PDA

View Full Version : Een bericht uit Kinshasa

marjan
24 augustus 2006, 15:00
Date: Wed, 23 Aug 2006 16:08:17

Ziehier een overzicht van informatie die ik (onrechtstreeks) van uur tot uur kreeg, beginnende zondag 20 augustus omtrent 19u30 tot en met dinsdag 22 augustus rond 12u (verschillende bronnen: een medewerker van de Franse ambassade, chef d'état major MONUC en agenten van een lokale beveiligingsfirma die verschillende buitenlandse ambassades bewaken). Verschillende elementen werden pas gisteren op de RTNC door Général Kisempia Songilanga Lombe bevestigd. In België bleef de informatie zondagavond en maandagochtend in het begin vaag, ondanks de aanwezigheid van vele internationale journalisten. Ik vermeld enkel ontbrekende elementen.

Persoonlijk: Een zestal schoten gehoord reeds zaterdagnacht omstreeks 1u in Ma Campagne. Gezien de situatie zeer gespannen was veronderstelde ik dat het gestresseerde soldaten waren die bij de minste beweging vuurden.

Via telefoon: Rond 19u30 zondag kwamen er telefoons binnen die meldden dat Bemba een deel van zijn persoonlijke militie (in totaal 6.000 man in Kinshasa) had versterkt voor het gebouw van zijn eigen TV-zender. Daar zouden ze een verdacht persoon hebben zien naderen en zijn mannen zijn in de lucht beginnen vuren. Naar mijn mening heeft dit paniek veroorzaakt bij de Congolese politie die in alle richtingen is beginnen vuren, waarna Bemba's mannen zijn beginnen terugvuren. Er is grote verwarring ontstaan in de twee kampen veronderstel ik. Noch de PIR, nog de terrorisme interventie-eenheid van de Congolese politie heeft de situatie kunnen kalmeren en uiteindelijk zijn verschillende internationale krachten waaronder de MONUC moeten tussenkomen. Ze hebben effectief een belangrijke rol gespeeld in het kalmeren van de situatie. Men spreekt van 5 doden op zondag, maar mensen die in het stadscentrum verkeerden de volgende ochtend getuigden van meer slachtoffers.

Later vernam ik dat Bemba zichzelf op zijn TV-zender zondag wilde uitroepen tot president (vóór de officiële bekendmaking om 20u) en dat dat verijdeld werd gezien de gevechten voor zijn TV-zender Canal KIN. In ieder geval is de zender van Bemba tot nu toe gesloten.
De dag daarna vernam ik dat men op de website van Bemba kan men lezen dat hij "zou vermoord worden" en dat wilde bekend maken aan de bevolking. Misschien heeft de reactie van zijn militie op de "verdachte persoon" hier iets mee te maken.

We vernamen (later ook verklaard door Général Kisempia, chef état major général) vermeldden de omsingeling van het centrum van de CIAT door Bemba's militie, ik denk pas na de uitzending van de resultaten op de RTNC. Onder meer de MONUC is moeten tussenkomen om de Malu Malu en andere aanwezigen de evacueren. De officiële proclamatie van de resultaten van de presidentsverkiezingen werd uiteindelijk pas om 22u50 op de RTNC uitgezonden, bijna met 3u vertraging. Malu Malu zag er niet goed uit, maar we begrepen op dat moment nog niet helemaal waarom. Na de verklaring van Kisempia maandag werd duidelijk dat het centrum van de CIAT effectief door Bemba omsingeld is geweest en dat de vertraging van de proclamatie van de resultaten daardoor werd veroorzaakt.

Maandag vernam ik dat militairen van Bemba op volgeladen auto's door de wijken reden, met rode doeken rond het hoofd. Hier zou dit willen zeggen dat men bereid is tot de dood te vechten (kleur van bloed).

In ieder geval hoorde ik aanhangers van Bemba al twee weken voor de verkiezingen zeggen dat de verkiezingen opgezet spel zijn en dat ze de uitslag al kennen van op voorhand, nl. dat Kabila zou winnen. Als Kabila tijdens de eerste ronde zou winnen "zou de bevolking opstaan". MLC en UDPS vormden ook een coalitie en riepen naar zeggen op tot gewapende opstand indien Kabila zou passeren in de eerste ronde. Bemba heeft in ieder geval op zijn zender tot zulke reacties opgeroepen, UDPS heb ik van horen zeggen. Het feit dat er een tweede ronde is ontkracht het feit dat er op grote schaal zou gefraudeerd zijn. Misschien heeft dat Bemba aangezet tot provocaties. Het is moeilijk te zeggen. Ik ben hier nu pas 3 weken maar mensen hebben me verteld dat Bemba al wekenlang provoceert. Op 27 juli zijn 5 politiemannen gedood tijdens zijn meeting, een kerk geplunderd, verschillende vrouwen verkracht. Beelden van de Bemba's mannen die 2 politie-agenten levend "barbecueden" boven een vuur zijn enkele dagen lang op RTAE (een katholieke zender denk ik) uitgezonden geweest. Op deze link kan u meer lezen over de gebeurtenissen van 27 juni.
www.digitalcongo.net/article/36438 (http://www.digitalcongo.net/article/36438)

Gisteren circuleerden er in de wijk Matete pamfletjes met daarop geschreven dat Bemba president is en een nummer waarop men hem kan bellen.

De diplomatieke wagen van Swing (hoofd van de Monuc) zou maandag zelfs aan Rond Point Mandela onder vuur gelegen hebben maar er werd niet gezegd door wie. De situatie rond de woning van Bemba tijdens de aanwezigheid van 14 ambassadeurs is nog steeds onduidelijk. Eerst zou Bemba de ambassadeurs "gegijzeld" hebben en als "bouclier humain" gebruikt hebben, maar die versie heb ik achteraf niet meer gehoord. Op de RTNC werd ook niet duidelijk hierover gesproken, maar wel werd gezegd (Kisempia) dat een taxibus waarin 2 soldaten of politieagenten in burger zaten rond 14U30 moest omrijden via Justice, dichtbij een bivak van soldaten van Bemba (doordat op verschillende plaatsen geweld was zagen ze zich verplicht langs daar te rijden. Bij het fouilleren van de passagiers zouden de twee soldaten gevangen genomen zijn (identiteitspapieren of "insigne"). Eén soldaat is kunnen ontsnappen en heeft zijn eenheid verwittigd. Gezien de militie van Bemba de gevangen gebleven soldaat niet wilden vrijlaten zou de presidentiële garde de helikopter van Bemba vernietigd hebben en zijn er gevechten ontstaan rond de villa van Bemba. De gijzeling van de twee soldaten vernam ik dezelfde dag maar pas rond 20u 's avonds. De dag erna (gisteren) is dit pas op de televisie verklaard. Het is niet duidelijk of de GSSP op de hoogte waren van de aanwezigheid van de ambassadeurs. Ik vernam dat die naar Bemba getrokken zijn om hem te bedaren na verschillende provocaties die het geweld hebben ontketend.

Kisempia verkaarde dat het veel moeite heeft gekost om de gemoederen te bedaren en dat het Congolese leger of de GSSP (ik weet niet meer zeker wie) nog blijven schieten zijn nadat elk kamp zich zou hebben moeten terugtrekken in de eigen kazernes. De soldaten verklaarden dat ze door mannen van Bemba onder vuur werden genomen. Kisempia verklaarde dat hij hen heeft verboden terug te vuren en dat politie en soldaten niet meer gewapend over straat mogen zonder speciale toelating. Gisteren verklaarde hij dat beide kampen in onderhandeling waren en dat hij hoopte dat het niet tot een uitgaansverbod zou komen omdat dat voor de arme bevolking moeilijk te verdragen zou zijn.

Vandaag is iedereen effectief weer buiten. Zelfs gisteren was er in de voormiddag opnieuw volk op de Boulevard. Gezien men van dag tot dag leeft kan men zich hier geen hele dagen thuis veroorloven.

De chef van de luchtmacht, generaal Nimba zou ook in zijn woonst door een militie van Bemba aangevallen zijn (info maandag rond 19u30 * 20u). Deze info is later niet meer bevestigd.

Daarnet gesproken met iemand die een politieagent kent die werkt op palais de la nation, bureau van Kabila. Hij zei dat er maandag op palais de la nation werd geschoten door MLC. Daarom zou de reactie op het huis van Bemba vanwege Kabila zo hevig geweest zijn (zelfs met ambassadeurs erin). Men dacht misschien aan een coup d'état vanwege Bemba.

Nu pas zegt iemand hier van het bureau dat een officier net meldde dat men mensen heeft aangehouden op de beach, komende van Brazza, het zou versterking zijn voor Bemba.

Sille

Lof der Zotheid
24 augustus 2006, 15:17
Plezant...

garfield
24 augustus 2006, 15:20
Bemba for president.

Bemba heeft meer de looks om ne afrikaanse "chef" te zijn.

Lof der Zotheid
24 augustus 2006, 15:21
Bemba for president.

Bemba heeft meer de looks om ne afrikaanse "chef" te zijn.

Vanuit fysiek of politiek oogpunt bekeken?

Bierke
24 augustus 2006, 15:24
En dan zeggen dat negers slim genoeg zijn om een land te besturen... jaja wat zei de Waele ook alweer :)

garfield
24 augustus 2006, 15:26
Vanuit fysiek of politiek oogpunt bekeken?

Vooral fysiek oogpunt. politiek en congo gaat niet echt samen 8-)

Lof der Zotheid
24 augustus 2006, 15:27
Vooral fysiek oogpunt. politiek en congo gaat niet echt samen 8-)

Dat dacht ik al...8-) :lol:

marjan
24 augustus 2006, 15:56
Bovendien werd Bemba door het Belgisch gerecht veroordeeld tot gevangenisstraf en een boete van 24 789 Euro wegens mensenhandel. Hij liet, toen hij in België woonde, enkele illegale Congolese vrouwen voor hem werken in zijn huis (waar ze werden opgesloten) gedurende 16 uren per dag en onbetaald.
In April 2006 heeft het Hof van Cassatie van Congo-Brazzaville bij het Internationaal Gerechtshof in Den Haag klacht ingediend tegen Bemba voor oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid. Zijn soldaten hadden onder het voorwensel dat ze de vroegere dictator, Angé Patassé, te hulp kwamen in de hoofdstad Bangui vrouwen verkracht en geplunderd.
In het Oosten van Congo zouden zijn soldaten zich begeven hebben aan kannibalisme (ze zouden pygmeeën hebben opgegeten).

Bemba zou ook reeds voor 30 miljoen dollar hebben 'gestolen'. Zijn soldaten hebben onlangs ook een mediagebouw en het secretariaatsgebouw van de 'Jeunesse' in de fik gestoken.

KABILA, integendeel is de man van de VREDE. In augustus 1998 toen Kinshasa werd aangevallen door de rebellen die de stad al drie weken van elektriciteit en water hadden beroofd, was Joseph Kabila stafchef van het Congolese leger (dat de rebellen kon terugslaan). De moegetergde inwoners van de aangevallen wijken in Kinshasa (door de elektriciteitsberoving zijn toen ook kinderen gestorven in de couveuses, zijn vaccins die moesten dienen voor een nationale vaccinatiecampagne tegen polio vernietigd, veel voedsel is toen bedorven, de prijzen stegen de pan uit...) hebben toen eigenhandig rebellen gedood, verbrand met autobanden.... Joseph Kabila deed toen een oproep tot de bevolking (via de nationale radio en radio france international en via een oproep vanuit een helikopter om niet 'zo wreed te zijn en om geen rebellen meer levend te verbranden, maar om deze aan te geven aan het leger'.

Sinds Kabila zijn er ook reeds belangrijke infrastructuurwerken gebeurd. Zo onder meer de heraanleg van de totaal verwoeste weg van Matadi (haven) naar Kinshasa. Deze hoofdweg is levensnoodzakelijk voor de aanvoer van voedsel uit Bas-Congo naar de hoofdstad en voor het vervoer van goederen uit de haven. Ook in Kinshasa zelf werden heel wat verbeteringswerken uitgevoerd aan het wegennet en de bruggen.
Als er één ding belangrijk is in Congo (naast de vrede natuurlijk), dan is toch de aanleg van wegen, levensnoodzakelijk voor het herleven van de economie en de handel, het vervoer naar ziekenhuizen, scholen, goederen voor de markten (als er geen wegen zijn om de producten te vervoeren, heeft het immers geen zin om bedrijven of fabrieken op te richten).
Als Kabila het haalt in de tweede ronde (wat bijna zeker is) en als Bemba niet te veel bloedvergieten meer veroorzaakt, is er misschien nog hoop.

Lof der Zotheid
24 augustus 2006, 15:59
Dat land is sowieso veel te groot en bevat veel te veel ethnieën om overzichtelijk bestuurd te kunnen worden.

marjan
24 augustus 2006, 16:11
Rusland is nog veel groter en wordt ook bestuurd.
Wat wil je, Congo verdelen? Dan krijg je alle Congolezen tegen je in het harnas, want wat er ook van zij, de congolezen willen geen millimeter van hun grondgebied afstaan. Als het daar op aankomt vormen ze wel één front. Trouwens als je het land zou verdelen, is er het probleem van de rijke regio's (met véél bodemrijkdommen en de arme regio's zonder rijkdom in de grond). Je kan hooguit het land federaliseren en decentraliseren.

garfield
24 augustus 2006, 16:11
KABILA, integendeel is de man van de VREDE. .

Sinds Kabila zijn er ook reeds belangrijke infrastructuurwerken gebeurd. Zo onder meer de heraanleg van de totaal verwoeste weg van Matadi (haven) naar Kinshasa. Deze hoofdweg is levensnoodzakelijk voor de aanvoer van voedsel uit Bas-Congo naar de hoofdstad en voor het vervoer van goederen uit de haven. Ook in Kinshasa zelf werden heel wat verbeteringswerken uitgevoerd aan het wegennet en de bruggen.
Als er één ding belangrijk is in Congo (naast de vrede natuurlijk), dan is toch de aanleg van wegen, levensnoodzakelijk voor het herleven van de economie en de handel, het vervoer naar ziekenhuizen, scholen, goederen voor de markten (als er geen wegen zijn om de producten te vervoeren, heeft het immers geen zin om bedrijven of fabrieken op te richten).
Als Kabila het haalt in de tweede ronde (wat bijna zeker is) en als Bemba niet te veel bloedvergieten meer veroorzaakt, is er misschien nog hoop.

Hetgeen je hier over Kabila zegt zei men in het begin ook over Luipaard Mobutu.

marjan
24 augustus 2006, 16:23
Luipaard Mobutu is niet te vergelijken met Kabila. Sluwe Mobutu was erg listig en sleepte de bevolking mee. Zijn extreem nationalisme (met als hoogtepunt de Zaïrisering van de economie) was het begin van het einde. 'Après moi, ce sera le deluge', zei hij altijd. Hij heeft GEEN ENKELE weg laten aanleggen en als zakenlui een weg wilden anleggen of verbeteren, stak hij stokken tussen de wielen. Het hele onderwijssysteem heeft hij willens nillens laten verkommeren. Alle bestaande wegen (nog aangelegd tijdens de koloniale periode) heeft hij laten vervallen en er is onder zijn bewind nooit één weg verbeterd of aangelegd. Pas met de komst van Kabila werd er voor het eerst weer aan de wegen gewerkt.
Trouwens Kabila junior is heel wat bescheidener dan de hoogmoedige tijger, Mobutu en bereid om met anderen samen te werken.

garfield
24 augustus 2006, 16:25
Luipaard Mobutu is niet te vergelijken met Kabila. Sluwe Mobutu was erg listig en sleepte de bevolking mee. Zijn extreem nationalisme (met als hoogtepunt de Zaïrisering van de economie) was het begin van het einde. 'Après moi, ce sera le deluge', zei hij altijd. Hij heeft GEEN ENKELE weg laten aanleggen en als zakenlui een weg wilden anleggen of verbeteren, stak hij stokken tussen de wielen. Het hele onderwijssysteem heeft hij willens nillens laten verkommeren. Alle bestaande wegen (nog aangelegd tijdens de koloniale periode) heeft hij laten vervallen en er is onder zijn bewind nooit één weg verbeterd of aangelegd. Pas met de komst van Kabila werd er voor het eerst weer aan de wegen gewerkt.
Trouwens Kabila junior is heel wat bescheidener dan de hoogmoedige tijger, Mobutu en bereid om met anderen samen te werken.

Een bezoek brengen naar Gbadolite kan wonderen doen. Luipaard mobutu bouwde daar een hele stad, een prachtige kathedraal, een degelijke luchthaven en een paar paleizen. ok eigen volk eerst was hier van toepassing maar hij deed toch iets.
Ik vond het boek "aan het hof van mobutu" best boeiend.

Jozef Ostyn
25 augustus 2006, 11:48
Ik hou van dit land, zijn volk en zijn leiders ...

Lof der Zotheid
25 augustus 2006, 12:47
Rusland is nog veel groter en wordt ook bestuurd.
Wat wil je, Congo verdelen? Dan krijg je alle Congolezen tegen je in het harnas, want wat er ook van zij, de congolezen willen geen millimeter van hun grondgebied afstaan. Als het daar op aankomt vormen ze wel één front. Trouwens als je het land zou verdelen, is er het probleem van de rijke regio's (met véél bodemrijkdommen en de arme regio's zonder rijkdom in de grond). Je kan hooguit het land federaliseren en decentraliseren.

1. Rusland heeft een hele hoop instabiliteit in de Kaukasus-regio, dat het tot nu toe niet echt de baas kan.
2. Rusland wordt met nogal harde hand bestuurd.

Lof der Zotheid
25 augustus 2006, 12:48
Ik hou van dit land, zijn volk en zijn leiders ...

Welk land?

Jozef Ostyn
25 augustus 2006, 19:32
Welk land?

U bent waarschijnlijk te jong om u zich deze onsterfelijke quote te herinneren.

garfield
27 augustus 2006, 12:51
U bent waarschijnlijk te jong om u zich deze onsterfelijke quote te herinneren.

Nochtans een prachtige quote

largo_w
28 augustus 2006, 08:36
Let op m'n woorden: "eenmaal de definitieve uitslag uitkomt in Congo ist weer burgeroorlog alom in de hele streek!"

Laten we hopen dat de mensen er toch nog genoeg verstand hebben om die crimineel van een Bemba niet te kiezen...