PDA

View Full Version : Libanon opdelen?

Ploertendoder
4 augustus 2006, 19:41
Ik vind dat het nog niet zo slecht zou zijn als Libanon in twee gedeeld zou worden. In het Noorden een staat voor de moslims. In het zuiden een staat voor de christenen.

Nu is 't de moment om da te realiseren, want zowat de helft van het land is daar nu op de wandel.

Flippend Rund
4 augustus 2006, 19:43
De islamieten wonen traditioneel zo'n beetje in het zuiden.

Ploertendoder
4 augustus 2006, 19:44
De islamieten wonen traditioneel zo'n beetje in het zuiden.

Kan iets aan gedaan worden hé. Panta Rei. Alles beweegt. Je moet meegaan met de evolutie.

Flippend Rund
4 augustus 2006, 19:54
Die christenen gaan het toch niet zien zitten daar in het zuiden. De raketten gaan over en weer vliegen boven hun hoofden.

Ploertendoder
4 augustus 2006, 19:56
Die christenen gaan het toch niet zien zitten daar in het zuiden. De raketten gaan over en weer vliegen boven hun hoofden.

Beter over hun hoofd dan erop zou ik zo zeggen.

Flippend Rund
4 augustus 2006, 20:09
Ze gaan zich het menselijk schild voelen van de Hezbollah.

Apocalyps
4 augustus 2006, 20:30
Laat die religie freaks toch lekker oorlogje spelen en elkander afslachten, dat is toch het enige waar ze echt goed in zijn.

liberalist_NL
4 augustus 2006, 21:35
Ik geloof dat nu de moslims in het oosten zitten en de christenen in het westen. Maar vooralsnog, wil je Beiroet ook opdelen? Vanuit Israëlisch perspectief is het een goede oplossing, maar het zal veel van de Libanezen vergen.

Ploertendoder
4 augustus 2006, 21:53
Ik geloof dat nu de moslims in het oosten zitten en de christenen in het westen. Maar vooralsnog, wil je Beiroet ook opdelen? Vanuit Israëlisch perspectief is het een goede oplossing, maar het zal veel van de Libanezen vergen.
Da's ook een optie.

Moslims in de Bekaa vallei en christenen aan de kust.

http://www.mapsofworld.com/lebanon/maps/lebanon-political-map.jpg

De twee zuidelijke provincies en de provincie van Beirut voor de christenen en de Beqaa in het Oosten en het Noorden voor de moslims.

Uh-Huh
4 augustus 2006, 22:11
Hahaha, gewoonweg kapotlachen.. :rofl:

Dus de "white man" zal het daar eens allemaal eventjes gaan regelen, zonder inmenging van de autochtone Libaneze bevolking?!
(hm, spijtig genoeg lijkt het alsof dit soort politiek sterk in trek is op wereldvlak :| )

Anyway, dream on.

Twanne
4 augustus 2006, 22:15

Dus de "white man" zal het daar eens allemaal eventjes gaan regelen, zonder inmenging van de autochtone Libaneze bevolking?!
(hm, spijtig genoeg lijkt het alsof dit soort politiek sterk in trek is op wereldvlak :| )

Anyway, dream on.
idem dito!
zou zijn dat de walen met de fransen beginnen te rellen en dat om het op te lossen, de vlamingen met de walen van plaats worden verwisseld...

Ploertendoder
4 augustus 2006, 22:21

Anyway, dream on.

Ik weet ook wel dat de meeste mensen van een flink bloedbad houden. Maar we mogen ons toch eens laten gaan he. "Give peace a chance" en zo van van die andere bull shit he.

Gentenaar
5 augustus 2006, 07:57
Ik vind dat het nog niet zo slecht zou zijn als Libanon in twee gedeeld zou worden. In het Noorden een staat voor de moslims. In het zuiden een staat voor de christenen.

Nu is 't de moment om da te realiseren, want zowat de helft van het land is daar nu op de wandel.

kan iemand vertellen aan Ploert dat er helemaal geen probleem is tussen christenen en moslims in Libanon?
Als hij van de schok bekomen is, vertel hem dan dat de Israeli's van bij hun ontstaan arabierke-schiet als nationale volkssport hebben, en dat het logisch is dat de slachtoffers niet vrijwillig als schietschijf blijven functioneren.
Als hij tegen dan nog mee is, zeg hem dan meteen dat de Palestijnse strijd veel meer in de buurt komt van bevrijdende nationalistische strijd dan de Vlaamsche ontvoogdingsstrijd na 68. Wanneer hij dus consequent is, moet hij de Palestijnen (meestal moslims) dus steunen.
Het moet moeilijk zijn voor die rechtse rakkers: zijn ze nu voor of tegen joden? Zijn ze nu voor of tegen geweld? Zijn ze nu voor of tegen agressieve inmenging van buitenlanders in binnenlandse aangelegenheden?

Public energy
5 augustus 2006, 09:01
Ik weet ook wel dat de meeste mensen van een flink bloedbad houden. Maar we mogen ons toch eens laten gaan he. "Give peace a chance" en zo van van die andere bull shit he.

Waarom verwisselen we dan 'for the sake of peace' niet gewoon de Israeli's en Palestijnen van plaats.

Ploertendoder
5 augustus 2006, 10:38
kan iemand vertellen aan Ploert dat er helemaal geen probleem is tussen christenen en moslims in Libanon?
Als hij van de schok bekomen is, vertel hem dan dat de Israeli's van bij hun ontstaan arabierke-schiet als nationale volkssport hebben, en dat het logisch is dat de slachtoffers niet vrijwillig als schietschijf blijven functioneren.
Als hij tegen dan nog mee is, zeg hem dan meteen dat de Palestijnse strijd veel meer in de buurt komt van bevrijdende nationalistische strijd dan de Vlaamsche ontvoogdingsstrijd na 68. Wanneer hij dus consequent is, moet hij de Palestijnen (meestal moslims) dus steunen.
Het moet moeilijk zijn voor die rechtse rakkers: zijn ze nu voor of tegen joden? Zijn ze nu voor of tegen geweld? Zijn ze nu voor of tegen agressieve inmenging van buitenlanders in binnenlandse aangelegenheden?

Een christelijke bufferstaat ten noorden van Israel, zodat de moslims langsdaar geen terreur meer kunnen uitoefenen. Is da nu zo moeilijk om te begrijpe?

Trouwens "Helemaal geen probleem tussen moslims en christenen in Libanon" dat is ook een echte giller.

Mensen zonder geheugen. Da's nog erger dan Alzheimer: http://nl.wikipedia.org/wiki/Libanese_Burgeroorlog

labyrinth
5 augustus 2006, 10:43

België opdelen, Libanon opdelen........ opdelen de fobie van Ploertendoder ?

Basy Lys
5 augustus 2006, 10:48
kan iemand vertellen aan Ploert dat er helemaal geen probleem is tussen christenen en moslims in Libanon?...
Gentenaar heeft duidelijk nog niet vaak met christelijke Libanezen gesproken.

labyrinth
5 augustus 2006, 10:59
Gentenaar heeft duidelijk nog niet vaak met christelijke Libanezen gesproken.

Ik denk dat Christelijke en Islamitische Libanezen akkoord zijn om te zeggen dat ze niet graag hebben dat hun land in de chaos gestort wordt door vluchtelingenstromen, vernielingen enz..... bij hen te veroorzaken.
Israël wordt daar voor het ogenblik niet gezien als de grote bevrijder maar eerder als de gemeenschappelijke vijand. En ik kan ze met de beste wil van de wereld geen ongelijk geven.
De gewone mens wenst nog altijd in vrede te leven.

Mustapha
5 augustus 2006, 11:18
Wat ik niet begrijp is dat olmert spreekt van een bufferzone in het zuiden van libanon.

Waarom geen bufferzone in het noorden van israel?????????????????
Kan iemand mij daar een serieuse pasklare antwoord op geven?

werkgroep morkhoven
5 augustus 2006, 11:29
Ik zou het niet slecht vinden indien Israël onmiddellijk uit Libanon verdwijnt want Israël vernietigt dit land terwijl het zogenaamd alleen de bedoeling was dat er een 'Veiligheidszone' in Zuid-Libanon kwam.

De VN-gebouwen die er tot niets dienen, moeten omgebouwd worden tot woningplaatsen voor de vluchtelingen. :-)

werkgroep morkhoven
5 augustus 2006, 11:31
Wat ik niet begrijp is dat olmert spreekt van een bufferzone in het zuiden van libanon.

Waarom geen bufferzone in het noorden van israel?????????????????
Kan iemand mij daar een serieuse pasklare antwoord op geven?Israël wil altijd grond van anderen inpikken.

Tantist
5 augustus 2006, 11:55

Oorspronkelijk woonen de Maronieten rond het Libanongebergte. Dat was de reden dat de internationale gemeenschap het niet bij Syrië voegde na het debacle van het Osmaanse Rijk. Syrië betwist dit trouwens nog stiekem. Omdat men dat kleine deel niet levensvatbaar achtte, voegde men daar nog stukken bij waar moslims woonden zoals de sji-itische Bekaavallei. Klinkt een beetje zoals België he? Een beetje maar... Libanon heeft er al een burgeroorlog opzitten tussen 1975 en 1990. De christelijke meerderheid in Libanon is al lang weg...

Bon, Syrië (overigens ook 17% christenen) zal altijd op Libanon zitten azen. Ik vrees dat een onafhankelijke christelijke Libanonstaat alleen kan blijven bestaan als een protectoraat van een andere staat of dat anders Syrië het zal opslokken, nadat het het moslimdeel heeft opgeslokt.

Bovendien dacht ik dat de christelijke aanwezigheid niet meer uniform is in het Libanongebergte en dat er her en der enclaves zijn. En uniformiteit is er ook niet in het moslimdeel: daar heb je soennieten, sji-ieten (en uit Irak weten we wat voor een succescombinatie dat is), Alawieten en Druzen (al kun je die evengoed als niet-moslims zien).

Ik denk dat de meeste westerlingen de situatie ginder te simpel voorstellen. Het probleem ginder is heel anders dan de Belgische situatie waar splitsing de enige logische oplossing is en geen negatieve effecten heeft.

Eigenlijk zou het interessant zijn om hierover de mening te kennen van Bruno*/Tacitus/Archilbald van Ooteghem/ België04/Silhoutte/MC Soleil/Belgian Warrior/Vlaminghater/Karl/Melchior/Bollinasius/Boze Burger/antivlaams/Unionist... Die zal die problematiek iets beter kennen, al zal hij beginnen lullen over unitarisme in België as usual. Nu, hij is gebanned, maar als ik goesting heb zal ik eens mailen... ;-)

werkgroep morkhoven
5 augustus 2006, 11:59
Waarom zou men Libanon opdelen ? Geef het gewoon aan Israël. Israël beschouwt Libanon gewoon als haar achtertuin waarin het Israëlische leger naar believen mag spelen.:-D

Tantist
5 augustus 2006, 12:05
Waarom zou men Libanon opdelen ? Geef het gewoon aan Israël. Israël beschouwt Libanon gewoon als haar achtertuin waarin het Israëlische leger naar believen mag spelen.:-D

Ook Syrië kan hier in het plaatje passen...

werkgroep morkhoven
5 augustus 2006, 12:14
Ook Syrië kan hier in het plaatje passen...Dat is juist. Er is slechts één kleine nuance. Syrië heeft Libanon niet volledig platgebombardeerd. :lol:

Tantist
7 augustus 2006, 17:18
Dat is juist. Er is slechts één kleine nuance. Syrië heeft Libanon niet volledig platgebombardeerd. :lol:

Tja, in het Midden-Oosten is die nuance waardeloos ;-)

labyrinth
7 augustus 2006, 21:52

Anyway, dream on.

Ja, zo spreekt the big white man, de grote nationalist, die ook België wil opdelen zonder inmenging van de autochtone Belgische bevolking. 8)

labyrinth
7 augustus 2006, 21:54
Israël wil altijd grond van anderen inpikken.
Inderdaad, 't is weer van dat ..... doorstormen tot aan de Litani.
Zuid-Libanon zuiveren van de oorspronkelijke bevolking met strooibiljetten, en grond en water inpikken.

Zijne Heerlijkheid
7 augustus 2006, 22:12

1/ De opties in je poll zijn op z'n minst tendentieus te noemen.
2/ Je stelt het allemaal veel te simplistisch voor. Libanon is een bijeenraapsel van allerlei groepen, zowel religieus (maronitische christenen, orthodoxe christenen, soennitische moslims, sjiietische moslims, druzen, etc....), etnisch (Arabieren, Koerden,...) als politiek (pro-Syrië, anti-Syrië,...). Tijdens de burgeroorlog had je er ook nog de tegenstelling Libanezen <-> gevluchte Palestijnen <-> bemoeizieke Syriërs. Moslims vochten tegen christenen, moslims vochten onderling, christenen vochten onderling.
Een zottenkot, jawel.

Breda
7 augustus 2006, 22:13
als je Libanon weggeeft aan Syrië , maak Syrië dan ook gelijk EU Lid :roll:

Metternich
7 augustus 2006, 22:15
Ik zou voor opdeling zijn als de mensen daar zich als aparte volkeren zouden beschouwen. De Christenen in Libanon zijn echter grotendeels falangisten en hebben altijd gepleit voor het behoud van Libanon zonder opdelingen.

Zijne Heerlijkheid
7 augustus 2006, 22:16
Laat die religie freaks toch lekker oorlogje spelen en elkander afslachten, dat is toch het enige waar ze echt goed in zijn.
Vergeet de nationalistische freaks niet.

Zijne Heerlijkheid
7 augustus 2006, 22:28
Ik zou voor opdeling zijn als de mensen daar zich als aparte volkeren zouden beschouwen. De Christenen in Libanon zijn echter grotendeels falangisten en hebben altijd gepleit voor het behoud van Libanon zonder opdelingen.

Inderdaad. Die hele situatie daar valt niet te herleiden tot één of andere religieuze breuklijn.

willem1940NLD
8 augustus 2006, 00:36
Inderdaad. Die hele situatie daar valt niet te herleiden tot één of andere religieuze breuklijn.

Niet zo ongeduldig, dat is zich al aan het regelen.

Metternich
8 augustus 2006, 00:53
Niet zo ongeduldig, dat is zich al aan het regelen.Toen de Libanese burgeroorlog begon en de religies elkaar begonnen uit te moorden, ijverden de Christelijke falangisten nog steeds voor een ondeelbaar Libanon. Van een opdeling volgens religieuze lijnen kon voor hen geen sprake zijn en is nog steeds geen sprake.

willem1940NLD
8 augustus 2006, 00:55
Toen de Libanese burgeroorlog begon en de religies elkaar begonnen uit te moorden, ijverden de Christelijke falangisten nog steeds voor een ondeelbaar Libanon. Van een opdeling volgens religieuze lijnen kon voor hen geen sprake zijn en is nog steeds geen sprake.

Christenen waren daar een meerderheid, maar intussen niet meer.

Metternich
8 augustus 2006, 00:56
Christenen waren daar een meerderheid, maar intussen niet meer.Toen de Libanese burgeroolog uitbrak, waren de moslims daar in de meerderheid. De oorlog was trouwens niet zo simpel als Christenen vs Moslims vs Druzen. Zo werd bijvoorbeeld Tony Franjieh (Christen) gedood door de Christelijke falangisten van Pierre Gemayel.

willem1940NLD
8 augustus 2006, 00:58
Toen de Libanese burgeroolog uitbrak, waren de moslims daar in de meerderheid.

Hm, klein tijdfoutje mijnerzijds; de afronding zal dus gauwer een feit zijn dan waarmee ik rekende.

Metternich
8 augustus 2006, 00:59
Heb mijn bericht aangepast terwijl jij al antwoordde, 't is maar dat je het weet ;)

Sergei
8 augustus 2006, 02:06

Je weet toch dat de burgeroorlog tussen Christenen en Moslims ging?
Zo goed schieten beide niet overeen hoor, vandaar gaan ze ook zo ver mogelik van elkaar wonen. Natuurlijk, er zijn gematigden, die leven dus dichter bij de grens met...

Maar ik denk dat ze oorlog daarna beu geworden zijn en na de rechtztting in het parlement dat de moslims niet meer benadeeld is er ook geen reden meer om te vechten. Eigenlijk zijn de moslims daar nog redelijk gematigd.

willem1940NLD
8 augustus 2006, 02:36
Hezbollah lijkt me niet bepaald "gematigd".

Sergei
8 augustus 2006, 02:41
Niet veralgemenen, het gros van de bevolking is geen Hezbollah lid.
Dat ze participeren met Hezbollah is normaal gezien de situatie.

Tiens, dat kom ik toch regelmatig tegen op de fora hier, ofwel veralgemenen of anders met oogkleppen op en dus vernauwen.

willem1940NLD
8 augustus 2006, 02:51
Niet veralgemenen, het gros van de bevolking is geen Hezbollah lid.
Dat ze participeren met Hezbollah is normaal gezien de situatie.

Tiens, dat kom ik toch regelmatig tegen op de fora hier, ofwel veralgemenen of anders met oogkleppen op en dus vernauwen.

Niks veralgemenen/oogkleppen/vernauwen; ik ken, ontmoet en spreek tamelijk veel moslims sinds de vroeg-60-er jaren.

labyrinth
8 augustus 2006, 09:12
Hezbollah lijkt me niet bepaald "gematigd".
Hezbollah is niet gematigd, ook Israël is niet gematigd.

labyrinth
8 augustus 2006, 09:17
Zo goed schieten beide niet overeen hoor, vandaar gaan ze ook zo ver mogelik van elkaar wonen. Natuurlijk, er zijn gematigden, die leven dus dichter bij de grens met...

Maar ik denk dat ze oorlog daarna beu geworden zijn en na de rechtztting in het parlement dat de moslims niet meer benadeeld is er ook geen reden meer om te vechten. Eigenlijk zijn de moslims daar nog redelijk gematigd.

Dankzij de Joden zijn ze dus vanaf vandaag verenigd tegen de vijand van hun land.

Ke Nan
8 augustus 2006, 10:01
Niks veralgemenen/oogkleppen/vernauwen;

Je doet niets anders.

ik ken, ontmoet en spreek tamelijk veel moslims sinds de vroeg-60-er jaren.

En nog altijd heb ge totaal geen benul van die mensen.

Zijne Heerlijkheid
8 augustus 2006, 10:50

De burgeroorlog ging tussen:

christenen en moslims
moslims en moslims
christenen en christenen

Uh-Huh
8 augustus 2006, 15:20
Niks veralgemenen/oogkleppen/vernauwen; ik ken, ontmoet en spreek tamelijk veel moslims sinds de vroeg-60-er jaren.

Uhuh, en daarna beschuldig je ze van "taqiya" en zet je ze tussen je negeerlijstje :lol:

Ploertendoder
8 augustus 2006, 16:17
1/ De opties in je poll zijn op z'n minst tendentieus te noemen.
2/ Je stelt het allemaal veel te simplistisch voor. Libanon is een bijeenraapsel van allerlei groepen, zowel religieus (maronitische christenen, orthodoxe christenen, soennitische moslims, sjiietische moslims, druzen, etc....), etnisch (Arabieren, Koerden,...) als politiek (pro-Syrië, anti-Syrië,...). Tijdens de burgeroorlog had je er ook nog de tegenstelling Libanezen <-> gevluchte Palestijnen <-> bemoeizieke Syriërs. Moslims vochten tegen christenen, moslims vochten onderling, christenen vochten onderling.
Een zottenkot, jawel.

Je zegt zelf "het is er een zottenkot". Da's ook behoorlijk tendentieus. Hoe komt het dat het daar een "zottenkot" is? Door de fantastische multikul natuurlijk.

Dus ipv een zottenkot, een kot voor elk. De schapen en de wolven zet je toch ook niet in één kot in de zoo. Dan krijg je natuurlijk wel spektakel, en de meeste mensen zijn daar weliswaar verzot op, maar toch...

Maar nu daar toch iedereen van hot naar her loopt, kruipt... waarom dan niet ineens al de Jodenvreters zover mogelijk van Israel in één kot steken?

Zijne Heerlijkheid
8 augustus 2006, 17:44
Je zegt zelf "het is er een zottenkot". Da's ook behoorlijk tendentieus. Ten eerste: zelfs al zou die uitspraak tendentieus zijn, dan nog is er niets mis mee. Replies zullen zeer vaak politiek gekleurd, subjectief en tendentieus zijn. Wanneer je echter een poll opstelt -waar ook 'tegenstanders' op kunnen stemmen- hou je het best allemaal een beetje objectief.

Ten tweede: met die uitspraak wenste ik enkel te benadrukken dat er in Libanon een heel aantal verschillende groepen onderscheiden worden.

Hoe komt het dat het daar een "zottenkot" is? Door de fantastische multikul natuurlijk. Zucht. Het is allemaal zo veel moeilijker dan dat, Ploertendoder. Ja, er zijn culturele verschillen in Libanon, maar ook religieuze, etnische en -niet in het minst- politieke. De oorzaak enkel bij culturele verscheidenheid leggen, is simplistisch.

Dus ipv een zottenkot, een kot voor elk. Dat zullen dan toch wel veel koten worden. Libanon telt minstens een tiental verschillende etno-religieuze groepen. Waarschijnlijk zelfs meer.
Maar nu daar toch iedereen van hot naar her loopt, kruipt... waarom dan niet ineens al de Jodenvreters zover mogelijk van Israel in één kot steken? Awel ja, ze zijn hun huizen ontvlucht, we kunnen ze maar direct onteigenen ook hé. :roll:

Wat bedoel je trouwens met 'jodenvreters'? Christelijke Hezbollah-sympathisanten (http://forum.politics.be/showthread.php?t=54042)?