PDA

View Full Version : Italiaanse schrijfster Oriana Fallaci overleden


circe
15 september 2006, 08:40
Italiaanse schrijfster Oriana Fallaci overleden

Uitgegeven: 15 september 2006 08:50
Laatst gewijzigd: 15 september 2006 08:56
ROME - De Italiaanse journaliste en schrijfster Oriana Fallaci is overleden. De auteur stierf in de nacht van donderdag op vrijdag in Florence op 76-jarige leeftijd, aldus de Italiaanse televisie. Fallaci viel de afgelopen jaren op door haar kritiek op de radicale islam. Ze leed al langere tijd aan kanker.

Fallaci was een boegbeeld van haar generatie. Ze werd beroemd door haar interviews met wereldleiders, die ze zonder terughoudendheid ondervroeg en aan wie ze onthullende uitspraken ontlokte. De laatste jaren riep ze controverses op door geschriften waarin ze spijkerhard uithaalde naar de islam.


Dood

Het thema dat in Fallaci's leven centraal stond, was volgens haarzelf de dood. Ze raakte op jonge leeftijd betrokken bij het verzet tegen het fascistische bewind van Benito Mussolini. Het fascisme, de Tweede Wereldoorlog en de rol die haar vader als verzetsleider speelde, vormden belangrijke invloeden in haar leven.

Een jaar na de oorlog, Fallaci was toen 16 jaar, ontdekte de Florentijnse de macht van het woord. Ze gebruikte de journalistiek als springplank om te gaan schrijven en verwierf wereldfaam door haar interviewtechniek.

Khomeini

Fallaci stelde indringende vragen aan onder anderen Yasser Arafat, Indira Ghandi en Willy Brandt. Tijdens een gesprek met de Iraanse ayatollah Khomeini rukte ze haar hoofddoek af. Henry Kissinger bekende aan de Italiaanse dat hij zichzelf als Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken zag als een cowboy die zijn kudde leidt. Jaren later noemde Kissinger het interview nog altijd "het meest desastreuze" uit zijn leven.

Fallaci was naar eigen zeggen geobsedeerd door "de zinloosheid, de stompzinnigheid, de wreedheid en de gekte van oorlog". Zo gaat haar boek 'Niets en zo zij het' over de oorlog in Vietnam. Ze had daar in die tijd als correspondent gewerkt. In 'Insjallah' staat de oorlog in Libanon centraal.

Marteling

De dood speelt een heel andere rol in 'Brief aan een nooitgeboren kind', waarin Fallaci op basis van haar drie maanden durende zwangerschap omschrijft welke onmogelijke keuzes een alleenstaande moeder moet maken. Volgens feministen was het boek "een van de beste feministische werken over zwangerschap, abortus en emotionele marteling".

Fallaci putte zowel in haar journalistieke werk als in haar boeken sterk uit haar persoonlijke ervaringen. Het boek dat ze zelf als haar belangrijkste werk zag, 'Een man', gaat over Alekos Panagoulis, die zich verzette tegen het Griekse kolonelsregime.

Een Man

Twee dagen nadat Alekos Panagoulis na vijf jaar gevangenschap was vrijgelaten, interviewde Fallaci hem. Daaruit ontstond de liefde van haar leven, die eindigde toen Panagoulis in 1976 werd vermoord. Kort daarop schreef Fallaci 'Een man'.

Na de verschijning van 'Insjallah' in 1990 werd het lange tijd stil rondom de Florentijnse. Ze verbande zichzelf naar New York uit onvrede over "de maffiose politiek" in Italië. Twee jaar later werd borstkanker bij haar vastgesteld. "Ik zie mijn ziekte als een avontuur. Ik ben van plan de wildgroei te verslaan."

11 september

De aanslagen van 11 september 2001 in New York en Washington riepen een ongekende woede in haar op. Twee weken later verscheen haar essay 'De woede en de trots', waarin ze waarschuwde dat terroristenleider Osama bin Laden de hele wereld wil bekeren tot de islam en toegeeflijkheid richting dat geloof gelijkstond aan zelfmoord. Het keiharde geschrift wekte in Nederland afschuw. HP/De Tijd noemde het "een platvloerse en racistische tirade". Volgens De Groene Amsterdammer was het essay "een poel van haat, verstikkend, dofmakend, gespeend van iedere rede, een zeer gevaarlijk boek".

Ook in Fallaci's laatste boek, 'De kracht van de rede', staat haar afkeer van de islam centraal. Haar uitlatingen over Eurabia, Europa als kolonie van de islam, zorgden opnieuw voor protesten. In Italië klaagden moslims Fallaci aan wegens belediging van hun geloof.

http://www.nu.nl/news/825833/21/Italiaanse_schrijfster_Oriana_Fallaci_overleden.ht ml


*********************************

Ze ruste in vrede.

"De kracht van de Rede" is een schitterend boek!

Antoon
15 september 2006, 09:04
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/4/4a/Oriana.jpg/180px-Oriana.jpg
Oriana Fallaci.

"De Woede en de Trots" en "De Kracht van de Rede" zijn zeer pertinente boek. Ik raad ze iedereen aan.




Vanuit haar flat in New York kon de Italiaanse schrijfster Oriana Fallaci op 11 september 2001 de torens van het World Trade Center zien branden. Die gebeurtenis maakte een onuitwisbare indruk op haar. Als antwoord schreef zij het boek ‘Rabbia e l'orgoglio’. De Nederlandse vertaling ‘De Woede en de Trots’ verscheen in 2002 bij uitgeverij Bert Bakker. Dit is geen intellectueel traktaat waarin alle argumenten zorgvuldig gewikt en gewogen worden. Zoals de titel al laat vermoeden is het een aangrijpende en emotionele uitbarsting van woede, niet alleen tegen de islamitische terroristen, hun handlangers en hun bondgenoten, maar ook tegenover de westerse politici die de poorten van Europa wijd open hebben gezet voor de islam, en tegen de journalisten die het islamitische gevaar negeren of ontkennen. Fallaci beperkt zich niet tot de gebruikelijke rituele veroordeling van de ‘extremistische minderheid’ binnen de islam. Zij keert zich ook genadeloos tegen honderdduizenden legale en illegale immigranten die de achterban en het voetvolk leveren voor de oprukkende islam.

Oriana Fallaci was een oude zieke vrouw, maar ze had duidelijk nog niets van haar vroegere strijdlust verloren. ‘De Woede en de Trots’” verscheen oorspronkelijk in de vorm van een zeer lang krantenartikel, en toen al sloeg dat in Italië in als een bom. Het artikel werd massaal gekopieerd en rondgestuurd. Sommige mensen begonnen zelfs gratis kopieën uit te delen op straten en pleinen. In 2004 schreef Fallaci nog een vervolg op dit succesboek: het heet ‘De Kracht van de Rede’ en het is uitgegeven bij Prometheus Groep. Daarin verwijt zij Europa dat het zijn oude idealen heeft verloochend en dat het niet meer zichzelf is. Het is inmiddels veranderd in Eurabia, een kolonie van de islam. "Het zijn niet alleen de Bin Ladens, de Saddam Hoesseins of terroristen die wolkenkrabbers of bussen opblazen, die Europa binnendringen. Het zijn ook de immigranten die zich vestigen in onze huizen, die onze wetten niet respecteren en die hun ideeën, hun gewoonten en hun God aan ons opdringen." Ook van dit boek zijn intussen meer dan één miljoen exemplaren verkocht. Maar intussen slaan de moslims keihard terug. Dit keer niet met een sluipmoordenaar, zoals bij Theo Van Gogh, maar met het op één na gevaarlijkste wapen: een rechtszaak. De beruchte islamitische fanaticus Abel Smith heeft in 2005 klacht tegen haar ingediend wegens ‘belastering’ van de islam, en – wat nog veel erger is – die klacht is door een Italiaanse rechter aanvaard. Oriana Fallaci zou officieel beschuldigd worden van laster. Abel Smith is overigens geen immigrant. Hij is een westerling die zich tot de islam heeft bekeerd. Oriana Fallaci heeft toen openlijke steunbetuigingen gekregen van twee Italiaanse ministers.
Om zelf uw mening over die klacht te geven, koop dan één van haar boeken, of liefst nog allebei. De beste reactie op zo’n poging tot censuur is de massale verspreiding van de boeken die moslims willen verbieden. U zal er trouwens geen spijt van hebben. Beide boeken zijn hun geld dubbel en dik waard.(deel vb280506 )

Basy Lys
15 september 2006, 09:19
:sad: Ik heb slechts twee van haar boeken maar zal ook de andere zoeken.

Oriana FALLACI, De Woede en de Trots, Uitgeverij Bert Bakker, Amsterdam, 2002, ISBN 90 351 2447 2

Oriana FALLACI, De Kracht van de Rede, Uitgeverij Bert Bakker, Amsterdam, 2005, ISBN 90 351 2753 6


Uit De Woede en de Trots:

Ik richt me tot mensen die, al zijn ze niet stom of slecht, zich nog verliezen in voorzichtigheid en twijfel. En tegen hen zeg ik: Wakker worden, mensen! Wakker worden! Verlamd als jullie zijn door de angst om tegen de stroom in te gaan of racistisch te lijken (een totaal oneigenlijk woord omdat de discussie niet gaat over een ras, maar over een godsdienst), begrijpen jullie niet of willen jullie niet begrijpen dat hier een Omgekeerde Kruistocht aan de gang is. Gewend als jullie zijn aan dubbelspel, verblind als jullie zijn door kortzichtigheid, begrijpen jullie niet of willen jullie niet begrijpen dat hier een godsdienstoorlog aan de gang is. Een oorlog die gewild en verklaard is door een marginale groep van die godsdienst misschien (misschien?), maar hoe dan ook een godsdienstoorlog. Een oorlog die zij Jihad noemen: Heilige Oorlog. Een oorlog die niet mikt op de verovering van ons grondgebied, misschien (misschien?) maar die zeker mikt op de verovering van onze zielen. Op de verdwijning van onze vrijheid en onze beschaving, op de vernietiging van onze manier van leven en sterven. Onze manier van bidden of niet bidden, van studeren of niet studeren, van drinken of niet drinken, van ons kleden of niet kleden, van plezier maken en kennis tot ons nemen ... Jullie begrijpen niet of willen niet begrijpen dat als we passief blijven, als we ons niet verdedigen, als we niet vechten, de Jihad zal overwinnen. En hij zal de wereld vernietigen de we zo goed en zo kwaad als het ging hebben weten op te bouwen, veranderd, wat beter en slimmer gemaakt, at wil zeggen minder schijnheilig of zelfs helemaal niet schijnheilig. Hij zal onze cultuur vernietigen, onze kunst, onze wetenschap, onze moraal, onze waarden, onze geneugten ... Beseffen jullie dan niet dat de Osama bin Ladens zich het recht aanmatigen om jullie en jullie kinderen te vermoorden omdat jullie wijn of bier drinken, omdat jullie geen lange baard of de chador of de burqa dragen, omdat jullie naar de schouwburg en de bioscoop gaan, omdat jullie luisteren naar muziek en liedjes zingen, omdat jullie dansen in discotheken of thuis, omdat jullie televisie kijken, omdat jullie een minirokje of een korte broek dragen, omdat jullie naakt of bijna naakt op het strand of aan de rand van het zwembad liggen, omdat jullie neuken wanneer, waar en met wie jullie willen, en ten slotte omdat jullie bidden tot Jezus Christus ofwel atheïst zijn? Kan ook dat jullie niet eens schelen, stelletje idioten? Zelf ben ik atheïst, godzijdank. Onherroepelijk, trots atheïst. En ik ben allerminst van plan om voor mijn atheïsme gestraft te worden door de zonen van Allah. Oftewel door mannen die in plaats van bij te dragen aan de vooruitgang van de mensheid altijd maar weer hun kont in de lucht steken, oftewel vijf keer per dag bidden!

Kaal
15 september 2006, 09:23
Oriana Fallaci.

"De Woede en de Trots" en "De Kracht van de Rede" zijn zeer pertinente boek. Ik raad ze iedereen aan.

Hum. Niet echt akkoord. Ik heb de eerste gelezen, en kon de tweede niet uitlezen. Het zijn geen boeken maar pamfletten en als je het eerste gelezen hebt heb je weinig aan het tweede. Het is ook zo dat Oriana moslims echt haat en daar had ik op den duur wel last van.

Het is wel goed om één van de twee te lezen. Er staan immers zeer juiste dingen in, nl. over de lafheid van de Westerse man.

Edit : Conclusie : echt goed zijn die boeken niet maar ik raad wel aan om er ééntje te lezen want nuttig en interressant zijn ze zeker.

eno2
15 september 2006, 09:42
"De woede en de trots" vond ik inderdaad plat en niet van het niveau van haar reportages en intervieuws.

Niettemin een grote polemiek-ster.

sodoirt
15 september 2006, 09:45
Hum. Niet echt akkoord. Ik heb de eerste gelezen, en kon de tweede niet uitlezen. Het zijn geen boeken maar pamfletten en als je het eerste gelezen hebt heb je weinig aan het tweede. Het is ook zo dat Oriana moslims echt haat en daar had ik op den duur wel last van.

Het is wel goed om één van de twee te lezen. Er staan immers zeer juiste dingen in, nl. over de lafheid van de Westerse man.

Edit : Conclusie : echt goed zijn die boeken niet maar ik raad wel aan om er ééntje te lezen want nuttig en interressant zijn ze zeker.Ik heb ze beide gelezen en aan verscheidene vrienden laten lezen. Iedereen vond ze fantastisch en begreep meer van wat er hier aan het gebeuren is.

Als onmisbaar wetenschappelijk document bij haar boeken is Eurabia van Bat Ye'or! Dat zal de laatste van de "ongelovigen" wel overtuigen.

Kaal
15 september 2006, 09:58
Iedereen vond ze fantastisch

Ja daar kan ik wel inkomen. Als je nooit iets in die trant hebt gelezen dan moeten die boeken wel als een bom inslaan. De stijl is lichtjaren verwijderd van de argumenten die tot vervelens toe worden gerecycleerd in de meeste schrijfsels over de Islam.

Ik was echter al langer overtuigd (in grote lijnen) van wat Oriana beweert, vandaar dat de boeken voor mij misschien minder fantastisch overkwamen.

sodoirt
15 september 2006, 10:10
Ja daar kan ik wel inkomen. Als je nooit iets in die trant hebt gelezen dan moeten die boeken wel als een bom inslaan. De stijl is lichtjaren verwijderd van de argumenten die tot vervelens toe worden gerecycleerd in de meeste schrijfsels over de Islam.

Ik was echter al langer overtuigd (in grote lijnen) van wat Oriana beweert, vandaar dat de boeken voor mij misschien minder fantastisch overkwamen.Wat ik bedoel is dat de manier ze de informatie brengt overtuigend is en ze bevestigt wat men weet.

Wat misschien een zeer groot toeval is, is dat ze een paar dagen na de uitspraken van de Paus in vrede mag rusten. Haar argumenten hebben misschien wel de katholieke kerk uiteindelijk wakker geschud. Indien het zo is dan "Gracie, Oriana!"

Anna List
15 september 2006, 10:17
een grote mevrouw ... rust in vrede.

LeMmOnN
15 september 2006, 10:35
een grote mevrouw "zonder blad voor de mond"... rust in vrede.

Jozef Ostyn
15 september 2006, 11:08
Ik kan niet zeggen dat ik haar boeken gelezen heb. Ze was de laatste tijd natuurlijk vooral omstreden omwille van haar geschriften over de Islam. Maar ook vroeger was ze vaak controversieel, op andere vlakken dan.
Ik ben niet zeker wat ik van haar moet denken en voel mij niet bekwaam om over haar schrijftalent te oordelen.
Maar ze had natuurlijk recht op haar eigen mening, en ik respecteer de moed van éénieder die voor de eigen mening uitkomt.

Basy Lys
15 september 2006, 11:24
Hum. Niet echt akkoord. Ik heb de eerste gelezen, en kon de tweede niet uitlezen. Het zijn geen boeken maar pamfletten en als je het eerste gelezen hebt heb je weinig aan het tweede. Het is ook zo dat Oriana moslims echt haat en daar had ik op den duur wel last van.

Het is wel goed om één van de twee te lezen. Er staan immers zeer juiste dingen in, nl. over de lafheid van de Westerse man.

Edit : Conclusie : echt goed zijn die boeken niet maar ik raad wel aan om er ééntje te lezen want nuttig en interressant zijn ze zeker.
Het klopt inderdaad dat het pamfletten zijn. Ik geloof dat ze dat ook zelf aangeeft. Ik heb begrepen dat zij een mens was dat getekend was door het leven dat zij geleid heeft als oorlogsjournaliste. Bij het schrijven van De Woede en de Trots, naar aanleiding van de terroristische aanslagen in de VS, leed zij reeds aan kanker. Ik zag dat boekje, en het vervolg De kracht van de rede als haar ultieme noodkreet tegen een ideologie die de verworvenheden van de Vrije Wereld bedreigt.

Van de achterflap van Oriana FALLACI, De Woede en de Trots, Uitgeverij Bert Bakker, Amsterdam, 2002, ISBN 90 351 2447 2:

Met De woede en de trots verbreekt Oriana Fallaci een stilte van tien jaar. De aanslag van 11 september 2001 op de Twin Towers, niet ver van haar huis in Manhattan, inspireerde haar tot een polemisch krantenartikel dat in de Italiaanse en buitenlandse pers voor enorme ophef zorgde.

De woede en de trots is de definitieve en integrale versie van deze aanklacht. Fallaci stelt dat het islamitische terrorisme niet is geëindigd met de nederlaag van de Taliban in Afghanistan, maar dat de Heilige Oorlog voortduurt. Bovendien spreekt zij in dit boek, overrompeld door de immense tragedie, ook uitvoerig over zichzelf: haar werk, haar bijna hermetisch isolement, en haar rigoureuze keuzes.

Oriana Fallaci schaamt zich er niet voor scheldwoorden te gebruiken en felle beschuldigingen in te brengen. Met haar nietsontziende eerlijkheid beschrijft ze de heldere ideeën en passies, lastige waarheden en beschouwingen waarover ze in deze jaren van hardnekkige stilte had willen zwijgen.

Wat Fallaci in haar inleiding een ‘boekje’ noemt is in wezen een groot boek. Een kostbaar boek, dat het geweten schokt, in verwarring brengt. Maar het is het portret van een ziel. Haar ziel. Het zal blijven haken, als een doorn in het vlees en het hart.

Oriana Fallaci, Florentijnse en woonachtig in New York, is een van de grootste verslaggevers van onze tijd. Als oorlogscorrespondente maakte zij alle grote conflicten mee, van Vietnam tot het Midden-Oosten.

sodoirt
16 september 2006, 00:41
Blijkbaar denkt HLN er anders over
http://lvb.net/item/3482

http://lvb.net/media/1/20060915-islamhaatster.jpg

puud
16 september 2006, 08:14
Niet iedereen is zo wild enthousiast over haar.
Edward Behr, oorlogscorrespondent in Vietnam die o.a. verslag deed over de zware gevechten op Heuvel 875 die toendertijd de hoofdpagina's van alle kranten haalde ,schreef over haar in 1978: "Je partageais une tente avec Oriana Fallaci, la journaliste italienne bien connue, et son photographe, un bel Italien qui n'arrêtait pas de répéter: 'Moi, je ne vais pas sur la colline.' Pour autant que je sache, Oriana Fallaci n'y alla non plus avant la fin de la bataille; je tombai pourtant, �* quelque temps de l�*, sur sa description du combat de la Colline 875, qui laissait entendre le contraire."

Ploertendoder
16 september 2006, 08:43
Tempus fugit

Sinistra
16 september 2006, 14:45
Fallaci had het duidelijk bij het rechte eind. Als progressieve linkse had ze het duidelijk en terecht niet op met de extreem-rechtse conservatieve islamisten waar onze "Anti-IMps" altijd zo graag met te koop lopen. Ik ga binnekort zeker haar boek eens lezen " de woede en de trots". Rust in vrede, zuster..zij was een voorbeeld voor de Antideutsche en Antinationale bewegingen in gans Europa..Respect..:cry:

garfield
18 september 2006, 09:55
RIV

Fallaci was een moedige dame die zei en schreef wat veel europeanen denken. Helaas missen vele europeanen de moed die zij had om op te staan en te zeggen "STOP, genoeg is genoeg".

Antoon
18 september 2006, 13:14
RIV

Fallaci was een moedige dame die zei en schreef wat veel europeanen denken. Helaas missen vele europeanen de moed die zij had om op te staan en te zeggen "STOP, genoeg is genoeg".

Er zijn er in ieder geval elke dag meer en meer die dat zeggen.