpatrol...

-------------------------------

Bij Ad-adware/Lavasoft noemt de firewall
LAVASOFT PERSONAL FIREWALL