PDA

View Full Version : Vindt u de hispanisering van de V.S. een goede zaak?


oliepiek
6 augustus 2006, 17:40
De stille demografische revolutie in de V.S. komt erop neer dat het land binnen enkele decennia latijnser, roomser en dus vredelievender zal zijn.
De latino-gemeenschap groeit sterk en laat zijn politieke macht al voelen in het Zuiden.

Velen buiten de V.S. vinden dit een uitstekende zaak, want zij zien de Angelsaksische, protestantse adder als de oorzaak van het meeste kwaad in de wereld. Daar is ook wel objectief iets voor te zeggen natuurlijk, gegeven de recente bloederige Amerikaanse oorlogen en de wrede drang naar geweld die de V.S. zo sterk kenmerken.

Wat vindt u? Is de geleidelijke latinisering (dit is: Europeanisering) van de V.S. een goede zaak voor de wereld? En hoe denkt u dat deze overgang in de V.S. zelf zal verlopen?

Anti-Corruptie
6 augustus 2006, 17:49
ik vind uiteraard dat dit een goed ding is , maar volgens mij ligt probleem bij het scholensysteem , dat van amerika stillaan heel europa inpalmd, van kindsaf word er je ingehamerd dat je niks zijt zonder diploma , dus , je bent minderwaardig als je er geen hebt , of als het 'te laag' is , zo ontstaat discriminatie , het feit dat aso er een hobby vanmaakt , om tso en bso te minachten en uittelachen komt er op neer dat we in een maatschappij terecht zijn gekomen waar mensen minderwaardig kunnen geacht worden omdat er iets op een papier staat , daarom dat kansarmen niet altijd middelklassers kunnen worden , door het minderwaardigheids komplex dat zoveel mensen over die kansarmen hebben geven ze die mensen gewoon hun kans niet , er zijn genoeg kansarme mensen met een technisch diploma van engineer , zoals joey van holsbeek meegemaakt heeft tot grote spijt , die 2 polen dat hun hele leven in armoede leven , geminacht worden en grapjes over de vuilkar en metstelaars worden over gemaakt , komen gewoon in een slecht milieu terecht , en dan zien ze iemand lopen met een mp3 speler , waarbij wij niet vinden dat joey zijn dood heeft verdient , maar die polen kunnen niet meer rationaliseren en voor hun is het goud , hun inkomst , en dat is exact het probleem , in amerika sterven er meer dan 11000 mensen door vuurwapens , om maar een vb. te noemen , bijna allemaal roofmoord maar soms zijn het gewoon psychopaten , maar het feit is dat de maatschappij van die mensen psychopaten maakt door hun te vernederen en te onderdrukken , en dan weet ik eigenlijk niet dat het goed is dat buitenlanders in amerika de baas worden , de eerste kolonisators hebben bijna ook alle indianen uitgemoord , en als nu weer buitenlanders aan de macht komen denk ik dat het slecht gaat aflopen , we zullen wel zien.

1handclapping
6 augustus 2006, 18:01
De dag dat er Spaanstalige universiteiten worden opgericht en spaanstalige films gedraaid worden. De dag dat spaanstalige immigranten
hun literaire kwaliteiten in het spaans gaan uitdragen, zal er onvermijdelijk een 2talige U.S.A. ontstaan.

Persoonlijk ben ik van mening dat lang voor het zo ver zal zijn, deze staat met mooie rechtlijnige en natuurlijke grenzen reeds lang in enkele verschillende staten zal uiteenvallen. Er doen zich zeer eigenaardige culturele verschuivingen voor, die van elke staat of statenblok éénpartijenstaten maken, die zich van de buitenwereld steeds meer wensen af te sluiten.

Overigens is de europese cultuur niet gewoon gelijkstelbaar met een
latijnse roomse cultuur, die bovendien "vreedzaam" zou zijn ?

Anti-Corruptie
6 augustus 2006, 18:06
De dag dat er Spaanstalige universiteiten worden opgericht en spaanstalige films gedraaid worden. De dag dat spaanstalige immigranten
hun literaire kwaliteiten in het spaans gaan uitdragen, zal er onvermijdelijk een 2talige U.S.A. ontstaan.

Persoonlijk ben ik van mening dat lang voor het zo ver zal zijn, deze staat met mooie rechtlijnige en natuurlijke grenzen reeds lang in enkele verschillende staten zal uiteenvallen. Er doen zich zeer eigenaardige culturele verschuivingen voor, die van elke staat of statenblok éénpartijenstaten maken, die zich van de buitenwereld steeds meer wensen af te sluiten.

Overigens is de europese cultuur niet gewoon gelijkstelbaar met een
latijnse roomse cultuur, die bovendien "vreedzaam" zou zijn ?
misschien is het nog niet zo slecht in de uitenval val van amerika , kunnen misschien de overige indianen ook een deeltje grond opeisen , en gaan de verschillende staten meedoen aan kyoto protocol?

de latijnse roomse cultuur is gekenmerkt door oorlog , of het nu de aanvallers waren of verdedigers , oorlog = oorlog , en ik denk niet dat amerika in de groep latijnse roomse cultuur kan gedeeld worden omdat door hun eigenwijsheid , zo veel geloven en dergelijke zijn ontstaan , zoals intelligent design , scientology church... .

zijn gaan de geschiedenis ingaan als de domste cultuur ooit die de aarde heeft geregeert.

FISHERMAN
6 augustus 2006, 18:55
Het feit dat jij Angelsaksisme en Protestantisme gelijkstelt met alle zonden Israëls, terwijl het Latijnse & Roomse voor jou dan weer de hemel op aarde zijn, duid erop dat jij het leven door een, nogal sterk, gekleurde bril bekijkt.

-Ik denk niet dat de meest Latino's zich Europeser voelen dan de Noord-Amerikanen(ik zou zelf zeggen integendeel).
-De enige Latino's die het in de VS maken zijn diegenen die zich assimileren in de "Angelsaksische" maatschapij.
-...

On-Topic: zolang Engels de nationale taal(en dus de wereldtaal) blijft, kan mij dat allemaal geen zak schelen. Want Spaans vind ik persoonlijk een erg lelijke taal en ik heb absoluut om die aan te leren(maar das uiteraard mijn persoonlijke smaak, waarover je geen zinnige discussie kan voeren).

FISHERMAN
6 augustus 2006, 19:01
zijn gaan de geschiedenis ingaan als de domste cultuur ooit die de aarde heeft geregeert.
Denk je nu echt dat de doorsnee Griek/Romein, die zich vergaapten aan brood en spelen, gladiatorengevechten,.. zoveel slimmer waren dan Joe sixpack die zich vergaapt aan debiele programma's.
Elke cultuur heeft, ongeacht of het wereldmacht is of niet, heeft een intelligente bovenlaag(die niet noodzakelijk voor het algemeen welzijn wordt gebruikt), een een domme onderlaag, met daartussen het grootste deel met een gemiddelde intelligentie.

lombas
6 augustus 2006, 19:14
In NYC was onlangs alles toch al tweetalig.

pinbag
6 augustus 2006, 19:31
Het klopt niet volledig want feitelijk is er een deel die latino wordt en een deel die braaf kijkt naar canada.

Er is trouwens een boek over geschreven jaren geleden die deze evolutie aantoont.

Verder is het een verijking voor de amerikaanse cultuur.

Ploertendoder
6 augustus 2006, 19:35
De stille demografische revolutie in de V.S. komt erop neer dat het land binnen enkele decennia latijnser, roomser en dus vredelievender zal zijn.
De latino-gemeenschap groeit sterk en laat zijn politieke macht al voelen in het Zuiden.

Velen buiten de V.S. vinden dit een uitstekende zaak, want zij zien de Angelsaksische, protestantse adder als de oorzaak van het meeste kwaad in de wereld. Daar is ook wel objectief iets voor te zeggen natuurlijk, gegeven de recente bloederige Amerikaanse oorlogen en de wrede drang naar geweld die de V.S. zo sterk kenmerken.

Wat vindt u? Is de geleidelijke latinisering (dit is: Europeanisering) van de V.S. een goede zaak voor de wereld? En hoe denkt u dat deze overgang in de V.S. zelf zal verlopen?

:sleeping::sleeping::sleeping::sleeping::sleeping:

maddox
6 augustus 2006, 19:35
't zal me aan mijn anus oxideren.

willem1940NLD
6 augustus 2006, 19:41
Ja, dit gaat fout.

Een zekere ironie ontwaar ik toch hierin: de Amerikanen proberen ons Turkije op te dringen, véél cultuur-vreemder/fouter dan Mexico.

oliepiek
6 augustus 2006, 19:58
Ja, dit gaat fout.

Een zekere ironie ontwaar ik toch hierin: de Amerikanen proberen ons Turkije op te dringen, véél cultuur-vreemder/fouter dan Mexico.
Inderdaad, ik heb dat ook altijd vreemd gevonden. Geef toe, wij voelen ons toch veel meer verwant aan pakweg de gemiddelde Braziliaan of Argentijn of Mexicaan dan aan de gemiddelde Turk?

Buenos Aires en Rio zijn steden met een echte Europese feel. Dat kan je van pakweg Istanbul of Ankara niet zeggen.

Ik vind dat we de hispanisering van de V.S. dus actief moeten ondersteunen, net zoals de Amerikanen proberen de Europeanisering van Turkijke (beter: de 'Ottomanisering' van Europa) proberen door te duwen.

FISHERMAN
6 augustus 2006, 20:03
Inderdaad, ik heb dat ook altijd vreemd gevonden. Geef toe, wij voelen ons toch veel meer verwant aan pakweg de gemiddelde Braziliaan of Argentijn of Mexicaan dan aan de gemiddelde Turk?
Vraag aan diezelfde Europeaan of hij zich meer verwant voelt met een Noord-Amerikaan of met een Latijns-Amerikaan.

FISHERMAN
6 augustus 2006, 20:04
Buenos Aires en Rio zijn steden met een echte Europese feel. Dat kan je van pakweg Istanbul of Ankara niet zeggen.
Heb je het nu over de toeristische centra in die steden die even Europees zijn als de toeristische plekken in Turkije, Bangkok,... of de favela's die de Amerikaanse Ghetto's in het niets doen verdwijnen?

Overigens vind ik het opmerkelijk dat u Amerika geweldadig imperialisme verwijt, terwijl u Latijns-Amerika als Europees gebied claimt.

Mitgard
6 augustus 2006, 20:07
de latino's brengen tortilla's mee.
amerikanen blij.

willem1940NLD
6 augustus 2006, 20:18
Ik wil graag dat ze zo veel mogelijk allemaal in hun eigen landen blijven en geef daarbij het goede voorbeeld door zelf weg te blijven uit anticulturen.

Sergei
6 augustus 2006, 20:20
USA wil net dat Europa zwakker wordt.

willem1940NLD
6 augustus 2006, 20:22
Dit vond ik in Encarta-2000:

Mexicaanse Amerikanen, de naar schatting ca. 10 miljoen mensen tellende Spaanstalige bevolkingsgroep van Mexicaanse afkomst in de Verenigde Staten van Amerika. Zij vormen na de zwarte bevolking de grootste minderheidsgroep. Sociaal-economisch hebben zij een achterstand. Hun gemiddelde inkomen ligt lager en het werkloosheidscijfer hoger dan dat bij de andere Amerikanen. Slechts ca. 40% van de Mexicaanse Amerikanen heeft de high school afgemaakt; 85% van de Spaans sprekende kinderen in de stedelijke gettogebieden verlaat de school voortijdig. De Mexicaanse Amerikanen wonen voor het merendeel in het zuidwesten van de Verenigde Staten. Een stad als Los Angeles heeft een grote Mexicaans-Amerikaanse minderheid. Hoewel vier van de vijf Mexicaanse Amerikanen in de Verenigde Staten zijn geboren, is het Spaans in ruim de helft van de gezinnen de eerste taal. Vele Mexicaanse Amerikanen behouden hun Mexicaanse nationaliteit, waardoor zij geen kiesrecht hebben in de Verenigde Staten.
De Mexicaanse Amerikanen bestaan uit de afstammelingen van de Mexicaanse bewoners van de nu Amerikaanse staten Texas, New Mexico, Arizona en Californië, die in 1846 door Mexico aan de Verenigde Staten werden afgestaan. De Mexicanen die achterbleven (ca. 750.000), kregen de Amerikaanse nationaliteit, maar in de praktijk bleven zij tweederangs burgers. Het aantal Mexicaanse Amerikanen werd groter, toen als gevolg van de revolutionaire situatie in Mexico (1910-1920) ca. 800.000 Mexicanen hun toevlucht in de Verenigde Staten zochten. Omstreeks deze tijd ontstond de als denigrerend bedoelde bijnaam Chicano voor de Mexicaanse Amerikanen (waarschijnlijk een afkorting van Mechicano). In de jaren twintig en dertig overschreden (legaal en illegaal) naar schatting nog ca. 1,5 miljoen Mexicanen de Amerikaanse grens op zoek naar werk en een hogere levensstandaard. Velen keerden terug naar Mexico, anderen droomden hier slechts van en weigerden het Amerikaanse staatsburgerschap aan te vragen. In 1930 waren er ca. 2 miljoen personen van 'Mexicaans ras' (zoals de census hun toen betitelde). Ongeveer 5% hiervan had zich in de steden buiten het zuidwesten gevestigd en 'veramerikaniseerde' daar. Het overgrote deel handhaafde in het zuidwesten de Spaanse taal en de Mexicaanse cultuur, gescheiden van de andere Amerikanen wonend in zgn. Mextowns of in kampen bij plantages en mijnen. Tijdens de depressie van de jaren dertig werden 500.000 Chicano's naar Mexico gedeporteerd (ongeveer de helft van dit aantal was Amerikaans staatsburger). De deportaties waren mede een reactie op het opkomende verzet van de Mexicaanse Amerikanen tegen de bestaande uitbuiting en discriminatie (van 1860 tot 1940 werden er meer Mexicaanse Amerikanen gelyncht dan negers). Ook in de naoorlogse jaren behielden de Verenigde Staten een grote aantrekkingskracht op de Mexicanen. Een deel van de toestromende werkzoekers krijgt tegenwoordig een werkvergunning; jaarlijks worden ca. 700.000 illegale Mexicanen het land uitgezet. Vele Mexicaanse Amerikanen trekken in de zomer als seizoenarbeider vanuit het zuiden van de Verenigde Staten naar het noorden.
Vanaf de jaren zestig hebben militante jongeren en studenten van Mexicaanse afkomst zich aaneengesloten en organisaties opgericht die de belangenbehartiging van de Mexicaanse Amerikanen nastreven, zoals het Comité voor de Rechten van de Chicano's. De scheldnaam Chicano werd voortaan als erenaam gebruikt. Van grote betekenis bij dit emancipatiestreven is het optreden van Cesar Chavez geweest, die jarenlang actie heeft gevoerd voor betere lonen en arbeidsomstandigheden van de Mexicaanse druivenplukkers in Californië. Ongeveer tegelijkertijd werden intellectuelen van Mexicaans-Amerikaanse afkomst zich bewust van de eigen culturele identiteit. Zij voerden acties voor de invoering van Chicano-studies op de universiteiten en een aantal jonge schrijvers legt zich toe op het schrijven van Chicano-literatuur in een mengeling van Spaans en Engels, het zgn. Spanglish. In 1976 kreeg de roman Klail City y sus alrededores van Rolando Hinojosa de belangrijkste literatuurprijs van Latijns-Amerika, die van het Cubaanse Casa de las Americas.



"Mexicaanse Amerikanen," Encarta® - Encyclopedie 2000 - Winkler Prins. © 1993-1999 Microsoft Corporation/Elsevier. Alle rechten voorbehouden.

MURRAY
6 augustus 2006, 20:31
Heb je het nu over de toeristische centra in die steden die even Europees zijn als de toeristische plekken in Turkije, Bangkok,... of de favela's die de Amerikaanse Ghetto's in het niets doen verdwijnen?


Inderdaad. Dat sommigen het als positief bekijken dat Brazilië de toekomst is voor de rest van de wereld is onbegrijpelijk. Eens kijken hoe gezellig ze het zullen vinden als ze hun gated community niet kunnen verlaten zonder om de haverklap afkoopsommen te moeten betalen aan iedere bende wiens territorium ze doorkruisen.
Recentelijk het mini-oorlogje niet opgemerkt aldaar? Dat valt voor mij onder de kwalificatie "staatsgreep".
En wat hispanics en integratie betreft: dream on.
Ooit al van "La Raza" gehoord?

oliepiek
6 augustus 2006, 21:49
Heb je het nu over de toeristische centra in die steden die even Europees zijn als de toeristische plekken in Turkije, Bangkok,... of de favela's die de Amerikaanse Ghetto's in het niets doen verdwijnen?

Overigens vind ik het opmerkelijk dat u Amerika geweldadig imperialisme verwijt, terwijl u Latijns-Amerika als Europees gebied claimt.
Maar Latijns-Amerika is gewoon Europees: meer dan 50% van alle Latijns-Amerikaanse burgers hebben Europese voorouders. Dat kan u toch niet ontkennen.

Net zoals Australië Angelsaksisch is. Een meerderheid van de Australiërs heeft Angelsaksische roots. Een voorlopige meerderheid in de V.S. heeft die ook. Maar daar komt dus binnenkort een eind aan. De V.S. zullen vóór 2050 ge-europeaniseerd zijn.

lombas
6 augustus 2006, 21:59
Maar Latijns-Amerika is gewoon Europees: meer dan 50% van alle Latijns-Amerikaanse burgers hebben Europese voorouders. Dat kan u toch niet ontkennen.

Net zoals Australië Angelsaksisch is. Een meerderheid van de Australiërs heeft Angelsaksische roots. Een voorlopige meerderheid in de V.S. heeft die ook. Maar daar komt dus binnenkort een eind aan. De V.S. zullen vóór 2050 ge-europeaniseerd zijn.

Ontegensprekelijk is de anglosaksische cultuur een deel van de Europese moederstam van culturen.

MURRAY
6 augustus 2006, 22:35
Maar Latijns-Amerika is gewoon Europees: meer dan 50% van alle Latijns-Amerikaanse burgers hebben Europese voorouders. Dat kan u toch niet ontkennen.

Net zoals Australië Angelsaksisch is. Een meerderheid van de Australiërs heeft Angelsaksische roots. Een voorlopige meerderheid in de V.S. heeft die ook. Maar daar komt dus binnenkort een eind aan. De V.S. zullen vóór 2050 ge-europeaniseerd zijn.

Europees? Argentinië, ja. Chili, ok. Maar bij andere landen zou dit toch al een redelijk brede interpretatie van Europees vereisen. In de meeste Latijns-Am landen is de segregatie trouwens nog sterk aanwezig. Het idee leeft dat er in die landen geen onderscheid meer wordt gemaakt tussen verschillende kleuren en rassen. Niks is minder waar. Er is nog ongelooflijk veel rascisme aanwezig tegenover bijvoorbeeld de zogenaamde 'indigenos'.
Australië is inderdaad Angelsaksisch, maar Lat-Am is hoofdzakelijk Spaans en Portugees. Dit is toch al een nuance. Zuid Europa is England niet.

willem1940NLD
6 augustus 2006, 22:38
Toch lijkt mij het cultuurverschil tussen USA en Mexico kleiner dan elk tegen Turks.

TomB
7 augustus 2006, 00:50
ik vind uiteraard dat dit een goed ding is , maar volgens mij ligt probleem bij het scholensysteem , dat van amerika stillaan heel europa inpalmd, van kindsaf word er je ingehamerd dat je niks zijt zonder diploma , dus , je bent minderwaardig als je er geen hebt , of als het 'te laag' is , zo ontstaat discriminatie , het feit dat aso er een hobby vanmaakt , om tso en bso te minachten en uittelachen komt er op neer dat we in een maatschappij terecht zijn gekomen waar mensen minderwaardig kunnen geacht worden omdat er iets op een papier staat , daarom dat kansarmen niet altijd middelklassers kunnen worden , door het minderwaardigheids komplex dat zoveel mensen over die kansarmen hebben geven ze die mensen gewoon hun kans niet , er zijn genoeg kansarme mensen met een technisch diploma van engineer , zoals joey van holsbeek meegemaakt heeft tot grote spijt , die 2 polen dat hun hele leven in armoede leven , geminacht worden en grapjes over de vuilkar en metstelaars worden over gemaakt , komen gewoon in een slecht milieu terecht , en dan zien ze iemand lopen met een mp3 speler , waarbij wij niet vinden dat joey zijn dood heeft verdient , maar die polen kunnen niet meer rationaliseren en voor hun is het goud , hun inkomst , en dat is exact het probleem , in amerika sterven er meer dan 11000 mensen door vuurwapens , om maar een vb. te noemen , bijna allemaal roofmoord maar soms zijn het gewoon psychopaten , maar het feit is dat de maatschappij van die mensen psychopaten maakt door hun te vernederen en te onderdrukken , en dan weet ik eigenlijk niet dat het goed is dat buitenlanders in amerika de baas worden , de eerste kolonisators hebben bijna ook alle indianen uitgemoord , en als nu weer buitenlanders aan de macht komen denk ik dat het slecht gaat aflopen , we zullen wel zien.

Dat is een kenmerk van de Belgische cultuur, dat heeft niets met de VS te maken en is zeker niet van ginder overgewaaid. Nergens heb je meer kansen zonder diploma en nergens heb je meer miljardairs zonder diploma dan in de VS.

TomB
7 augustus 2006, 00:52
De stille demografische revolutie in de V.S. komt erop neer dat het land binnen enkele decennia latijnser, roomser en dus vredelievender zal zijn.
De latino-gemeenschap groeit sterk en laat zijn politieke macht al voelen in het Zuiden.

Velen buiten de V.S. vinden dit een uitstekende zaak, want zij zien de Angelsaksische, protestantse adder als de oorzaak van het meeste kwaad in de wereld. Daar is ook wel objectief iets voor te zeggen natuurlijk, gegeven de recente bloederige Amerikaanse oorlogen en de wrede drang naar geweld die de V.S. zo sterk kenmerken.

Wat vindt u? Is de geleidelijke latinisering (dit is: Europeanisering) van de V.S. een goede zaak voor de wereld? En hoe denkt u dat deze overgang in de V.S. zelf zal verlopen?

Character traits toekennen aan bevolkingsgroepen, dat is iets Europees zeker? ;)

kelt
7 augustus 2006, 08:45
De dag dat er Spaanstalige universiteiten worden opgericht en spaanstalige films gedraaid worden. De dag dat spaanstalige immigranten
hun literaire kwaliteiten in het spaans gaan uitdragen, zal er onvermijdelijk een 2talige U.S.A. ontstaan.



Eigenlijk is dat al lang zo...
Overigens,als je in de Zuidelijke Staten van de VS in overheidsdiensten werkt en je kent geen mondje Spaans,dan ben je nogal "disfunctional".
(tiens.....aan wat doet mij dat nu plots denken) :roll2:

Belangrijkst is dat de mensen in de VS nu eindelijk eens gaan stemmen ipv klagen achteraf dat ze "geregereerd" worden door WASPS....

Boodschap die idem is alhier....overigens

kelt
7 augustus 2006, 08:46
Character traits toekennen aan bevolkingsgroepen, dat is iets Europees zeker? ;)

waarvoor excuus :oops:

1010
7 augustus 2006, 15:05
Net zoals Australië Angelsaksisch is. Een meerderheid van de Australiërs heeft Angelsaksische roots.


is natuurlijk onzin: heel veel balkanroots, Griekse, en vooral Aziatische...

Breda
7 augustus 2006, 16:19
L.A , Miami dat zijn 2 Grote Steden die in rap tempo Spaans worden ;-) een goeie zaak dus , nu nog een nieuwe Gouveneur voor California die Latino is en ik ga verhuizen naar L.A ;-)