PDA

View Full Version : Club Brugge in de Champions League


Vlaamse Leeuw
28 augustus 2003, 10:27
Als supporter van de beste club van het land :wink: ben ik zeer blij dat Club Brugge in de Champions League zit. En ondertussen hebben ze toch maar een Duitse èn Europese topclub uitgeschakeld.

Butina van schlemiel tot held
VOETBAL. Ook Club Brugge naar Champions League ondanks verkeerde keuzes Sollied

DORTMUND - Na Anderlecht mag ook Club Brugge vanmiddag in Monaco over de rode loper de Champions League binnenstappen. Blauw-zwart moest in de slotfase van een bloedstollende partij extra-times toestaan. Dat was voor een flink stuk te wijten aan Trond Sollied en doelman Tomislav Butina. De Noor had tot ieders verbazing de Kroaat de voorkeur gegeven op Dany Verlinden, maar Butina flaterde bij zijn eerste ingreep monumentaal. Mendoza kon de lachwekkende openingstreffer ongedaan maken, maar dat volstond niet. Bij het nemen van de strafschoppen veranderde Butina van schlemiel tot held van de avond.


,,Ik moet de beste keeper en de beste spelers kiezen'', zei Trond Sollied maandag. De twee wissels die hij doorvoerde, waren evenveel vergissingen. Nastja Ceh, die vorig seizoen was uitgegroeid tot de vaste spelmaker van blauw-zwart, moest plaats ruimen voor Alin Stoica. Nog opzienbarender was dat Tomislav Butina het Brugse doel verdedigde. Dany Verlinden werd na één blunder in de heenmatch en een beoordelingsfout tegen La Louvière bij het huisvuil gezet. Butina, die slechts in een paar oefenwedstrijden aan de bak mocht, werd voor dit superbelangrijke duel tot eerste doelman gebombardeerd. Trond Sollied verwachtte immers veel hoge ballen richting Koller.

De eerste bal van de avond kwam echter over de grond. Bij een onschuldige terugspeelbal van Van der Heyden meende Butina zich een fantasietje te kunnen permitteren en verspeelde het leer als een beginneling. Amoroso nam het geschenk in dank aan. De eerste officiële actie van de Kroaat in Brugse loondienst zou niet misstaan in ,,De leukste eeuw''.

Butina bezorgde zijn ploeg niet alleen een mokerslag, maar veranderde ook het beeld van de wedstrijd. Club was verplicht om te scoren om nog een kans op kwalificatie te mogen koesteren. Dortmund mocht, zonder de minste inspanning, de wedstrijd met een goal voorsprong beginnen, maar ging er absoluut niet beter door voetballen. Butina maakte een schot van Rosicky en een deviatie van Amoroso onschadelijk, maar Club werd niet vastgezet. Integendeel, de Belgische landskampioen was niet de mindere van de thuisploeg en had op zijn beurt een tikje geluk. Een alles behalve onhoudbare vrije trap van Mendoza rolde op wonderlijke wijze langs de muur en over de doellijn. Verheyen had nogal wat verdienste bij de gelijkmaker, omdat hij het gat creëerde waardoor de bal moest. Als de Engelse ref er een overtreding in had gezien, kon Brugge daar niet over klagen.

Club was weer in de match. Meer, het had plots het beste uitzicht op de Champions League. De alomtegenwoordige Timmy Simons kwam aan de zijlijn Trond Sollied woedend duidelijk maken dat het zo niet verder kon op het middenveld. Stoica kwam te weinig in het stuk voor en recupereerde vooral onvoldoende ballen. Het duurde tot de rust voor de Noorse trainer zijn foute keuze rechtzette.

Gelukkig liep Club in tussentijd geen nieuwe averij op. Reuter plaatste de bal rakelings naast de kruishoek en Amoroso besloot voorlangs. Blauw-zwart kwam op slag van rust nog het dichtst bij een doelpunt. Stoica stuurde Mendoza naar de achterlijn en de Peruaan legde knap terug op Verheyen. Doelman Weidenfeller had echter een scherpe voetreflex in huis.

Borussia maakte ook in de aanvangsfase van de tweede helft geen indruk. Gert Verheyen bracht Club bijna in de problemen met wat sterk op een elleboogstoot geleek en meer had kunnen kosten dan een gele prent. Dat gold ook voor een aanslag van de voorbeeldig spelende Rozehnal.

De Duitsers gingen meer druk en tempo ontwikkelen en de bezoekers moesten terug; Butina maakte zijn fout een heel klein beetje goed met een uitstekende reactie op een volley van Addo. Hij leek echter te laat te komen op een vrijschop van op dertig meter van Rosicky, maar de bal ging net over. Borussia werd steeds radelozer en zocht wanhopig met lange ballen naar Jan Koller. Addo miste de kans van de avond, maar wisselspeler Fernandez legde met zijn eerste balcontact het leer op het voorhoofd van de ook ingevallen Ewerthon en die kopte raak.

Club counterde enkele keren gevaarlijk langs een uitstekend ingevallen Ceh, maar miste de koelbloedigheid en ook toch wel de pure klasse om de klus af te maken. In de verlenging kwamen de bezoekers zwaar in de verdrukking. Amoroso en Ewerthon lieten echter opgelegde kansen aan zich voorbijgaan. Club moest de kelk tot de bodem ledigen toen Rozehnal een tweede gele kaart kreeg. De Cock mocht blij zijn dat hij in de allerlaatste minuten geen strafschop vanwege handspel tegen kreeg. Bij het nemen van de strafschoppen was Club de betere en gaat over de twee partijen verdiend door.

BOR. DORTMUND 2

CLUB BRUGGE 1

(Strafschoppen 2-4)

TOESCHOUWERS: 60.000

SCHEIDSRECHTER: Riley (Eng)

DOELPUNTEN: 3' Amoroso 1-0, 27' Mendoza 1-1, 87' Ewerthon 2-1

STRAFSCHOPPENREEKS: Amoroso 0-0, Simons 0-1, Bergdolmo 0-1, Ceh 0-2, Koller 1-2, De Cock 1-3, Fernandez 2-3, Mendoza 2-4.

BOR. DORTMUND: Weidenfeller; Bergdölmö, Wörns, Madouni (75' Ewerthon); Addo, Reuter (85' Fernandez), Kehl, Rosicky, Dédé; Koller, Amoroso.

CLUB BRUGGE: Butina; De Cock, Clement, Simons, Rozehnal, Van der Heyden; Englebert, Simons, Stoica (46' Ceh); Verheyen (114' Maertens); Martens (82' Saeternes); Mendoza.

GELE KAARTEN: 23' Mendoza, 24' De Cock, 37' Reuter, 42' Addo, 53' Verheyen, 67' Kehl, 93' Dédé

RODE KAARTEN: 112' Rozehnal (tweemaal geel)

http://www.standaard.be/assets/images_upload/f280803s.jpg

Bron: De Standaard

Jorge
28 augustus 2003, 11:06
FCB Olé Olé!!!

http://users.skynet.be/sky58325/fotos/ring.gif

Nu hopen op een goeie loting... 8)

C uit W
28 augustus 2003, 12:48
Wat een spannende match.
En wat een keeper.
Brugge kan wat Ajax gedaan heeft, stunten. We hebben het potentieel.
Die match was toch heel wat anders dan anderlecht krakaw he ;)

Zeno!
28 augustus 2003, 14:35
http://www.standaard.be/assets/images_upload/f280803s.jpg
From zero to hero... Proficiat Butina en FCB!

Kempen
28 augustus 2003, 15:33
Ik las al eerst from "zeno" to hero. :wink:

Vlaamse Leeuw
28 augustus 2003, 15:40
En de groep van Club Brugge is groep H en bestaat uit:

AC Milan
Celta de Vigo
Ajax
Club Brugge

En de groep van Anderlecht is groep A en bestaat uit:

Bayern München
Olympique Lyon
Celtic
Anderlecht

Bruno*
28 augustus 2003, 16:54
Wie had gisteren na 3 minuten kunnen zeggen dat die keeper (die we toen ongetwijfeld allemaal vervloekt hebben, samen met Sollied) de matchwinnaar zou worden?

C uit W
28 augustus 2003, 16:58
Al die Leeuwen gezien ? 8)

Maar ik denk dat ze maar 10% kans hebben, met die loting ..

Pieterjan
28 augustus 2003, 17:07
En de groep van Club Brugge is groep H en bestaat uit:

AC Milan
Celta de Vigo
Ajax
Club Brugge

En de groep van Anderlecht is groep A en bestaat uit:

Bayern München
Olympique Lyon
Celtic
Anderlecht

Makkelijk zullen ze het niet hebben maar ze hebben tenminste wel een mooie affiche...

Aangebrande Phönix
28 augustus 2003, 17:34
En de groep van Club Brugge is groep H en bestaat uit:

AC Milan
Celta de Vigo
Ajax
Club Brugge

En de groep van Anderlecht is groep A en bestaat uit:

Bayern München
Olympique Lyon
Celtic
Anderlecht

Hmhm.
AC Milan: laatste winnaar van de CL
Celta de Vigo: een van de beste Spaanse ploegen, al een tijdje lonkend naar een CL-ticket, nu ze het hebben, vrees ik voor hun tegenstanders
Ajax: beste Nederlandse ploeg, raakte vorig jaar voorbij iedereen behalve de latere winnaar Milan.

Bayern: Zijn de afgang van vorig jaar nog niet vergeten. Intrinsiek een van de beste 5 ploegen van Europa
Ol. Lyon: Sterke ploeg, maar te kloppen, zo bewees Brugge enige tijd terug (bijna)
Celtic: Kwalitatief misschien niet sterk, maar qua inzet en sfeer rondom het veld de top in Europa. Harde noot.

Ik vrees voor beide ploegen. Misschien maakt Anderlecht net iets meer kans, daar Celtic vorig jaar niet in zijn beste doen was en het met iets minder lastige ploegen opgescheept zit dan de West-Vlamingen.

Dimitri
28 augustus 2003, 17:52
Geweldige prestatie van Club Brugge, maar wel een lastige groep om in te spelen. Ik denk dat AC Milan en Celta de Vigo gewoon 1 en 2 zullen worden, en dat Club met de wedstrijden tegen Ajax de clubkas moet spekken.

Anderlecht en PSV (in een groep met Deportivo la Coruña, AEK Athene en Monaco) geef ik veel meer kansen om de tweede ronde te bereiken. Voor PSV zou het de eerste keer moeten worden. AEK en Monaco moeten, net als Celtic en Lyon, te doen zijn. Ik hoop het echt, want anders zouden we weleens nog verder kunnen zakken op de UEFA-coëfficiëntenranglijst... :cry:

Nou nog afwachten tegen wie Feyenoord morgen loot in de UEFA-beker. :D Ik hoop op een gunstige loting voor ons, want de andere Nederlandse clubs (FC Utrecht, NEC en NAC) geef ik niet veel kans in het Europees voetbal. Hadden ervaren clubs als Heerenveen (finale Intertoto verloren) en Roda JC (één plaats te laag in de competitie) zich nou maar geplaatst... :(

Tantist
28 augustus 2003, 17:55
Wat een spannende match.
En wat een keeper.

Ik had het niet meer gedacht met die 2-1 en die verkeerde rode kaart, zeker niet met die penalties en Butina.

Maar ja, zo zie je maar hee...

Dimitri
28 augustus 2003, 17:57
Ajax: beste Nederlandse ploeg
Moet ik op het blauwe knopje drukken? :evil: :wink:

Zeno!
29 augustus 2003, 09:23
Al die Leeuwen gezien ? 8)
..

Zeker! Schandalig hé! En de tv-commentator zei "kijk de Vlaamse leeuw eens klauwen!"... Hoe durven ze! En dat voor een volk dat zich o zo Belgisch voelt... :roll: Er was geen tricolore vod te bespeuren...

Tantist
29 augustus 2003, 09:42
Al die Leeuwen gezien ? 8)
..

Zeker! Schandalig hé! En de tv-commentator zei "kijk de Vlaamse leeuw eens klauwen!"... Hoe durven ze! En dat voor een volk dat zich o zo Belgisch voelt... :roll: Er was geen tricolore vod te bespeuren...

Viel mij ook op...

Dimitri
29 augustus 2003, 21:59
Hmm, niet zo gunstige lotingen dus.

-Lokeren tegen Manchester City :arrow: heel lastig
-NAC Breda tegen Newcastle United :arrow: normaal gesproken kansloos (maar ik zal eens vragen aan m'n neef of 'ie kaartjes kan regelen 8))
-NEC tegen Wisla Krakau :arrow: waarschijnlijk te moeilijk

Daartegenover staan:
-FC Utrecht tegen het Slowaakse Žilina :arrow: nauwelijks van te verliezen
-Feyenoord tegen FC Kärnten (Karinthië) :arrow: op naar de volgende ronde! :D

Aangebrande Phönix
29 augustus 2003, 22:06
Al die Leeuwen gezien ? 8)
..

Zeker! Schandalig hé! En de tv-commentator zei "kijk de Vlaamse leeuw eens klauwen!"... Hoe durven ze! En dat voor een volk dat zich o zo Belgisch voelt... :roll: Er was geen tricolore vod te bespeuren...

Waarschijnlijk in de bestuurskamer vergeten.

Bruno*
30 augustus 2003, 01:35
Al die Leeuwen gezien ?


Maar ik denk dat ze maar 10% kans hebben, met die loting ..

De échte Vlaming :roll: ...
Waarom zou Brugge niet doorgaan? De leeuw bij Brugge is niet meer dan normaal, dat is tenminste een échte Vlaamse club...

Zeno!
30 augustus 2003, 09:57
De leeuw bij Brugge is niet meer dan normaal, dat is tenminste een échte Vlaamse club...

Probeer je er maar weer uit te lullen, ja.... 8)

Dimitri
30 augustus 2003, 11:26
Maar ik denk dat ze maar 10% kans hebben, met die loting ..

De échte Vlaming :roll: ...
Waarom zou Brugge niet doorgaan?
Jij had liever blind nationalisme gezien i.p.v. realisme?

Mwa, als Brugge derde wordt, kunnen ze gewoon doorgaan in de UEFA-beker. :wink:

Renaud
30 augustus 2003, 12:46
Al die Leeuwen gezien ? 8)
..

Zeker! Schandalig hé! En de tv-commentator zei "kijk de Vlaamse leeuw eens klauwen!"... Hoe durven ze! En dat voor een volk dat zich o zo Belgisch voelt... :roll: Er was geen tricolore vod te bespeuren...

Viel mij ook op...

1) "kijk de Vlaamse leeuw eens klauwen!" :arrow: had dan naar RTBF gekeken; daar zeggen ze zo'n lelijke woorden niet. BTW, die franstalige commentatoren zaten serieus wat meer te supporteren dan de Vlaamse flutcommentatoren gesponserd door dexia en vtm!
2) naar analogie: bij de enige echte grootste ploeg van België is er geen Vlaams welpje te bespeuren. => RSCA 8)

H. Guderian
30 augustus 2003, 13:17
Pffff... al die strontploegskes...

Niets gaat boven:
http://lazio.go.ro/sigla.jpg

http://www.padronidiroma.it/homepage.htm

http://www.irriducibili.com/

http://www.irriducibili.com/gallery_img/derby/40.jpg

http://www.irriducibili.com/gallery_img/curva/23.jpg

http://www.irriducibili.com/gallery_img/curva/59.jpg

Rudysfonduehuisje
30 augustus 2003, 14:43
Wat een spannende match.
En wat een keeper.
Brugge kan wat Ajax gedaan heeft, stunten. We hebben het potentieel.
Die match was toch heel wat anders dan anderlecht krakaw he ;)

Die twee matchen hadden waren totaal verschillend. Anderlecht moest controleren vanuit het middenveld en ietwat behoudend spelen om niet gepakt te worden op de counter. Ze hebben dat schitterend gedaan, al geeft dat geen spektakelvoetbal. Bij Brugge lagen de kaarten totaal anders, zij moesten er volop voor gaan, alles of niets.

Als Anderlechtsupporter ben ik blij voor het Belgisch voetbal dat beide teams doorgaan.

Bruno*
31 augustus 2003, 02:50
Maar ik denk dat ze maar 10% kans hebben, met die loting ..

De échte Vlaming :roll: ...
Waarom zou Brugge niet doorgaan?
Jij had liever blind nationalisme gezien i.p.v. realisme?

Mwa, als Brugge derde wordt, kunnen ze gewoon doorgaan in de UEFA-beker. :wink:

Laat eerst Ajax er maar eens van winnen; hoop maar dat alle Belgen daar speelklaar zijn. :twisted:

Bruno*
31 augustus 2003, 02:51
De leeuw bij Brugge is niet meer dan normaal, dat is tenminste een échte Vlaamse club...

Probeer je er maar weer uit te lullen, ja.... 8)

Tiens, Zeno, heb jij bij Anderlecht al veel leeuwenvlaggen gezien?

Dimitri
31 augustus 2003, 10:40
Laat eerst Ajax er maar eens van winnen; hoop maar dat alle Belgen daar speelklaar zijn. :twisted:
Verwacht je nu dat ik Ajax ga verdedigen? 8O

Bruno*
31 augustus 2003, 18:29
Waarom niet? Je bent toch van 't zelfde VOLK? :twisted:

Dimitri
31 augustus 2003, 18:32
Waarom niet? Je bent toch van 't zelfde VOLK? :twisted:
Brugge is dat toch ook? :twisted:

Trouwens, wat dat met CLUBvoetbal te maken heeft is mij een raadsel. Ben jij eigenlijk wel een voetbalsupporter?

ossaert
31 augustus 2003, 18:51
1) "kijk de Vlaamse leeuw eens klauwen!" :arrow: had dan naar RTBF gekeken; daar zeggen ze zo'n lelijke woorden niet. BTW, die franstalige commentatoren zaten serieus wat meer te supporteren dan de Vlaamse flutcommentatoren gesponserd door dexia en vtm!

Bwah, ik heb Club Brugge - BVB Dortmund gevolgd op de Duitse televisie, en als je één en ander vergelijkt, valt het met dat 'meesupporteren' nog best mee. Heeft u overigens al eens een wedstrijd op de Nederlandse of de Italiaanse televisie gezien, laat staan de Turkse (ik spreek geen woord Turks, maar dat is hoegenaamd geen hinderpaal)?

ossaert
31 augustus 2003, 18:54
Hmm, niet zo gunstige lotingen dus.

-Lokeren tegen Manchester City :arrow: heel lastig
-NAC Breda tegen Newcastle United :arrow: normaal gesproken kansloos (maar ik zal eens vragen aan m'n neef of 'ie kaartjes kan regelen 8))
-NEC tegen Wisla Krakau :arrow: waarschijnlijk te moeilijk

Daartegenover staan:
-FC Utrecht tegen het Slowaakse Žilina :arrow: nauwelijks van te verliezen
-Feyenoord tegen FC Kärnten (Karinthië) :arrow: op naar de volgende ronde! :D

1. NEC is niet te kloppen!

2. Weet jij toevallig iets meer over die leeuwenvlaggen die overal in het NAC-stadion te zien zijn?

Dimitri
31 augustus 2003, 19:05
1. NEC is niet te kloppen!
:wink:
2. Weet jij toevallig iets meer over die leeuwenvlaggen die overal in het NAC-stadion te zien zijn?
Leeuwen zitten in het logo van de club, en omdat de clubkleuren toevallig geel/wit/zwart zijn, lijkt het Vlaams. Misschien zijn er ook wel veel Vlaamse supporters, dat weet ik niet precies.

http://www.noduck.nl/nacmovies/new/images/logo.jpg

Antoon
31 augustus 2003, 20:58
Wat een spannende match.
En wat een keeper.

Ik had het niet meer gedacht met die 2-1 en die verkeerde rode kaart.


http://users.skynet.be/ChristianBauwens/arbitragebril.jpg