PDA

View Full Version : België stuurt mogelijk ontmijners naar Libanon

Jantje
24 augustus 2006, 15:11
In het kader van de versterking van Unifil, de VN-vredesmacht in Libanon, stuurt België mogelijk ontmijners naar de regio. "Het is een van de activiteiten die we ernstig overwegen", zegt minister van Buitenlandse ZakenKarel De Gucht.

Mijnen
Ter voorbereiding van de ontplooiing van internationale troepen in het zuiden van Libanon had De Gucht donderdagochtend een onderhoud met de Israëlische minister van Defensie, Amir Peretz. De Gucht vroeg aan de minister een plan van de mijnen die in de streek werden geplaatst. "Het gaat om een zeer belangrijk element om de veiligheid van de bevolking en de soldaten te garanderen aangezien de afgelopen dagen al verscheidene mensen zijn omgekomen na de explosie van mijnen", aldus De Gucht.

Hezbollah
De minister besprak ook de ontwapening van de Hezbollah. "De Israëli's beseffen dat een actieve ontwapening niet voor de hand ligt en willen vooral vermijden dat de Hezbollah opnieuw bewapend wordt, wat inhoudt dat er troepen worden gestationeerd langs de grens met Syrië, een gegeven dat Damascus niet zint", klonk het.

De Gucht zal in Beiroet onder andere premier Fouad Siniora ontmoeten en donderdagavond wordt hij terug in Brussel verwacht voor een ministerraad over de Belgische deelneming aan Unifil. (belga)

En wij maar betalen, maar ons legerke heeft dan toch ook nog goede dingen en nut of niet.

Supervlaming
25 augustus 2006, 22:52
Goede ontmijningsoefening zonder dat het oefenmateriaal kost.

longhorn
25 augustus 2006, 23:26
Wel 1 van de gevaarlijkste jobs die daar moet gedaan worden.

waarnemer
26 augustus 2006, 01:29
Wel 1 van de gevaarlijkste jobs die daar moet gedaan worden.

Lijkt me ook niet echt verstandig. Gaat de vredesmacht doen wat het Israelisch leger niet kon?

Ik denk dat je in zulke conflicten op een koord moet lopen om evenwicht te zoeken. Deze vredemacht is niet echt evenwichtig:
- Ze is er niet om Z-Libanon te beschermen tegen Israelische aanvallen. Die aanvallen waren mislukt, het is politiek niet haalbaar voor Israel om te blijven schieten op burgers, hun eigendommen en hun installaties en als ze echt willen duwen ze de vredesmacht wel opzij. (Als een lagere commendant er niet beslist op te schieten.)
- Ze is er wel om Israel te beschermen

Overigens begrijp ik dat ze enkel in Libanon komt, niet in Israel. Ook niet erg evenwichtig.

Ik begreep Frankrijk en Italië dan ook niet helemaal. Maar ik hoor nu dat Italië aan het bijsturen is. Een vredemacht in Gaza zou wel evenwichtiger zijn.

kelt
26 augustus 2006, 13:50
Mja ik vind het ook geen goed idee om VN-"vredes"-soldaten te sturen die als doel zullen hebben een conflict dat helemaal nog niet uitgevochten is enkele jaren te bevriezen....

Eén van de pijnpunten,het ontwapenen van de Hezbollah zal niet gerealiseerd worden,we weten echter allemaal dat ongeveer een jaar na de "ontwapening",deze organisatie weer volledig bewapend ten tonele zou verschijnen....

Een ander mogelijk pijnpunt is dat Israel bezwaar maakt tegen het feit dat Bangladesh,Malaysia en Indonesia,drie landen die Israel niet erkennen,prominent aanwezig zullen zijn.Hier kan de VN enkel maar een diplomatieke middenvinger opsteken richting Israel.Als één van de "veroorzakers" van deze ganse VN-missie mag Israel zelf oogsten wat het zaait .(GEEN toegang meer tot Zuid-Libanon)

Persoonlijk vind ik het overigens spijtig dat er geen Pakistaanse VN-soldaten komen,die hebben een geduchte reputatie en werken zeer goed samen met VN-soldaten uit Europa en Amerika (waarschijnlijk omdat hun werkingsstruktuur gelijkaardig is)

Want dit is waar Frankrijk naar gestreefd heeft......in ieder geval voor zijn deelname....wie met de Fransen hun voeten speelt mag blijkbaar direkt lik op stuk krijgen zonder "ambtelijke" VN-procedures.(het platbombarderen van een Franse VN-waarnemingspost zal vermoedelijk prompt, hard,en dodelijk beantwoord worden ,zelfs als de Israelis het doen ! )

Vooral Frankrijk is hier de sleutel,de strijdkrachten van dat land zijn perfect in staat en bereid,(indien boos gemaakt )om de Israelische luchtmacht permanent de toegang tot het Libanese luchtruim te ontzeggen!

Israel ontkent totnogtoe dat ze clusterbommen gebruikt hebben in "bewoonde" zones,belgische ontmijners zullen dit binnenkort kunnen bevestigen of ontkennen.... :|

Turkije houdt zich merkwaardig afzijdig totnogtoe.....nochtans een kans voor open doel om zich opnieuw te profileren in deze zone na 90 jaar

Jantje
26 augustus 2006, 14:50
Mja ik vind het ook geen goed idee om VN-"vredes"-soldaten te sturen die als doel zullen hebben een conflict dat helemaal nog niet uitgevochten is enkele jaren te bevriezen....

Eén van de pijnpunten,het ontwapenen van de Hezbollah zal niet gerealiseerd worden,we weten echter allemaal dat ongeveer een jaar na de "ontwapening",deze organisatie weer volledig bewapend ten tonele zou verschijnen....

Een ander mogelijk pijnpunt is dat Israel bezwaar maakt tegen het feit dat Bangladesh,Malaysia en Indonesia,drie landen die Israel niet erkennen,prominent aanwezig zullen zijn.Hier kan de VN enkel maar een diplomatieke middenvinger opsteken richting Israel.Als één van de "veroorzakers" van deze ganse VN-missie mag Israel zelf oogsten wat het zaait .(GEEN toegang meer tot Zuid-Libanon)

Persoonlijk vind ik het overigens spijtig dat er geen Pakistaanse VN-soldaten komen,die hebben een geduchte reputatie en werken zeer goed samen met VN-soldaten uit Europa en Amerika (waarschijnlijk omdat hun werkingsstruktuur gelijkaardig is)

Want dit is waar Frankrijk naar gestreefd heeft......in ieder geval voor zijn deelname....wie met de Fransen hun voeten speelt mag blijkbaar direkt lik op stuk krijgen zonder "ambtelijke" VN-procedures.(het platbombarderen van een Franse VN-waarnemingspost zal vermoedelijk prompt, hard,en dodelijk beantwoord worden ,zelfs als de Israelis het doen ! )

Vooral Frankrijk is hier de sleutel,de strijdkrachten van dat land zijn perfect in staat en bereid,(indien boos gemaakt )om de Israelische luchtmacht permanent de toegang tot het Libanese luchtruim te ontzeggen!

Israel ontkent totnogtoe dat ze clusterbommen gebruikt hebben in "bewoonde" zones,belgische ontmijners zullen dit binnenkort kunnen bevestigen of ontkennen.... :|

Turkije houdt zich merkwaardig afzijdig totnogtoe.....nochtans een kans voor open doel om zich opnieuw te profileren in deze zone na 90 jaar

De Fransen zouden nu 2000 man sturen en dat zullen er wel van het vreemdelingenlegion zijn. En daar valt idd niet mee te sollen, plus dat België zijn Para's mee stuurt als bescherming voor onze eigen mensen beschermen. die zijn gewend met het legion samen te werken en zullen na Roewanda ook niet meer met zich laten sollen, dus als één van beide partijen zich niet houd aan hun regels, zou het daar idd weleens kunnen gaan kletteren.