PDA

View Full Version : verkiezingen Congo

largo_w
13 augustus 2006, 09:38
Ik val hier misschien uit de lucht met dit onderwerp maar weet iemand hoe die verkiezingen zijn afgelopen want we horen hier niks meer van en dan ben ik geneigd van te denken dat dat geen positief teken is?

lombas
13 augustus 2006, 10:26
Kijk hier. (http://www.cei-rdc.cd/)

Voor de Commission Electorale Indépendante.

De eindresultaten zullen op 20 augustus (ten vroegste) bekend zijn.

groene flamingant
13 augustus 2006, 21:59
Ik val hier misschien uit de lucht met dit onderwerp maar weet iemand hoe die verkiezingen zijn afgelopen want we horen hier niks meer van en dan ben ik geneigd van te denken dat dat geen positief teken is?
Toch wel, toch wel. Geen nieuws is goed nieuws, zegt men en hier lijkt dat voorlopig wel te kloppen. In Knack stond deze week te lezen dat de verkiezingen al bij al vrij rustig verlopen waren. Ik dacht dat Kabila en Bemba de grote winnaars waren. 'k Heb het artikel niet helemaal gelezen maar ik dacht dat er eventueel een tweede ronde zou moeten komen in oktober. Algemeen hoopt men wel dat een tweede ronde niet nodig zou zijn. De reden waarom werd ongeveer zo geformuleerd: "Als er nu een winnaar bekend wordt, is het drie dagen onrustig. Als er een tweede ronde nodig is, is het nog drie maanden boel".

Chipie
13 augustus 2006, 22:31
Kabila nog steeds aan de leiding

Elf dagen na de verkiezingen, waren er gisteren in Congo twee miljoen stemmen geteld. Dat is ongeveer tien procent. President Joseph Kabila heeft tot nu toe 48 procent van de stemmen gehaald. Zijn voornaamste rivaal Jean-Pierre Bemba staat op 20 procent.

De eerste algemene, maar voorlopige uitslag wordt op 20 augustus meegedeeld. De definitieve verdeling van de stemmen zal op 31 augustus bekend worden gemaakt. De resultaten bevestigen de trends, waarbij Kabila vooral scoort in het oosten van Congo, waar hij is geboren.

Bemba haalt de meeste stemmen in het westen van het land. Waarschijnlijk zal Jean-Pierre Bemba het goed doen in de hoofdstad Kinshasa, maar daarvan zijn de resultaten nog niet bekend. Zoals de uitslagen nu zijn, zal geen enkele kandidaat de meerderheid van de stemmen halen. In dat geval zal een tweede verkiezingsronde worden georganiseerd, die waarschijnlijk plaats zal vinden in oktober.

Bron: DS 12/8/2006

eno2
14 augustus 2006, 10:52

Bemba heeft ook een paar procenten gehaald.

largo_w
14 augustus 2006, 11:07
Bemba heeft ook een paar procenten gehaald.

Dat is inderdaad wat ik bedoelde met "...we horen hier niks meer van en dan ben ik geneigd van te denken dat dat geen positief teken is?"

groene flamingant
15 augustus 2006, 19:11
Dat is inderdaad wat ik bedoelde met "...we horen hier niks meer van en dan ben ik geneigd van te denken dat dat geen positief teken is?"
En waarom zou deze uitslag slecht nieuws moeten zijn?

largo_w
15 augustus 2006, 20:58
En waarom zou deze uitslag slecht nieuws moeten zijn?

Omdat je met een rebellenleider geen regering kan maken!
(toch bedankt voor je retorische vraag)

marjan
16 augustus 2006, 14:07
Nieuws over de uitslag van de verkiezingen kan je ook volgen op diverse websites, ook sommige Congolese kranten hebben een site..
www.monuc.org (http://www.monuc.org) www.lesoftonline (http://www.lesoftonline) www.congoforum.org (http://www.congoforum.org)

Metal Tom
16 augustus 2006, 14:10
Er is een opvallende discrepantie in de uitslagen. Hoe verder van Kinshasa, hoe meer stemmen voor Kabila, hoe dichter bij de hoofstad, hoe meer voor Bemba. Hopelijk ontkiemt hiermee geen (zoveelste) conflict.

Jozef Ostyn
16 augustus 2006, 17:36
We kunnen alleen maar hopen dat de Congolezen eindelijk wat degelijk bestuur krijgen.

Antoon
17 augustus 2006, 10:10
Kabila zal wel aanblijven.

Ondertussen heeft een joernalist van Trends een heel document geschreven over vermeende verschepingen van Congolees Uranium naar Iran. Op zich is dit al verontrustend.
Erder is het feit dat de mensen die er zich mee bezig houden naaste medewerkers van Kabila zouden zijn.

largo_w
17 augustus 2006, 14:48
Kabila zal wel aanblijven.

Ondertussen heeft een joernalist van Trends een heel document geschreven over vermeende verschepingen van Congolees Uranium naar Iran. Op zich is dit al verontrustend.
Erder is het feit dat de mensen die er zich mee bezig houden naaste medewerkers van Kabila zouden zijn.

Dat Kabila een schurk is (net als al zijn voorgangers) is nu wel al duidelijk. Maar de de congolezen zouden er toch goed aan doen om hem te herkiezen. Als je mag kiezen tussen een lul en een super lul (Bemba) dan ben je best toch de lul te nemen (aangezien die soms toch wel goeie zaken doet ook naast z'n portefeuille vullen).

groentje
21 augustus 2006, 20:29
En er komt een 2e ronde. Bemba in de Evenaarsprovincie en Kinshasa, Kabila vooral in het Oosten.

groene flamingant
21 augustus 2006, 21:11
Omdat je met een rebellenleider geen regering kan maken!
(toch bedankt voor je retorische vraag)
Bepaalde waarnemers zagen deze uitslag toch als vrij positief, omdat het aantoont dat de verkiezingen vermoedelijk vrij eerlijk zijn verlopen. Vandaar mijn retorische vraag.