PDA

View Full Version : Bush teruggefloten door Federale Rechter

Pietje
18 augustus 2006, 13:35
Dat de Amerikaanse president zich boven alles en iedereen verheven voelde, wisten we al. Maar deze keer stak een Federale Rechter daar een stokje tussen. 8)

Afluisterprogramma van Bush is onwettig

do 17/08/06 - Het omstreden afluisterprogramma van de Amerikaanse president George Bush moet onmiddellijk worden stopgezet. Dat heeft een federale rechter in de Verenigde Staten beslist.

Volgens de rechter in Detroit is het aftappen zonder bevelschrift van een rechter van telefoons en mails in het binnenland in strijd met de grondwet, de vrije meningsuiting, bescherming tegen onredelijke huiszoeking en de grondwettelijke controle op de macht van de president.

http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/nieuws/details/060817afluisterennsa/N_060615_NSA-logo-m.jpg

De Amerikaanse regering heeft altijd gezegd dat het afluisteren kon en een onontbeerlijk wapen was in de strijd tegen de terreur.
Bush gaf de binnenlandse veiligheidsdienst NSA, National Security Agency, na de aanslagen van elf september in het geheim opdracht om zonder bevelschrift telefoons en emails af te luisteren.
Vorig jaar lekte de praktijk uit en dat leidde tot heel wat verontwaardiging. Burgerrechtenorganisatie, de Democraten en een aantal parlementsleden van Bushs eigen Republikeinse partij vonden dat Bush zijn autoriteit overschreden had.
De zaak tegen de afluisterpraktijken werd aangespannen door een aantal burgerrechtenverenigingen in naam van journalisten, wetenschappers en advocaten die veelvuldig contact hebben met het Midden-Oosten. Zij vonden dat ze nog moeilijk hun werk konden doen.

http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/nieuws/details/060817afluisterennsa/N_060817_NSA1_b.jpg
Het afluisteren gebeurde door het NSA, met hoofdkwartier in Fort Meade in de staat Maryland.

largo_w
18 augustus 2006, 13:51
Deze zaak is ook belachelijk!

Als ze het niet legaal zullen mogen doen doen ze het wel illegaal; nog een geluk!

Ik zal blij zijn één of andere dommerik het idee heeft mijn vliegtuig te doen ontploffen en dat dat tegengehouden wordt door inlichtingsdienst omdat ze dat hebben kunnen traceren via telefoongesprekken.

Mens, je mag m'n telefoongesprekken altijd afluisteren hoor! Als ik je niet ken, waarom niet? Je zal niet willen luisteren omdat ik meestal toch zever aan de telefoon. Heb jij soms iets te verbergen dat je niet wil dat men (goed te verstaan:"voor uw veiligheid") uw gesprekken aftabt?

Pieke
18 augustus 2006, 14:13
Dus de Amerikaanse grondwet geldt ook voor de Amerikaanse president?

Na Guantanamo is dit al de tweede keer op korte tijd dat Bush teruggefloten wordt. Misschien wordt het hem nu duidelijk dat ook hij en zijn administratie zich dient te houden aan de wetten van zijn land.

Bierke
18 augustus 2006, 14:19
Als leider van een schurkenstaat is hij zeer goed bezig :)

En 'k heb zo het vemoeden dat alles wat US onder het mom van veiligheid doet gewoon is om hun eigen rotte economische situatie te verbeteren

netslet
18 augustus 2006, 14:47
Als leider van een schurkenstaat is hij zeer goed bezig :)

En 'k heb zo het vemoeden dat alles wat US onder het mom van veiligheid doet gewoon is om hun eigen rotte economische situatie te verbeteren

Mogen ze goed hun best gaan doen hoor:

overheidsschuld USA: $8,483,654,083,915.88
totaalwaarde van al het goud (155000 ton) ooit opgehaald uit de aarde tegen de prijzen van juni 2006: +/- $3,200,000,000,000

ik zou zeggen: 8O

Heftruck
18 augustus 2006, 16:24
Hoe kan het ook anders?

Annual Cost of Iraq War (Congressional Research Service)
2002 $ 2.5 Billion
2003 $ 51.0 Billion
2004 $ 77.3 Billion
2005 $ 87.3 Billion
2006 $ 101.8 Billion

Twee interessante sites:
Budget Explorer (http://www.kowaldesign.com/budget/)
U.S. National Debt Clocks (http://zfacts.com/p/461.html)

Rene Artois
18 augustus 2006, 16:37
do 17/08/06 - Het omstreden afluisterprogramma van de Amerikaanse president George Bush moet onmiddellijk worden stopgezet. Dat heeft een federale rechter in de Verenigde Staten beslist.

Een beslissing van "een federale rechter", één van de vele dus. Niet direct het hooggerechtshof. Beroep is al aangetekend. Zou u niet beter daarop wachten vooraleer een berevel te verkopen?

_Yahya_
18 augustus 2006, 17:43
de vrije meningsuiting :roll: :roll:

Dumballover
18 augustus 2006, 17:56
Deze zaak is ook belachelijk!

Als ze het niet legaal zullen mogen doen doen ze het wel illegaal; nog een geluk!

Ik zal blij zijn één of andere dommerik het idee heeft mijn vliegtuig te doen ontploffen en dat dat tegengehouden wordt door inlichtingsdienst omdat ze dat hebben kunnen traceren via telefoongesprekken.

Mens, je mag m'n telefoongesprekken altijd afluisteren hoor! Als ik je niet ken, waarom niet? Je zal niet willen luisteren omdat ik meestal toch zever aan de telefoon. Heb jij soms iets te verbergen dat je niet wil dat men (goed te verstaan:"voor uw veiligheid") uw gesprekken aftabt?

Het gaat hier toch gewoon om het principe. Dit was een volgende stap, na de patriot act, om te snoeien in de rechten van de burgers(net als the war on drugs) en ook wel om de illusie te wekken dat er hard gezocht werd naar terroristen.

Amerikaanse burgers moeten toch hun privacy-gevoel niet opgeven voor deze 'war on terror'.Er zijn echt wel grenzen.

Jij hebt misschien niets te verbergen, maar in Amerika mag je pas drinken van je 21 en geen weed roken, dat zorgt voor heel wat stress onder die jongeren, die eigenlijk niets mis doen.

Pietje
18 augustus 2006, 18:00
Een beslissing van "een federale rechter", één van de vele dus. Niet direct het hooggerechtshof. Beroep is al aangetekend. Zou u niet beter daarop wachten vooraleer een berevel te verkopen?

Oh maar, ik maak mij weinig illusies. Dat dit hooggerechtshof bevolkt is door rabiate ultra oerconservatieve lui, aangesteld door Mr.Bush himself, is niet echt toevallig.

largo_w
18 augustus 2006, 18:03
Het gaat hier toch gewoon om het principe. Dit was een volgende stap, na de patriot act, om te snoeien in de rechten van de burgers(net als the war on drugs) en ook wel om de illusie te wekken dat er hard gezocht werd naar terroristen.

Amerikaanse burgers moeten toch hun privacy-gevoel niet opgeven voor deze 'war on terror'.Er zijn echt wel grenzen.

Roh, wanneer gaan mensen verstaan dat het belangerijkste in je leven je eigen leven IS? Grenzen? voor mij mogen ze den hemel volplakken met spionage satellieten zodat ik safe kan rondlopen op straat. Privacy-gevoel is toch dikke zever die hebben we niet punt en moesten we die wel hebben dan gaan we terug naar het steentijdperk.

Wat de mensen weer willen aantonen is dat Bush een groot crimineel is. Dat die jongen niet met het grootste verstand in de familie is geboren daar kan hij niets aan doen maar hem constant aanvallen is belachelijk. Hij kiest toch niet persoonlijk dat men (schande!!!) telefonen aftabt.

Jij hebt misschien niets te verbergen, maar in Amerika mag je pas drinken van je 21 en geen weed roken, dat zorgt voor heel wat stress onder die jongeren, die eigenlijk niets mis doen.

Haha, ja das waar :-D , Maar neen. Trouwens ze smoren daar een pakje meer dan ons de jongeren want de drempel naar drugs en alcohol is dezelfde dus pakken ze meer drugs...

Rene Artois
18 augustus 2006, 23:17
Oh maar, ik maak mij weinig illusies. Dat dit hooggerechtshof bevolkt is door rabiate ultra oerconservatieve lui, aangesteld door Mr.Bush himself, is niet echt toevallig.

Zoals Reagen indertijd reeds zegde : The problem with liberals is not their ignorance, but that they know too much that is not so.

Salmon L.A.
18 augustus 2006, 23:54
Mogen ze goed hun best gaan doen hoor:

overheidsschuld USA: $8,483,654,083,915.88
totaalwaarde van al het goud (155000 ton) ooit opgehaald uit de aarde tegen de prijzen van juni 2006: +/- $3,200,000,000,000

ik zou zeggen: 8O
Zie (in zekere zin) ook: http://forum.politics.be/showthread.php?t=54565