PDA

View Full Version : Verrader eindelijk weg


Mustapha
6 september 2003, 16:35
Abu Mazen -de gemaakte westerse marionet- die de belangen van de zionisten en de Amerikanen moest veilig stellen in Palestina en de weg vereffeneren naar definitieve ontmanteling van de staat Palestina heeft het eindelijk begrepen: ophoepelen.

Dacht die mens nu echt dat hij mister popular ging worden door te zeggen "we gaan hamas, islamic jihad en al aqsa brigade ontmantelen"?
Beseft hij niet dat die 3 organisaties meer bereikt hebben dan de Palestijnse autoriteiten zelf?

Hamas is sociologisch heel belangrijk voor de Palestijnen. Ze geven renteloze leningen aan slachtoffers van zionistische aanvallen.
Ze zorgen voor mankracht indien de zionisten weer eens een huis slopen.
Ze richten scholen op waar de Palestijne jeugd les kan volgen.
Ze nemen de familie van zelfmoordcommando's onder de armen en zorgen ervoor dat ze financieel niks tekort komen.
Ze hebben in heel Palestina welgeteld 3 ziekenhuizen onder volledig eigen beheer.
Per jaar stuurt Hamas 150 studenten naar Egypte waar ze gratis en op kosten van Hamas mogen studeren in de allereerste universiteit die op aarde bestond, nl. Al Azhar universiteit.
Daarnaast sturen ze in de periode van ramadan op hun kosten honderden mensen naar Saoedi Arabië om daar te gaan vasten en tegelijk de omrah te verrichten.
Elk jaar tijdens de ramadan stuurt Hamas de beste Palestijnse gastjes die de koran indrukwekkend kunnen reciteren naar Dubai om een wedstrijdje recitatie te spelen tegen moslims van alle hoeken van de wereld.
.....

En dan komt die grappige Abu Mazen vertellen dat hij Hamas wilt ontmantelen.
Arafat is op dat gebied slimmer, hij beseft wat Hamas heeft gedaan onder het volk en beschouwt Hamas dan ook als volwaardige orgaan die altijd moet betrokken worden in onderhandelingen.

Hamas zit al zo verwikkeld in de Palestijne structuur met als gevolg dat m'n gewoon niet meer naast Hamas kan kijken.

Aangebrande Phönix
6 september 2003, 16:52
Abu Mazen -de gemaakte westerse marionet- die de belangen van de zionisten en de Amerikanen moest veilig stellen in Palestina en de weg vereffeneren naar definitieve ontmanteling van de staat Palestina heeft het eindelijk begrepen: ophoepelen.

Dacht die mens nu echt dat hij mister popular ging worden door te zeggen "we gaan hamas, islamic jihad en al aqsa brigade ontmantelen"?
Beseft hij niet dat die 3 organisaties meer bereikt hebben dan de Palestijnse autoriteiten zelf?

Hamas is sociologisch heel belangrijk voor de Palestijnen. Ze geven renteloze leningen aan slachtoffers van zionistische aanvallen.
Ze zorgen voor mankracht indien de zionisten weer eens een huis slopen.
Ze richten scholen op waar de Palestijne jeugd les kan volgen.
Ze nemen de familie van zelfmoordcommando's onder de armen en zorgen ervoor dat ze financieel niks tekort komen.
Ze hebben in heel Palestina welgeteld 3 ziekenhuizen onder volledig eigen beheer.
Per jaar stuurt Hamas 150 studenten naar Egypte waar ze gratis en op kosten van Hamas mogen studeren in de allereerste universiteit die op aarde bestond, nl. Al Azhar universiteit.
Daarnaast sturen ze in de periode van ramadan op hun kosten honderden mensen naar Saoedi Arabië om daar te gaan vasten en tegelijk de omrah te verrichten.
Elk jaar tijdens de ramadan stuurt Hamas de beste Palestijnse gastjes die de koran indrukwekkend kunnen reciteren naar Dubai om een wedstrijdje recitatie te spelen tegen moslims van alle hoeken van de wereld.
.....

En dan komt die grappige Abu Mazen vertellen dat hij Hamas wilt ontmantelen.
Arafat is op dat gebied slimmer, hij beseft wat Hamas heeft gedaan onder het volk en beschouwt Hamas dan ook als volwaardige orgaan die altijd moet betrokken worden in onderhandelingen.

Hamas zit al zo verwikkeld in de Palestijne structuur met als gevolg dat m'n gewoon niet meer naast Hamas kan kijken.

Hamas is een terroristische organisatie. Hmhm, beetje lief verwoord.
Het is een opleidingscentrum voor moordenaars. A killing machine? Ik kan me voorstellen dat de SS ook deel uitmaakte van de Duitse structuren in de periode '33-'45. Geeft dat ze meteen bestaansrecht?
Hamas is een pure haatorganisatie die met wortel en al uitgerukt moet worden. Wat de gevolgen voor wie dan ook zijn. Het Palestijnse volk heeft het recht niet achter die organisatie te staan.

TomB
6 september 2003, 18:41
Mustapha is de grappigste thuis.

Johan C.
6 september 2003, 19:11
De rede zal altijd aangevallen worden door de extremisten. Zij leven van de haat en zullen haar in stand houden omdat hun belangrijkste voedingsbodem is. :?

Kotsmos
6 september 2003, 20:07
Hamas is een pure haatorganisatie die met wortel en al uitgerukt moet worden. Wat de gevolgen voor wie dan ook zijn. Het Palestijnse volk heeft het recht niet achter die organisatie te staan.

Ge hebt allebei gelijk: Hamasis een terroristische organisatie, maar heeft daarnaast wel een enorm belangrijke sociale functie in Palestina, door het verstrekken van huisvesting, leningen, medicatie, onderwijs (zij het dan grotendeels éénzijdige haat-Islam)....het komt er dus op aan Hamas organisatorisch te ontbinden, maar de structuren wel te behouden, omdat ze voor de Palestijnen belangrijker zijn dan hun pseudo-overheid.

Voltaire
6 september 2003, 20:25
Mustapha, hoe kan je nu verwachten dat men onderhandelt met een organisatie die niet alleen terrorische aanslagen pleegt, maar ook op geen enkel vlak bereid is tot toegevingen? Hamas aanvaardt een oplossing enkel als die volledig overeenstemt met de eigen agenda, compromis staat niet in hun woordenboek. En een oplossing die volledig aan de voorwaarden van Hamas beantwoordt betekent uiteraard de vernietiging van Israël. Het lijkt me duidelijk dat het zinloos is met zo'n partner te onderhandelen.

Al die structuren behouden (en verder verbeteren) maar zonder terroristische organisatie aan het roer zou inderdaad weleens dé oplossing kunnen zijn. Hetzelfde fenomeen komt trouwens voor in andere islamitische landen, fundamentalistische organisaties die hun legitimiteit eerder halen uit de sociale structuur die zij als enige kunnen bieden dan uit hun extremistische ideologie.

Mustapha
6 september 2003, 22:50
M'n verward 2dingen:
de militaire tak en de socio-politieke tak van Hamas.

De militaire tak met een eigen organisatie (GEEN structuur) EN een eigen naam de Izzedine al-Qassam Brigades. Met als doel, verdediging tegen Israel.
De socio-politieke tak opereert met de naam Hamas. En heeft als doel de Palestijnse bevolking het leven draaglijker maken dmv scholen, ziekenhuizen, moskeeën, ziekenwagens, huizen opbouwen, fungeren als bank, etc.
Hamas is niet alleen in Palestina actief. Ze weten ook wat van de economie en hebben zo goed als overal kantoren geopend in de Arabische wereld.

De staakt het vuren die hamas heeft gesloten met Palestijnse premier, is dat geen schoon voorbeeld van wel compromissen kunnen sluiten? Heeft een goei 6-7weken stand gehouden.
In die 6-7 weken is er geen enkele aanslag gekomen langs Palestijnse zijde.
Maar Israel liqueerde wel een leider van hamas in die weken rust, bleven relaxed verder nederzettingen bouwen, bleven ze wat rond dobberen met hun tanks in Palestijnse gebieden,...

Aangebrande Phönix
6 september 2003, 23:28
M'n verward 2dingen:
de militaire tak en de socio-politieke tak van Hamas.

De militaire tak met een eigen organisatie (GEEN structuur) EN een eigen naam de Izzedine al-Qassam Brigades. Met als doel, verdediging tegen Israel.
De socio-politieke tak opereert met de naam Hamas. En heeft als doel de Palestijnse bevolking het leven draaglijker maken dmv scholen, ziekenhuizen, moskeeën, ziekenwagens, huizen opbouwen, fungeren als bank, etc.
Hamas is niet alleen in Palestina actief. Ze weten ook wat van de economie en hebben zo goed als overal kantoren geopend in de Arabische wereld.

De staakt het vuren die hamas heeft gesloten met Palestijnse premier, is dat geen schoon voorbeeld van wel compromissen kunnen sluiten? Heeft een goei 6-7weken stand gehouden.
In die 6-7 weken is er geen enkele aanslag gekomen langs Palestijnse zijde.
Maar Israel liqueerde wel een leider van hamas in die weken rust, bleven relaxed verder nederzettingen bouwen, bleven ze wat rond dobberen met hun tanks in Palestijnse gebieden,...

Vergiffenis. Dan hoeft slechts de helft van de plant uitgeroeid worden. Ik heb er wel mijn bedenkselen bij of dit wel mogelijk is.
Hamas en soortgelijke organisaties zijn de enige sociale weefsels in het land. Men schrijft dit neer alsof dit een vaststaand feit is waar niets aan gedaan kan worden. Creëer die weefsels dan! Zoiets heet ontwikkelingshulp. Tot ze in staat zijn er zelf voor te zorgen kunnen we ze ondersteunen in het maken van zulke structuren. Alleen kan dit niet in een klimaat als het huidige gebeuren. Daarom: ontmantel Hamas, probeer te bewaren wat nog kan gebruikt worden maar vernietig de rest. Ik begin ongerust te worden over mijn destructieve neigingen...

Seba
7 september 2003, 00:09
De staakt het vuren die hamas heeft gesloten met Palestijnse premier, is dat geen schoon voorbeeld van wel compromissen kunnen sluiten? Heeft een goei 6-7weken stand gehouden.
In die 6-7 weken is er geen enkele aanslag gekomen langs Palestijnse zijde

Euhm ja, en herinner er mij eens aan hoe dat staakt-het vuren aan z'n einde is gekomen? Juist ja, door een Palestijnse zelfmoordactie waarbij 20 Israelis gedood werden. Israel heeft dan ook het recht om Hamas-leiders achterna te zitten (alhoewel ik akkoord ga met de nederzettingenpolitiek, die is ook niet goed). Die mannen zullen alleen content zijn als Israel ontmanteld is

TomB
7 september 2003, 03:37
Och, ik dacht dat dit een post om te lachen was, maar blijkt dat er toch mensen idioot genoeg zijn om hierin te trappen.

Onder dezelfde assumpties moeten we de maffia heilig verklaren. Zij zijn immers grote werkgevers in tijden van nood. Tevens zorgen zij zeer goed voor de mensen van hun organizatie, familie en andere getrouwen. De maffia garandeert ook rechtspraak en houdt een sociaal toezicht waar de overheid dat niet aankan.

All hail Hamas, all hail martyr Al Capone!

ferro
7 september 2003, 12:57
Feitelijk grappig, Hamas is voor sommigen een criminele organisatie omdat ze hun volk verdedigen tegen de bezetter(israel).
Wat doen jullie dan men de mensen die het in 40-45 nodig vonden de Duitsers te ambeteren?
Waren dat ook criminelen/terroristen ???? :wink: :lol:

Brabo
7 september 2003, 13:02
Feitelijk grappig, Hamas is voor sommigen een criminele organisatie omdat ze hun volk verdedigen tegen de bezetter(israel).
Wat doen jullie dan men de mensen die het in 40-45 nodig vonden de Duitsers te ambeteren?
Waren dat ook criminelen/terroristen ???? :wink: :lol:

Wie doelbewust aanslagen pleegt op burgerdoelwitten is een terrorist.Punt.

(Ik dacht trouwens dat de verzetsstrijders uit 40-45 zich vooral bezighielden met het pesten van Duitse militairen en het helpen onderduiken van wie door de Duitsers vervolgd werd. En dus niet zozeer met het plaatsen van bommen in pizzabars ed.)

Aangebrande Phönix
7 september 2003, 13:05
Och, ik dacht dat dit een post om te lachen was, maar blijkt dat er toch mensen idioot genoeg zijn om hierin te trappen.

Onder dezelfde assumpties moeten we de maffia heilig verklaren. Zij zijn immers grote werkgevers in tijden van nood. Tevens zorgen zij zeer goed voor de mensen van hun organizatie, familie en andere getrouwen. De maffia garandeert ook rechtspraak en houdt een sociaal toezicht waar de overheid dat niet aankan.

All hail Hamas, all hail martyr Al Capone!

Het maakt niet uit of dit een grap is of niet. Feit is dat sommigen dit standpunt verdedigen. Dus hebben wij het recht er op in te gaan.

ferro
7 september 2003, 13:20
Feitelijk grappig, Hamas is voor sommigen een criminele organisatie omdat ze hun volk verdedigen tegen de bezetter(israel).
Wat doen jullie dan men de mensen die het in 40-45 nodig vonden de Duitsers te ambeteren?
Waren dat ook criminelen/terroristen ???? :wink: :lol:



(Ik dacht trouwens dat de verzetsstrijders uit 40-45 zich vooral bezighielden met het pesten van Duitse militairen en het helpen onderduiken van wie door de Duitsers vervolgd werd. En dus niet zozeer met het plaatsen van bommen in pizzabars ed.)

U vergist zich.
Het verzet van hier hield zich voornamelijk bezig met kaarten,biljarten en andere gezelschapsspelen.
Pas NA de oorlog, toen alle gevaar was geweken hebben we ze pas echt in actie gezien.
Vergeleken met Hamas waren "onze" verzets(?)lui lafbekken eerste klas.

Aangebrande Phönix
7 september 2003, 14:12
Feitelijk grappig, Hamas is voor sommigen een criminele organisatie omdat ze hun volk verdedigen tegen de bezetter(israel).
Wat doen jullie dan men de mensen die het in 40-45 nodig vonden de Duitsers te ambeteren?
Waren dat ook criminelen/terroristen ???? :wink: :lol:



(Ik dacht trouwens dat de verzetsstrijders uit 40-45 zich vooral bezighielden met het pesten van Duitse militairen en het helpen onderduiken van wie door de Duitsers vervolgd werd. En dus niet zozeer met het plaatsen van bommen in pizzabars ed.)

U vergist zich.
Het verzet van hier hield zich voornamelijk bezig met kaarten,biljarten en andere gezelschapsspelen.
Pas NA de oorlog, toen alle gevaar was geweken hebben we ze pas echt in actie gezien.
Vergeleken met Hamas waren "onze" verzets(?)lui lafbekken eerste klas.

Dus heeft de islam het westen toch iets te leren? Of wat bedoelt u? (dit is een poging tot knipogen naar de laatste Nachtwacht)

Brabo
7 september 2003, 14:13
Feitelijk grappig, Hamas is voor sommigen een criminele organisatie omdat ze hun volk verdedigen tegen de bezetter(israel).
Wat doen jullie dan men de mensen die het in 40-45 nodig vonden de Duitsers te ambeteren?
Waren dat ook criminelen/terroristen ???? :wink: :lol:



(Ik dacht trouwens dat de verzetsstrijders uit 40-45 zich vooral bezighielden met het pesten van Duitse militairen en het helpen onderduiken van wie door de Duitsers vervolgd werd. En dus niet zozeer met het plaatsen van bommen in pizzabars ed.)

U vergist zich.
Het verzet van hier hield zich voornamelijk bezig met kaarten,biljarten en andere gezelschapsspelen.
Pas NA de oorlog, toen alle gevaar was geweken hebben we ze pas echt in actie gezien.
Vergeleken met Hamas waren "onze" verzets(?)lui lafbekken eerste klas.

Je bedoelt die jongemannen die om 'cool' te doen een paar dagen voor de bevrijding bij het verzet gingen? Dat noem ik niet eens verzetsstrijders.

Ik wil er eigenlijk niet verder op in gaan, het werd hier net interessant voordat wij begonnen te kibbelen over onze eigen verzetsstrijders uit een ver verleden.

(Waarom heb je hier trouwens niet op gereageerd: "Wie doelbewust aanslagen pleegt op burgerdoelwitten is een terrorist.Punt."?)

TomB
7 september 2003, 14:41
Och, ik dacht dat dit een post om te lachen was, maar blijkt dat er toch mensen idioot genoeg zijn om hierin te trappen.

Onder dezelfde assumpties moeten we de maffia heilig verklaren. Zij zijn immers grote werkgevers in tijden van nood. Tevens zorgen zij zeer goed voor de mensen van hun organizatie, familie en andere getrouwen. De maffia garandeert ook rechtspraak en houdt een sociaal toezicht waar de overheid dat niet aankan.

All hail Hamas, all hail martyr Al Capone!

Het maakt niet uit of dit een grap is of niet. Feit is dat sommigen dit standpunt verdedigen. Dus hebben wij het recht er op in te gaan.

Uiteraard, dat doe ik dan ook.

Vlaanderen_onafhankelijk
7 september 2003, 15:12
Wat ik zie, is dat de enige brug tussen Palestina en Israel 'opgeblazen' (slechte woordkeuze, ik weet het) is.
Hoe je het ook draait of keert, of je nu voor of tegen Arafat bent, de Israeli's zullen nooit of te nimmer willen samenwerken met hem...

ferro
7 september 2003, 15:25
Feitelijk grappig, Hamas is voor sommigen een criminele organisatie omdat ze hun volk verdedigen tegen de bezetter(israel).
Wat doen jullie dan men de mensen die het in 40-45 nodig vonden de Duitsers te ambeteren?
Waren dat ook criminelen/terroristen ???? :wink: :lol:



(Ik dacht trouwens dat de verzetsstrijders uit 40-45 zich vooral bezighielden met het pesten van Duitse militairen en het helpen onderduiken van wie door de Duitsers vervolgd werd. En dus niet zozeer met het plaatsen van bommen in pizzabars ed.)

U vergist zich.
Het verzet van hier hield zich voornamelijk bezig met kaarten,biljarten en andere gezelschapsspelen.
Pas NA de oorlog, toen alle gevaar was geweken hebben we ze pas echt in actie gezien.
Vergeleken met Hamas waren "onze" verzets(?)lui lafbekken eerste klas.



(Waarom heb je hier trouwens niet op gereageerd: "Wie doelbewust aanslagen pleegt op burgerdoelwitten is een terrorist.Punt."?)


Ik wil daar best op reageren.
Om te beginnen moet israel niet vertellen wie de terroristen zijn, de stichters van de staat israel waren zelf absoluut niet vies van een potje terrorisme.
Ik zou niet graag de begrafenis kosten betalen van alle burgerslachtoffers die israel op zijn geweten heeft !!!
Bij de aanslagen van Hamas vallen ook burgerslachtoffers dat is juist.
U mag dit terrorisme noemen.
De vraag is echter wat moeten deze wanhopige mensen doen tegen het STAATSterrorisme van israel.
Moeten ze met stenen vechten tegen een van de beste legers ter wereld?
Hoe cru het ook mag klinken; die zelfmoordaanslagen zijn voor hen de enige manier om israel te treffen.
Men kan al of niet akkoord gaan met de Palestijnse methodes, maar één iets is zeker hun strijd is legitiem !

tomm
7 september 2003, 15:46
mustafa, Hamas is net een struikelblok voor de zelfverwezenlijking van het palestijnse volk. Hamas is de objectieve bondgenoot van crapuul zoals Sharon, die helemaal geen palestijnse staat willen maar een groot-israel, met de palestijnen in een soort apartheidsregime.

hamas is ten eerste enorm slechte reclame voor de palestijnen en de Arabieren in het algemeen, in tegenstellingen tot de moedige verzetsstrijders in Irak pleegt hamas geen aanslagen tegen de zionistische militaire of politieke top maar tegen onschuldige burgers, voor zover ik weet volledig in tegenspraak met de Koran. Hamas staat ook voor een fundamentalistisch maatschappijbeeld dat helemaal niet ondersteund wordt door de meerderheid van de Islamitische palestijnen, en nog minder door de christenen. Hamas, door haar barbaarse acties en weigering om met israel te onderhandelen bevestigd het beeld dat de extreem-rechte Israelische regering van de palestijnen wil ophangen. Ik ben het er volledig mee eens dat de Israelische bezetting militair bestreden moet worden, maar doe dan zoals de hesbollah en richt je tegen de bron van het kwaad, de militaire en politieke elite van Israel en de bezettingsmacht. nu denkt de Israelische bevolking dat hamas, en alle palestijnen, hen willen uitroeien zoals de nazi's, terwijl ze de strijd in libanon zuiver als een politieke kwestie zagen. Moesten de palestijnen duidelijk maken dat ze enkel een einde aan de bezetting willen maar niet aan Israel, dan zou dit het electorale einde betekenen van extremisten zoals sharon.

vermits hamas dus een vijand van het palestijnse volk is moet het uitgeroeid worden met alle middelen, liefst door de palestijnse regering zelf, die daardoor aan de hele wereld toont dat ze geen terroristen zijn. moest dan blijken dat Israel nog steeds geen einde wil maken aan de bezetting en de internationale druk op israel niets uithaalt of niet ssterk genoeg is, dan kan de intifadeh alsnog hervat worden, maar dan enkel tegen de bezettingsmacht, niet tegen onschuldige tieners in discotheken of oudjes op de bus, die net zo min schuldig zijn aan de israelische bezetting als u of ik.

btw: het Belgische verzet kun je niet zomaar lafaards noemen, vele 1000'en mensen riskeerden hun leven voor onze vrijheid, voor je zoiets zegt zou je beter eerst eens een paar boeken lezen over dit onderwerp...

Alvader
7 september 2003, 15:57
mustafa, Hamas is net een struikelblok voor de zelfverwezenlijking van het palestijnse volk. Hamas is de objectieve bondgenoot van crapuul zoals Sharon, die helemaal geen palestijnse staat willen maar een groot-israel, met de palestijnen in een soort apartheidsregime.

hamas is ten eerste enorm slechte reclame voor de palestijnen en de Arabieren in het algemeen, in tegenstellingen tot de moedige verzetsstrijders in Irak pleegt hamas geen aanslagen tegen de zionistische militaire of politieke top maar tegen onschuldige burgers, voor zover ik weet volledig in tegenspraak met de Koran. Hamas staat ook voor een fundamentalistisch maatschappijbeeld dat helemaal niet ondersteund wordt door de meerderheid van de Islamitische palestijnen, en nog minder door de christenen. Hamas, door haar barbaarse acties en weigering om met israel te onderhandelen bevestigd het beeld dat de extreem-rechte Israelische regering van de palestijnen wil ophangen. Ik ben het er volledig mee eens dat de Israelische bezetting militair bestreden moet worden, maar doe dan zoals de hesbollah en richt je tegen de bron van het kwaad, de militaire en politieke elite van Israel en de bezettingsmacht. nu denkt de Israelische bevolking dat hamas, en alle palestijnen, hen willen uitroeien zoals de nazi's, terwijl ze de strijd in libanon zuiver als een politieke kwestie zagen. Moesten de palestijnen duidelijk maken dat ze enkel een einde aan de bezetting willen maar niet aan Israel, dan zou dit het electorale einde betekenen van extremisten zoals sharon.

vermits hamas dus een vijand van het palestijnse volk is moet het uitgeroeid worden met alle middelen, liefst door de palestijnse regering zelf, die daardoor aan de hele wereld toont dat ze geen terroristen zijn. moest dan blijken dat Israel nog steeds geen einde wil maken aan de bezetting en de internationale druk op israel niets uithaalt of niet ssterk genoeg is, dan kan de intifadeh alsnog hervat worden, maar dan enkel tegen de bezettingsmacht, niet tegen onschuldige tieners in discotheken of oudjes op de bus, die net zo min schuldig zijn aan de israelische bezetting als u of ik.

btw: het Belgische verzet kun je niet zomaar lafaards noemen, vele 1000'en mensen riskeerden hun leven voor onze vrijheid, voor je zoiets zegt zou je beter eerst eens een paar boeken lezen over dit onderwerp...

Maar nee, Hamas en consoorten zijn de grootste troef voor arafat en het Palestijnse volk. Hoe hoog ( of beter laag ) denk je dat het joodse geboortecijfer is ? Vergelijk dat maar eens met dat van de Palestijnen en van al de Arabische en islamitische staten rond Israel. Ten tweede, welke jood wil nog naar Israel verhuizen om er te gaan werken en wonen ? Nee, ze blijven liever in de veilige thuishaven i.p.v. in Israel zelf te komen wonen.
Conclusie: des te langer dit conflict duurt ( en ik reken in jaren ), des te beter en machtiger de Palestijnen worden. Elke jonge Israeliër die gedood wordt in een aanslag is een zware klap voor het verder bestaan van Israel ( econ / milit ). Waarom zou Arafat Hamas aanpakken ?? De tijd weegt in zijn voordeel !!!!!!!

lyot
7 september 2003, 16:00
Ik hou mijn hart vast voor wat nu komen zal in Israel & de (bezette) Palestijnse gebieden. Mustapha, ik begrijp niet dat het mislukken van van Abu Mazen jou positief stemt. Abu Mazen als een marionet van de VS beschouwen wijst in mijn ogen op een verblinding door de propaganda van Arafat & Hamas. Doorheen zijn regeerperiode heeft Abu Mazen steeds consequent één element naar voren geschoven : de militarisering van de Intifadah heeft het Palestijnse volk alleen maar zware schade toegebracht en moet daarom ophouden. De analyse die hij maakt is volgens mij correct: Palestina kan Israel niet via de militaire weg op de knieen krijgen. Integendeel, het risico bestaat dat Israel, zeker nu Abu Mazen weg is, alle registers open zal trekken. Abu Mazen was de buffer die tenminste nog even de illusie in stand hield dat er een politieke oplossing voor dit conflict uit de bus zou kunnen komen. Nu die illusie in duigen ligt vrees ik het ergste. Maar zijn gehele regeerperiode was eigenlijk een kroniek van een aangekondigde dood. Tijdens de bijna 100 dagen dat hij heft geregeerd, vielen er 70 Israeli doden en meer dan 1000 gewonden. Dat komt neer op 0.7 per dag (cf. Amerikanen in Iraq : 0.6 per dag) Tijdens de periode van het staakt het vuren gingen de aanslagen trouwens gewoon door, zij het op kleinere schaal (weining bomaanslagen ,wel gerichte moorden). De enige en echte verantwoordelijke hiervoor is de mastermind van de terroristen, Yasser Arafat. Israel heeft de laatste maanden zich vooral geconcentreerd op Hamas, maar het is in mijn opinie Arafat die de grote verantwoordelijke is voor het gehele terrreurgebeuren..Fatah, Al-Aqsa Martelaren, enz..Het is voor mij net hetzelfde als Hamas. het zijn allemaal terroristische organisaties ( terzijde, ik vind ook dat de staat Israel zich geregeld aan staatsterrorisme bezondigt) . Het is dan ook in en intriest hoe Abu Mazen de laatste maanden publiekelijk vernederd en uitgerangeerd is geworden. In mijn ogen was het de laatstee kans. Zoals gisteren al gebleken is (Sheik Yassin) zal Israel de kans niet laten liggen om komaf te maken met belangrijke figuren binnen Hamas. Ik denk trouwens dat niet Hamas, maar wel Arafat & Co de volgende weken de drijvende kracht gaat worden achter een serieus terroristisch initiatief.

nog even dit : het maakt mijns inziens niet uit waarvoor je precies strijdt..Als de manier waarop het gebeurt gericht is op het treffen van de burgerbevolkging en het scheppen van een klimaat van angst, vanuit een politieke oogpunt, dan heb je te maken met terrorisme. En dat is moreel niet te rechtvaardigen .NOOIT !

tomm
7 september 2003, 17:56
waarom wordt Arafat steeds geassocieerd met hamas, al-aqsa en consoorten? Hij heeft sinds Oslo steeds consequent het terrorisme tegen burgers veroordeeld en riep op tot nieuwe onderhandelingen met Israel. (dat vanaf het aantreden van de rechtse regering weigerde met hem te onderhandelen, niet omgekeerd) arafat en abu masen zijn twee handen op een buik, zoals hij zelf ook toegeeft, alleen zijn er enkele tactische verschillen. Hij noemde de behandeling van Arafat door Israel en de VS trouwens recentelijk schandalig.

Maar nee, Hamas en consoorten zijn de grootste troef voor arafat en het Palestijnse volk. Hoe hoog ( of beter laag ) denk je dat het joodse geboortecijfer is ? Vergelijk dat maar eens met dat van de Palestijnen en van al de Arabische en islamitische staten rond Israel. Ten tweede, welke jood wil nog naar Israel verhuizen om er te gaan werken en wonen ? Nee, ze blijven liever in de veilige thuishaven i.p.v. in Israel zelf te komen wonen.
Conclusie: des te langer dit conflict duurt ( en ik reken in jaren ), des te beter en machtiger de Palestijnen worden. Elke jonge Israeliër die gedood wordt in een aanslag is een zware klap voor het verder bestaan van Israel ( econ / milit ). Waarom zou Arafat Hamas aanpakken ?? De tijd weegt in zijn voordeel !!!!!!!

De tijd weegt in het nadeel, want ook vele Palestijnen trekken weg naar het westen of naar naburige arabische landen, en de Palestijnen lijden nog veel meer dan de Israeliërs onder de huidige toestand. Tenslotte is dit eigenlijk een onzinnig argument want Israel, ongeacht hoeveel mensen er wonen, zal nooit ophouden te bestaan, en de kolonisators van de bezette gebieden waren zowiezo al religieuze en politieke extremisten, die zich niet laten afschrikken door geweld, terwijl de kolonies nog steeds uitgebreid worden, in tegenspraak met ontelbare vn-resoluties, de oslo-akkoorden en de roadmap. Dus binnen onafzienbare tijd zal de israelische bevolking van de bezette gebieden zo toegenomen zijn dat het probleem voor de palestijnen om hun land terug te eisen alleen maar groter wordt.
wel is het zo dat israel verder in het economische moeras zinkt, maar dat zou evengoed gebeuren moest het palestijnse verzet zich beperken tot zuiver militaire en politieke doelwitten (dus legitiem verzet in plaats van terrorisme) zoals de VS bezettingsmacht wel al beseft in Irak.
Een einde aan het terrorisme en beperking tot aanslagen op politieke en militaire doelwitten zou de israeliers laten beseffen dat deze oorlog enkel en alleen om de bezette gebieden draait (die rechts-extremisten graag bij Israel willen inlijven), niet om het voortbestaan van israel.

lyot
7 september 2003, 19:01
waarom wordt Arafat steeds geassocieerd met hamas, al-aqsa en consoorten? Hij heeft sinds Oslo steeds consequent het terrorisme tegen burgers veroordeeld en riep op tot nieuwe onderhandelingen met Israel. (dat vanaf het aantreden van de rechtse regering weigerde met hem te onderhandelen, niet omgekeerd) arafat en abu masen zijn twee handen op een buik, zoals hij zelf ook toegeeft, alleen zijn er enkele tactische verschillen. Hij noemde de behandeling van Arafat door Israel en de VS trouwens recentelijk schandalig.



Tommy,

ik denk toch dat Abu Mazen eens heel groen zou lachen, bij het lezen van je opmerking dat hij en Arafat twee handen op één buik zijn. Zowel qua strategie als tacktiek staan beiden lijnrecht tegenover elkaar. Abu Mazen is de exponent van de politieke oplossing. Arafat daarentegen heeft het laatste half jaar vooral bewezen, via het inschakelen allerlei terreurorganen dat hij de man van de militaire aanpak is. Arafat heeft misschien minder met Hamas te maken, maar al Al Aqsa en Tanzim zijn twee instrumenten die rechstreeks onder zijn commando staan. Die visie die zie je hier NOOIT in de pers. Het is nochtans uitermate belangrijk om dit te gaan onderkennen. Ook de EU moet imho inzien dat Arafat niet langer geloofwaardig is . Israel had een jaar geleden moeten doordrukken en hem uitwijzen. Nu is het vrees ik te laat. Tot voor een jaar geleden had ik nog een groot geloof in Arafat, maar de schellen zijn me ondertussen wel van de ogen gevallen.En een historische kans (Abu MAzen) zijn we kwijt...

Over Hamas : een groepering die expliciet in haar beginselverklaring de vernietiging van de staat Israel nastreeft kan niet anders dan met alle middelen bestreden worden, als je het bekijkt vanuit de Staat Israel. Ik vind het een goede zaak dat de EU nu eindelijk doorheeft dat Hamas op de zwarte lijst moet..Die opsplitsing tussen de sociale werken en de terreur activiteiten is fictief. Het een is onlosmakelijk verbonden met het andere. Hoeveel van de financiele middelen die worden geronseld met het oog op sociale werken , zouden er niet worden afwend voor terreur activiteiten?

lyot
7 september 2003, 19:02
double post

Alvader
7 september 2003, 19:32
Maar nee, Hamas en consoorten zijn de grootste troef voor arafat en het Palestijnse volk. Hoe hoog ( of beter laag ) denk je dat het joodse geboortecijfer is ? Vergelijk dat maar eens met dat van de Palestijnen en van al de Arabische en islamitische staten rond Israel. Ten tweede, welke jood wil nog naar Israel verhuizen om er te gaan werken en wonen ? Nee, ze blijven liever in de veilige thuishaven i.p.v. in Israel zelf te komen wonen.
Conclusie: des te langer dit conflict duurt ( en ik reken in jaren ), des te beter en machtiger de Palestijnen worden. Elke jonge Israeliër die gedood wordt in een aanslag is een zware klap voor het verder bestaan van Israel ( econ / milit ). Waarom zou Arafat Hamas aanpakken ?? De tijd weegt in zijn voordeel !!!!!!!

De tijd weegt in het nadeel, want ook vele Palestijnen trekken weg naar het westen of naar naburige arabische landen, en de Palestijnen lijden nog veel meer dan de Israeliërs onder de huidige toestand. Tenslotte is dit eigenlijk een onzinnig argument want Israel, ongeacht hoeveel mensen er wonen, zal nooit ophouden te bestaan, en de kolonisators van de bezette gebieden waren zowiezo al religieuze en politieke extremisten, die zich niet laten afschrikken door geweld, terwijl de kolonies nog steeds uitgebreid worden, in tegenspraak met ontelbare vn-resoluties, de oslo-akkoorden en de roadmap. Dus binnen onafzienbare tijd zal de israelische bevolking van de bezette gebieden zo toegenomen zijn dat het probleem voor de palestijnen om hun land terug te eisen alleen maar groter wordt.
wel is het zo dat israel verder in het economische moeras zinkt, maar dat zou evengoed gebeuren moest het palestijnse verzet zich beperken tot zuiver militaire en politieke doelwitten (dus legitiem verzet in plaats van terrorisme) zoals de VS bezettingsmacht wel al beseft in Irak.
Een einde aan het terrorisme en beperking tot aanslagen op politieke en militaire doelwitten zou de israeliers laten beseffen dat deze oorlog enkel en alleen om de bezette gebieden draait (die rechts-extremisten graag bij Israel willen inlijven), niet om het voortbestaan van israel.

Nee hoor, Israel moet nu al maatregelen nemen en wetten uitvaardigen waardoor bv een vrouw wel kan verhuizen uit Israel, maar haar kind moet dan wel in Israel blijven. Israel zal op termijn leegbloeden door dit conflict. Sharon denkt stoere taal te kunnen spreken, maar militair( op lange termijn )/economisch kan Israel dit eigenlijk niet aan. Ik weet niet of Sharon dit wel beseft. Indien er geen joden meer genoeg zijn in Israel, zal het overspoeld worden door palestijnen en andere Arabische moslims. Heus, de Palestijnen hebben niks te verliezen. Waarom zou Arafat zijn "militaire" structuren, als we zo over Hamas en dergelijke mogen spreken, afbouwen of verwijderen, als hij daardoor gewoon helemaal aan de goodwill van Israel wordt uitgeleverd ??? Nu heeft hij tenminste nog een drukkingsmiddel. En het kan misschien best zijn dat die kolonies er nog zijn, maar wanneer Israel als staat, met een geweldig machtig leger, eenmaal zo verzwakt is, gaan een paar duizenden kolonisten met automatische wapens en geweren, heus geen miljoenen Arabieren tegenhouden. Israel zou beter zelf vrede sluiten, en eraan werken, ongeacht hier en daar een aanslag. Nu doen ze lustig mee in de spiraal van geweld en dieze kan Israel nooit demografisch en economisch winnen.

TomB
8 september 2003, 04:47
waarom wordt Arafat steeds geassocieerd met hamas, al-aqsa en consoorten? Hij heeft sinds Oslo steeds consequent het terrorisme tegen burgers veroordeeld en riep op tot nieuwe onderhandelingen met Israel. (dat vanaf het aantreden van de rechtse regering weigerde met hem te onderhandelen, niet omgekeerd) arafat en abu masen zijn twee handen op een buik, zoals hij zelf ook toegeeft, alleen zijn er enkele tactische verschillen. Hij noemde de behandeling van Arafat door Israel en de VS trouwens recentelijk schandalig.

Maar nee, Hamas en consoorten zijn de grootste troef voor arafat en het Palestijnse volk. Hoe hoog ( of beter laag ) denk je dat het joodse geboortecijfer is ? Vergelijk dat maar eens met dat van de Palestijnen en van al de Arabische en islamitische staten rond Israel. Ten tweede, welke jood wil nog naar Israel verhuizen om er te gaan werken en wonen ? Nee, ze blijven liever in de veilige thuishaven i.p.v. in Israel zelf te komen wonen.
Conclusie: des te langer dit conflict duurt ( en ik reken in jaren ), des te beter en machtiger de Palestijnen worden. Elke jonge Israeliër die gedood wordt in een aanslag is een zware klap voor het verder bestaan van Israel ( econ / milit ). Waarom zou Arafat Hamas aanpakken ?? De tijd weegt in zijn voordeel !!!!!!!

De tijd weegt in het nadeel, want ook vele Palestijnen trekken weg naar het westen of naar naburige arabische landen, en de Palestijnen lijden nog veel meer dan de Israeliërs onder de huidige toestand. Tenslotte is dit eigenlijk een onzinnig argument want Israel, ongeacht hoeveel mensen er wonen, zal nooit ophouden te bestaan, en de kolonisators van de bezette gebieden waren zowiezo al religieuze en politieke extremisten, die zich niet laten afschrikken door geweld, terwijl de kolonies nog steeds uitgebreid worden, in tegenspraak met ontelbare vn-resoluties, de oslo-akkoorden en de roadmap. Dus binnen onafzienbare tijd zal de israelische bevolking van de bezette gebieden zo toegenomen zijn dat het probleem voor de palestijnen om hun land terug te eisen alleen maar groter wordt.
wel is het zo dat israel verder in het economische moeras zinkt, maar dat zou evengoed gebeuren moest het palestijnse verzet zich beperken tot zuiver militaire en politieke doelwitten (dus legitiem verzet in plaats van terrorisme) zoals de VS bezettingsmacht wel al beseft in Irak.
Een einde aan het terrorisme en beperking tot aanslagen op politieke en militaire doelwitten zou de israeliers laten beseffen dat deze oorlog enkel en alleen om de bezette gebieden draait (die rechts-extremisten graag bij Israel willen inlijven), niet om het voortbestaan van israel.

Op een paar nuances na ben ik het eens met u.

De nuances:
1) In irak worden ook burgerdoelwitten aangevallen door het verzet. Daarboven komt nog dat het uiteraard moeilijker is om Amerikaanse burgerdoelwitten aan te vallen vanuit Irak dan Israelische vanuit Israel.

2) Arafat is 1 van velen die zich verrijken aan dit conflict. Zonder dit conflict zou er geen sprake zijn van Arafat. Zijn terrorismeverleden kan ik niet vergeten en van een ommekeer is hier volgens mij geen sprake, gewoon van een doofpot. De Palestijnen zouden er goed aan doen een andere leider te volgen.

3) Het conflict dient niet militair opgelost te worden. (uw eerste post)

tomm
8 september 2003, 05:05
1) In irak worden ook burgerdoelwitten aangevallen door het verzet. Daarboven komt nog dat het uiteraard moeilijker is om Amerikaanse burgerdoelwitten aan te vallen vanuit Irak dan Israelische vanuit Israel.

OK, vermits er net als in palestina geen sprake is van een overkoepelende verzetsorganisatie zijn er altijd groepen tussen die zich nergens iets van aantrekken. Toch waren de aanslagen op die specifiek tegen burgers gericht waren erg zeldzaam in Irak. De doelwitten waren meestal strategisch, en zo niet werden de Amerikanen, hun bondgenoten of andere politieke entiteiten die betrokken zijn in het conflict aangevallen.
Het verzet in Irak zou haar actieterrein ook kunnen verplaatsen naar de V.S., tot nu toe gebeurde dit niet. We kunnen toch wel concluderen dat het Iraakse verzet niet opzettelijk burgers in het vizier neemt, wat ook de reden daartoe mag zijn.

2) Arafat is 1 van velen die zich verrijken aan dit conflict. Zonder dit conflict zou er geen sprake zijn van Arafat. Zijn terrorismeverleden kan ik niet vergeten en van een ommekeer is hier volgens mij geen sprake, gewoon van een doofpot. De Palestijnen zouden er goed aan doen een andere leider te volgen.

Het is niet zeker dat Arafat zich verrijkt heeft, sommigen in zijn kabinet zeker wel. Corruptie binnen de palestijnse regering is een van de problemen, maar niet rechtstreeks verbonden met het terrorisme, behalve dan dat vooral hamas als protestpartij er garen van spint.
Terrorismeverleden van arafat? Hij werd niet gelinkt aan enige aanslag in het verleden op burgers, en zijn plo bestreed de illegale bezetting sinds 1967, wat geen terrorisme op zich is. Volgens mij is Arafat echt wel overtuigd van de noodzaak om met de israeli's een deal te bereiken, alleen wil hij het beste uit de brand slepen voor de palestijnen, geen pseudo-onafhankelijkheid zoals barak voorstelde tijdens Camp David. Al zijn toespraken getuigen van een grote vredeswil en zijn tanzim waren nooit betrokken bij aanslagen op Israelische burgers, zelfs niet toen israel zijn hele veiligheidsapparaat tot zelfs het ministerie van onderwijs met de grond gelijkmaakte. al-aqsa is ontstaan uit ontevreden fatah-leden en luistert hoegenaamd niet naar de woorden van Arafat. misschien is arafat wel te oud en te zwak geworden voor zulke moeilijke staatszaken en zou hij zich beter beperken tot een symbolisch leiderschap. de Israelische beslissing om hem uit te wijzen zal echter door niemand aanvaard worden en de laatste onderhandelingsbruggen opblazen.

3) Het conflict dient niet militair opgelost te worden. (uw eerste post)

juist, tenzij Israel zelf kiest voor een militaire oplossing en weigert te onderhandelen over de teruggave van de bezette gebieden, in dit geval is een voortzetting van het gewapende conflict onvermijdelijk.

Pascal L.
8 september 2003, 18:50
Abu Mazen -de gemaakte westerse marionet- die de belangen van de zionisten en de Amerikanen moest veilig stellen in Palestina en de weg vereffeneren naar definitieve ontmanteling van de staat Palestina heeft het eindelijk begrepen: ophoepelen.

Mustapha's betoog is representatief voor fundamentalistische visies. Al wie niet de volledige vernietiging van de staat Israel als enige en oncompromiseerbare doel voor ogen heeft, is een "westerse marionet- die de belangen van de zionisten en de Amerikanen moest veilig stellen".

Met deze visie ondermijnen de fundamentalisten INTENTIONEEL elke vooruitgang, elke stap naar vrede tussen de Israeli's en het Palestijnse volk. Als er al schot in de zaak komt, hoe miniem ook, dan zijn ze er snel bij om een zo bloedig mogelijke aanslag uit te voeren, deze keer het opblazen van een burger-bus goed wetend dat vele kinderen passagiers waren, dat onaanvaardbaar is voor eenieder die met onze waarden is opgegroeid. Dat duurt nu zo al decennia en het ziet er niet naar uit dat dit zal veranderen. Niemand onderhandelt met een revolver tegen het hoofd gedrukt, noch Europa, noch de VS en noch Israel.

Toch is er hoop, nu ook Europa Hamas als terreur organisatie gaat erkennen en we met een brede coalitie dit kwaad de kop kunnen beginnen in te drukken. Hopelijk begint Mustapha ook in te zien dat dit noodzakelijk is.

Pascal L.
9 september 2003, 21:55
Juich Mustapha & Co ....

Palestinian suicide killer detonated bomb in crowded Café Hillel on Emek Refaim Street in south Jerusalem – second big Palestinian terrorist bomb attack Tuesday night. First report of unknown number of dead and at least 40 injured. Street packed with cafes and nightspots. Rescue workers perform resuscitation on victims on pavement.

Israeli death toll from earlier Palestinian terror attack rises: Seven soldiers murdered, at least 30 injured - 15 gravely - in Palestinian suicide bomb attack outside Tserifim military base center near Tel Aviv. Two died at once, others in hospital of unusually severe injuries caused by nails and metal shards in bomb. Blast occurred at Jaffa Gate opposite Asaf Harofe Hospital at peak rush hour when soldiers and civilians waited for transport at end of day.


http://www.debka.com

--------------------------------------------------------------------

groentje
18 september 2003, 23:53
Wie bovenstaand conflict geen oorlog wil noemen, doet aan zinsbegoocheling. En het lijkt er niet op te gaan verbeteren...
Lees mss ook eens de artikels van Mevr. Danneels in De Standaard, mss een beetje gekleurd, maar onwaar is het niet: Israël discrimineert Palestijnen, en heeft de laatste jaren vakkundig de Palestijnse economie vernietigd.
Daar kan een mens nogal destructief op reageren...

Antoon
19 september 2003, 09:24
Wie bovenstaand conflict geen oorlog wil noemen, doet aan zinsbegoocheling. En het lijkt er niet op te gaan verbeteren...
Lees mss ook eens de artikels van Mevr. Danneels in De Standaard, mss een beetje gekleurd, maar onwaar is het niet: Israël discrimineert Palestijnen, en heeft de laatste jaren vakkundig de Palestijnse economie vernietigd.
Daar kan een mens nogal destructief op reageren...

Je moet de feiten niet omdraaien, hé!

Na de Oslo akkoorden zijn de Palestijnen en Israeli's beginnen samenwerken op economisch gebied. Er waren Israelische firma's die in Palestijns gebied investeerden, en Palestijnse zakenlui konden in Israel zaken doen.
Er pendelden dagelijks honderdduizenden Palestijnse arbeiders en werknemers naar Israel (Jeruzalem, Tel-Aviv, noem maar op) om er te werken.
De Palestijnse economie (en dus de algemene ontwikkeling) was beter dan ooit tevoren, met als hoogtepunt 1999.

Tot de 2de Intifada uitbrak eind 2000. Na dagelijkse schietpartijen en zelfmoordaanslagen moesten de Israeli's al meteen de gebieden afsluiten en de Palestijnen niet meer binnenlaten in Israel. Telkens Israel als goodwill weer 10.000 palestijnen binnenlieten om te gaan werken dan was het prijs. Bussen vol burgers die ontploften.

De Israelische zakenlui die het nog waagden de Palestijnse gebieden binnen te komen om hun Palestijnse leveranciers te bezoeken werden gewoon vermoord, zodat ze niet meer kwamen.

Ondertussen was de escalatie ook geweldig snel geraakt aan een punt waarbij aan de ene kant Israel gewoon de gebieden bombardeerden en het leger de steden binnenvielen op zoek naar de terroristen.

Uiteraard waren de investeringen in de gebieden ook tot een stilstand gekomen.

Ik wil heel dat conflict niet opnieuw bespreken, laat staan wie er begonnen is en wie meer schuld heeft dan de ander.

Maar Israel heeft niet bewust de Palestijnse economie kapotgemaakt. Het is een gevolg van de oorlog, niet in het minst van de Palestijnse terroristen.

Ook dit nog: de belastingsgelden en ontwikkelingsgelden die door de Israelische regering werden geblokkeerd had als reden dat de Palestijnen er bommen en haatscholen mee financierden, in plaats van er de bevolking mee te helpen.

groentje
19 september 2003, 15:12
Kijk, ik ga niet zeggen dat de Palestijnen engels zijn, maar uw voorstelling van de Israëli's is ook nogal bijgekleurd, als je het mij vraagt.
Het vertrouwen is nooit volledig geweest, de Palestijnen vertrouwden de Israëli's niet, en vice versa. Beide riepen dan ook onmiddelijk 'Zie je wel?', als er iets misging, en daar zijn ook de Israëli's niet van vrij te praten. Nu het conflict al zo diep is gezakt, reageren de Israëlische soldaten zeer voorzichtig, op het racistische af. Wie begonnen is, is de vraag van de kip en het ei, en doet hier niet terzake. Beide zijn verantwoordelijk voor de huidige situatie.