PDA

View Full Version : Fietsers met helm lopen groter risico


Ambiorix
13 september 2006, 20:23
Fietsers met helm lopen groter risico


Fietsers met een helm op hun hoofd lopen meer kans om te worden aangereden dan mensen die zonder hoofdbescherming fietsen. Dat concludeert toch de Britse psyscholoog Ian Walker van de universiteit van Bath uit een onderzoek waarbij hijzelf het proefkonijn was.
Walker reed in de steden Salisbury en Bristol op een fiets die uitgerust was met een sonar waarmee hij de afstand kon meten tussen hemzelf en auto's die hem voorbijstaken. De ene keer reed Walker met een helm op, de andere keer zonder. Uit de verwerking van de cijfers van 2.500 inhaalbewegingen blijkt nu dat auto's hem gemiddeld 7,6 centimeter dichter benaderden als hij een helm droeg.

De verklaring is dat de fietshelm ook de autobestuurders een gevoel van veiligheid geeft, waardoor ze fietsers dichter naderen. De bestuurders beschouwen fietsers met een helm ook als meer ervaren, waardoor ze denken dat het geen kwaad kan wat dichter in hun buurt te rijden.

De statistieken geven Walker gelijk: helmdragende fietsers zijn vaker betrokken bij ongevallen dan fietsers zonder helm. (DiM)

---------------

:lol::lol::lol::lol::lol:
kheb zo een lullige fietshelm dus altijd weigeren op te zetten hé. En dan maar die verwijten : "ge moet de gevolgen dan maar dragen he!", "onveilig rijden is dan uw eigen verantwoordelijkheid!" etc etc

nu lach ik eens in mijn vuistje:-D

van Maerlant
13 september 2006, 20:28
Kheb dat nooit willen dragen:

1. ENORME lelijke dingen
2. Veeeel te warm in de zomer
3. Haar gaat er plat van liggen

Ambiorix
13 september 2006, 20:31
en het is enórm ON-cool

Reza
13 september 2006, 20:34
Fietsers mét helm lopen groter risico.

Zij worden geviseerd door ene dikkop van de VLD (we mogen geen namen noemen hé)

Duvelke
13 september 2006, 20:45
Wat een zever. Het is niet omdat bestuuders een paar cm dichter rijden dat het daarom onveiliger is e. Als je valt, en je valt op je hoofd zal je blij zijn met die helm. Zulke helmen zouden verplicht moeten worden

Jaani_Dushman
13 september 2006, 20:52
Zulke helmen zouden verplicht moeten wordenAls het de bedoel is om elke fietser de auto in te jagen, dan moet je dat vooral doen... :|

Als wij fietsers verplicht worden om die tros bananen op ons hoofd te zetten, dan mogen ze de automobilisten ook gaan verplichten om Pruissische punthelm te dragen. :x

Duvelke
13 september 2006, 20:55
Als het de bedoel is om elke fietser de auto in te jagen, dan moet je dat vooral doen... :|

Als wij fietsers verplicht worden om die tros bananen op ons hoofd te zetten, dan mogen ze de automobilisten ook gaan verplichten om Pruissische punthelm te dragen. :x
Waarom vind je dat nu zo erg?
Motorijders dragen toch ook een helm?
als je met de fiets tegen het asfalt knalt kan je ook op je hoofd vallen ook! met alle gevolgen vandien.

Vorenus
13 september 2006, 20:58
Als het de bedoel is om elke fietser de auto in te jagen, dan moet je dat vooral doen... :|

Als wij fietsers verplicht worden om die tros bananen op ons hoofd te zetten, dan mogen ze de automobilisten ook gaan verplichten om Pruissische punthelm te dragen. :x

brittannië kan je niet vergelijken met Vlaanderen. Bovendien is er een wettelijke bepaling hoeveel afstand een automobilist(e) moet laten tussen hem (haar) en de fietser.

Een fietshelm moet verplicht worden omdat dit de verwondingen drastisch beperkt bij een ongeval of ongeluk. Net zoals bromfietsers een helm moeten dragen.

Of is veiligheid niet verplicht voor een zwakke weggebruiker ?

Jaani_Dushman
13 september 2006, 21:03
Waarom vind je dat nu zo erg?
Motorijders dragen toch ook een helm?
als je met de fiets tegen het asfalt knalt kan je ook op je hoofd vallen ook! met alle gevolgen vandien.Ben al wel een flink aantal keer tegen de grond gesmakt, en veel meer dan een paar builen of blauwe plekken houdt je daar niet aan over. Dat ga je toch niet vergelijken met iemand die tegen 90km/u met zijn opgedreven brommertje over de baan zoeft?

Fietsers hebben het nadeel dat ze trager zijn dan de alterntieven (auto, motor, bus,...), maar het grote voordeel van de vrijheid, van de flexibiliteit, van de manouvrebiliteit.
Met zo'n ding op je kop schiet daar al niet veel meer van over.
De voorstanders van die helmen zijn volgens mij allemaal motorrijders of automobilisten die jaloers zijn omdat zij wél een helm of een gordel moeten dragen. Uit pure frustratie gaan ze dan maar de fietsers treiteren.

Ambiorix
13 september 2006, 21:05
De voorstanders van die helmen zijn volgens mij allemaal motorrijders of automobilisten die jaloers zijn omdat zij wél een helm of een gordel moeten dragen. Uit pure frustratie gaan ze dan maar de fietsers treiteren.
wou ik ook zeggen:-D

buiten éen of andere schoolmeester in't lager heb ik eigelijk gene fietser geweten die dat wou opleggen aan anderen.

nubian
13 september 2006, 21:18
allez, wat is het volgende,verplichte airbags in stuur van uw fiets of fietsbel;-)

pinbag
13 september 2006, 21:27
fietsen met bumpers :D

Duvelke
13 september 2006, 21:39
Ben al wel een flink aantal keer tegen de grond gesmakt, en veel meer dan een paar builen of blauwe plekken houdt je daar niet aan over. Dat ga je toch niet vergelijken met iemand die tegen 90km/u met zijn opgedreven brommertje over de baan zoeft?

Fietsers hebben het nadeel dat ze trager zijn dan de alterntieven (auto, motor, bus,...), maar het grote voordeel van de vrijheid, van de flexibiliteit, van de manouvrebiliteit.
Met zo'n ding op je kop schiet daar al niet veel meer van over.
De voorstanders van die helmen zijn volgens mij allemaal motorrijders of automobilisten die jaloers zijn omdat zij wél een helm of een gordel moeten dragen. Uit pure frustratie gaan ze dan maar de fietsers treiteren.
Dat je enkel builen hebt aan overgehouden is goed voor jou. Het kan echter slechter aflopen. Veiligheid eerst. en dat van die vrijheid is larie e :-) Met een helm op je kop kan je nog zo vrij zijn als je zelf wil.

Jaani_Dushman
13 september 2006, 21:56
allez, wat is het volgende,verplichte airbags in stuur van uw fiets of fietsbel;-)fietsen met bumpers :DEn verplicht zwembandjes dragen, voor het geval je in de gracht sukkelt.

Heftruck
13 september 2006, 22:22
Als het de bedoel is om elke fietser de auto in te jagen, dan moet je dat vooral doen... :|

Als wij fietsers verplicht worden om die tros bananen op ons hoofd te zetten, dan mogen ze de automobilisten ook gaan verplichten om Pruissische punthelm te dragen. :x

:rofl:

Ik voorspel een toename in het gebruik van het openbaar vervoer. :mrgreen:

pinbag
13 september 2006, 22:25
En verplicht zwembandjes dragen, voor het geval je in de gracht sukkelt.

Wel mijn fietsbanden zijn breed genoeg ;-) een amfibie fiets yeah *trappelt*

Heftruck
13 september 2006, 22:26
En verplicht zwembandjes dragen, voor het geval je in de gracht sukkelt.

Ik denk dat we gewoon iedereen in van die opblaasbare zakken moeten steken, je weet wel, die dingen die ze gebruikt hebben bij de marslanding.

http://img.search.com/d/d7/300px-NASA-pathfinder-airbag-test.jpg

Jaani_Dushman
13 september 2006, 22:45
Ik denk dat we gewoon iedereen in van die opblaasbare zakken moeten steken, je weet wel, die dingen die ze gebruikt hebben bij de marslanding.

http://img.search.com/d/d7/300px-NASA-pathfinder-airbag-test.jpgStraks zien we er met z'n allen uit als rijdende atomii. :-(

Anna List
14 september 2006, 10:38
allez, wat is het volgende,verplichte airbags in stuur van uw fiets of fietsbel;-)

kinderwielekes ...

Desiderius
14 september 2006, 10:42
Wat een zever. Het is niet omdat bestuuders een paar cm dichter rijden dat het daarom onveiliger is e. Als je valt, en je valt op je hoofd zal je blij zijn met die helm. Zulke helmen zouden verplicht moeten worden

Bijlange niet !
Helmen zouden ook voor motorrijders niet verplicht moeten zijn... Idem voor autogordels.
Waar moeien die regelneven in Brussel zich eigenlijk mee?

Als ik zin heb om me eens stevig te laten betuttelen, dan ga ik wel op bezoek bij m'n hoogbejaarde tante. Heb ik meteen m'n portie voor de komende paar jaar.

Anna List
14 september 2006, 10:45
Wat een zever. Het is niet omdat bestuuders een paar cm dichter rijden dat het daarom onveiliger is e. Als je valt, en je valt op je hoofd zal je blij zijn met die helm. Zulke helmen zouden verplicht moeten worden

vind je ?
dat is toch je eigen verantwoordelijkheid.

Geertje
14 september 2006, 11:09
Fietsers met helm lopen groter risico


Fietsers met een helm op hun hoofd lopen meer kans om te worden aangereden dan mensen die zonder hoofdbescherming fietsen. Dat concludeert toch de Britse psyscholoog Ian Walker van de universiteit van Bath uit een onderzoek waarbij hijzelf het proefkonijn was.
Walker reed in de steden Salisbury en Bristol op een fiets die uitgerust was met een sonar waarmee hij de afstand kon meten tussen hemzelf en auto's die hem voorbijstaken. De ene keer reed Walker met een helm op, de andere keer zonder. Uit de verwerking van de cijfers van 2.500 inhaalbewegingen blijkt nu dat auto's hem gemiddeld 7,6 centimeter dichter benaderden als hij een helm droeg.

De verklaring is dat de fietshelm ook de autobestuurders een gevoel van veiligheid geeft, waardoor ze fietsers dichter naderen. De bestuurders beschouwen fietsers met een helm ook als meer ervaren, waardoor ze denken dat het geen kwaad kan wat dichter in hun buurt te rijden.

De statistieken geven Walker gelijk: helmdragende fietsers zijn vaker betrokken bij ongevallen dan fietsers zonder helm. (DiM)

---------------

:lol::lol::lol::lol::lol:
kheb zo een lullige fietshelm dus altijd weigeren op te zetten hé. En dan maar die verwijten : "ge moet de gevolgen dan maar dragen he!", "onveilig rijden is dan uw eigen verantwoordelijkheid!" etc etc

nu lach ik eens in mijn vuistje:-D

Zo'n helm is levensgevaarlijk. Eén keer heb ik die opgehad en ik ben tot de conclusie gekomen dat je zicht fel verslechtert doordat de helm een deel van je zicht wegneemt en je minder snel je hoofd kan draaien.

FISHERMAN
14 september 2006, 11:16
Ze zouden beter eens wat betere fietspaden leggen(liefst voldoende gescheiden van de autoweg), en de auto's zoveel mogelijk wegpesten uit de stad.
Dan moeten we ons helemaal geen zorgen meer maken of zo'n helmpje al of niet veilig is.

Desiderius
14 september 2006, 11:23
Ze zouden beter eens wat betere fietspaden leggen(liefst voldoende gescheiden van de autoweg), en de auto's zoveel mogelijk wegpesten uit de stad.
Dan moeten we ons helemaal geen zorgen meer maken of zo'n helmpje al of niet veilig is.

Wel, ik zou heel graag eens een idee krijgen van hoe het gesteld is met onze "fietsvriendelijkheid" in Europees verband. De koplopers zullen wel weer de nederlanders zijn, maar hoe scoort België tegenover de rest?

Heb vorige maand m'n fiets meegenomen op vakantie naar de UK en nauwelijks gelegenheid gevonden om rond te toeren. Er zijn daar helemaal geen fietspaden. (enkel een aantal afgesloten fietsparcours, maar dat is louter voor recreatie) Als je daar langs de secundaire wegen rondtrappelt, speel je m.i. met je leven. -- heb ook bitter weinig fietsers gezien onderweg.

Anna List
14 september 2006, 11:47
Wel, ik zou heel graag eens een idee krijgen van hoe het gesteld is met onze "fietsvriendelijkheid" in Europees verband. De koplopers zullen wel weer de nederlanders zijn, maar hoe scoort België tegenover de rest?

Heb vorige maand m'n fiets meegenomen op vakantie naar de UK en nauwelijks gelegenheid gevonden om rond te toeren. Er zijn daar helemaal geen fietspaden. (enkel een aantal afgesloten fietsparcours, maar dat is louter voor recreatie) Als je daar langs de secundaire wegen rondtrappelt, speel je m.i. met je leven. -- heb ook bitter weinig fietsers gezien onderweg.

zelfde ervaring in Zuid Frankrijk deze zomer ... met uitzondering van het jaagpad langs het 'Canal du Midi' ... maar zelfs dat was dikwijls niet meer dan wat je hier een veldwegeltje zou noemen ...

Jaani_Dushman
14 september 2006, 11:50
Wel, ik zou heel graag eens een idee krijgen van hoe het gesteld is met onze "fietsvriendelijkheid" in Europees verband. De koplopers zullen wel weer de nederlanders zijn, maar hoe scoort België tegenover de rest?

Heb vorige maand m'n fiets meegenomen op vakantie naar de UK en nauwelijks gelegenheid gevonden om rond te toeren. Er zijn daar helemaal geen fietspaden. (enkel een aantal afgesloten fietsparcours, maar dat is louter voor recreatie) Als je daar langs de secundaire wegen rondtrappelt, speel je m.i. met je leven. -- heb ook bitter weinig fietsers gezien onderweg.zelfde ervaring in Zuid Frankrijk deze zomer ... met uitzondering van het jaagpad langs het 'Canal du Midi' ... maar zelfs dat was dikwijls niet meer dan wat je hier een veldwegeltje zou noemen ...Zelfde ervaring in... Brussel.

Geertje
14 september 2006, 12:00
Wel, ik zou heel graag eens een idee krijgen van hoe het gesteld is met onze "fietsvriendelijkheid" in Europees verband. De koplopers zullen wel weer de nederlanders zijn, maar hoe scoort België tegenover de rest?

Heb vorige maand m'n fiets meegenomen op vakantie naar de UK en nauwelijks gelegenheid gevonden om rond te toeren. Er zijn daar helemaal geen fietspaden. (enkel een aantal afgesloten fietsparcours, maar dat is louter voor recreatie) Als je daar langs de secundaire wegen rondtrappelt, speel je m.i. met je leven. -- heb ook bitter weinig fietsers gezien onderweg.
Deze zomer in de Belgische Ardennen gaan rijden. Op sommige wegen is het levensgevaarlijk, vooral van de moto's die je voorbijvliegen en denken dat de kleine wegjes een F1-parcours zijn.

Jantje
14 september 2006, 12:13
Ik denk dat we gewoon iedereen in van die opblaasbare zakken moeten steken, je weet wel, die dingen die ze gebruikt hebben bij de marslanding.

http://img.search.com/d/d7/300px-NASA-pathfinder-airbag-test.jpg

En zelfs dit zal iet genoeg zijn want 1 van de 3 die er mee zijn gedropt was toch kapot.
Maar of een fietshelm zin heeft is zeer twijfelachtig. Heb zelf eens een wielerterrorist met zijn fiets tegen een boom zien knallen toen hij zijn kop omdraaide om te zien wat er achter hem reed. Hij was opslag dood van de slag in zijn nek bij zijn val.

Djiezes
14 september 2006, 12:14
Zo'n helm is levensgevaarlijk. Eén keer heb ik die opgehad en ik ben tot de conclusie gekomen dat je zicht fel verslechtert doordat de helm een deel van je zicht wegneemt en je minder snel je hoofd kan draaien.

Die gaten in een fietshelm zijn NIET om door te kijken Geertje... :twisted:

Geertje
14 september 2006, 12:58
Die gaten in een fietshelm zijn NIET om door te kijken Geertje... :twisted:

Hoe moet je dan kijken ?

http://www.buildmodelcastles.com/assets/images/helm.jpg

C uit W
14 september 2006, 13:01
Volwassen mensen met zo'n belachelijk ding op hun kop moeten gewoon uitgelachen en gepest worden.
Zo zielig. Ik schiet altijd in de lach als ik een volwassen man met zo'n pot op z'n kop zie.

Jazeker
14 september 2006, 13:05
Als wij fietsers verplicht worden om die tros bananen op ons hoofd te zetten, dan mogen ze de automobilisten ook gaan verplichten om Pruissische punthelm te dragen. :x

Dat wordt een bloedbad bij een ongeval met passagiers in de auto.

La Chunga
14 september 2006, 13:05
Mmm, helm lijkt me wel wat. Om absolute veiligheid te waarborgen kunnen fietsers vanaf heden best rondrijden met...

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/36/Dresden-Zwinger-Armoury-Armor.13.JPG

baarle
14 september 2006, 13:05
Fietsers met helm lopen groter risico

Ambiorix, kan je me de link of de bron bezorgen waar je dit artikel vandaan gehaald hebt?

Jaani_Dushman
14 september 2006, 13:08
Volwassen mensen met zo'n belachelijk ding op hun kop moeten gewoon uitgelachen en gepest worden.
Zo zielig. Ik schiet altijd in de lach als ik een volwassen man met zo'n pot op z'n kop zie.Als je dat doet, krijg je direct een proces aan je been voor "smaad aan de politie". ;-)

Geertje
14 september 2006, 13:24
Ambiorix, kan je me de link of de bron bezorgen waar je dit artikel vandaan gehaald hebt?

Ik heb het gelezen in "Het Nieuwsblad". Op de website zal er ook wel iets van te vinden zijn.

C uit W
14 september 2006, 14:12
Als je dat doet, krijg je direct een proces aan je been voor "smaad aan de politie". ;-)
Zo'n helm is smaad aan de politie.

Ambiorix
14 september 2006, 14:50
Ambiorix, kan je me de link of de bron bezorgen waar je dit artikel vandaan gehaald hebt?
zoals geertje zei, het nieuwsblad peis ik.

Ik kijk elke dag krantenkoppen.be na, en daar heb ik het ergens zien tussen staan..

Geertje
14 september 2006, 14:54
link : http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=GHG11JD39