PDA

View Full Version : nolle versyp


Piet Hein
6 oktober 2006, 19:55
Afscheid van Nolle valt ontzettend zwaar"

vr 06/10/06 - Acteur Nolle Versyp is overleden op 70-jarige leeftijd. Versyp werd de laatste jaren erg bekend door zijn rol als dokter Dré in "Thuis". "Het afscheid valt ontzettend zwaar", zegt zijn broer en collega-acteur Oswald Versyp.

Nolle Versyp kreeg een grafische opleiding en studeerde moderne talen. Maar hij was toen ook al door de theatermicrobe gebeten.
Zijn eerste rol was die van een broer van Klein Duimpje. "Ik was toen elf en heel jaloers dat iemand anders Klein Duimpje mocht spelen", aldus Versyp. Acteren heeft hem nooit meer losgelaten.


http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/nieuws/details/061006nolleversyp/M_061006_NolleVersypM_v.jpg (foto VRT)



Pas op latere leeftijd - in 1975 - werd hij full-time beroepsacteur, zonder professionele opleiding.
Ruim veertig jaar was hij een vaste waarde in het Vlaamse theater. Al bijna even lang was de Gentse acteur met grote regelmaat op het tv-scherm te zien.
In 1959 was Nolle samen met zijn broer Oswald één van de stichters van het Gentse Theater Vertikaal waar hij bijna alle hoofdrollen voor zijn rekening nam.
Nolle Versyp stond ook op de planken bij de KNS, de Korre, Arca, Arena en het Raamtheater.
Van 1975 tot 1997 was hij verbonden aan het NTGent, als beroepsacteur.
In 1988 kreeg hij de Oscar de Gruyterprijs voor zijn interpretatie van "De Vrek" (Molière) en met zijn rol in "Sacco en Vanzetti" schitterde hij in een musical van het Ballet van Vlaanderen.



Nolle was ook een vaste waarde op de VRT

Nolle Versyp speelde rollen in VRT-reeksen als "Langs de kade", "Alfa Papa Tango", "Buiten de zone", "De bossen van Vlaanderen" en "Kongo" en in de speelfilms "Max" en "Ad fundum".


http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/nieuws/details/061006nolleversyp/M_061006_NolleVersyp2M_v.jpg (foto VRT)



Hij presenteerde tal van schooluitzendingen op VRT-radio en -televisie.
Van 1997 tot begin 2005 ging Nolle Versyp in "Thuis" door het leven als dokter Dré.
Begin vorig jaar moest de acteur stoppen met zijn rol in de soap om gezondheidsredenen.
"Mijn rol in "Thuis" was de mooiste fin de carrière die ik mij kon voorstellen", zei hij toen. Versyp nam afscheid van tv met veel pijn in het hart.


Janine Bischops: "Een fantastische collega"

Oswald Versyp zegt over zijn broer: "Ik buig het hoofd voor zoveel talent; als tekenaar, als acteur, als broer".


http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/nieuws/details/061006nolleversyp/M_061006_JanineBischopsM_v.jpg (foto VRT)



"Als je heel je jeugd, 23 jaar lang, samen hebt geslapen in een klein bed, ken je elkaar heel goed. We wisten dat Nolle heel ziek was, maar het afscheid valt ontzettend zwaar."
Janine Bischops (foto), die jarenlang met Nolle samenwerkte bij "Thuis", prijst Nolle als "een fantastische collega".
"Ik heb heel veel spijt dat ik hem door omstandigheden - zijn gezondheidsproblemen en mijn familiale situatie - niet meer gezien heb de laatste maanden".
"Ik betreur dat, want ik heb ontzettend graag met hem gespeeld. We waren jarenlang man en vrouw bij "Thuis". Ik heb heel veel van Nolle gehouden."
"Ik wil later herdacht worden als de zwijgzame eenzaat die in zijn loge boeken zit te vertalen", zei Nolle over zichzelf. Hij vertaalde "tot grote verbazing van zijn collega's" op die manier tientallen geschiedenisboeken.







Was een zeer goed acteur. Het beste dat hij mij is bijgebleven zijn rol als brandweer kolonel.

netslet
6 oktober 2006, 22:33
Wat mij vooral is bijgebleven is dat programma waar ie een kinderboek uit een draairek nam en daaruit begon te vertellen. Wat een fantastische vertelstem had die man toch. Weet iemand nog hoe dat programma heette?

Desiderius
6 oktober 2006, 23:36
@ Netslet

Toepasselijke titel: "De Draaimolen"
't Was nog in de tijd dat het leven nog eenvoudig mocht zijn.

Heftruck
7 oktober 2006, 00:17
Ah, da's dus die kerel van de Draaimolen... Respect.

Tantist
7 oktober 2006, 08:34
Nolle Versyp was overigens een Vlaams-nationalist...

Kim
7 oktober 2006, 12:39
Wat mij vooral is bijgebleven is dat programma waar ie een kinderboek uit een draairek nam en daaruit begon te vertellen. Wat een fantastische vertelstem had die man toch. Weet iemand nog hoe dat programma heette?

Ik keek daar vroeger ook altijd naar! De naam van het programma kan ik me echter niet meer herinneren... :-(

Kim
7 oktober 2006, 12:39
Nolle Versyp was overigens een Vlaams-nationalist...

Ja en?

Metternich
7 oktober 2006, 13:52
@ Netslet

Toepasselijke titel: "De Draaimolen"
't Was nog in de tijd dat het leven nog eenvoudig mocht zijn.Waar is den tijd :(

van Maerlant
21 oktober 2006, 12:52
Prachtige voorlees-stem had die man.

BigF
22 oktober 2006, 10:56
Nolle Versyp was overigens een Vlaams-nationalist...
Helaba, over de doden niks dan goeds he!
;-)