PDA

View Full Version : Rechten van de bijzitter? Wie kan helpen?


oz457
28 september 2006, 22:06
Graag had ik geweten wat de rechten zijn indien je word opgeroepen als bijzitter.
Kan men het stemhokje toe houden, indien er bepaalde criteria niet worden voldaan?

Daar ik de software die men gebruikt op de stemcomputers graag op de echtheid en juistheid wens te controleren, zou ik graag willen weten of men een copij van de software kan afdwingen. Zo ja, hoe, en wat zijn de rechten van een bijzitter.

Om de juistheid van de stemcomputers na te kunnen kijken, wil ik een afdruk voor elke stem. Deze afdruk moet in een aparte urne worden gestoken, zodoende kan men de stemming bij eventuele onregelmatigheden of bij enige twijfel natellen en vergelijken met deze van de computer. Kan men dit afdwingen. Welke zijn mijn rechten?

Voodoo Child
28 september 2006, 22:13
lol
en dan met een beetje reverse engineering de hele boel manipuleren zeker ;x

jules
29 september 2006, 00:26
Om de juistheid van de stemcomputers na te kunnen kijken, wil ik een afdruk voor elke stem. Deze afdruk moet in een aparte urne worden gestoken, zodoende kan men de stemming bij eventuele onregelmatigheden of bij enige twijfel natellen en vergelijken met deze van de computer.

dat gebeurt al

oz457
29 september 2006, 06:40
Neen, geen reverse engineering. Maar een copij van de software volstaat om na te gaan of de software werd gemanipuleerd of niet.

Rudy Van Nespen
29 september 2006, 07:32
Als ik me niet vergis, kan je een copie van de software op het internet krijgen. Deze copie wordt legaal ter beschikking gesteld door Binnenlandse zaken.

Als bijzitter kan men echter geen inzage krijgen in de stemmen die worden uitgebracht. De stemming is namelijk geheim. De enigen die kunnen eisen dat de juistheid van de stemming wordt geverifieerd zijn de getuigen van de partijen en zij kunnen dit doen in het hoofdkiesbureau van het kanton.

Uw rechten als bijzitter zijn vrij beperkt: U faciliteert de stemming in uw kiesbureau en zorgt ervoor dat dit op een ordentelijke manier verloopt.

Deze info heb ik uit ervaring, zowel als bijzitter alsook als getuige voor een partij.

oz457
29 september 2006, 09:47
Het is niet mijn bedoeling om de stemmen te bekijken, het is wel de bedoeling om de authenticiteit van de software op de stemcomputers te bekijken voor men met de stemming begint. Wie kan me anders garanderen dat de software wel of niet werd gemanipuleerd.
De vraag is, kan men als bijzitter weigeren te werken indien men weigert de authenticiteit te controleren?

Djiezes
29 september 2006, 10:52
...
De vraag is, kan men als bijzitter weigeren te werken indien men weigert de authenticiteit te controleren?

Als ik jou was zou ik toch op zoek gaan naar een beter excuus als je geen zin hebt om te "gaan zitten". :-)

Voodoo Child
29 september 2006, 11:34
Het is niet mijn bedoeling om de stemmen te bekijken, het is wel de bedoeling om de authenticiteit van de software op de stemcomputers te bekijken voor men met de stemming begint. Wie kan me anders garanderen dat de software wel of niet werd gemanipuleerd.
De vraag is, kan men als bijzitter weigeren te werken indien men weigert de authenticiteit te controleren?
md5 checksum begot

Rudy Van Nespen
29 september 2006, 11:36
Het is niet mijn bedoeling om de stemmen te bekijken, het is wel de bedoeling om de authenticiteit van de software op de stemcomputers te bekijken voor men met de stemming begint. Wie kan me anders garanderen dat de software wel of niet werd gemanipuleerd.
De vraag is, kan men als bijzitter weigeren te werken indien men weigert de authenticiteit te controleren?

Nee, dat recht hebt U niet.
U kan wel de aanwezige getuigen van de partijen erop attent maken dat zij de authenticiteit van de software kunnen (lees: niet moeten) nagaan.
Uw taak als bijzitter is namelijk niet het verifiëren van de geldigheid van de stembusgang, maar wel het ordelijke verloop van de stembusgang in uw kiesbureau.

jules
29 september 2006, 11:48
Het is niet mijn bedoeling om de stemmen te bekijken, het is wel de bedoeling om de authenticiteit van de software op de stemcomputers te bekijken voor men met de stemming begint. Wie kan me anders garanderen dat de software wel of niet werd gemanipuleerd.
De vraag is, kan men als bijzitter weigeren te werken indien men weigert de authenticiteit te controleren?

er wordt door de voorzitter eenmaal voor, en eenmaal tijdens de stemming een teststem uitgebracht. Op die manier wordt gecheckt of de software niet gemanipuleerd is.

Herr Flick
29 september 2006, 11:48
Neen, geen reverse engineering. Maar een copij van de software volstaat om na te gaan of de software werd gemanipuleerd of niet.

alleen als ze u de source code geven, ...

Nekeer die gecompileerd is, kunde daar bijna nie meer aan, of ge moet gaan decompileren, ik ben gene programmeur, maar mij hebben ze wijsgemaakt dat da nie simpel is...

benarty
29 september 2006, 11:51
Dat is eerder werk voor de voorzitter. Als bijzitter kan je daar geen aanspraak op maken. Wil je dat wel, dan moet je daar de voorzitter voor interpelleren.
Een reden om niet te moeten zitten is het in elk geval NIET.
Oh enne, een voorzitter is niet verplicht om op uw verzoek te reageren.

De voorzitter moet de computers nakijken en voert op regelmatige tijdstippen een teststem uit. Die kan wel nagezien worden.

Trouwens, gewoonlijk staan er in het stemlokaal waarnemers en tenminste 1 persoon van de politie. De Voorzitter mag een PV uitschrijven als een bijzitter weigert.

Jantje
29 september 2006, 11:55
Graag had ik geweten wat de rechten zijn indien je word opgeroepen als bijzitter.
Kan men het stemhokje toe houden, indien er bepaalde criteria niet worden voldaan?

Daar ik de software die men gebruikt op de stemcomputers graag op de echtheid en juistheid wens te controleren, zou ik graag willen weten of men een copij van de software kan afdwingen. Zo ja, hoe, en wat zijn de rechten van een bijzitter.

Om de juistheid van de stemcomputers na te kunnen kijken, wil ik een afdruk voor elke stem. Deze afdruk moet in een aparte urne worden gestoken, zodoende kan men de stemming bij eventuele onregelmatigheden of bij enige twijfel natellen en vergelijken met deze van de computer. Kan men dit afdwingen. Welke zijn mijn rechten?Als opgeroepen bijzitter mag je niets anders dan nagaan welke mensen er zijn komen stemmen en welke niet en moet je nagaan of niemand twee keer komt stemmen. En in geval van problemen de voorzitter er bij roepen.
De software controleren is voor de voorzitter en de partij-afgevaardigden.

araneus
29 september 2006, 11:57
Hoe en wat zou je dan controleren ? Heb je daar al bij stil gestaan ?

Een tijdje geleden schreef ik hier een methode neer om een betrouwbaar systeem van stemcomputers te creëren. Daar was bijzonder weinig reactie op, vermoedelijk omdat het te technisch was voor het gemiddelde op slogans gerichte forumpubliek.

In het jouw geval, zoals iemand al opmerkte, zoek een beter excuus om niet te zitten of doe gewoon braafjes je plicht als bijzitter. Een beetje bescheidenheid en zich niet als een voorzitter van een stembureau gedragen kan ook helpen.

benarty
29 september 2006, 12:05
Als een voorzitter echt twijfelt aan een bijzitter als het over gedrag gaat, dan mag die de bijzitter vervangen maar pas op, de bijzitter die werd vervangen mag achteraf dan wel problemen verwachten. Ook waarnemers letten daarop.

kelt
29 september 2006, 15:57
Een verkiezing organiseren is als een militaire campagne.
Er zijn generaals,er zijn lagere officieren en er zijn soldaten...

Waar gaan we naartoe als nu ook de "soldaten" willen "organiseren","controleren","evalueren".....:-o

Aan de dames en heren bijzitters.....

Doe het u toegewezen werk,drink uw koffie,eet uw pistoleke,verzegel de bussen en/of het stemmateriaal,drink uw pintje...en ga naar huis....

Op zondagnamiddag 15h00 zit U dan reeds aan de taart,te kijken waarvandaan de eerste uitslagen gaan komen... 8-)

De schoofzak
29 september 2006, 18:13
Graag had ik geweten wat de rechten zijn indien je word opgeroepen als bijzitter.
Kan men het stemhokje toe houden, indien er bepaalde criteria niet worden voldaan?

Daar ik de software die men gebruikt op de stemcomputers graag op de echtheid en juistheid wens te controleren, zou ik graag willen weten of men een copij van de software kan afdwingen. Zo ja, hoe, en wat zijn de rechten van een bijzitter.

Om de juistheid van de stemcomputers na te kunnen kijken, wil ik een afdruk voor elke stem. Deze afdruk moet in een aparte urne worden gestoken, zodoende kan men de stemming bij eventuele onregelmatigheden of bij enige twijfel natellen en vergelijken met deze van de computer. Kan men dit afdwingen. Welke zijn mijn rechten?

Ik vind jouw vraag dik belachelijk.
Ik zal als bijzitter in een papieren stemburo eens gaan eisen dat ik van alle uitgebrachte stemmen een fotokopie mag nemen, omdat ik de tellers niet vertrouw.
Waarschijnlijk was er rond 1830 ook een bijzitter die alleen vertrouwen had in perkament en dus het papier wantrouwde; dus eiste dat hij overal met zijn zegelring een lakdruk mocht op aanbrengen.
Wilt gij misschien ook aanwezig zijn in 't parlement omdat ge niet zeker zijt dat onze toekomstige Roi, phillipe den taaie, wel zelf in staat is zijn eed in drie talen af te leggen? (open kans, schieten maar ...)

jleech
30 september 2006, 08:57
Neen, geen reverse engineering. Maar een copij van de software volstaat om na te gaan of de software werd gemanipuleerd of niet.
Met een kopie van de software ben je niks.

Een paar studenten aan de universtiteit van Princeton hebben zo een stemcomputer uitgetest.

Een voorbeeld hoe je stemmen kunt manipuleren zonder een spoor achter te laten kan je hier weervinden: http://itpolicy.princeton.edu/voting/

Maar hey, niet dat het hier in België zou gebeuren he... hier hebben ze 100% beveiligde stemprocedures en eerlijke politiekers... :lol:

De schoofzak
30 september 2006, 11:37
Met een kopie van de software ben je niks.

Een paar studenten aan de universtiteit van Princeton hebben zo een stemcomputer uitgetest.

Een voorbeeld hoe je stemmen kunt manipuleren zonder een spoor achter te laten kan je hier weervinden: http://itpolicy.princeton.edu/voting/

Maar hey, niet dat het hier in België zou gebeuren he... hier hebben ze 100% beveiligde stemprocedures en eerlijke politiekers... :lol:

Zoek maar eens een univ in Florida, waar de studenten eens ponskaarten kunnen bekijken.
Ge moet daar allemaal niet teveel bij zeveren.
De stelling dat niks van informatika bestand is tegen kraken, die stelling is juist. Maar daar moet ge niet van beginnen zweven. Mijn bankrekening is reeds meer dan 30 jaar geïnformatiseed, en daar is nog gene van Pirnston erin gelukt iets van af te halen.
Maar dat staat toch zo sjiek en zo modern-geloofwaardig hé: een misterieus briljant student kraakt een stemlkomputer. Toch een pech dat die die vervalsing niet in het nadeel van het Vlaams (on)Belang gefoefeld heeft.
Hebde door wat ik bedoel?

jleech
30 september 2006, 13:58
Zoek maar eens een univ in Florida, waar de studenten eens ponskaarten kunnen bekijken.
Ge moet daar allemaal niet teveel bij zeveren.
De stelling dat niks van informatika bestand is tegen kraken, die stelling is juist. Maar daar moet ge niet van beginnen zweven. Mijn bankrekening is reeds meer dan 30 jaar geïnformatiseed, en daar is nog gene van Pirnston erin gelukt iets van af te halen.
Maar dat staat toch zo sjiek en zo modern-geloofwaardig hé: een misterieus briljant student kraakt een stemlkomputer. Toch een pech dat die die vervalsing niet in het nadeel van het Vlaams (on)Belang gefoefeld heeft.
Hebde door wat ik bedoel?

Als er niks op je bankrekening staat is het waarschijnlijk niet de moeite om die te kraken he ;-)

Maar dat is naast de kwestie, het onderwerp gaat er hem over als stemmen via de stemcomputer waterdicht is en daar is het antwoord simpelweg neen.

Het is iets dat mij intrigeert en als ik mij persoonlijk de vraag stel indien een regering (welke partij dan ook) daartoe in staat zou zijn om aan de macht te komen of blijven dan zie ik dat perfect mogelijk.

Indien je de voorstelling bekeken hebt zal je gezien hebben dat er niks mysterieus aan is, het is simpelweg gebruik maken van de technologie.
Ik ben zelf informaticus en daar is niks zweverigs aan.

Dus in theorie is het mogelijk, in de praktijk moet onze regering er wel voor zorgen dat ze daarvoor geen beroep doen op de IT afdeling van het ministerie van financiën.

Daar waar er geen stemcomputer beschikbaar is kan men altijd terugvallen op de methode zoals in de recentste verkiezingen in Italië en de stembrieven gewoon bij de afvalcontainer plaatsen of ze kunnen natuurlijik gewoonweg liegen tegen de bevolking zoals in Hongarije om verkozen te worden.

Je laatste zin vind ik een jammerlijke afsluiting want politieke voorkeur of in dit geval afkeur heeft hier niks mee te maken. Ik ben er zeker van dat je in andere threads meer dan genoeg aan uw trekken gaat komen daarover.

benarty
30 september 2006, 15:41
Weer typisch he... ze vinden een zwak punt in de US stemcomputers en dan beginnen ze direct af te vragen of het hier ook kan.
Dit zegt meer over het amerikaanse verkiezingssysteem ...zoals u weet of niet weet zit dat kiessysteem ronduit twijfelachtig ineen.

Het Belgische systeem qua stemcomputers zit anders ineen en gebruikt geen amerikaanse software. Het systeem is door krakers bekeken.
Bovendien, te lang in een stemhokje zitten zal niet onopgemerkt blijven.

oz457
1 oktober 2006, 05:59
Het is niet mijn bedoeling om als bijzitter mijn plicht te ontlopen. Integendeel. Ik vind het een eer om als bijzitter te mogen deelnemen aan dit spectakel. En het is mijn morele plicht om als computer technieker de authenticiteit van de software te moeten controleren.
Daar men te maken heeft met een software die op stand alone pc's draaien, is het uiterst gemakkelijk een 'aangepaste' versie te laten draaien. De source code is vrij te downloaden op het internet. Wijzig wat aan de programmatie, compileer, en plaats deze aangepaste versie voor aanvang van de stemming op de computer. Het is niet ondenkbaar dat sommige computer techniekers die instaan voor de installatie van de PC's in het stemlokaal dit zou/kan/wil doen.
Misschien ga ik nu wat te technisch zijn voor sommigen, maar bij assymetrische cryptographie is het mogelijk de bestanden te vergezellen van een signature (een handtekening) die men kan vergelijken met de oorsprongkelijke handtekening van de software, of nog, een CRC check te doen van de gebruikte software op de stand alone PC en te vergelijken met met deze van de originele software.

99% van de voorzitters hebben hier geen technische kennis van en zijn bijgevolg niet in staat om de authenticiteit van de software te verifiëren.


Ik hoop dat ik niet te technisch ben gegaan, want ik hecht veel belang aan de democratische principes en wens zo veel mogelijk mensen duidelijk te maken dat het manipuleren van computersoftware door techniekers vrij eenvoudig is, zeker daar de source code zomaar te rapen valt op het internet.

jules
1 oktober 2006, 12:24
de voorzitter doet het deurtje van de PC wel op slot hé jongens.
als er iemand dat openbreekt, tja dan wordt de stemming in dat bureau ongeldig verklaard.