PDA

View Full Version : [Israel] eenzijdige media


vercetti
22 juli 2006, 13:42
Toch wel raar hoe vooral de VRT, de berichtgeving weer 'kleur'. Vooral gisteravond was het erg. De -jammer genoeg- Libanese burgerslachtoffers kregen weer alle aandacht, en men liet ook niet na om Israël ervan langs te geven.

Maar. Langs Israëlitische kant zijn er ook burgerslachtoffers gevallen.

solidarnosc
22 juli 2006, 14:21
Toch wel raar hoe vooral de VRT, de berichtgeving weer 'kleur'. Vooral gisteravond was het erg. De -jammer genoeg- Libanese burgerslachtoffers kregen weer alle aandacht, en men liet ook niet na om Israël ervan langs te geven.

Maar. Langs Israëlitische kant zijn er ook burgerslachtoffers gevallen.

Als we per burgerslachtoffer de berichtgeving zouden meten in dit conflict dan zou men niet anders kunnen dan vaststellen dat er in verhouding zeer veel aandacht is voor Israël. Zijn we trouwens al vergeten dat in de eerste week van het conflict de VRT constant berichtte vanuit het noorden van Israël?

kingtiger
22 juli 2006, 14:43
Zoals gewoonlijk doet men het voorkomen alsof er alleen burgers gedood worden.De VRT zal zijn vuile streken nooit afleren.8)

Jozef Ostyn
22 juli 2006, 15:36
Inderdaad. Het contrast met bv. BBC World is frappant. Daar komen ook Libanezen aan het woord die alle schuld bij Hizbollah leggen. De VRT lijkt die altijd te missen.

PollyCorrect
22 juli 2006, 17:09
Toch wel raar hoe vooral de VRT, de berichtgeving weer 'kleur'. Vooral gisteravond was het erg. De -jammer genoeg- Libanese burgerslachtoffers kregen weer alle aandacht, en men liet ook niet na om Israël ervan langs te geven.

Maar. Langs Israëlitische kant zijn er ook burgerslachtoffers gevallen.
Dat is precies ook mijn punt, Vercetti!

Zie de post met de kop "Haifa opnieuw gedingesd"- die NOS teletekst kop zou NOOIT of te nimmer op Lucas Vereertbrugghen-TV VRT komen! Nooit of te never. Het wordt zo verdraaid dat alleen Libanon érg is en slachtoffer.

Een goede vergelijking kun je maken met WOII - wanneer men ivm Israel niet ophoudt met aantallen slachtoffers dag na dag te vergelijken:

In WOII sneuvelde 10% van de Duisterse bevolking, en maar héél weinig Amerikanen en Engelsen (O.2%?). En toch hebben de geallieerden toegeslagen. Hebben de geallieerden, gewoon puur omdat er in Duitsland zoveel slachtoffers vielen en in GB zo weinig, misbruik gemaakt en zijn ze "buiten proportie" aangevallen?

Nee.

solidarnosc
22 juli 2006, 17:20
Inderdaad. Het contrast met bv. BBC World is frappant. Daar komen ook Libanezen aan het woord die alle schuld bij Hizbollah leggen. De VRT lijkt die altijd te missen.

De Britse rode staatszender zal wellicht minder slaafs het beleid van de Britse Labour party volgen zeker dan de Vlaamse rode staatszender. :lol: Met het nieuw beheersakkoord dat werd gesloten zullen we blij mogen zijn als binnen hier en een paar jaar de VRT uberhaupt nog beelden uit die regio kan tonen laat staan één ploeg daarheen sturen om interviews af te nemen. ;-)

Fonske
22 juli 2006, 17:41
Een goede vergelijking kun je maken met WOII - wanneer men ivm Israel niet ophoudt met aantallen slachtoffers dag na dag te vergelijken:

In WOII sneuvelde 10% van de Duisterse bevolking, en maar héél weinig Amerikanen en Engelsen (O.2%?). En toch hebben de geallieerden toegeslagen. Hebben de geallieerden, gewoon puur omdat er in Duitsland zoveel slachtoffers vielen en in GB zo weinig, misbruik gemaakt en zijn ze "buiten proportie" aangevallen?

Begrijp ik dat goed, u vind de vergelijking van WOII met de bombardementen in Isreal en Libanon een goede vergelijking?
Dat is niet eens appelen en peren vergelijken, dat is appelen en euh... een pluchen picathou (sorry kon niets beter vinden) vergelijken.
U maakt zich schuldig aan buiten proportionele vergelijkingen.;-)

PollyCorrect
22 juli 2006, 17:46
hahahaha! je hebt totaal verkeerd begrepen waar ik het over heb.

Ik heb het namelijk over het obsessionele slachtoffertjes tellen dat van dag tot dag gebeurt nu, en de kritiek als zou Israel buiten proporties toeslaan. Hierbij heb ik de situatie van de GEALLIEERDEN in WOII als voorbeeld genomen. Als je hun slachtoffers, en die van Duisterland ook gaat optellen en vergelijken, dan hadden de geallieerden eigenlijk thuis moeten blijven en was Duitsland eigenlijk alleen maar zielig.

Snapje'm?

Fonske
22 juli 2006, 18:09
Snapje'm?

Blijkbaar snapt ge zelf niet wat ge schrijft, want er is wel degelijk een vergelijking. Ofwel zijt ge er u zelf niet bewust van ofwel si het pure manipulatie en intellectuele oneerlijkheid.
Sta me even toe dit te illustreren. Ge moet niet eens tussen de lijen lezen om te zien dat gij Nazi Duitsland( de slechterikken) met Libanon vergelijkt en Isreal met de gealierden( de goei). En dat is maar één an de dingne die doorzichtig zijn aan uw vertoog.

PAJOT
22 juli 2006, 18:40
gelukkig is er nog de Nederlandse televisie ... die is ook pro-libanees maar er is veel meer zin voor nuance

men belicht de zaken daar tenminste niet zo eenzijdig

PAJOT
22 juli 2006, 18:42
hahahaha! je hebt totaal verkeerd begrepen waar ik het over heb.

Ik heb het namelijk over het obsessionele slachtoffertjes tellen dat van dag tot dag gebeurt nu, en de kritiek als zou Israel buiten proporties toeslaan. Hierbij heb ik de situatie van de GEALLIEERDEN in WOII als voorbeeld genomen. Als je hun slachtoffers, en die van Duisterland ook gaat optellen en vergelijken, dan hadden de geallieerden eigenlijk thuis moeten blijven en was Duitsland eigenlijk alleen maar zielig.

Snapje'm?ze hadden ook moeten thuisblijven ja, zonder de geallieerden leefden wij nu in een paradijs

vercetti
22 juli 2006, 18:48
ze hadden ook moeten thuisblijven ja, zonder de geallieerden leefden wij nu in een paradijs

8O Euhm, nee.

PollyCorrect
22 juli 2006, 18:52
Blijkbaar snapt ge zelf niet wat ge schrijft, want er is wel degelijk een vergelijking. Ofwel zijt ge er u zelf niet bewust van ofwel si het pure manipulatie en intellectuele oneerlijkheid.
Sta me even toe dit te illustreren. Ge moet niet eens tussen de lijen lezen om te zien dat gij Nazi Duitsland( de slechterikken) met Libanon vergelijkt en Isreal met de gealierden( de goei). En dat is maar één an de dingne die doorzichtig zijn aan uw vertoog.

ha, die intellectueel, heb je nog een """"vertoog""""?! :D

Je vergelijkt een beetje té ver. ik heb het alleen over dat aantallen gefuck dat men constant op tv en op forums ziet. Dat aantalletjes tellen en vergelijken gaat niet op. Dat is alles.

JIJ bent degene die Lib met Nazi Duitsland vergelijkt, en dat is je recht als je dat nuttig vindt.

C uit W
22 juli 2006, 18:59
Op momenten als deze wordt ik depressief bij het idee dat BBC world en CNN mij zomaar bestolen werden.
Probeer zo'n conflict maar eens te volgen op de vRT. Ge leert daar geen zak bij.

bruut geweld
22 juli 2006, 19:20
Inderdaad. Het contrast met bv. BBC World is frappant. Daar komen ook Libanezen aan het woord die alle schuld bij Hizbollah leggen. De VRT lijkt die altijd te missen.

tiens tiens
en ik heb op DIEZELFDE BBC world gezien én gehoord hoe de chistelijke libanezen die meegebombardeerd werden , zegden hoe ze de Israelis haten en hen zullen bekampen als ze Libanon binnen trekken.

Dezelfde BBC die eveneens de Libanese premier aan het woord liet en die verkondigde dat de Israelis zich deerlijk vergissen als ze zouden denken dat de libanezen zich door eender wie zouden laten opruien tegen elkaar...en belangrijker bovendien : dat de libanese identiteit en samenhorigheid STERKER was dan verschillen in politieke idealogie ,religie, en overtuiging..en dat ALLE Libanezen zich zouden verzetten tegen het binnenvallen van hun land.

Zeer degelijke berichtgeving.

Vond vooral de vraag van de BBC reporter aan de woordvoerder van de zionstaat zeer frappant : Dus waarschuwingsbriefjes voor de burgerbevolking.
waarom deed u dan niet vanaf het begin ? Bent u beschaamd over het aantal Libanese burgerslachtoffers en de internationale druk die eruit resulteert ?
antwoord : eeuh....:oops:
en hebben ze dan garantie dat ze niet gebombardeerd worden als ze vluchten ? Ze hangen nu zelfs witte lakens op hun auto's omdat jullie op hen schoten ..oa op de vluchtroute naar syrie ?
Antwoord : eeuh....:oops:
En u weet natuurlijk ook dat er een heel aantal burgers niet KAN vluchten , ouderen , zieken, gewonden, en diegenen die gewoon geen vervoer hebben of geld ? Wat met hun ? zijn ze dan maar 'fair game" ?
antwoord : eeuh.....:oops:


BBC is idd niet slecht 8)

Fonske
22 juli 2006, 20:12
In WOII sneuvelde 10% van de Duisterse bevolking, en maar héél weinig Amerikanen en Engelsen (O.2%?). En toch hebben de geallieerden toegeslagen. Hebben de geallieerden, gewoon puur omdat er in Duitsland zoveel slachtoffers vielen en in GB zo weinig, misbruik gemaakt en zijn ze "buiten proportie" aangevallen?

Trouwens, ja, de geallieerden hebben zeker naar het einde toe buiten proporties aangevallen, door opzettelijk steden en burgerdoelwitten de bombarderen. Het was allang duidelijk dat de geallieerde gingen winnen en er is aangetoond dat de bombardementen van die steden (zoals Dresden) weinig strategisch nut hadden of iets heeft gedaan om de oorlog te bespoedigen.

Argusx43
22 juli 2006, 21:07
Op momenten als deze wordt ik depressief bij het idee dat BBC world en CNN mij zomaar bestolen werden.
Probeer zo'n conflict maar eens te volgen op de vRT. Ge leert daar geen zak bij.

Heb dat zelfde probleem en weiger dat duur onnodig digitaal bakske te kopen.
Objectiviteit is bij de brt-vrt altijd ver te zoeken geweest, alhoewel op de radio wat beter.

djimi
22 juli 2006, 21:24
Wie heeft nu nog TV nodig, waar ook Internet kan gebruikt worden voor het zoeken (en vinden) van informatie ?

De combinatie openbare bibliotheek (voor de kranten, tijdschriften en boeken) - ADSL (voor de websites en de discussiefora) is ideaal en kost een fractie van wat zo'n lelijk TV-toestel en bijbehorende kabel/(schotel)antenne aan kosten met zich brengt.

Mijn keuze heb ik al lang geleden gemaakt en ik heb me dat nog geen seconde beklaagd.

Jozef Ostyn
22 juli 2006, 22:07
Wie heeft nu nog TV nodig, waar ook Internet kan gebruikt worden voor het zoeken (en vinden) van informatie ?

De combinatie openbare bibliotheek (voor de kranten, tijdschriften en boeken) - ADSL (voor de websites en de discussiefora) is ideaal en kost een fractie van wat zo'n lelijk TV-toestel en bijbehorende kabel/(schotel)antenne aan kosten met zich brengt.

Mijn keuze heb ik al lang geleden gemaakt en ik heb me dat nog geen seconde beklaagd.

Een beetje kort door de bocht. Internet staat vol van foute informatie en leugens. Anderzijds kan je via internet inderdaad heel wat goede nieuws-sites consulteren, ongeacht of de zender in je kabelpakket zit.

PAJOT
22 juli 2006, 22:19
maar het is toch een van de laatste niet door de staat gedicteerde media; maar weinig mensen beschikken er over

Het is geen wonder dat mensen die zich via het web informeren doorgaans VB stemmen en dat in hun meerderheid

Argusx43
22 juli 2006, 22:26
maar het is toch een van de laatste niet door de staat gedicteerde media; maar weinig mensen beschikken er over

Het is geen wonder dat mensen die zich via het web informeren doorgaans VB stemmen en dat in hun meerderheid

Het is dan ook niet te onderschatten wat voor invloed het dagelijkse nieuws en duiding op de gewone mens heeft.En veel gaan niet verder dan het geen ze voorgeschoteld krijgen en daar is internet inderdaad de oplossing voor.Voor hoelang?

djimi
22 juli 2006, 22:46
Een beetje kort door de bocht. Internet staat vol van foute informatie en leugens. Anderzijds kan je via internet inderdaad heel wat goede nieuws-sites consulteren, ongeacht of de zender in je kabelpakket zit.



De meeste informatie moet sowieso met een korrel zout genomen worden, zelfs als die op 'goede nieuws-sites' te vinden is.

Maar al doende leert men, natuurlijk.

djimi
22 juli 2006, 22:52
Het is geen wonder dat mensen die zich via het web informeren doorgaans VB stemmen en dat in hun meerderheid



Hoe meer ik mij informeer - en dat doe ik steeds vaker via Internet - hoe minder ik geneigd ben VB te stemmen (en dat was ik al van bij de oprichting ervan niet).

En hoe meer bijdragen van de doorsnee-VB'er op dit forum ik lees, hoe meer ik mezelf gelijk geef.

Chipie
22 juli 2006, 23:04
Wat ik toch wel eigenaardig vind dat is dat onze VRT er als de kippen bij is om eigen 'journalisten' naar Libanon te sturen... Of naar Irak... of naar de VS om wat orkanen life te verslaan...

Naar Tsjetsjenië, Sudan of Congo (ex-kolonie) en de Grote Meren sturen ze nougabollen... alhoewel het onrecht en menselijk leed daar minstens even erg (tot veel erger) is...

Zou dat louter toeval zijn of zou daar een strategie achter zitten?... ;-)
80....
en voor europa is het zo dat ze op het juiste paard moeten wedden, ofwel kiezen we voor de joden en de amerikanen in de hoop dat hun militair overwicht en veroveringen stabiliteit zullen brengen ofwel kiezen we voor de moslims en proberen we onze eigen achtertuin rustig te houden en moesten de moslims er ooit toch in slagen israël en amerika te verslaan dat we dan niet direct moeten vrezen voor een inval en wie denkt dat een overwinning van de moslim nooit zal kunnen raad ik aan om eens in de geschiedenis boeken te kijken en meer bepaald de val van het oude romeinse rijk.

http://forum.politics.be/showpost.php?p=1832147&postcount=60

Argusx43
22 juli 2006, 23:17
Wat ik toch wel eigenaardig vind dat is dat onze VRT er als de kippen bij is om eigen 'journalisten' naar Libanon te sturen... Of naar Irak... of naar de VS om wat orkanen life te verslaan...

Naar Tsjetsjenië, Sudan of Congo (ex-kolonie) en de Grote Meren sturen ze nougabollen... alhoewel het onrecht en menselijk leed daar minstens even erg (tot veel erger) is...

Zou dat louter toeval zijn of zou daar een strategie achter zitten?... ;-)
80

Een strategie? Onbewust wel denk ik.

Sudan en Congo is in ieder geval veel en veel erger. Maar ja, dat zijn maar negers, niet?

bruut geweld
22 juli 2006, 23:29
Een strategie? Onbewust wel denk ik.

Sudan en Congo is in ieder geval veel en veel erger. Maar ja, dat zijn maar negers, niet?

ruanda al vergeten ?

Nochtans zéér veel aandacht aan geschonken door de Belgische zenders

djimi
22 juli 2006, 23:29
Wat ik toch wel eigenaardig vind dat is dat onze VRT er als de kippen bij is om eigen 'journalisten' naar Libanon te sturen... Of naar Irak... of naar de VS om wat orkanen life te verslaan...

Naar Tsjetsjenië, Sudan of Congo (ex-kolonie) en de Grote Meren sturen ze nougabollen... alhoewel het onrecht en menselijk leed daar minstens even erg (tot veel erger) is...

Zou dat louter toeval zijn of zou daar een strategie achter zitten?... ;-)
80



Ik weet niet of daar veel strategie achter zit, maar het zou mij alleszins verbazen mocht dat toch het geval zijn.

Daarvoor zijn de situaties toch nog een beetje te verschillend van elkaar.

Dat neemt niet weg dat het inderdaad erg is - zelfs wraakroepend - dat aan de door u vernoemde conflicten minder - om niet te zeggen nauwelijks enige - aandacht besteed wordt.

Argusx43
22 juli 2006, 23:32
ruanda al vergeten ?

Nochtans zéér veel aandacht aan geschonken door de Belgische zenders

Dat zou er nog aan mankeren, na zo'n afslachting.

bruut geweld
22 juli 2006, 23:33
Maar ja, dat zijn maar negers, niet?




Dat zou er nog aan mankeren, na zo'n afslachting.

zijn ruandezen dan geen negers ....

Argusx43
22 juli 2006, 23:52
zijn ruandezen dan geen negers ....

Hallo?

Argusx43
22 juli 2006, 23:53
Tje , traag van begrip?

Argusx43
22 juli 2006, 23:55
Tja, traag van begrip?

bruut geweld
23 juli 2006, 00:01
ik heb nochtans ZEER snel op uw contradictorische stelling gewezen 8)

Oorspronkelijk bericht door Argusx43 http://forum.politics.be/images/misc/backlink.gif (http://forum.politics.be/showthread.php?p=1832389#post1832389)
Maar ja, dat zijn maar negers, niet?




Dat zou er nog aan mankeren, na zo'n afslachting.



zijn ruandezen dan geen negers ....

Chipie
23 juli 2006, 09:00
ruanda al vergeten ?

Nochtans zéér veel aandacht aan geschonken door de Belgische zendersIdd... daar werd heel veel aandacht aanbesteed (vooral tijdens de Parlementaire commissie van onderzoek ;-))...

Na de dood van tien Belgische para's, werd hun mandaat immers door de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties stopgezet en verlaten ze Rwanda zo snel als mogelijk.

Onmiddellijk na hun vertrek begint het bloedbad.

Dat bloedbad= tussen de 800.000 en een miljoen doden...

werkgroep morkhoven
23 juli 2006, 10:25
Dat er ook in Israël een uiterst actieve vredesbeweging bestaat, komt nauwelijks ter sprake in de media.

Op 22.7.2006 werd er in Tel-Aviv gedemonstreerd tegen het dis-proportionele geweld van Israël. Vanuit het hele land kwamen mensen om hun stem te laten horen.

http://img149.imageshack.us/img149/4517/adam37848jf4.jpg

http://www.nieuwsfeit.nl/
http://indymedia.nl/nl/2006/07/37844.shtml

Argusx43
23 juli 2006, 10:34
Als je eens naar deze beelden kijkt is dat zeer begrijpelijk

http://fromisraeltolebanon.info/

Jozef Ostyn
23 juli 2006, 10:37
Wat ik toch wel eigenaardig vind dat is dat onze VRT er als de kippen bij is om eigen 'journalisten' naar Libanon te sturen... Of naar Irak... of naar de VS om wat orkanen life te verslaan...

Naar Tsjetsjenië, Sudan of Congo (ex-kolonie) en de Grote Meren sturen ze nougabollen... alhoewel het onrecht en menselijk leed daar minstens even erg (tot veel erger) is...

Zou dat louter toeval zijn of zou daar een strategie achter zitten?... ;-)
80

Grotendeels mee akkoord, maar toch een uitzondering maken voor het - naar mijn aanvoelen - vaak verdienstelijk werk van Peter Verlinden ivm Congo. Maar wat daar gebeurt krijgt inderdaad te weinig aandacht.

Sinistra
23 juli 2006, 14:24
Toch wel raar hoe vooral de VRT, de berichtgeving weer 'kleur'. Vooral gisteravond was het erg. De -jammer genoeg- Libanese burgerslachtoffers kregen weer alle aandacht, en men liet ook niet na om Israël ervan langs te geven.

Maar. Langs Israëlitische kant zijn er ook burgerslachtoffers gevallen.

Typisch Europees en vooral Belzieks!!!!!:roll:

solidarnosc
23 juli 2006, 14:34
Wat ik toch wel eigenaardig vind dat is dat onze VRT er als de kippen bij is om eigen 'journalisten' naar Libanon te sturen... Of naar Irak... of naar de VS om wat orkanen life te verslaan...

Naar Tsjetsjenië, Sudan of Congo (ex-kolonie) en de Grote Meren sturen ze nougabollen... alhoewel het onrecht en menselijk leed daar minstens even erg (tot veel erger) is...

Zou dat louter toeval zijn of zou daar een strategie achter zitten?... ;-)
80

Met het budget voor buitenlandse reportages kunnen ze wellicht de fuel surcharge niet betalen om in Congo, laat staan Tsjetsjenië te raken. Ernstig. Ik denk trouwens dat Rusland nog één van de weinige landen is waar de VRT een journalist ter plaatse heeft. Nja waarom stuurt men iemand naar Israël? Hmm. Wellicht voor dezelfde reden als alle andere zenders iemand naar die regio sturen. Waarom ze niemand sturen naar Congo, Sudan of Tsjetsjenië? Hmmm. Wellicht voor dezelfde reden als alle andere zenders niemand sturen naar die regio's. Tijdens de genocide in Rwanda was de VRT één van de weinige zenders met boots on the ground.

solidarnosc
23 juli 2006, 14:38
Typisch Europees en vooral Belzieks!!!!!:roll:

Tja een land dat van de kaart wordt geveegd door het machtigste leger van de regio en de duizenden westerse vluchtelingen waarmee dit gepaard gaat is iets mediagenieker dan de speldeprikken van de Hezzies, hoewel die speldeprikken uiteraard ook slachtoffers maken, wat ook wordt vermeld in het nieuws.

Chipie
24 juli 2006, 08:12
In Het Laaste Nieuws schijnt, volgens het persoverzicht op Radio1, dan toch eindelijk kritiek te komen op de objectiviteit van onze nieuwsdiensten.

Nu over de manier waarop men (Rudi Vranckx) gisteravond Dyab Abou Jahjah in Libanon 'benaderde'... Een hele reportage werd aan die man besteed...

Men moet het maar... willen... kunnnen en ... durven...
80Kan iemand mss het opiniestuk van LVDK hier plaatsen?

Acid
24 juli 2006, 09:12
... speldeprikken van de Hezzies ...
Speldeprikken? Pure Jodenhaat is het.

Als je de hele tijd je buur zit te pesten met 'speldeprikken', moet je niet verbaasd zijn dat hij eens keihard terugslaat wanneer het hem teveel wordt.

Juventus
24 juli 2006, 09:22
http://anjameulenbelt.sp.nl/weblog/2006/07/20/brief-aan-de-nederlandse-media/



Brief van Trees aan de nederlandse media:

Na meer dan een week de ontwikkelingen hier in het Midden Oosten met stomme verbazing gevolgd te hebben, en ook met stomme verbazing gekeken te hebben naar o.a. de westerse media, vooral de nederlandse media, heb ik besloten om nu maar eens wat op te gaan schrijven. Ik ben vandaag opgestaan met zoveel woede in me, die woede heeft zich in de loop der dagen ontwikkeld, en het enigste wat dan helpt voor mij is schrijven.

Ik woon al meer dan 12 jaar in het dorp Sakhnin, een Palestijns Arabisch dorp in Galilea, zo’n 35 kilometer van de Libanese grens. De bevolking van Galilea bestaat voor 50% uit Arabieren, degenen die gebleven zijn na 1948 en hun kinderen en kleinkinderen. Op de een of andere manier is dit feit nog steeds niet doorgedrongen in de Nederlandse media.

Hoevaak ben ik in de afgelopen jaren niet gebeld door nederlandse radio wanneer er weer eens een bomaanslag was gepleegd door een Palestijn. En ik moest altijd vertellen wat wij hier daarvan vonden. Of toen ik naar de begrafenis van Arafat ben geweest in Ramallah. Ook ben ik wel eens gebeld door journalisten van o.a. de EO, zeer geinteresseerd in het racisme binnen Israel tegen de arabische bevolking, maar het niet voor elkaar kreeg om dit onderwerp, met medewerking van mij via een interview, op de radio te krijgen. Ik weet dat men niet erg geinteresseerd is in de arabische bevolking hier, op een enkeling nagelaten. Maar dat het zo ver zou gaan?

De afgelopen dagen ligt noord Israel onder vuur van de katyushas vanuit Libanon. Bommen maken geen verschil tussen wie dan ook. Haifa ligt flink onder vuur. En via de buis zie je allerlei beelden van inwoners van Haifa die verschrikt zijn en naar de schuilkelders rennen. Maar wat men niet laat zien is dat er in Haifa een wijk is, genaamd Halissa, waar meest Arabieren wonen, en arme Joodse Israeliers, waar men geen schuilkelders heeft. Al Jazeera is de enige die de moeite neemt om ook daar naar toe te gaan en mensen daar te interviewen. Een van de eerste katyushas viel op het dorp Mazd al Krum, een arabisch dorp dicht bij Karmiel. 25 gewonden. Niets over terug te zien op het nieuws. Vele andere katyushas zijn gevallen op Abu Snan, op Sakhnin, op Abqa’ya, etc. Etc. Niets zie je terug hiervan op het nieuws. Zelfs de Israelische pers laat hier niet veel van zien. Gisteren zijn er katyushas op Nazareth gevallen, het arabische deel van Nazareth. Twee kinderen gedood. Dit zie je wel terug maar dan met de strekking dat dit slachtoffers zijn van de Hezbollah, die nietsontziend tekeergaat. Maar ik moet iedereen teleurstellen, want de arabische bevolking hier ziet ook deze kinderen als slachtoffer van de Israelische aggressie.

Rondlopend door ons stadje vraag ik veel mensen wat ze hiervan vinden. En de meesten zeggen dat ze zichzelf niet beter voelen dan de Gazanen en de Libanezen. En als die katyushas moeten vallen, ach, dan moet het maar. Uiteraard zijn de mensen nerveus en bang. Toen we hier voor de eerste keer de sirenes hoorden, als waarschuwing dat er raketten aankwamen kreeg ik het ook benauwd. Voor de duidelijkheid, die sirenes zijn niet in Sakhnin (een stadje van 25.000 inwoners) maar in de dichtsbijzijnde nederzettingen om Sakhnin heen (15.000 inwoners) en wij zitten in vogelvlucht zo’n 4/5 kilometer van de stad Karmi’el vandaan. Omdat die nederzettingen zo dicht bij zijn, gebouwd op gestolen grond van Sakhnin, horen wij ze ook. Maar toen ik dus die sirenes hoorde, klopte mijn hart in mijn keel. Maar je kan wel bang zijn, we kunnen toch nergens naar toe. In de arabische dorpen en steden zijn geen schuilkelders. Dus bij ieder nieuw luchtalarm zijn we het dak maar opgegaan, om te kijken waar die dingen terechtkwamen.

Ook interessant om te weten is dat op een 500 meter van mijn huis vandaan een militair complex is gebouwd, een Israelisch militair complex. Bijna ieder arabisch dorp heeft wel een militair gebied dichtbij. En er worden hier veel grapjes gemaakt over wat we moeten doen als daar een katyusha op neer komt. En we hopen ook maar dat Nasrallah niet weet dat hier militaire kampen zijn. Maar mocht zo’n raket op dit militair kamp terechtkomen, dan is het al te laat om weg te lopen denk ik. Dus we hopen maar dat dat nog even uitblijft. Wij weten zeker dat Israel dit allemaal goed heeft doordacht, we voelen ons menselijke schilden . Omdat ze dicht bij arabische gemeenschappen zijn hoopt Israel dat er niet op deze militaire complexen geschoten word. Maar in een oorlog is alles mogelijk.

Kortom, wat ik wil zeggen is dat, als de nederlandse pers, (en niet alleen de nederlandse pers) het heeft over Israel onder vuur, dan bedoelt men daarmee alleen maar joods Israel.

Ook lees ik hier dat 80 % van de Israeliers achter de oorlog staat. Dat klopt dan wel, want 20 % van de Israelische bevolking is niet Joods, maar arabisch, moslims en christenen. En hier is iedereen tegen deze oorlog. Vamiddag gaan we demonstreren tegen de oorlog. Maar het zal wel geen nieuwsitem zijn. “Israelische Arabieren die tegen de oorlog zijn”. Op de een of andere manier is dat geen nieuws, of het is iets wat men niet in Nederland wil laten zien.

Begrijp me goed, ik zeg niet dat wij slachtoffers zijn. De echte slachtoffers zijn de Libanezen, van wie hun prachtige land, met veel moeite opgebouwd na een oorlog van 15 jaar, weer binnen een week in puin wordt gelegd. De ware slachtoffers zijn de mensen van Gaza, die al jaren lang onder vuur liggen, en die, volgens de internationale gemeenschap niet het recht hebben om zichzelf te verdedigen.

Wat zich op het moment in Gaza afspeelt is een genocide, maar nu de oorlog in Libanon weer losgebarsten is, en Haifa onder vuur ligt, is dit geen nieuws meer voor onze dames en heren journalisten. Eddo Rosenthal komt Tel Aviv niet meer uit. Weet hij veel wat er zich afspeelt, maar hij is wel de belangrijkste nieuwsbron voor Nederland.

Ondertussen moeten we kijken naar de BBC die een Israelische dame brengt die zeer goed engels spreekt en verkondigt dat de Libanezen Israel ooit nog eens dankbaar zullen zijn dat ze korte metten hebben gemaakt met de Hezbollah.Wat een arrogantie. Weer een interview met die engerd van een Barak die verkondigt dat Israel het recht heeft om zich te verdedigen (andere volkeren dus niet) en Peres, die zombie, die nog steeds mee wil doen en ooit de nobelprijs voor de vrede heeft gekregen, en nu zit te verkondigen dat dit een gerechtvaardige oorlog is. Peres, degene die in 1997 opdracht gaf aan het Israelische leger om het Zuid-Libanese dorp Qana’an te bombarderen. Waarom is nu nog steeds niet duidelijk, maar hij moest scoren, want de verkiezingen kwamen eraan. Hier vielen meer dan 90 doden, allemaal gewone burgers, kinderen, vrouwen, ouderen.

Maar ik vind het opmerkelijk hoe stil jullie, persmensen zijn als het om arabische (moslim/christenen) slachtoffers gaat.

Hieronder vinden jullie een link naar een engelstalig artikel van Jonathan Cook. Lees zijn website eens, dan kunnen jullie je kennis een beetje opvijzelen www.jkcook.net
Want dat lijkt me wel nodig. Jonathan woont in Nazareth, en weet waar hij het over heeft, een van de weinigen.
Zie ook:
http://www.antiwar.com/orig/cook.php?articleid=9333

Trees Zbidat-Kosterman
Sakhnin

solidarnosc
24 juli 2006, 11:30
In Het Laaste Nieuws schijnt, volgens het persoverzicht op Radio1, dan toch eindelijk kritiek te komen op de objectiviteit van onze nieuwsdiensten.

Nu over de manier waarop men (Rudi Vranckx) gisteravond Dyab Abou Jahjah in Libanon 'benaderde'... Een hele reportage werd aan die man besteed...

Men moet het maar... willen... kunnnen en ... durven...
80Kan iemand mss het opiniestuk van LVDK hier plaatsen?

De reportage duurde amper een paar minuten en in die tijd heeft DAJ amper iets gezegd. Afgelopen week zijn er al verschillende Nederlandstalige joden geïnterviëwd door de VRT in Noord-Israël maar dat heeft u selectief wellicht niet gezien.

Gun
24 juli 2006, 11:34
Dat is precies ook mijn punt,

In WOII sneuvelde 10% van de Duisterse bevolking, en maar héél weinig Amerikanen en Engelsen (O.2%?). En toch hebben de geallieerden toegeslagen. Hebben de geallieerden, gewoon puur omdat er in Duitsland zoveel slachtoffers vielen en in GB zo weinig, misbruik gemaakt en zijn ze "buiten proportie" aangevallen?
Uw punt is niet zo makkelijk te begrijpen en bewijst uw gewoon vooringenomenheid, objectieve waarneming staat niet in uw woordenboek.

Chipie
24 juli 2006, 11:38
De reportage duurde amper een paar minuten en in die tijd heeft DAJ amper iets gezegd. Afgelopen week zijn er al verschillende Nederlandstalige joden geïnterviëwd door de VRT in Noord-Israël maar dat heeft u selectief wellicht niet gezien.:magniet: Die reportage heb ik echt niet gezien... :oops:

De reportage van gisteren duurde idd slechts enkele minuten, maar was wel 100% aan DAJ gewijd... ;-)

Dat zal U wss niet storen, gezien de AEL en de PVDA een tijdje geleden bij de verkiezingen bloedbroeders waren... :-P

http://img222.imageshack.us/img222/4286/aelvd1.jpg

Firestone
24 juli 2006, 17:32
In Het Laaste Nieuws schijnt, volgens het persoverzicht op Radio1, dan toch eindelijk kritiek te komen op de objectiviteit van onze nieuwsdiensten.

Nu over de manier waarop men (Rudi Vranckx) gisteravond Dyab Abou Jahjah in Libanon 'benaderde'... Een hele reportage werd aan die man besteed...

Men moet het maar... willen... kunnnen en ... durven...
80Kan iemand mss het opiniestuk van LVDK hier plaatsen?


Het masker van Abou Jahjah is gevallen

Luc VAN DER KELEN, Het Laatste Nieuws, 24/7/2006

De oorlog in Libanon is al enige tijd aan de gang en wie hadden we nog niet gehoord? Juist, Dyab Abou Jahjah, zelf van Libanese afkomst. Jahjah bevond zich in het weekeinde in de Zuid-Libanese stad Sidon om steun te geven aan 'de heroic resistance fighters', de heroïsche verzetsstrijders van Hezbollah. Het heroïsche bestaat volgens een tekst van Abou Jahjah zelf in het ontvoeren van twee Israëlische soldaten.

In België is de aanhang van Abou Jahjah onbestaande, behalve bij de VRT waar Rudy Vranckx hem zondag opvoerde. Enige duiding van wie Jahjah is en waar hij voor staat, kregen de kijkers niet. Wat Vranckx niet toonde, staat te lezen op de website van de Arabisch-Europese Liga, in een Engelstalige tekst van de Libanese Belg zelf. De Engelstalige tekst is trouwens van een heel andere toon dan de Nederlandstalige, alsof Abou Jahjah zijn echte denkbeelden liever wat verborgen houdt.

Ik citeer de meester-verzetstrijder: «There is no place in the Arab world for anything but an Arab state. This is how we will eventually defeat the Zionist criminal entity of Israel, and this is how Zionism will be thrown into the garbage bin of history together with Nazism and Fascism.» Vrij vertaald: 'Er is alleen maar plaats voor Arabische staten, voor de criminelen van Israël is er alleen de vuilnisbak van de geschiedenis.' Van enige diversiteit of multiculturalisme kan dus geen sprake zijn in de wereld van Jahjah. Dat wordt alleen gevraagd aan die halfzachte Europeanen. De Libanese christenen weten dus ook waar ze aan toe zijn, als dergelijke mensen macht zouden krijgen.

Zoekt Dyab Abou Jahjah vrede? Geenszins: «There should be no peace with the colonizer, ... no compromise with the fascist ...». Deze haatprediker, die geen vrede wil en alleen maar een hele natie wil weggooien in een afvalbak, wordt door onze openbare omroep opgevoerd als een geloofwaardige politicus. Een bron als elke andere. Een ervaringsdeskundige zelfs. Kan het Centrum voor Racismebestrijding daarop lijdzaam toezien?

In debatteren doet Dyab Abou Jahjah niet onder voor de besten. Maar ik wil wel eens zien of die grote mond er nog zal zijn, als er op hem wordt geschoten.

Chipie
24 juli 2006, 17:48
@Firestone... :thumbsup:

Het masker van Abou Jahjah is gevallen

Luc VAN DER KELEN, Het Laatste Nieuws, 24/7/2006

De oorlog in Libanon is al enige tijd aan de gang en wie hadden we nog niet gehoord? Juist, Dyab Abou Jahjah, zelf van Libanese afkomst. Jahjah bevond zich in het weekeinde in de Zuid-Libanese stad Sidon om steun te geven aan 'de heroic resistance fighters', de heroïsche verzetsstrijders van Hezbollah. Het heroïsche bestaat volgens een tekst van Abou Jahjah zelf in het ontvoeren van twee Israëlische soldaten.

In België is de aanhang van Abou Jahjah onbestaande, behalve bij de VRT waar Rudy Vranckx hem zondag opvoerde. Enige duiding van wie Jahjah is en waar hij voor staat, kregen de kijkers niet. Wat Vranckx niet toonde, staat te lezen op de website van de Arabisch-Europese Liga, in een Engelstalige tekst van de Libanese Belg zelf. De Engelstalige tekst is trouwens van een heel andere toon dan de Nederlandstalige, alsof Abou Jahjah zijn echte denkbeelden liever wat verborgen houdt.

Ik citeer de meester-verzetstrijder: «There is no place in the Arab world for anything but an Arab state. This is how we will eventually defeat the Zionist criminal entity of Israel, and this is how Zionism will be thrown into the garbage bin of history together with Nazism and Fascism.» Vrij vertaald: 'Er is alleen maar plaats voor Arabische staten, voor de criminelen van Israël is er alleen de vuilnisbak van de geschiedenis.' Van enige diversiteit of multiculturalisme kan dus geen sprake zijn in de wereld van Jahjah. Dat wordt alleen gevraagd aan die halfzachte Europeanen. De Libanese christenen weten dus ook waar ze aan toe zijn, als dergelijke mensen macht zouden krijgen.

Zoekt Dyab Abou Jahjah vrede? Geenszins: «There should be no peace with the colonizer, ... no compromise with the fascist ...». Deze haatprediker, die geen vrede wil en alleen maar een hele natie wil weggooien in een afvalbak, wordt door onze openbare omroep opgevoerd als een geloofwaardige politicus. Een bron als elke andere. Een ervaringsdeskundige zelfs. Kan het Centrum voor Racismebestrijding daarop lijdzaam toezien?

In debatteren doet Dyab Abou Jahjah niet onder voor de besten. Maar ik wil wel eens zien of die grote mond er nog zal zijn, als er op hem wordt geschoten.
Tja... onze Rode Rudy... die had ik allang door...
Die is zo objectief als werkgroep doolhoven... :wink:

http://img310.imageshack.us/img310/3821/vr4ux.jpg

Foei.... :roll:

solidarnosc
24 juli 2006, 21:25
DAJ is mede door HLN grootgemaakt. HLN maakt haar eigen vijanden om ze daarna af te kunnen breken.

Chipie
24 juli 2006, 22:08
DAJ is mede door HLN grootgemaakt. HLN maakt haar eigen vijanden om ze daarna af te kunnen breken.Heeft het HLN nu gelijk of niet? :wink:
Was die reportage geen echte schande voor een zogenaamde objectieve en deskundige nieuwsdienst?...
80Wss ken ik het antwoord al... :-);-)

djimi
24 juli 2006, 22:14
En dit is wat een Israëlisch schrijver te vertellen heeft (met dank aan Juventus) :

http://www.haaretz.com/hasen/spages/741435.html

Stop now, immediately

By Gideon Levy

This war must be stopped now and immediately. From the start it was unnecessary, even if its excuse was justified, and now is the time to end it. Every day raises its price for no reason, taking a toll in blood that gives Israel nothing tangible in return. This is a good time to stop the war because both sides can claim they won: Israel harmed Hezbollah and Hezbollah harmed Israel. History shows that no situation is better for reaching an arrangement. Remember the lessons of the Yom Kippur War.

Israel went into the campaign on justified grounds and with foul means. It claims it has declared war on Hezbollah but, in practice, it is destroying Lebanon. It has gotten most of what it could have out of this war. The aerial "target bank" has mostly been covered. The air force could continue to sow destruction in the residential neighborhoods and empty offices and could also continue dropping dozens of tons of bombs on real or imagined bunkers and kill innocent Lebanese, but nothing good will come of it.

Those who want to restore Israel's deterrent capabilities have succeeded. Hezbollah and the rest of its enemies know that Israel reacts with enormous force to any provocation. South Lebanon is cleaner now of a Hezbollah presence. In any case, the organization is likely to return there, just as it is likely to rearm. An international agreement could be achieved now, and it won't be possible to achieve a better deal at a reasonable price in the future.

Israel's other goals - returning the captured soldiers and the elimination of Hassan Nasrallah - will anyway be more difficult to achieve even if the war goes on for weeks and months. The IDF is now asking for "two more weeks" and in another two weeks it will ask for "another two weeks." A decisive victory is not in the offing.

On the other hand, the price is skyrocketing. Every day increases international criticism of Israel and hatred of it. That is also an element in "national security." As opposed to the choir in Israel that makes a false presentation as if the world is cheering Israel, the images from Beirut are causing Israel enormous damage, and rightly so. Not only in the streets of the Arab world is more and more hatred being sown, but also in the West. Not only hundreds of thousands of Lebanese but tens of thousands of Westerners fleeing from Lebanon are contributing to the depiction of Israel as a violent, crude and destructive state.

The fact that George Bush and Tony Blair are cheering Israel might be consolation for Ehud Olmert and the media in Israel, but it is not enough to persuade millions of TV viewers who see the images of destruction and devastation, most of which are not shown to Israeli audiences. The world sees entire neighborhoods that have been destroyed, hundreds of thousands of refugees fleeing in panic, homeless, and hundreds of civilians dead and wounded including many children who have nothing to do with Hezbollah.

The continuation of the war therefore is neither moral nor worthwhile. The economic blow the war caused to Israel will even remain limited if the war ends now. A lethal summer will exact a much greater economic price.

The Israeli rear, which has so far displayed impressive resilience, will not remain indifferent in the shelters for much longer. Slowly, the cracks will open and citizens will begin to ask why we are dying and what we are killing for. That's just the way of war. At first, nobody asks why, but the more entangled they become, the more difficult the questions become.

We've been here before, more than once. Wars began with broad national approval and ended with a great crisis. Those who bask now in the consensus should know that nothing lasts forever. The war will become an imbroglio. When it becomes apparent that the air force is not enough, the ground invasion that has already begun will intensify. The cliche about the Lebanese quagmire will be revalidated, and when the soldiers are killed, as is already happening daily, in house to house hunting, the protests will rise and divide society.

Now Israel is hoping for the elimination of Nasrallah. That's an atavistic impulse, even if understandable, which seeks the head of the enemy in order to prove our victory over him. There's no wisdom or practicality in it. Once again it is worth reminding ourselves of the dozens of people Israel assassinated in Lebanon and the territories, from Sheikh Abbas Mussawi to Sheikh Ahmed Yassin, each replaced by someone new, usually more talented and dangerous than the predecessor. The goals of the war should not be dictated by dark impulses, even if they come in response to the wishes and demands of the mob. The only advantage that would benefit Israel from the elimination of Nasrallah would be that maybe it would bring about an end to the warring. But it can be halted even without that. The other desired goal, the return of the prisoners, will anyway only be achieved through negotiations to release prisoners. Israel could have done that before the war.

It is still too early to weigh out the balance of achievements and failures of this war. The day will come when it will become clear that it was purposeless, as are all wars of choice. Ceasing it now guarantees a limited achievement at a limited price. Continuing it guarantees a heavy price without any guarantee of a suitable reward. Therefore, Israel must cease and desist. The president of the United States can push us to continue the war all he wants, the prime minister of Britain can cheer us in parliament, but in Israel and Lebanon, the blood is being spilled, the horror is intensifying, the price is rising and it is all for naught.

Chipie
24 juli 2006, 22:16
Neemt de schande van de reportage van gisteren niet weg...

Foei...

Gun
24 juli 2006, 22:34
Neemt de schande van de reportage van gisteren niet weg...

Foei...Geen feedback op Djimi's post?

Gun
24 juli 2006, 22:36
It is still too early to weigh out the balance of achievements and failures of this war. The day will come when it will become clear that it was purposeless, as are all wars of choice. Ceasing it now guarantees a limited achievement at a limited price. Continuing it guarantees a heavy price without any guarantee of a suitable reward. Therefore, Israel must cease and desist. The president of the United States can push us to continue the war all he wants, the prime minister of Britain can cheer us in parliament, but in Israel and Lebanon, the blood is being spilled, the horror is intensifying, the price is rising and it is all for naught.Nagels met koppen ...

Chipie
24 juli 2006, 22:46
Geen feedback op Djimi's post?Heb ik er op de mijne gekregen? :cry:

Gun
24 juli 2006, 22:59
Heb ik er op de mijne gekregen? :cry:Geen reactie betekent meestal dat ze de poster gelijk geven;-)

solidarnosc
24 juli 2006, 23:16
Heeft het HLN nu gelijk of niet? :wink:
Was die reportage geen echte schande voor een zogenaamde objectieve en deskundige nieuwsdienst?...
80Wss ken ik het antwoord al... :-);-)

Waarom zou het een schande zijn? Ik begrijp het probleem niet. DAJ vertolkt wellicht de mening van de grote meerderheid van de lokale bevolking en Vranckx heeft verschillende interviews gedaan in Israël die de andere kant van de medaille tonen. Ik dacht dat een goede journalist beide kanten van het verhaal moest tonen?

Chipie
25 juli 2006, 10:33
Waarom zou het een schande zijn? Ik begrijp het probleem niet. DAJ vertolkt wellicht de mening van de grote meerderheid van de lokale bevolking en Vranckx heeft verschillende interviews gedaan in Israël die de andere kant van de medaille tonen. Ik dacht dat een goede journalist beide kanten van het verhaal moest tonen?:rofl:

Chipie
27 juli 2006, 07:51
Er is beterschap... Vandaag een Joodse klok op de radio gehoord...

Metal Tom
27 juli 2006, 07:55
Er is beterschap... Vandaag een Joodse klok op de radio gehoord...

Bim Bom Bim Bom Bim Bom Bim Bom

polb
27 juli 2006, 09:50
En heb je dit al eens bekeken dan; beginnen die Israëlis net als de Amerikanen in Faluja:

Lebanese Doctor Says Israel Using 'Phosphorus Weapons' (video) - CNN International

http://www.informationclearinghouse.info/article14181.htm 8O

CNN is nochtans ook niet de meest objectieve verslaggever...