PDA

View Full Version : Over het Migrantenstemrecht en Stemplicht


A
28 oktober 2003, 16:45
De vraag die men steeds weer steld is : GAAN WE DE MIGRANTEN STEMRECHT GEVEN ???

sommigen zijn tegen , anderen zijn voor .

Ik vind dat men de vraag ook enigszins anders kan stellen . Namelijk : GAAN WE DE MIGRANTEN STEMPLICHT GEVEN ???

Op dit ogenblik hebben alle Belgen stemplicht . Niet opdagen op de verkiezingen woirdt aanzien als een soort misdrijf en men kan er voor gesanctioneerd worden .

Men palaverd maar door over het Stemrecht maar vergeet er steeds bij te zeggen of met , wanneer men de migranten stemrecht zou geven , hen ook stemplicht zou geven .

Persoonlijk vind ik dat dat één van de belangrijkste problemen is .

Als men migranten stemrecht geeft , moeten ze ook Stemplicht hebben . Anders komen we in de absurde situatie terecht waarin migranten kunnen kiezen (stemmen of niet stemmen) en de Belgen (die meestal als Belg geboren zijn en also sowieso stemplicht hebben , of ze nu willen of niet) gewoonweg verplicht zijn te gaan stemmen . Het resultaat zou zijn dat vele Belgen zich ontevreden zouden zijn want : Wij MOETEN gaan stemmen en ZIJ mogen gaan stemmen . Sommigen zouden also menen dat de migranten bevoordeeld worden aangezien zij een vrije keuze zouden hebben .

Aangezien stemrecht in België stemplicht inhoud vind ik het dus maar logisch dat men zou zeggen We gaan de migranten STEMPLICHT geven , maar dat komt natuurlijk niet zo goed over ...