PDA

View Full Version : Vld


Patriot!
13 september 2003, 15:03
Met Isabelle konden we nog lachen .. met Bert wordt het huilen met de pet
op.
VLD Brussel 12/09/2003
Senator en Vlaams Volksvertegenwoordiger Didier Ramoudt (VLD
mobiliteitsexpert) die tevens aan de basis lag van de door de Senaat in de
vorige legislatuur goedgekeurde 83 aanbevelingen tellende resolutie inzake
mobiliteit, is niet te spreken over de plannen van verkeersminister Bert
Anciaux. Hij stelt onomwonden dat de versgebakken verkeersminister goed op
weg is om er een "soepje" van te maken.
Hij noemt de trend om alles op te lossen door te regionaliseren haaks staand
op de Europeanisering van zeer veel beleidsdomeinen. Wanneer dat van Anciaux
komt kan dat niets anders zijn dan een stuiptrekking van zijn blind Vlaams
Nationalisme en dat getuigt in een Europese context van zeer weinig
realiteitszin en weinig inzicht in de mobiliteitsproblematiek.
Het invoeren van het rijbewijs met punten in Vlaanderen alleen bijvoorbeeld,
schendt , aldus Ramoudt, het gelijkheidsbeginsel onder de Belgen. Is een
Waal dan bijvoorbeeld onstrafbaar in Vlaanderen en omgekeerd? En wat met de
Brusselaars die de regels aan hun laars lappen?
Nog onrealistischer noemt Ramoudt het invoeren van een maximumsnelheid van
30km in de bebouwde kommen. Naast het feit dat zulks niet naleefbaar en
onmogelijk controleerbaar is, zal een dergelijke maatregel de nu al
dichtgeslibde steden nog meer verkeersinfarcten bezorgen en de economische
functies en de bereikbaarheden van deze steden aardig hypothekeren.
Bovendien weet elke ervaren chauffeur dat het aanhouden van een snelheid van
30 km/u niet evident is. Dat betekent dus dat in het kader van de nieuwe
verkeerswet indien men bvb. 40km/u rijdt men een zware overtreding begaat
van de eerste graad en dus bij controle men een boete aangesmeerd krijgt van
minimum 150 Euro.
Beter zou het zijn degelijk werk te maken van de responsabilisering van de
weggebruikers dan het invoeren van allerlei onnozele reglementering. Veel
meer aandacht moet gaan naar de infrastructuur en de verkeersopleiding. De
kennis van het verkeersreglement is en blijft immers nog altijd ondermaats.



:!:

Trol
13 september 2003, 15:27
Met Isabelle konden we nog lachen .. met Bert wordt het huilen met de pet
op.
VLD Brussel 12/09/2003
Senator en Vlaams Volksvertegenwoordiger Didier Ramoudt (VLD
mobiliteitsexpert) die tevens aan de basis lag van de door de Senaat in de
vorige legislatuur goedgekeurde 83 aanbevelingen tellende resolutie inzake
mobiliteit, is niet te spreken over de plannen van verkeersminister Bert
Anciaux. Hij stelt onomwonden dat de versgebakken verkeersminister goed op
weg is om er een "soepje" van te maken.
Hij noemt de trend om alles op te lossen door te regionaliseren haaks staand
op de Europeanisering van zeer veel beleidsdomeinen. Wanneer dat van Anciaux
komt kan dat niets anders zijn dan een stuiptrekking van zijn blind Vlaams
Nationalisme en dat getuigt in een Europese context van zeer weinig
realiteitszin en weinig inzicht in de mobiliteitsproblematiek.
Het invoeren van het rijbewijs met punten in Vlaanderen alleen bijvoorbeeld,
schendt , aldus Ramoudt, het gelijkheidsbeginsel onder de Belgen. Is een
Waal dan bijvoorbeeld onstrafbaar in Vlaanderen en omgekeerd? En wat met de
Brusselaars die de regels aan hun laars lappen?
Nog onrealistischer noemt Ramoudt het invoeren van een maximumsnelheid van
30km in de bebouwde kommen. Naast het feit dat zulks niet naleefbaar en
onmogelijk controleerbaar is, zal een dergelijke maatregel de nu al
dichtgeslibde steden nog meer verkeersinfarcten bezorgen en de economische
functies en de bereikbaarheden van deze steden aardig hypothekeren.
Bovendien weet elke ervaren chauffeur dat het aanhouden van een snelheid van
30 km/u niet evident is. Dat betekent dus dat in het kader van de nieuwe
verkeerswet indien men bvb. 40km/u rijdt men een zware overtreding begaat
van de eerste graad en dus bij controle men een boete aangesmeerd krijgt van
minimum 150 Euro.
Beter zou het zijn degelijk werk te maken van de responsabilisering van de
weggebruikers dan het invoeren van allerlei onnozele reglementering. Veel
meer aandacht moet gaan naar de infrastructuur en de verkeersopleiding. De
kennis van het verkeersreglement is en blijft immers nog altijd ondermaats.



:!:


Ja deze hoge boetes gaan niks helpen...

Beter nep politie wagens en mannen langs de kant zetten.. schrik af en de mensen rijden trager..

Dimitri
13 september 2003, 16:19
Met Isabelle konden we nog lachen .. met Bert wordt het huilen met de pet
op.
VLD Brussel 12/09/2003
Senator en Vlaams Volksvertegenwoordiger Didier Ramoudt (VLD
mobiliteitsexpert) die tevens aan de basis lag van de door de Senaat in de
vorige legislatuur goedgekeurde 83 aanbevelingen tellende resolutie inzake
mobiliteit, is niet te spreken over de plannen van verkeersminister Bert
Anciaux. Hij stelt onomwonden dat de versgebakken verkeersminister goed op
weg is om er een "soepje" van te maken.
Hij noemt de trend om alles op te lossen door te regionaliseren haaks staand
op de Europeanisering van zeer veel beleidsdomeinen. Wanneer dat van Anciaux
komt kan dat niets anders zijn dan een stuiptrekking van zijn blind Vlaams
Nationalisme en dat getuigt in een Europese context van zeer weinig
realiteitszin en weinig inzicht in de mobiliteitsproblematiek.
Het invoeren van het rijbewijs met punten in Vlaanderen alleen bijvoorbeeld,
schendt , aldus Ramoudt, het gelijkheidsbeginsel onder de Belgen. Is een
Waal dan bijvoorbeeld onstrafbaar in Vlaanderen en omgekeerd? En wat met de
Brusselaars die de regels aan hun laars lappen?
Bij mijn weten wordt de verlening van rijbewijzen nog steeds binnen de afzonderlijke landen geregeld. Anders zou je in België niet bij wijze van spreken met 1 keer een rondje rijden en inparkeren een rijbewijs kunnen hebben, terwijl je in Nederland verplicht een dure cursus moet volgen met uitgebreid theorie- en praktijkexamen.

Nog onrealistischer noemt Ramoudt het invoeren van een maximumsnelheid van
30km in de bebouwde kommen. Naast het feit dat zulks niet naleefbaar en
onmogelijk controleerbaar is, zal een dergelijke maatregel de nu al
dichtgeslibde steden nog meer verkeersinfarcten bezorgen en de economische
functies en de bereikbaarheden van deze steden aardig hypothekeren.
Bovendien weet elke ervaren chauffeur dat het aanhouden van een snelheid van
30 km/u niet evident is. Dat betekent dus dat in het kader van de nieuwe
verkeerswet indien men bvb. 40km/u rijdt men een zware overtreding begaat
van de eerste graad en dus bij controle men een boete aangesmeerd krijgt van
minimum 150 Euro.
30-kilometerzones in woonwijken werken in Nederland anders prima. Bij dichte bebouwing is 50 gewoon veel te hard. Bij doorgaande wegen met weinig bebouwing kan natuurlijk een uitzondering gemaakt worden.

Johan Blaekdal
13 september 2003, 16:43
Ik woon langs een drukke weg in het centrum van een typische "suburb" van Antwerpen: een van de districten errond, louter woongebied, een weinig handel en nog veel minder industrie.

In dat district, van misschien 7 vierkante kilometer, wonen 40.000 mensen. Erg dichtbebouwd, mag men wel zeggen, en dat is ook zo: er is vrijwel geen open ruimte meer.

Nu mag men officieel 50/u op zo'n baan als de mijne. Maar ze is twee kilometer kaarsrecht, twee rijvakken en een brede middenberm, parkeerstrook, fietspad en voetpad om u tegen te zeggen, enzovoort. Gevolg: als je zeventig rijdt op het rechterbaanvak, krijg je bumperklevers achter je. Dito als je negentig rijdt op het linker.

nochtans zijn er twee scholen langs die baan, twee supermarkten, enkele kerken, cafés, al bij al vrij druk dus, veel overstekers,...

Elke week is er dus wel ergens een ongeval. Meestal blikschade, maar elk jaar is er wel iemand zwaargewond of dood.

En de maximumsnelheid vertragen gaat helpen? Geef het geld uit aan controle van de huidige wetten, in plaats van zoveel nieuwe borden te moeten zetten!

Dimitri
13 september 2003, 17:06
Ik woon langs een drukke weg in het centrum van een typische "suburb" van Antwerpen: een van de districten errond, louter woongebied, een weinig handel en nog veel minder industrie.

In dat district, van misschien 7 vierkante kilometer, wonen 40.000 mensen. Erg dichtbebouwd, mag men wel zeggen, en dat is ook zo: er is vrijwel geen open ruimte meer.

Nu mag men officieel 50/u op zo'n baan als de mijne. Maar ze is twee kilometer kaarsrecht, twee rijvakken en een brede middenberm, parkeerstrook, fietspad en voetpad om u tegen te zeggen, enzovoort. Gevolg: als je zeventig rijdt op het rechterbaanvak, krijg je bumperklevers achter je. Dito als je negentig rijdt op het linker.

nochtans zijn er twee scholen langs die baan, twee supermarkten, enkele kerken, cafés, al bij al vrij druk dus, veel overstekers,...

Elke week is er dus wel ergens een ongeval. Meestal blikschade, maar elk jaar is er wel iemand zwaargewond of dood.

En de maximumsnelheid vertragen gaat helpen? Geef het geld uit aan controle van de huidige wetten, in plaats van zoveel nieuwe borden te moeten zetten!
Zomaar een paar ideetjes:
- verkeersdrempels
- rotondes bij de kruispunten
- bochten maken in de rijweg (de middenberm kun je als speling gebruiken)
- borden plaatsen die oplichten als je te snel rijdt ("u rijdt te snel", vind ikzelf erg leuk)
- permanente cameracontrole

En dan eens zien of er nog zo hard gereden wordt en er nog zoveel ongevallen gebeuren.

Dimitri
13 september 2003, 17:13
Hoe komt het eigenlijk dat een weg door een woonwijk tweebaans is? Is het een autoweg of een provinciale weg?

Renaud
13 september 2003, 17:30
Beter nep politie wagens en mannen langs de kant zetten.. schrik af en de mensen rijden trager..

Klopt, maar heeft slechts een tijdelijk effect. Of je moet ook nog een verhuisdienst inschakelen om die mannen (en vrouwen, waarom discriminatie!?) regelmatig van plaats te veranderen. :wink:

Johan Blaekdal
14 september 2003, 11:52
Hoe komt het eigenlijk dat een weg door een woonwijk tweebaans is? Is het een autoweg of een provinciale weg?

Tja, hoe komt het dat de Bredabaan in Merksem een tweebaansweg is? Of de Groenenborgerlaan in Wilrijk? Daar wonen mensen. Het zijn gewoon de grotere stedelijke wegen.

Dimitri
14 september 2003, 12:13
Tja, hoe komt het dat de Bredabaan in Merksem een tweebaansweg is? Of de Groenenborgerlaan in Wilrijk? Daar wonen mensen. Het zijn gewoon de grotere stedelijke wegen.
Ik vind dat niet zo "gewoon". Ik ken geen tweebaans wegen door woonwijken in Nederland. De tweebaans wegen die er zijn, hebben geen directe bebouwing.

Ik ken wel wegen met een of twee doorgaande wegen en een gescheiden weg langs de huizen voor lokaal- en bestemmingsverkeer.

Oud voorbeeld van de Strevelsweg in Rotterdam (foto van een autoloze zondag in 1973):
http://www.rotterdam010.nl/Autoloos01.jpg
Er is wel het een en ander veranderd, :wink: maar de wegindeling is er nog steeds. Er zijn nu overal stoplichten en er wordt geflitst.
Of ziet jouw straat er ongeveer ook zo uit?

Johan Blaekdal
14 september 2003, 16:14
Een link naar een kaart van mijn omgeving:

http://stadsplan.antwerpen.be/plan.asp?niv=0&centx=48&centy=39

let vooral op de Bredabaan, Ringlaan, en Merksemheidelaan. Allemaal wegen met twee rijvakken per richting, groene middenberm (bochten maken gaat ten koste van het groen en het is al zo'n lelijke baan), fietspad en vrij breed voetpad. Op de Bredabaan het TNA, de Merksemheidelaan St-Jozef, de Ringlaan het Atheneum, alledrie scholen met elk ongeveer 1000 leerlingen. Op de middenberm van de Bredabaan rijdt tram drie.

Let ook op het oranje kleurtje: symbool voor woningen (rijwoningen, appartementen, dicht op elkaar.

De beste foto die wat in de buurt komt en die ik snel kon vinden:

http://www.sjefke.be/kent_zijn_omgeving/images/straten/bredabaan/bredabaan_midden_tram.jpg

Dimitri
14 september 2003, 17:28
Een link naar een kaart van mijn omgeving:

http://stadsplan.antwerpen.be/plan.asp?niv=0¢x=48¢y=39

let vooral op de Bredabaan, Ringlaan, en Merksemheidelaan. Allemaal wegen met twee rijvakken per richting, groene middenberm (bochten maken gaat ten koste van het groen en het is al zo'n lelijke baan), fietspad en vrij breed voetpad. Op de Bredabaan het TNA, de Merksemheidelaan St-Jozef, de Ringlaan het Atheneum, alledrie scholen met elk ongeveer 1000 leerlingen. Op de middenberm van de Bredabaan rijdt tram drie.

Let ook op het oranje kleurtje: symbool voor woningen (rijwoningen, appartementen, dicht op elkaar.

De beste foto die wat in de buurt komt en die ik snel kon vinden:

http://www.sjefke.be/kent_zijn_omgeving/images/straten/bredabaan/bredabaan_midden_tram.jpg
Tja, zulke straten ken ik in Rotterdam niet. Wel eenbaanswegen, gescheiden door groen, een singel of een trambaan, maar geen tweebaanswegen. Het is natuurlijk ook maar net hoe men het heeft aangelegd. Op de Strevelsweg bijvoorbeeld, gaan de middelste vier (twee x twee) doorgaande banen ondergronds bij de kruispunten, met een 'afslag' naar het bovengrondse kruispunt. Misschien is dat ook een idee voor die brede banen in Antwerpen: een rijstrook reserveren voor doorgaand verkeer, en een voor lokaal verkeer.

Trol
14 september 2003, 18:01
Tja, hoe komt het dat de Bredabaan in Merksem een tweebaansweg is? Of de Groenenborgerlaan in Wilrijk? Daar wonen mensen. Het zijn gewoon de grotere stedelijke wegen.
Ik vind dat niet zo "gewoon". Ik ken geen tweebaans wegen door woonwijken in Nederland. De tweebaans wegen die er zijn, hebben geen directe bebouwing.

Ik ken wel wegen met een of twee doorgaande wegen en een gescheiden weg langs de huizen voor lokaal- en bestemmingsverkeer.

Oud voorbeeld van de Strevelsweg in Rotterdam (foto van een autoloze zondag in 1973):
http://www.rotterdam010.nl/Autoloos01.jpg
Er is wel het een en ander veranderd, :wink: maar de wegindeling is er nog steeds. Er zijn nu overal stoplichten en er wordt geflitst.
Of ziet jouw straat er ongeveer ook zo uit?

gewoon eigen aan Belgie: ELKE straatje word volgezet.. ge ziet dan ook (buiten bordjes) geen overgang tussen dorpen..

In Wallonie is dat meer omdat er het groter is EN minder mensen wonen..