PDA

View Full Version : Frankrijk meent dat Brussel bij Vlaanderen hoort!


Lusjien Decoorne
25 oktober 2003, 16:36
Op het moment dat Vlaanderen onafhankelijk wordt, zal Frankrijk wellicht beslissen dat Brussel bij Vlaanderen behoort. De reden is dat Frankrijk niet wil dat de EU-hoofdstad zou verhuizen naar het oosten, omdat Frankrijk daar minder invloed heeft en Duitsland meer. Brussel blijft hoe dan ook in de Franse periferie liggen, maar een opname van Brussel bij Wallonië (Frankrijk) zou nooit door de Duitsers aanvaard worden.

Dit is de uitleg die komt van hoge Franse diplomaten die in België actief zijn. Mijn baas (een Vlaams-nationalist) heeft onlangs een gesprek met enkele van hen gehad, en de bovenstaande opvatting zou wijd verspreid zijn bij de Franse overheid aangaande de opdeling van België.

Knuppel
25 oktober 2003, 18:07
Tja, Jens. Ik geloof je natuurlijk maar al te graag maar jij kan natuurlijk zeggen wat je wil. Wij weten toch niet wie je baas is en met welke diplomaten hij gesproken heeft.

Indien het waar is wat je zegt zou ik toch maar heel voorzichtig zijn met die informatie en ze niet op een publiek forum gooien anders zou je je baas wel eens in grote moeilijkheden kunnen brengen.
Dit is tot nader order nog altijd het Belgiqske, hé? En daar horen ze niet graag de dingen die jouw baas lijkt te weten.

Zeno!
25 oktober 2003, 18:09
En jij denkt dat we je bericht nog gaan lezen met zo'n "onderschift"?? :P :wink: :P

__________________________________________________ _____
__________________________________________________ _____

Vlaamse Leeuw
25 oktober 2003, 20:11
Jens, het is zeer moeilijk om dit te geloven als je ons niet kan zeggen uit welke bron je dit hebt. U kan waarschijlijk de naam niet geven, maar zou u ons dan wel enkele tips kunnen geven, zodat wel een idee hebben wie het zou kunnen zijn.

Yann
26 oktober 2003, 00:44
Op het moment dat Vlaanderen onafhankelijk wordt, zal Frankrijk wellicht beslissen dat Brussel bij Vlaanderen behoort. De reden is dat Frankrijk niet wil dat de EU-hoofdstad zou verhuizen naar het oosten, omdat Frankrijk daar minder invloed heeft en Duitsland meer. Brussel blijft hoe dan ook in de Franse periferie liggen, maar een opname van Brussel bij Wallonië (Frankrijk) zou nooit door de Duitsers aanvaard worden.

Dit is de uitleg die komt van hoge Franse diplomaten die in België actief zijn. Mijn baas (een Vlaams-nationalist) heeft onlangs een gesprek met enkele van hen gehad, en de bovenstaande opvatting zou wijd verspreid zijn bij de Franse overheid aangaande de opdeling van België.

:?:

Ze beginnen al met de verdeling terwijl er nog geen sprake van splitsing is! Ga dat eens aan de Brusselaars uitleggen Jens, die lynchen u!

Vlaamse Leeuw
26 oktober 2003, 09:57
:?:

Ze beginnen al met de verdeling terwijl er nog geen sprake van splitsing is! Ga dat eens aan de Brusselaars uitleggen Jens, die lynchen u!

Waarschijnlijk zullen de Brusselaars - bij een splitsing van België - ervoor kiezen om en soort van zelfstandig statuut te hebben, een beetje zoals Vatikaanstad.

Lusjien Decoorne
26 oktober 2003, 18:58
M'n baas heeft ondermeer een gesprek gehad met de Franse ambassadeur in België. De hoogste Franse ambtenaar in ons land dus.
.................................................. ..................................................

Tjolder
26 oktober 2003, 22:50
En jij denkt dat we je bericht nog gaan lezen met zo'n "onderschift"?? :P :wink: :P

Dat zijn de nieuwe "Rode Duivels" Voetbal een feest :lol:

Serieus nu

Alle grote landen in de EU willen niet dat een ander groot land te machtig wordt.
Daarom is in de eerste plaats al voor Brussel gekozen.

Nu moest er ooit iets gebeuren, dan zullen landen als Engeland,Italië en Spanje nooit aanvaarden dat de Europeese hoofdstad in Frankrijk ligt.

Liever Brussel als stadsstaat of bij Vlaanderen dan bij Walonië want het risico dat die zouden willen aansluiten bij grote broer Frankrijk is te groot.

Bruno*
27 oktober 2003, 11:00
Wanneer gaan jullie nu eens beseffen dat in België niet Vlaanderen of Wallonië de belangrijkste regio is, maar Brussel. Neem Brussel weg en wat blijft er nog over? Vlaanderen heeft er dus alle baat bij dat Brussel niet wordt losgelaten en zoiets kan alleen binnen België. De Franstalige politici zullen Brussel nooit afgeven en het enige wat de Fransen interesseert is niét Wallonië, maar weldegelijk Brussel.

A
27 oktober 2003, 15:34
Jens verwijst naar de Franse drang naar invloed die er zou vor zorgen dat Brussel bij Vlaanderen komt .
Stel dat het zo ooit zou zijn en de Walen zouden , zoals in menig Vlaams-nationalistische natte droom , aansluiten bij Frankrijk , dan zou dat sowieso een reactie uitlokken van bv. Duitsland omdat Frankrijk dan opruk naar het noorden (een evolutie die we al eerder gezien hebben in de geschiedenis) en naar alle waarschijnlijkheid zou dat niet door de andere EU-lidstaten worden goedgekeurd aangezien dat het machtsevenwicht in West-Europa zou schaden . Brussel bij Vlaanderen zou daar weinig aan veranderen .
Men zal simpelweg nooit toestaan dat Frankrijk zich naar het noorden uitbreid . Dat is zo als eeuwen en dat zal zo blijven . M.a.w. die geruchten vanuit hoge Frans diplomaten kringen , zullen wellicht bij wat Frans chauvinistisch en imperialistisch gewauwel blijven .

En of Brussel nu bij Vlaanderen zou zijn of niet , dat zou bitter weinig verschil maken . Ten ander , nu licht het nog centraal in de unie , na de uitbreiding zullen de centraal europese hoofdsteden centraler liggen en dan zal Brussel sowieso sterk in zijn schoenen moet staan om geen instanties te verliezen . ( en dat heeft bitterweinig met het al dan niet opdelen van België te maken )

Patriot!
27 oktober 2003, 16:07
Op het moment dat Vlaanderen onafhankelijk wordt

Ik lees niet meer verder, ik heb geen zin om over, science fiction te gaan discussieren, dan ga ik wel naar zo'n beurs voor star trek nerds of zo...

Vlaamse Leeuw
27 oktober 2003, 18:46
Wanneer gaan jullie nu eens beseffen dat in België niet Vlaanderen of Wallonië de belangrijkste regio is, maar Brussel. Neem Brussel weg en wat blijft er nog over? Vlaanderen heeft er dus alle baat bij dat Brussel niet wordt losgelaten en zoiets kan alleen binnen België. De Franstalige politici zullen Brussel nooit afgeven en het enige wat de Fransen interesseert is niét Wallonië, maar weldegelijk Brussel.

En waarom zou Brussel de belangrijkste regio zijn? Graag wat objectieve informatie hierover.

Jan van den Berghe
29 oktober 2003, 08:36
Stel dat het zo ooit zou zijn en de Walen zouden , zoals in menig Vlaams-nationalistische natte droom , aansluiten bij Frankrijk ...

Blijkbaar heeft u toch wel leesproblemen. De toekomst van Wallonië behoort aan de Walen, niet aan ons. Willen ze een onafhankelijke staat, ons best. Willen ze naar Frankrijk, ons best. Nergens tonen Vlaamsnationalisten zich voorstander van het ene of het andere.

Jan van den Berghe
29 oktober 2003, 08:40
Wanneer gaan jullie nu eens beseffen dat in België niet Vlaanderen of Wallonië de belangrijkste regio is, maar Brussel. Neem Brussel weg en wat blijft er nog over?

Fout. Brussel ontleent slechts zijn belangrijkheid doordat het de hoofdstad vormt en alsdusdanig de zetel is van heel wat bedrijven. In bijna 99 van de 100 gevallen gaat het om een administratieve zetel. In die zin is Brussel een lege huls: laat er een hoofdstadwissel zijn - na Vlaamse onafhankelijkheid bijvoorbeeld - dan trekken die bedrijven daar uit weg. Resultaat: Brussel stort als een kaartenhuisje ineen en wordt een van de armste steden van West-Europa.

Het scenario heeft zich al voorgedaan in Duitsland. Tot voor enkele jaren was Bonn een heel belangrijke stad. Nu men, na de Duitse eenmaking, weer gekozen heeft voor Berlijn, is Bonn als een Engelse pudding in elkaar gezakt. De bedrijven hebben hun administratieve zetel immers weer naar Berlijn verhuisd.

Bruno*
29 oktober 2003, 12:44
Dat is allemaal heel leuk, maar Duitsland was (en is) een stad met meer epicentra dan Bonn. In België is er geen enkele stad - op Antwerpen na (op verre afstand)- die ook maar in de buurt komt van Brussel, die niet alleen de Belgische overheid, maar ook de overheden van de EU, deelregeringen en internationale bedrijven huisvest.

C uit W
29 oktober 2003, 12:59
Op het moment dat Vlaanderen onafhankelijk wordt

Ik lees niet meer verder, ik heb geen zin om over, science fiction te gaan discussieren, dan ga ik wel naar zo'n beurs voor star trek nerds of zo...
Zei de unitarist :roll:

Bruno*
29 oktober 2003, 13:03
Een Vlaamse republiek is uiteraard science-fiction. De enige relevante vraag is: hoe gaat België eruitzien, gaan we voor elke post 3, desgevallend 4 ministers behouden? Als jij daarvoor wil betalen...
Vlaanderen onafhankelijk kan er enkel komen wanneer de bevolking dat wil, i.c. massaal N-VA of VB stemt. Een bindend referendum zou veel oplossen.

Jan van den Berghe
29 oktober 2003, 13:18
Dat is allemaal heel leuk, maar Duitsland was (en is) een stad met meer epicentra dan Bonn. In België is er geen enkele stad - op Antwerpen na (op verre afstand)- die ook maar in de buurt komt van Brussel, die niet alleen de Belgische overheid, maar ook de overheden van de EU, deelregeringen en internationale bedrijven huisvest.

De Waalse deelregering zetelt in Namen, niet in Brussel. Ook het Waals Parlement is niet in Brussel. Ook heel wat administratieve diensten van de Waalse overheid zijn niet in Brussel gevestigd.

De zwaarte van Brussel is het gevolg van de vroegere streng unitaire structuur van het land. Bij ieder land dat zo'n unitaire ordening kent, ziet men de hoofdstaden buiten proporties groeien (wat tegenwoordig allerlei negatieve gevolgen heeft: mobiliteitsproblemen, zware milieugevolgen, tegelijkertijd met een toenemende verpaupering van de stad zelf). In Frankrijk is dat duidelijk met Parijs, in Griekenland met Athene; twee landen met een sterk unitaire structuur (de Griekse staatsstructuur werd trouwens van Frankrijk gekopieerd, zoals indertijd ook met de Belgische het geval was).

Dit alles kan snel veranderen zodra het land uiteenvalt en de verschillende regering en bedrijven een andere toevlucht zoeken. Dan zal duidelijk worden dat Brussel eigenlijk een lege doos is, een reus met lemen voeten.

Bruno*
29 oktober 2003, 15:49
Dat is allemaal heel leuk, maar Duitsland was (en is) een stad met meer epicentra dan Bonn. In België is er geen enkele stad - op Antwerpen na (op verre afstand)- die ook maar in de buurt komt van Brussel, die niet alleen de Belgische overheid, maar ook de overheden van de EU, deelregeringen en internationale bedrijven huisvest.

De Waalse deelregering zetelt in Namen, niet in Brussel. Ook het Waals Parlement is niet in Brussel. Ook heel wat administratieve diensten van de Waalse overheid zijn niet in Brussel gevestigd.

De zwaarte van Brussel is het gevolg van de vroegere streng unitaire structuur van het land. Bij ieder land dat zo'n unitaire ordening kent, ziet men de hoofdstaden buiten proporties groeien (wat tegenwoordig allerlei negatieve gevolgen heeft: mobiliteitsproblemen, zware milieugevolgen, tegelijkertijd met een toenemende verpaupering van de stad zelf). In Frankrijk is dat duidelijk met Parijs, in Griekenland met Athene; twee landen met een sterk unitaire structuur (de Griekse staatsstructuur werd trouwens van Frankrijk gekopieerd, zoals indertijd ook met de Belgische het geval was).

Dit alles kan snel veranderen zodra het land uiteenvalt en de verschillende regering en bedrijven een andere toevlucht zoeken. Dan zal duidelijk worden dat Brussel eigenlijk een lege doos is, een reus met lemen voeten.

en met 2.000.000 inwoners. Waarom vindt het Vlaams Blok Brussel dan zo belangrijk?

Zeno!
29 oktober 2003, 15:58
en met 2.000.000 inwoners. Waarom vindt het Vlaams Blok Brussel dan zo belangrijk?

2 miljoen? Ze komen zelfs nog niet aan 1 miljoen:

Brussels Hoofdstedelijk Gewest: 978.384

(Bron: site federale overheid)

Bruno*
29 oktober 2003, 16:02
en met 2.000.000 inwoners. Waarom vindt het Vlaams Blok Brussel dan zo belangrijk?

2 miljoen? Ze komen zelfs nog niet aan 1 miljoen:

Brussels Hoofdstedelijk Gewest: 978.384

(Bron: site federale overheid)

Dat aantal lag toch hoger dacht ik (of ik reken de pendelaars erbij)?

Distel
29 oktober 2003, 16:48
en met 2.000.000 inwoners. Waarom vindt het Vlaams Blok Brussel dan zo belangrijk?

2 miljoen? Ze komen zelfs nog niet aan 1 miljoen:

Brussels Hoofdstedelijk Gewest: 978.384

(Bron: site federale overheid)

Dat aantal lag toch hoger dacht ik (of ik reken de pendelaars erbij)?

Misschien telde u er uw zwijgende meerderheid bij. Die bestaat ook niet. ;)

Zeno!
29 oktober 2003, 16:50
en met 2.000.000 inwoners. Waarom vindt het Vlaams Blok Brussel dan zo belangrijk?

2 miljoen? Ze komen zelfs nog niet aan 1 miljoen:

Brussels Hoofdstedelijk Gewest: 978.384

(Bron: site federale overheid)

Dat aantal lag toch hoger dacht ik (of ik reken de pendelaars erbij)?

Misschien telde u er uw zwijgende meerderheid bij. Die bestaat ook niet. ;)

http://smile.smilies.nl/353.gif

Bruno*
29 oktober 2003, 18:08
Waarom niet? Is iedereen politiek bewust en TOCH halen de overgemediatiseerde flaminganten maar 1/5 van de stemmen.??????????????????? (jullie zeggen altijd toch dat die kiezers politiek bewust zijn)

Pelgrim
30 oktober 2003, 09:01
Mag ik eens vragen waar die foto in je onderschrift eigenlijk op slaat, Tacitus? Ik zie mezelf er namelijk nergens bijstaan, hoewel je het wel over de flaminganten hebt.

Rechts België
30 oktober 2003, 11:53
Mag ik eens vragen waar die foto in je onderschrift eigenlijk op slaat, Tacitus? Ik zie mezelf er namelijk nergens bijstaan, hoewel je het wel over de flaminganten hebt.

't Zijn je voorouders, de beulen van Breendonk :twisted:

Pelgrim
30 oktober 2003, 12:01
Mijn voorouders? Heb jij mijn stamboom dan nagetrokken of zo? Mag ik er u op wijzen dat langs mijn vaders kant, er zelfs een aantal zeer actief waren bij het verzet. Een van hen is zelfs in Breendonk geweest en niet als beul maar als gebeulde.

FrontNieuwBelgie
31 oktober 2003, 04:34
Brussel hoort bij België en is de hoofdstad van alle Belgen: zowel Vlamingen, Brusselaars als Walen!!!!!

M.V.G

Dominiek
FNB-militant Brussel Stad

Hans1
2 november 2003, 11:08
Het is de hoofdstad van België én van Europa, niet te vergeten.
.................................................. .................................................. .