PDA

View Full Version : Orthodoxe joden mogen niet naar stembus


duveltje382
3 oktober 2006, 16:43
03/10 Orthodoxe joden mogen niet naar stembus Meer dan 3.000 orthodoxe joden zullen zondag bij de gemeenteraadsverkiezingen per volmacht stemmen. Zelf stemmen mag niet vanwege het Loofhuttenfeest. Van 6 oktober tot 14 oktober wordt het joodse Loofhuttenfeest gevierd. Orthodoxe joden mogen tijdens die periode van vrijdagavond tot zondagavond niet schrijven, geen elektriciteit gebruiken en kunnen dus ook niet gaan stemmen. In februari zei Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Marino Keulen (VLD) dat de orthodoxe joden tijdens de gemeenteraadsverkiezingen per volmacht konden stemmen. Toch is de joodse gemeenschap niet helemaal tevreden met de volmachtregeling. In eerste instantie wou ze gaan stemmen op 6 oktober. "Maar dat was uiteindelijk te moeilijk", zegt Diane Keyser, secretaris-generaal van het Forum van Joodse Organisaties. "We zijn er heel lang mee bezig geweest, maar we hebben de indruk dat de politieke wil ontbreekt. Men heeft altijd gezegd dat het systeem van de volmachten moet volstaan." Overigens blijken er ook in de stemkantoren rond de Lamorinièrestraat problemen te zijn om bijzitters te vinden wegens het Loofhuttenfeest Bron/GVA Verdraagzaamheid hé *kuuuuuuuuuuuug* Ik zou zeggen elke Belg gelijk voor de wet

Heftruck
3 oktober 2006, 17:02
Dat is hier al eens gepost geweest...

Je kan inderdaad argumenteren "iedere Belg gelijk", maar ik ben gene moeilijke mens op dat vlak. Wie wordt daar nu slecht van als we die datum een weekje verzetten. No problemo toch?

duveltje382
3 oktober 2006, 17:09
Dat is hier al eens gepost geweest...

Je kan inderdaad argumenteren "iedere Belg gelijk", maar ik ben gene moeilijke mens op dat vlak. Wie wordt daar nu slecht van als we die datum een weekje verzetten. No problemo toch?

Zouden ze het voor mij verzetten?
Dit zou niet mogen vind ik zelf,als ge weet de ze oudjes die moeilijk te been zijn wel verplichten dan moet dat ook maar voor de orthodoxe joden

spherelike
3 oktober 2006, 17:13
Joden zijn de vriendjes van het VB, dus geen probleem, die mogen uitzonderingen vragen, geen kritiek daarop.

wacht maar tot het einde vanhet jaar, dan valt het offerfeest samen met onze eindejaarsfeesten.
Dat zal wel meer topics opleveren over uitzonderingen.

Lincoln
3 oktober 2006, 17:14
Leuk hé, niet gaan stemmen,.http://smilies.sofrayt.com/^/aiw/biggrin.gif

Griffin
3 oktober 2006, 17:15
Dat is dan brute pech. Ze stemmen overigens wel. Per volmacht. Onzintitel dus.

Lincoln
3 oktober 2006, 17:18
Dat is hier al eens gepost geweest...

Je kan inderdaad argumenteren "iedere Belg gelijk", maar ik ben gene moeilijke mens op dat vlak. Wie wordt daar nu slecht van als we die datum een weekje verzetten. No problemo toch?Waar kan ik da vinden, ik zou graag de reacties willen lezen,.;-)

Bazilfunk
3 oktober 2006, 17:22
Goed dat ik het weet. Ik zal maar niet te vroeg naar het stemkantoor gaan want anders kan ik nog gaan bijzitten. Maar 't zal wel een pakske sneller gaan voor mij als de orthodoxe niet mogenn gaan stemmen.

duveltje382
3 oktober 2006, 17:36
Dat is dan brute pech. Ze stemmen overigens wel. Per volmacht. Onzintitel dus.

Zo stond het nogtans in de krant(titel)
Maar per volmacht stemmen als je niet ziek ziek bent of in het buitenland zit kan niet

Griffin
3 oktober 2006, 17:40
Zo stond het nogtans in de krant(titel)
Maar per volmacht stemmen als je niet ziek ziek bent of in het buitenland zit kan niet

Het kan wel als je een goeie reden hebt. Ik kan me voorstellen dat men aanvaard dat je geloofsovertuiging een goeie reden is. Al moet ik dan natuurlijk wel opmerken dat er straks tientallen gelovigen zullen opduiken die hun eigen religie aanhangen: "ik mag niet stemmen van God want dan ga ik naar de hel, en bijzitten kan ik ook niet!"

benarty
3 oktober 2006, 17:46
Ik zal al die volmachten wel aanvaarden en allemaal op de VB lijst zetten LOL
Bah, van een mug een olifant maken noemen ze dat.

duveltje382
3 oktober 2006, 17:50
Het kan wel als je een goeie reden hebt. Ik kan me voorstellen dat men aanvaard dat je geloofsovertuiging een goeie reden is. Al moet ik dan natuurlijk wel opmerken dat er straks tientallen gelovigen zullen opduiken die hun eigen religie aanhangen: "ik mag niet stemmen van God want dan ga ik naar de hel, en bijzitten kan ik ook niet!"

Het kan mss.stom lijken dat ik het hier zo zeg maar dan moeten ze de hoofdoeken van de bijzitters ook maar toe laten
In de naam van je geloof of overtuiging kan het dan?

CutTheCrap
3 oktober 2006, 20:09
Het kan wel als je een goeie reden hebt. Ik kan me voorstellen dat men aanvaard dat je geloofsovertuiging een goeie reden is. Al moet ik dan natuurlijk wel opmerken dat er straks tientallen gelovigen zullen opduiken die hun eigen religie aanhangen: "ik mag niet stemmen van God want dan ga ik naar de hel, en bijzitten kan ik ook niet!"

Onnozel een geloofsovertuiging is geen reden om iets niet te moeten doen, het is enkel een bewijs van debiliteit en dat zou misschien wel een goede reden zijn om ze niet te laten stemmen.
Verder is het goed dat daar geen rekening mee gehouden wordt, nu zondag zijn het de joden die verhindert zijn, als ze het zouden verplaatsen to later, dan zouden het de moslims zijn die het einde van de rammendan met Brussels vuurwerk moeten vieren, later zouden het de katholieken zijn in de advent of zoiets en dat ze hun bakske met stro voor het kinneke jezus moeten vullen.

Esperanza
4 oktober 2006, 05:23
De zoveelste nederlaag voor de seculiere maatschappij. Burgerlijke wetten die zich plooien naar dubieuze religieuze regeltjes, in plaats van omgekeerd.

Triestig.

Lodi
4 oktober 2006, 06:02
De zoveelste nederlaag voor de seculiere maatschappij. Burgerlijke wetten die zich plooien naar dubieuze religieuze regeltjes, in plaats van omgekeerd.

Triestig.Ik vind ook dat er met de religie geen rekening zou mogen gehouden worden. Iedereen gelijk voor de wet.

groen rechts
4 oktober 2006, 09:42
wel geestig dat een aantal eerder linkse forumbezoekers toch de moed vinden om te zeggen dat de joodse gemeenschap zich moet aanpassen aka INTEGREREN

in elk geval, ze moeten zich maar plooien naar de wet , of vertrekken uit dit land...

anderzijds, als ze op een, andere dag mochten stemmen... kunnen we eindelijk eens zien op wie die mensen stemmen...

op hun volksgenoten? op het vb(de nazis boehoe)?
het ware interessant geweest

Esperanza
4 oktober 2006, 11:38
wel geestig dat een aantal eerder linkse forumbezoekers toch de moed vinden om te zeggen dat de joodse gemeenschap zich moet aanpassen aka INTEGREREN Vervang het vetgedrukte door "eender welke religieuze gemeenschap" en we zijn er. Kwestie van consequent te blijven. Vele forummers alhier zijn heel kieskeurig en beperken hun aanvallen tot één welbepaalde religie (alom gekend over welke religie ik het hier heb...), maar wensen terzelfdertijd geen onvertogen woord te horen over hun eigen religie.

Wat dat aanpassen of opkrassen van jou betreft, wie weigert te gaan stemmen omwille van religieuze redenen moet dan maar de boete betalen die voorzien is, in plaats van toegevingen te krijgen om te stemmen per volmacht. Niets minder, maar ook niet meer.

solo
4 oktober 2006, 12:30
het idee dat ze anderen laten stemmen per volmacht is compleet uit de lucht gegrepen.
een chasidim mag namelijk tijdens zijn shabbat geen andere voor zich laten werken (stemmen wordt gezien als werk)
de rabbijnen hebben tevens beslist dat iedereen zijn boete maar netjes moet betalen.
ze gaan dus allemaal niet stemmen

solo
4 oktober 2006, 12:38
wel geestig dat een aantal eerder linkse forumbezoekers toch de moed vinden om te zeggen dat de joodse gemeenschap zich moet aanpassen aka INTEGREREN

in elk geval, ze moeten zich maar plooien naar de wet , of vertrekken uit dit land...

anderzijds, als ze op een, andere dag mochten stemmen... kunnen we eindelijk eens zien op wie die mensen stemmen...

op hun volksgenoten? op het vb(de nazis boehoe)?
het ware interessant geweest

integratie wordt door de streng! orthodoxe joden gezien als assimilatie (het stilletjes opgaan in een andere gemeenschap) dit willen ze pertinent NIET en zullen dit ook nooit doen. ze hebben hun eigen scholen , winkels en onderwijs , het is een utopie te denken dat dit ooit gebeurt.
kinderen leren bv in school aan de hand van tekeningen dat vlaamse kindjes helemaal fout zijn (groot kruis over het vlaamse kindje) we zijn onrein en dus te mijden. let wel dit is alleen bij de zeer orthodoxe groepen (satmar bv) gelieve niet alle joden over dezelfde kam te scheren

Heftruck
4 oktober 2006, 12:56
Waarom doen jullie daar allemaal toch zo moeilijk over? Verzuurd omdat je moet gaan stemmen? Waar zijn de grote heiligen die oproepen tot verdraagzaamheid plots heen? Of telt dat hier niet mee?

Ik heb er echt geen probleem mee om 't een weekje te verzetten ofzo.

groen rechts
4 oktober 2006, 12:58
Vervang het vetgedrukte door "eender welke religieuze gemeenschap" en we zijn er. Kwestie van consequent te blijven. Vele forummers alhier zijn heel kieskeurig en beperken hun aanvallen tot één welbepaalde religie (alom gekend over welke religie ik het hier heb...), maar wensen terzelfdertijd geen onvertogen woord te horen over hun eigen religie.

Wat dat aanpassen of opkrassen van jou betreft, wie weigert te gaan stemmen omwille van religieuze redenen moet dan maar de boete betalen die voorzien is, in plaats van toegevingen te krijgen om te stemmen per volmacht. Niets minder, maar ook niet meer.

ik beperk mij niet tot één religie, en ook niet tot één immigrantengroep
mijn engagement tov Vlaanderen en het immigratieprobleem reikt verder dan klagen over 'kutmarokaantjes'

fuke
4 oktober 2006, 18:20
Wat een gezaag over die volmachten,ze stemmen toch.Kan me moeilijk voorstellen dat ze blanco stemmen per volmacht.Verder is dit soort van vast houden aan hun geloof nog zo fout niet.Ze weten waar ze voor staan. Heb zo mijn twijfels of dat van elke kiezer kan gezegd worden

fuke
4 oktober 2006, 18:22
en waarom staat er vreemdeling onder mijn nick ???

Lincoln
5 oktober 2006, 12:03
en waarom staat er vreemdeling onder mijn nick ???Omdat u een vreemdeling bent, muwaahahahaha :rofl:

spunk
5 oktober 2006, 12:17
mijn vriendin werkt in een ziekenhuis operatie kwartier, blijkbaar mogen joden zich ook niet wassen....yuck

Raf C
5 oktober 2006, 12:45
Ik vind iedere godsdienst een vorm van aanstellerij.
Maar er zijn gradaties...

Niet op knopkes drukken, dees nie eten, da nie eten... pfff!

GENEN ALCOHOL DRINKEN. wa nog allemaal? WIE ZEGT DA???

Griffin
5 oktober 2006, 12:46
mijn vriendin werkt in een ziekenhuis operatie kwartier, blijkbaar mogen joden zich ook niet wassen....yuck

Ik neem aan dat ze zich alleen onder specifieke voorzorgsmaatregelen mogen wassen? En dat het ziekenhuis niet kan garanderen dat de zeep koosjer is?

Jantje
5 oktober 2006, 12:47
Het is toch heel normaal en beleeft om voor deze mensen een uitzondering te maken die voor hen aanvaarbaar is.
Als zij morgen uit Antwerpen verdwijnen met hun diamantjes en hun geld, dan is Antwerpen fait.
Dus laat deze mensen gerust en geef ze af en toe hun zin eens.


Als de Joodse gemeenschap niest staat de voltallige belgische politieke wereld klaar om hun neus te kuisen.

spunk
5 oktober 2006, 12:48
Ik neem aan dat ze zich alleen onder specifieke voorzorgsmaatregelen mogen wassen? En dat het ziekenhuis niet kan garanderen dat de zeep koosjer is?
was jij jezelf niet vooraleer je op controle gaat bij de dokter of voor een operatie ff binnen moet in de dagkliniek?

spunk
5 oktober 2006, 12:49
Het is toch heel normaal en beleeft om voor deze mensen een uitzondering te maken die voor hen aanvaarbaar is.
Als zij morgen uit Antwerpen verdwijnen met hun diamantjes en hun geld, dan is Antwerpen fait.
Dus laat deze mensen gerust en geef ze af en toe hun zin eens.


Als de Joodse gemeenschap niest staat de voltallige belgische politieke wereld klaar om hun neus te kuisen.

het probleempje is ; deze groep mensen integreert zich totaal niet, hebben ze nog nergens gedaan in de laatste 2000 jaar+ (ze zijn dan ook al overal buiten gevlogen na een tijdje)

Griffin
5 oktober 2006, 12:52
was jij jezelf niet vooraleer je op controle gaat bij de dokter of voor een operatie ff binnen moet in de dagkliniek?

Ah, je bedoelt dat ze stinkend vuil binnenkomen?

Jantje
5 oktober 2006, 12:52
het probleempje is ; deze groep mensen integreert zich totaal niet, hebben ze nog nergens gedaan in de laatste 2000 jaar+ (ze zijn dan ook al overal buiten gevlogen na een tijdje)

Maar ze hebben steeds heel veel geld bij waar ze de economie van de plaatsen waar ze neerstrijken mee opwaarderen.

Zelfs het VB zegt niets slechts over hen

Lincoln
5 oktober 2006, 12:53
het probleempje is ; deze groep mensen integreert zich totaal niet, hebben ze nog nergens gedaan in de laatste 2000 jaar+ (ze zijn dan ook al overal buiten gevlogen na een tijdje)How,how,how, niet te snel afdwalen hé, iedereen heeft het recht voor een eigen identiteit !!!

spunk
5 oktober 2006, 12:55
How,how,how, niet te snel afdwalen hé, iedereen heeft het recht voor een eigen identiteit !!!

kun je geen identiteit bewaren EN integreren?

Lincoln
5 oktober 2006, 12:58
Maar ze hebben steeds heel veel geld bij waar ze de economie van de plaatsen waar ze neerstrijken mee opwaarderen.

Zelfs het VB zegt niets slechts over henDat toont aan dat het VeeBee gewoon dikke vette politieke oppotunisten zijn, assimilatie een integratie zijn maar terminologische politieke sluiperij binnen de media en de politiek,.

Lincoln
5 oktober 2006, 12:59
kun je geen identiteit bewaren EN integreren?Als de integratie de interpretatie bevat om te assimileren dan is mijn antwoord aan de integratie een grote NO.

spunk
5 oktober 2006, 13:02
Als de integratie de interpretatie bevat om te assimileren dan is mijn antwoord aan de integratie een grote NO.

hmm volgens mij is het wel degelijk mogelijk te assimileren en eigen identiteit te bewaren, je moet natuurlijk wat wijn in je water doen of omgekeerd ;)

Jantje
5 oktober 2006, 13:08
hmm volgens mij is het wel degelijk mogelijk te assimileren en eigen identiteit te bewaren, je moet natuurlijk wat wijn in je water doen of omgekeerd ;)Of veel geld in het staatszakje steken.

En dat is nu net het grote verschil met de Joodse bevolkingsgroep en alle andere hier. Zij brengen veel geld op voor de gemeenschap en de andere kosten veel geld aan de gemeenschap.

spunk
5 oktober 2006, 13:10
Of veel geld in het staatszakje steken.

En dat is nu net het grote verschil met de Joodse bevolkingsgroep en alle andere hier. Zij brengen veel geld op voor de gemeenschap en de andere kosten veel geld aan de gemeenschap.
en daarom doen ze wat ze willen, wat een leuk systeem hebben we toch :)

Jantje
5 oktober 2006, 13:12
en daarom doen ze wat ze willen, wat een leuk systeem hebben we toch :)Daarom dat er zelfs wetten worden aangepast naar hun normen.

Geld betekend immers macht.

spunk
5 oktober 2006, 13:14
het mooie idee en leuze dat iedereen gelijk is gaat/ging nooit op

een spijtige zaak, en wij als indivdue brokken toch nix in de pap, 1 maal om de zoveel jaar mogen we even de illusie hebben dat er democratie is en de staat voor ons werkt

Antoon
5 oktober 2006, 15:50
het mooie idee en leuze dat iedereen gelijk is gaat/ging nooit op

een spijtige zaak, en wij als indivdue brokken toch nix in de pap, 1 maal om de zoveel jaar mogen we even de illusie hebben dat er democratie is en de staat voor ons werkt

Inderdaad. Reeds jaren aan een stuk stemt telkens weer een groter aantal mensen op het Vlaams Belang, ondertussen al 1 miljoen Vlamingen, in Antwerpen tot 1 op 3, in bepaalde wijken zelfs een overgrote meerderheid. En toch wordt het Belang uitgesloten van alle beslissingen.

Piet Hein
5 oktober 2006, 15:51
Leuk hé, niet gaan stemmen,.http://smilies.sofrayt.com/^/aiw/biggrin.gif En de boete is nog veel leuker:-D :-D :-D

duveltje382
5 oktober 2006, 15:57
En de boete is nog veel leuker:-D :-D :-D En Belgiche wet die niet telt voor iedereen hé

duveltje382
5 oktober 2006, 15:58
En dan maar verdraagzaam zijn !!!

lombas
5 oktober 2006, 15:59
Sinds gisteren moet ik zeggen dat zulke joden niet orthodoxie aanhangen, maar orthopraxie.

Blijkbaar eh.

Lincoln
5 oktober 2006, 16:04
hmm volgens mij is het wel degelijk mogelijk te assimileren en eigen identiteit te bewaren, je moet natuurlijk wat wijn in je water doen of omgekeerd ;)Belgie is maar een stuk lapje grond, god weet waar we in de toekomst nog zullen emigreren/verhuizen,.

Lincoln
5 oktober 2006, 16:06
En de boete is nog veel leuker:-D :-D :-D500 euro ?? of hoeveel is die boete nu weer ??:-o

Antoon
5 oktober 2006, 16:13
500 euro ?? of hoeveel is die boete nu weer ??:-o

250