PDA

View Full Version : Red de vogels tijdens de hitte


debbie
18 juli 2006, 07:01
Hierbij een oproep om met z'n allen de dieren door de droge warme dagen heen te helpen. Zet water buiten, voor de vogels maar ook voor bvb zwerfkatten. Zo kunnen we een beetje meehelpen voorkomen dat er heel wat dieren dood vallen door uitdroging.


"Vergeet de vogels in deze hitte niet"

http://www.hln.be/hlns/FOTO/artikels/large_175652.jpg
Vogelbescherming Vlaanderen raadt iedereen die een tuin heeft aan zuiver en fris water ter beschikking te stellen van de vogels en het verschillende keren per dag te verversen zodat de vogels zich kunnen baden en drinken. Vogelbescherming deed de oproep omdat het KMI tot donderdag een tweede hittegolf voorspelt.

"Het mag gewoon regenwater zijn. Personen met een vijvertje hebben zeker al kunnen genieten van de vele vogels die er hun dorst lessen of een bad nemen. Zorg ervoor dat het bad niet te diep is of leg er dikke keien in zodat kleine en grote vogels gemakkelijk aan het water geraken", aldus directeur Jan Rodts van Vogelbescherming Vlaanderen.

Botulisme
De milieuvereniging vraagt ook aan de parkbeheerders te zorgen voor de nodige stroming in het water om botulisme bij watervogels te voorkomen. Botulisme is een voedselvergiftiging die door de bacterie clostridium botulinum veroorzaakt wordt. De bacterie overleeft alleen in zuurstofarm of -loos water. Vervuilde vijvers, die ondiep zijn en stilstaand water bevatten, zijn het meest risicovol.

"Botulisme kan vermeden worden door een fontein of een waterval in werking te zetten om het zuurstofgehalte in het water te verhogen", aldus Rodts.

Bron: http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_232427.html?wt.bron=hlnBottomArtikels

Proletariër
18 juli 2006, 08:12
Hierbij een oproep om met z'n allen de dieren door de droge warme dagen heen te helpen. Zet water buiten, voor de vogels maar ook voor bvb zwerfkatten.
ja, lok eerst de vogels, zodat die katten eten hebben :thumbsup:

Tavek
18 juli 2006, 09:02
Ik wou dat juist zeggen, ik ga dat hier thuis niet doen met onze kater die hier rondloopt.....

maddox
18 juli 2006, 09:15
Onze 2 jongens Zorro en Loup Garou zouden het fantastisch vinden, koude vogelsoep.

King of beggars and fleas
18 juli 2006, 10:28
katten zijn geen vlamingen he

katten liggen met zo n weer heel de dag te luieren dus de vogels moeten er niet veel schrik van hebben.

Lof der Zotheid
18 juli 2006, 10:29
Hierbij een oproep om met z'n allen de dieren door de droge warme dagen heen te helpen. Zet water buiten, voor de vogels maar ook voor bvb zwerfkatten. Zo kunnen we een beetje meehelpen voorkomen dat er heel wat dieren dood vallen door uitdroging.


"Vergeet de vogels in deze hitte niet"

http://www.hln.be/hlns/FOTO/artikels/large_175652.jpg
Vogelbescherming Vlaanderen raadt iedereen die een tuin heeft aan zuiver en fris water ter beschikking te stellen van de vogels en het verschillende keren per dag te verversen zodat de vogels zich kunnen baden en drinken. Vogelbescherming deed de oproep omdat het KMI tot donderdag een tweede hittegolf voorspelt.

"Het mag gewoon regenwater zijn. Personen met een vijvertje hebben zeker al kunnen genieten van de vele vogels die er hun dorst lessen of een bad nemen. Zorg ervoor dat het bad niet te diep is of leg er dikke keien in zodat kleine en grote vogels gemakkelijk aan het water geraken", aldus directeur Jan Rodts van Vogelbescherming Vlaanderen.

Botulisme
De milieuvereniging vraagt ook aan de parkbeheerders te zorgen voor de nodige stroming in het water om botulisme bij watervogels te voorkomen. Botulisme is een voedselvergiftiging die door de bacterie clostridium botulinum veroorzaakt wordt. De bacterie overleeft alleen in zuurstofarm of -loos water. Vervuilde vijvers, die ondiep zijn en stilstaand water bevatten, zijn het meest risicovol.

"Botulisme kan vermeden worden door een fontein of een waterval in werking te zetten om het zuurstofgehalte in het water te verhogen", aldus Rodts.

Bron: http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_232427.html?wt.bron=hlnBottomArtikels

Ik vind het dan al belangrijker de ouderen van dagen tijdens deze hitte bij te staan...

Boadicea
18 juli 2006, 10:35
Heu, ik heb geen tuin. Waar moet ik dat water zetten?

King of beggars and fleas
18 juli 2006, 10:47
op je dak mss ?

Boadicea
18 juli 2006, 10:50
op je dak mss ?

Als ik daar op geraak zonder mijn nek te breken.

Ke Nan
18 juli 2006, 11:01
Heu, ik heb geen tuin. Waar moet ik dat water zetten?

Vensterbank. ;-)

King of beggars and fleas
18 juli 2006, 11:12
Als ik daar op geraak zonder mijn nek te breken.voor een heks kan dat toch geen probleem zijn he :-P .

debbie
18 juli 2006, 16:35
Ik vind het dan al belangrijker de ouderen van dagen tijdens deze hitte bij te staan...Mag je ook doen natuurlijk, maar hoe ben je dat van plan? Ga je rond bij de ouderen in je buurt om ze te trakteren op een ijsje? Ga je een ventilator voor ze kopen of ga je met een waaier naast ze staan?

Het is niet omdat je een bakje water in je tuin zet dat je geen kans meer hebt om die zaken voor ouderen te doen.

MaXiMuS
18 juli 2006, 22:35
Red de vogels niet tijdens deze hitte!

Vergeet niet dat deze hittegolf een uitgelezen kans is om de populatie duiven uit te dunnen. Ze zijn niet enkel dragers van menig bacterie en virus (zoals de vogelgriep), ze zijn ook lelijk, eten de kersen van mijn boom én schijten talloze waardevolle historische gebouwen kapot.

Kortom: vergeet niet, als u een zo een halfdood exemplaar ziet spartelen, uw hond enkele jacht-vaardigheden bij te brengen. In geen geval water geven.

Jaani_Dushman
18 juli 2006, 22:38
Misschien waterbakjes ontwerpen waar duiven niet aankunnen maar mussen en lijsters wel.

MaXiMuS
18 juli 2006, 22:49
dat zou een aardig compromis zijn.

Boadicea
18 juli 2006, 23:13
voor een heks kan dat toch geen probleem zijn he :-P .

Verdorie, maar na al die hetse rond bepaalde affiches enkele jaren terug, heb ik mijn bezem goed in de kast opgeborgen.;-)

Boadicea
18 juli 2006, 23:14
Vensterbank. ;-)

Yep, dat moet lukken.

Supervlaming
18 juli 2006, 23:22
Je kunt ook de bomen en struiken helpen overleven door tijdens het douchen een klein emmertje naast je te hebben staan dat met het spoelwater gevuld wordt dat anders maar wegvloeit. Dat gooi je bij voorkeur na zonsondergang leeg bij de bomen, struiken, over het gras. Verspil zo weinig mogelijk water. De Maas dreigt nu al droog te vallen en in Nederland sluit men de sluizen naar zee om zoveel mogelijk zoet water te behouden.

Om te illustreren dat dat verhaal van die vogels, katten, oudjes geen onzin is: de Vierdaagse (wandeltocht - voor de onwetenden) in Nijmegen is voor het eerst in de historie afgelast wegens de hitte die al twee mensenlevens heeft geëist.

Jaani_Dushman
18 juli 2006, 23:28
Je kunt ook de bomen en struiken helpen overleven door tijdens het douchen een klein emmertje naast je te hebben staan dat met het spoelwater gevuld wordt dat anders maar wegvloeit. Dat gooi je bij voorkeur na zonsondergang leeg bij de bomen, struiken, over het gras. Verspil zo weinig mogelijk water. De Maas dreigt nu al droog te vallen en in Nederland sluit men de sluizen naar zee om zoveel mogelijk zoet water te behouden.Kan je dan niet beter gaan douchen onder een boom?

(zo'n primitieve douche met een emmer water en een vergiet)

Heftruck
19 juli 2006, 00:16
Kan je dan niet beter gaan douchen onder een boom?

(zo'n primitieve douche met een emmer water en een vergiet)

Een ordinaire gieter is niet goed genoeg om de planten water te geven?

Supervlaming
19 juli 2006, 00:55
Een ordinaire gieter is niet goed genoeg om de planten water te geven?

Het gaat er ook om zo min mogelijk water te verspillen. Het watertekort kan deze zomer wel eens apocalyptisch worden!

Jazeker
19 juli 2006, 00:58
Het gaat er ook om zo min mogelijk water te verspillen. Het watertekort kan deze zomer wel eens apocalyptisch worden!

Zonder cynisch te worden, hoor. Maar dat dacht men in 1976 ook.

Gewoon verstandig omgaan met water zoals je elk moment moet doen. Het water is trouwens duur genoeg geworden ;-)

debbie
19 juli 2006, 07:26
Je kunt ook de bomen en struiken helpen overleven door tijdens het douchen een klein emmertje naast je te hebben staan dat met het spoelwater gevuld wordt dat anders maar wegvloeit. Dat gooi je bij voorkeur na zonsondergang leeg bij de bomen, struiken, over het gras. Verspil zo weinig mogelijk water. De Maas dreigt nu al droog te vallen en in Nederland sluit men de sluizen naar zee om zoveel mogelijk zoet water te behouden.

Om te illustreren dat dat verhaal van die vogels, katten, oudjes geen onzin is: de Vierdaagse (wandeltocht - voor de onwetenden) in Nijmegen is voor het eerst in de historie afgelast wegens de hitte die al twee mensenlevens heeft geëist.Ja klopt, ik heb dat artikel net gelezen.


-------------------------------------------------------------------
‘Mensen bij bosjes onderuit’

Van onze verslaggevers



Woensdag 19 juli 2006 - Met nog maar 1,5 kilometer naar de finish ging het mis. Wandelaars liepen als zombies over de dijk en bezweken massaal onder de hitte. Bewoners vingen hen thuis op en belden om hulp.
http://www.bndestem.nl/multimedia/archive/00291/99_291366h.jpg
FOTO BERT BEELEN/ANP



LENT – Ze is nog ontdaan als tegen zes uur ’s avonds het brandweerbusje haar oprit verlaat, met daarin de wandelaar met hartklachten die ze thuis op de bank onder haar hoede heeft gehad.

Hij was voor haar huis op een stoel geploft en werd niet goed. „Hij zag er slecht uit en zakte telkens weg.“ Geschrokken belde ze via 112 de ambulancepost. „Ik zei: ik zit met een hartpatiënt die onwel is. Maar ze hadden geen tijd. Ik kreeg het advies om een bezemwagen van het Rode Kruis aan te houden.“ Maar die bezemwagen zat al vol noodgevallen. Intussen reden de ziekenwagens en Rode Kruis-busjes af en aan.

De KLPD-agenten Edwin Kempers en Henk Heurkens waren uit nieuwsgierigheid even naar de Vierdaagse gaan kijken. „Bij de Waalbrug wenkten mensen ons. Of we hulp wilden verlenen, want er waren wandelaars flauw gevallen.“ Bij een snacktent vulden de agenten met een tuinslang weggegooide flessen met water. Amper waren ze bezig of de wandelaars gingen, aldus Kempers, ‘bij bosjes onderuit’. „Om de vijf, tien meter vielen mensen op de brug neer. We lieten een stadsbus stoppen en de passagiers uitstappen. De bus was in een mum vol met mensen die onwel waren. De chauffeur bracht ze meteen naar een EHBO-post.“

Voor de hartpatiënt bij de bewoonster thuis hielden de agenten twee ambulances staande, maar die zaten al vol. Toen werd een brandweerbusje geregeld, wat nog anderhalf uur kostte. „Het was angstig“, zegt de vrouw. „Je ziet die man en je denkt: die gaat hier op de bank nog dood.“

„Toen we over de dijk langs de Waal liepen, zag je de mensen bij bosjes vallen door de hitte“, beaamt deelneemster Jolanda Hooijmaaijers uit Raamsdonksveer. „Maar dat het nu is afgelast, vinden we toch wel heel jammer.“

Frank van den Corput heeft die tijding net op teletekst gelezen. „Het komt keihard aan“, zegt de Bredanaar vanaf een camping bij Nijmegen. „Maar het was vandaag ook wel heel erg. Je zag de mensen zó vallen. Hun hele gezicht was kapot.“

Voor Van den Corput is de aflasting extra zuur. Hij liep voor de stichting Doe een wens, die hartewensen van zieke kinderen probeert te verwezenlijken. „Maar ja, als het onverantwoord is om te starten, dan moet dat ook niet gebeuren.“

Hoe lang ze gelopen had toen ze de man zag liggen, weet Valeska Milerski (22) uit Heesch niet meer. „Het gevoel van tijd ben ik kwijt.“ Het was in elk geval in het buitengebied, waar de deelnemers vol in de brandende zon liepen. Op het dijkje bij Lent, waar het niet te harden was? „Ik weet het echt niet“, zegt ze.

Wat echter in haar geheugen gegrift staat, is het blauw aangelopen gezicht van die man. „Zijn ogen puilden uit. Ze bleven hem maar reanimeren. Ik dacht: dit komt vast niet meer goed. De afloop heb ik niet afgewacht.“

Wat een mooie wandeldag had moeten worden, eindigde in een drama, met twee doden en dertig mensen in het ziekenhuis.

„De ambulances reden af en aan“, vertelt Valeska. „Langs de kant van de weg lagen ontzettend veel mensen. Allemaal flauw gevallen.“ Zelf had ze ook grote problemen met de hitte. „Een paar keer dacht ik dat het niet meer ging. Maar toen ik even in de schaduw gezeten had, voelde ik me wat beter.“

De organisatie had vooraf gewaarschuwd veel te drinken. „Twee liter per uur. Maar soms kwam je een uur lang geen post met water tegen. Of je kon het voor twee euro kopen, belachelijk.“

Bron: http://www.bndestem.nl/binnenland/article510875.ece