PDA

View Full Version : Filmgeschiedenis


Pelgrim
10 september 2003, 15:58
Leni Riefenstahl is gestorven op de leeftijd van 101 jaar. Deze dame staat al jaar en dag bekend als Hitler sympathisant (wat overigens geen zekerheid is), dus wordt door de politiek correcte filmkenners wel eens opzijgeschoven. Het valt echter niet te ontkennen dat zij heel wat heeft gedaan voor de filmkunst. Zij was waarschijnlijk een van de eersten die massaproducties maakte en heeft dus misschien wel onrechtsreeks de hollywood-big budget cinema in gang gezet.

Ik vond dit toch eens een goede aanleiding om te polsen naar de filmsmaak van de forumleden hier. Welke zijn voor jullie de belangrijkste films, regisseurs, ... ?

George
10 september 2003, 22:52
De massa-productie van propagandafilms, iets wat nu eenmaal pas efficiënt voor deze vorm even in het middden gelaten.
Elke verwijzing naar hollywood betreffende kwaliteit van haar werk is beledigend. Niet dat hollywood geen verdienstelijke bijdrage heeft geleverd aan de filmindustrie maar toch, je kunt geen Ferrari Enzo vergelijken met een VW golf of Opel As (vec)tra. De VW en den Opel(s) zijn ook wel goede transportmiddelen en zorgen zelfs op een gemakkelijke manier voor vertier. The easy way dus. Met een Ferrari rijden (pre Mondial) is veel moeilijker maar het plezier is navenant. Dat is met alles zo maar moeite voor iets doen is uit den boze tegenwoordig.

Paulus de Boskabouter
10 september 2003, 23:09
De massa-productie van propagandafilms, iets wat nu eenmaal pas efficiënt voor deze vorm even in het middden gelaten.
Elke verwijzing naar hollywood betreffende kwaliteit van haar werk is beledigend. Niet dat hollywood geen verdienstelijke bijdrage heeft geleverd aan de filmindustrie maar toch, je kunt geen Ferrari Enzo vergelijken met een VW golf of Opel As (vec)tra. De VW en den Opel(s) zijn ook wel goede transportmiddelen en zorgen zelfs op een gemakkelijke manier voor vertier. The easy way dus. Met een Ferrari rijden (pre Mondial) is veel moeilijker maar het plezier is navenant. Dat is met alles zo maar moeite voor iets doen is uit den boze tegenwoordig.
8O
Oh boy

idd :wink:

Pelgrim
11 september 2003, 08:49
Ik heb gezegd dat Rhiefenstahl een invloed heeft gehad. Ik heb nooit gezegd dat ze vergelijkbaar zijn.

dejohan
23 september 2003, 21:27
Films die toch in mijnen top 100 zullen terecht komen:
Das Boot
Reservoir dogs
Microcosmos
The elephant man
Citizen Kane
Taxi Driver
Fargo (eigenlijk alles van de Coen Brothers)
Leaving Las Vegas
The Shawshank redemption
The Usual Suspects
Apocalypse Now
Bound
La vita è Bella
Alien
Blade Runner
Full Metal Jacket
The Cube

er zullen er nog wel zijn, maar heb geen goesting om erover na te denken

Otto
23 september 2003, 21:31
Beste regiseur: Paul Verhoeven
Beste acteur: Rutger Hauer
Beste film: Soldaat van Oranje

Slechtste acteur Sjan Kloot van Damme.

dejohan
23 september 2003, 21:32
Beste regiseur: Paul Verhoeven
Beste acteur: Rutger Hauer
Beste film: Soldaat van Oranje

Slechtste acteur Sjan Kloot van Damme.

:D

sjauwvinist!

Pelgrim
24 september 2003, 11:08
verhoevens' films zijn best leuk ja.

En Hauer's performance in Blade Runner is gewoonweg magistraal

En soldaat van Oranje is best een aardige film.


Maar om ze nu de BESTE te noemen????

Otto
29 september 2003, 10:33
Beste regiseur: Paul Verhoeven
Beste acteur: Rutger Hauer
Beste film: Soldaat van Oranje

Slechtste acteur Sjan Kloot van Damme.

:D

sjauwvinist!

Jack Wouterse vind ik ook heel goed.

Otto
29 september 2003, 10:47
http://home.hetnet.nl/~hfilmglorie/nlfilms/pics/Temmink.jpg

Deze film is enorm ondergewaardeerd, draaide in bijna geen enkele bioscoop.

In de nabije toekomst vechten gladiatoren - met het agressie-gen - bij wijze van euthanasie op leven en dood in een televisie arena. Protagonist lijkt daar zijn zelfrespect te hervinden, maar kan niet terug.



Wanneer er in den lande weer eens een uitbarsting van 'zinloos geweld' heeft plaatsgevonden, valt er vaak te beluisteren dat het agressieve tuig maar in een kooi moet worden opgesloten en het onderling moet uitvechten. Deze favoriete reactie in ingezonden brievenrubrieken is in Temmink waarheid geworden. Er is een 'Arena' in het leven geroepen waarin mensen met het 'agressie-gen' worden toegelaten. Na een zware selectieprocedure, die onderdeel vormt van de euthanasiewetgeving, mag ook Temmink (een meesterlijke rol van Jack Wouterse) de Arena betreden. Evenals de andere gladiatoren van de op televisie uitgezonden gevechten, kon hij niet leven met de frustraties over zijn onbeheersbare agressiviteit. Zijn eerste gevecht op leven en dood wint hij. Hij bloeit ervan op en wordt verliefd op een van de meisjes die de gladiatoren moeten verzorgen. Ook raakt hij bevriend met een collega. Het meisje neemt echter ontslag, omdat ze geen relatie wil met een ten dode opgeschrevene. Wanneer vervolgens zijn vriend in een gevecht sterft, vindt Temmink nog slechts troost in zijn eigen gevechten. Hij groeit uit tot een van de populairste gladiatoren van het land. Temmink maakt deel uit van een serie van vier films die gerealiseerd werd door het Nederlands Fonds voor de Film, de VPRO-televisie en een aantal jonge productiemaatschappijen. Het verbindende thema is het naderende nieuwe millennium. Zie ook: De Poolse bruid, De trip van Teetje en ’19,99.

Deze film geeft wat mij betreft aan hoezeer er steeds minder belang wordt gehecht aan leven, abortus, euthanasie zijn tegenwoordig legaal en geaccepteerd. Ook de doodstraf is weer ter sprake. Deze film laat zien hoe makkelijk de discussie te beïnvloeden is als je deze uit de context plaatst, en ter doodveroordeelden moeten vechten op leven en dood.
Je wordt werkelijk gegerepen door het verhaal.

El Cid
29 september 2003, 10:58
Leni Riefenstahl is gestorven op de leeftijd van 101 jaar. Deze dame staat al jaar en dag bekend als Hitler sympathisant (wat overigens geen zekerheid is), dus wordt door de politiek correcte filmkenners wel eens opzijgeschoven.

Triumpf des Willens is gewoon slecht, je kan hem downloaden op KaZaA als je het niet gelooft.

Als film verkies ik Patton.

Pelgrim
29 september 2003, 11:28
Ik ben zelf ook geen fan van Riefenstahl, maar ik erken wel het feit dat zij een heel belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de filmkunst.