PDA

View Full Version : Welke legitimatie is er voor de wens vd vlaamsnationalisten?


El Cid
1 november 2003, 17:18
Vlaanderen onafhankelijk
* Historisch: de staat Vlaanderen heeft nooit bestaan. Wel het graafschap, maar dat was nooit onafhankelijk. Dan kan je even goed de onafhankelijkheid van Brabant bepleiten.
* Democratisch: de meerderheid is tegen de Vlaamse onafhankelijkheid
* Cultureel: Vlamingen en Walen verschillen enkel in taal. We zijn allemaal Belgen

Groot-Nederland
* Historisch: deze staat heeft nooit bestaan. De Zeventien Provinciën omvatten ook nog Wallonië en Luik, en enkele gebieden die nu Frankrijk zijn.
* Democratisch: hooguit een fractie, neem 1%, wil dit
* Cultureel: Vlamingen en Nederlanders spreken dezelfde taal, en daar blijft het ook bij. Wat zou het resultaat zijn? Frieten uit de muur :lol:

Verenigd Koninkrijk der Nederlanden
* Historisch: dit gebied omvatte ten tijde van de Habsburgers ook nog Luik en enkele Franse streken. De staat die men beoogt bestond slechts 15 jaar, omdat ze instabiel was.
* Democratisch: wie wil dit nu?
* Cultureel: zie vorige. Wat moet dat dan niet zijn voor de Walen en Luxemburgers, die zelfs geen Nederlands spreken

Waarop legitimeren de vlaamsnationalisten dan hun droomstaten?

Patriot!
1 november 2003, 17:22
Vlaanderen onafhankelijk
* Historisch: de staat Vlaanderen heeft nooit bestaan. Wel het graafschap, maar dat was nooit onafhankelijk. Dan kan je even goed de onafhankelijkheid van Brabant bepleiten.
* Democratisch: de meerderheid is tegen de Vlaamse onafhankelijkheid
* Cultureel: Vlamingen en Walen verschillen enkel in taal. We zijn allemaal Belgen

Groot-Nederland
* Historisch: deze staat heeft nooit bestaan. De Zeventien Provinciën omvatten ook nog Wallonië en Luik, en enkele gebieden die nu Frankrijk zijn.
* Democratisch: hooguit een fractie, neem 1%, wil dit
* Cultureel: Vlamingen en Nederlanders spreken dezelfde taal, en daar blijft het ook bij. Wat zou het resultaat zijn? Frieten uit de muur :lol:

Verenigd Koninkrijk der Nederlanden
* Historisch: dit gebied omvatte ten tijde van de Habsburgers ook nog Luik en enkele Franse streken. De staat die men beoogt bestond slechts 15 jaar, omdat ze instabiel was.
* Democratisch: wie wil dit nu?
* Cultureel: zie vorige. Wat moet dat dan niet zijn voor de Walen en Luxemburgers, die zelfs geen Nederlands spreken

Waarop legitimeren de vlaamsnationalisten dan hun droomstaten?

Er is wel een onafhankelijk Vlaanderen geweest... meerbepaald in 1917, opgericht door walgelijke landverraders, collaborateurs, en kaiserknechtjes. Dat nep-land werd uiteraard voorgoed opgeruimd door de Glorierijke Belgische Natie, en het enorme patriottisme dat in de Belgische harten na 1918 overheerste.

Hans1
1 november 2003, 18:05
Vlaanderen onafhankelijk
* Historisch: de staat Vlaanderen heeft nooit bestaan. Wel het graafschap, maar dat was nooit onafhankelijk. Dan kan je even goed de onafhankelijkheid van Brabant bepleiten.
* Democratisch: de meerderheid is tegen de Vlaamse onafhankelijkheid
* Cultureel: Vlamingen en Walen verschillen enkel in taal. We zijn allemaal Belgen

Groot-Nederland
* Historisch: deze staat heeft nooit bestaan. De Zeventien Provinciën omvatten ook nog Wallonië en Luik, en enkele gebieden die nu Frankrijk zijn.
* Democratisch: hooguit een fractie, neem 1%, wil dit
* Cultureel: Vlamingen en Nederlanders spreken dezelfde taal, en daar blijft het ook bij. Wat zou het resultaat zijn? Frieten uit de muur :lol:

Verenigd Koninkrijk der Nederlanden
* Historisch: dit gebied omvatte ten tijde van de Habsburgers ook nog Luik en enkele Franse streken. De staat die men beoogt bestond slechts 15 jaar, omdat ze instabiel was.
* Democratisch: wie wil dit nu?
* Cultureel: zie vorige. Wat moet dat dan niet zijn voor de Walen en Luxemburgers, die zelfs geen Nederlands spreken

Waarop legitimeren de vlaamsnationalisten dan hun droomstaten?


Ik ben het hier volledig mee eens. Maar ik stel u voor eens een duchtig woordje hierover te gaan klappen met uw baas.

Stel hem eens de vraag of hij de Belgische SZ wil splitsen of een deel ervan. Als zijn antwoord neen is, dan zal ik u geloven, als zijn antwoord ja of een beetje of wat dan ook is, dan is dat de bevestiging van het feit dat hij een separatist is.

El Cid
1 november 2003, 18:09
Vlaanderen onafhankelijk
* Historisch: de staat Vlaanderen heeft nooit bestaan. Wel het graafschap, maar dat was nooit onafhankelijk. Dan kan je even goed de onafhankelijkheid van Brabant bepleiten.
* Democratisch: de meerderheid is tegen de Vlaamse onafhankelijkheid
* Cultureel: Vlamingen en Walen verschillen enkel in taal. We zijn allemaal Belgen

Groot-Nederland
* Historisch: deze staat heeft nooit bestaan. De Zeventien Provinciën omvatten ook nog Wallonië en Luik, en enkele gebieden die nu Frankrijk zijn.
* Democratisch: hooguit een fractie, neem 1%, wil dit
* Cultureel: Vlamingen en Nederlanders spreken dezelfde taal, en daar blijft het ook bij. Wat zou het resultaat zijn? Frieten uit de muur :lol:

Verenigd Koninkrijk der Nederlanden
* Historisch: dit gebied omvatte ten tijde van de Habsburgers ook nog Luik en enkele Franse streken. De staat die men beoogt bestond slechts 15 jaar, omdat ze instabiel was.
* Democratisch: wie wil dit nu?
* Cultureel: zie vorige. Wat moet dat dan niet zijn voor de Walen en Luxemburgers, die zelfs geen Nederlands spreken

Waarop legitimeren de vlaamsnationalisten dan hun droomstaten?

Er is wel een onafhankelijk Vlaanderen geweest... meerbepaald in 1917, opgericht door walgelijke landverraders, collaborateurs, en kaiserknechtjes. Dat nep-land werd uiteraard voorgoed opgeruimd door de Glorierijke Belgische Natie, en het enorme patriottisme dat in de Belgische harten na 1918 overheerste.

Die onafhankelijkheidsverklaring is zowat het equivalent van de onafhankelijkheidsverklaring van Padanië door Umberto Bossi: voor de show. In feite was de Raad van Vlaanderen gewoon een poging om zich op te werpen als officieel vertegenwoordiger van Vlaanderen, wat schielijk mislukte omdat de Belgen er niet van moesten weten.

El Cid
1 november 2003, 18:10
Vlaanderen onafhankelijk
* Historisch: de staat Vlaanderen heeft nooit bestaan. Wel het graafschap, maar dat was nooit onafhankelijk. Dan kan je even goed de onafhankelijkheid van Brabant bepleiten.
* Democratisch: de meerderheid is tegen de Vlaamse onafhankelijkheid
* Cultureel: Vlamingen en Walen verschillen enkel in taal. We zijn allemaal Belgen

Groot-Nederland
* Historisch: deze staat heeft nooit bestaan. De Zeventien Provinciën omvatten ook nog Wallonië en Luik, en enkele gebieden die nu Frankrijk zijn.
* Democratisch: hooguit een fractie, neem 1%, wil dit
* Cultureel: Vlamingen en Nederlanders spreken dezelfde taal, en daar blijft het ook bij. Wat zou het resultaat zijn? Frieten uit de muur :lol:

Verenigd Koninkrijk der Nederlanden
* Historisch: dit gebied omvatte ten tijde van de Habsburgers ook nog Luik en enkele Franse streken. De staat die men beoogt bestond slechts 15 jaar, omdat ze instabiel was.
* Democratisch: wie wil dit nu?
* Cultureel: zie vorige. Wat moet dat dan niet zijn voor de Walen en Luxemburgers, die zelfs geen Nederlands spreken

Waarop legitimeren de vlaamsnationalisten dan hun droomstaten?


Ik ben het hier volledig mee eens. Maar ik stel u voor eens een duchtig woordje hierover te gaan klappen met uw baas.

Stel hem eens de vraag of hij de Belgische SZ wil splitsen of een deel ervan. Als zijn antwoord neen is, dan zal ik u geloven, als zijn antwoord ja of een beetje of wat dan ook is, dan is dat de bevestiging van het feit dat hij een separatist is.

Over wie heb je het nu in hemelsnaam????? .

Hans1
1 november 2003, 18:21
W.B............................................... .................................................. .................................................. ............

El Cid
1 november 2003, 18:31
W.B............................................... .................................................. .................................................. ............

Ward Beysen is mijn baas helemaal niet. U wilt me gewoon in een vakje steken, omdat u het niet kan halen op een andere manier.

Laf, zwak, en bovendien idioot.

Stem op BUB, de partij van het lage allooi... Ik zou nog liever voor een vlaamsnationalist stemmen dan voor dat neppartijtje, zo ver hebben jullie me gedreven in jullie initiatief voor "alle Belgen"!!!

Jan van den Berghe
1 november 2003, 18:49
Waarop legitimeren de vlaamsnationalisten dan hun droomstaten?

Waarop legitimeerden de Grieken hun staat? Nooit in de geschiedenis bestond er een onafhankelijke Griekse staat zoals we die nu kennen. Waarop legitimeerde de Italianen hun staat? Nooit in de geschiedenis bestond er een onafhankelijke Italiaanse staat zoals we die nu kennen.
Waarop legitimeerden de Macedoniërs hun staat? Nooit in de geschiedenis bestond er een onafhankelijke Macedonische staat zoals we die nu kennen.
Waarop legitimeerden de Noren hun staat? Nooit in de geschiedenis bestond er een onafhankelijke Noorse staat zoals we die nu kennen.

El Cid
1 november 2003, 18:56
Waarop legitimeren de vlaamsnationalisten dan hun droomstaten?

Waarop legitimeerden de Grieken hun staat? Nooit in de geschiedenis bestond er een onafhankelijke Griekse staat zoals we die nu kennen. Waarop legitimeerde de Italianen hun staat? Nooit in de geschiedenis bestond er een onafhankelijke Italiaanse staat zoals we die nu kennen.
Waarop legitimeerden de Macedoniërs hun staat? Nooit in de geschiedenis bestond er een onafhankelijke Macedonische staat zoals we die nu kennen.
Waarop legitimeerden de Noren hun staat? Nooit in de geschiedenis bestond er een onafhankelijke Noorse staat zoals we die nu kennen.

Vraag de Grieken of ze hun Griekenland willen hebben en je krijgt een absolute meerderheid
Vraag de Italianen of ze hun Italië willen hebben, hetzelfde (tenzij een paar ettefretters in het noorden).
Vraag de Macedoniërs of ze hun Macedonië willen: zeker weten.
Vraag de Noren of ze Noorwegen willen, en je hebt ook prijs.

Vraag de Vlamingen of ze Vlaanderen willen, en het antwoord is België. Ik heb wel duidelijk vermeld dat er andere motieven kunnen bestaan dan historische. Zijn er die ook bij de vlaamsnationalisten?

Jan van den Berghe
1 november 2003, 19:09
Vraag de Vlamingen of ze Vlaanderen willen, en het antwoord is België. Ik heb wel duidelijk vermeld dat er andere motieven kunnen bestaan dan historische. Zijn er die ook bij de vlaamsnationalisten?

Dat weet u niet, tenzij u natuurlijk over bepaalde bovennatuurlijk gaven beschikt. In Québec is dat duidelijk geworden: naarmate de tijd verstrijkt, zijn er meer mensen gewonnen voor onafhankelijkheid.

Er is, dunkt me, het belangrijkste motief van het goed bestuur. Tot nu toe is het gebleken dat dergelijke vorm van bestuur niet bereikt kan worden binnen de Belgische staat. Andere oplossingen dringen zich op.

Patriot!
1 november 2003, 19:16
Vraag de Vlamingen of ze Vlaanderen willen, en het antwoord is België. Ik heb wel duidelijk vermeld dat er andere motieven kunnen bestaan dan historische. Zijn er die ook bij de vlaamsnationalisten?

Dat weet u niet, tenzij u natuurlijk over bepaalde bovennatuurlijk gaven beschikt. In Québec is dat duidelijk geworden: naarmate de tijd verstrijkt, zijn er meer mensen gewonnen voor onafhankelijkheid.


Ja, als er elk jaar een referendum wordt georganiseerd met massale separatistische propaganda :roll: De federalisten in Canada doen ook niet veel... :?
Trouwens, België is Canada niet. Ons Volk is levenskrachtig, en zal nooit zijn eigen Vaderland vernietigen. Face it, flaminganten, na 90 jaar Vlaams-nationale propaganda is de band tussen de Belgen nog niet gebroken, integendeel! Jaar na jaar beseffen meer en meer mensen dat ze al 30 jaar lang in de luren gelegd worden door Vlaams-nationale staatsontbinders en andere oplichters. Bidt, beste flaminganten, dat jullie België kunnen doen barsten voor deze evolutie zich ook in de politiek zal doen voelen! :twisted:

Hans1
1 november 2003, 19:20
W.B............................................... .................................................. .................................................. ............

Ward Beysen is mijn baas helemaal niet. U wilt me gewoon in een vakje steken, omdat u het niet kan halen op een andere manier.

Laf, zwak, en bovendien idioot.

Stem op BUB, de partij van het lage allooi... Ik zou nog liever voor een vlaamsnationalist stemmen dan voor dat neppartijtje, zo ver hebben jullie me gedreven in jullie initiatief voor "alle Belgen"!!!

Ik weet niet wat de waarheid over W.B. met een laag allooi te maken heeft. Misschien bent u zo blind dat u de waarheid niet wil zien. Dat is gewoon zielig. Of misschien zal u zo hard aan de LA-boom en VLD-boom gaan schudden dat u ze méér Belgisch-gezind maakt. Dan zou ik u opnieuw kunnen appreciëren. Zoniet blijft het maar wat internet-geblaf.

alpina
1 november 2003, 22:52
Trouwens, België is Canada niet. Ons Volk is levenskrachtig, en zal nooit zijn eigen Vaderland vernietigen. Face it, flaminganten, na 90 jaar Vlaams-nationale propaganda is de band tussen de Belgen nog niet gebroken, integendeel! Jaar na jaar beseffen meer en meer mensen dat ze al 30 jaar lang in de luren gelegd worden door Vlaams-nationale staatsontbinders en andere oplichters. Bidt, beste flaminganten, dat jullie België kunnen doen barsten voor deze evolutie zich ook in de politiek zal doen voelen!


Tss, hoor dat nu toch eens bezig. "Ons volk is levenskrachtig, de band tussen de Belgen, jaren in de luren gelegd door Vlaamsnationale staatsonbinders en oplichters, bidt..."

Wat is het verschil nog met het soort redevoeringen van Hitler in den tijd? En dan maar zagen op de nazistische praat van de Flaminganten. Patriot, dit bericht is juist een voorbeeld van platte politieke volkspraat, ga nu nog voor de Belgisce driekleur staan en het feest is compleet. Moest ik niet weten dat je dit bericht vandaag had gepost zou ik denken dat het uit de jaren 30 of zo kwam. Gaan jullie proberen met dit soort praat de verkiezingen te winnen dan wens ik jullie nog veel goede moed!! :roll:

El Cid
2 november 2003, 00:43
W.B............................................... .................................................. .................................................. ............

Ward Beysen is mijn baas helemaal niet. U wilt me gewoon in een vakje steken, omdat u het niet kan halen op een andere manier.

Laf, zwak, en bovendien idioot.

Stem op BUB, de partij van het lage allooi... Ik zou nog liever voor een vlaamsnationalist stemmen dan voor dat neppartijtje, zo ver hebben jullie me gedreven in jullie initiatief voor "alle Belgen"!!!

Ik weet niet wat de waarheid over W.B. met een laag allooi te maken heeft. Misschien bent u zo blind dat u de waarheid niet wil zien. Dat is gewoon zielig. Of misschien zal u zo hard aan de LA-boom en VLD-boom gaan schudden dat u ze méér Belgisch-gezind maakt. Dan zou ik u opnieuw kunnen appreciëren. Zoniet blijft het maar wat internet-geblaf.

De waarheid is dat zelfs uw eigen partijgenoten zeggen dat separatisme en confederalisme niet hetzelfde zijn, en u een zielige brompot bent, die samen met uw partij het slechtste uithangbord is wat België zich kan inbeelden. D�*t is zielig.

U bent zo paranoide dat u in iedereen een vijand ziet. Ga maar na: iedereen die geen BUB is, is verdacht: Superstaaf, ikzelf, Ward Beysen,... Achter iedere hoek ziet u een vlaamsnationalist, en u wentelt zich in dat masochisme.

U doet maar, de BUB en zijn zielige bestaan blijft daarmee toch maar enkel wereldberoemd op dit ene forum. Bravo!

zorroaster
2 november 2003, 02:40
Er is wel een onafhankelijk Vlaanderen geweest... meerbepaald in 1917, opgericht door walgelijke landverraders, collaborateurs, en kaiserknechtjes. Dat nep-land werd uiteraard voorgoed opgeruimd door de Glorierijke Belgische Natie, en het enorme patriottisme dat in de Belgische harten na 1918 overheerste.

Bob, af en toe ga je er toch echt over hoor.
Dit soort hoogdravend gebral Met Grote Hoofdletters hoort eerder thuis in de toespraken van een Ceauscescu of een Hitler dan uit de mond van de Nationaal Politiek Secretaris van een (ik citeer) "jonge, progressieve en democratische centrumpartij"...

Probeer het zo eens: In 1917 riep de Raad van Vlaanderen een onafhankelijk Vlaanderen uit, wat echter een initiatief was dat niet veel steun vond bij de brede bevolking.

Zie je, zo is het toch ook duidelijk wat je wil zeggen?

Hans1
2 november 2003, 11:13
W.B............................................... .................................................. .................................................. ............

Ward Beysen is mijn baas helemaal niet. U wilt me gewoon in een vakje steken, omdat u het niet kan halen op een andere manier.

Laf, zwak, en bovendien idioot.

Stem op BUB, de partij van het lage allooi... Ik zou nog liever voor een vlaamsnationalist stemmen dan voor dat neppartijtje, zo ver hebben jullie me gedreven in jullie initiatief voor "alle Belgen"!!!

Ik weet niet wat de waarheid over W.B. met een laag allooi te maken heeft. Misschien bent u zo blind dat u de waarheid niet wil zien. Dat is gewoon zielig. Of misschien zal u zo hard aan de LA-boom en VLD-boom gaan schudden dat u ze méér Belgisch-gezind maakt. Dan zou ik u opnieuw kunnen appreciëren. Zoniet blijft het maar wat internet-geblaf.

De waarheid is dat zelfs uw eigen partijgenoten zeggen dat separatisme en confederalisme niet hetzelfde zijn, en u een zielige brompot bent, die samen met uw partij het slechtste uithangbord is wat België zich kan inbeelden. D�*t is zielig.

U bent zo paranoide dat u in iedereen een vijand ziet. Ga maar na: iedereen die geen BUB is, is verdacht: Superstaaf, ikzelf, Ward Beysen,... Achter iedere hoek ziet u een vlaamsnationalist, en u wentelt zich in dat masochisme.

U doet maar, de BUB en zijn zielige bestaan blijft daarmee toch maar enkel wereldberoemd op dit ene forum. Bravo!

Ik wou u alleen (met goede bedoelingen trouwens) duidelijk maken dat uw blind vertrouwen in Ward Beysen en Karel De Gucht totaal onzinnig is aangezien deze personen confederalisten en separatisten zijn ("séparer" betekent "scheiden"). Dat u zoiets ontkent, getuigt van grote naïviteit en onkunde.

Tevens wens ik er u toch aan te herinneren dat het LA nauwelijks groter is dan de B.U.B. hoewel ze 100 keer meer middelen gebruiken. Dat wil ook wel iets zeggen.

Jan van den Berghe
2 november 2003, 11:18
Ja, als er elk jaar een referendum wordt georganiseerd met massale separatistische propaganda :roll: De federalisten in Canada doen ook niet veel... :?

Wat bedoelt u hiermee eigenlijk? U schrijft zo'n warrig Nederlands dat uit voorgaande zinnen alles en niets kan begrepen. Graag wat duidelijker Nederlands.

El Cid
2 november 2003, 11:52
Ik wou u alleen (met goede bedoelingen trouwens)

Yeah right :roll:

duidelijk maken dat uw blind vertrouwen in Ward Beysen en Karel De Gucht

Welk blind vertrouwen?

totaal onzinnig is aangezien deze personen confederalisten en separatisten

Kent u het verschil nu nog niet tussen separatisme en confederalisme? Bent u dom?

zijn ("séparer" betekent "scheiden"). Dat u zoiets ontkent, getuigt van grote naïviteit en onkunde.

Dat u het verschil tussen de twee niet kan zien, bewijst dat u een politieke nul bent, zelfs een modderpartij als de BUB niet waardig.

Tevens wens ik er u toch aan te herinneren dat het LA nauwelijks groter is dan de B.U.B.

3 keer groter, en heel wat meer fatsoen.


hoewel ze 100 keer meer middelen gebruiken. Dat wil ook wel iets zeggen.

Dat de BUB aan zijn plafond zit, en maar goed ook. Ik hoop van harte dat de BUB nooit mijn belastingscenten zal moeten beheren, want als ze zelfs het verschil niet kunnen zien tussen twee politiek termen, zie ik ze niet in staat deftig een land leiden.

Henry
2 november 2003, 12:26
De stelling van El Cid is gewoon idioot.
Het Vlaanderen dat ik onafhankelijk wil zien, is het Vlaanderen van nu, het Vlaams Gewest.

Er is helemaal geen nood aan een historisch Vlaanderen! Ik begrijp niet waarom de Bubbels en El Cid voortdurend naar het verleden terugkeren... Momenteel is er een duidelijk omschreven Vlaams Gewest. Dat moet onafhankelijk worden.

Het is zielig om te blijven steken in het verleden, beste Belgicisten. Dat soort argumenten slaat op niks.

Henry
2 november 2003, 12:38
Vlaanderen onafhankelijk is gewoon het beste voor de vlaming.
Meer nog, eigenlijk moet vlaanderen uitgebrijd worde naar de wallonie. Met al da geld da wij aan die stomme walen geven is dat gebied eigelijk al van ons. Wat wij hier nodeg hebbe is ne kerel gelijk Scharon. vlaamse kolonies maken over de taalgrens.
Onszelf toeeigenen wat van ons is desnoods met geweld.
Dat die wale mor vertrekke nor 't zuiden, der zitte ze tusse de andere profiteurs. :twisted: :twisted:

Ceazar, de Walen zitten al in het zuiden. En pas maar op! Flahaut is het "Belgische" leger aan het omvormen, alleen vallen alle afvloeiingen in Vlaanderen. Als jij Wallonië binnenvalt, moet je niet verschieten dat het Belgische leger plots verandert in het Waalse leger, en jou genadeloos in de pan hakt.
Anderzijds zou het inderdaad leuk zijn om van Wallonië een groot pretpark te maken waar de Vlamingen iets aan hebben. :wink:

El Cid
2 november 2003, 12:52
De stelling van El Cid is gewoon idioot.
Het Vlaanderen dat ik onafhankelijk wil zien, is het Vlaanderen van nu, het Vlaams Gewest.

Er is helemaal geen nood aan een historisch Vlaanderen! Ik begrijp niet waarom de Bubbels en El Cid voortdurend naar het verleden terugkeren... Momenteel is er een duidelijk omschreven Vlaams Gewest. Dat moet onafhankelijk worden.

Het is zielig om te blijven steken in het verleden, beste Belgicisten. Dat soort argumenten slaat op niks.

Bent u blind? Ik heb duidelijk geschreven dat er meerdere legitimaties kunnen zijn. Historisch is die er niet, dat geeft u hier zelf toe. Maar democratisch bijvoorbeeld.

Willen de inwoners van het Vlaams Gewest (wat is er gebeurd met Brussel?) wel onafhankelijkheid? Dat is de democratische legitimatie.

Henry
2 november 2003, 13:16
El Cid, je vraag of de bevolking onafhankelijkheid wil, is zeer moeilijk te beantwoorden.

In alle eerlijkheid: als je vraagt of mensen Vlaanderen onafhankelijk willen, zal een minderheid positief antwoorden. Dat komt omdat "Vlaamse onafhankelijkheid" veel te abstract is.

Als je echter zou vragen of de mensen betere werkgelegenheid, betere mobiliteit, betere justitie willen en dat daarvoor Vlaamse onafhankelijkheid nodig is, zal je een heel ander resultaat zien.

Daarom ben ik momenteel tegen een bindend referendum. De vraagstelling daarvan zal gestuurd worden in pro-Belgische zin. Dat merkten we al aan de stemtest van de vrt. Die werd ook gemaakt door een "onafhankelijke" politoloog. Maar het ideeëngoed van de democratisch Vlaams-nationalisten werd afgedaan in de belachelijke vraag: "wil je de belgische voetbalbond splitsen?". In zo'n sfeer is een deftig referendum onmogelijk. Zelfs een deftige discussie is blijkbaar onmogelijk, aangezien de belgicisten steeds weer aandraven met: "de mensen zijn tegen vlaamse onafhankelijkheid".

Ik heb begrip voor de belgicistische gedachtegang, echt waar. Maar stop dan ook eens met het uitschelden van flaminganten voor fascist en nazi. Mijn grootmoeder was tijdens de oorlog bij het verzet, en bij de laatste verkiezingen stemde ze N-VA voor de senaat. Door ons uit te schelden voor nazi en fascist, beledig je iedereen die gevochten heeft tegen Hitler en zijn barbaarse bende.

Foundation
3 november 2003, 00:00
Ceazar, dit is een politiek forum, niet MSN.

De mensen alleen gaan vragen of ze een betere justitie willen is ook niet correct. Men moet de mensen ook vertellen wat de consequenties zijn. Men moet de mensen vragen of ze een betere justitie willen én een extra ministerie van justitie om voor te betalen én een gesplitste voetbalbond waaruit twee voetbalbonden zullen spruiten om voor te kunnen betalen...

Bedrijven fuseren ook om de kosten te drukken en om efficiënter te kunnen werken.

ToffeKnol
3 november 2003, 12:28
Willen de inwoners van het Vlaams Gewest (wat is er gebeurd met Brussel?) wel onafhankelijkheid? Dat is de democratische legitimatie.

Vermoedelijk niet. De Belgicistische propaganda is niet zonder effect gebleven. Hoe 'België' werd gecreëerd door Belgicistische historici en pedagogen is een geval apart.

Is de term 'Oude Belgen' u niet onbekend? Het zal u interesseren dat deze term niet bestond voor de historicus Henri Pirenne hem op het einde van de negentiende eeuw introduceerde. Onder Leopold II (altijd hij!) bestond er een grote behoefte om het bestaansrecht van de jonge Belgische staat te legitimeren. Pirenne c.s. kregen de opdracht een 'Vaderlandse Geschiedenis' te ontwerpen waaruit zou blijken dat de Belgische natie al duizenden jaren had gesluimerd. Ineens werden de Galliërs Oude Belgen, zeg maar: onze voorouders (wat manifest onwaar is, het merendeel van de huidige Belgen stamt af van de Germanen).

De aanhef van Caesars De Bello Gallico werd totaal uit zijn verband gerukt, waardoor het prille nationaliteitsbesef van de Belgen iets verhevens kreeg: wij waren geen volk van bierzuipers maar integendeel 'de dappersten'.

Het onderwijs werd gebelgiciseerd. De gemeenschappelijke geschiedenis van de Nederlanden werd totaal - maar dan ook totaal onder de mat geveegd. Ik daag iedereen die in de jaren zestig van de twintigste eeuw op de lagere school zat uit: wie heeft ooit in de geschiedenisles een woord gehoord over Willem van Oranje? Nochtans was hij wellicht de belangrijkste figuur van de cruciale zestiende eeuw in het (huidige) Nederland én België. Hij bestuurde aanvankelijk niet alleen Holland en Zeeland als stadhouder maar ook de Zuidelijke Nederlanden, en dit vanuit Brussel en Antwerpen!

Voeg bij de Belgicistische heilsgeschiedenis een door de jaren zorgvuldig gecultiveerde viscerale afkeer van 'den Hollander' (Herman de Croo is anno 2003 nog een vlijtige protagonist van dit kleine racisme) en je krijgt vanzelf een Belgische natie.

Japan is een vreedzame natie die door barbaren met atoombommen is bestookt. Noorwegen is het mooiste en edelste land ter wereld. De VS zijn Gods eigen land. Ieder volk heeft de geschiedschrijving die het verdient. En ook de Belg wordt dus geacht fier te zijn dat hij Belg is. Want dat is hij toch altijd geweest?

k9
3 november 2003, 12:54
Vlaanderen onafhankelijk
* Historisch: de staat Vlaanderen heeft nooit bestaan. Wel het graafschap, maar dat was nooit onafhankelijk. Dan kan je even goed de onafhankelijkheid van Brabant bepleiten.
* Democratisch: de meerderheid is tegen de Vlaamse onafhankelijkheid
* Cultureel: Vlamingen en Walen verschillen enkel in taal. We zijn allemaal Belgen

Groot-Nederland
* Historisch: deze staat heeft nooit bestaan. De Zeventien Provinciën omvatten ook nog Wallonië en Luik, en enkele gebieden die nu Frankrijk zijn.
* Democratisch: hooguit een fractie, neem 1%, wil dit
* Cultureel: Vlamingen en Nederlanders spreken dezelfde taal, en daar blijft het ook bij. Wat zou het resultaat zijn? Frieten uit de muur :lol:

Verenigd Koninkrijk der Nederlanden
* Historisch: dit gebied omvatte ten tijde van de Habsburgers ook nog Luik en enkele Franse streken. De staat die men beoogt bestond slechts 15 jaar, omdat ze instabiel was.
* Democratisch: wie wil dit nu?
* Cultureel: zie vorige. Wat moet dat dan niet zijn voor de Walen en Luxemburgers, die zelfs geen Nederlands spreken

Waarop legitimeren de vlaamsnationalisten dan hun droomstaten?

Groot nederland of het VK der nederlanden is inderdaad even belachelijk als de "ratachisten" van luik .

Vlaanderen is echter iets anders :

* Historisch: de staat Vlaanderen heeft nooit bestaan. Wel het graafschap, maar dat was nooit onafhankelijk. Dan kan je even goed de onafhankelijkheid van Brabant bepleiten.

Inderdaad maar er zijn zovele landen die nooit voordien bestaan hebben en die toch uitgegroeid zijn tot sucesvolle landen, geen argument dus .


* Democratisch: de meerderheid is tegen de Vlaamse onafhankelijkheid

Zou ik niet weten, kan je eens zeggen waarop je dit baseert?


* Cultureel: Vlamingen en Walen verschillen enkel in taal. We zijn allemaal Belgen

helemaal niet waar, alhoewel de vlamingen en walen cultureeler meer op elkaar trekken dan pakweg de vlamingen met de nederlanders of de walen met fransen zijn er toch serieuze verschillen.

Niet enkel in taal maar ook in gewoonten, gebruiken , opvoeding,...

Een waal die perfect nederlands spreekt herken je nog steeds als een waal, is het niet aan zijn uiterlijk dan is het aan zijn manieren.

k9
3 november 2003, 12:59
Vraag de Vlamingen of ze Vlaanderen willen, en het antwoord is België.

Daar ben je verkeerd waarschijnlijk door je eigen vooroordelen. Mijn vriendin is niet belgisch en 1 vd zaken waar ze zich over verbaasde dat in belgie bijna NIEMAND zich identificeerd met belgie. Als je vraagt wat iemand is dan zegt die vlaming, brusselaar of waal en pas dan belg of europeaan.

Totdat mijn vriendin mij daar op wees had ik dat zelf nooit gemerkt.

ToffeKnol
3 november 2003, 13:26
Een waal die perfect nederlands spreekt herken je nog steeds als een waal, is het niet aan zijn uiterlijk dan is het aan zijn manieren.

Pardon!? Sta met toe dat ik me verslik in mijn pastis. Bestaat er een 'wallitude', zo'n beetje als de 'négritude' waar sommigen altijd aan refereren?

Wat zijn de "manieren" van de Walen precies? Want als u dit niet hard kunt maken, dan lijkt dit sterk op een racistische uitlating.

Pelgrim
3 november 2003, 13:27
* Historisch: de staat Vlaanderen heeft nooit bestaan. Wel het graafschap, maar dat was nooit onafhankelijk. Dan kan je even goed de onafhankelijkheid van Brabant bepleiten.

De staat België heeft in die vorm voor 1830 ook nooit bestaan.

* Democratisch: de meerderheid is tegen de Vlaamse onafhankelijkheid

Wat niet is kan nog komen, en komen zal het zeker. Men blijft zich Belg noemen om twee redenen: uit gemakzucht omdat ze het zo gewoon zijn (vooral dan in sportmanifestaties) en uit angst omdat dankzij de belgicisten vlaams nog steeds gelijkgesteld wordt met nazi.

* Cultureel: Vlamingen en Walen verschillen enkel in taal. We zijn allemaal Belgen
* Cultureel: Vlamingen en Nederlanders spreken dezelfde taal, en daar blijft het ook bij. Wat zou het resultaat zijn? Frieten uit de muur

Moet u mij eens uitleggen op welke gebieden wij dan meer gemeen hebben met walen dan met bvb nederland?

Wat moet dat dan niet zijn voor de Walen en Luxemburgers, die zelfs geen Nederlands spreken

In de door u zo verguisde verenigde nederlanden zou wallonie en luxemburg niet aanwezig zijn. Die zouden namelijk zelf kunnen kiezen om een eigen onafhankelijke staat te worden of eventueel bij Frankrijk aansluiting te zoeken. Is d�*t niet democratisch...?
Bovendien gaan jullie er wééral van uit dat er een geheim complot bestaat om een groot Diets rijk te stichten.

k9
3 november 2003, 13:30
Een waal die perfect nederlands spreekt herken je nog steeds als een waal, is het niet aan zijn uiterlijk dan is het aan zijn manieren.

Pardon!? Sta met toe dat ik me verslik in mijn pastis. Bestaat er een 'wallitude', zo'n beetje als de 'négritude' waar sommigen altijd aan refereren?

Wat zijn de "manieren" van de Walen precies? Want als u dit niet hard kunt maken, dan lijkt dit sterk op een racistische uitlating.

Ziende dat de walen geen ander ras zijn is dat redelijk moeilijk, bent U zo 1 die altijd voor alles "racist roept"?

Wat zijn die manieren? Andere media bijvoorbeeld walen kijken bijvoorbeeld meer naar franse media en krijgen zo een ander beeld dan vlamingen die meer naar de vlaamse media kijken.

ToffeKnol
3 november 2003, 19:13
Een waal die perfect nederlands spreekt herken je nog steeds als een waal, is het niet aan zijn uiterlijk dan is het aan zijn manieren.

Pardon!? Sta met toe dat ik me verslik in mijn pastis. Bestaat er een 'wallitude', zo'n beetje als de 'négritude' waar sommigen altijd aan refereren?

Wat zijn de "manieren" van de Walen precies? Want als u dit niet hard kunt maken, dan lijkt dit sterk op een racistische uitlating.

Ziende dat de walen geen ander ras zijn is dat redelijk moeilijk, bent U zo 1 die altijd voor alles "racist roept"?

Wat zijn die manieren? Andere media bijvoorbeeld walen kijken bijvoorbeeld meer naar franse media en krijgen zo een ander beeld dan vlamingen die meer naar de vlaamse media kijken.

Kijken naar een zender die uitzendt in je eigen taal lijkt mij geen voorbeeld van 'andere manieren'. Andere manieren, dat zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat de Walen, anders dan de Vlamingen, naar zenders kijken die *niet* in hun eigen taal uitzenden.

Soms vraag ik me af of we op dit forum voor we een discussie opstarten niet eerst moeten beginnen met "A is een aapje dat eet uit zijn poot... (B is de bakker, die bakt voor ons brood)"...

k9
4 november 2003, 11:11
Kijken naar een zender die uitzendt in je eigen taal lijkt mij geen voorbeeld van 'andere manieren'. Andere manieren, dat zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat de Walen, anders dan de Vlamingen, naar zenders kijken die *niet* in hun eigen taal uitzenden.

:roll: Als je naar andere media kijkt krijg je ook ander nieuws. Het nieuws op rtbf gaat veel meer naar de franse wereld kijken dan de vlaamse zenders die veel meer naar de engels/nederlandse wereld kijken.



Kijk eens wat naar programma's op de rtbf en je zal het verschil met de vrt te zien.

Komt dan nog het feit bij dat veel walen kijken naar franstalige zenders waar en ja dat is wel degelijk een verschil .



Soms vraag ik me af of we op dit forum voor we een discussie opstarten niet eerst moeten beginnen met "A is een aapje dat eet uit zijn poot... (B is de bakker, die bakt voor ons brood)"...


Leer jij eerst maar wat begrijpend lezen het ging hem erniet over dat ze naar media in hen eigen taal kijken maar ze kijken naar media die een andere kijk op de wereld heeft dan de vlaamse media. Met als gevolg dat er een verschil ontstaat, doodnormaal en geen verwijt aan iemand maar het is wel een verschil.


Ik vraag me trouwens af waarom jij zo wanhopig wil doen alsof er geen verschil is tussen walen en vlamingen buiten de taal ?

Rudysfonduehuisje
4 november 2003, 11:13
Vlaanderen onafhankelijk
* Historisch: de staat Vlaanderen heeft nooit bestaan. Wel het graafschap, maar dat was nooit onafhankelijk. Dan kan je even goed de onafhankelijkheid van Brabant bepleiten.
* Democratisch: de meerderheid is tegen de Vlaamse onafhankelijkheid
* Cultureel: Vlamingen en Walen verschillen enkel in taal. We zijn allemaal Belgen

Groot-Nederland
* Historisch: deze staat heeft nooit bestaan. De Zeventien Provinciën omvatten ook nog Wallonië en Luik, en enkele gebieden die nu Frankrijk zijn.
* Democratisch: hooguit een fractie, neem 1%, wil dit
* Cultureel: Vlamingen en Nederlanders spreken dezelfde taal, en daar blijft het ook bij. Wat zou het resultaat zijn? Frieten uit de muur :lol:

Verenigd Koninkrijk der Nederlanden
* Historisch: dit gebied omvatte ten tijde van de Habsburgers ook nog Luik en enkele Franse streken. De staat die men beoogt bestond slechts 15 jaar, omdat ze instabiel was.
* Democratisch: wie wil dit nu?
* Cultureel: zie vorige. Wat moet dat dan niet zijn voor de Walen en Luxemburgers, die zelfs geen Nederlands spreken

Waarop legitimeren de vlaamsnationalisten dan hun droomstaten?

Je gooit hier wel een hoop onjuistheden, vereenvoudigingen bij elkaar...

Vlamingen en Walen verschillen meer dan enkele van taal, net zo goed als er verschillen zijn tussen Vlamingen en Nederlanders, maar wij hebben heus meer gemeen met Nederlanders dan enkel de taal...

Luik behoorde niet tot de 17 Provinciën, ook niet onder de Habsburgers...

Het Verenigd koninkijk der Nederlanden is bij mijn weten geen wensdroom van Vlaams-nationalisten.

Walen kunnen dus wel met vlamingen samenleven, maar niet met Nederlanders omwille van de taal? Volgens belgicisten speelt de taal geen rol om samen te leven (hetgeen ik ook kan beamen), maar hier dus ineens wel?

Uw democratisch argument snijdt ook geen hout. Wie wou er in 1830 onafhenkelijkheid? Zeker geen democratische meerderheid...

Groot Bakkes
4 november 2003, 16:58
Vlaanderen onafhankelijk
* Historisch: de staat Vlaanderen heeft nooit bestaan. Wel het graafschap, maar dat was nooit onafhankelijk. Dan kan je even goed de onafhankelijkheid van Brabant bepleiten.
* Democratisch: de meerderheid is tegen de Vlaamse onafhankelijkheid
* Cultureel: Vlamingen en Walen verschillen enkel in taal. We zijn allemaal Belgen

Groot-Nederland
* Historisch: deze staat heeft nooit bestaan. De Zeventien Provinciën omvatten ook nog Wallonië en Luik, en enkele gebieden die nu Frankrijk zijn.
* Democratisch: hooguit een fractie, neem 1%, wil dit
* Cultureel: Vlamingen en Nederlanders spreken dezelfde taal, en daar blijft het ook bij. Wat zou het resultaat zijn? Frieten uit de muur :lol:

Verenigd Koninkrijk der Nederlanden
* Historisch: dit gebied omvatte ten tijde van de Habsburgers ook nog Luik en enkele Franse streken. De staat die men beoogt bestond slechts 15 jaar, omdat ze instabiel was.
* Democratisch: wie wil dit nu?
* Cultureel: zie vorige. Wat moet dat dan niet zijn voor de Walen en Luxemburgers, die zelfs geen Nederlands spreken

Waarop legitimeren de vlaamsnationalisten dan hun droomstaten?

Je gooit hier wel een hoop onjuistheden, vereenvoudigingen bij elkaar...

Vlamingen en Walen verschillen meer dan enkele van taal, net zo goed als er verschillen zijn tussen Vlamingen en Nederlanders, maar wij hebben heus meer gemeen met Nederlanders dan enkel de taal...

Luik behoorde niet tot de 17 Provinciën, ook niet onder de Habsburgers...

Het Verenigd koninkijk der Nederlanden is bij mijn weten geen wensdroom van Vlaams-nationalisten.

Walen kunnen dus wel met vlamingen samenleven, maar niet met Nederlanders omwille van de taal? Volgens belgicisten speelt de taal geen rol om samen te leven (hetgeen ik ook kan beamen), maar hier dus ineens wel?

Uw democratisch argument snijdt ook geen hout. Wie wou er in 1830 onafhenkelijkheid? Zeker geen democratische meerderheid...

Groot gelijk! Zelfs belgicisten als De Gucht hebben moeten toegeven dat we op een onafhankelijk Vlaanderen afstevenen. En hoeveel stemmen haalde de BUB? 10.000? N-VA 200.000 om nog niet te spreken over het Blok. Het lijkt me duidelijk wat de bevolking wil.

Vlaanderen onafhankelijk :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:

Erwin

Rechts België
4 november 2003, 17:19
Vlaanderen onafhankelijk
* Historisch: de staat Vlaanderen heeft nooit bestaan. Wel het graafschap, maar dat was nooit onafhankelijk. Dan kan je even goed de onafhankelijkheid van Brabant bepleiten.
* Democratisch: de meerderheid is tegen de Vlaamse onafhankelijkheid
* Cultureel: Vlamingen en Walen verschillen enkel in taal. We zijn allemaal Belgen

Groot-Nederland
* Historisch: deze staat heeft nooit bestaan. De Zeventien Provinciën omvatten ook nog Wallonië en Luik, en enkele gebieden die nu Frankrijk zijn.
* Democratisch: hooguit een fractie, neem 1%, wil dit
* Cultureel: Vlamingen en Nederlanders spreken dezelfde taal, en daar blijft het ook bij. Wat zou het resultaat zijn? Frieten uit de muur :lol:

Verenigd Koninkrijk der Nederlanden
* Historisch: dit gebied omvatte ten tijde van de Habsburgers ook nog Luik en enkele Franse streken. De staat die men beoogt bestond slechts 15 jaar, omdat ze instabiel was.
* Democratisch: wie wil dit nu?
* Cultureel: zie vorige. Wat moet dat dan niet zijn voor de Walen en Luxemburgers, die zelfs geen Nederlands spreken

Waarop legitimeren de vlaamsnationalisten dan hun droomstaten?

Je gooit hier wel een hoop onjuistheden, vereenvoudigingen bij elkaar...

Vlamingen en Walen verschillen meer dan enkele van taal, net zo goed als er verschillen zijn tussen Vlamingen en Nederlanders, maar wij hebben heus meer gemeen met Nederlanders dan enkel de taal...

Luik behoorde niet tot de 17 Provinciën, ook niet onder de Habsburgers...

Het Verenigd koninkijk der Nederlanden is bij mijn weten geen wensdroom van Vlaams-nationalisten.

Walen kunnen dus wel met vlamingen samenleven, maar niet met Nederlanders omwille van de taal? Volgens belgicisten speelt de taal geen rol om samen te leven (hetgeen ik ook kan beamen), maar hier dus ineens wel?

Uw democratisch argument snijdt ook geen hout. Wie wou er in 1830 onafhenkelijkheid? Zeker geen democratische meerderheid...

Groot gelijk! Zelfs belgicisten als De Gucht hebben moeten toegeven dat we op een onafhankelijk Vlaanderen afstevenen. En hoeveel stemmen haalde de BUB? 10.000? N-VA 200.000 om nog niet te spreken over het Blok. Het lijkt me duidelijk wat de bevolking wil.

Vlaanderen onafhankelijk :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:

Erwin

KAEREL DE KLUCHT IS ZELF EEN VLAAMS-NATIONAALSOCIALIST!!!
HOEVEEL HAALDE DE NVA? 200.000? Hoeveel haalden de partijen die niet voor de splitsing van België waren? Hoeveel MILJOEN?

Groot Bakkes
4 november 2003, 17:30
Hoeveel haalden diegenen die voor een unitair belgië zijn? Niet veel hoor, als de VLD vlaams is, is de CDenV dat ook. 75 percent van de mensen is dus tegen het huidige belgië.

Henry
4 november 2003, 17:47
Kijken naar een zender die uitzendt in je eigen taal lijkt mij geen voorbeeld van 'andere manieren'. Andere manieren, dat zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat de Walen, anders dan de Vlamingen, naar zenders kijken die *niet* in hun eigen taal uitzenden.

:roll: Als je naar andere media kijkt krijg je ook ander nieuws. Het nieuws op rtbf gaat veel meer naar de franse wereld kijken dan de vlaamse zenders die veel meer naar de engels/nederlandse wereld kijken.



Kijk eens wat naar programma's op de rtbf en je zal het verschil met de vrt te zien.

Komt dan nog het feit bij dat veel walen kijken naar franstalige zenders waar en ja dat is wel degelijk een verschil .



Soms vraag ik me af of we op dit forum voor we een discussie opstarten niet eerst moeten beginnen met "A is een aapje dat eet uit zijn poot... (B is de bakker, die bakt voor ons brood)"...


Leer jij eerst maar wat begrijpend lezen het ging hem erniet over dat ze naar media in hen eigen taal kijken maar ze kijken naar media die een andere kijk op de wereld heeft dan de vlaamse media. Met als gevolg dat er een verschil ontstaat, doodnormaal en geen verwijt aan iemand maar het is wel een verschil.


Ik vraag me trouwens af waarom jij zo wanhopig wil doen alsof er geen verschil is tussen walen en vlamingen buiten de taal ?

Wat de rtbf betreft, heeft K9 zeker een punt. Ik kijk regelmatig naar de rtbf, en da's totaal ander nieuws dan op de vrt. Toen Kim Clijsters nummer 1 van de wereld werd, stak de rtbf dat ergens weg tussen de varia.
De manier waarop de rtbf trouwens bericht over de Vlamingen, is vaak bedenkelijk. Het centrum voor racismebestrijding zou aan vele uitspraken op de rtbf een vette kluif hebben.

Rechts België
4 november 2003, 18:08
Hoeveel haalden diegenen die voor een unitair belgië zijn? Niet veel hoor, als de VLD vlaams is, is de CDenV dat ook. 75 percent van de mensen is dus tegen het huidige belgië.

VLD Vlaemsch? :lol: Uw eigen liliputterpartijke spreekt dat toch tegen hoor! Volgens hen recupereert onze regering zelfs bevoegdheden, en volgens jullie editorialist is de contrareformatie tegen hget Vlaams-nationalisme begonnen :lol: :lol: HIj sluit zijn 'betoog' af met de woorden: "Wedden dat we binnen 10 jaar weer gaan betogen: Unitair NEE! Federaal Ja! ?" :lol: :lol: :lol:

Vlaamse Leeuw
4 november 2003, 18:13
VLD Vlaemsch? :lol: Uw eigen liliputterpartijke spreekt dat toch tegen hoor! Volgens hen recupereert onze regering zelfs bevoegdheden, en volgens jullie editorialist is de contrareformatie tegen hget Vlaams-nationalisme begonnen :lol: :lol: HIj sluit zijn 'betoog' af met de woorden: "Wedden dat we binnen 10 jaar weer gaan betogen: Unitair NEE! Federaal Ja! ?" :lol: :lol: :lol:

Natuurlijk is de VLD niet Vlaams, maar het was dan ook om te lachen gezegd. Hopelijk wordt Vlaanderen snel onafhankelijk en kan het zijn eigen koers varen in Europa en de wereld.

Groot Bakkes
4 november 2003, 18:18
Hoeveel haalden diegenen die voor een unitair belgië zijn? Niet veel hoor, als de VLD vlaams is, is de CDenV dat ook. 75 percent van de mensen is dus tegen het huidige belgië.

VLD Vlaemsch? :lol: Uw eigen liliputterpartijke spreekt dat toch tegen hoor! Volgens hen recupereert onze regering zelfs bevoegdheden, en volgens jullie editorialist is de contrareformatie tegen hget Vlaams-nationalisme begonnen :lol: :lol: HIj sluit zijn 'betoog' af met de woorden: "Wedden dat we binnen 10 jaar weer gaan betogen: Unitair NEE! Federaal Ja! ?" :lol: :lol: :lol:

Er draait nu een film over u ziekte in de cinema, een kaskraker genaamd " De zaak Alzheimer". Daarnet noemt u de VLD-voorzitter een Vlaams-nationalist en nu zou u dat dan weer ontkennen. Mag ik trouwens eens weten voor welke partij u dan wel bent?

Erwin

Rechts België
4 november 2003, 18:22
Hoeveel haalden diegenen die voor een unitair belgië zijn? Niet veel hoor, als de VLD vlaams is, is de CDenV dat ook. 75 percent van de mensen is dus tegen het huidige belgië.

VLD Vlaemsch? :lol: Uw eigen liliputterpartijke spreekt dat toch tegen hoor! Volgens hen recupereert onze regering zelfs bevoegdheden, en volgens jullie editorialist is de contrareformatie tegen hget Vlaams-nationalisme begonnen :lol: :lol: HIj sluit zijn 'betoog' af met de woorden: "Wedden dat we binnen 10 jaar weer gaan betogen: Unitair NEE! Federaal Ja! ?" :lol: :lol: :lol:

Er draait nu een film over u ziekte in de cinema, een kaskraker genaamd " De zaak Alzheimer". Daarnet noemt u de VLD-voorzitter een Vlaams-nationalist en nu zou u dat dan weer ontkennen. Mag ik trouwens eens weten voor welke partij u dan wel bent?

Erwin


Nazi de Gucht is een flamingant, maar er zijn ook goede mensen zoals Mijnheer Guy Verhofstadt en Mijnheer Herman De Croo.
Ik stem gewoonlijk op de VLD. Hoewel ik er deze keer aan denk om blanco te stemmen... ik hop dat FN snel in het Noorden Van Ons Vaderland zal opkomen...

Groot Bakkes
4 november 2003, 22:15
Hoeveel haalden diegenen die voor een unitair belgië zijn? Niet veel hoor, als de VLD vlaams is, is de CDenV dat ook. 75 percent van de mensen is dus tegen het huidige belgië.

VLD Vlaemsch? :lol: Uw eigen liliputterpartijke spreekt dat toch tegen hoor! Volgens hen recupereert onze regering zelfs bevoegdheden, en volgens jullie editorialist is de contrareformatie tegen hget Vlaams-nationalisme begonnen :lol: :lol: HIj sluit zijn 'betoog' af met de woorden: "Wedden dat we binnen 10 jaar weer gaan betogen: Unitair NEE! Federaal Ja! ?" :lol: :lol: :lol:

Er draait nu een film over u ziekte in de cinema, een kaskraker genaamd " De zaak Alzheimer". Daarnet noemt u de VLD-voorzitter een Vlaams-nationalist en nu zou u dat dan weer ontkennen. Mag ik trouwens eens weten voor welke partij u dan wel bent?

Erwin


Nazi de Gucht is een flamingant, maar er zijn ook goede mensen zoals Mijnheer Guy Verhofstadt en Mijnheer Herman De Croo.
Ik stem gewoonlijk op de VLD. Hoewel ik er deze keer aan denk om blanco te stemmen... ik hop dat FN snel in het Noorden Van Ons Vaderland zal opkomen...

En die van FN zijn geen nazi's, dat zijn allleeen maar racisten. :roll:
Waar haalt u het toch dat vlaams-nationalisten nazi' zijn?
De koning, volgens je onderschrift zou je er zelfs voor willen sterven :lol: , heeft zelf gecollaboreerd. Degrelle was een belgicist, maar volgens jou heeft die niet gecollaboreerd zeker?
De collaboratie was een algemeen gegeven tijdens de Tweede Wereldooorlog dat niet gebonden was aan een overtuiging. Het waren oftewel naïeve jongens die alles geloofde wat de pastoor zij en daarom het goddeloze bolsjevisme gingen bevechten ofwel oppurtinisten, en die heb je in elke politieke partij/beweging.

Vlaamse groeten

Erwin