PDA

View Full Version : Re: ....en de mietjes regeren binnenkort weer.....


Yippie
28 augustus 2006, 15:25
Marten Hoffmann schreef:
> Dat is inderdaad een bekende en helaas vaak terechte klacht. En of u
> voor kindlief ook nog even een (vrijwel) nooit gebruikte rekenmachine
> van 145 Euro wilt kopen ....... kassa! Je zal er twee of drie op het VO
> hebben :-}
>
> --
> Mvg,
> Marten

Wat geeft deze school voor onderwijs dat die rekenmachine niet gebruikt
wordt?
Y.

Marten Hoffmann
28 augustus 2006, 20:45
[email protected] schreef ...
>
> Marten Hoffmann schreef:
> > Dat is inderdaad een bekende en helaas vaak terechte klacht. En of u
> > voor kindlief ook nog even een (vrijwel) nooit gebruikte rekenmachine
> > van 145 Euro wilt kopen ....... kassa! Je zal er twee of drie op het VO
> > hebben :-}
> >
> > --
> > Mvg,
> > Marten
>
> Wat geeft deze school voor onderwijs dat die rekenmachine niet gebruikt
> wordt?
> Y.

Dat vraagt mijn collega zich ook regelmatig af :-( Ons slechtste
vermoeden is dat de docent niet met zo'n apparaat om kan gaan. Het is
niet voor niets dat bij ons alleen de simpele machines (bv. Casio FX-82)
toegestaan zijn :-D

--
Mvg,
Marten

RP
29 augustus 2006, 09:15
"Yippie" <[email protected]> wrote in message
news:[email protected] ps.com...
>
> Marten Hoffmann schreef:
>> Dat is inderdaad een bekende en helaas vaak terechte klacht. En of u
>> voor kindlief ook nog even een (vrijwel) nooit gebruikte rekenmachine
>> van 145 Euro wilt kopen ....... kassa! Je zal er twee of drie op het VO
>> hebben :-}
>>
>> --
>> Mvg,
>> Marten
>
> Wat geeft deze school voor onderwijs dat die rekenmachine niet gebruikt
> wordt?
Rekenen zonder rekenmachine is tegenwoordig een bijna onmogelijke opgave
voor de jeugd. Het wordt tijd dat ze dat weer eens gaan leren.

Groeten,
RobP

Jelle Sjollema
29 augustus 2006, 09:15
"RP"

> Rekenen zonder rekenmachine is tegenwoordig een bijna onmogelijke opgave
> voor de jeugd. Het wordt tijd dat ze dat weer eens gaan leren.

Waarom? Zodat de toekomstige kernreactormedewerkers een ramp weten te
verhoeden door sterk te hoofdrekenen?

jelle

RP
29 augustus 2006, 10:25
"Jelle Sjollema" <jelles@spambl_xs4all.nl> wrote in message
news:[email protected]...
> "RP"
>
>> Rekenen zonder rekenmachine is tegenwoordig een bijna onmogelijke opgave
>> voor de jeugd. Het wordt tijd dat ze dat weer eens gaan leren.
>
> Waarom? Zodat de toekomstige kernreactormedewerkers een ramp weten te
> verhoeden door sterk te hoofdrekenen?
>
Hersengymnastiek. Werken met getallen bevordert het inzicht in complexe
systemen en nee, een rekenmachine doet dat niet.

Groeten,
RobP

Jelle Sjollema
29 augustus 2006, 12:15
"RP"

>>> Rekenen zonder rekenmachine is tegenwoordig een bijna onmogelijke opgave
>>> voor de jeugd. Het wordt tijd dat ze dat weer eens gaan leren.
>>
>> Waarom? Zodat de toekomstige kernreactormedewerkers een ramp weten te
>> verhoeden door sterk te hoofdrekenen?
>>
> Hersengymnastiek. Werken met getallen bevordert het inzicht in complexe
> systemen en nee, een rekenmachine doet dat niet.

Integendeel. Het werken met getallen bevordert het opdelen van complexe
systemen in geisoleerde subonderdelen en verhindert juist het inzicht in
complexe systemen. Als jij een onbewezen stelling als waarheid mag
neergooien, mag ik dat ook.

jelle

RP
29 augustus 2006, 13:45
"Jelle Sjollema" <jelles@spambl_xs4all.nl> wrote in message
news:[email protected]...
> "RP"
>
>>>> Rekenen zonder rekenmachine is tegenwoordig een bijna onmogelijke
>>>> opgave voor de jeugd. Het wordt tijd dat ze dat weer eens gaan leren.
>>>
>>> Waarom? Zodat de toekomstige kernreactormedewerkers een ramp weten te
>>> verhoeden door sterk te hoofdrekenen?
>>>
>> Hersengymnastiek. Werken met getallen bevordert het inzicht in complexe
>> systemen en nee, een rekenmachine doet dat niet.
>
> Integendeel. Het werken met getallen bevordert het opdelen van complexe
> systemen in geisoleerde subonderdelen en verhindert juist het inzicht in
> complexe systemen. Als jij een onbewezen stelling als waarheid mag
> neergooien, mag ik dat ook.
>
Lees je (tegen)argument eens goed en je ziet dat het een bevestiging is. ;-)

Groeten,
RobP

Jelle Sjollema
29 augustus 2006, 14:15
"RP"

>>> Hersengymnastiek. Werken met getallen bevordert het inzicht in complexe
>>> systemen en nee, een rekenmachine doet dat niet.
>>
>> Integendeel. Het werken met getallen bevordert het opdelen van complexe
>> systemen in geisoleerde subonderdelen en verhindert juist het inzicht in
>> complexe systemen. Als jij een onbewezen stelling als waarheid mag
>> neergooien, mag ik dat ook.
>>
> Lees je (tegen)argument eens goed en je ziet dat het een bevestiging is.
> ;-)

Dan heb je mijn tegenargument niet begrepen zoals ik het bedoelde.

jelle

RP
29 augustus 2006, 14:45
"Jelle Sjollema" <jelles@spambl_xs4all.nl> wrote in message
news:[email protected]...
> "RP"
>
>>>> Hersengymnastiek. Werken met getallen bevordert het inzicht in complexe
>>>> systemen en nee, een rekenmachine doet dat niet.
>>>
>>> Integendeel. Het werken met getallen bevordert het opdelen van complexe
>>> systemen in geisoleerde subonderdelen en verhindert juist het inzicht in
>>> complexe systemen. Als jij een onbewezen stelling als waarheid mag
>>> neergooien, mag ik dat ook.
>>>
>> Lees je (tegen)argument eens goed en je ziet dat het een bevestiging is.
>> ;-)
>
> Dan heb je mijn tegenargument niet begrepen zoals ik het bedoelde.
>
Ik ga er dus ook vanuit dat het onbedoeld was.

Groeten,
RobP

Marten Hoffmann
29 augustus 2006, 19:45
[email protected] schreef ...

> Rekenen zonder rekenmachine is tegenwoordig een bijna onmogelijke opgave
> voor de jeugd. Het wordt tijd dat ze dat weer eens gaan leren.

Nou, *helemaal* zonder rekenmachine hoeft voor mij niet. Het is echter
wel onze bedoeling om ze een denk- en redeneerwijze aan te leren waarmee
ze later problemen kunnen oplossen. Dat doen we (mede) middels sommen
die met een gewone rekenmachine goed te doen zijn.

Boeiend is wel de vraag "meneer, wat betekent dat 2-tje boven dat
getal?" ......

--
Mvg,
Marten