PDA

View Full Version : Conservatisme is menselijk

Twanne
16 augustus 2006, 16:51
Volgend artikel in de Standaard toont aan dat conservatisme typisch menselijk is, niet typisch moslims:
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF16082006_062

Mensen over de hele wereld zijn behoudsgezind en hebben angst dat vreemde dingen hun cultuur zullen teniet doen. Dat het vreemde hun cultuur zal veranderen staat vast, vraag is alleen: gebeurd dit ten goede of ten kwade? Niet alleen moslims willen liever geen verandering zien, ook anderen hebben schrik als er iets nieuws en onbekend in de straat opduikt.

Samsa
16 augustus 2006, 16:58
ik denk dat je toch een onderscheid moet maken tussen het willen behouden van een comfortabel leven zoals het is en 'conservatisme' in het algemeen (als politieke stroming). enfin ja, je hebt wel gelijk in wat je zegt en ik besef dat ik aan het kommaneuken ben, ik wou alleen eventjes iets vermelden over je woordkeuze

Bhairav
16 augustus 2006, 17:00
Conservativisme is ook typisch voor de iets minder intelligentere lagen van de bevolking (er zullen wel "slimmen" tussen zitten, dus zaag niet), wilt dat zeggen dat een samenleving domme mensen nodig heeft om te blijven bestaan?

driewerf
16 augustus 2006, 17:34
Gooi geen oude schoenen voor je er nieuwe hebt.

1880
16 augustus 2006, 17:37
Conservativisme is ook typisch voor de iets minder intelligentere lagen van de bevolking (er zullen wel "slimmen" tussen zitten, dus zaag niet), wilt dat zeggen dat een samenleving domme mensen nodig heeft om te blijven bestaan?Weet je wel wat conservatisme is? Voor je domme uitspraken doet. De basisgedachte is, veranderen wat nodig is en behouden wat goed is. In tegenstelling tot sommige progressieven, die allerlei fantasietjes loslaten op de wereld zonder dat men weet wat de lange termijn gevolgen zullen zijn.

Twanne
16 augustus 2006, 17:40
Weet je wel wat conservatisme is? Voor je domme uitspraken doet. De basisgedachte is, veranderen wat nodig is en behouden wat goed is. In tegenstelling tot sommige progressieven, die allerlei fantasietjes loslaten op de wereld zonder dat men weet wat de lange termijn gevolgen zullen zijn.
conservatieven zijn per definitie behoudsgezind, ze zullen ook niet veranderen wat goed is. Tenzij ze echt niet anders kunnen, en dan doen ze het uit pragmatisme, niet uit sympathie met het idee.

Bhairav
16 augustus 2006, 17:40
Die progressieven maken het leven tenminste intressant. Conservatieven willen alles zo saai mogelijk houden.
"De basisgedachte is, veranderen wat nodig is en behouden wat goed is." Het probleem is dat conservatieven dat willen opdringen aan mensen die daar geen zin in hebben. Liefst nog onder het mom vabn "democratie".

1880
16 augustus 2006, 17:43
conservatieven zijn per definitie behoudsgezind, ze zullen ook niet veranderen wat goed is. Tenzij ze echt niet anders kunnen, en dan doen ze het uit pragmatisme, niet uit sympathie met het idee.Conservatisme is niet hetzelfde als versteend. Trouwens je formulering klopt niet helemaal. Als progressieven, de sociale zekerheid kost wat kost, in zijn huidige vorm willen behouden, zijn ze dan ook conservatief?

Bhairav
16 augustus 2006, 17:45
Straks gaat er nog iemand beweren dat de conservatieven DE progressieven zijn van deze tijd.

1880
16 augustus 2006, 17:45
Die progressieven maken het leven tenminste intressant. Conservatieven willen alles zo saai mogelijk houden.
"De basisgedachte is, veranderen wat nodig is en behouden wat goed is." Het probleem is dat conservatieven dat willen opdringen aan mensen die daar geen zin in hebben. Liefst nog onder het mom vabn "democratie".En dat doen jullie niet? Jullie maken een minderheid in Vlaanderen uit. En toch hebben we nu het vreemdelingenstemrecht, adoptie voor holebi's,...

Jozef Ostyn
16 augustus 2006, 17:47
Dit is een volslagen inhoudsloze thread. Uiteraard wil de overgrote meerderheid van de mensen dat er zo weinig mogelijk verandert. Met het Conservatieve gedachtengoed als Westerse politieke en filosofische stroming heeft dat niets te maken. En wat men hiermee probeert te illustreren is mij een raadsel.

Bhairav
16 augustus 2006, 17:48
Het is zo dat conservatieven zich willen moeien met wat er zich in de privésfeer van mensen afspeelt. Al wie aan de macht is, is opdringerig, maar de definitie van rechts is dat zij dat extremer doen dan links.

1880
16 augustus 2006, 17:50
Dit is een volslagen inhoudsloze thread. Uiteraard wil de overgrote meerderheid van de mensen dat er zo weinig mogelijk verandert. Met het Conservatieve gedachtengoed als Westerse politieke en filosofische stroming heeft dat niets te maken. En wat men hiermee probeert te illustreren is mij een raadsel.Ik wou vooral reageren op Bhairav, die naar mijn bescheiden mening nogal wat onzin uitkraamt.

1880
16 augustus 2006, 17:51
Het is zo dat conservatieven zich willen moeien met wat er zich in de privésfeer van mensen afspeelt. Al wie aan de macht is, is opdringerig, maar de definitie van rechts is dat zij dat extremer doen dan links.Moeien met de privésfeer? En wat is het paternalisme van links dan?

Bhairav
16 augustus 2006, 17:57
Kan zijn dat links dat wilt, maar rechts wilt dat nog veel meer.

Samsa
16 augustus 2006, 19:17
Het is zo dat conservatieven zich willen moeien met wat er zich in de privésfeer van mensen afspeelt. Al wie aan de macht is, is opdringerig, maar de definitie van rechts is dat zij dat extremer doen dan links.

ik ben links en vind die laatste zin complete onzin... 't is maar dat men niet gaat denken dat elke linkse persoon dit denkt...;-)

Bhairav
16 augustus 2006, 19:26
Extremer... ik bedoelde ni van extreem-links ofzo...

1880
16 augustus 2006, 19:27
ik ben links en vind die laatste zin complete onzin... 't is maar dat men niet gaat denken dat elke linkse persoon dit denkt...;-)Zeker niet:-) , ik twijfelde al langer aan voorgaande persoon. Met jou kan je tenminste deftig discussieren.

Samsa
16 augustus 2006, 19:41
Zeker niet:-) , ik twijfelde al langer aan voorgaande persoon. Met jou kan je tenminste deftig discussieren.

dank u zeer ;-)

Bhairav
16 augustus 2006, 19:59
Ik denk da jullie mij verkeerd verstaan, maar laat maar....

Samsa
16 augustus 2006, 20:07
mogelijk

Jozef Ostyn
16 augustus 2006, 20:20
Ik wou vooral reageren op Bhairav, die naar mijn bescheiden mening nogal wat onzin uitkraamt.

Daarin zal ik u niet tegenspreken.