PDA

View Full Version : Hoe Bush zijn stemmen koopt, of wil kopen


boer_bavo
12 november 2003, 22:41
http://www.financialexpress.com/fe_full_story.php?content_id=46032

WTO decision on Monday gives the European Union and several other countries the right to impose retaliatory tariffs on billions of dollars worth of American exports unless Mr Bush reverses his March 2002 decision to give American steelmakers protection from imports at least till March 2005.

Steel producers warn that more towns will join the rust belt unless the tariffs ranging up to 30 per cent are continued.

If he refuses to ignore the ruling and continue protection, with less than a year for the next presidential election, he would anger voters in key steelmaking states such as Pennsylvania, Ohio and West Virginia.
Net hetzelfde zien we met de US-Farm Bill 2002. Met een budget dat maarliefst 80% groter is dan dat van 1996 trekt Bush als Sinterklaas rond in de staten van de Corn-Belt. En wie dacht dat dat nog niet genoeg is, ziet dat er nu ook nog extra "disaster payments" bijbetaald worden.
En wie betaalt er allemaal voor? In de eerste plaats de consumenten in de VS, die bijvoorbeeld katoen duurder zien worden. Daarnaast ook de verwerkende bedrijven die bvb katoen verwerken. Daarnaast ook de buitenlandse concurrenten. Bijvoorbeeld Mali, waar katoen produceren eigenlijk 3x minder kost dan in de VS.
Het milieu verliest vaak ook. Want door de oversubsidiering en de vaak ridicule quotasystemen (bvb peanuts) wordt er gekweekt op plaatsen die niet al te geschikt zijn.

Enfin, om het met de woorden van het hoofd van onze economiefaculteit te zeggen: "'t Is te hopen dat de voorbije 4 jaar lang genoeg waren om werkende stemcomputers te hebben".

Nr.10
12 november 2003, 23:17
BERLIN - American Nobel Prize laureate for Economics George A. Akerlof lashed out at the government of US President George W. Bush, calling it the "worst ever" in American history, the online site of the weekly Der Spiegel magazine reported Tuesday.

"I think this is the worst government the US has ever had in its more than 200 years of history. It has engaged in extradordinarily irresponsible policies not only in foreign policy and economics but also in social and environmental policy," said the 2001 Nobel Prize laureate who teaches economics at the University of California in Berkeley.

"This is not normal government policy. Now is the time for (American) people to engage in civil disobedience. I think it's time to protest - as much as possible," the 61-year-old scholar added.

Akerlof has been recognized for his research that borrows from sociology, psychology, anthropology and other fields to determine economic influences and outcomes.

His areas of expertise include macro-economics, monetary policy and poverty.

uit : http://www.commondreams.org/headlines03/0729-06.htm

boer_bavo
12 november 2003, 23:27
Als we toch over nobelprijswinnaars en -kandidaten bezig zijn:
Joseph Stiglitz:
http://cattlefeeder.ab.ca/manure/trade021125.shtml

George Soros:
http://www.spiegel.de/wirtschaft/0,1518,273699,00.html

boer_bavo
15 november 2003, 14:05
http://story.news.yahoo.com/news?tmpl=story&cid=568&ncid=749&e=1&u=/nm/20031115/bs_nm/energy_congress_dc
pfftt onder Bush begint de VS echt een staatsgeleide economie te krijgen.

Vlaamse Leeuw
15 november 2003, 14:07
Over de binnelandse politiek van Bush weet ik - spijtig genoeg - niet veel, maar misschien dat er wel mensen zijn die er wat over weten. Alleszins vind ik zijn buitenlands beleid helmaal niet juist.

boer_bavo
15 november 2003, 14:45
Naar mijn mening is Bush's buitenlandse politiek minder slecht dan zijn binnenlandse. Maarja, 't Is mijn mening.
De "oorlog tegen het terrorisme" is nog ergens gerechtvaardigd. De vele cadeau's die gegeven worden binnenlands zijn dat voor mij niet.

Dies
15 november 2003, 19:00
Zulke maatregelen vallen natuurlijk niet goed te praten, maar ik stel mij hierbij toch even de vraag welke invloed Bush hier op heeft?

Nr.10
15 november 2003, 19:17
Als we toch over nobelprijswinnaars en -kandidaten bezig zijn:
Joseph Stiglitz:
http://cattlefeeder.ab.ca/manure/trade021125.shtml
Over dat landbouwbeleid, inderdaad, daar gaan enorme subsidies naartoe. Over de VS ken ik niet zoveel, maar in Europa is het vooral de landbouwindustrie, en minder de kleine boer, die met het gros van de subsidies weg is. Alzo schiet het beleid mogelijk, ik zeg wel mogelijk zijn doel voorbij. Je kunt de landbouwindustrie niet vergelijken met andere industrie, wegens voeding zijnde voeding, mijn gedacht. Idem voor de watermaatschappijen.

boer_bavo
15 november 2003, 19:49
Zulke maatregelen vallen natuurlijk niet goed te praten, maar ik stel mij hierbij toch even de vraag welke invloed Bush hier op heeft?
Als hij er geen invloed op heeft is hij een slechte president.
Trouwens, kijk eens naar http://www.usda.gov/farmbill/ .

"The farm bill will strengthen the farm economy over the long term. It helps farmer independence, and preserves the farm way of life for generations. It help America's farmers, and therefore it helps America."
http://www.usda.gov/farmbill/images/bushfb.jpg

Je kan moeilijk zeggen dat hij zich van het beleid distantieerd hé. Terwijl in de Farm Bill een aantal ronduit protectionistische maatregelen zitten. Zoals de steun aan de soyaproducenten. (Soya werd tot ervoor niet gesteund, is een enorm groeiende sector, wordt veel winst op gemaakt en werd voor de wet al enorm geëxporteerd). (In Europa krijgen alle proteïnegewassen al sinds mensenheugenis geen steun meer).
Dat daarvoor het budget met 80% tov 1996 gestegen is, de grondprijzen er kunstmatig hoog door blijven (en je dus niet de boeren maar de grondeigenaren steunt) én dat er bovenop die stijging ook nog noodsteun is gekomen dit jaar.

boer_bavo
15 november 2003, 19:55
Een aantal Republikeinse senatoren was trouwens tegen de hervormingen. Ze zeiden zelf dat ook Bush zelf tegen de wet was omdat hij overproductie zou veroorzaken. Maarja, Arkansas, South Dakota, Georgia, Iowa, Minesota en Missouri zouden wel eens democratische senatoren kunnen leveren.
(toevallig of niet is het ook in al die staten dat het meest steun erbij komt).

boer_bavo
16 november 2003, 23:39
http://story.news.yahoo.com/news?tmpl=story&cid=568&ncid=749&e=1&u=/nm/20031115/bs_nm/energy_congress_dc
pfftt onder Bush begint de VS echt een staatsgeleide economie te krijgen.
Voor degenen die meer willen weten, hier is nog een goed artikel over de mogelijke effecten van die energiewetten:
alvast een quote om je warm te maken:
Severin Borenstein, a business professor who is director of the University of California Energy Institute.

"For consumers I think this will have a pretty minimal effect on the energy picture," Borenstein said Saturday.
http://www.commondreams.org/headlines03/1116-01.htm
Ook in het artikel: geld voor 3-6 nieuwe kerncentrales, geld voor schone kolencentrales (die volgens wetenschappers niet bestaan), verder wordt het plan van de FERC om blackouts tegen te gaan uitgesteld.

boer_bavo
23 november 2003, 23:40
Ik poste eerder al een artikel over methylbromide:
http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=7353
Nu blijkt dat het fungicide, dat volgens het verdrag van Montreal in 2005 niet meer mag gebruikt worden, meer gebruikt mag worden.
Het wordt vooral gebruikt in de staten Florida en California. Twee swing-staten.

Lekker Links!
23 november 2003, 23:43
Eén ding is toch wel zeker.............het zal nie enkele jaren, maar enkele tientallen jaren duren eer Amerika het beleid van Bush jr. te boven kan komen. Hoe iemand op dat niveau er zo'n potje kan van maken, da's echt wraakroepend.

boer_bavo
23 november 2003, 23:46
Eén ding is toch wel zeker.............het zal nie enkele jaren, maar enkele tientallen jaren duren eer Amerika het beleid van Bush jr. te boven kan komen. Hoe iemand op dat niveau er zo'n potje kan van maken, da's echt wraakroepend.
Vooral als je ziet hoe op het nippertje hij verkozen is. Geef mij dan toch maar het Belgische coalitie-model.

Lekker Links!
23 november 2003, 23:48
Eén ding is toch wel zeker.............het zal nie enkele jaren, maar enkele tientallen jaren duren eer Amerika het beleid van Bush jr. te boven kan komen. Hoe iemand op dat niveau er zo'n potje kan van maken, da's echt wraakroepend.
Vooral als je ziet hoe op het nippertje hij verkozen is. Geef mij dan toch maar het Belgische coalitie-model.


Volledig mee eens. trouwens....Bush' zijn stembusoverwinning was méér dan op het nippertje........zelfs veelbesproken.....ma swat...gedane zaken nemen geen keer

boer_bavo
25 november 2003, 21:41
Nog een mooie:


"I want you to understand that I understand that Ohio manufacturers are hurting, that there's a problem with the manufacturing sector. And I understand for a full recovery, to make sure people can find work, that manufacturing must do better. And we've lost thousands of jobs in manufacturing... So I told Secretary Don Evans of the Commerce Department, I want him to appoint an assistant secretary to focus on the needs of manufacturers, to make sure our manufacturing job base is strong and vibrant. In other words, any part of a good recovery for the state of Ohio and other manufacturing states has got to be for the manufacturing sector to come around."
--President George Bush
http://www.techcentralstation.com/090303B.html

boer_bavo
1 december 2003, 20:13
Niet enkel slecht nieuws brengen:


"VS GAAN INVOERHEFFINGEN SCHRAPPEN"
�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�* �*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*
Volgens de Amerikaanse krant Washington
Post zou president Bush bereid zijn om
de extra invoerheffingen op buitenlands
staal te schrappen.

Die tarieven zijn bijna twee jaar
geleden ingevoerd om de Amerikaanse
staalsector te ondersteunen. Ze hebben
al die tijd voor economische spanningen
gezorgd, vooral met de Europese Unie.

De Wereldhandelsorganisatie heeft de
heffingen al twee maal veroordeeld.

Op basis van die veroordeling mag de
Europese Unie vanaf eind deze week
extra invoerrechten vragen voor andere
producten, om de Amerikaanse heffingen
op staal te compenseren.

bron: VRT teletekst

(PS: voor wie zich afvraagt waarom ik hier als een zielepoot alleen in deze topic sta te posten, ik vind het gewoon al nuttig als referentiedb voor mijn eigen).

Antoon
1 december 2003, 20:26
PS: voor wie zich afvraagt waarom ik hier als een zielepoot alleen in deze topic sta te posten, ik vind het gewoon al nuttig als referentied voor mijn eigen.

:lol: :lol: :lol:

boer_bavo
4 december 2003, 23:41
De kogel is door de kerk! De handelsbarrières op staal worden opgehoffen. Nu nog alle taksen tegen Chinese producten weg en de wereld wordt weer een beetje beter.

http://story.news.yahoo.com/news?tmpl=story&cid=544&e=1&u=/ap/20031204/ap_on_go_pr_wh/bush_steel

Opvallend trouwens:
Bush's action was criticized by Democrats campaigning for his job.

Former Vermont Gov. Howard Dean (news - web sites) said that despite Bush's claims "the steel industry needs additional breathing room to get back on its feet." Rep. Dick Gephardt (news - web sites), D-Mo., said Bush's action demonstrated a "callous disregard for the workers and the communities whose jobs and livelihoods have been decimated by unfair competition." Former Gen. Wesley Clark (news - web sites) said Bush needed to "listen to the 2.6 million manufacturing workers who've lost their jobs" while he has been in office.

dejohan
4 december 2003, 23:45
PS: voor wie zich afvraagt waarom ik hier als een zielepoot alleen in deze topic sta te posten, ik vind het gewoon al nuttig als referentiedb voor mijn eigen

Goed plan.

Effe privé, voor mezelf:

Zaterdag Colruyt:
Mayonaise
Tomaten
Garnalen (van die goei)
Dichtbindsdingeskes voor die lastige vuilzakskes
Een spaarlamp van 60 Watt

Nr.10
5 december 2003, 02:31
PS: voor wie zich afvraagt waarom ik hier als een zielepoot alleen in deze topic sta te posten, ik vind het gewoon al nuttig als referentied voor mijn eigen.
:lol: :lol: :lol:
Ik vind dat niet zielig. Geert Hoste zijne show is ook een monoloog.

TomB
5 december 2003, 02:35
De kogel is door de kerk! De handelsbarrières op staal worden opgehoffen. Nu nog alle taksen tegen Chinese producten weg en de wereld wordt weer een beetje beter.

http://story.news.yahoo.com/news?tmpl=story&cid=544&e=1&u=/ap/20031204/ap_on_go_pr_wh/bush_steel

Opvallend trouwens:
Bush's action was criticized by Democrats campaigning for his job.

Former Vermont Gov. Howard Dean (news - web sites) said that despite Bush's claims "the steel industry needs additional breathing room to get back on its feet." Rep. Dick Gephardt (news - web sites), D-Mo., said Bush's action demonstrated a "callous disregard for the workers and the communities whose jobs and livelihoods have been decimated by unfair competition." Former Gen. Wesley Clark (news - web sites) said Bush needed to "listen to the 2.6 million manufacturing workers who've lost their jobs" while he has been in office.

Dat heeft hij enkel gedaan omdat de WTO het zwaar veroordeelde. Hij heeft in dezelfde adem dat hij de tarifering afblies, nieuwe, andere, hulp beloofd.

boer_bavo
7 december 2003, 23:58
Dat heeft hij enkel gedaan omdat de WTO het zwaar veroordeelde. Hij heeft in dezelfde adem dat hij de tarifering afblies, nieuwe, andere, hulp beloofd.
En bovendien is de druk op de staalsector nu ook niet zo groot meer door de gedaalde dollar en de vergrote vraag.

boer_bavo
16 december 2003, 23:51
Goed plan.

Effe privé, voor mezelf:

Zaterdag Colruyt:
Mayonaise
Tomaten
Garnalen (van die goei)
Dichtbindsdingeskes voor die lastige vuilzakskes
Een spaarlamp van 60 Watt
Oei, pas op voor uw ogen. Ik zou toch wat minder nemen!

Nr.10
17 december 2003, 04:05
Eén ding is toch wel zeker.............het zal nie enkele jaren, maar enkele tientallen jaren duren eer Amerika het beleid van Bush jr. te boven kan komen. Hoe iemand op dat niveau er zo'n potje kan van maken, da's echt wraakroepend.
Vooral als je ziet hoe op het nippertje hij verkozen is. Geef mij dan toch maar het Belgische coalitie-model.
Ik ben daar ook een voorstander van. Ik vind het goed dat wij een parlement verkiezen, en dat vervolgens deze verkozenen onderling uitmaken hoe zij het best functioneren om tot een goed bestuur te komen. Voor mij geen kitcherige mise-en-scène.