PDA

View Full Version : NIEMAND is voor splitsing ontwikkelingssamenwerking!


Patriot!
24 september 2003, 14:19
De Morgen, gisteren


"Heeft het zin om een taart die je in één stuk kunt aanbieden in verschillende stukken te snijden? Ik zie ook dat de mensen op het terrein dat niet zien zitten. Ik heb heel wat studie gelezen waarin heel wat argumenten tégen de regionalisering worden aangedragen, terwijl er bijzonder weinig argumenten pro te vinden zijn."
Wie is er eigenlijk nog voor?
"Ik heb gelezen dat Els van Weerst van SPÏRIT voor is, maar dan stopt het toch ongeveer. Er lijken nog maar weinig mensen te zijn die daarop aandringen.

Marc Verwilghen, Minister van Ontwikkelingssamenwerking.

Stefaan Declercq (Oxfam-Solidarité), Christian Wiener (Comité belge d'UNICEF), Jean-Benoît Burrion (Handicap International), Tine Dusauchoit (Médecins sans frontières), Johan Ketelers (Caritas) en Rigo Peeters (Fondation Damine), quant �* une scission éventuelle de la Coopération au développement:
"La redistribution des compétences et budgets de la coopération internationale aux entités fédérées signifie au mieux trois interlocuteurs différents (au pire sept: trois Communautés, trois Régions, un Etat fédéral). Ces interlocuteurs revendiquent chacun leurs propres centres d'intérêts, s'occupent chacun de leurs propres secteurs, et gèrent chacun les moyens �* leur manière. Peut-on imaginer les ONG assumer cette situation avec plus d'aisance? Sans parler des coût induits, car après tout, il s'agit de l'argent du contribuable... [...]
Imagine-t-on l'Allemagne gérer sa coopération �* travers une représentation pour chacun de ses seize Landers? La Suisse fait la même chose pour ses vingt-six cantons? Les Etats-Unis d'Amérique mettent en place cinquante bureaux de représentation dans chaque pays où les USA interviennent? Le combat pour le dévelloppement est devenu résoument international. Les plates-formes se multiplient dans ce sens, tant au niveau européen. Appliqué �* la Belgique, le principe de subsidiarité utilisé pour la construction européenne veut que "le niveau fédéral intervienne si et dans la mesure où les objectifs de l'action envisagée ne peuvent être réalisés de manière suffisante par les entités fédérées et peuvent donc, en raison des dimensions ou des effets de l'action envisagée, être mieux réalisés au niveau fédéral." Peut-on être plus clair?"

source: La Libre Belgique, 18 septembre 2002

Standpunt Peter Piot, directeur UNAIDS en vice-directeur Verenigde Naties, over een mogelijke splitsing van Ontwikkelingssamenwerking
"Let op ; ik houd wel mijn hart vast voor de toekomst. Want het plan om de Belgische ontwikkelingssamenwerking te regionaliseren is een dom idee. Die balkanisering zal de kwaliteit, de geloofwaardigheid en de slagkracht van onze ontwikkelingssamenwerking niet ten goede komen. Om inzake ontwikkelingssamenwerking dingen te realiseren heb je toch een zekere kritische massa nodig. Ik dacht dat het altijd de bedoeling was om het geld van de belastingbetaler zo verantwoord mogelijk te gebruiken. Door het ontwikkelingsbudget op te splitsen in een Vlaams, een Waals, een Brussels en een Duitstalig deel bereik je net het tegenovergestelde. In België is het al behoorlijk moeilijk om de ministers van Ontwikkelingssamenwerking, Buitenlandse Zaken en Buitenlandse Handel op dezelfde golflengte te krijgen. Als je die bevoegdheid nu nog verder opdeelt, wordt het allemaal een kakafonie. Ik vrees dat je al snel tot een situatie komt waarbij ministers elkaars initiatieven zullen neutraliseren en tegenwerken. Ik vrees ook dat we door die regionalisering teruggaan naar het tijdperk van de gebonden hulp, waarbij een ontwikkelingsproject pas interessant is als het interessant is voor de Belgische bedrijfswereld. Een vooruitgang kun je dat dus niet noemen."
bron: De Morgen, 7 juli 2002

“In het Lambermontakkoord staat dat ontwikkelingssamenwerking grotendeels aan de deelstaten moet toegewezen moet worden. Daarvan heb ik onmiddellijk gezegd: dat is binnenlands politiek getouwtrek dat absoluut niks met de belangen van de derde wereld te maken heeft… De splitsing is onuitvoerbaar. Sinds het Lambermontakkoord is dat aspect grondig bestudeerd. Je merkt zeer goed dat iedereen die dat doet, inziet dat het geen zin heeft de federale ontwikkelingssamenwerking in stukjes te splitsen zodat ze in de ontwikkelingslanden niet aan zeven loketten moeten aankloppen.

Eddy Boutmans in P-magazine over de splitsing van ontwikkelingssamenwerking


Reactie van OXFAM-Solidariteit op advertentie
15 januari 2003


Beste,

Toevallig heb ik deze morgen, samen met Algemeen Voorzitter van Oxfam-Solidariteit, Stefaan Declercq, de ochtendkranten doorgenomen. Ons oog viel daarbij op de advertentie van B Plus in De Morgen. Oxfam-Solidariteit voert al geruime tijd - samen met andere NGO's - actie tegen het onvoorstelbaar hallucinante voorstel om de Belgische ontwikkelingshulp te defederaliseren. Misschien kan dit dossier (waardoor een degelijke Noord-Zuid-samenwerking en ontwikkelingssamenwerking volledig op losse schroeven komt te staan) toegevoegd worden aan de lijst die B Plus onder de aandacht van de publieke opinie brengt : splitsing van de Sociale Zekerheid en het Gezondheidsbeleid, de NMBS, Justitie. Ook Oxfam-Solidariteit ziet als nationale organisatie voor Noord-Zuidsolidariteit met lede ogen aan hoe men in dit land stelselmatig de sociale en interpersonele solidariteitsbanden tracht te verbreken.

Misschien moeten we hierover eens samen gaan praten.

Met vriendelijke groeten,

Wim de Neuter
Redactie/rédaction Globo
Oxfam-Solidariteit/ Oxfam-Solidarité
Vierwindenstraat 60 - rue des Quatre Vents 60
Brussel - 1080 - Bruxelles
tel : 00-32-2-501 67 24 / fax : 00-32-2-511 89 19
[email protected]


ANTWOORD: DIT IS INDERDAAD EEN FOUT. DEZE FOUT WORDT RECHTGEZET IN ALLE VOLGENDE ADVERTENTIES.

SORRY,
LUDO DIERICKX



--------------------------------------------------------------------------------

Bijlage
Tekst van betrokken NGO's (Oxfam-Solidariteit, Artsen zonder Grenzen, Caritas Internationaal Hulpbetoon, Damiaanactie, Handicap International en Unicef-België)

De directeuren van deze organisaties hebben deze tekst in een licht aangepaste vorm gepubliceerd als opiniestuk in De Morgen van 20 september 2002.



1. Bij de internationale solidariteit gaat het niet om vrijgevigheid, maar om rechtvaardigheid en het lenigen van noden. De mondialisering van de wereldeconomie is een gegeven. Maar ze moet samengaan met echte armoedebestrijding, hulp aan bevolkingsgroepen in crisis en duurzame ontwikkeling. De mondialisering moet voordelig zijn voor de hele wereldbevolking, anders dreigt ze de kloof tussen Noord en Zuid nog maar eens te vergroten en nog meer potentiële conflicten aan te wakkeren.

Ontwikkelingssamenwerking is de institutionele uitdrukking van de internationale solidariteit. Zij zorgt ervoor dat partners wereldwijd kunnen samenkomen, het eens kunnen worden over gezamenlijke doelstellingen en de middelen vinden om deze doelstellingen ook te verwezenlijken.

Ontwikkelingssamenwerking moet impact hebben. Eerst en vooral omdat de doelstellingen van de diverse partners van vitaal belang zijn. Voorts, omdat deze partners de vaste intentie hebben hun doelstellingen waar te maken. En tenslotte, omdat de middelen publiek zijn, met andere woorden afkomstig zijn van de bijdrage van elke burger, die terecht het best mogelijke resultaat verwacht. De verschillende hervormingen van de Belgische ontwikkelingssamenwerking van de laatste jaren hadden deze bekommernis als uitgangspunt.

De vijfde Belgische staatshervorming, die resulteerde in de zogenaamde Lambermontakkoorden, voorziet in de overdracht van bepaalde aspecten van de ontwikkelingssamenwerking naar de gemeenschappen en gewesten zonder enige duidelijkheid te verschaffen over de inhoud of de organisatie hiervan. Niemand kent de ware draagwijdte van deze belangrijke hervorming. Er werd beslist dat een werkgroep zich moet buigen over de inhoud hiervan. Over de samenstelling van deze werkgroep is evenmin iets bekend.



2. Ondanks onze herhaalde vragen aan de democratische politieke partijen, die deze akkoorden mede ondertekenden, ontvingen we geen enkele essentiële reden die deze hervorming ondersteunt. Wij beschouwen dit onderdeel van de Lambertmontakkoorden als een ontmanteling van de Belgische ontwikkelingssamenwerking.

Wij stellen ons vragen zowel over het principe als over de methode van deze ontmanteling. We wijzen op het reële risico dat de ontwikkelingssamenwerking zal worden misbruikt voor andere doeleinden. Wie zal er in de toekomst spijkerharde garanties bieden dat ‘gebonden hulp’ voorgoed tot het verleden behoort, zoals het parlement dat bekwam na langdurige debatten? De voorbije maanden is immers gebleken hoe groot de verleiding is om de eigen belangen van gewesten en gemeenschappen te laten primeren. De verdediging van de eigen belangen valt onder de bevoegdheid van Buitenlandse Zaken. Ontwikkelingssamenwerking moet de belangen van de landen in het Zuiden verdedigen.

We stellen ons ernstige vragen over de meerwaarde van de aangekondigde defederalisering van de ontwikkelingssamenwerking voor de coherentie, impact, efficiëntie, kosten-baten-relatie en de aanwezige expertise inzake deze specifieke materie binnen de administraties van de gemeenschappen en de gewesten.



3. In die zin, roepen wij op om de fundamentele bestaansreden van de ontwikkelingssamenwerking te vrijwaren; de belangen van de ontwikkelingslanden te verdedigen, en niet onze eigen (economische) belangen. Wij menen dat in dit perspectief de logica en globale coherentie van de huidige federale bevoegdheden en van de nationale NGO’s binnen het netwerk van de huidige internationale betrekkingen moeten behouden blijven en indien nodig verbeterd moeten worden. Daarnaast kunnen de gemeenschappen en gewesten inderdaad worden aangespoord om hun huidige eigen bijdrage te verhogen direct via de officiële ontwikkelingssamenwerking en indirect via de NGO’s . Ook zij moeten dan uiteraard de internationaal erkende kwaliteitsnormen toepassen, en handelen in overeenstemming met de wet op de internationale samenwerking van 1999.

Wij willen als nationale NGO’s, die sinds jaren werken aan internationale netwerken, onze stem laten horen binnen de werkgroep die de regering moet samenstellen, om aanbevelingen te formuleren voor het toekomstige ontwikkelingsbeleid.

Ondertekenende organisaties vragen uw steun om, via uw expertise en het vertrouwen dat de publieke opinie in u stelt, onze bekommernissen bij onze beleidsmensen met meer kracht aan te kaarten, om ons in staat te stellen mee te werken aan toekomstige scenario’s.

AZG/MSF, CARITAS INTERNATIONAL, DAMIAEN-ACTIE/FONDATION DAMIEN,
HANDICAP INTERNATIONAL, OXFAM-SOLIDARITEIT/-TE, UNICEF.


U ziet het, al deze mensen, die al jaren op het terrein werken, zijn dom. De Vlaams-nationalisten zullen het wel beter weten.


SPLITSEN DIE BOEL!!!!!!

Strop
24 september 2003, 15:14
Dat laatse zie ik ook wel zitten. idd SPLITSEN DIE BOEL!!!

en maar blijven splitsen om aan 150 tekens te komen want anders mag ik dit gesplitste niet neer typen lol lol lol

C uit W
24 september 2003, 17:21
U ziet het, al deze mensen, die al jaren op het terrein werken En hun postjes willen beschermen, en hun 'beleid' onveranderd willen zien...
En dat woord 'balkanbeleid' waarop slaat dat nu?
Je kan evengoed dan omgekeerd beginnen over het titobeleid :roll:

Patriot!
24 september 2003, 17:50
U ziet het, al deze mensen, die al jaren op het terrein werken En hun postjes willen beschermen, en hun 'beleid' onveranderd willen zien...
En dat woord 'balkanbeleid' waarop slaat dat nu?
Je kan evengoed dan omgekeerd beginnen over het titobeleid :roll:

Vrijwilligers die tegen de regionalisering zijn... willen hun postjes behouden... juist. :roll:

Vergeet er niet bij te zeggen dat ze dom zijn en er niks van kennen :roll:

SPLITSCHEN DIEN BOEL!!!!!! VLAENDREN ONAFHANCKELEICK!!!!!!

zorroaster
24 september 2003, 17:52
Eerlijk gezegd sta ik niet op de banken te dansen van vreugde bij het vooruitzicht van een splitsing van Ontwikkelingssamenwerking, dit is één van de weinig bevoegdheden die mijns inziens beter naar een hoger dan naar een lager niveau gebracht

De Belgische ontwikkelingssamenwerking en haar geschiedenis is een schandalig verhaal van belangenvermenging, steun aan dictaturen, afhankelijkheidstoename en paternalisme. Dat ze opgedoekt wordt is een kwestie van hoe eerder hoe beter.
Desondanks lijkt het me beter om Ontwikkelingssamenwerking op korte termijn naar Europees niveau te brengen, daar het een ideale testcase zou zijn voor het gemeenschappelijk Buitenlands Beleid en Defensiebeleid dat op stapel staat, terwijl er een grotere slagkracht wordt bekomen, meer controle en minder negatieve beïnvloeding.

Patriot!
24 september 2003, 17:54
Eerlijk gezegd sta ik niet op de banken te dansen van vreugde bij het vooruitzicht van een splitsing van Ontwikkelingssamenwerking, dit is één van de weinig bevoegdheden die mijns inziens beter naar een hoger dan naar een lager niveau gebracht

De Belgische ontwikkelingssamenwerking en haar geschiedenis is een schandalig verhaal van belangenvermenging, steun aan dictaturen, afhankelijkheidstoename en paternalisme. Dat ze opgedoekt wordt is een kwestie van hoe eerder hoe beter.
Desondanks lijkt het me beter om Ontwikkelingssamenwerking op korte termijn naar Europees niveau te brengen, daar het een ideale testcase zou zijn voor het gemeenschappelijk Buitenlands Beleid en Defensiebeleid dat op stapel staat, terwijl er een grotere slagkracht wordt bekomen, meer controle en minder negatieve beïnvloeding.


Akkoord, Rik, uiteraard, maar dan moeten de andere Europese landen ook wel akkoord zijn he! Tot zolang mag het voor jou Federaal blijven?

(150 tekenssssssssssssssssssssssssssssssssssss)

zorroaster
24 september 2003, 18:05
dubbel


Dju, toch, wie heeft dat van die 150 karakters ingevoerd? Ik begrijp dat het nodig is om holle opmerkingen of smilies af te voeren, maar dit is nogal contaproductief...

zorroaster
24 september 2003, 18:06
Eerlijk gezegd sta ik niet op de banken te dansen van vreugde bij het vooruitzicht van een splitsing van Ontwikkelingssamenwerking, dit is één van de weinig bevoegdheden die mijns inziens beter naar een hoger dan naar een lager niveau gebracht

De Belgische ontwikkelingssamenwerking en haar geschiedenis is een schandalig verhaal van belangenvermenging, steun aan dictaturen, afhankelijkheidstoename en paternalisme. Dat ze opgedoekt wordt is een kwestie van hoe eerder hoe beter.
Desondanks lijkt het me beter om Ontwikkelingssamenwerking op korte termijn naar Europees niveau te brengen, daar het een ideale testcase zou zijn voor het gemeenschappelijk Buitenlands Beleid en Defensiebeleid dat op stapel staat, terwijl er een grotere slagkracht wordt bekomen, meer controle en minder negatieve beïnvloeding.


Akkoord, Rik, uiteraard, maar dan moeten de andere Europese landen ook wel akkoord zijn he! Tot zolang mag het voor jou Federaal blijven?


Indien er op korte termijn (=minder dan 5 jaar) een akkoord kan worden uitgewerkt over die samenvoeging van Ontwikkelingssamenwerking, zie ik geen reden om het in de tussentijd te splitsen.
Ik weet niet welke idioot die splitsing van Ontwikkelingssamenwerking heeft onderhandeld als er zoveel meer nuttigere en constructievere zaken hadden kunnen worden gedefederaliseerd zoals Werkgelegenheid of de NMBS.

Als men daar echter niet in slaagt om tot een Europese consensus te komen moet men noodgedwongen een andere denkpiste gaan bewandelen en dan kunnen we nog alle richtingen uit.

Patriot!
24 september 2003, 18:46
Ik weet niet welke idioot die splitsing van Ontwikkelingssamenwerking heeft onderhandeld.

Els Van Weert :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: .

Knuppel
24 september 2003, 19:56
Ik weet niet welke idioot die splitsing van Ontwikkelingssamenwerking heeft onderhandeld als er zoveel meer nuttigere en constructievere zaken hadden kunnen worden gedefederaliseerd zoals Werkgelegenheid of de NMBS.

Daar waren Bert Anciaux en Patrick Vankrunkelsven al mee begonnen tijdens de Lambermontonderhandelingen.
En trots dat die twee waren op hun onderhandelingskunsten!

Patriot!
24 september 2003, 20:00
Ik weet niet welke idioot die splitsing van Ontwikkelingssamenwerking heeft onderhandeld als er zoveel meer nuttigere en constructievere zaken hadden kunnen worden gedefederaliseerd zoals Werkgelegenheid of de NMBS.

Daar waren Bert Anciaux en Patrick Vankrunkelsven al mee begonnen tijdens de Lambermontonderhandelingen.
En trots dat die twee waren op hun onderhandelingskunsten!


:lol: :lol: :lol: :lol: Die twee zijn alleen goed om naar die mottige toren te staan kijken... als hij instort :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: .

zorroaster
24 september 2003, 21:01
Ik weet niet welke idioot die splitsing van Ontwikkelingssamenwerking heeft onderhandeld.

Els Van Weert :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: .

Volgens mij was die Splitsing een onderdeel van het Lambermont Bis-Akkoord (zo ik me niet vergis van het Hermes-onderdeel), wat toen onderhandeld was door Patrik Vankrunkelsven en Bert Anciaux voor de VU.

Van Els van Weert was toen nog niet bepaald sprake...

Patriot!
24 september 2003, 21:04
Ik weet niet welke idioot die splitsing van Ontwikkelingssamenwerking heeft onderhandeld.

Els Van Weert :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: .

Volgens mij was die Splitsing een onderdeel van het Lambermont Bis-Akkoord (zo ik me niet vergis van het Hermes-onderdeel), wat toen onderhandeld was door Patrik Vankrunkelsven en Bert Anciaux voor de VU.

Van Els van Weert was toen nog niet bepaald sprake...

Weet ik wel, maar zij is de enige idioot die er nu nog voor is. Zij zal dus opnieuw moeten onderhandelen, als ze het er opnieuw wil doorkrijgen. En Els Van Weert en onderhandelen.... :lol: :lol: :lol: :lol:

H. Guderian
27 september 2003, 00:52
NIEMAND is voor splitsing ontwikkelingssamenwerking!

:lol: Tuurlijk niet. Elk verstandig mens meent dat ontwikkelingssamenwerking gewoon OPGEDOEKT moet worden! :twisted:

Bruno*
27 september 2003, 02:15
Welke partij is daarvoor? Graag website of desbetreffende informatiebrochure... :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

Trol
27 september 2003, 09:07
NIEMAND is voor splitsing ontwikkelingssamenwerking!

:lol: Tuurlijk niet. Elk verstandig mens meent dat ontwikkelingssamenwerking gewoon OPGEDOEKT moet worden! :twisted:

en toch blijven sommige mensen ontkennen dat ze een vlaams blokker zijn.
Schaam je u zo voor uw mening? Durf je zelfs op een forum nog niet volluit zeggen wat je denkt? Bang dat er weer een maskertje afvalt? Ach wees gerust, uw masker is al weg. Uw antwoord was te voorspellen.
Daarom deze vraag: Waarom geen ontwikkelingssamenwerking?

Patriot!
27 september 2003, 10:48
Welke partij is daarvoor? Graag website of desbetreffende informatiebrochure... :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

www.vlaamsblok.be

H. Guderian
27 september 2003, 17:07
Haha, jullie lijken als belgicisten echt wel een patent op domheid te hebben!

1) Voor de elvendertigste keer: ik heb met het Blok niks te maken omdat partijpolitiek mij niet interesseert.
2) Het Vlaams Blok is NIET voor de afschaffing van ontwikkelingshulp maar wel voor de heroriëntatie ervan, namelijk gericht op landen waarvan hier veel vreemdelingen verblijven en op Oost-Europa.

Trol
27 september 2003, 17:16
Haha, jullie lijken als belgicisten echt wel een patent op domheid te hebben!

1) Voor de elvendertigste keer: ik heb met het Blok niks te maken omdat partijpolitiek mij niet interesseert.
2) Het Vlaams Blok is NIET voor de afschaffing van ontwikkelingshulp maar wel voor de heroriëntatie ervan, namelijk gericht op landen waarvan hier veel vreemdelingen verblijven en op Oost-Europa.

Niet bij het blok, maar trekt toch wel steeds in de verdediging,... toch een trouw stemmerke...

En blijf eens beleefd? of echt geen opvoeding gehad?

H. Guderian
27 september 2003, 18:35
Niet bij het blok, maar trekt toch wel steeds in de verdediging,... toch een trouw stemmerke...

Inderdaad, bij gebrek aan beter.

En blijf eens beleefd? of echt geen opvoeding gehad?
Belgicisten moeten bij mij beleefdheid verdienen. :twisted:

Bruno*
28 september 2003, 11:53
Trol wrote:

Niet bij het blok, maar trekt toch wel steeds in de verdediging,... toch een trouw stemmerke...


Inderdaad, bij gebrek aan beter.


Bij gebrek aan beter? Wat moeten we daaronder verstaan? NSVAP? Were Di? Gewapende revolutie? Is het Blok nog niet extreem genoeg? :roll: :roll: :roll:

Bruno*
9 oktober 2003, 13:27
Nog een interessant dossier over deze materie:

http://www.dgdc.be/nl/in_belgie/dgisinfo/pdfarchieven/info_218.pdf

-------------------------------------------------------------------------------------

Kempen
9 oktober 2003, 15:12
De vraag mag misschien niet gesteld worden maar inderdaad waarom doen we nog een ontwikkelingssamenwerking zoals we het nu al zolang doen ?

Wat heeft het opgebracht ?
Is het wel nuttig ?

Als ik zo eens naar beelden over Afrika kijk dan zie ik nog altijd dezelfde beelden als van in mijn kindertijd. Nl. veel armoede, ellende en honger.

Ik zie ook nog altijd enorm veel oorlogsmaterieel. Met welk geld aangekocht ?

Dus OS mag voor mijn part opgedoekt worden. Want als er ook maar 1 frank, sorry euro, blijft plakken ergens onderwege is het 1 euro teveel.
Als er ook maar 1 euro van dat geld van OS gebruikt wordt om wapens te kopen dan is dat meer dan 1 euro teveel.

Misschien eens niets meer geven aan die potentaten zodat ze geen geld meer hebben om wapens te kopen ?

Xenon
9 oktober 2003, 18:56
Een argument waarom de splitsing van ontwikkelingshulp toch zo geen slecht idee was:

Heel de wereld heeft grove onregelmatigheden vastgesteld bij de parlementsverkiezingen in Ruanda. Op één man na, u raad het al, Louis Michel. Hij, met de Witte Ridder in het kielzog, ziet er geen graten in de Tutsi-dictator Gagame de handen vol te steken met ons belastingsgeld.
FN kan zich weer aan een grote bestelling moordtuig verwachten want er dient opnieuw een "prille democratie" verdedigd te worden.

zorroaster
9 oktober 2003, 22:54
Een argument waarom de splitsing van ontwikkelingshulp toch zo geen slecht idee was:

Heel de wereld heeft grove onregelmatigheden vastgesteld bij de parlementsverkiezingen in Ruanda. Op één man na, u raad het al, Louis Michel. Hij, met de Witte Ridder in het kielzog, ziet er geen graten in de Tutsi-dictator Gagame de handen vol te steken met ons belastingsgeld.
FN kan zich weer aan een grote bestelling moordtuig verwachten want er dient opnieuw een "prille democratie" verdedigd te worden.

Heb ik ook al eens aangehaald om aan te tonen dat de Belgische ontwikkelingshulp een grof schandaal was.
A priori moet die verdwijnen, maar of dat nu een gewestelijke of een Europese bevoegdheid moet worden, daar ben ik nog niet uit.

Kempen
10 oktober 2003, 11:27
Dus OS mag voor mijn part opgedoekt worden.

Verdraagzaam!!! :roll: En al die 99 mensen die sterven van de honger? Wat ga je daarmee doen? Laten sterven? Zielig hoor je redenering :evil: :evil:

Ik denk dat er meer mensen sterven door kogels gekocht met ontwikelingsgeld dan van de honger in Afrika.

Hoeveel Hutu's of Tutsi's nu weer 300.000 vermoord in de genocide ? En hoeveel dood gegaan aan de honger ?

Kom niet af met verdraagzaam aub.

Al had ik misschien beter geschreven "OS zoals het nu gebeurt mag voor mijn part opgedoekt worden".

Maar ik dacht dat die zoals het nu gebeurt wel op te maken viel uit de rest van mijn bijdrage.

Bruno*
10 oktober 2003, 15:03
Ontwikkelingssamenwerking is een ingewikkelde materie en ik beschik derhalve niet over de nodige kennis om er volledig over te oordelen. Ik concludeer echter uit verschillende, onafhankelijke studies van mensen die het wel weten (universiteiten, NGO's) dat een splitsing onzin is.

Xenon
10 oktober 2003, 16:01
Ontwikkelingssamenwerking is een ingewikkelde materie en ik beschik derhalve niet over de nodige kennis om er volledig over te oordelen. Ik concludeer echter uit verschillende, onafhankelijke studies van mensen die het wel weten (universiteiten, NGO's) dat een splitsing onzin is.

Zolang de regio's geen eigen buitenlands beleid kunnen voeren, is de splitsing van ontwikkelingssamenwerking overbodig.
Het beste zou natuurlijk zijn dat ontwikkelingssamenwerking op Europees niveau geschiedt, zodat nationale belangen in mindere mate het beleid bepalen (ik weet het, het klinkt behoorlijk naïef)

Henry
10 oktober 2003, 16:20
Goed idee, Xenon, om dat op Europees niveau te doen.

Ik zag laatst Michel op de tv een toespraak houden in Congo.
Met de ganzenlever in zijn strot hield hij daar een koloniale speech. "Elke Congolees is Belg, en elke Belg is Congolees, leve Congo, leve België!". En de vette Congolese plunderaars applaudiseerden vrolijk.

Misschien merkt Europa ook snel dat de ontwikkelingshulp van Vlaanderen naar Wallonië overdreven is en niks opbrengt. Dat is de eerste verspilpost die Europa mag schrappen in het ontwikkelingsbeleid!