PDA

View Full Version : Staatshervorming?


zorroaster
14 september 2003, 22:13
De BUB doet in al haar wijsheid graag lacherig over de staatshervorming, als was het een bezigheidstherapie van een paar overijverige politici die tegen de wil van de bevolking sleutelden aan iets waar niemand van wakker lag.

Het weekblad Knack peilde, in samenwerking met Trends, Tendances, Le Vif/L'Express, naar de meningen bij Franstaligen en Nederlandstaligen omtrent drie onderwerpen:
(dat de stemming niet op 100% uitkomt ligt aan de "Geen mening"-optie)

1. Moet de NMBS geregionaliseerd worden?

Ja (NL):42%
Nee (Nl): 45%
Ja (F):6%
Nee (F):88%

De BUB-vertelling dat iedereen de regionalisering van het spoor een groteske dwaasheid vindt, wordt weerom doorprikt. Bijna een meerderheid der Nederlandstaligen is voor!
De minieme "Ja" bij de Franstaligen bewijst wel voldoende wie iets te winnen heeft bij een geregionaliseerd spoor en wie er het best vaart bij een federaal spoorwezen zeker?

2. Moet de regering werk maken van de Staatshervorming?

Ja (Nl):52%
Nee (Nl):27%
Ja (F): 44%
Nee: 36%

Opmerkelijk: Een meerderheid van de Vlaamse ondervraagden wenst een verdere staatshervorming, diegenen die zich daartegen kanten zijn slechts half zo talrijk!
Wat ook opvalt is dat ook bij de Franstaligen de regionale dynamiek lijkt te ontwaken, al is de meerderheid voor een verdere hervorming kleiner dan in Vlaanderen.
Het BUB-vertelsel dat slechts een zeer kleine minderheid verdere staatshervormingen wenst en iedereen meent dat "het voldoende" is of zelfs te ver gegaan, blijkt een flagrante leugen in beide landsdelen!


3. Moet 11 juli, de Vlaams nationale feestdag, een betaalde feestdag worden?
(alleen bij Nl-taligen)
Ja:43%
Nee:37%

Weerom opmerkelijk! Wie verkondigde er ook weer dat 11 juli niet leefde bij de bevolking?

De test werd afgenomen bij 1592 Belgen uit beide landsdelen tussen 23 juli en 6 augustus.

Laat de BUB dus nog maar eens goed nadenken voor ze weer komen beweren dat de regionalisering van de NMBS een waanidee is, de staatshervorming een afgesloten zaak en 11 Juli fictie.

Dimitri
14 september 2003, 22:21
Voorspelde reacties:
- Ach, die mensen zijn geïndoctrineerd door de media/politici/...
- Ach, die peilingen zijn niet representatief/betrouwbaar.
- Ach, maar de zwijgende meerderheid hebben ze niet ondervraagd. :lol:

Weet je waar ik deze peiling kan nalezen, zorroaster? Waren er nog andere vragen?

Pieter de Coninck
14 september 2003, 23:05
Zorroaster, zijn deze cijfers niet afkomstig van nazi's?

Jan van den Berghe
14 september 2003, 23:08
Zorroaster, zijn deze cijfers niet afkomstig van nazi's?

Ja natuurlijk, en waarschijnlijk stonden ze al in Mein Kampf.

Bruno*
14 september 2003, 23:35
1. Moet de NMBS geregionaliseerd worden?

Ja (NL):42%
Nee (Nl): 45%
Ja (F):6%
Nee (F):88%


De dubbele logica van de flaminganten is wel dat als er nu massaal "nee" gezegd werd, de "mensen er nog niet over hadden nagedacht". Voor over de cijfers te beginnen wil ik toch even zeggen dat de dynamiek om de NMBS te regionaliseren (gedeeltelijk of geheel) volkomen in de logica van de gewestvorming naar meer bevoegdheden ligt. Zolang er Gewesten zijn, zijn splitsingen logisch. Los daarvan zie je dat wanneer je beide cijfers optelt, het aantal "ja"-stemmers ongeveer rond de 30% schommelt. Dat noem ik een minderheid.

2. Moet de regering werk maken van de Staatshervorming?

Ja (Nl):52%
Nee (Nl):27%
Ja (F): 44%
Nee: 36%


Staatshervorming is een erg breed begrip, ook wij wensen zeer drastische staatshervormingen. Er wordt echter niet bijgezegd in welke richting deze staatshervormingen moeten gaan, wat de vraag al enigszins aan waarde doet inboeten. Wat me dan verbaast is dat in beide landsdelen een meerderheid voor verdere staatshervormingen zou zijn (aangenomen wordt stilzwijgend doch zonder bewijs naar de deelstaten toe), maar slechts 6% van de Franstaligen de NMBS wil regionaliseren, nochthans één van de grootste communautaire breekpunten. Dat is weinig coherent.

Jan van den Berghe
14 september 2003, 23:39
Los daarvan zie je dat wanneer je beide cijfers optelt, het aantal "ja"-stemmers ongeveer rond de 30% schommelt. Dat noem ik een minderheid.

Blubberlogica: 30% staat voor 42% in Vlaanderen en 6% in Wallonië. Verschillen tussen beide volkeren? Maar neen....

Jan van den Berghe
14 september 2003, 23:39
Voor over de cijfers te beginnen wil ik toch even zeggen dat de dynamiek om de NMBS te regionaliseren (gedeeltelijk of geheel) volkomen in de logica van de gewestvorming naar meer bevoegdheden ligt.

Een dynamiek die blijkbaar bij de mensen leeft.

Bruno*
14 september 2003, 23:42
Voor over de cijfers te beginnen wil ik toch even zeggen dat de dynamiek om de NMBS te regionaliseren (gedeeltelijk of geheel) volkomen in de logica van de gewestvorming naar meer bevoegdheden ligt.

Een dynamiek die blijkbaar bij de mensen leeft.

Verschillen tussen beide volkeren? Maar neen....

zorroaster
15 september 2003, 14:56
Voorspelde reacties:
- Ach, die mensen zijn geïndoctrineerd door de media/politici/...
- Ach, die peilingen zijn niet representatief/betrouwbaar.
- Ach, maar de zwijgende meerderheid hebben ze niet ondervraagd. :lol:

Weet je waar ik deze peiling kan nalezen, zorroaster? Waren er nog andere vragen?

Ze stonden in het weekblad "Knack" van deze week, misschien kan je ze op www.knack.be opnieuw evoceren.
Ik garandeer wel dat de cijfers die ik heb vernoemd rechtstreeks overgenomen werden uit Knack, maar het kan inderdaad nooit kwaad zelf ook eens een kijkje te nemen.

zorroaster
15 september 2003, 14:58
2. Moet de regering werk maken van de Staatshervorming?

Ja (Nl):52%
Nee (Nl):27%
Ja (F): 44%
Nee: 36%


Staatshervorming is een erg breed begrip, ook wij wensen zeer drastische staatshervormingen. Er wordt echter niet bijgezegd in welke richting deze staatshervormingen moeten gaan, wat de vraag al enigszins aan waarde doet inboeten. Wat me dan verbaast is dat in beide landsdelen een meerderheid voor verdere staatshervormingen zou zijn (aangenomen wordt stilzwijgend doch zonder bewijs naar de deelstaten toe), maar slechts 6% van de Franstaligen de NMBS wil regionaliseren, nochthans één van de grootste communautaire breekpunten. Dat is weinig coherent.

BUB claimt steevast dat niemand een verdere staatshervorming wenst of dat de grote meerderheid vindt dat die al meer dan ver genoeg is gegaan.
Blijkbaar spreken beide landsdelen dat toch flagrant tegen. Je kan jezelf gaan wijsmaken dat al die mensen staatshervorming in de herfederaliserende zin bedoelen, maar dat lijkt me niet aan de orde.

Rudi Dierick
16 september 2003, 00:59
....
[i]2. Moet de regering werk maken van de Staatshervorming?

Ja (Nl):52%
Nee (Nl):27%
Ja (F): 44%
Nee: 36%


Staatshervorming is een erg breed begrip, ook wij wensen zeer drastische staatshervormingen. ....

Kan u ons eens toelichten welke DRASTISCHE STAATSHERVOMRINGEN jullie wensen?

Johan Blaekdal
16 september 2003, 10:33
Man, weet je nu nog niet waarvoor wij staan?

Zoveel mogelijk bevoegdheden op federaal niveau. Afschaffing van de gewesten, en hun bevoegdheden al naargelang de noodzaak op federaal of op provinciaal niveau. Dan hebben de provincies ook eens iets te doen. Eenvormige wetten en normen voor elke Belgische instelling, sterk afbouwen van het aantal parlementen en regeringen in ons land en de daarmee gepaard gaande puzzelmentaliteit in onze postjesparticratie, Waals onderwijs op hetzelfde niveau als ons, problemen oplossen waar problemen zijn (dit houdt in: in Wallonië meer problemen, dus in Wallonië meer werken uitvoeren), elke Belg op zijn minst tweetalig, en zeker in de dienstverlening en de overheid (viertaligheid is dan een pluspunt - een overheid die zich niet wil afsluiten van het buitenland, kent best een woordje Engels)). Geen gezeik om zoiets onbenulligs als taalverschillen, alsof dat onoverbrugbaar zou zijn. Concrete oplossingen. Een unitair België in een federaal Europa.

En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar ik moet gaan werken.

Johan Blaekdal
16 september 2003, 10:34
Als dat niet drastisch is, dan weet ik het ook niet meer.

zorroaster
16 september 2003, 12:05
Dan hebben de provincies ook eens iets te doen.

Kijk, d�*t noem ik nog eens een argument!

Knuppel
16 september 2003, 20:32
Geen gezeik om zoiets onbenulligs als taalverschillen, alsof dat onoverbrugbaar zou zijn.

In de Brusselse rand zijn die taalverschillen zo onbenullig dat ze al meer dan 30 jaar nodig hadden om ze NIET te kunnen overbruggen.

Bruno*
16 september 2003, 23:02
Welk zijn dan die verschillen?

PAJOT
17 september 2003, 07:52
Zoveel mogelijk bevoegdheden op federaal niveau. Afschaffing van de gewesten, en hun bevoegdheden al naargelang de noodzaak op federaal of op provinciaal niveau. Dan hebben de provincies ook eens iets te doen. Eenvormige wetten en normen voor elke Belgische instelling, sterk afbouwen van het aantal parlementen en regeringen in ons land en de daarmee gepaard gaande puzzelmentaliteit in onze postjesparticratie, Waals onderwijs op hetzelfde niveau als ons, problemen oplossen waar problemen zijn (dit houdt in: in Wallonië meer problemen, dus in Wallonië meer werken uitvoeren), elke Belg op zijn minst tweetalig, en zeker in de dienstverlening en de overheid (viertaligheid is dan een pluspunt - een overheid die zich niet wil afsluiten van het buitenland, kent best een woordje Engels)). Geen gezeik om zoiets onbenulligs als taalverschillen, alsof dat onoverbrugbaar zou zijn. Concrete oplossingen. Een unitair België in een federaal Europa.

1. Waarom bevoegdheden op provinciaal niveau invoeren in plaats van op gewestelijk niveau?
2. De provinciebesturen zijn onnodige constructies, waarom die niet afschaffen? Een Vlaams parlement kan de taken van vijf provincieraden overnemen. Ik neem aan dat u met dergelijke voorstellen het Brabantse probleem wilt oplossen? :?
3. De Duitstalige gemeenschap wordt weer over het hoofd gezien.
4. Waarom geen unitair Europa? :) Misschien had de Blub Noorwegen-Zweden wel kunnen 'redden'. Het Diets-confederale systeem al in beschouwing genomen?

Bruno*
17 september 2003, 11:36
De reden dat wij pleiten voor een provinciaal systeem is zeer eenvoudig: de ontdubbeling van het Belgische kluwen, zonder dat geraakt wordt aan de eenheid van het land. De gemeenschappen behouden bevoegdheden in zake taal, cultuur, onderwijs & media. Eventueel kan men zelfs een vierde Brusselse gemeenschap overwegen, hoewel dit niet noodzakelijk is.

Knuppel
17 september 2003, 16:51
En 'eventueel' kan die Brusselse gemeenschap daarna beslissen wanneer ze de Vlaamse rand kan inlijven bij die Brusselse gemeenschap...

Bruno*
17 september 2003, 16:57
Vlaamse Rand :lol: :lol: :lol:

Pelgrim
17 september 2003, 17:43
Wat is daar nu zo :lol: :lol: :lol: aan? Ga je nu ook al ontkennen dat er daadwerkelijk nog een Vlaamse rand rond Brussel bestaat?

Vlaanderen Boven
17 september 2003, 17:46
Wat is daar nu zo :lol: :lol: :lol: aan? Ga je nu ook al ontkennen dat er daadwerkelijk nog een Vlaamse rand rond Brussel bestaat?

Oost- of West-?

Knuppel
17 september 2003, 18:08
Wat is daar nu zo :lol: :lol: :lol: aan? Ga je nu ook al ontkennen dat er daadwerkelijk nog een Vlaamse rand rond Brussel bestaat?

Tacitus bedoelt dat de Vlaamse rand verfranst is. Hij vindt het reuze dat de Franstaligen altijd geweigerd hebben om er Nederlands te leren. Makkelijk zat om ook dat stukje Vlaanderen nu bij Brussel in te lijven.
Als de BUB ooit aan de macht komt zullen ze echter tweetalig moeten worden...:silly:

A
17 september 2003, 18:29
3. Moet 11 juli, de Vlaams nationale feestdag, een betaalde feestdag worden?
(alleen bij Nl-taligen)
Ja:43%
Nee:37%

Weerom opmerkelijk! Wie verkondigde er ook weer dat 11 juli niet leefde bij de bevolking?



Logisch dat de meerderheid voor het betaald maken van 11 juli pleit . Als de mensen een betaalde feestdag/vakantiedag er bij kunnen krijgen (aangevuld met wat VOEDSELBONNEN van de Vlaamse "regering") is het logisch dat ze daar voor zijn . (het valt me eigenlijk op dat er zo WEINIG voor zijn ! ) , het doet er niet toe waar die dag vandaag kwam . Al was het om te vieren dat de keizer van China geboren werd of iets dergelijks .

Pelgrim
17 september 2003, 18:31
Hoera voor de keizer van China, hoera hoera! Moge hij lang leven!

Nee, "A", 11 juli leeft wel bij mensen.

A
17 september 2003, 18:35
De BUB doet in al haar wijsheid graag lacherig over de staatshervorming, als was het een bezigheidstherapie van een paar overijverige politici die tegen de wil van de bevolking sleutelden aan iets waar niemand van wakker lag.

Het weekblad Knack peilde, in samenwerking met Trends, Tendances, Le Vif/L'Express, naar de meningen bij Franstaligen en Nederlandstaligen omtrent drie onderwerpen:
(dat de stemming niet op 100% uitkomt ligt aan de "Geen mening"-optie)

1. Moet de NMBS geregionaliseerd worden?

Ja (NL):42%
Nee (Nl): 45%
Ja (F):6%
Nee (F):88%

De BUB-vertelling dat iedereen de regionalisering van het spoor een groteske dwaasheid vindt, wordt weerom doorprikt. Bijna een meerderheid der Nederlandstaligen is voor!
De minieme "Ja" bij de Franstaligen bewijst wel voldoende wie iets te winnen heeft bij een geregionaliseerd spoor en wie er het best vaart bij een federaal spoorwezen zeker?

2. Moet de regering werk maken van de Staatshervorming?

Ja (Nl):52%
Nee (Nl):27%
Ja (F): 44%
Nee: 36%

Opmerkelijk: Een meerderheid van de Vlaamse ondervraagden wenst een verdere staatshervorming, diegenen die zich daartegen kanten zijn slechts half zo talrijk!
Wat ook opvalt is dat ook bij de Franstaligen de regionale dynamiek lijkt te ontwaken, al is de meerderheid voor een verdere hervorming kleiner dan in Vlaanderen.
Het BUB-vertelsel dat slechts een zeer kleine minderheid verdere staatshervormingen wenst en iedereen meent dat "het voldoende" is of zelfs te ver gegaan, blijkt een flagrante leugen in beide landsdelen.

1) De regionalisering v d Spoorwegen zo zo wat dezelfde gevolgen hebben als een privatisering . Het dichtste spoorwegennet van West-Europa zou versplinteren met SLECHTERE WERKING , MEER VERTRAGINGEN en dergelijke meer , tot gevolg .

Het is natuurlijk zo dat de meeste mensen niet echt weten hoe een immmens bedrijf en systeem als de spoorwegen funcioneert . Nogmaals vvind ik dat het eigenlijk slechts een kleine minderheid blijkt te zijn die zo STOM is voor een regionalisering te zijn .

2) In de tijd dat men met staatshervormingen begon was het zo dat de meeste mensen er niet voor waren . Wat vreemd is schrikt af . Er is een soort gewenning opgetreden en nu is het zo dat men er niet echt van wakker ligt . Men stemt voor zonder echt zich aan te trekken waar men voor stemt .

A
17 september 2003, 18:38
Hoera voor de keizer van China, hoera hoera! Moge hij lang leven!

Nee, "A", 11 juli leeft wel bij mensen.

Inderdaad , IN HUN PORTOMONEE . :wink:

als de BUB morgen aan iedereen een gratis feestdag geeft en met allerlei cadeautjes begint te goochelen zal zij ook wel populair worden hoor .

Zelf heb ik gezien dat er zoiets bestaat als 11-juli-eilandjes . Groepjes bij wie het leeft en die het vieren . maar OVERDUIDELIJK EEN MINDERHEID .

Een Vlaamse vlag maakt nog geen Vlaamse feestdag . Een Vlaamse voedselbon nog geen Vlaamse traditie .

zorroaster
17 september 2003, 23:06
3. Moet 11 juli, de Vlaams nationale feestdag, een betaalde feestdag worden?
(alleen bij Nl-taligen)
Ja:43%
Nee:37%

Weerom opmerkelijk! Wie verkondigde er ook weer dat 11 juli niet leefde bij de bevolking?



Logisch dat de meerderheid voor het betaald maken van 11 juli pleit . Als de mensen een betaalde feestdag/vakantiedag er bij kunnen krijgen (aangevuld met wat VOEDSELBONNEN van de Vlaamse "regering") is het logisch dat ze daar voor zijn . (het valt me eigenlijk op dat er zo WEINIG voor zijn ! ) , het doet er niet toe waar die dag vandaag kwam . Al was het om te vieren dat de keizer van China geboren werd of iets dergelijks .

U denkt dat de ondervraagden niet beseffen dat er een betaalde feestdag zal moeten sneuvelen als 11 juli een feestdag wordt?

Als u het met alle geweld moet ridiculiseren, vooruit dan maar, ga er nog eens tegenaan. Medelijden is een woord dat u graag in de mond neemt, dus...

Bruno*
17 september 2003, 23:08
U denkt dat de ondervraagden niet beseffen dat er een betaalde feestdag zal moeten sneuvelen als 11 juli een feestdag wordt?


Absoluut.

Bruno*
17 september 2003, 23:09
Wat is daar nu zo :lol: :lol: :lol: aan? Ga je nu ook al ontkennen dat er daadwerkelijk nog een Vlaamse rand rond Brussel bestaat?

Oost- of West-?

Je leert bij.

Bruno*
17 september 2003, 23:09
Hoera voor de keizer van China, hoera hoera! Moge hij lang leven!

Nee, "A", 11 juli leeft wel bij mensen.

Ja, net als de ijzerbedevaart.

Distel
17 september 2003, 23:47
Hoera voor de keizer van China, hoera hoera! Moge hij lang leven!

Nee, "A", 11 juli leeft wel bij mensen.

Inderdaad , IN HUN PORTOMONEE . :wink:

als de BUB morgen aan iedereen een gratis feestdag geeft en met allerlei cadeautjes begint te goochelen zal zij ook wel populair worden hoor .

Zelf heb ik gezien dat er zoiets bestaat als 11-juli-eilandjes . Groepjes bij wie het leeft en die het vieren . maar OVERDUIDELIJK EEN MINDERHEID .

Een Vlaamse vlag maakt nog geen Vlaamse feestdag . Een Vlaamse voedselbon nog geen Vlaamse traditie .

Dit doet mij allemaal verschrikkelijk hard denken aan een andere feestdag. Iets met een koning geloof ik... Maar ach neen, d�*t zijn dan natuurlijk allemaal overtuigde Belgicisten in Brussel...

Pelgrim
18 september 2003, 09:58
Tacitus, ik ben zelf niet op de ijzerbedevaart geweest en zal er ook NIIT heengaan hoewel ik een flamingant ben, om de eenvoudige reden dat de ijzerbedevaart een KATHOLIEKE aangelegenheid is (van oorsprong dan toch) en ik geen katholiek ben.