PDA

View Full Version : Antillen


Patriot!
27 augustus 2003, 16:07
Ik hoor net van een Nederlandse vriend (ja flaminganten, wij Belgicisten kennen ook Nederlandse mensen... daar schrik je van he! :roll: ) dat er een crisis is op de Antillen, en dat de mensen daar om onafhankelijkheid vragen.
Ik weet NIETS van dit onderwerp, maar Dimitri zei ooit eens dat daar geen enkel probleem was?
Nu is de vraag, is de toestand daar echt zo kritiek en kunnen de Antillen zich elk moment afscheuren?

solidarnosc
27 augustus 2003, 16:08
Groot-Nederland zal dan iets kleinder worden. :wink:

Antoon
27 augustus 2003, 16:31
Groot-Nederland zal dan iets kleinder worden. :wink:

Correctie: Groot-Nederland zal dan weer eens iets kleinder worden. Tot de volgende stap. Bijvoorbeeld Friesland dat zich wilt afscheuren. :wink:

Tantist
27 augustus 2003, 16:33
Ik hoor net van een Nederlandse vriend (ja flaminganten, wij Belgicisten kennen ook Nederlandse mensen... daar schrik je van he! :roll: )

Niet echt

dat er een crisis is op de Antillen, en dat de mensen daar om onafhankelijkheid vragen.

Crisis? 't Is overal crisis, ik voel het aan mijn portemonnee...

Ik weet NIETS van dit onderwerp, maar Dimitri zei ooit eens dat daar geen enkel probleem was?

Ik dacht dat het was om dit probleem te bespreken. In België worden de flaminganten monddood gemaakt, en wordt het debat niet gevoerd. In de Antillen doet men dat wel, terwijl de separatisten daar slechts 1% uitmaken tov 35% (en dan spreken we nog niet over de confederalisten) in Vlaanderen.

Patriot!
27 augustus 2003, 16:51
Ik hoor net van een Nederlandse vriend (ja flaminganten, wij Belgicisten kennen ook Nederlandse mensen... daar schrik je van he! :roll: )

Niet echt

dat er een crisis is op de Antillen, en dat de mensen daar om onafhankelijkheid vragen.

Crisis? 't Is overal crisis, ik voel het aan mijn portemonnee...

Ik weet NIETS van dit onderwerp, maar Dimitri zei ooit eens dat daar geen enkel probleem was?

Ik dacht dat het was om dit probleem te bespreken. In België worden de flaminganten monddood gemaakt, en wordt het debat niet gevoerd. In de Antillen doet men dat wel, terwijl de separatisten daar slechts 1% uitmaken tov 35% (en dan spreken we nog niet over de confederalisten) in Vlaanderen.

Volgens mijn Nederlandse kennis had de premier daar gezegd dat er onmiddellijk onafhankelijkheid moest komen, en dat er niet meer met Nederlandse ministers gepraat zou worden...

Vlaamse Leeuw
27 augustus 2003, 17:08
Indien dit de beste oplossing is voor de Antillen, dan mogen ze voor mij onafhankelijk worden.

Aangebrande Phönix
27 augustus 2003, 17:38
Slechts 200000 inwoners, die Antillen...
Nochtans verwierpen ze in 1993 in een referendum nog met ruime meerderheid de onafhankelijkheid. Ook het losmaken van de Antillen (zoals Aruba eerder deed) verwierpen de bewoners van Curaçao, St. Maarten, Bonaire en de andere eilandjes. Ik ken bovendien geen grote partij die zich ginder expliciet uitspreekt voor onafhankelijkheid.

TomB
27 augustus 2003, 17:43
Toch vreemd he, dat al die landjes graag gekoloniseerd zijn en allemaal een hoge levensstandaard kennen.

solidarnosc
27 augustus 2003, 17:46
Toch vreemd he, dat al die landjes graag gekoloniseerd zijn en allemaal een hoge levensstandaard kennen.

Onzin.

Aangebrande Phönix
27 augustus 2003, 17:58
Toch vreemd he, dat al die landjes graag gekoloniseerd zijn en allemaal een hoge levensstandaard kennen.

Onzin.

Komaan, je was zo goed begonnen. Go on.

Dimitri
27 augustus 2003, 18:39
Volgens mijn Nederlandse kennis had de premier daar gezegd dat er onmiddellijk onafhankelijkheid moest komen, en dat er niet meer met Nederlandse ministers gepraat zou worden...
Een leuk voorbeeldje van hoe uitspraken verdraaid worden tot een karikatuur. Nooit op school gedaan vroeger: in een kring gaan zitten, de eerste fluistert iets in het oor van degene die naast 'm zit, die fluistert het verder aan de volgende enz. tot het de kring is rond geweest en dan blijkt dat er inmiddels iets heel anders verteld wordt?

Wat is er allemaal gebeurd?

Er zijn eilandraadsverkiezingen op het eiland Curaçao geweest dit voorjaar waarbij de oppositiepartij FOL met 34% van de stemmen heeft gewonnen. (FOL staat voor Frente Obrero Liberashon, Arbeiders Bevrijdingsfront, en is een ex-communistische partij die is ontstaan bij de opstand van 30 mei 1969, toen een grote staking uitliep op een massale plunderingen in Willemstad. Deze opstand is aanleiding geweest voor de emancipatie van de zwarte bevolking. De leider van de partij was Wilson 'Papa' Godett, de vader van Anthony, die inmiddels is overleden.) De regering van de Nederlandse Antillen, die gedomineerd wordt door Curaçao, is hierdoor afgetreden om plaats te maken voor een nieuwe Antilliaanse regering met de FOL. Deze werd geformeerd en de leider van de FOL, Anthony Godett, wilde minister-president worden. Zijn kandidatuur werd echter door de gouverneur geweigerd omdat tegen Godett een gerechtelijk onderzoek loopt wegens fraude en corruptie (vergelijk Antwerpen). Daarom schoof Anthony zijn zus Mirna Louisa-Godett naar voren als MP-kandidaat. Zij heeft echter alleen MAVO (lagere middelbare school) afgerond en een boekhoudersopleiding, en heeft geen enkele bestuurlijke ervaring. Het lijkt er dus op dat zij een marionet wordt van haar broer. Toch is er geen enkel staatkundig bezwaar tegen haar en is ze gewoon beëdigd.

Vlak na haar benoeming had zij, samen met haar broer, een interview met Twee Vandaag, de actualiteitenrubriek van Nederland 2. Daarin bleek dat haar broer alle vragen beantwoordde en zijzelf zelfs weigerde Nederlands te spreken en alles in het Papiaments antwoordde, waar de interviewers natuurlijk niet op gerekend hadden. In dit interview zij Anthony Godett te streven naar een Status Aparte voor Curaçao, maar dat de bevolking in het komende jaar in een referendum mag beslissen. (Een Status Aparte is de status van land binnen het Koninkrijk, zoals Aruba in 1986 kreeg. Het Koninkrijk der Nederlanden bestaat nu uit drie staatkundig gelijkwaardige landen: Nederland, de Nederlandse Antillen en Aruba. Omdat Sint-Maarten graag een Status Aparte wil en uit de Antillen wil stappen, waardoor die uit elkaar zouden vallen, wil Godett nu ook zo'n status. Hij wil daarvoor het Statuut voor het Koninkrijk, dat de relatie tussen de landen regelt, openbreken, maar hiermee moeten alle landen instemmen.) Hij zei er echter bij dat hij deze Status Aparte ziet als stap op weg naar onafhankelijkheid, wat hij op termijn wil bereiken. Verder wilde hij dat Nederland zich niet zou bemoeien met het beleid, dat Nederland wel veel meer hulpgelden gaat sturen en dat de drugsbestrijding verminderd wordt, onder meer door het weghalen van de zgn. bolletjesscanner (die passagiers scant op ingeslikte bolletjes of capsules met cocaïne) op de luchthaven van Willemstad.

In Nederland zijn alle media hier meteen opgedoken, aangezien het woord onafhankelijkheid is gevallen. "Curaçao wil onafhankelijk worden". Het is echter de vraag of de bevolking daarin zal toestemmen. In het referendum van 1993 stemde maar 1% voor onafhankelijkheid. Feit blijft ook dat verreweg de meeste Antillianen niets zien in Godett en de FOL, zeker niet nu zijn zus, die helemaal niet verkozen was en geen enkele opleiding of ervaring heeft, ineens minister-president is geworden. De autoritaire manier van leidinggeven en de dubieuze passage uit het Antilliaanse regeerakkoord waarin rechtshandhaving een bevoegdheid van de minister-president wordt en er een onderzoek naar het openbaar ministerie wordt aangekondigd (dat Godett vervolgt voor fraude en corruptie) heeft er inmiddels voor gezorgd dat de regeringspartij van het eiland Sint-Maarten maandag uit de nieuwe Antilliaanse regering is gestapt, precies op het moment dat de Nederlandse fractievoorzitters een bezoek brengen aan Curaçao.

De Nederlandse politieke partijen zien niks in Godett, die nu al meer moeite lijkt te doen om macht te verwerven en Nederland aan te vallen, dan een goed beleid te voeren. Thom de Graaf, minister voor Koninkrijksrelaties, weigert te spreken over een Status Aparte, omdat dit volgens hem slechts een verschuiving van bevoegdheden en versnippering van de macht betekent (als Nederland met elk eiland afzonderlijk moet gaan praten i.p.v. met de Antillen als geheel) en geen oplossing voor de financiële (staatsschuld), economische (crisis) en sociale (vlucht naar Nederland) problemen is. De Antillen zullen het gezamenlijk moeten doen.
De provocaties door te weigeren Nederlands te spreken missen wel hun doel. Er moet nu gewerkt worden met tolken, maar door onverwachts zonder tolk in het Papiaments te spreken werd een toespraak van Godett voor de Nederlandse fractievoorzitters deze week onverstaanbaar. Dat Mirna Louisa-Godett geen Nederlands spreekt, blijkt niets met haar kennis van het Nederlands te maken te hebben, omdat zij in één-op-ééngesprekken met Nederlanders wel Nederlands sprak, maar zodra er journalisten in de buurt kwamen onmiddellijk overschakelde op het Papiaments....
Wat betreft de eisen van Godett: Thom de Graaf heeft al aangekondigd om de hulpgelden eerder te zullen verminderen, als de Antillen de drugsbestrijding zouden tegenwerken door de bolletjesscanner weg te halen. Bovendien bleek deze week dat veel hulpgelden onbenut blijven, omdat Nederland sinds enkele jaren van tevoren wil weten waar het geld aan op gaat en de Antillen moeite hebben met het vinden en zorgvuldig aangeven van goede bestemmingen voor het geld. Vreemd, want ruim 125 miljoen euro per jaar uitgeven was vroeger nooit een probleem.....

In elk geval zijn er heel veel problemen op Curaçao, met van een staatkundige crisis is voorlopig nog geen sprake. De verhoudingen tussen Nederland en de Antillen zijn door het optreden van de FOL wel ernstig verslechterd. Maar Nederland is zelf ook deels schuldig, door het jarenlange proberen dwingen de Antillen onafhankelijk te maken (tot 1993), terwijl de bevolking dat helemaal niet wilde, en het laten voortbestaan van de slechte situatie daar door niet in te grijpen. Hierdoor is in het beeld ontstaan dat wij wel de problemen van de Antillen krijgen en opdraaien voor de kosten van de ontwikkeling daar, maar geen invloed hebben in het Antilliaanse beleid. Op de Antillen bestaat juist het beeld dat Nederland niet genoeg doet om de eilanden te helpen.

Onafhankelijkheid zal de problemen alleen maar verergeren, omdat de steun uit Nederland wegvalt, de Antillen financieel, economisch en politiek niet stabiel zijn, de sociale situatie slechts is en naar verwachting de helft van de bevolking naar Nederland zal vertrekken, net als bij de geforceerde onafhankelijkheid van Suriname in 1975. Een Status Aparte zou voor een eiland als Sint-Maarten positief zijn, omdat het dan af is van de Curaçaose problemen, hoewel het als half eiland (noordelijk deel is een Franse gemeente) met 30.000 inwoners een beetje te klein is voor een eigen centrale bank, een eigen munt, een eigen regering en parlement, enz. om van de andere drie eilanden (11.000, 3.000 en 2.000 inwoners) nog maar te zwijgen. Voor Curaçao zelf, dat met 130.000 van de 180.000 inwoners nu al de Antilliaanse politiek domineert, zou een Status Aparte weinig uitmaken. De huidige situatie laten voortbestaan lijkt ook onverantwoord, zodat er wat mij betreft nog maar twee goede opties overblijven:
- er worden meer bevoegdheden overgeheveld van de landen naar de Koninkrijksregering, zodat Nederland meer invloed krijgt op de ontwikkeling van de Antillen en de kleinere eilanden serieus een eigen status aankunnen.
- de Antillen worden een provincie van Nederland, en de eilanden gemeentes, zodat het beleid uit Nederland wordt ingevoerd, compleet met sociale voorzieningen en uitkeringen op Nederlands niveau. De Franse Antillen, waaronder het noordelijk deel van Sint-Maarten, zijn hierdoor de welvarendste eilanden in de regio geworden, terwijl de grote meerderheid van de bevolking tevreden is. Thom de Graaf wil dit niet, zogenaamd omdat het herkolonisatie zou zijn en dit internationaal niet geaccepteerd zou worden (maar Frankrijk wordt wel geaccepteerd, dus dat is gelul), maar waarschijnlijk omdat dit Nederland in een tijd van bezuinigingen veel geld zou kosten aan uitkeringen en de opbouw van voorzieningen.

Hoe dan ook, er zijn problemen die moeten opgelost. Maar er is geen sprake van een echte crisis of van directe onafhankelijkheid. En zelfs al zou Curaçao onafhankelijk worden, dan zouden de andere eilanden nooit mee gaan. Helaas is dat een fout die veel wordt gemaakt in Nederland, de Antillen worden als een geheel gezien. Het zijn echter zes zeer verschillende eilanden. Dat is ook de reden dat de huidige constructie met de Antillen niet werkt. Ik hoop dat de Nederlandse regering dat ook eens beseft. Het zou tijd worden, na 50 jaar...

TomB
27 augustus 2003, 18:41
Toch vreemd he, dat al die landjes graag gekoloniseerd zijn en allemaal een hoge levensstandaard kennen.

Onzin.


Hier zijn wat referenties:
Nochtans verwierpen ze in 1993 in een referendum nog met ruime meerderheid de onafhankelijkheid. Ook het losmaken van de Antillen (zoals Aruba eerder deed) verwierpen de bewoners van Curaçao, St. Maarten, Bonaire en de andere eilandjes.

Dus: Liever gekoloniseerd.

http://www.worldbank.org/data/databytopic/GNIPC.pdf

Dus: ruime welvaart.

Uw uitspraak is recursief.

Aangebrande Phönix
27 augustus 2003, 19:53
...Aangebrande Phoenix...

Ik merk het op met de glimlach.

Celebfin
27 augustus 2003, 20:01
Ik ijver er alang voor dat zeeuws-Vlaanderen Belgisch wordt, net als Maastricht en Frans Vlaanderen.

Aangebrande Phönix
27 augustus 2003, 20:14
Ik ijver er alang voor dat zeeuws-Vlaanderen Belgisch wordt, net als Maastricht en Frans Vlaanderen.

En Congo, en Noord-Brabant, en Rijsel, en alles ten zuiden van Londen en ten westen van (en waarom niet met) Keulen, en Rijsel, en Sudetenland, en Uranus.

TomB
27 augustus 2003, 20:21
...Aangebrande Phoenix...

Ik merk het op met de glimlach.

Wees gewoon blij, je wordt gebruikt als referentie ;) Intellectuele erkenning.

Celebfin
27 augustus 2003, 20:24
Ik ijver er alang voor dat zeeuws-Vlaanderen Belgisch wordt, net als Maastricht en Frans Vlaanderen.

En Congo, en Noord-Brabant, en Rijsel, en alles ten zuiden van Londen en ten westen van (en waarom niet met) Keulen, en Rijsel, en Sudetenland, en Uranus.

Uranus, die was ik vergeten! :D :D

Aangebrande Phönix
27 augustus 2003, 20:26
...Aangebrande Phoenix...

Ik merk het op met de glimlach.

Wees gewoon blij, je wordt gebruikt als referentie ;) Intellectuele erkenning.

Oh, maar dat ben ik. Ik heb een heel gevoelig ego. Maar ik wil mezelf iets anders wijsmaken, dus ga ik maar wat nutteloze opmerkingen maken. Veel fragiele persoonlijkheden hebben van die dingen last. Zucht, ik denk dat ik wat ga eten.

tomm
27 augustus 2003, 21:44
en niet te vergeten Ruanda en Urundi, onze Belgische Antillen...

C uit W
27 augustus 2003, 23:08
Ik ijver er alang voor dat zeeuws-Vlaanderen Belgisch wordt, net als Maastricht en Frans Vlaanderen. Bedoel je niet Zeeuws Noord -Belgie en Frans- Noord Belgie?

Dimitri
28 augustus 2003, 14:56
In aanvulling op mijn verhaal op de vorige pagina kan ik nog zeggen dat de Nederlandse fractievoorzitters nu wel bereid zijn te praten over individuele banden tussen de Antilliaanse eilanden en Nederland, alleen niet in de vorm van een aparte status. Het zou dan gaan om een soort regionalisering van het land Nederlandse Antillen, waarna de eilanden wel directere banden met Nederland kunnen krijgen maar tegelijkertijd toch onderdeel blijven uitmaken van de Nederlandse Antillen. Vooral de kleinere eilanden vragen om directe banden. Saba (2.000 inwoners) en Sint-Eustatius (3.000 inwoners), de twee kleinste Bovenwindse eilanden, zijn fel voorstander van een provinciale of gemeentestatus voor hun eiland. Ook het Benedenwindse Bonaire (11.000 inwoners) wil graag een directere relatie met Nederland. Sint-Maarten wil dus een Status Aparte en Curaçao lijkt dit ook te willen. (Ik heb het nu alleen over de standpunten van de politici van de verschillende eilanden.)

Nederland weigert voorlopig aparte Statussen Aparte of provinciestatussen te verlenen, omdat dan de Antillen als geheel moeten worden opgeheven, maar dit is alvast een tegemoetkoming naar de eilanden. Het lijkt me alleen geen structurele oplossing, en ik ben bang dat de discussie over de juiste relatie en de irritaties over en weer zullen blijven bestaan. De eilandbewoners zelf schieten er ook niet veel mee op, vrees ik. Maar goed, misschien heeft de volgende Nederlandse regering betere plannen. :roll:

Is het nu wel een beetje duidelijk geworden hoe de situatie op dit moment is? :)

Dimitri
9 april 2004, 11:27
Na 7,5 maand is afgelopen weekeinde het kabinet-Louisa-Godett dan eindelijk gevallen. Maandenlang wanbeleid, of eigenlijk helemaal geen beleid (het uitgewerkte regeerakkoord was nog niet eens goedgekeurd!), komt nu ten einde. De grootste regeringspartij, de autoritaire ex-communistische FOL, kwam helemaal alleen te staan nadat de andere partijen het vertrouwen in de minister van justitie (FOL) hadden opgezegd. Een tot gevangenisstraf veroordeelde adviseur van de FOL, een grote man achter de schermen, verbleef ondanks de reeds lang beëindigde behandeling wegens hartklachten nog altijd in het ziekenhuis, met een eigen kamer en evenveel bezoekrecht als normale ziekenhuispatiënten. De minister van justitie had dit geregeld zonder medeweten van de andere coalitiepartijen of de Staten (het Antilliaanse parlement). Ondanks aandringen van de andere partijen weigerde de minister af te treden, waardoor het kabinet viel.

In de voorbije maanden waren er nog veel meer incidenten te melden. Halverwege viel het kabinet al eens na de veroordeling door de rechter van Anthony Godett, de politiek leider van de FOL. Een aantal partijen vonden dat Godett zijn zetel in de Staten moest opgeven, om de integriteit in de politiek te bewaren. Hij weigerde dat, waarop een aantal partijen hun steun aan het kabinet opzegden. De crisis werd echter bezworen doordat enkele oppositiepartijen hun steun aan het kabinet verleenden.
Andere trieste incidenten waren het toekennen van partijgenoten op allerlei overheidsposten, het uitschelden en fysiek aanvallen door minister-president Mirna Louisa-Godett van een journalist tijdens een persconferentie, en het van racisme beschuldigen van de rechtelijke macht door de FOL vanwege allerlei veroordelingen van FOL-kopstukken. De spanningen tussen de bevolkingsgroepen, die altijd vredig hebben samengeleefd op de Antillen, werd opgevoerd door een anti-blanke en anti-Nederlandse houding aan te nemen.
Ondertussen is de criminaliteit op Curaçao enorm gestegen door het instellen van zeer succesvolle 100%-controles op drugs op de vliegtuigen naar Nederland. Drugshandelaars kunnen hun waar niet meer in Europa krijgen en daar verkopen, waardoor ze hun verplichtingen tegenover hun opdrachtgevers niet kunnen voldoen en op andere manieren aan geld moeten komen, om niet geliquideerd te worden. Het gevolg is een forse stijging van het aantal overvallen en moorden op het eiland. Ook de soms schrijnende armoede blijft een groot probleem.

Alle hoop is nu gevestigd op een nieuwe regering - velen pleiten voor een zakenkabinet dat boven de partijen staat - om de gigantische problemen op te lossen. Voor dit jaar staat ook een evaluatie van de relatie met Nederland op het programma, vergezeld van referenda onder de bevolking. Het is duidelijk dat de huidige Antilliaanse constructie, waarin Curaçao de andere eilanden domineert en hen met zijn problemen opzadelt, z'n langste tijd heeft gehad. Bevoegdheden van de Antilliaanse landsregering zouden zoveel mogelijk overgedragen moeten worden naar zowel de eilanden als de rijksregering (de facto Nederland). Sommige eilanden kiezen wellicht zelfs voor een provinciestatus. Ondertussen loopt ook een discussie over aansluiting van de eilanden bij de Europese Unie.

Het is dus afwachten wat er in de toekomst gaat gebeuren, maar vaststaat dat er grote veranderingen nodig zijn.

Philips Inc.
9 april 2004, 12:09
Ik hoor net van een Nederlandse vriend (ja flaminganten, wij Belgicisten kennen ook Nederlandse mensen... daar schrik je van he! :roll: ) dat er een crisis is op de Antillen, en dat de mensen daar om onafhankelijkheid vragen.
Ik weet NIETS van dit onderwerp, maar Dimitri zei ooit eens dat daar geen enkel probleem was?
Nu is de vraag, is de toestand daar echt zo kritiek en kunnen de Antillen zich elk moment afscheuren?

Die smerige seperatisten! :twisted: