PDA

View Full Version : 't is begonnen


driewerf
31 juli 2006, 11:12
't is begonnen.
De eerste LSP-affiches hangen op de eerste verkiezingsborden.

Proletariër
31 juli 2006, 11:34
ge kon nie ff ne foto posten mee de bewijzen he, want iedereen kan dat zeggen he :p

driewerf
31 juli 2006, 11:39
ik heb helaas geen digitaal fototoestel. Maar je kan altijd even naar Mechelen komen en de borden vlak bij het Fort van Walem gaan bewonderen.

1handclapping
31 juli 2006, 11:53
Een kleine actieve partij.. als dusdanig moet het mogelijk zijn eens op te geven in welke gemeenten u opkomt en wat de specifieke programmapunten zijn ten bate van die gemeentebewoners die u eventueel mee wil gaan besturen. Ik maak al geruime tijd "reklame" voor een doortastende methode
om de armoede radikaal af te schaffen. Maar niemand heeft daar interesse voor, deels omdat men armoede op andere wijzen gedefinieerd wil zien.

Jaani_Dushman
31 juli 2006, 12:35
als dusdanig moet het mogelijk zijn eens op te geven in welke gemeenten u opkomtDat zou idd zeer handig zijn. Aangezien hier in Erpe-Mere Groen! opkomt in kartel SP.a, hoop ik dat LSP of PVDA hier opkomt. Want blanco stemmen is ook toch maar een weggegooide stem.

pinbag
31 juli 2006, 13:15
zeg is een lsp partij lid op een groen-onnafhankelijke lijst toegelaten ?

Jaani_Dushman
31 juli 2006, 13:22
zeg is een lsp partij lid op een groen-onnafhankelijke lijst toegelaten ?Zal waarschijnlijk afhangen van gemeente tot gemeente. Denk ik.

Pelgrim
31 juli 2006, 14:03
zeg is een lsp partij lid op een groen-onnafhankelijke lijst toegelaten ?

ik kan ni voor lsp beslissen, maar in een gemeente waar de lsp maar één lid heeft en er dus helemaal geen kieslijst kan opgesteld worden zou dat wel een optie kunnen zijn.

Zijn er nog andere partijen die gaan meedoen (KP, SAP, ?)

En in Antwerpen wordt het wellicht weer LSP versus PVDA zeker?

tony p
31 juli 2006, 14:31
wat moeten de losers doen die alleen op de gebruikelijke burgerlijke partijtjes kunnen stemmen?

Jaani_Dushman
31 juli 2006, 15:08
wat moeten de losers doen die alleen op de gebruikelijke burgerlijke partijtjes kunnen stemmen?'t Is erg, hé? In Antwerpen krijgen ze de keuze tussen LSP en PVDA, en in de rest van Vlaanderen mag je al tevreden zijn dat je mag stemmen op de CVP als meest linkse partij... :-(

Pelgrim
31 juli 2006, 15:16
ja, wij hebben hier een euh... luxeprobleem. Zeg het me maar eens: pvda of lsp?

driewerf
31 juli 2006, 15:23
ik kan ni voor lsp beslissen, maar in een gemeente waar de lsp maar één lid heeft en er dus helemaal geen kieslijst kan opgesteld worden zou dat wel een optie kunnen zijn.

Zijn er nog andere partijen die gaan meedoen (KP, SAP, ?)

En in Antwerpen wordt het wellicht weer LSP versus PVDA zeker?
het is niet LSP versus PVDA. Het is een antikapitalistische stem versus een stem voor de burgerlijke partijen.

driewerf
31 juli 2006, 15:25
zeg is een lsp partij lid op een groen-onnafhankelijke lijst toegelaten ?
dat zou nogal inconsequent zijn: gezien de strapatsen van Groen! die in Mechelen samen opkomen met de VLD, gezien dat Groen er niet vies voor was om mee een besparingspolitiek te voeren toen ze in de regering zaten, zouden we niets op die lijst kunnen gaan doen.

groen!?
31 juli 2006, 15:46
dat zou nogal inconsequent zijn: gezien de strapatsen van Groen! die in Mechelen samen opkomen met de VLD, gezien dat Groen er niet vies voor was om mee een besparingspolitiek te voeren toen ze in de regering zaten, zouden we niets op die lijst kunnen gaan doen.

dat Groen! mechelen samen met de VLD opkomt vind ik onbegrijpelijk... bij ons in de gemeente kregen we al existentiële twijfels nadat spirit had gevraagd om een paar plaatsen op onze lijst :-)

Pelgrim
31 juli 2006, 16:03
het is niet LSP versus PVDA. Het is een antikapitalistische stem versus een stem voor de burgerlijke partijen.

en in de praktijk is het wel LSP versus PVDA. Want als LSP drie procent haalt en PVDA drie procent, gebeurt er geen bal, terwijl ze samen zes hadden gehaald en misschien wel een verkozene.

solidarnosc
31 juli 2006, 18:08
en in de praktijk is het wel LSP versus PVDA. Want als LSP drie procent haalt en PVDA drie procent, gebeurt er geen bal, terwijl ze samen zes hadden gehaald en misschien wel een verkozene.

1+1 is niet altijd gelijk aan 2. Nu, dat is ook één van de redenen waarom we meewerken aan de NAP.

Pelgrim
31 juli 2006, 18:37
nee, inderdaad ni, maar ondertussen zit ik wel met de vraag: wie oh wie?

TommyMax2
31 juli 2006, 20:11
Hebben jullie een programma voor de gemeenteraadsverkiezingen?

Ambiorix
31 juli 2006, 20:17
ja, wij hebben hier een euh... luxeprobleem. Zeg het me maar eens: pvda of lsp? allebei zo belgicistisch als de pest:-(
en nu kan je je afvragen of dat er toe doet op lokaal vlak. Wel, dat vraag ik me ook af voor de revolutionairen.

Pelgrim
31 juli 2006, 23:18
komt er ook nog eens bij :?

solidarnosc
31 juli 2006, 23:41
We zijn helemaal niet Belgicistisch.

Pelgrim
1 augustus 2006, 09:25
Wat ik eigenlijk niet begrijp is waarom er op lokaal gemeentelijk vlak niet kan samengewerkt worden . Het gaat dan doorgaans om lokale aangelegenheden, geen grote vraagstukken, en rond de meeste programmapunten kunnen de klein linksen toch wel een consensus bereiken, denk ik.

guerin
1 augustus 2006, 09:34
Wat ik eigenlijk niet begrijp is waarom er op lokaal gemeentelijk vlak niet kan samengewerkt worden . Het gaat dan doorgaans om lokale aangelegenheden, geen grote vraagstukken, en rond de meeste programmapunten kunnen de klein linksen toch wel een consensus bereiken, denk ik.

Idd en als het op dat niveau niet kan belooft het voor de nieuwe partij...Blibaar primeren het eigen gelijk!

Proletariër
1 augustus 2006, 10:54
PVDA wil niet.

TommyMax2
1 augustus 2006, 14:41
Ik vind het ook niet nodig om de LSP en de PVDA samen te laten gaan. Ik lees dat de LSP vooral mensen wil aanspreken om actief te worden (voor dat nieuwe project wss?), de PVDA heeft ook ook duidelijke doelstellingen om in zijn prioritaire gemeenten/districten verkozenen te hebben (La Louvière, Molenbeek, Herstal, Genk, Zelzate en de Antwerpse districten Deurne en Hoboken) en men heeft veel enquêtes gedaan om een programma op te stellen. Twee volwaardige doelstellingen, dus laat maar apart opkomen.

Ambiorix
1 augustus 2006, 14:43
LSP is trotskistisch
PVDA is maoistisch.

toch een verschil zou ik zeggen?

Proletariër
1 augustus 2006, 15:14
oh maoisten! ist echt?

Pie
1 augustus 2006, 15:18
Wat ik eigenlijk niet begrijp is waarom er op lokaal gemeentelijk vlak niet kan samengewerkt worden . Het gaat dan doorgaans om lokale aangelegenheden, geen grote vraagstukken, en rond de meeste programmapunten kunnen de klein linksen toch wel een consensus bereiken, denk ik.

Waar is er een probleem van gemeentelijke concurrentie tussen PVDA en LSP waar de ene de andere zou kleinhouden door naast mekaar te werken?
In Zelzate? In Genk? In Hoboken? In Deurne? In Herstal? In Charleroi?
(enzovoort, enzovoort)
Verbeter me als het niet juist is maar volgens mij heeft LSP ook niet veel gemeentelijke werking (buiten daar in Gent in die wijk).

Dus dat probleem dat jij niet begrijpt, heeft zich volgens mij eigenlijk nog nooit voorgedaan.


PVDA wil niet.


Ik vind LSP eigenlijk ook helemaal niet DE organisatie waarmee samengewerkt moet worden, er zijn zoveel mensen en organisaties die interessanter zijn (zeker op gemeentelijk vlak)

Pie
1 augustus 2006, 15:20
Buiten haar roots is er niet zoveel maoïstisch aan de PVDA hoor.

solidarnosc
2 augustus 2006, 00:31
Persmededeling PVDA • De PVDA over de oprichting van een nieuwe linkse partij

Persdienst Partij van de Arbeid van België
01-08-2006

Sinds twee jaar is de PVDA bezig haar partij te vernieuwen. Dokter Dirk Van Duppen lanceerde het Kiwi-model voor een goedkoper en beter geneesmiddelenbeleid. Tijdens het generatiepact verdedigde de PVDA het behoud van de brugpensioenen. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2006 zal de partij ook een voorstel lanceren voor goedkopere gas- en electriciteitsprijzen door de oprichting van gemeentelijke energiebedrijven. De vernieuwing van de PVDA drukt zich vooral uit in de slogan 'eerst de mensen, niet de winst'.

De breuk met een zekere opbodpolitiek uit het verleden en de nieuwe wind die door de PVDA waait zorgde voor 25% nieuwe leden op enkele maanden tijd. Na het Generatiepact maakten 600 mensen, vooral arbeiders en syndicalisten, de keuze lid te worden van de PVDA . De PVDA staat ook lokaal sterk in Hoboken (7%), Zelzate (13%), Herstal (7%) waar ondermeer de 'dokters voor het volk' in de groepspraktijken van Geneeskunde Voor Het Volk actief zijn. In grotere steden zoals Antwerpen zelf haalt de PVDA 2% (2000), in La Louvière 2,5% (2004).

De PVDA is dagelijks en aan 114 bedrijven in heel het land (zie lijst), een uniek gegeven in ons politiek landschap. Ze is actief in 22 steden en gemeenten in heel het land, en is daarmee meteen de enige nationale arbeiderspartij. De PVDA telt vandaag 2.700 leden en is daarmee meteen de grootste politieke kracht links van SP.a en Groen!

De PVDA is verheugd over het nieuw elan dat tijdens de strijd tegen het Generatiepact is ontstaan. Vooral links van de SP.a en Groen! zagen we vier bewegingen van arbeiders en syndicale militanten

(a) een deel van het traditionele SP.a-publiek kiest voor de vernieuwing van de PVDA Sinds de inzet tijdens het generatiepact, en het Kiwi-model van dokter Dirk Van Duppen, werden 600 mensen lid van de PVDA, dat is een kwart meer leden op enkele maanden tijd. (www.solidair.org (http://www.solidair.org))

(b) een tweede deel blijft geloven in 'verlinksing SP.a' en zit in SP.a Rood. De PVDA gelooft niet in een verlinksing van de SP.a. Alle zes de pogingen om de SP te verlinksen in de 120-jarige geschiedenis van die partij zijn allen jammerlijk gestrand. Toch houden we de hand gereikt aan alle linkse militanten binnnen de SP.a en willen rond concrete punten samenwerken. (http://www.sp-a-rood.be/ (http://www.sp-a-rood.be/)) Zie: De PVDA reikt hand aan initiatieven links van SP.a

(c) een derde deel, voornamelijk syndicale militanten, wil wel breken met de SP.a maar wil géén nieuwe partij oprichten. Onder hen hebben BBTK secretaris Rik Vermeersch (Brussel-Halle-Vilvoorde), voormalige ABVV-voorzitter Georges Debunne, Luc Desmedt (directeur Humanistisch Vrijzinnige Vereniging), Oscar Steenhout (ererector VUB), Lydia Chagoll (cineaste), Georges Spriet (secretaris vzw Vrede) de 15 December Beweging opgericht en willen niet direct een nieuwe partij maar een 'beweging'. Ondertussen hebben meer dan 120 secretarissen, delegees, militanten, professoren en anderen het Manifest van de 15 December Beweging ondertekend en een eigen Identiteitskaart uitgewerkt. De PVDA juicht de oprichting van de 15 December Beweging toe. Maar zal haar eigenheid en dynamiek, zoals die wordt uitgedrukt in de Identiteitskaart van de 15DB, tenvolle respecteren.(http://15decemberbeweging.blogspot.com/ (http://15decemberbeweging.blogspot.com/))

(d) een relatief klein deel, een vierde, wil met Jef Sleeckx, de LSP en de SAP een nieuwe partij oprichten onder de noemer Comité voor een Andere Politiek. Het initiatief wordt vooral gedragen door de LSP die haar eigen organisatie wil ontbinden voor een 'nieuwe partij'. Wij wensen Sleeckx veel succes maar denken dat het avontuur niet kan lukken en hetzelfde lot is beschoren als Gauches Unies na de staking tegen het Globaal Plan in 1994 (electorale mislukking) (http://www.anderepolitiek.be/ (http://www.anderepolitiek.be/))

In tegenstelling tot eerdere berichten in de media zal de PVDA zichzelf niet ontbinden om exclusief voor dit laatste project te kiezen. De PVDA reikt de hand naar álle initiatieven links van, en zelfs links in, de SP.a. We hebben een uitstekende verstandhouding zowel met activisten van SP.a Rood, 15 December Beweging als met Jef Sleeckx. De PVDA werkt verder aan de vernieuwing van de partij, en concentreert zich voorlopig op de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2006*, en de campagne om dokter Dirk Van Duppen te doen verkiezen bij de parlementsverkiezingen in 2007.

namens de PVDA,
Peter Mertens
woordvoerder


Wat moeten we hier van denken? Wat was de noodzaak om dit persbericht in de wereld te sturen pas een dag nadat het initiatief van Sleeckx e.a voor de eerste keer de media haalde? Een fout van de Standaard rechtzetten of mist binnen de arbeidersbeweging strooien? Het enigste wat ik me kan bedenken is dat de PVDA probeert om de oprichting van de nieuwe beweging/partij te verwateren door een hele resem van dingen op te sommen nog voor we goed en wel gestart zijn zodat niemand door het bos de bomen ziet, laat staan het inititiatief van Sleeckx e.a. Ik vind de teneur waarmee ze het initiatief van Sleeckx omschrijven allesbehalve oprecht en contrasteert ook sterk met de manier waarmee ze de andere "initiatieven" bespreken. Ze proberen volkomen onterecht om het initiatief van Sleeckx, Debunne en Van Outrieve om te dopen tot een LSP-initiatief, altans die suggestie te wekken. We hebben ook in iedere publicatie, pamflet, artikel dat de laatste 10 jaar van ons is verschenen gezegd dat we LSP niet zullen ontbinden, althans niet in het huidig stadium. Idem dito voor de SAP en andere organisaties die meewerken. Peter Mertens weet dit zeer goed en ik begrijp dan ook niet waarom hij dit in een persbericht schrijft. Daarnaast blazen ze het initiatief SP.a rood en de 15december beweging buiten alle proporties op. Sinds wanneer is een petitielijst een "beweging"? Er staan 120 namen op van mensen die heel wat zouden kunnen doen mochten ze effectief besluiten om ook wat te gaan doen. Het klopt ook helemaal niet dat die laatste 2 groter of belangrijker zouden zijn dan het initiatief van Sleeckx. De tweede naam die ze overigens opsommen in die 15december beweging is overigens een zekere Debunne. (De eerste is dacht ik lid van de PVDA maar ik kan me vergissen) Ik vind het voor de rest behoorlijk absurd voor een partij die decennia meedoet aan verkiezingen zonder dacht ik ooit boven de 1% uit te komen (nationaal) om dit inititiatief af te kraken op basis van hetzelfde electorale criterea. Het is duidelijk dat op dit moment de PVDA absoluut CAP niet ziet zitten, in tegenstelling tot wat we uit de Standaard hadden kunnen opmaken (tot daar aan toe mocht het daar bij blijven) en dat ze zo heb ik de indruk bereid zijn om de CAP stokken in de wielen te steken wellicht omdat en daar komt de aap uit de mouw "de campagne om dokter Dirk Van Duppen te doen verkiezen bij de parlementsverkiezingen in 2007. " Nu mocht dat het probleem zijn dan denk ik wel dat daar een mouw aan te passen is. Ik denk zowieso dat Van Duppen alleen kans maakt om verkozen te worden als ie wordt gesteund door alle krachten ter linkerzijde. Als anderen een ander gedacht hebben shoot.

Praetorian
2 augustus 2006, 00:58
O ja, on topic: ik stem in mijn gemeente op PvdA.

de limburgse leeuw
2 augustus 2006, 03:16
O ja, on topic: ik stem in mijn gemeente op PvdA.

Ik kan in mijn gemeente helaas geen PVDA stemmen. Nu schijnt het wel dat Groen! er toch een lijst zou indienen, maar ik vraag me af met wie en hoe ?

In ieder geval reden genoeg om te werken aan Een Andere Politiek, zodat we in 2007 tenminste weten waarop we kunnen stemmen.

Wat ik met de gemeenteraadsverkiezingen zal doen weet ik nog niet. Er is geen enkele partij waar ik met overtuiging op zou kunnen stemmen.

Pelgrim
2 augustus 2006, 09:49
pvda schiet zichzelf in de schoenen. Al decennialang modderen ze aan, waarom zouden ze nu plots wel iemand het parlement in kunnen sturen? Ze zouden beter net gebruik maken van deze mogelijkheid, maar daar zijn ze blijkbaar te trots op.

Lieven Corneillie
2 augustus 2006, 10:59
Al dat gekrakeel en geruzie heeft al sinds het einde van de 19de eeuw geregeld voor nederlagen gezorgd voor de globale linkerzijde . Als linkse katholiek, onafhankelijk van eender welke beweging of partij, wordt ik er steeds weer door geshockeerd dat linkse krachten bij momenten evenveel (of zelfs meer) energie steken in onderlinge confrontaties als in de bestrijding van de gemeenschappelijke "vijand". Waar Vlaams Blok/ Belang in haar 27-jarige geschiedenis verschillende radicaal rechtse en naderhand ook wat minder radicaal rechtse tendenzen (die vaak onderling zeer verschillende accenten leggen) rond zich heeft kunnen verzamelen, blijft de linkerzijde zich verliezen in theoretische discussies uit het verleden.
Van de verschillende kleinlinkse partijtjes een (middel)grote linkse beweging maken, hoeft toch geen eenheidsworst betekenen. Een gezonde discussie kan heel constructief zijn.
Ik kan en wil mij niet engageren in één van de huidige partijen, maar eventueel wel in een links alternatief als dat gedragen wordt door de hele linkerkant: de kleinlinkse partijen, maar ook mensen uit vakbonden en ngo's die solidariteit en rechtvaardigheid zeer hoog in het vaandel dragenzonder daarbij een bepaald -isme aan te hangen. Dit zou dan moeten kunnen uitmonden in een politiek programma, gebaseerd op de huidige noden, zonder dat partijtjes die op zichzelf electoraal niks voorstellen als voorwaarde voor hun deelname hun theoretische stokpaardjes erin verwerkt willen zien.

de limburgse leeuw
2 augustus 2006, 14:55
Al dat gekrakeel en geruzie heeft al sinds het einde van de 19de eeuw geregeld voor nederlagen gezorgd voor de globale linkerzijde . Als linkse katholiek, onafhankelijk van eender welke beweging of partij, wordt ik er steeds weer door geshockeerd dat linkse krachten bij momenten evenveel (of zelfs meer) energie steken in onderlinge confrontaties als in de bestrijding van de gemeenschappelijke "vijand". Waar Vlaams Blok/ Belang in haar 27-jarige geschiedenis verschillende radicaal rechtse en naderhand ook wat minder radicaal rechtse tendenzen (die vaak onderling zeer verschillende accenten leggen) rond zich heeft kunnen verzamelen, blijft de linkerzijde zich verliezen in theoretische discussies uit het verleden.
Van de verschillende kleinlinkse partijtjes een (middel)grote linkse beweging maken, hoeft toch geen eenheidsworst betekenen. Een gezonde discussie kan heel constructief zijn.
Ik kan en wil mij niet engageren in één van de huidige partijen, maar eventueel wel in een links alternatief als dat gedragen wordt door de hele linkerkant: de kleinlinkse partijen, maar ook mensen uit vakbonden en ngo's die solidariteit en rechtvaardigheid zeer hoog in het vaandel dragenzonder daarbij een bepaald -isme aan te hangen. Dit zou dan moeten kunnen uitmonden in een politiek programma, gebaseerd op de huidige noden, zonder dat partijtjes die op zichzelf electoraal niks voorstellen als voorwaarde voor hun deelname hun theoretische stokpaardjes erin verwerkt willen zien.

Dit zijn wijze woorden, en helaas maar al te waar soms. Toch denk ik dat we onze kans moeten grijpen, met of zonder medewerking van de PVDA. De inzet is te belangrijk om alles wat er tot stand gekomen is nu zomaar te laten liggen en te vergeten.

Lieven Corneillie
2 augustus 2006, 15:04
Dit zijn wijze woorden, en helaas maar al te waar soms. Toch denk ik dat we onze kans moeten grijpen, met of zonder medewerking van de PVDA. De inzet is te belangrijk om alles wat er tot stand gekomen is nu zomaar te laten liggen en te vergeten.

Ik vind ook dat de kans moet gegrepen worden, maar liefst met de PVDA erbij...

Samsa
2 augustus 2006, 15:22
pvda schiet zichzelf in de schoenen. Al decennialang modderen ze aan, waarom zouden ze nu plots wel iemand het parlement in kunnen sturen? Ze zouden beter net gebruik maken van deze mogelijkheid, maar daar zijn ze blijkbaar te trots op.

just. hun dokter van duppen kan toch net zo goed of zelfs waarschijnlijker verkozen raken binnen het CAP

solidarnosc
2 augustus 2006, 15:25
Ik vind ook dat de kans moet gegrepen worden, maar liefst met de PVDA erbij...

Uiteraard maar op dit moment ziet het er allesbehalve uit dat ze mee zullen doen. In 2007 willen ze Van Duppen op een lijst van de PVDA het parlement in krijgen. Volgens mij zit dat er helemaal niet in en maakt Van Duppen meer kans (en dan nog) als ie wordt gesteund door een brede waaier van partijen en organisaties. Naarmate de tijd verstrijkt raakt de Kiwi-discussie ook steeds verder op de achtergrond en tenzij ie nog troeven acher de hand heeft zal hij van het media-toneel verdwenen zijn tegen dan. Ik denk ook niet dat de KWB en andere organisaties die Van Duppen hebben gesteund dat in 2007 zullen doen als ie opkomt op een lijst van de PVDA. Een brede lijst van syndicalisten en activisten is nog iets anders en daar is waar we met de CAP aan willen werken. Van mij mag Van Duppen best de eerste plaats hebben op de lijst hoor in Antwerpen, tenzij misschien andere zware kanonnen in die provincie zich aansluiten bij de CAP en ik denk dat daar het schoentje knelt. Van Duppen is veruit de grootste troef dat de PVDA in Antwerpen op zak heeft en die willen ze absoluut in 2007 uitspelen. Mocht de CAP een succes worden en meer mensen met een zekere verdienste sluiten zich aan bij het initiatief dan is het niet langer zeker dat hij een pole-positie krijgt voor de verkiezingen. Nja jammer dat we op die manier over de poppetjes moeten discussiëren zeker op een moment dat vandaag de dag de linkerzijde niet verder komt dan een resultaat acher de komma.

Praetorian
2 augustus 2006, 15:27
Uiteraard maar op dit moment ziet het er allesbehalve uit dat ze mee zullen doen. In 2007 willen ze Van Duppen op een lijst van de PVDA het parlement in krijgen. Volgens mij zit dat er helemaal niet in en maakt Van Duppen meer kans (en dan nog) als ie wordt gesteund door een brede waaier van partijen en organisaties. Naarmate de tijd verstrijkt raakt de Kiwi-discussie ook steeds verder op de achtergrond en tenzij ie nog troeven acher de hand heeft zal hij van het media-toneel verdwenen zijn tegen dan. Ik denk ook niet dat de KWB en andere organisaties die Van Duppen hebben gesteund dat in 2007 zullen doen als ie opkomt op een lijst van de PVDA. Een brede lijst van syndicalisten en activisten is nog iets anders en daar is waar we met de CAP aan willen werken. Van mij mag Van Duppen best de eerste plaats hebben op de lijst hoor in Antwerpen, tenzij misschien andere zware kanonnen in die provincie zich aansluiten bij de CAP en ik denk dat daar het schoentje knelt. Van Duppen is veruit de grootste troef dat de PVDA in Antwerpen op zak heeft en die willen ze absoluut in 2007 uitspelen. Mocht de CAP een succes worden en meer mensen met een zekere verdienste sluiten zich aan bij het initiatief dan is het niet langer zeker dat hij een pole-positie krijgt voor de verkiezingen. Nja jammer dat we op die manier over de poppetjes moeten discussiëren zeker op een moment dat vandaag de dag de linkerzijde niet verder komt dan een resultaat acher de komma.Laten we hopen dat de rest van het LSP-kader tijdens de interne vergaderingen ook zo toegeeflijk is. ;)

solidarnosc
2 augustus 2006, 15:28
just. hun dokter van duppen kan toch net zo goed of zelfs waarschijnlijker verkozen raken binnen het CAP

Yep, vind ik ook. Het wordt dan wel moeilijker voor de PVDA om zich te profileren en hun partij tijdens de verkiezingen uit te bouwen. De essentie van het probleem is volgens mij gewoon dat de PVDA de noodzaak niet inziet van een nieuwe partij of beweging ter linkerzijde omdat ze van mening zijn dat dit reeds bestaat, zijnde de PVDA. ;-)

solidarnosc
2 augustus 2006, 15:32
Laten we hopen dat de rest van het LSP-kader tijdens de interne vergaderingen ook zo toegeeflijk is. ;)

Wij hebben nooit problemen gehad met de militanten van de PVDA die zich inzetten voor de werkenden en om te erkennen dat veel van die mensen veel bekender zijn en meer prestige genieten dan onze leden. Daaraan gekoppeld is het maar normaal dat mocht de PVDA besluiten om deel te nemen aan de CAP dat daar dan ook rekening mee wordt gehouden. Waar we vaak wel een probleem mee hebben is de modus operandi waarmee de PVDA denkt haar organistie uit te bouwen, wat volgens ons vaak die militanten geen eer aan doet. Denk maar aan dat persbericht.

de limburgse leeuw
2 augustus 2006, 18:00
Uiteraard maar op dit moment ziet het er allesbehalve uit dat ze mee zullen doen. In 2007 willen ze Van Duppen op een lijst van de PVDA het parlement in krijgen. Volgens mij zit dat er helemaal niet in en maakt Van Duppen meer kans (en dan nog) als ie wordt gesteund door een brede waaier van partijen en organisaties. Naarmate de tijd verstrijkt raakt de Kiwi-discussie ook steeds verder op de achtergrond en tenzij ie nog troeven acher de hand heeft zal hij van het media-toneel verdwenen zijn tegen dan. Ik denk ook niet dat de KWB en andere organisaties die Van Duppen hebben gesteund dat in 2007 zullen doen als ie opkomt op een lijst van de PVDA. Een brede lijst van syndicalisten en activisten is nog iets anders en daar is waar we met de CAP aan willen werken. Van mij mag Van Duppen best de eerste plaats hebben op de lijst hoor in Antwerpen, tenzij misschien andere zware kanonnen in die provincie zich aansluiten bij de CAP en ik denk dat daar het schoentje knelt. Van Duppen is veruit de grootste troef dat de PVDA in Antwerpen op zak heeft en die willen ze absoluut in 2007 uitspelen. Mocht de CAP een succes worden en meer mensen met een zekere verdienste sluiten zich aan bij het initiatief dan is het niet langer zeker dat hij een pole-positie krijgt voor de verkiezingen. Nja jammer dat we op die manier over de poppetjes moeten discussiëren zeker op een moment dat vandaag de dag de linkerzijde niet verder komt dan een resultaat acher de komma.

Ik ben het hiermee eens in die zin dat Van Duppen inderdaad voor mijn part de lijst mag trekken in Antwerpen. Ik hoop dat er nog verandering komt in de houding van de PVDA, maar als dat niet het geval is, dan zullen wij toch onze eigen weg moeten gaan. Dan kunnen we alleen maar keihard werken en campagne voeren en hopen dat de kiezer een wijze beslissing neemt in 2007. We zullen dan campagne voeren met een beetje spijtig gevoel soms, als we zien dat er toch weer twee lijstjes ter linkerzijde opkomen, links van Spa/Groen.

Ik wil me niet fixeren op de houding van de PVDA. Als wij met een betere formule en een goed programma meer mensen kunnen bereiken, dan zal het automatisch electoraal afbetalen. Slechter dan 0.4 % kan het waarschijnlijk toch niet worden. Het ultieme streefdoel is in de buurt komen van de kiesdrempel. Maar met 2 % zouden we ook al bewezen hebben dat de formule werkt en dat 1 + 1 + 1 niet altijd alleen maar drie kan zijn. Maar we moeten natuurlijk proberen om onze best te doen ditmaal, om er meer van te maken, om liefst met een dubbele strategie van concrete actie TIJDENS de campagne EN ander politiek werk de aanhang te vergroten. Als we daarna in een betere positie zitten zal de PVDA ook wel inzien dat samenwerking lonend kan zijn en dat het met hun hulp alleen nog verbeterd kan worden. Ik vind het alleen maar spijtig dat ze nu niet meteen meewillen, maar heb er wel begrip voor. Het is alleen een hemeltergend tijdverlies.

Anderzijds begrijp ik volkomen dat ze zich nu allereerst concentreren op de gemeenteraadsverkiezingen. En terecht, want in de actuele situatie zijn zij iets beter geplaatst om eraan mee te doen. Ik vind dus niet dat EAP zich nu moet beijveren om ook nog rap iets te ondernemen net voor de gemeenteraadsverkiezingen. En dat doet EAP ook niet, integendeel, wij zijn het erover eens dat we met de parlementsverkiezingen in 2007 onze slag moeten zien te slaan. En zelfs dat is nog vroeg, maar we kunnen niet eeuwig blijven wachten. Veel mensen wachten ook op een signaal, een duidelijk teken dat het NU OF NOOIT is. Anders schuiven ze het weer gemakkelijk op de lange baan.

Schijnbaar is de aandacht sinds een week enorm toegenomen. En dat kan alleen nog verbeterd worden.

solidarnosc
2 augustus 2006, 18:23
Niemand heeft er denk ik een probleem mee dat de PVDA zich focust op de gemeenteraadsverkiezingen. Dat ze meedoen of niet moeten ze ook zelf beslissen. Zoals je aanhaalt hebben doelbewust beslist om de CAP pas echt te lanceren na de gemeenteraadsverkiezingen om niet in het vaarwater van die campagnes te komen. Ik heb er alleen wat meer probleem mee dat ik de indruk heb dat ze bezig zijn om de oprichting van de CAP te ondermijnen door 1. De suggestie te wekken dat dit een initiatief is van LSP en dat de CAP een soort LSP+ wordt wat absoluut niet het geval is 2. Iedereen op te vrijen die géén nieuwe partij/beweging wil die in 2007 de ambities van de PVDA zou kunnen dwarsbomen. Dat vind ik niet netjes. De argumentatie van de PVDA dat het veel te laat is voor de verkiezingen van 2007 om met iets nieuws te beginnen vind ik ook onzin. Na de verkiezingen in 2007 zal het dan wellicht weer te vroeg zijn. ;)

TommyMax2
2 augustus 2006, 18:30
De PVDA is wel nog altijd wel een revolutionaire partij. Het is niet omdat ze voor verkozenen gaan bij de gemeenteraadsverkiezingen dat het resultaat bij de verkiezingen plots dé indicator wordt om te zien of de PVDA op de goede weg is (in tegenstelling tot de tendens in de tussenkomst van 'solidarnosc' --> een voorbeeld van hoe het niet moet trouwens: de solidarnosc. Ik zie ook geen indicatie dat de PVDA stokken in de wielen zou willen steken: dat soort vooringenomenheid verziekt de zaal alleen maar). Hun werk in de strijd tegen het generatiepact was voor zover ik gezien heb voorbeeldig voor een linkse partij, wat een verschil met wat er vroeger soms werd gedaan door die partij.

De 15 decemberbeweging lijkt me (op basis van die persmededeling) trouwens de enige die vanuit de strijdsyndicalisten ontstaan is. Dat zou dan de belangrijkste groep voor de revolutionaire partijen om goede banden mee te smeden.

de limburgse leeuw
2 augustus 2006, 18:47
De PVDA is wel nog altijd wel een revolutionaire partij. Het is niet omdat ze voor verkozenen gaan bij de gemeenteraadsverkiezingen dat het resultaat bij de verkiezingen plots dé indicator wordt om te zien of de PVDA op de goede weg is (in tegenstelling tot de tendens in de tussenkomst van 'solidarnosc' --> een voorbeeld van hoe het niet moet trouwens: de solidarnosc. Ik zie ook geen indicatie dat de PVDA stokken in de wielen zou willen steken: dat soort vooringenomenheid verziekt de zaal alleen maar). Hun werk in de strijd tegen het generatiepact was voor zover ik gezien heb voorbeeldig voor een linkse partij, wat een verschil met wat er vroeger soms werd gedaan door die partij.

De 15 decemberbeweging lijkt me (op basis van die persmededeling) trouwens de enige die vanuit de strijdsyndicalisten ontstaan is. Dat zou dan de belangrijkste groep voor de revolutionaire partijen om goede banden mee te smeden.

Natuurlijk horen we vaak maar een of twee kanten van een verhaal, maar niet de mening van de PVDA-militanten. Dat komt door de verdeeldheid en opsplitsing in zoveel partijtjes en groeperingen, misschien niet eens door slechte wil van de meerderheid van de linkse activisten.

Maar schijnbaar weet jij zoveel meer over die 15-decemberbeweging ? LIcht mij eens in aub. Toen ze pas gelanceerd werd, de 15-decemberbeweging, meen ik ook online ondertekend te hebben. Maar mijn naam komt niet op die website te staan. Nu zou dat best kunnen omdat ik toch maar een 'kleine garnaal' ben, iemand die geen delegee is in een bedrijf of zo, maar toch...het verwonderde mij dan des te meer om te vernemen dat ook een aantal syndicalisten die WEL delegee zijn en die WEL ondertekenden uit sympathie evenmin vermeld werden. Hoe zou dat komen ? Wie beslist er precies bij de PVDA over WELKE mensen welkom zijn in de 15-decemberbeweging en welke NIET ? Als je me dat kunt vertellen, TommyMax, dan ben ik blij. Omdat dat één van de onopgehelderde kwesties is die nu door sommigen in een negatieve zin geïnterpreteerd worden. En eerlijk gezegd, dan begin ik ook te twijfelen of het niet zo is dat ze dat initiatief analoog aan het onze hebben gelanceerd.

Een Andere Politiek (of hoe het ook zal heten) dient nu te werken aan de eigen opbouw. We staan uiteraard wel open voor eerlijk overleg met anderen, zeker met de PVDA, maar ik vind persoonlijk dat het stadium van discussie nu voldoende gepasseerd is om tot concretere maatregelen/beslissingen te komen. En daar zitten we ook met een tijdsdruk.

We wensen de PVDA natuurlijk ook veel succes met de gemeenteraadsverkiezingen. Ik kan dan helaas niet eens PVDA stemmen, omdat er in mijn gemeente geen PVDA is, noch een andere linkse formatie. Ik zal dus veroordeeld zijn tot blanco of ongeldig stemmen, of een bolleke te kleuren voor de minst schadelijke van de burgerlijke partijen. Maar dat wil ik ook niet doen, ik vind ze allemaal schadelijk.

solidarnosc
2 augustus 2006, 18:47
De PVDA is wel nog altijd wel een revolutionaire partij. Het is niet omdat ze voor verkozenen gaan bij de gemeenteraadsverkiezingen dat het resultaat bij de verkiezingen plots dé indicator wordt om te zien of de PVDA op de goede weg is (in tegenstelling tot de tendens in de tussenkomst van 'solidarnosc' --> een voorbeeld van hoe het niet moet trouwens: de solidarnosc. Ik zie ook geen indicatie dat de PVDA stokken in de wielen zou willen steken: dat soort vooringenomenheid verziekt de zaal alleen maar). Hun werk in de strijd tegen het generatiepact was voor zover ik gezien heb voorbeeldig voor een linkse partij, wat een verschil met wat er vroeger soms werd gedaan door die partij.

De 15 decemberbeweging lijkt me (op basis van die persmededeling) trouwens de enige die vanuit de strijdsyndicalisten ontstaan is. Dat zou dan de belangrijkste groep voor de revolutionaire partijen om goede banden mee te smeden.

De enigste partij die de laatste decennia quasi iedere verkiezingen naar voor schuift dat ze een parlementair mandaat willen binnenhalen is dacht ik de PVDA. In de 4 jaarlijkse PVDA cyclus zijn de laatste 2 jaar voorbehouden om de leden en militanten voor de gek te houden dat een parlementair mandaat er in zit en de volgende 2 jaar om uit te leggen waarom het dit keer weer verkeerd is gegaan. Mij niet gelaten maar volgens mij kunnen ze hun energie nuttiger op een andere manier aanwenden zoals u terecht aanhaalt tijdens de discussies rond het Generatiepact.

De 15decemeber beweging is dacht ik opgestart door vakbondssecretarissen e.a, als u dat "strijdsyndicalisten" wil noemen is dat voor mij gelijk. Inhoudelijk sta ik echter compleet achter het platform alleen is me niet duidelijk wat ze concreet willen bereiken en welke stappen ze willen zetten binnen de periode waarin ik leef.

de limburgse leeuw
2 augustus 2006, 19:08
De enigste partij die de laatste decennia quasi iedere verkiezingen naar voor schuift dat ze een parlementair mandaat willen binnenhalen is dacht ik de PVDA. In de 4 jaarlijkse PVDA cyclus zijn de laatste 2 jaar voorbehouden om de leden en militanten voor de gek te houden dat een parlementair mandaat er in zit en de volgende 2 jaar om uit te leggen waarom het dit keer weer verkeerd is gegaan. Mij niet gelaten maar volgens mij kunnen ze hun energie nuttiger op een andere manier aanwenden zoals u terecht aanhaalt tijdens de discussies rond het Generatiepact.

De 15decemeber beweging is dacht ik opgestart door vakbondssecretarissen e.a, als u dat "strijdsyndicalisten" wil noemen is dat voor mij gelijk. Inhoudelijk sta ik echter compleet achter het platform alleen is me niet duidelijk wat ze concreet willen bereiken en welke stappen ze willen zetten binnen de periode waarin ik leef.

Laat hen toch streven naar een parlementair mandaat. Uiteindelijk is dat de zin van meedoen aan verkiezingen, nietwaar ? Het zou toch ook goed zijn als er in 2007 iemand van EAP in het parlement zou komen, want dan heb je meer toegang tot dossiers enzomeer en kun je beter inspelen op de materie die voorligt.

Maar of verkiezingen onder het huidige bestel zinvol zijn, dat laat ik in het midden. Uiteindelijk werken de machtspartijen toch allemaal samen om de macht te behouden. En ik kan al voorspellen dat ze ons geen enkele opening zullen gunnen, we zullen die zelf moeten maken en ons erdoorwringen.

solidarnosc
2 augustus 2006, 19:11
Laat hen toch streven naar een parlementair mandaat. Uiteindelijk is dat de zin van meedoen aan verkiezingen, nietwaar ? Het zou toch ook goed zijn als er in 2007 iemand van EAP in het parlement zou komen, want dan heb je meer toegang tot dossiers enzomeer en kun je beter inspelen op de materie die voorligt.

Maar of verkiezingen onder het huidige bestel zinvol zijn, dat laat ik in het midden. Uiteindelijk werken de machtspartijen toch allemaal samen om de macht te behouden. En ik kan al voorspellen dat ze ons geen enkele opening zullen gunnen, we zullen die zelf moeten maken en ons erdoorwringen.

Ik heb er geen probleem mee dat ze een parlementair mandaat willen (om de redenen die u aanhaalt) ik heb er alleen een probleem mee dat ze vaak onrealistische electorale doelstellingen naar voor schuiven en op die manier hun leden demotiveren. Allé dat moeten ze uiteindelijk zelf weten.

TommyMax2
2 augustus 2006, 19:20
"Wie beslist er precies bij de PVDA over WELKE mensen welkom zijn in de 15-decemberbeweging en welke NIET ?"

Ik ben daar niet bij (als je weet hoe een vakbond werkt dan weet je dat je niet solo kan gaan spelen bij een delegatie en dat het best de hoofddelegee is die meedoet, zeker als je nog redelijk groen ziet en nog veel moet bewijzen: dat heeft niets te maken met democratie, maar je moet wel in de praktijk een bedrijf vertegenwoordigen natuurlijk).

In ieder geval denk ik niet dat het PVDA initiatief is. Dus bij de PVDA heeft volgens mij niemand iets te zeggen over wie welkom is en wie niet. Waarom zouden ze dan niet gewoon zeggen dat het een PVDA initatief is. Ik zie daar trouwens kameraden bij staan die zeker niets met de PVDA willen te maken hebben, dus daarom dat ik denk dat ze er niets mee van doen hebben.

Praetorian
2 augustus 2006, 19:43
Laten we niet vergeten dat er nog een belangrijk gevecht nodig is die de alliantie noodzakelijk maakt: het fascistisch gevaar van het Vlaams Belang. En hiervoor zal meer nodig zijn dan een concertje.

lombas
2 augustus 2006, 21:02
Als er een Libertarische Partij was in een gemeente zonder LSP of PvdA, konden jullie daar op stemmen :-D

Pelgrim
3 augustus 2006, 10:06
maar de libertariërs zijn blijkbaar nog marginaler dan klein-links :D ;)

Proletariër
3 augustus 2006, 13:27
libertariërs?

Harko
3 augustus 2006, 13:37
Maar schijnbaar weet jij zoveel meer over die 15-decemberbeweging ? LIcht mij eens in aub. Toen ze pas gelanceerd werd, de 15-decemberbeweging, meen ik ook online ondertekend te hebben. Maar mijn naam komt niet op die website te staan. Nu zou dat best kunnen omdat ik toch maar een 'kleine garnaal' ben, iemand die geen delegee is in een bedrijf of zo, maar toch...het verwonderde mij dan des te meer om te vernemen dat ook een aantal syndicalisten die WEL delegee zijn en die WEL ondertekenden uit sympathie evenmin vermeld werden. Hoe zou dat komen ? Wie beslist er precies bij de PVDA over WELKE mensen welkom zijn in de 15-decemberbeweging en welke NIET ? Als je me dat kunt vertellen, TommyMax, dan ben ik blij. Omdat dat één van de onopgehelderde kwesties is die nu door sommigen in een negatieve zin geïnterpreteerd worden. En eerlijk gezegd, dan begin ik ook te twijfelen of het niet zo is dat ze dat initiatief ananoog aan het onze hebben gelanceerd.

Op wat slaat dat hier nu? Dat ding van 15-december is een onafhankelijk initiatief en heeft geen reet te zien met de PVDA. Dus gaat een beetje tegen hen zagen.

Harko
3 augustus 2006, 13:41
De enigste partij die de laatste decennia quasi iedere verkiezingen naar voor schuift dat ze een parlementair mandaat willen binnenhalen is dacht ik de PVDA. In de 4 jaarlijkse PVDA cyclus zijn de laatste 2 jaar voorbehouden om de leden en militanten voor de gek te houden dat een parlementair mandaat er in zit en de volgende 2 jaar om uit te leggen waarom het dit keer weer verkeerd is gegaan. Mij niet gelaten maar volgens mij kunnen ze hun energie nuttiger op een andere manier aanwenden zoals u terecht aanhaalt tijdens de discussies rond het Generatiepact.

Solidarnosc, de pvda-watcher van dienst, die blijkbaar permanent zicht heeft op de werking van de partij en die hier met de regelmaat van de klok zijn analyses weergeeft. Alstublief e zeg, spaart ons van u 'analyses', houd u maar bezig met uwen eigen nest, dat is nog meer dan werk genoeg.

Harko
3 augustus 2006, 13:54
Niemand heeft er denk ik een probleem mee dat de PVDA zich focust op de gemeenteraadsverkiezingen. Dat ze meedoen of niet moeten ze ook zelf beslissen. Zoals je aanhaalt hebben doelbewust beslist om de CAP pas echt te lanceren na de gemeenteraadsverkiezingen om niet in het vaarwater van die campagnes te komen. Ik heb er alleen wat meer probleem mee dat ik de indruk heb dat ze bezig zijn om de oprichting van de CAP te ondermijnen door 1. De suggestie te wekken dat dit een initiatief is van LSP en dat de CAP een soort LSP+ wordt wat absoluut niet het geval is 2. Iedereen op te vrijen die géén nieuwe partij/beweging wil die in 2007 de ambities van de PVDA zou kunnen dwarsbomen. Dat vind ik niet netjes. De argumentatie van de PVDA dat het veel te laat is voor de verkiezingen van 2007 om met iets nieuws te beginnen vind ik ook onzin. Na de verkiezingen in 2007 zal het dan wellicht weer te vroeg zijn. ;)

Zeg, het is niet omdat de LSP nu plotseling gesmeten heeft op het zoveelste 'linkse eenheidsinitiatief' dat iedereen dan maar moet meespringen. De PVDA verwelkomt alle initiatieven die de laastste tijd zijn ontstaan, zoals het persbericht duidelijk stelde. Dat LSP vind dat hun weg de enige juiste is, dat zijn we al gewoon. Ik ben al vaak genoeg uitgescholden geweest.
Over de nap, het is bijzonder grappig als je surft naar de website van hunne 'internationale', blijkbaar heeft de top daarvan beslist dat het NU de moment is om arbeiderspartijen op te richten en voila alle 'afdelingen' vinden plotseling dat op basis van 'objectiveerbare gegevens' de condities rijp zijn om nieuwe arbeiderspartijen op te richten. Leuk detail daarbij is dat al die 'afdelingen' klak dezelfde argumenten gebruiken. Is dit de werkwijze om tot de 'permanente wereldrevolutie' te komen?
Het discours van die bende over de nap vooral leuk als er kijkt naar de structuur die ze willen, een brede partij met een minimum-programma waarvan ze verwachten dat dit van heinde en verre progressieve krachten gaat aantrekken en daaraan verbonden een stevig ingebakken 'tendensrecht'. Kortom het recht van organisaties om 'te werken' binnen die partij zoals dat heeft in het entristisch jargon. Blijkbaar verschilt LSP maar in 1 ding van de vonk, namelijk in het karakter van spa. De militant vind dat SP verloren is, terwijl vonk blijft roepen dat de sp dé arbeiderspartij is. LSP richt dan maar een nieuwe sp op waar ze ongestoord kunnen genieten van het tendensrecht.
Blijkbaar moeten deze trotskisten dringend eens Lenin lezen en eens luisteren wat die mens te zeggen had over de noodzaak van een stevige partij. Maar dit allemaal geheel terzijde.
Het enige wat ik in deze wou zeggen is dat LSP en aanverwanten moet doen wat ze niet laten kunnen, maar dat ze in hemelsgodsnaam anderen niet lastigvallen die hun 'strategie' niet volgen.

solidarnosc
3 augustus 2006, 15:17
Solidarnosc, de pvda-watcher van dienst, die blijkbaar permanent zicht heeft op de werking van de partij en die hier met de regelmaat van de klok zijn analyses weergeeft. Alstublief e zeg, spaart ons van u 'analyses', houd u maar bezig met uwen eigen nest, dat is nog meer dan werk genoeg.

Is het geen waar misschien dat de PVDA al 30 jaar lang iedere verkiezingen zegt dat ze een parlementair mandaat zullen binnenhalen om dan te constateren dat het weer "net" niet gelukt is?

solidarnosc
3 augustus 2006, 15:22
Zeg, het is niet omdat de LSP nu plotseling gesmeten heeft op het zoveelste 'linkse eenheidsinitiatief' dat iedereen dan maar moet meespringen. De PVDA verwelkomt alle initiatieven die de laastste tijd zijn ontstaan, zoals het persbericht duidelijk stelde. Dat LSP vind dat hun weg de enige juiste is, dat zijn we al gewoon. Ik ben al vaak genoeg uitgescholden geweest.
Over de nap, het is bijzonder grappig als je surft naar de website van hunne 'internationale', blijkbaar heeft de top daarvan beslist dat het NU de moment is om arbeiderspartijen op te richten en voila alle 'afdelingen' vinden plotseling dat op basis van 'objectiveerbare gegevens' de condities rijp zijn om nieuwe arbeiderspartijen op te richten. Leuk detail daarbij is dat al die 'afdelingen' klak dezelfde argumenten gebruiken. Is dit de werkwijze om tot de 'permanente wereldrevolutie' te komen?
Het discours van die bende over de nap vooral leuk als er kijkt naar de structuur die ze willen, een brede partij met een minimum-programma waarvan ze verwachten dat dit van heinde en verre progressieve krachten gaat aantrekken en daaraan verbonden een stevig ingebakken 'tendensrecht'. Kortom het recht van organisaties om 'te werken' binnen die partij zoals dat heeft in het entristisch jargon. Blijkbaar verschilt LSP maar in 1 ding van de vonk, namelijk in het karakter van spa. De militant vind dat SP verloren is, terwijl vonk blijft roepen dat de sp dé arbeiderspartij is. LSP richt dan maar een nieuwe sp op waar ze ongestoord kunnen genieten van het tendensrecht.
Blijkbaar moeten deze trotskisten dringend eens Lenin lezen en eens luisteren wat die mens te zeggen had over de noodzaak van een stevige partij. Maar dit allemaal geheel terzijde.
Het enige wat ik in deze wou zeggen is dat LSP en aanverwanten moet doen wat ze niet laten kunnen, maar dat ze in hemelsgodsnaam anderen niet lastigvallen die hun 'strategie' niet volgen.

Heb ik gezegd dat de PVDA moet meedoen? Ik denk het niet. Ik heb alleen gezegd dat 1) ik het jammer zou vinden mochten ze dat niet doen omdat we dan wellicht met (minstens) 2 verschillende initiatieven naar de verkiezingen in 2007 zullen gaan. 2) ik de indruk heb dat de PVDA de CAP van alle nieuwe initiatieven het minst zien zitten omdat dit in de weg zou kunnen staan van hun eigen ambities. That's it.

lombas
3 augustus 2006, 15:30
maar de libertariërs zijn blijkbaar nog marginaler dan klein-links :D ;)

Makhno, de CNT, Lefevre, Bakunin, Kropotkin, Goldman, &c zou ik niet "klein"-links noemen.

Harko
3 augustus 2006, 16:14
Heb ik gezegd dat de PVDA moet meedoen? Ik denk het niet. Ik heb alleen gezegd dat 1) ik het jammer zou vinden mochten ze dat niet doen omdat we dan wellicht met (minstens) 2 verschillende initiatieven naar de verkiezingen in 2007 zullen gaan. 2) ik de indruk heb dat de PVDA de CAP van alle nieuwe initiatieven het minst zien zitten omdat dit in de weg zou kunnen staan van hun eigen ambities. That's it.

Ja, inderdaad, zoals steeds ken je ons beter van wij onszelf kennen. We zijn inderdaad enorm geïntimideerd door het initiatief. Daarom dat we het op alle mogelijke manieren stokken in het wielen gaan proberen steken. :roll:

We zien momenteel voor onszelf als partij niet de meerwaarde van het instappen in een zoveelste eenheidsinitiatief. Let op de woorden 'momenteel', waarmee ik wil zeggen dat het goed kan zijn dat er op een gegeven moment wel aangesloten gaat worden bij een of ander initiatief, zoals we in het verleden al gedaan hebben, en 'voor onszelf', waarmee ik wil benadrukken dat alle initiatieven toejuichen maar dat wij daar nu niet in gaan meestappen.
Dat is wat in het persbericht stond en alle speculaties en 'analyses' ten spijt is dat wat wij erover denken.

Samsa
3 augustus 2006, 16:30
Makhno, de CNT, Lefevre, Bakunin, Kropotkin, Goldman, &c zou ik niet "klein"-links noemen.

dat zijn stuk voor stuk anarchisten en die hebben absoluut geen uitstaans met anarchokapitalisten als jij. ze hebben meer gemeen met marxisten, nl afschaffen van het kapitalisme -dat ze heel terecht als autoritair beschouwen- en de staat (enfin, voor marxisten eerder 'laten afsterven' dan 'afschaffen')

Praetorian
3 augustus 2006, 19:13
Makhno, de CNT, Lefevre, Bakunin, Kropotkin, Goldman, &c zou ik niet "klein"-links noemen.Lefebvre is een zuivere marxist, net zoals Goldmann.

Samsa
3 augustus 2006, 22:39
Lefebvre is een zuivere marxist, net zoals Goldmann.

lefebvre heb je gelijk in, met goldman bedoelt hij waarschijnlijk emma goldman, de anarchiste

Jonas Elossov
4 augustus 2006, 12:01
Ja, inderdaad, zoals steeds ken je ons beter van wij onszelf kennen. We zijn inderdaad enorm geïntimideerd door het initiatief. Daarom dat we het op alle mogelijke manieren stokken in het wielen gaan proberen steken. :roll:

We zien momenteel voor onszelf als partij niet de meerwaarde van het instappen in een zoveelste eenheidsinitiatief. Let op de woorden 'momenteel', waarmee ik wil zeggen dat het goed kan zijn dat er op een gegeven moment wel aangesloten gaat worden bij een of ander initiatief, zoals we in het verleden al gedaan hebben, en 'voor onszelf', waarmee ik wil benadrukken dat alle initiatieven toejuichen maar dat wij daar nu niet in gaan meestappen.
Dat is wat in het persbericht stond en alle speculaties en 'analyses' ten spijt is dat wat wij erover denken.

Dan vraag ik mij toch af waarom men daar perse een persbericht over moest verspreiden... Denk je nu echt dat iedereen idioot is?

Praetorian
4 augustus 2006, 13:42
lefebvre heb je gelijk in, met goldman bedoelt hij waarschijnlijk emma goldman, de anarchisteIk had het op Lucien Goldmann.

solidarnosc
4 augustus 2006, 18:47
Dan vraag ik mij toch af waarom men daar perse een persbericht over moest verspreiden... Denk je nu echt dat iedereen idioot is?

Uit de Standaad en andere artikelen had men kunnen opmaken dat de PVDA betrokken was met "Een andere politiek" wat niet het geval is. Het persbericht was wellicht om dat duidelijk te maken. Nu het is duidelijk dat ze alles zien zitten behalve "Een andere politiek" maar dat moeten ze voor zich zelf uitmaken.

Jonas Elossov
4 augustus 2006, 20:46
Uit de Standaad en andere artikelen had men kunnen opmaken dat de PVDA betrokken was met "Een andere politiek" wat niet het geval is. Het persbericht was wellicht om dat duidelijk te maken. Nu het is duidelijk dat ze alles zien zitten behalve "Een andere politiek" maar dat moeten ze voor zich zelf uitmaken.

Klopt niet, in het artikel stond duidelijk dat de PVDA als enige linkse formatie niets met EAP te maken had, dus daar viel helemaal niets duidelijk te maken:

"De maoïstische PVDA heeft als enige communistische partij niemand in Jef Sleeckx' Comité voor een Andere Politiek."

Er zijn slechts twee motivaties voor een dergelijk persbericht;

-Een poging om onmiddelijk stokken in de wielen te steken, omdat ze haar eigen positie ondermijnd ziet.
of
-Een poging om zeker elke illusie te ontrekken bij de eigen leden, wat betreft EAP, zodat ze er geen leden aan verliezen.

Beiden zijn te begrijpen, maar niettemin is het zeker niet de juiste stap vooruit om de klassebelangen te verdedigen.

Proletariër
4 augustus 2006, 20:53
voor sommige partijen is het partijbelang veeel belangrijker dan het klassebelang.

Praetorian
4 augustus 2006, 20:54
Klopt niet, in het artikel stond duidelijk dat de PVDA als enige linkse formatie niets met EAP te maken had, dus daar viel helemaal niets duidelijk te maken:

"De maoïstische PVDA heeft als enige communistische partij niemand in Jef Sleeckx' Comité voor een Andere Politiek."

Er zijn slechts twee motivaties voor een dergelijk persbericht;

-Een poging om onmiddelijk stokken in de wielen te steken, omdat ze haar eigen positie ondermijnd ziet.
of
-Een poging om zeker elke illusie te ontrekken bij de eigen leden, wat betreft EAP, zodat ze er geen leden aan verliezen.

Beiden zijn te begrijpen, maar niettemin is het zeker niet de juiste stap vooruit om de klassebelangen te verdedigen.In een ander krantenartikel, ik dacht het nieuwsblad, stond dat alle kleinlinkse partijen zich hadden verenigd. De journalisten hadden zich gewoon niet ingelicht en schreven maar wat lukraak iets op papier. Dat zie je ook in DS, soms gooien ze anarchistische groepen op één hoopje met de marxisten. Je gaat toch niet verwachten dat ze de intelligentie hebben om iets te snappen van het marxisme?

Praetorian
4 augustus 2006, 20:55
voor sommige partijen is het partijbelang veeel belangrijker dan het klassebelang.Hij die zonder zonden zijt, ....

Pelgrim
4 augustus 2006, 23:14
Hij die zonder zonden zijt, ....

ofwel is het Gij die zonder zonden zijt, ofwel is het Hij die zonder zonden is.

Tot zover deze provospam.

Praetorian
4 augustus 2006, 23:27
ofwel is het Gij die zonder zonden zijt, ofwel is het Hij die zonder zonden is.

Tot zover deze provospam.Gvd, gij dus.

ingenious
4 augustus 2006, 23:46
Klopt niet, in het artikel stond duidelijk dat de PVDA als enige linkse formatie niets met EAP te maken had, dus daar viel helemaal niets duidelijk te maken:

"De maoïstische PVDA heeft als enige communistische partij niemand in Jef Sleeckx' Comité voor een Andere Politiek."

Er zijn slechts twee motivaties voor een dergelijk persbericht;

-Een poging om onmiddelijk stokken in de wielen te steken, omdat ze haar eigen positie ondermijnd ziet.
of
-Een poging om zeker elke illusie te ontrekken bij de eigen leden, wat betreft EAP, zodat ze er geen leden aan verliezen.

Beiden zijn te begrijpen, maar niettemin is het zeker niet de juiste stap vooruit om de klassebelangen te verdedigen.
mss willen ze gewoon duidelijk maken waarom ze voorlopig niet mee doen. dat zou ik althans doen. toevallig is dat ook de inhoud van dit persbericht.

vraagje: wie is met dit initiatief begonnen? en is PVDA van in het begin gevraagd om mee te doen? of zijn ze pas achteraf gevraagd om aan te sluiten?

ik weet niet wat de verhoudingen zijn, en ik vind het jammer dat er niet 1 initiatief komt, maar ik kan me gerust genoeg redenen indenken waarom PVDA liever past.

solidarnosc
4 augustus 2006, 23:53
mss willen ze gewoon duidelijk maken waarom ze voorlopig niet mee doen. dat zou ik althans doen. toevallig is dat ook de inhoud van dit persbericht.

vraagje: wie is met dit initiatief begonnen? en is PVDA van in het begin gevraagd om mee te doen? of zijn ze pas achteraf gevraagd om aan te sluiten?

ik weet niet wat de verhoudingen zijn, en ik vind het jammer dat er niet 1 initiatief komt, maar ik kan me gerust genoeg redenen indenken waarom PVDA liever past.

Er zijn verschillende contacten geweest tussen Sleeckx en PVDA dacht ik op hetzelfde moment als met ons en anderen. Nu, Sleeckx heeft al verschillende malen gezegd dat ie graag zou hebben dat de PVDA zou meedoen. Wij ook overigens. Ik vind het een beetje jammer dat ze eerst met iemand als Jahjah in zee gaan om dan opeens de andere kant uit te gaan en dit initiatief aan zich voorbij laten gaan, tot nu toe. Enfin zij moeten het voor zichzelf uitmaken wat ze willen.

ingenious
5 augustus 2006, 00:04
Er zijn verschillende contacten geweest tussen Sleeckx en PVDA dacht ik op hetzelfde moment als met ons en anderen. Nu, Sleeckx heeft al verschillende malen gezegd dat ie graag zou hebben dat de PVDA zou meedoen. Wij ook overigens. Ik vind het een beetje jammer dat ze eerst met iemand als Jahjah in zee gaan om dan opeens de andere kant uit te gaan en dit initiatief aan zich voorbij laten gaan, tot nu toe. Enfin zij moeten het voor zichzelf uitmaken wat ze willen.

mja, ik kan wel begrijpen dat ze na het resist-debacle even geen zin hebben in samen naar de verkiezingen trekken hoor. ;-)

ik kan me ook al de machtstrijd voorstellen moesten ze nu in het initiatief stappen. ik zou er ook geen zin in hebben. als iedereen eerlijk is, dan denk ik dat je niet anders kan dan zeggen dat het water momenteel veel te diep is om samen naar de verkiezingen te trekken. mss eerst de aanvallen op mekaar temperen en de profileringsdrang van alle spelers onder controle krijgen, en dan eens kijken of samenwerking mogelijk is. dat zou duurzamer zijn alleszins. en dat zou de arbeidersbeweging vooruit helpen.

solidarnosc
5 augustus 2006, 00:07
mja, ik kan wel begrijpen dat ze na het resist-debacle even geen zin hebben in samen naar de verkiezingen trekken hoor. ;-)

ik kan me ook al de machtstrijd voorstellen moesten ze nu in het initiatief stappen. ik zou er ook geen zin in hebben. als iedereen eerlijk is, dan denk ik dat je niet anders kan dan zeggen dat het water momenteel veel te diep is om samen naar de verkiezingen te trekken. mss eerst de aanvallen op mekaar temperen en de profileringsdrang van alle spelers onder controle krijgen, en dan eens kijken of samenwerking mogelijk is. dat zou duurzamer zijn alleszins. en dat zou de arbeidersbeweging vooruit helpen.

Er valt op dit moment bitter weinig macht te verdelen hoor links van de SP.a dus as such denk ik niet dat dit het probleem mag zijn.;-) Inhoudelijk denk ik dat we op de meeste punten geen menigsverschillen hebben. Het probleem is alleen dat sommigen vinden dat er iets nieuws moet komen en anderen niet of vinden dat dit te vroeg komt.

Pelgrim
5 augustus 2006, 09:50
mja, ik kan wel begrijpen dat ze na het resist-debacle even geen zin hebben in samen naar de verkiezingen trekken hoor. ;-)

ik kan me ook al de machtstrijd voorstellen moesten ze nu in het initiatief stappen. ik zou er ook geen zin in hebben. als iedereen eerlijk is, dan denk ik dat je niet anders kan dan zeggen dat het water momenteel veel te diep is om samen naar de verkiezingen te trekken. mss eerst de aanvallen op mekaar temperen en de profileringsdrang van alle spelers onder controle krijgen, en dan eens kijken of samenwerking mogelijk is. dat zou duurzamer zijn alleszins. en dat zou de arbeidersbeweging vooruit helpen.

wat heeft de pvda precies te verliezen? Niks. Een kwalijke reputatie misschien, want als ze nou wel zouden meedoen zouden ze dat sectarische imago van zich afschudden. Als het initiatief eenmaal op gang is gekomen dan is het wel ferm te laat, terwijl ze nu nog kans hebben op een paar goeie lijstplaatsjes.

Proletariër
5 augustus 2006, 10:50
voor sommige partijen is het partijbelang veeel belangrijker dan het klassebelang. Hij die zonder zonden is, ....
:lol:
idd, de kp zal dat niet zijn
:lol:

Harko
5 augustus 2006, 14:37
wat heeft de pvda precies te verliezen? Niks. Een kwalijke reputatie misschien, want als ze nou wel zouden meedoen zouden ze dat sectarische imago van zich afschudden. Als het initiatief eenmaal op gang is gekomen dan is het wel ferm te laat, terwijl ze nu nog kans hebben op een paar goeie lijstplaatsjes.

Laat ons duidelijk zijn, een eventueel negatief imago gaan we niet verliezen door in zee te gaan met een zoveelste eenheidsinitiatief.
Ten tweede al dan niet sectair zijn heeft niets te maken met al dan niet meestappen in een of ander initiatief denk maar aan de enige revolutionaire voorhoede van dit land waarvan enkele fameuze exemplaren de leukste uitspraken ooit hebben gedaan op dit forum o.a. door eens goed te kakken op oxfam of eerder dit jaar op vvs.
Ten derde zoals de vorige gemeenteraadsverkiezingen duidelijk hebben aangetoond heeft al dan niet succes hebben in de verkiezingen niets te maken met al dan niet samenwerken met anderen maar alles met de manier van werken, dit hebben voorbeelden als Mie Branders en Dirk Goemare duidelijk aangetoond.

Praetorian
5 augustus 2006, 14:51
:lol:
idd, de kp zal dat niet zijn
:lol:Als jullie ooit een 100ste bereiken, dan mag de lsp tevreden zijn. :>

Praetorian
5 augustus 2006, 14:53
Laat ons duidelijk zijn, een eventueel negatief imago gaan we niet verliezen door in zee te gaan met een zoveelste eenheidsinitiatief.
Ten tweede al dan niet sectair zijn heeft niets te maken met al dan niet meestappen in een of ander initiatief denk maar aan de enige revolutionaire voorhoede van dit land waarvan enkele fameuze exemplaren de leukste uitspraken ooit hebben gedaan op dit forum o.a. door eens goed te kakken op oxfam of eerder dit jaar op vvs.
Ten derde zoals de vorige gemeenteraadsverkiezingen duidelijk hebben aangetoond heeft al dan niet succes hebben in de verkiezingen niets te maken met al dan niet samenwerken met anderen maar alles met de manier van werken, dit hebben voorbeelden als Mie Branders en Dirk Goemare duidelijk aangetoond.
Je vergeet wel dat de LSP zal moeten luisteren naar Sleeckx, deze keer kunnen ze niet de ideologisch zot uithangen. SAP zal dat ook niet toelaten.

Pelgrim
5 augustus 2006, 16:27
Als jullie ooit een 100ste bereiken, dan mag de lsp tevreden zijn. :>

hoeveel actieve leden heeft KP eigenlijk?

Pelgrim
5 augustus 2006, 16:29
Je vergeet wel dat de LSP zal moeten luisteren naar Sleeckx, deze keer kunnen ze niet de ideologisch zot uithangen. SAP zal dat ook niet toelaten.

Het is ook wel bijzonder vreemd dat ze aan zoiets reformistisch (wil EAP überhaupt wel naar het socialisme reformeren?) meedoen terwijl Oxfam fruitsap dan weer voor kleinburgerlijke salonlinksen is.

solidarnosc
5 augustus 2006, 19:21
Je vergeet wel dat de LSP zal moeten luisteren naar Sleeckx, deze keer kunnen ze niet de ideologisch zot uithangen. SAP zal dat ook niet toelaten.

De ideologische zot uithangen? We zeggen tegen Sleeckx exact hetzelfde als wat we al meer dan 10 jaar zeggen. Iets wat geen andere klein-linkse organisatie in Vlaanderen kan zeggen, zeker de SAP niet. De KP heeft dacht ik nog altijd niet ja-of neen gezegd tegen het initiatief van Sleeckx (verbeter me als ik fout ben op dit punt), enfin de KP heeft wellicht in meer dan 10 jaar op geen enkel concreet punt ja of neen gezegd. Nu, dat moeten jullie uitmaken. ;-) En de SAP zegt dat er een alternatief nodig is links van SP.a/Groen om vervolgens mensen te plaatsen op een lijst van Groen! voor de gemeenteraadsverkiezingen. Ik denk dat Sleeckx dergelijke consequente steun appreciëert.

solidarnosc
5 augustus 2006, 19:22
Het is ook wel bijzonder vreemd dat ze aan zoiets reformistisch (wil EAP überhaupt wel naar het socialisme reformeren?) meedoen terwijl Oxfam fruitsap dan weer voor kleinburgerlijke salonlinksen is.

Je wil echt niet lezen wat ik schrijf hé. Past het niet binnen uw vooroordelen over klein-links? Mij niet gelaten hoor. ;-)

Pelgrim
5 augustus 2006, 19:29
Je wil echt niet lezen wat ik schrijf hé. Past het niet binnen uw vooroordelen over klein-links? Mij niet gelaten hoor. ;-)

ik ben zelf van klein linkse slag. Maar je hebt klein links en klein links. Ik hou mij ni bezig met oxfam vrijwilligers die uren opofferen voor hun zaak uit te schijten voor kleinburgerlijken.

solidarnosc
5 augustus 2006, 19:52
ik ben zelf van klein linkse slag. Maar je hebt klein links en klein links. Ik hou mij ni bezig met oxfam vrijwilligers die uren opofferen voor hun zaak uit te schijten voor kleinburgerlijken.

U neemt dit allemaal veel te ernstig op. ;-)

Praetorian
5 augustus 2006, 20:43
hoeveel actieve leden heeft KP eigenlijk?Veel geld maar weinig actieve leden. Meestal is het omgekeerd.
Ik heb al 30 keren aan de partijraad voorgesteld om werkbezoeken te brengen aan de SP, het geld zou dan wel renderen.

Praetorian
5 augustus 2006, 20:45
De ideologische zot uithangen? We zeggen tegen Sleeckx exact hetzelfde als wat we al meer dan 10 jaar zeggen. Iets wat geen andere klein-linkse organisatie in Vlaanderen kan zeggen, zeker de SAP niet. De KP heeft dacht ik nog altijd niet ja-of neen gezegd tegen het initiatief van Sleeckx (verbeter me als ik fout ben op dit punt), enfin de KP heeft wellicht in meer dan 10 jaar op geen enkel concreet punt ja of neen gezegd. Nu, dat moeten jullie uitmaken. ;-) En de SAP zegt dat er een alternatief nodig is links van SP.a/Groen om vervolgens mensen te plaatsen op een lijst van Groen! voor de gemeenteraadsverkiezingen. Ik denk dat Sleeckx dergelijke consequente steun appreciëert.Ik ben verplicht om mijn smoel dicht te houden over enkele gebeurtenissen in de EAP, maar mijn opmerking over Sleeckx & SAP is dan ook meer dan een hint.

De KP heeft dan ook iets te enthousiast meegestapt in vorige initiatieven. Lokale akkoorden met PvdA houden minder risico's in. Uiteindelijk is iedereen vrij om als onafhankelijke mee te werken.

Jonas Elossov
5 augustus 2006, 22:18
Het is ook wel bijzonder vreemd dat ze aan zoiets reformistisch

Ooit al gehoord van de dubbele taak van marxist-leninisten?

Er is nogthans genoeg historische lectuur over... en laat uw brein verlichten...

Pelgrim
5 augustus 2006, 23:38
Ooit al gehoord van de dubbele taak van marxist-leninisten?

Er is nogthans genoeg historische lectuur over... en laat uw brein verlichten...

in plaats van te kankeren op de oxfam vrijwilligers kan je die taak bvb eens gaan uitvoeren daar, waar nu net heel veel progressieve anti/andersglobalisten vertoeven.

solidarnosc
5 augustus 2006, 23:42
in plaats van te kankeren op de oxfam vrijwilligers kan je die taak bvb eens gaan uitvoeren daar, waar nu net heel veel progressieve anti/andersglobalisten vertoeven.

Waarom niet. Misschien kan hij eens vragen wat ze er van vinden om door Delhaize beconcurreerd te worden en wat ze vinden van de manier waarop ze uit de boycotcampagne zijn gestapt. ;-)

Pelgrim
5 augustus 2006, 23:51
Waarom niet. Misschien kan hij eens vragen wat ze er van vinden om door Delhaize beconcurreerd te worden en wat ze vinden van de manier waarop ze uit de boycotcampagne zijn gestapt. ;-)

kunnen we eens een boompje opzetten over de rol van de vakbondstop en ons dan afvragen wat al die LSP'ers daar zitten te doen, de kleinburgerlijke salonsossen?

solidarnosc
5 augustus 2006, 23:57
kunnen we eens een boompje opzetten over de rol van de vakbondstop en ons dan afvragen wat al die LSP'ers daar zitten te doen, de kleinburgerlijke salonsossen?

Waarom niet, maar dan best op een andere plaats. Onze kameraden zijn lid van een vakbond omdat ze werken. Het lidmaatschap is dus gekoppeld aan een concrete activiteit waarmee ze zich in hun levensonderhoud voorzien. Ik zie niet in waarom men OXFAM zou moeten gaan vergelijken met een vakbond. Ze verdedigen misschien de belangen van boeren maar dan toch wel op een totaal andere manier als een vakbond hoewel er wellicht wel een aantal raakvlakken zijn.

Pelgrim
6 augustus 2006, 00:01
Waarom niet, maar dan best op een andere plaats. Onze kameraden zijn lid van een vakbond omdat ze werken. Het lidmaatschap is dus gekoppeld aan een concrete activiteit waarmee ze zich in hun levensonderhoud voorzien. Ik zie niet in waarom men OXFAM zou moeten gaan vergelijken met een vakbond.

en waarom niet? Vakbonden zijn echt niet de enige middenveldorganisaties die mensen kunnen mobiliseren hoor. De wereldwinkels doen het steeds beter, mede dankzij een bewustmakingsproces, en nu beginnen ook inheemse boeren de kaart van het voedselsoevereinisme te trekken. Als dat in een kapitalistisch kader blijft is dat enkel te danken aan de sektarische houding van klein links die al wat niet volgens de orthodoxe partijwerking gaat afschildert als kleinburgerlijk.
Voor veel mensen is die alternatieve consumptie trouwens wel een concrete activiteit waarmee ze zich in hun levensonderhoud voorzien.

Pelgrim
6 augustus 2006, 00:23
nooit gedacht nog te gaan moeten knippen in mijnen speeltuin hier.:?
Gelieve persoonlijke vetes langs de daartoe voorziene kanalen uit te vechten (oa privéberichten).

dank u wel.

Begin ni over wie begonnen is aub.

solidarnosc
6 augustus 2006, 00:34
en waarom niet? Vakbonden zijn echt niet de enige middenveldorganisaties die mensen kunnen mobiliseren hoor. De wereldwinkels doen het steeds beter, mede dankzij een bewustmakingsproces, en nu beginnen ook inheemse boeren de kaart van het voedselsoevereinisme te trekken. Als dat in een kapitalistisch kader blijft is dat enkel te danken aan de sektarische houding van klein links die al wat niet volgens de orthodoxe partijwerking gaat afschildert als kleinburgerlijk.
Voor veel mensen is die alternatieve consumptie trouwens wel een concrete activiteit waarmee ze zich in hun levensonderhoud voorzien.

U kan het niet laten hé om constant met uw vooroordelen over "een deel" van klein-links te pronken hé. Maar goed het is u vergeven.;-) U maakt het er zich makkelijk van af hoor. Als het binnen een kapitalistisch kader zou zijn dan ligt dat niet aan dat kader maar aan het "sectarisme" van klein-links. De prijzen van de producten die worden aangeboden worden nog steeds in grote mate bepaald door de prijzen op de wereld markt en de producten die door Wereldwinkel worden aangeboden moeten net als andere producten met elkaar concurreren net als de boeren in het Zuiden. Of denkt u dat alle boeren in het "Zuiden" in zo'n fair-trade systeem kunnen stappen zelfs al zouden ze dat willen? Oxfam kan ook maar een zeer beperkte hoeveelheid opkopen en moet dus ook keuzes maken welke boeren er al dan niet producten kunnen leveren en denkt u dat kwaliteit/prijs geen rol spelen in die keuzes? Op het einde van de dag moet hun ding ook betaald worden en moeten ze hun producten nog aan de man kunnen brengen. Ik denk het niet. Maar goed meer misschien morgen.;-)

Pelgrim
6 augustus 2006, 00:39
En? Je kan ook in de plaats gewoon niks doen en coca cola zuipen en naar de mcdonalds gaan. D�*t is pas het ware socialisme...:? Dat oxfam en consoorten nog kapitalistisch werken beschouw ik niet als een argument. Tussen het harde kapitalisme en de Grote Socialistische Wereldfederatie liggen nog bijzonder veel gradaties hoor.

solidarnosc
6 augustus 2006, 00:42
en waarom niet? Vakbonden zijn echt niet de enige middenveldorganisaties die mensen kunnen mobiliseren hoor. De wereldwinkels doen het steeds beter, mede dankzij een bewustmakingsproces, en nu beginnen ook inheemse boeren de kaart van het voedselsoevereinisme te trekken. Als dat in een kapitalistisch kader blijft is dat enkel te danken aan de sektarische houding van klein links die al wat niet volgens de orthodoxe partijwerking gaat afschildert als kleinburgerlijk.
Voor veel mensen is die alternatieve consumptie trouwens wel een concrete activiteit waarmee ze zich in hun levensonderhoud voorzien.

Starbucks verkoopt ook "eerlijke koffie". Waarom worden we dan niet allemaal lid van Starbucks. ;-)

solidarnosc
6 augustus 2006, 00:50
En? Je kan ook in de plaats gewoon niks doen en coca cola zuipen en naar de mcdonalds gaan. D�*t is pas het ware socialisme...:? Dat oxfam en consoorten nog kapitalistisch werken beschouw ik niet als een argument. Tussen het harde kapitalisme en de Grote Socialistische Wereldfederatie liggen nog bijzonder veel gradaties hoor.

Tussen arbeiders en kapitalisten liggen minstens evenveel gradaties. Dat komt dan misschien goed uit. :lol: ;-) Ik vind het onzin om te stellen dat er tussen kapitalisme en socialisme zoveel gradaties zouden bestaan. Er bestaan landen waar door een aantal factoren (o.a vakbonden) de impact van het kapitalisme minder is door de krachtsverhoudingen tussen arbeid en kapitaal in dat land/regio maar daarom is het systeem er niet anders. Nope volgens mij is het verkeerd te denken dat "fair trade" een soort eiland is in een kapitalistische zee. Fair trade is onderhevig aan dezelfde principes als alle andere producten. Maar nogmaals. Mij niet gelaten als mensen zich daar voor willen inzetten. Het is inderdaad beter dan niets te doen. ;-)

ingenious
6 augustus 2006, 02:14
Starbucks verkoopt ook "eerlijke koffie". Waarom worden we dan niet allemaal lid van Starbucks. ;-)

starbucks heeft als doel winst maken en gebruikt eerlijke koffie als marketingtool. oxfam is een ngo.

solidarnosc
6 augustus 2006, 02:35
starbucks heeft als doel winst maken en gebruikt eerlijke koffie als marketingtool. oxfam is een ngo.

Net als Delhaize en de andere grootwarenhuizen die de produkten van Oxfam verkopen. ;-)

ingenious
6 augustus 2006, 02:46
Net als Delhaize en de andere grootwarenhuizen die de produkten van Oxfam verkopen. ;-)

ik zie niet in wat er mis is met het feit dat die producten in supermarkten verkocht worden. :?

op die manier bereikt men een hoop klanten die mens anders niet kan bereiken. aan de basis blijft alles hetzelfde: de coöperaties krijgen een deftige prijs.

solidarnosc
6 augustus 2006, 03:08
ik zie niet in wat er mis is met het feit dat die producten in supermarkten verkocht worden. :?

op die manier bereikt men een hoop klanten die mens anders niet kan bereiken. aan de basis blijft alles hetzelfde: de coöperaties krijgen een deftige prijs.

Helemaal niets. Daar koopt mijn ma ook ons fruitsap. ;-) De opmerking die men kan maken is dat Oxfam op die manier haar eigen winkels beconcurreert maar aangezien ze hun personeel toch niet moeten betalen kan dat wellicht niet echt kwaad. Een groot deel van de fair-trade produkten kan men tegenwoordig vinden in een supermarkt dus waarom zouden mensen nog zo'n winkel binnenstappen? Vroeger werden de bestellingen ook aan huis gebracht door een buurvrouw maar dat is tegenwoordig allemaal overbodig geworden.

Het is gewoon een stap verder in de normaliseren en de incorporatie van "fair trade" in het kapitalistisch proces. Ik neem immers aan dat Delhaize die produkten ook met een winstmarge verkoopt. Het is trouwens ook een groot misverstand dat Oxfam alleen maar koopt van coöperatieven. Er zitten daar ook vaak gewone ondernemingen tussen hoor maar dan wellicht eigendom van "goede" ondernemers. ;-)

Praetorian
6 augustus 2006, 03:11
Jaap Kruithof is tegenwoordig met dat 'ethisch consumentisme" bezig. Best wel jammer om een man van dat kaliber op zijn einddagen verdwaald te zien geraken.

solidarnosc
6 augustus 2006, 03:12
Jaap Kruithof is tegenwoordig met dat 'ethisch consumentisme" bezig. Best wel jammer om een man van dat kaliber op zijn einddagen verdwaald te zien geraken.

Hij is nochtans gestopt met drinken en roken heb ik gehoord dus daar kan het niet aan liggen. ;-)

Praetorian
6 augustus 2006, 03:14
Hij is nochtans gestopt met drinken en roken heb ik gehoord dus daar kan het niet aan liggen. ;-)
Dat ik dat nog mag meemaken. Misschien wordt zijn hoofd opnieuw helder en schrijft hij opnieuw een staalhard boek zoals "Neoliberalisme" of "Links en rechts".

:cheer:

solidarnosc
6 augustus 2006, 03:15
Dat ik dat nog mag meemaken. Misschien wordt zijn hoofd opnieuw helder en schrijft hij opnieuw een staalhard boek zoals "Neoliberalisme" of "Links en rechts".

:popcorn:

Misschien moeten we een actiegroep oprichten om Kruithof te redden. Eerste actie. Hem een fles Cognac cadeau doen of iets anders als er maar alcohol in zit.;-)

Praetorian
6 augustus 2006, 03:16
Misschien moeten we een actiegroep oprichten om Kruithof te redden. Eerste actie. Hem een fles Cognac cadeau doen of iets anders als er maar alcohol in zit.;-)Het probleem is wel dat zijn lichaam dergelijke kuur hoogst nodig heeft. Die rode blos op zijn gezicht kwam er niet door de gezonde zeelucht.

ingenious
6 augustus 2006, 03:28
Helemaal niets. Daar koopt mijn ma ook ons fruitsap. ;-) De opmerking die men kan maken is dat Oxfam op die manier haar eigen winkels beconcurreert maar aangezien ze hun personeel toch niet moeten betalen kan dat wellicht niet echt kwaad. Een groot deel van de fair-trade produkten kan men tegenwoordig vinden in een supermarkt dus waarom zouden mensen nog zo'n winkel binnenstappen? Vroeger werden de bestellingen ook aan huis gebracht door een buurvrouw maar dat is tegenwoordig allemaal overbodig geworden. in een oxfamwinkel vind je wel veel meer dan in een supermarkt. het gamma is er zowel breder als dieper. ik geraak echter meestal niet tot aan die winkels en koop mijn koffie in de supermarkt. normaal zou ik dan afzuipkoffie moeten kopen, nu kan ik eerlijke koffie kopen. het kan ook als opstapje dienen voor mensen die nog nooit in een oxfamwinkel kwamen.

Het is gewoon een stap verder in de normaliseren en de incorporatie van "fair trade" in het kapitalistisch proces. Ik neem immers aan dat Delhaize die produkten ook met een winstmarge verkoopt. Het is trouwens ook een groot misverstand dat Oxfam alleen maar koopt van coöperatieven. Er zitten daar ook vaak gewone ondernemingen tussen hoor maar dan wellicht eigendom van "goede" ondernemers. ;-)
ik denk niet dat die winstmarge erg groot is, anders krijgen ze die producten niet verkocht. verder is het eerder de bedoeling om fair trade meer ingang te doen vinden in de gewone distributiekanalen en zo andere producenten mee in die richting te doen schuiven. in hoeverre dat lukt weet ik niet. al heeft bv chiquita heel wat aanpassingen gedaan om toch maar zo'n kikkerlogo te kunnen gebruiken en dat in hun marketing te kunnen gebruiken.

allez, ik snap je commentaar wel hoor. het is echter iets dat in 2 richtingen werkt. het heeft voor- en nadelen.

Harko
6 augustus 2006, 10:38
Ooit al gehoord van de dubbele taak van marxist-leninisten? Er is nogthans genoeg historische lectuur over... en laat uw brein verlichten...

:lol: Wederom een prachtige post van Jonas! Driewerf Houzee zou ik zo zeggen!

Die dubbele taak is werken als fractie binnen een reformistische structuur i presume? Prachtig toch het entrisme. Maar alstublief verwar dit niet met Marxisme-Leninisme. Lenin heeft geen verzameld werk volgeschreven over de noodzaak van een stevige partij om dan misbruikt te worden door een bende entristen. Zoals ik al eerder zei, het enige verschil tussen vonk en militant is dat militant kwaad is dat ze niet meer als 'tendens' mogen werken binnen de sp en dan maar een eigen sp willen oprichten. Entrisme heeft geen reet te zien met marxisme-leninisme.
Sectair zitten kakken op alles wat niet binnen u kraam past heeft geen reet te zien met "de dubbele taak van marxist-leninisten", maar heeft alles te maken met blind sectarisme in de hoop uzelf een links cachet te geven. Het ondersteunen van goede initiatieven (zonder blind te zijn voor alle tekortkomingen) is een taak voor iedere linkse. Dus ja, oxfam-wereldwinkels levert fantastisch werk en ik heb alle respect voor hun vrijwilligers, idem voor 11.11.11, natuurpunt, voor moeder aarde, het actieplatform palestina en zovele andere organisaties in ons kleine Belgenlandje. Denken dat alleen de revolutionaire lsp op zijn alleen de wereld kan veranderen is gewoonweg dom en daarenboven zeer contraproductief. Denk daarbij gerust aan de zeer sectaire, agressieve en vooral lompe houding van de lsp in het hele financieringsdossier.
Daarenboven hoop ik dat je je in de toekomst niet beperkt tot een denegrerende opmerking over het feit dat mensen maar moeten lezen, maar dat je je stellingen ook iets meer uitwerkt. Maar dat is niet echt je stijl heb ik al willen werken. Ik verwacht trouwens nog steeds verdere duiding bij dat 'artikel' dat je schreef over de Gentse betoging. Want iets zeggen en dan weglopen is geen manier van doen.

Samsa
6 augustus 2006, 10:57
een van de grootste problemen die ik heb met de standpunten van lsp is onze eindeloze 'kritische steun' aan zowat alle bestaande bewegingen. cuba: 'kritische steun', oxfam: 'kritische steun',... het blijft intussen wachten op de eerste organisatie/sociale beweging/revolutie die wél goed genoeg geacht wordt om mee samen te werken. we moeten es gaan beseffen dat 'kritiekloze steun' niet het enige alternatief is voor 'kritische steun'. we maken natuurlijk wel deel uit van CAP, maar dat kan ook alleen maar omdat dat initiatief, zoals sleeckx al vaak herhaald heeft, niet meer is dan een basisprogramma waar iedereen die zich wil verenigen tegen het neoliberalisme zich wel in kan vinden, denk aan betere bescherming vakbondsdelegees

Harko
6 augustus 2006, 11:07
een van de grootste problemen die ik heb met de standpunten van lsp is onze eindeloze 'kritische steun' aan zowat alle bestaande bewegingen. cuba: 'kritische steun', oxfam: 'kritische steun',... het blijft intussen wachten op de eerste organisatie/sociale beweging/revolutie die wél goed genoeg geacht wordt om mee samen te werken. we moeten es gaan beseffen dat 'kritiekloze steun' niet het enige alternatief is voor 'kritische steun'. we maken natuurlijk wel deel uit van CAP, maar dat kan ook alleen maar omdat dat initiatief, zoals sleeckx al vaak herhaald heeft, niet meer is dan een basisprogramma waar iedereen die zich wil verenigen tegen het neoliberalisme zich wel in kan vinden, denk aan betere bescherming vakbondsdelegees

Het goddelijkste van al is natuurlijk dat er steeds een zeker onevenwicht is tussen de twee delen van die 'kritische steun'. Er is altijd gigantisch veel kritiek, maar dat steun aspect, daar zie ik niet veel van. Meestal betekent dat af en toe in een artikeltje schrijven dat je steun geeft, kritische steun dan wel. Daar zijn die mensen uiteraard bijzonder veel mee.
Verder is het mij een compleet raadsel waarom je er dan bij bent.

Samsa
6 augustus 2006, 11:23
Het goddelijkste van al is natuurlijk dat er steeds een zeker onevenwicht is tussen de twee delen van die 'kritische steun'. Er is altijd gigantisch veel kritiek, maar dat steun aspect, daar zie ik niet veel van. Meestal betekent dat af en toe in een artikeltje schrijven dat je steun geeft, kritische steun dan wel. Daar zijn die mensen uiteraard bijzonder veel mee.
Verder is het mij een compleet raadsel waarom je er dan bij bent.

lsp doet echt wel heel wat meer dan andere bewegingen afzeiken, hoor.
ten andere, de pvda, sap, kp, hansbrugmilitie en alle anderen kunnen van mij niet op meer sympathie rekenen enkel en alleen omdat ik fundamentele kritiek heb op lsp. dat getuigt juist van het feit dat ik die absurde eeuwige 'kritische steun' persoonlijk heb laten varen: 'kritische steun' tov lsp vervang ik door wat je kan noemen 'kritisch engagement', dwz wél een poot uitsteken voor een organisatie maar ze wel fundamenteel bekritiseren. daar is toch niks mis mee?

solidarnosc
6 augustus 2006, 12:20
Het goddelijkste van al is natuurlijk dat er steeds een zeker onevenwicht is tussen de twee delen van die 'kritische steun'. Er is altijd gigantisch veel kritiek, maar dat steun aspect, daar zie ik niet veel van. Meestal betekent dat af en toe in een artikeltje schrijven dat je steun geeft, kritische steun dan wel. Daar zijn die mensen uiteraard bijzonder veel mee.
Verder is het mij een compleet raadsel waarom je er dan bij bent.

Castro eerst decennia een pion van het Sovjet-imperialisme noemen om vervolgens quasi in zijn reet te kruipen is misschien het idee dat de PVDA heeft over steun maar goed dat moeten jullie zelf uitmaken. Ten andere. Waarom schrijft de PVDA niet (meer) dat ze de regimes in China, N-Korea, Wit-Rusland en Zimbabwe e.a ook steunen (wat meteen de steun aan Castro in een ietwat ander perspectief plaatst)? Omdat jullie zeer goed beseffen dat jullie daar in België politiek niets bij te winnen hebben. Dat is pas steun. Liggen de regimes niet in de markt dan zwijgen we er over of proberen we het zodanig te formuleren dat het ons in België geen stemmen kost. Oehoe. Zelfs geen stem hebben jullie er voor over.

Harko
6 augustus 2006, 13:41
Castro eerst decennia een pion van het Sovjet-imperialisme noemen om vervolgens quasi in zijn reet te kruipen is misschien het idee dat de PVDA heeft over steun maar goed dat moeten jullie zelf uitmaken. Ten andere. Waarom schrijft de PVDA niet (meer) dat ze de regimes in China, N-Korea, Wit-Rusland en Zimbabwe e.a ook steunen (wat meteen de steun aan Castro in een ietwat ander perspectief plaatst)? Omdat jullie zeer goed beseffen dat jullie daar in België politiek niets bij te winnen hebben. Dat is pas steun. Liggen de regimes niet in de markt dan zwijgen we er over of proberen we het zodanig te formuleren dat het ons in België geen stemmen kost. Oehoe. Zelfs geen stem hebben jullie er voor over.

Jongens toch, het grote pvda-watcher heeft weer een analyse uit zijn neus losgepeuterd.
Over Castro: laat ons duidelijk zijn, er is helemaal niets maar dan ook niets mis met in het verleden een fout standpunt te hebben, zolang je maar je fout toegeeft en er iets aan doet. Of niet soms? Bij mijn weten is er maar 1 persoon onfeilbaar en dat is Paus Benedictus XVI en er is maar 1 organisatie onfeilbaar en dat is ons aller Moeder de Heilige Kerk. Voor de rest bij mijn weten niemand.
Wat bedoel je met die zeer plastische uitdrukking 'in zijn reet kruipen'?
Als wat je wilt weten over onze standpunten staat op onze site. Hetgeen je schrijft over al dan niet meer schrijven is compleet nonsens.
Over vermeende electorale motieven van al dan niet schrijven is nog grotere nosens en slaat hoegenaamd op niets.
Zeg, als je echt een carriere ambieert van volleerde pvda-watcher dan zul je toch wat meer moeten doen dan wat dwaze stellingen poneren.
Trouwens de pvda doet heel wat voor Cuba, van bewustmaking, en reele steuncampagnes tot het ophalen van geldelijke steun voor specifieke projecten zoals de paascampagne ten voordele van medische projecten op het eiland.

Praetorian
6 augustus 2006, 13:50
Castro eerst decennia een pion van het Sovjet-imperialisme noemen om vervolgens quasi in zijn reet te kruipen is misschien het idee dat de PVDA heeft over steun maar goed dat moeten jullie zelf uitmaken. Ten andere. Waarom schrijft de PVDA niet (meer) dat ze de regimes in China, N-Korea, Wit-Rusland en Zimbabwe e.a ook steunen (wat meteen de steun aan Castro in een ietwat ander perspectief plaatst)? Omdat jullie zeer goed beseffen dat jullie daar in België politiek niets bij te winnen hebben. Dat is pas steun. Liggen de regimes niet in de markt dan zwijgen we er over of proberen we het zodanig te formuleren dat het ons in België geen stemmen kost. Oehoe. Zelfs geen stem hebben jullie er voor over.
Wat is er mis met Loekasjenko te steunen tegen pressiegroepen die gesteund worden door bv. Soros-foundation en duidelijk een pro-imperialistische agenda hebben? Je denkt toch niet dat ook bv. de Oranje Revolutie iets van spontaniteit had, was gewoonweg een Amerikaanse constructie waar ze zwaar veel geld hebben ingepompt.

Harko
6 augustus 2006, 14:08
Wat is er mis met Loekasjenko te steunen tegen pressiegroepen die gesteund worden door bv. Soros-foundation en duidelijk een pro-imperialistische agenda hebben? Je denkt toch niet dat ook bv. de Oranje Revolutie iets van spontaniteit had, was gewoonweg een Amerikaanse constructie waar ze zwaar veel geld hebben ingepompt.

Vergeet niet dat je het hebt tegen gasten die juichten toen de Muur viel en die de staatsgrepen in Yoegoslavie, Oekraine en Georgie beschrijven als volksopstanden en die er (ongetwijfeld kritische) steun aan gaven.

solidarnosc
6 augustus 2006, 14:09
Jongens toch, het grote pvda-watcher heeft weer een analyse uit zijn neus losgepeuterd.
Over Castro: laat ons duidelijk zijn, er is helemaal niets maar dan ook niets mis met in het verleden een fout standpunt te hebben, zolang je maar je fout toegeeft en er iets aan doet. Of niet soms? Bij mijn weten is er maar 1 persoon onfeilbaar en dat is Paus Benedictus XVI en er is maar 1 organisatie onfeilbaar en dat is ons aller Moeder de Heilige Kerk. Voor de rest bij mijn weten niemand.
Wat bedoel je met die zeer plastische uitdrukking 'in zijn reet kruipen'?
Als wat je wilt weten over onze standpunten staat op onze site. Hetgeen je schrijft over al dan niet meer schrijven is compleet nonsens.
Over vermeende electorale motieven van al dan niet schrijven is nog grotere nosens en slaat hoegenaamd op niets.
Zeg, als je echt een carriere ambieert van volleerde pvda-watcher dan zul je toch wat meer moeten doen dan wat dwaze stellingen poneren.
Trouwens de pvda doet heel wat voor Cuba, van bewustmaking, en reele steuncampagnes tot het ophalen van geldelijke steun voor specifieke projecten zoals de paascampagne ten voordele van medische projecten op het eiland.

http://www.ptb.be/scripts/article.phtml?lang=2&obid=31989#x

Blij om te lezen dat het uiteindelijk toch goed gekomen is tussen jullie. ;-) Wat er niet op de site staat is minsten even belangrijk als wat er wel op staat. Waarom kan N-Korea, Wit-Rusland en Zimbabwe niet op dezelfde steun rekenen van de PVDA? Ik dacht niet dat de PVDA een ander standpunt of visie had op die landen of hun leiders. Mag Kim Jong-Ill zich ook aan zo'n brief verwachten, of niet?

solidarnosc
6 augustus 2006, 14:20
Vergeet niet dat je het hebt tegen gasten die juichten toen de Muur viel en die de staatsgrepen in Yoegoslavie, Oekraine en Georgie beschrijven als volksopstanden en die er (ongetwijfeld kritische) steun aan gaven.

Als we de PVDA mogen geloven dat was de CIA de belangrijkste minderheid in de Sovjetunie toen de muur viel. Wat zeg ik. De meerderheid van de KP en administratie was wellicht een lid van de CIA op dat moment. Idem voor al die andere landen. Ik steun mensen die in opstand komen tegen dictaturen maar dat wil daarom niet zeggen dat ik noodzakelijk akkoord ga met de richting die men besluit te gaan na een opstand/revolutie, laat staan door wie men zich laat sponseren/inspireren. Maar goed. De PVDA is niet de enigste die zich zondigt aan het principe om de vijand van mijn vijand meteen een vriend te noemen. Ik steun ook het verzet in Irak maar dat wil daarom niet zeggen dat ik akkoord ga met de motivatie van een groot deel van dat verzet, methodes, of de richting die men zou willen uitgaan met Irak.

solidarnosc
6 augustus 2006, 14:23
Wat is er mis met Loekasjenko te steunen tegen pressiegroepen die gesteund worden door bv. Soros-foundation en duidelijk een pro-imperialistische agenda hebben? Je denkt toch niet dat ook bv. de Oranje Revolutie iets van spontaniteit had, was gewoonweg een Amerikaanse constructie waar ze zwaar veel geld hebben ingepompt.

Misschien wel maar moeten we daarom Loekasjenko steunen? Lenin is ook met een Duitse trein naar Rusland gereden en tegenstanders van de Bolschies hebben ook constant het verwijt gemaakt dat de Russische Revolutie gesponserd werd door het Duits Imperialisme. Moesten we daarom Kerenski steunen?

tony p
7 augustus 2006, 18:01
Het goddelijkste van al is natuurlijk dat er steeds een zeker onevenwicht is tussen de twee delen van die 'kritische steun'. Er is altijd gigantisch veel kritiek, maar dat steun aspect, daar zie ik niet veel van. Meestal betekent dat af en toe in een artikeltje schrijven dat je steun geeft, kritische steun dan wel. Daar zijn die mensen uiteraard bijzonder veel mee.Die 'steun' is gewoon een excuus om extra hard kritiek te kunnen geven. Het is tenslotte kritische 'steun'...

solidarnosc
7 augustus 2006, 18:17
Die 'steun' is gewoon een excuus om extra hard kritiek te kunnen geven. Het is tenslotte kritische 'steun'...

We hebben ook kritiek op regimes als Kim-Il-Jung, Loesjenko en Mugabe en die steunen we helemaal niet. ;-)

tony p
7 augustus 2006, 18:28
Wat er niet op de site staat is minsten even belangrijk als wat er wel op staat. Waarom kan N-Korea, Wit-Rusland en Zimbabwe niet op dezelfde steun rekenen van de PVDA? Ik dacht niet dat de PVDA een ander standpunt of visie had op die landen of hun leiders.
Jij weet er blijkbaar meer van dan ik. Wat is in godsnaam het PVDA-standpunt over Zimbabwe?

Praetorian
7 augustus 2006, 23:13
Misschien wel maar moeten we daarom Loekasjenko steunen? Lenin is ook met een Duitse trein naar Rusland gereden en tegenstanders van de Bolschies hebben ook constant het verwijt gemaakt dat de Russische Revolutie gesponserd werd door het Duits Imperialisme. Moesten we daarom Kerenski steunen?
Als de imperialisten Lenin wilden steunen, des te beter voor de bolsjewistische zaak. Loekasjenko is het doelwit van het mondiaal kapitaal, en elk middel is geoorloofd om hem in discrediet te brengen. Tegelijk heb ik nergens in de westerse pers gelezen dat in Oekraïne Joesjenko een verbond afsloot met fascistische nationalisten UNA-UNSO.

Neen, mijn excuses als ik toch de "laatste dictator in het Oostblok" het voordeel van de twijfel geef, de Wit-Russische bevolking heeft mij een imperialistische overwinning teveel te verliezen.

solidarnosc
8 augustus 2006, 00:52
Jij weet er blijkbaar meer van dan ik. Wat is in godsnaam het PVDA-standpunt over Zimbabwe?

Ik weet het niet. Probeer voor uzelf dan ééns als lid een standpunt te formuleren dat volgens u dicht zou kunnen liggen bij het standpunt van uw organisatie. Ik moet vaak ook niet weten wat het standpunt van mijn organisatie is over iedere regime op deze aardkloot om voor mezelf een standpunt te formuleren waarvan ik denk dat die wellicht het standpunt van mijn organisatie is. Kan van pas komen tijdens een debat of interview of als een contact/bladkoper een vraag stelt. Allé dat vraagt wel dat er enige logica en continuïteit zit in die standpunten. ;-)

Proletariër
8 augustus 2006, 05:53
Jij weet er blijkbaar meer van dan ik. Wat is in godsnaam het PVDA-standpunt over Zimbabwe? Ik weet het niet. Probeer voor uzelf dan ééns als lid een standpunt te formuleren dat volgens u dicht zou kunnen liggen bij het standpunt van uw organisatie. Ik moet vaak ook niet weten wat het standpunt van mijn organisatie is over iedere regime op deze aardkloot om voor mezelf een standpunt te formuleren waarvan ik denk dat die wellicht het standpunt van mijn organisatie is. Kan van pas komen tijdens een debat of interview of als een contact/bladkoper een vraag stelt. Allé dat vraagt wel dat er enige logica en continuïteit zit in die standpunten. ;-) ik weet eigenlijk nooit echt het officiele standpunt van de partij als ik hier iets post (ik heb het dan over de zeldzame ernstige posts die ik heel af en toe durf in te typen :oops:). ik probeer gewoon de marxistische methode van analyseren te gebruiken die mij aangeleerd is. kennen ze zoiets niet in de pvda?

amedee
8 augustus 2006, 08:58
ik weet eigenlijk nooit echt het officiele standpunt van de partij als ik hier iets post (ik heb het dan over de zeldzame ernstige posts die ik heel af en toe durf in te typen :oops:). ik probeer gewoon de marxistische methode van analyseren te gebruiken die mij aangeleerd is. kennen ze zoiets niet in de pvda?

Alstublieft eh! Die "kennen ze zoiets niet in de pvda" is gewoonweg lachwekkend. Hou jullie beter bezig met "een andere politiek" dan op jullie lui gat de pvda weer zwart te maken. Veel ideologisch gezwans maar weinig praktijk.

driewerf
8 augustus 2006, 11:43
Alstublieft eh! Die "kennen ze zoiets niet in de pvda" is gewoonweg lachwekkend. Hou jullie beter bezig met "een andere politiek" dan op jullie lui gat de pvda weer zwart te maken. Veel ideologisch gezwans maar weinig praktijk.
juist ja. :roll:

GC
8 augustus 2006, 11:54
en in de praktijk is het wel LSP versus PVDA. Want als LSP drie procent haalt en PVDA drie procent, gebeurt er geen bal, terwijl ze samen zes hadden gehaald en misschien wel een verkozene.

Dat is niet aan de orde. Beiden maken er geen kans op verkozenen, waardoor de nood van een kartel zich minder stelt. Desalniettemin waren wij zeker niet tegen een kartel.

Verder over Groen: probleem is dat een LSP-lid op een Groenlijst in een kleine gemeente nog steeds een nationale impact zou kunnen hebben. In die zin denk ik niet dat we het zouden doen. Het is ons effectief op een paar plaatsen gevraagd, maar we hebben dit telkens geweigerd.

GC
8 augustus 2006, 11:56
Jij weet er blijkbaar meer van dan ik. Wat is in godsnaam het PVDA-standpunt over Zimbabwe?

Ik vermoed dat dat standpunt de afgelopen jaren wel wat aangepast is. Vroeger waren er in maoïstische kringen wel wat aanhangers van Mugabe, maar dat zal nu wel minder uitgesproken zijn veronderstel ik.

lombas
8 augustus 2006, 11:57
Alstublieft eh! Die "kennen ze zoiets niet in de pvda" is gewoonweg lachwekkend. Hou jullie beter bezig met "een andere politiek" dan op jullie lui gat de pvda weer zwart te maken. Veel ideologisch gezwans maar weinig praktijk.

Die eens vriendelijk tegen mijn kameraden :evil:

GC
8 augustus 2006, 12:21
ten andere, de pvda, sap, kp, hansbrugmilitie en alle anderen kunnen van mij niet op meer sympathie rekenen enkel en alleen omdat ik fundamentele kritiek heb op lsp. dat getuigt juist van het feit dat ik die absurde eeuwige 'kritische steun' persoonlijk heb laten varen: 'kritische steun' tov lsp vervang ik door wat je kan noemen 'kritisch engagement', dwz wél een poot uitsteken voor een organisatie maar ze wel fundamenteel bekritiseren. daar is toch niks mis mee?

Daar is inderdaad niks mis mee. Het zorgt voor interessante interne discussies die de standpunten van LSP enkel maar kunnen versterken. En hopelijk blijft je engagement steeds kritisch!

Proletariër
8 augustus 2006, 16:35
Alstublieft eh! Die "kennen ze zoiets niet in de pvda" is gewoonweg lachwekkend. Hou jullie beter bezig met "een andere politiek" dan op jullie lui gat de pvda weer zwart te maken. Veel ideologisch gezwans maar weinig praktijk.
ooo het niveau! http://www.chezpaulus.be/forum/images/smiles/hart.gif
ik geef me over.http://www.chezpaulus.be/forum/images/smiles/bloemen.gif
je hebt me overtuigd! http://www.chezpaulus.be/forum/images/smiles/cheer.gif
mag ik nu aansluiten bij de amadezen? http://www.chezpaulus.be/forum/images/smiles/por.gif

Pelgrim
8 augustus 2006, 16:50
ga jij smileys van chezpaulus beginnen importeren? :-D

driewerf
8 augustus 2006, 16:50
eerst ontluizen.

Proletariër
8 augustus 2006, 16:51
eerst ontluizen.
discriminatie!

tony p
9 augustus 2006, 16:27
Ik weet het niet.
Je weet niet wat het standpunt van de PVDA over Zimbabwe is maar je zit wel te suggereren dat ze Mugabe daar even graag zien als Castro. Waarop baseer jij je dan?

tony p
9 augustus 2006, 16:40
Misschien wel maar moeten we daarom Loekasjenko steunen?
Wat is er dan zo verschrikkelijk aan Loekasjenko?

solidarnosc
9 augustus 2006, 16:40
Je weet niet wat het standpunt van de PVDA over Zimbabwe is maar je zit wel te suggereren dat ze Mugabe daar even graag zien als Castro. Waarop baseer jij je dan?

Steunen jullie hem nu wel of niet?

Praetorian
9 augustus 2006, 16:42
Wat is er dan zo verschrikkelijk aan Loekasjenko?LSP neemt op sommige punten gewoon de westerse antiprop over. Denk niet dat we daar nog aan moeten twijfelen.

solidarnosc
9 augustus 2006, 16:51
LSP neemt op sommige punten gewoon de westerse antiprop over. Denk niet dat we daar nog aan moeten twijfelen.

Het leven is toch makkelijk hé als alles wat niet past in uw kraam CIA propaganda is. Dat Mugabe er een economische puinhoop van heeft gemaakt zal wellicht ook niet stroken met de realiteit zeker?

Praetorian
9 augustus 2006, 16:53
Het leven is toch makkelijk hé als alles wat niet past in uw kraam CIA propaganda is. Dat Mugabe er een economische puinhoop van heeft gemaakt zal wellicht ook niet stroken met de realiteit zeker?
1. Heb jij mij nu stalinistische praat horen verkopen over CIA-agenten en het rechts-reactionaire complot van de trotskisten? Neen. Had ik niet enkele dagen geleden gezegd dat ik de trotskistische kritiek ter harte neem, en dat ik binnen de Comac bv. Mandel openlijk steun? Ik ben momenteel zelfs links-communistische werken van het IKS aan het lezen.
2. Ik heb het sch**t aan een halve gek zoals Mugabe. Duidelijk genoeg?

tony p
9 augustus 2006, 16:56
Steunen jullie hem nu wel of niet?
Man, ik weet geen zak over Zimbabwe, noch over de PVDA-standpunten daarover. Waarom zou de PVDA hem steunen volgens jou?

solidarnosc
9 augustus 2006, 16:57
1. Heb jij mij nu stalinistische praat horen verkopen over CIA-agenten en het rechts-reactionaire complot van de trotskisten? Neen. Had ik niet enkele dagen geleden gezegd dat ik de trotskistische kritiek ter harte neem, en dat ik binnen de Comac bv. Mandel openlijk steun? Ik ben momenteel zelfs links-communistische werken van het IKS aan het lezen.
2. Ik heb het sch**t aan een halve gek zoals Mugabe. Duidelijk genoeg?

1. Je zegt net dat we op een aantal punten westerse propaganda zouden overnemen. De CIA was mischien een stap te ver maar het gaat in die richting.

2. Maar Loesjenko is dan weer een toffe peer?

tony p
9 augustus 2006, 16:59
De vraag was wel degelijk wat jij over Loekasjenko denkt en vooral waarom je dat denkt.

Praetorian
9 augustus 2006, 17:04
1. Je zegt net dat we op een aantal punten westerse propaganda zouden overnemen. De CIA was mischien een stap te ver maar het gaat in die richting.

2. Maar Loesjenko is dan weer een toffe peer?
1. Neen, kijk, dat is nu net jullie probleem. Jullie zijn te rigide, waarschijnlijk vanuit een oprechte overtuiging, in jullie categorieën, waardoor jullie potentiële medestanders afschrikken. Dergelijke insinuaties maken mij nu niet direct meer gewillig om een LSP-militant als een positieve factor in de marxistische beweging te beschouwen. Ja, ik geef kritiek op jullie visie, leer ermee leven. Ik ben niet de levende emanatie van een overjaarse Moskou/Peking-aanhanger.
2. Hoe kan jij nu Loekasjenko vergelijken met Mugabe? Ik ben benieuwd.

solidarnosc
9 augustus 2006, 17:33
1. Neen, kijk, dat is nu net jullie probleem. Jullie zijn te rigide, waarschijnlijk vanuit een oprechte overtuiging, in jullie categorieën, waardoor jullie potentiële medestanders afschrikken. Dergelijke insinuaties maken mij nu niet direct meer gewillig om een LSP-militant als een positieve factor in de marxistische beweging te beschouwen. Ja, ik geef kritiek op jullie visie, leer ermee leven. Ik ben niet de levende emanatie van een overjaarse Moskou/Peking-aanhanger.
2. Hoe kan jij nu Loekasjenko vergelijken met Mugabe? Ik ben benieuwd.
1. Zegt de man die alle protestanten uit Ierland wil deporteren omdat hun voorouders honderden jaren geleden naar Ierland zijn geïmmigreerd als instrument van één of andere koning om zijn positie in dat land te versterken. Oehoe. Vergeef me mijn rigiditeit als ik stel dat we protestanten in Ierland vandaag niet moeten de schuld geven van een beslissing van een Engelse koning in de 17de eeuw!

2. Economie is in beide landen in niet al te beste staat. Beiden ondrukken politieke tegenstanders. Beiden controleren media. Beiden zijn economisch en politiek sterk afhankelijk van respectievelijk Rusland en China. Beiden hebben een probleem met het westen en beiden zijn in grote mate dinno's uit de Koude-Oorlog. Er zijn dus wel een aantal raakvlakken. ;-)

tony p
9 augustus 2006, 17:38
Da's toch weer zo'n lacher he, net als die gigantische crisis in Cuba in 2005 (economische groei: 11,8%, grooitste ooit) zit ook de economie in Wit-Rusland in het slop (economische groei in 2003: 6,8%; in 2004: 11%; in 2005: 6,4%). Jawadde

tony p
9 augustus 2006, 17:39
En ze hebben allebei een probleem met het westen. Wat een schandaal toch he...

solidarnosc
9 augustus 2006, 17:41
En ze hebben allebei een probleem met het westen. Wat een schandaal toch he...
Ik stel alleen dat beide landen dat met elkaar gemeen hebben. Voor mij is dat helemaal geen schandaal alleen is dat op zich geen reden om die regimes te steunen.

de limburgse leeuw
10 augustus 2006, 19:22
"Wie beslist er precies bij de PVDA over WELKE mensen welkom zijn in de 15-decemberbeweging en welke NIET ?"

Ik ben daar niet bij (als je weet hoe een vakbond werkt dan weet je dat je niet solo kan gaan spelen bij een delegatie en dat het best de hoofddelegee is die meedoet, zeker als je nog redelijk groen ziet en nog veel moet bewijzen: dat heeft niets te maken met democratie, maar je moet wel in de praktijk een bedrijf vertegenwoordigen natuurlijk).

In ieder geval denk ik niet dat het PVDA initiatief is. Dus bij de PVDA heeft volgens mij niemand iets te zeggen over wie welkom is en wie niet. Waarom zouden ze dan niet gewoon zeggen dat het een PVDA initatief is. Ik zie daar trouwens kameraden bij staan die zeker niets met de PVDA willen te maken hebben, dus daarom dat ik denk dat ze er niets mee van doen hebben.

Ok, dus ik kan me inbeelden dat het toch een beetje breder is dan de PVDA alleen. Laat ons hopen dat de initiatieven van de basis elkaar WEL kunnen vinden dan, waar de politieke formaties het niet kunnen.

de limburgse leeuw
10 augustus 2006, 19:24
Op wat slaat dat hier nu? Dat ding van 15-december is een onafhankelijk initiatief en heeft geen reet te zien met de PVDA. Dus gaat een beetje tegen hen zagen.

Eigenlijk ben ik blij dat te horen, Harko. Het was wat ik hoopte. In dat geval is er nog hoop dat het initiatief van Een Andere Politiek en de 15-decemberbeweging elkaar in de nabije toekomst nog kunnen vinden.

Harko
10 augustus 2006, 20:46
Ok, dus ik kan me inbeelden dat het toch een beetje breder is dan de PVDA alleen. Laat ons hopen dat de initiatieven van de basis elkaar WEL kunnen vinden dan, waar de politieke formaties het niet kunnen.

In de solidair van deze week schreef Peter Mertens een artikel waaruit hier een fragment:
"In tegenstelling tot berichten in kranten als De Standaard zal de PVDA zichzelf niet ontbinden om exclusief voor dit laatste project te kiezen. De PVDA reikt de hand naar álle initiatieven links van en zelfs in de SP.a. We hebben een uitstekende verstandhouding zowel met activisten van SP.a Rood, 15 December Beweging als met Jef Sleeckx. Dat er voorlopig geen eenheidslijsten of kartels komen betekent geen definitieve breuk. De PVDA wil de tijd nemen om verder te werken aan de vernieuwing van de partij. Filmmaker en cabaretier Jonas Geirnaert zei vorige vrijdag op Radio1: "Mijn vrienden bij de PVDA zijn geen fanatici, ze hebben humor, het is een heel divers publiek. En zolang de bedrijfswinsten primeren op de mensen, moet je durven naar de fundamenten gaan. Dat vind ik bij de PVDA. Vroeger was er misschien een pamflettair taalgebruik, maar er is een enorme modernisering bezig in de PVDA."4 De PVDA wil die modernisering verderzetten tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 20065 en de campagne om dokter Dirk Van Duppen te doen verkiezen bij de parlementsverkiezingen in 2007. Die ambitie hebben we nooit onder stoelen of banken gestoken. Het CAP kiest ervoor om in 2007, naast de campagne voor Dirk Van Duppen, ook een campagne te starten om Jef Sleeckx te doen verkiezen. Dat is een grote ambitie om op nauwelijks enkele maanden te realiseren, voor een organisatie die pas eind oktober zou worden opgericht. Wij kunnen alleen maar veel succes toewensen aan Jef en hopen dat zowel Dirk als Jef een goede score halen. En niets belet ons om in de toekomst opnieuw rond de tafel te zitten. "
http://www.ptb.be/scripts/article.phtml?section=A2AAAABLBI&obid=32033

solidarnosc
10 augustus 2006, 21:13
Hoe zit dat precies met Van Duppen? Komt hij op op een lijst van de PVDA of op die van CAP. Wil dit dan zeggen dat nu al vast staat dat het CAP niet opkomt in Anwerpen? Ik kan me moeilijk voorstellen dat men dat nu al beslist zou hebben. Trouwens nog voor iets bestaat al aan de lijstvorming te gaan beginnen vind ik persoonlijk wat voorbarig.

de limburgse leeuw
10 augustus 2006, 22:33
In de solidair van deze week schreef Peter Mertens een artikel waaruit hier een fragment:
"In tegenstelling tot berichten in kranten als De Standaard zal de PVDA zichzelf niet ontbinden om exclusief voor dit laatste project te kiezen. De PVDA reikt de hand naar álle initiatieven links van en zelfs in de SP.a. We hebben een uitstekende verstandhouding zowel met activisten van SP.a Rood, 15 December Beweging als met Jef Sleeckx. Dat er voorlopig geen eenheidslijsten of kartels komen betekent geen definitieve breuk. De PVDA wil de tijd nemen om verder te werken aan de vernieuwing van de partij. Filmmaker en cabaretier Jonas Geirnaert zei vorige vrijdag op Radio1: "Mijn vrienden bij de PVDA zijn geen fanatici, ze hebben humor, het is een heel divers publiek. En zolang de bedrijfswinsten primeren op de mensen, moet je durven naar de fundamenten gaan. Dat vind ik bij de PVDA. Vroeger was er misschien een pamflettair taalgebruik, maar er is een enorme modernisering bezig in de PVDA."4 De PVDA wil die modernisering verderzetten tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 20065 en de campagne om dokter Dirk Van Duppen te doen verkiezen bij de parlementsverkiezingen in 2007. Die ambitie hebben we nooit onder stoelen of banken gestoken. Het CAP kiest ervoor om in 2007, naast de campagne voor Dirk Van Duppen, ook een campagne te starten om Jef Sleeckx te doen verkiezen. Dat is een grote ambitie om op nauwelijks enkele maanden te realiseren, voor een organisatie die pas eind oktober zou worden opgericht. Wij kunnen alleen maar veel succes toewensen aan Jef en hopen dat zowel Dirk als Jef een goede score halen. En niets belet ons om in de toekomst opnieuw rond de tafel te zitten. "
http://www.ptb.be/scripts/article.phtml?section=A2AAAABLBI&obid=32033

Ik kan me niet herinneren dat we de PVDA ooit gevraagd hebben "zichzelf te ontbinden om exclusief voor ons project te kiezen", maar wel om met ons mee te werken. De deur staat immers nog altijd open en niemand hoeft zich daarvoor te ontbinden. Het Vierde Wereld Syndicaat wordt toch ook niet ontbonden omdat IK daar toevallig aan tafel zit ?

Verder is het goed nieuws dat je brengt uit Solidair. We hopen dat zowel Van Duppen als Sleeckx ooit in het Parlement geraken. Sleeckx heb ik zelf horen zeggen dat we bereid zijn om Van Duppen op de lijst te zetten, dus ik zie het probleem niet. Dirk Van Duppen is immers de afgelopen jaren niet uit het nieuws te branden geweest en ik heb zijn boek over 'De Cholesteroloorlog' ook met aandacht gelezen.

Misschien dat er inderdaad in de nabije toekomst nog gesprekken zullen volgen. Ik hoop er alleen maar het beste van en wil absoluut niet dat de verdeeldheid ons nog langer de das omdoet.

driewerf
18 augustus 2006, 17:15
't is begonnen.
De eerste LSP-affiches hangen op de eerste verkiezingsborden.
daarnet nog een plakronde gedaan. 8)

abou Anis
20 augustus 2006, 20:59
Hoe zit dat precies met Van Duppen? Komt hij op op een lijst van de PVDA of op die van CAP. Wil dit dan zeggen dat nu al vast staat dat het CAP niet opkomt in Anwerpen? Ik kan me moeilijk voorstellen dat men dat nu al beslist zou hebben. Trouwens nog voor iets bestaat al aan de lijstvorming te gaan beginnen vind ik persoonlijk wat voorbarig.Zoals ik het heb begrepen doet de CAP niet mee aan de gemeenteraadsverkiezingen en stelt de vraag waar Van Duppen opkomt zich niet eens. Hij komt gewoon op op lijst van zijn partij: de PVDA.
En voor 2007 lijkt de situatie me op dit moment ook duidelijk. De PVDA stapt niet mee in CAP, Van Duppen is lid van de PVDA en komt dus op bij de PVDA.

Off topic: het zou fijn zijn eens te horen wat de CAP supporters vinden van het idee om hun krachten in gemeenten als Hoboken niet de facto tegen de PVDA te richten, maar daar de lijst van de PVDA te steunen om de reëel bestaande (;-)) linkse stem in de gemeenteraad te versterken.

Mkg,

abou Anis

solidarnosc
20 augustus 2006, 21:07
Off topic: het zou fijn zijn eens te horen wat de CAP supporters vinden van het idee om hun krachten in gemeenten als Hoboken niet de facto tegen de PVDA te richten, maar daar de lijst van de PVDA te steunen om de reëel bestaande (;-)) linkse stem in de gemeenteraad te versterken.

Mkg,

abou Anis

Ik denk niet dat dit een probleem is.

abou Anis
21 augustus 2006, 08:56
Ik denk niet dat dit een probleem is.Fijn dat te horen, ik heb de vraag ook "officieel" gesteld aan CAP, ik wacht al twee weken op hun antwoord. (officieel staat tussen aanhalingstekens omdat ik geen mandaat binnen de PVDA heb, maar de vraag stelde als sympathisant van die partij). Ik hou je op de hoogte als ik er een antwoord op krijg.
Als iemand met beslissingskracht binnen de CAP hierop wil antwoorden (ik weet niet of solidarnosc zo iemand is) mag dat natuurlijk ook altijd ;-)

mkg,

abou Anis

driewerf
21 augustus 2006, 11:11
Zoals ik het heb begrepen doet de CAP niet mee aan de gemeenteraadsverkiezingen en stelt de vraag waar Van Duppen opkomt zich niet eens. Hij komt gewoon op op lijst van zijn partij: de PVDA.
En voor 2007 lijkt de situatie me op dit moment ook duidelijk. De PVDA stapt niet mee in CAP, Van Duppen is lid van de PVDA en komt dus op bij de PVDA.

Off topic: het zou fijn zijn eens te horen wat de CAP supporters vinden van het idee om hun krachten in gemeenten als Hoboken niet de facto tegen de PVDA te richten, maar daar de lijst van de PVDA te steunen om de reëel bestaande (;-)) linkse stem in de gemeenteraad te versterken.

Mkg,

abou Anis
Op de verschillende meetings die ik bezocht heb werd er toch steeds met respect gesproken over de inzet van de PVDA-militanten. Er zijn inhoudelijke verschillen, maar de inzet van onze vrienden wordt alleszins erkend. Ik denk dus ook niet dat het een probleem zal zijn om de PVDA-lijst te steunen. Maar net als Solidarnosc heb ik geen mandaat om 'officieel' te spreken. Zie het gewoon als mijn persoonlijke inschatting.

GC
21 augustus 2006, 13:02
Off topic: het zou fijn zijn eens te horen wat de CAP supporters vinden van het idee om hun krachten in gemeenten als Hoboken niet de facto tegen de PVDA te richten, maar daar de lijst van de PVDA te steunen om de reëel bestaande (;-)) linkse stem in de gemeenteraad te versterken.


Dat is evident wat ons betreft. Er zullen enkel tegengestelde lijsten zijn in steden waar er geen kans op verkozenen is. Maar moest ik in Hoboken wonen, dan zou ik uiteraard oproepen om voor Mie Branders te stemmen.

pinbag
21 augustus 2006, 14:17
Zeg zijn het voltallige lijsten ???

FallenByTheHand
21 augustus 2006, 14:46
ja, wij hebben hier een euh... luxeprobleem. Zeg het me maar eens: pvda of lsp?


in Antwerpen kun je ook nog voor NEE stemmen.


als die zouden opkomen waar ik zit, zou ik daar mogelijks voor stemmen. Nu is het meest linkse Groen! en ik overweeg serieus een blanco bolletje in te vullen

abou Anis
21 augustus 2006, 14:57
Het meest linkse Groen! ?
NEE als links alternatief? Dat lijkt me eerder een lijst die zoveel mogelijk kiezers van links moet wegtrekken. Zoets als Banaan indertijd, of Rossem.

Pelgrim
21 augustus 2006, 15:02
het weinige dat ik van nee heb gehoord tot nu toe sprak mij in het geheel niet aan. Puur antipolitiek, geenszins een alternatief, dus ik ga hun raad van harte nemen en niet op hen stemmen.

abou Anis
21 augustus 2006, 15:08
My point exactly.

Praetorian
21 augustus 2006, 15:24
Geen PvdA in mijn stad kennelijk. :|
Groen! of Sp.a. :|

FallenByTheHand
21 augustus 2006, 15:29
Het meest linkse Groen! ?
NEE als links alternatief? Dat lijkt me eerder een lijst die zoveel mogelijk kiezers van links moet wegtrekken. Zoets als Banaan indertijd, of Rossem.


ik ben ook niet zozeer Nee-gericht, in antwerpen zou ik er niet op stemmen wegens linkse alternatieven


ik heb nergens gezegd dat ik Nee links vind (al kan dat mss wel zo zijn overgekomen)

alleen waar ik nu woon is Groen! het meest linkse, wat dus eigenlijk betekent dat links niet in mijn gemeente opkomt.




maar als ik de keuze zou hebben tussen Nee en blanco, dan weet ik nog niet direct waar ik op zou stemmen

en Nee is idd puur anti-politiek wat ik hoor ja

GC
21 augustus 2006, 16:11
het weinige dat ik van nee heb gehoord tot nu toe sprak mij in het geheel niet aan. Puur antipolitiek, geenszins een alternatief, dus ik ga hun raad van harte nemen en niet op hen stemmen.

Het Big Brother verleden van die ex-Agalever van Neen vond ik nog een extra argument bovenop hetgeen Pelgrim hierboven schreef ;-)

Praetorian
21 augustus 2006, 16:12
Het Big Brother verleden van die ex-Agalever van Neen vond ik nog een extra argument bovenop hetgeen Pelgrim hierboven schreef ;-)Ook niet als Betty haar borsten zou tonen op de eerste zitting van de gemeenteraad?

solidarnosc
21 augustus 2006, 16:31
Ook niet als Betty haar borsten zou tonen op de eerste zitting van de gemeenteraad?

Ik dacht dat ze gestopt was met charcuterie te verkopen. ;-)

Praetorian
21 augustus 2006, 16:33
Ik dacht dat ze gestopt was met charcuterie te verkopen. ;-)Ik zou ze dan ook nooit hebben geplaatst onder fijne vleeswaren.