PDA

View Full Version : "Pissed off at Belgium": genocidewet, Irak, Belgie


Pascal L.
10 oktober 2003, 23:41
In de Standaard


Genocidewet kost België klanten in VS

© ivan put
BRUSSEL -- De Belgische non-ferrogroep Umicore heeft afgelopen zomer een jarenoude Amerikaanse klant plotseling zien afhaken wegens de slechte politieke relaties tussen ons land en de Verenigde Staten. Volgens Umicore-topman Thomas Leysen was het Amerikaanse bedrijf ,,pissed off with Belgium'' - woest op ons land.


De commotie over mogelijke politieke drijfveren van de Amerikaanse Ford-directie bij de afslanking van de fabriek in Genk, heeft het debat over de economische gevolgen van de Belgische Irak-politiek weer doen oplaaien.

Een eerste keer gebeurde dat eind juni. Toen sprak de Antwerpse havenschepen Leo Delwaide de vrees uit voor een Amerikaanse zakenboycot als gevolg van de Belgische houding in de Irak-oorlog en -- vooral -- als gevolg van de Belgische genocidewet, die zelfs de Amerikaanse president George Bush in diskrediet had gebracht.

Het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) lichtte de regeringstop afgelopen zomer in over het snel verslechterende imago van ons land bij het Amerikaanse bedrijfsleven, zegde gisteren Thomas Leysen, zelf voorzitter van de werkgeverskoepel Agoria. Maar de regering had er geen oren naar. ,,We werden weggelachen.''

Leysen zegt uit eigen ervaring te weten dat ,,je het Amerikaanse nationalisme niet mag onderschatten''.

De Belgische non-ferrogroep speelde afgelopen zomer een contract kwijt van een jarenlange Amerikaanse klant wegens het politieke klimaat. Leysen vertelt: ,,Toen zijn bestellingen ineens stopten, zijn we gaan navragen wat er scheelde. Was er iets aan het product? Of de prijs? We kregen geen uitleg. Uiteindelijk, na lang aandringen, kregen we te horen: we're pissed off with Belgium - We zijn woest op België.''

Volgens Thomas Leysen, een van de meest gezaghebbende captains of industry in ons land, wegen emoties niet door in een besluitvormingsproces van een multinational als Ford.

,,Bij Ford zullen er misschien tien of vijftien rationele argumenten pro en contra Genk zijn afgewogen. Welke impact de inschatting van de gevoerde Belgische politiek tegenover de Amerikaanse regering heeft gehad, weten we niet. Maar geholpen heeft de Belgische houding niet.''


11/10/2003
http://www.standaard.be/nieuws/economie/index.asp?articleID=DST11102003_078

Antoon
11 oktober 2003, 10:34
Ik hoop dat het niet erger wordt. Maar ik vrees van wel. Vergeet niet dat België niet gewoon een 'andere mening' had met betrekking tot de Irak crisis, want dat wordt nog aanvaard (al is het met tandengeknars). Het probleem is dat België twee jaar lang niets anders heeft gedaan dan dwarsliggen, pesten, negatieve commentaar geven, en nog arrogant ook. Over alles wat van ver of dichtbij te maken had met de V.S.

Ik zal nooit vergeten hoe Louis Michel, na eindeloze dwarsliggerij en pesterijen, nog twee tot driemaal toe de op tv doodleuk kwam vertellen dat hij 'absoluut geen reden kan bedenken waarom de genocidewet zou moeten worden veranderd of afgeschaft'. Zelfs na de afschaffing bleef hij doordrukken.

België draagt er nu de gevolgen van. Al is de politiek meestal geen hoofdargument in economische zaken, het weegt zeker door bij beslissingen.

En de Belgen hebben diezelfde idioten herverkozen. Elk volk heeft de leiders die ze verdient.

lamenielachen
11 oktober 2003, 11:04
Ik hoop dat het niet erger wordt. Maar ik vrees van wel. Vergeet niet dat België niet gewoon een 'andere mening' had met betrekking tot de Irak crisis, want dat wordt nog aanvaard (al is het met tandengeknars). Het probleem is dat België twee jaar lang niets anders heeft gedaan dan dwarsliggen, pesten, negatieve commentaar geven, en nog arrogant ook. Over alles wat van ver of dichtbij te maken had met de V.S.

Ik zal nooit vergeten hoe Louis Michel, na eindeloze dwarsliggerij en pesterijen, nog twee tot driemaal toe de op tv doodleuk kwam vertellen dat hij 'absoluut geen reden kan bedenken waarom de genocidewet zou moeten worden veranderd of afgeschaft'. Zelfs na de afschaffing bleef hij doordrukken.

België draagt er nu de gevolgen van. Al is de politiek meestal geen hoofdargument in economische zaken, het weegt zeker door bij beslissingen.

En de Belgen hebben diezelfde idioten herverkozen. Elk volk heeft de leiders die ze verdient.

Sorry, ikke niet zulle.
Al lang heb ik dit voorspeld. Die bende hoogheidswaanzinnigen die ons nu regeren hebben toch geen voeling met de burger, de economie of met enig gevoel van schaamte. Ik onderga dit met lede ogen. Maar ja volgens die heren is dit "democratisch". Ik heb eveneens al lang voorspeld dat schoolmeesters, advokaten en nu ook "vedetten" niet de ideale leiders zijn. Ondertussen is het visa kaarten zaakje daar in Antwerpen ook op een sisser afgelopen en blijven oneerlijke praktijken ten laste van de bevolking ongestraft. Zal wel zijn dat die Amerikanen niet meer in België geloven. Ik wel, maar met andere leiders met politiek fatsoen en verstand van economie.

Juju_La_Terreure
11 oktober 2003, 11:25
Europa moet 1 groot blok vormen tegen Amerika.
Samen sterk. Slippendragers lijk spanje, Engeland en Polen moeten sancties krijgen. Europa moet een grote economische, militaire burcht worden waar de VS niet meer mee kan sollen.
Weg met het grootkapitalisme !!!
Weg met het amerikaans imperialisme !!!

Paulus de Boskabouter
11 oktober 2003, 11:27
Europa moet een grote economische, militaire burcht .................
Weg met het grootkapitalisme !!!


:?
:?:

skye
11 oktober 2003, 11:28
Europa moet 1 groot blok vormen tegen Amerika.
Samen sterk. Slippendragers lijk spanje, Engeland en Polen moeten sancties krijgen. Europa moet een grote economische, militaire burcht worden waar de VS niet meer mee kan sollen.
Weg met het grootkapitalisme !!!
Weg met het amerikaans imperialisme !!!

Leve het Europees imperialisme!!! :roll:

Snowball
11 oktober 2003, 12:12
Europa moet 1 groot blok vormen tegen Amerika.
Samen sterk. Slippendragers lijk spanje, Engeland en Polen moeten sancties krijgen. Europa moet een grote economische, militaire burcht worden waar de VS niet meer mee kan sollen.
Weg met het grootkapitalisme !!!
Weg met het amerikaans imperialisme !!!

Leve het Europees imperialisme!!! :roll:

tja, daar los je inderdaad niets mee op. integendeel...
een nieuwe wapenwedloop als gevolg, en het resultaat is dat de rollen gewoon omgewisseld zijn (in Juju's droomscenario althans), en waarschijnlijk zal dit alles gepaard gaan met verdere sociale afbraak (een leger kost geld hé), verder is het logisch dat het leger ook ingezet zal worden om belangen van de europese heersende klasse in t buitenland te gaan verdedigen.

De vijand is niet de V.S. op zich, wel diegenen die (in Europa, de V.S. en andere landen) aan de touwtjes trekken en hun machtspelletjes tegen elkaar aan het spelen zijn (een combinatie van Risk en Monopolie).

Antoon
11 oktober 2003, 15:07
Europa moet 1 groot blok vormen tegen Amerika.
Samen sterk. Slippendragers lijk spanje, Engeland en Polen moeten sancties krijgen.

:lol: :lol: :lol:

Wacht even, als ik he goed begrepen heb, de landen die beslist hebben om akkoord te gaan met de Amerikanen moeten sancties krijgen?

Dus : Italië, Spanje, Polen, Verenigd Koninkrijk, Nederland, ... die moeten allemaal sancties krijgen omdat ze een beleid volgen die niet strookt met ... Louis Michel ?

:lol: :lol: :lol:

Vlaanderen_onafhankelijk
11 oktober 2003, 15:42
:lol: :lol: :lol:

Wacht even, als ik he goed begrepen heb, de landen die beslist hebben om akkoord te gaan met de Amerikanen moeten sancties krijgen?

Dus : Italië, Spanje, Polen, Verenigd Koninkrijk, Nederland, ... die moeten allemaal sancties krijgen omdat ze een beleid volgen die niet strookt met ... Louis Michel ?

:lol: :lol: :lol:
Dat kan je ook omdraaien, met als laatste naam George Bush... Even belachelijk.

Niemand moet sancties krijgen. Het wordt echter wel tijd dat het westers bondgenootschap rond de tafel gaat zitten. Het wordt tijd dat zowel de ene partij als de andere met wederzijds respect en door naar elkaar te luisteren tot compromissen komen.

Het kan niet dat de VS zomaar landen gaat straffen omdat zij er een andere mening op nahielden of omdat ze commentaar hadden op hun beleid, hiermee kweek je enkel meer anti-Amerikanisme en dat is nergens goed voor.
België; Frankrijk en co moeten in de toekomst echter hun woorden en daden wikken en wegen zodat men over de plas niet wantrouwig komt te staan en met een hoop frustraties opgezadeld raakt.

De Belgische houding in deze kwestie was dom. Als klein land moet België geen grote mond opzetten en zeker niet tegen de grootste afnemer... Had men gewoon geprotesteerd tegen de Amerikaanse beslissingen en zijn bedenkingen geuit, dan was alles in orde, maar niet gaan dreigen met een vetostelling tegen de meerderheid van de NAVO in. Dat hele vetogedoe mogen ze ook gerust afschaffen. Gewoon de democratie zijn werk laten doen: meer stemmen pro dan contra, dan wordt het pro en vice versa. Dat geldt voor de NAVO en voor de VN...

pistoléke
11 oktober 2003, 16:28
Seg mannekes da is toch logisch da da gebeurd'allé wat moet een klein landje zoals Belgie nu met die genocidewet,we hebben hier in Belgie nog al wat macht hé amai 8) ,goe zot geworden ja om nog maar te zwijgen over de kwestie Irak.
En als er dan een bedrijf in moeilijkheden zit (amerikaans) wat gaat er dan gebeuren denkte :!: Dan komen politieke redenen mee naar boven dat is toch maar puur normaal.
Trouwens zo zou iedereen zijn familie en vrienden gaan voor,als ge dan zou zeggen mijn vijanden gaan voor...DO YOU GET THE POINT... :!:

Patriot!
11 oktober 2003, 18:23
Nonsens! Alsof die bedrijven hun economische belangen zullen laten afhangen van wat een klein land als België zegt :roll:

Voor de rest:


BELGIË ONAFHANKELIJK, NU!!

WEG MET DE AMERIKAANSE BEZETTING!!

pistoléke
11 oktober 2003, 18:56
het is idd niet enkel door wat Belgie zegd,er komen ook nog een paar andere faktoren bij oa loonkost en de gemakelijke sociale wetgeving hier in Belgie :!:,en wat wil je dan anders,en dan idd nog wa gezever van die genocidewet erbij en t boeltje zit in gang hé :!:
Ons landje is "te klein" om zich met bepaalde dingen te gaan bemoeien :!:

nb: als ge uzelf als patriot gedraagd dan doet ge dat ook en het is het meest logische en voor de hand liggende feit dan ook,en we weten allemaal dat "De Amerikaan" een hele grote patrioot is (zie maar bvb naar sommige films hoe sjovinistisch ze zijn)

TomB
11 oktober 2003, 19:42
Nonsens! Alsof die bedrijven hun economische belangen zullen laten afhangen van wat een klein land als België zegt :roll:

Voor de rest:


BELGIË ONAFHANKELIJK, NU!!

WEG MET DE AMERIKAANSE BEZETTING!!

De ware aard van de BUB komt nog eens bovendrijven. Meer nationalistisch als het Vlaams Blok, maar dan met Belgie ipv Vlaanderen.

Ik zeg neen bedankt aan uw fascisme.

Patriot!
11 oktober 2003, 20:18
Nonsens! Alsof die bedrijven hun economische belangen zullen laten afhangen van wat een klein land als België zegt :roll:

Voor de rest:


BELGIË ONAFHANKELIJK, NU!!

WEG MET DE AMERIKAANSE BEZETTING!!

De ware aard van de BUB komt nog eens bovendrijven. Meer nationalistisch als het Vlaams Blok, maar dan met Belgie ipv Vlaanderen.

Ik zeg neen bedankt aan uw fascisme.

Gij moogt mij eens uitleggen hoe gij dat fascisme ziet.

Ik kan u enkel zeggen dat bv de LSP en de PVDA dezelfde slogan hanteren, zijn dat ook fascisten?! :lol: :lol: :lol: :lol:

Kotsmos
11 oktober 2003, 21:36
België draagt er nu de gevolgen van. Al is de politiek meestal geen hoofdargument in economische zaken, het weegt zeker door bij beslissingen.



En moeten Belgische politici zich nu schuldig voelen voor het kinderachtige pseudo-patriotische gedoe van Amerikaanse multinationals? Is er enige geldige reden voor Ford om de Genocidewet te laten meespelen in haar beslissing om banen te schrappen in Genk? Dacht het niet.

Juju_La_Terreure
11 oktober 2003, 22:49
Europa moet een grote economische, militaire burcht .................
Weg met het grootkapitalisme !!!


:?
:?:

Met het grootkapitalisme bedoel ik de internationale grote multinationals die overal zitten. ik heb het over protectionisme.
Das anders.

Juju_La_Terreure
11 oktober 2003, 22:52
Europa moet 1 groot blok vormen tegen Amerika.
Samen sterk. Slippendragers lijk spanje, Engeland en Polen moeten sancties krijgen. Europa moet een grote economische, militaire burcht worden waar de VS niet meer mee kan sollen.
Weg met het grootkapitalisme !!!
Weg met het amerikaans imperialisme !!!

Leve het Europees imperialisme!!! :roll:

Ik heb nooit gezegd dat het de bedoeling is om andere culturen te verdringen in hun eigen omgeving. kheb nooit gezegd dat we ongeprovoceerde oorlogen moeten voeren met andere landen, omwille van geld.

Juju_La_Terreure
11 oktober 2003, 22:55
Europa moet 1 groot blok vormen tegen Amerika.
Samen sterk. Slippendragers lijk spanje, Engeland en Polen moeten sancties krijgen.

:lol: :lol: :lol:

Wacht even, als ik he goed begrepen heb, de landen die beslist hebben om akkoord te gaan met de Amerikanen moeten sancties krijgen?

Dus : Italië, Spanje, Polen, Verenigd Koninkrijk, Nederland, ... die moeten allemaal sancties krijgen omdat ze een beleid volgen die niet strookt met ... Louis Michel ?

:lol: :lol: :lol:

Waarom niet. De Europese bevolking was met een meerderheid tegen de aanval op Irak. Europa en de Navo waren tegenstander. Als europese landen dan meeheulen met een land dat op een ongeoorloofde manier een ander land aanvalt moeten deze sancties krijgen.

Engeland, Denemarken en noorwegen moeten trouwens ook verplicht worden tot toetreding tot de Euro, al dan niet vrijwillig, anders sancties.

Juju_La_Terreure
11 oktober 2003, 22:58
:lol: :lol: :lol:

Wacht even, als ik he goed begrepen heb, de landen die beslist hebben om akkoord te gaan met de Amerikanen moeten sancties krijgen?

Dus : Italië, Spanje, Polen, Verenigd Koninkrijk, Nederland, ... die moeten allemaal sancties krijgen omdat ze een beleid volgen die niet strookt met ... Louis Michel ?

:lol: :lol: :lol:
Dat kan je ook omdraaien, met als laatste naam George Bush... Even belachelijk.

Niemand moet sancties krijgen. Het wordt echter wel tijd dat het westers bondgenootschap rond de tafel gaat zitten. Het wordt tijd dat zowel de ene partij als de andere met wederzijds respect en door naar elkaar te luisteren tot compromissen komen.

Het kan niet dat de VS zomaar landen gaat straffen omdat zij er een andere mening op nahielden of omdat ze commentaar hadden op hun beleid, hiermee kweek je enkel meer anti-Amerikanisme en dat is nergens goed voor.
België; Frankrijk en co moeten in de toekomst echter hun woorden en daden wikken en wegen zodat men over de plas niet wantrouwig komt te staan en met een hoop frustraties opgezadeld raakt.

De Belgische houding in deze kwestie was dom. Als klein land moet België geen grote mond opzetten en zeker niet tegen de grootste afnemer... Had men gewoon geprotesteerd tegen de Amerikaanse beslissingen en zijn bedenkingen geuit, dan was alles in orde, maar niet gaan dreigen met een vetostelling tegen de meerderheid van de NAVO in. Dat hele vetogedoe mogen ze ook gerust afschaffen. Gewoon de democratie zijn werk laten doen: meer stemmen pro dan contra, dan wordt het pro en vice versa. Dat geldt voor de NAVO en voor de VN...

Het zou heel mooi zijn, maar de VS heeft al meermaals bewezen dat ze zich niet houden aan de NAVO en aan de VN. Dat is het grote probleem met de VS ze houden zich enkel aan navo en vn als het hen goed uitkomt.
Ze erkennen trouwens ook het internationaal gerechtshof van den haag niet.

Descartes Jr
12 oktober 2003, 08:43
Best mogelijk dat Umicore een US-klant verliest. Die dan nog komt vertellen dat het om politieke reden gaat. Ik denk dat het meer om een excuus gaat en dat de ware reden elders ligt. Misschien was Unicore gewoon te duur geworden (duurdere Euro) en lag het makkelijker om dat contract te verbreken door zulk extern voorwendsel.

Aan de andere kant werden in het afgelopen jaar méér US-contracten binnengehaald dan ooit tevoren. Als ik ten minste onze premier mag geloven. Maar ik las nog geen tegenstrijdige reactie in onze kranten. Dus blijkbaar klopt het.

Als Europa een echte economische eenheid geworden zal zijn, met aan de grondslag de principes die Vivant en zijn internationale zusterbewegingen voorstaan, dan hoeven hier geen FORD's of LEVIS' meer te sluiten. Dan is er reden te over om hier veel intenser te investeren.

Bluelagune
13 oktober 2003, 20:42
Nonsens! Alsof die bedrijven hun economische belangen zullen laten afhangen van wat een klein land als België zegt :roll:

Voor de rest:


BELGIË ONAFHANKELIJK, NU!!

WEG MET DE AMERIKAANSE BEZETTING!!

De ware aard van de BUB komt nog eens bovendrijven. Meer nationalistisch als het Vlaams Blok, maar dan met Belgie ipv Vlaanderen.

Ik zeg neen bedankt aan uw fascisme.

Gij moogt mij eens uitleggen hoe gij dat fascisme ziet.

Ik kan u enkel zeggen dat bv de LSP en de PVDA dezelfde slogan hanteren, zijn dat ook fascisten?! :lol: :lol: :lol: :lol:


Inderdaad Rode fascisten Patriot. Leve de V.S...Europa Barst!!!! :lol:

Antoon
13 oktober 2003, 21:34
Nonsens! Alsof die bedrijven hun economische belangen zullen laten afhangen van wat een klein land als België zegt :roll:

Voor de rest:


BELGIË ONAFHANKELIJK, NU!!

WEG MET DE AMERIKAANSE BEZETTING!!

De ware aard van de BUB komt nog eens bovendrijven. Meer nationalistisch als het Vlaams Blok, maar dan met Belgie ipv Vlaanderen.

Ik zeg neen bedankt aan uw fascisme.

Gij moogt mij eens uitleggen hoe gij dat fascisme ziet.

Ik kan u enkel zeggen dat bv de LSP en de PVDA dezelfde slogan hanteren, zijn dat ook fascisten?! :lol: :lol: :lol: :lol:


Inderdaad Rode fascisten Patriot. Leve de V.S...Europa Barst!!!! :lol:

:lol: :lol: :lol:

Wat is dat voor onzin "belgië onafhankelijk nu". :roll:

België (of eerder franstalig België) mag blij zijn dat het rijke Vlaanderen nog niet is afgescheurd. De parasieten.

Patriot!
15 oktober 2003, 15:45
Nonsens! Alsof die bedrijven hun economische belangen zullen laten afhangen van wat een klein land als België zegt :roll:

Voor de rest:


BELGIË ONAFHANKELIJK, NU!!

WEG MET DE AMERIKAANSE BEZETTING!!

De ware aard van de BUB komt nog eens bovendrijven. Meer nationalistisch als het Vlaams Blok, maar dan met Belgie ipv Vlaanderen.

Ik zeg neen bedankt aan uw fascisme.

Gij moogt mij eens uitleggen hoe gij dat fascisme ziet.

Ik kan u enkel zeggen dat bv de LSP en de PVDA dezelfde slogan hanteren, zijn dat ook fascisten?! :lol: :lol: :lol: :lol:


Inderdaad Rode fascisten Patriot. Leve de V.S...Europa Barst!!!! :lol:

Inderdaad rode fascisten. Leve Europa, leve België, leve Amerika (maar NIET als kolonisator van Europa!)

Pelgrim
15 oktober 2003, 16:05
Men is hier weer héél origineel in het bedenken van politieke slogans.

Bluelagune
15 oktober 2003, 17:09
Europa moet 1 groot blok vormen tegen Amerika.
Samen sterk. Slippendragers lijk spanje, Engeland en Polen moeten sancties krijgen. Europa moet een grote economische, militaire burcht worden waar de VS niet meer mee kan sollen.
Weg met het grootkapitalisme !!!
Weg met het amerikaans imperialisme !!!


T'is wééral ne Limburger die met zulke onzin komt aandraven. Blijkbaar niets geleerd van Ford Genk dat ge hier nogaltijd van die extreem-linkse anti-amerikaanse wartaal zit te uit te kramen. Achterlijke domme jongen :roll:

Juju_La_Terreure
15 oktober 2003, 18:39
Europa moet 1 groot blok vormen tegen Amerika.
Samen sterk. Slippendragers lijk spanje, Engeland en Polen moeten sancties krijgen. Europa moet een grote economische, militaire burcht worden waar de VS niet meer mee kan sollen.
Weg met het grootkapitalisme !!!
Weg met het amerikaans imperialisme !!!


T'is wééral ne Limburger die met zulke onzin komt aandraven. Blijkbaar niets geleerd van Ford Genk dat ge hier nogaltijd van die extreem-linkse anti-amerikaanse wartaal zit te uit te kramen. Achterlijke domme jongen :roll:

Ford Genk is voornamelijk omdat Ford Genk auto's produceert die te duur zijn en waarvoor geen markt is. Tevens zijn de vakbonden ook nooit toegevend geweest tov voorstellen van de directie. Neem daarbij de hoge loonkosten in België, dan is een doemscenario nooit ver af.

Patriot!
15 oktober 2003, 19:08
Achterlijke domme jongen :roll:

Hé, GIJ zijt hier de flamingant é :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Antoon
15 oktober 2003, 20:07
Achterlijke domme jongen :roll:

Hé, GIJ zijt hier de flamingant é :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

En jij den amoureux de la Belgique et de son roi. Hij heeft dus niet echt ongelijk. 8)

Bruno
16 oktober 2003, 22:24
Ik persoonlijk vond de houding van Michel eerder moedig,maar ondoordacht, want het was natuurlijk een overbodige wet, gezien er al een Internationaal Strafhof bestaat!
Maar Amerika erkend dit niet. Waarom zijn die Amerikanen zo bang van een hof dat oorlogsmisdadigers zou bestraffen die in eigen land niet worden gestraft? Denken zij nu echt dat eender welke 'klacht' automatisch leidt tot een effectieve veroordeling? Zelf hebben ze op dat gebied trouwens een véél drastischer wet, nl het ontvoeren en zelfs doden van buitenlanders, al dan niet staatshoofd.

Amerika praat altijd wel over 'samenwerking' maar de praktijk leert ons anders. Te pas en te onpas gebruiken ze het IMF of de WTO ten hunne bate. Dat kan je ze ook niet kwalijk nemen, regels zijn er om nageleefd te worden nietwaar? Maar met de protectionistische maatregels in de staalsector lapten ze die regels flagrant aan hun laars! De énige reden dat Amerika nog in de NAVO zetelt is het blokkeren van de werking ervan door middel van veto na veto na veto.

Kyoto, Guantanamo Beach, de lijst gaat maar door...maar wee het gebeente van het land dat niet slaafs volgt waar Big Brother wil leiden!
Als België heel even een kiezel in de molochse schoen was: chapeau! Ik volg niet in die redenering van België heeft afgedaan voor de VS dus België kan het schudden! Daar zorgt net de hebzucht van het kapitalisme zelf voor: in Europa valt geld te verdienen, is het niet voor de VS, dan wel voor China en andere aziatische landen. Maar zoals gewoonlijk zijn er zij die panikeren, en de schuld bij Louis Michel leggen.

Conclusie: al is Louis Michel niet mijn favoriet politicus vond ik zijn houding moediger den menig ander minister BZ binnen Europa. Waren jullie dan allemaal pro invasie Irak? Volgens mij waren er genoeg Belgen contra om de houding van Michel te kunnen zien als een adequate vertolking van wat de Belg wou. Vooral als je weet dat een meerderheid van de Britten tégen was, en Blair toch de go-ahead gaf!

Seba
16 oktober 2003, 22:37
Waren jullie dan allemaal pro invasie Irak? Volgens mij waren er genoeg Belgen contra om de houding van Michel te kunnen zien als een adequate vertolking van wat de Belg wou. Vooral als je weet dat een meerderheid van de Britten tégen was, en Blair toch de go-ahead gaf!


Maak maar voor jezelf uit wat het minst populistisch en hypocriet is zou ik zo zeggen.

grafgraverke
16 oktober 2003, 22:38
imo was het allemaal zever in pakskes.

Michel scoorde bij de vredesbeweging (ff toch, en dan exporteerde hij 'Belgian finest' naar Nepal) :roll:

België was toch te vitaal voor de Amerikanen om te verliezen, dus dacht hij z'n 'politieke moed' is te tonen.

Nadat de hoge heren in Washington even hun keel dreigend hadden geschraapt was er niet veel meer over van zijn politieke bravoure. Al dat het bereikt heeft is dat DHL de Patriots verzond doorheen Belgie ipv de Belgische Post :?

Of dit nu geleid heeft tot banenverlies kan ik niet inschatten, hoewel er in America ook 'libs' zijn die liever met een land handelen als het niet al te slaafs volgt in de oorlogslogica.

België kon niet dreigen met een Veto stelling, aangezien het geen vetorecht heeft, dus degene die dit geopperd heeft kan beter z'n research nog is overdoen