PDA

View Full Version : Uitslag Tweede Kamerverkiezingen


Dimitri
23 november 2006, 11:44
Voorlopige uitslag, zonder de stemmen uit het buitenland:

27,0% (-01,6) 41 (-03) CDA
21,5% (-05,8) 32 (-10) PvdA
16,9% (+10,6) 26 (+17) SP
14,9% (-03,0) 22 (-06) VVD
6,0% (+6,0) 9 (+9) Partij voor de Vrijheid
4,6% (-0,5) 7 (-1) GroenLinks
4,0% (+1,9) 6 (+3) ChristenUnie
2,0% (-2,1) 3 (-3) D66
1,9% (+1,4) 2 (+3) Partij voor de Dieren
1,6% (+0,0) 2 (+-) SGP
0,6% (+0,6) 0 (+-) EénNL
0,2% (-5,5) 0 (-8) Fortuyn

Opkomst (voorlopig): 80,1% (+0,1%)

- In meeste provincies is de opkomst gelijkgebleven of licht gedaald, in Zuid-Holland en Zeeland licht gestegen, maar opvallend sterke stijging van de opkomst in Limburg (+2,6%)

Kaart van de grootste partijen per gemeente:

http://www.nrc.nl/redactie/Doc/tk06/grootstepartij.jpg

CDA: 359 gemeenten (groen)
PvdA: 76 gemeenten (rood)
VVD: 15 gemeenten (blauw)
SP: 7 gemeenten (geel)
CDA en VVD: 1 gemeente (groen/blauw)

- Knappe prestatie van de gemeente Muiden: CDA en VVD halen exact hetzelfde aantal stemmen!
- SP grootste partij in Eindhoven, Nijmegen, Heerlen, Oss (Jan Marijnissen), Landgraaf, Brunssum en Doesburg (Agnes Kant)
- ChristenUnie en SGP in geen enkele gemeente de grootste

======

Interessante uitslag, geweldig resultaat voor de SP! :-D Verrassend goede score voor Wilders. De kiezer kiest niet voor versnippering op rechts maar voor één sterke partij, een bewijs dat een stelsel van evenredige vertegenwoordiging prima werkt. Leuke uitslag ook voor de Partij voor de Dieren, maar er is slechts een nipte diervriendelijke meerderheid (76/150) of de PvdV moet zich uiten als diervriendelijke partij. Ik onthou vooral dat de partijen die campagne voerden tegen de Europese grondwet (SP, CU, Wilders, PvdDieren) gewonnen hebben en de partijen die voor de grondwet waren, allemaal verliezen.

Heel bijzonder is overigens dat alle drie de grote partijen verloren hebben, iets wat nog nooit gebeurd is in de Nederlandse parlementaire geschiedenis. De traditionele politiek moet maar eens te raden gaan waarom mensen steeds minder vertrouwen in de grote partijen hebben.

Wat de SP betreft, lijkt het erop (de mooie kaartjes met bolwerken zijn nog niet beschikbaar) dat de partij vooral in het noordoosten heeft ingebroken in de PvdA-bolwerken en in het zuiden de sociale stemmen van het CDA heeft weggekaapt. In Groningen is de SP de tweede partij geworden achter de PvdA. In Noord-Brabant en Limburg is de SP ook de tweede partij geworden en dus groter dan de PvdA!

Omdat de kaartjes van de bolwerken nog niet beschikbaar zijn, is nog niet alles te zeggen over waar Wilders goed gescoord heeft, maar Limburg lijkt toch wel een bolwerk met 11,5% tegen 5,9% landelijk. Wilders komt zelf uit Limburg en de gestegen opkomst in de provincie heeft ongetwijfeld alles te maken met het succes van Wilders daar. Ook in Zuid-Holland (7,3%) en Flevoland (6,8%) is de uitslag bovengemiddeld, maar in Noord-Brabant (6,1%) valt het tegen.

De ChristenUnie zal ongetwijfeld op de traditionele bolwerken zijn gebleven en daar stemmen gewonnen hebben van het CDA, maar ook in Limburg is de partij toch fors gestegen van 0,3% naar 1,1% en in Noord-Brabant van 0,6% naar 1,5%. In de marge een klein succesje.

De Partij voor de Dieren tot slot haalt bovengemiddelde cijfers in Noord-Holland (2,7%), Zuid-Holland (2,2%) en Flevoland (2,1%).

=====

De coalitievorming lijkt me erg ingewikkeld worden. Ik opperde hier vorige week nog een coalitie van CDA, PvdA, SP en CU, maar dat was realistischer geweest met Bos dan met Balkenende. Ik denk dat deze vier partijen zullen gaan onderhandelen, maar dat uiteindelijk de SP tegenover het CDA zal komen staan en af moet haken. Of Balkenende moet echt omdraaien als een blad aan een boom en ineens een heel sociaal beleid willen voeren. Gebeurt dat niet, dan zal het toch een kabinet van CDA, PvdA en ChristenUnie worden, iets wat eigenlijk alleen voor de CU ideaal is. Maar zelfs die combinatie heeft maar 79 zetels. Instabiliteit als met D66 is met de CU echter niet te verwachten. Bovendien worden CDA en PvdA gedwongen om een goed beleid te voeren, anders zullen zij bij de volgende verkiezingen genadeloos afgestraft worden door de zeer sterke oppositie.

Kortom: een interessante uitslag, die interessante politiek belooft.

Keats
23 november 2006, 12:00
gaaaaaaaaaaaaaaaaaf

we hebben echt mooie verkiezingen gehad dit keer!

Edit: ohja mooi stuk text ook dimi ;)

Dimitri
23 november 2006, 17:44
Bij deze de opkomst- en bolwerkenkaartjes, uitgegeven door NRC Handelsblad (copyright en eeuwige dank :-)):

http://www.nrc.nl/redactie/Graphics/TK06/opkomst.jpg

- Zuid-Limburgse gemeenten uit het lijstje met allerlaagste opkomsten verdwenen (Kerkrade was in 2003 hekkensluiter met een opkomst van 67%)
- opvallend lage opkomst in Oost-Groningen, de onvrede onder de rotsvaste PvdA-aanhang van 2002 is duidelijk terug
- het blijft een gegeven dat in het zuiden minder mensen gaan stemmen dan elders

http://www.nrc.nl/redactie/Graphics/TK06/CDA.jpg

- CDA fors verloren in Limburg. Het verbaast me wederom (net als bij de Europese verkiezingen in 2004, toen CDA in Limburg juist erg goed scoorde dankzij lijsttrekker Camiel Eurlings uit Limburg) hoe strak die provinciegrens is in de uitslagen, want in Brabantse buurgemeenten is het verlies veel lager
- Fors verlies ook in de gebieden waar de ChristenUnie normaal sterk staat
- Winst in de Randstad ongetwijfeld te danken aan ex-VVD-kiezers, de gemeenten met de grootste winst zijn stuk voor stuk VVD-bolwerken (op Edam-Volendam na dan)

http://www.nrc.nl/redactie/Graphics/TK06/PVDA.jpg

- PvdA fors verloren in Oost-Groningen en Drenthe, maar ook in Noord-Holland
- Relatief weinig verlies in SP-bolwerk Noord-Brabant (zie hieronder), wat aangeeft dat de SP daar de stemmen vooral bij het CDA heeft weggehaald

http://www.nrc.nl/redactie/Graphics/TK06/VVD.jpg

- VVD verliest vooral in Randstad en zuiden, mijn gevoel zegt dat dat niet toevallig de gebieden zijn waar Wilders het goed deed.
- Als gevolg van lichtere verliezen wordt Drenthe nu bijkans een VVD-bolwerk, terwijl het traditioneel toch de Randstadpartij bij uitstek is
- Urk bedankt. ;-)

http://www.nrc.nl/redactie/Graphics/TK06/SP.jpg

- SP wint overduidelijk in zuiden en noorden (m.n. Oost-Groningen), maar veel minder in de Randstad
- Opvallend sterke winst in de zuidelijke Achterhoek, die niet toevallig ook katholiek is. SP lijkt de partij voor de linkse katholiek en de ontevreden PvdA'er geworden.

http://www.nrc.nl/redactie/Graphics/TK06/herkomstStemmen.jpg

- Bijna de helft van de stemmen van Wilders van thuisblijvers, een knappe prestatie! Maar ook bij de SP komt bijna eenderde van niet-stemmers
- Relatief klein deel van de stemmen op CU en SP komen van resp. CDA en PvdA. Had ik toch meer verwacht.

http://www.nrc.nl/redactie/Graphics/TK06/coalitie.jpg

- Mooi overzicht van het probleem voor de komende weken en maanden: van de realistische mogelijkheden voor een coalitie halen maar twee opties een meerderheid.

Dr. Strangelove
23 november 2006, 18:03
Schitterende info Dimitri. Die kaartjes zijn zeer verhelderend.
Voor ons Belgen is het onderscheid tussen katholiek en protetantse Nederlanders qua politiek voorkeur nogal onduidelijk. We weten enkel dat de meeste katholieken in het zuiden wonen.

Mijn vraag is: speelt dit onderscheid de dag van vandaag, in de ontzuilde geseculariseerde samenleving, nog zo'n grote rol?
Kan de zeer goede score van de SP in zuid-oost Nederland geen andere oorzaken hebben? Lokale implanting bvb?

Dimitri
23 november 2006, 18:32
Schitterende info Dimitri. Die kaartjes zijn zeer verhelderend.
Voor ons Belgen is het onderscheid tussen katholiek en protetantse Nederlanders qua politiek voorkeur nogal onduidelijk. We weten enkel dat de meeste katholieken in het zuiden wonen.

Mijn vraag is: speelt dit onderscheid de dag van vandaag, in de ontzuilde geseculariseerde samenleving, nog zo'n grote rol?
Kan de zeer goede score van de SP in zuid-oost Nederland geen andere oorzaken hebben? Lokale implanting bvb?
Nee, het geloof speelt op zich bijna geen rol meer in het dagelijks leven. Maar de religieuze achtergrond blijkt toch wel mee te spelen bij het politieke vertrouwen denk ik. Het valt althans op dat de SP vooral goed scoort in de katholieke gebieden. Identificatie van kiezers met een katholieke achtergrond met Jan Marijnissen, die ook een katholieke achtergrond heeft en hoewel hij het geloof verloren heeft er nog wel met bewondering en respect over spreekt, kan zeker een rol spelen.

Anderzijds heeft de goede score natuurlijk ook te maken met de aanwezigheid van een al dan niet sterke lokale afdeling. De SP is een partij die van de oprichting begin jaren zeventig tot begin jaren negentig uitsluitend op lokaal niveau opereerde. Bovendien is het een partij die heel erg aanwezig is, doordat ze veel lokale acties voert op punten die burgers bezighouden en zodoende eigenlijk permanent campagne voert. Dit is het grote verschil met ALLE andere partijen, die je alleen in verkiezingstijd op straat ziet en langs de deuren ziet gaan.

Maar: de SP is natuurlijk niet alleen in het zuiden lokaal actief. Toch haalt ze daar de meeste stemmen. Er moeten dus andere factoren meespelen die mensen daar vatbaarder maakt voor - om het christelijk uit te drukken - de boodschap van de SP. Je zou het natuurlijk ook kunnen danken aan de traditioneel zwakke positie van de PvdA in het zuiden, maar ook dat gegeven is een gevolg van de katholieke achtergrond van het gebied: vroeger stemde gewoon iedereen op de KVP (Katholieke Volkspartij) en de PvdA kwam er nauwelijks aan te pas. Pas in de jaren zeventig brak de PvdA door in het zuiden, waardoor er veel minder dan bijvoorbeeld in het noordoosten van Nederland de traditie bestaat om op de PvdA te stemmen. Uiteindelijk kom je dus op de katholieke achtergrond uit.

Sinistra
23 november 2006, 18:33
Hoeveel zetels moet men hebben om in de 2de kamer om een meerderheid te vormen???

Brandaan
23 november 2006, 18:36
Hoeveel zetels moet men hebben om in de 2de kamer om een meerderheid te vormen???

De helft + 1, 76 dus.

Dimitri
23 november 2006, 18:49
Hoeveel zetels moet men hebben om in de 2de kamer om een meerderheid te vormen???
In principe 76, maar er is nog nooit een regering geweest die maar 1 zetel meerderheid had. Als er bij een controversieel voorstel toevallig een Kamerlid ziek is, heb je een probleem. Een meerderheid van 77 zetels is één keer succesvol geweest, tussen 1977 en 1981, het kabinet-Van Agt I (CDA-VVD).

Na een negen maanden lange formatie tussen de grote winnaar van 1977, de PvdA van minister-president Joop den Uyl, en het CDA van Dries van Agt, strandde deze op haat en nijd tussen de twee partijen en de slechte persoonlijke verhouding tussen de twee voormannen. Van Agt had toen een etentje met VVD-voorman Hans Wiegel en binnen enkele weken was er een centrumrechtse coalitie van CDA en VVD, die tegen alle verwachtingen in de vier jaar volmaakte ondanks een nipte meerderheid van 77 zetels.

Het kabinet-Balkenende II van CDA, VVD en D66 steunde na het vertrek van Wilders uit de VVD ook 77 zetels, maar dat is zoals bekend minder succesvol afgelopen.

Algemeen wordt dus aangenomen dat een regering minstens 77 zetels steun moet hebben, maar als het ook maar even kan liever een grotere meerderheid. Vandaar dat Wouter Bos ook niet zo staat te trappelen om een CDA-PvdA-CU-kabinet te beginnen dat op slechts 79 zetels steunt. Het is bovendien maar de vraag of deze drie partijen in de Eerste Kamer een meerderheid zullen hebben. In maart volgend jaar, over 3,5 maand dus, zijn de Provinciale Statenverkiezingen die indirect de samenstelling van de Eerste Kamer zullen bepalen. Als er nu snel een kabinet met zo'n nipte meerderheid gevormd wordt en de kiezer bevalt die keuze niet, worden de partijen in maart afgestraft en hebben ze misschien geen meerderheid in de Eerste Kamer, waardoor ze daar geen controversiële coalitie-tegen-oppositiewetten goedgekeurd krijgen. De kans is dus groot dat als de SP uitvalt in de onderhandelingen, men de zaak gaat rekken tot na de PS-verkiezingen. En dan maar hopen dat deze verkiezingen, bijv. als gevolg van de veel lagere opkomst, sowieso niet resulteren in een geheel andere verhouding in de Eerste Kamer dan in de Tweede Kamer...

Rene Artois
23 november 2006, 19:50
Wat mij opvalt is dat de progressieve partijen verliezen. SP wint groots en is duidelijk links maar kan niet direct onder de noemer "progressief" gecatalogeerd worden. PVDA, Groenlinks en D66 gaan daarentegen allemaal achteruit.

Dimitri
24 november 2006, 10:48
Het ligt er maar aan wat je progressief en conservatief noemt. Ik vind de SP nu niet bepaald een conservatieve partij.

Brandaan
24 november 2006, 10:52
Het ligt er maar aan wat je progressief en conservatief noemt. Ik vind de SP nu niet bepaald een conservatieve partij.

Op www.kieskompas.nl (http://www.kieskompas.nl) en dan links meteen klikken op "Uw positie" kun je een beeld krijgen van het Nederlandse politieke landschap, uitgezet naar "Links en Rechts" en "Progressief en Conservatief"

Dimitri
24 november 2006, 11:06
Op www.kieskompas.nl (http://www.kieskompas.nl) en dan links meteen klikken op "Uw positie" kun je een beeld krijgen van het Nederlandse politieke landschap, uitgezet naar "Links en Rechts" en "Progressief en Conservatief"
De SP staat hier dus in het vak links en progressief.

Hans1
24 november 2006, 11:15
Voorlopige uitslag, zonder de stemmen uit het buitenland:

27,0% (-01,6) 41 (-03) CDA
21,5% (-05,8) 32 (-10) PvdA
16,9% (+10,6) 26 (+17) SP
14,9% (-03,0) 22 (-06) VVD
6,0% (+6,0) 9 (+9) Partij voor de Vrijheid
4,6% (-0,5) 7 (-1) GroenLinks
4,0% (+1,9) 6 (+3) ChristenUnie
2,0% (-2,1) 3 (-3) D66
1,9% (+1,4) 2 (+3) Partij voor de Dieren
1,6% (+0,0) 2 (+-) SGP
0,6% (+0,6) 0 (+-) EénNL
0,2% (-5,5) 0 (-8) Fortuyn

Opkomst (voorlopig): 80,1% (+0,1%)

- In meeste provincies is de opkomst gelijkgebleven of licht gedaald, in Zuid-Holland en Zeeland licht gestegen, maar opvallend sterke stijging van de opkomst in Limburg (+2,6%)

Kaart van de grootste partijen per gemeente:

http://www.nrc.nl/redactie/Doc/tk06/grootstepartij.jpg

CDA: 359 gemeenten (groen)
PvdA: 76 gemeenten (rood)
VVD: 15 gemeenten (blauw)
SP: 7 gemeenten (geel)
CDA en VVD: 1 gemeente (groen/blauw)

- Knappe prestatie van de gemeente Muiden: CDA en VVD halen exact hetzelfde aantal stemmen!
- SP grootste partij in Eindhoven, Nijmegen, Heerlen, Oss (Jan Marijnissen), Landgraaf, Brunssum en Doesburg (Agnes Kant)
- ChristenUnie en SGP in geen enkele gemeente de grootste

======

Interessante uitslag, geweldig resultaat voor de SP! :-D Verrassend goede score voor Wilders. De kiezer kiest niet voor versnippering op rechts maar voor één sterke partij, een bewijs dat een stelsel van evenredige vertegenwoordiging prima werkt. Leuke uitslag ook voor de Partij voor de Dieren, maar er is slechts een nipte diervriendelijke meerderheid (76/150) of de PvdV moet zich uiten als diervriendelijke partij. Ik onthou vooral dat de partijen die campagne voerden tegen de Europese grondwet (SP, CU, Wilders, PvdDieren) gewonnen hebben en de partijen die voor de grondwet waren, allemaal verliezen.

Heel bijzonder is overigens dat alle drie de grote partijen verloren hebben, iets wat nog nooit gebeurd is in de Nederlandse parlementaire geschiedenis. De traditionele politiek moet maar eens te raden gaan waarom mensen steeds minder vertrouwen in de grote partijen hebben.

Wat de SP betreft, lijkt het erop (de mooie kaartjes met bolwerken zijn nog niet beschikbaar) dat de partij vooral in het noordoosten heeft ingebroken in de PvdA-bolwerken en in het zuiden de sociale stemmen van het CDA heeft weggekaapt. In Groningen is de SP de tweede partij geworden achter de PvdA. In Noord-Brabant en Limburg is de SP ook de tweede partij geworden en dus groter dan de PvdA!

Omdat de kaartjes van de bolwerken nog niet beschikbaar zijn, is nog niet alles te zeggen over waar Wilders goed gescoord heeft, maar Limburg lijkt toch wel een bolwerk met 11,5% tegen 5,9% landelijk. Wilders komt zelf uit Limburg en de gestegen opkomst in de provincie heeft ongetwijfeld alles te maken met het succes van Wilders daar. Ook in Zuid-Holland (7,3%) en Flevoland (6,8%) is de uitslag bovengemiddeld, maar in Noord-Brabant (6,1%) valt het tegen.

De ChristenUnie zal ongetwijfeld op de traditionele bolwerken zijn gebleven en daar stemmen gewonnen hebben van het CDA, maar ook in Limburg is de partij toch fors gestegen van 0,3% naar 1,1% en in Noord-Brabant van 0,6% naar 1,5%. In de marge een klein succesje.

De Partij voor de Dieren tot slot haalt bovengemiddelde cijfers in Noord-Holland (2,7%), Zuid-Holland (2,2%) en Flevoland (2,1%).

=====

De coalitievorming lijkt me erg ingewikkeld worden. Ik opperde hier vorige week nog een coalitie van CDA, PvdA, SP en CU, maar dat was realistischer geweest met Bos dan met Balkenende. Ik denk dat deze vier partijen zullen gaan onderhandelen, maar dat uiteindelijk de SP tegenover het CDA zal komen staan en af moet haken. Of Balkenende moet echt omdraaien als een blad aan een boom en ineens een heel sociaal beleid willen voeren. Gebeurt dat niet, dan zal het toch een kabinet van CDA, PvdA en ChristenUnie worden, iets wat eigenlijk alleen voor de CU ideaal is. Maar zelfs die combinatie heeft maar 79 zetels. Instabiliteit als met D66 is met de CU echter niet te verwachten. Bovendien worden CDA en PvdA gedwongen om een goed beleid te voeren, anders zullen zij bij de volgende verkiezingen genadeloos afgestraft worden door de zeer sterke oppositie.

Kortom: een interessante uitslag, die interessante politiek belooft.

Een overwinning voor de nieuwe partijen. In Nederland mogen ze tenminste op TV komen.

stab
24 november 2006, 11:35
Het lijkt uit met een centrumrechts beleid in NL.
NL gaat terug mooi in de pas lopen als Duitsland , Frankrijk, ... België.

Dimitri
24 november 2006, 12:07
Een leuk aspect van de verkiezingen zijn de affiches. Op www.verkiezingsaffiches.nl (http://www.verkiezingsaffiches.nl) is een mooi overzicht gemaakt van de verkiezingsaffiches voor de Tweede Kamerverkiezingen van 1918 tot nu. Er zitten prachtige platen bij, vooral van voor de oorlog, toen er nog weinig media bestonden en het affiche de hele boodschap van de partij moest uitdragen. Een aanrader!

Rene Artois
24 november 2006, 12:11
De SP staat hier dus in het vak links en progressief.

Ik vind dat progressief toch moeilijk te rijmen met hun standpunten ivm de multiculturele samenleving en de toetreding van Turkije in de EU.

stab
24 november 2006, 12:13
Eveneens een aanrader: volgende column van P. Beliën :
http://www.brusselsjournal.com/node/1682

Zijne Heerlijkheid
24 november 2006, 12:21
Op www.kieskompas.nl (http://www.kieskompas.nl) en dan links meteen klikken op "Uw positie" kun je een beeld krijgen van het Nederlandse politieke landschap, uitgezet naar "Links en Rechts" en "Progressief en Conservatief"
Interessant.

Ik heb 't maar eens uitgeprobeerd en ik bevind me in dat ene kwadrant waar geen enkele partij terug te vinden is. Hoe verrassend. :|

Edina
24 november 2006, 12:47
Interessant.

Ik heb 't maar eens uitgeprobeerd en ik bevind me in dat ene kwadrant waar geen enkele partij terug te vinden is. Hoe verrassend.

Progressief rechts dus? Met welke standpunten kom je daar uit als ik dat vragen mag? Want ik heb het nogal moeilijk om me voor te stellen wat ik moet verstaan onder progressief rechts...

Dimitri
24 november 2006, 12:50
Eveneens een aanrader: volgende column van P. Beliën :
http://www.brusselsjournal.com/node/1682
Iemand die de SP communistisch noemt, heeft toch wel erg weinig inzicht in de Nederlandse politiek.

Natuurlijk, naar Amerikaanse maatstaven is half Europa communistisch. Maar ik zou toch niet graag werken met de maatstaven van mensen die nog conservatiever zijn dan de SGP. Het geeft enkel aan hoe ver de Amerikaanse politiek van de Europese staat.

Bovenbuur
24 november 2006, 13:09
Iemand die de SP communistisch noemt, heeft toch wel erg weinig inzicht in de Nederlandse politiek.

Natuurlijk, naar Amerikaanse maatstaven is half Europa communistisch. Maar ik zou toch niet graag werken met de maatstaven van mensen die nog conservatiever zijn dan de SGP. Het geeft enkel aan hoe ver de Amerikaanse politiek van de Europese staat.
Volgens onderzoek (zoek maar na op nu.nl) is Nederland het op twee na democratischte land ter wereld, en laten we Amerika ver achter ons.

Brandaan
24 november 2006, 14:00
http://www.nu.nl/news/897872/11/rss/Zetel_minder_voor_SP_door_hertelling.html

Toch nog een kleine wijziging in de verkiezingsuitslag.

Dimitri
24 november 2006, 14:31
http://www.nu.nl/news/897872/11/rss/Zetel_minder_voor_SP_door_hertelling.html

Toch nog een kleine wijziging in de verkiezingsuitslag.
SP 25 en PvdA 33. Ik verwachtte het al, want in de voorlopige uitslag hadden SP en GL - die als lijstencombinatie meedoen bij de zetelverdeling - samen drieduizend stemmen minder dan de PvdA en toch samen 33 zetels tegenover 32 voor de PvdA. Dat klopte dus niet. Vandaag blijkt ook nog dat ruim vierhonderd stemmen in Eindhoven vergeten waren, waardoor daar het CDA nipt de grootste partij is geworden en niet de SP, en bij kiezers uit het buitenland haalden SP en GL wel iets meer stemmen dan de PvdA maar niet genoeg om die drieduizend stemmen goed te maken. Het zou overigens ook nog kunnen dat de 26ste zetel van de SP uiteindelijk niet naar de PvdA maar naar de Partij voor de Dieren gaat, want die zit met onafgerond 2,7 zetels in de voorlopige uitslag heel dicht tegen een derde zetel aan. We weten het maandag, dan wordt de definitieve uitslag bekendgemaakt door de Kiesraad, net als de aantallen voorkeursstemmen en dus de namen van de gekozen kandidaten. De officiële uitslag zal maandag ook gepubliceerd worden op www.verkiezingsuitslagen.nl (http://www.verkiezingsuitslagen.nl)

vlijmscherp
24 november 2006, 14:32
waarom duurt dat trouwens zo lang in Nederland? bij de gemeenteraadsverkiezingen hier waren de voorkeurstemmen toch sneller geteld?

stab
24 november 2006, 14:46
waarom duurt dat trouwens zo lang in Nederland? bij de gemeenteraadsverkiezingen hier waren de voorkeurstemmen toch sneller geteld?Wat mij betreft, gaat het in België een beetje te snel.

Dimitri
24 november 2006, 14:54
waarom duurt dat trouwens zo lang in Nederland? bij de gemeenteraadsverkiezingen hier waren de voorkeurstemmen toch sneller geteld?
Ik denk dat de cijfers al wel bekend zijn bij de Kiesraad, maar de zitting staat nu eenmaal gepland voor maandag en men wacht denk ik liever tot de officiële uitslag met zekerheid kan worden vastgesteld, dan op basis van voorlopige gegevens meteen te zeggen wie verkozen zijn en straks weer iemand te moeten teleurstellen omdat de definitieve cijfers iets veranderd zijn. Stel je voor dat de nummer 26* van de SP meteen bekend was gemaakt, dan was die persoon gisteren heel blij geweest en maandag heel teleurgesteld.

(*De SP had op de lijst maar 24 landelijke kandidaten plus een landelijke lijstduwer. De nummers 25 t/m 29 bestonden uit regionale kandidaten en verschilden dus per kieskring, waardoor zonder gegevens over het aantal voorkeursstemmen per kandidaat nu nog niet is te zeggen wie de 25ste zetel krijgt. Ook de nummer 26 was daardoor nog niet bekend.)

rroloff
24 november 2006, 14:57
Ik onthou vooral dat de partijen die campagne voerden tegen de Europese grondwet (SP, CU, Wilders, PvdDieren) gewonnen hebben en de partijen die voor de grondwet waren, allemaal verliezen.

Dit is inderdaad van groot belang. Ik kan mij niet voorstellen dat de PvdA nu nog aandurft vóór een gereviseerde Europese 'Grondwet' te stemmen nu inmiddels bij 70% van de Nederlanders daar niets voor voelt. De PvdA wankelt al, na een volgende klap hangt de PvdA in de touwen - klaar voor de genadeklap.

Nederlanders willen méér souvereiniteit. Niet minder.

evilbu
24 november 2006, 14:58
Eens de zetels per partij vastliggen, hoe worden die zetels binnen de partij verdeeld? Onder mekaar uitvechten, naamstemmen, lijststemmen? Wat is het systeem in Nederland?8O

rroloff
24 november 2006, 15:04
Eens de zetels per partij vastliggen, hoe worden die zetels binnen de partij verdeeld? Onder mekaar uitvechten, naamstemmen, lijststemmen? Wat is het systeem in Nederland?8O

Heel beknopt: in principe op volgorde op de kieslijst. Nr 1 eerst, dan nummer 2 etc. tot en met nr. X. Echter, wanneer een kandidaat meer stemmen heeft dan de 'kiesdeler' (= uitgebrachte aantal stemmen / aantal zetels) wordt deze kandidaat verkozen boven nummer X en wordt zo 'direct' in het parlement gekozen.

rroloff
24 november 2006, 15:17
Heel beknopt: in principe op volgorde op de kieslijst. Nr 1 eerst, dan nummer 2 etc. tot en met nr. X. Echter, wanneer een kandidaat meer stemmen heeft dan de 'kiesdeler' (= uitgebrachte aantal stemmen / aantal zetels) wordt deze kandidaat verkozen boven nummer X en wordt zo 'direct' in het parlement gekozen.

Mijn uitleg blijkt niet correct:

"Ook voor het verkozen kunnen worden met voorkeurstemmen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Voorkeurstem) is de kiesdeler van belang, hier volstaat echter slechts 25% van de kiesdeler."

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kiesdeler

bartje
24 november 2006, 17:52
Bedankt Dimitri voor de info.

Als je de procenten bekijkt valt het op dat mocht het gebeuren volgens het Belgisch kiessysteem dat er héél wat partijen uit de boot zouden vallen en dat enkel de CDA, PVDA, VVD, SP en Wilders zouden overblijven al de rest zou niet eens zijn intrede doen in de kamer.

Ik vraag me trouwens af of D66 nu ze nog amper 3 zetels overhouden nog enige rol van betekenis kunnen spelen in de toekomst en of ze zich nog gaan herpakken of dat het met de volgende verkiezingen over and out zou zijn?

bartje
24 november 2006, 18:02
Op www.kieskompas.nl (http://www.kieskompas.nl) en dan links meteen klikken op "Uw positie" kun je een beeld krijgen van het Nederlandse politieke landschap, uitgezet naar "Links en Rechts" en "Progressief en Conservatief"

Volgens deze zou ik het best aanleunen bij D66.

Rene Artois
24 november 2006, 18:55
Ik vraag me trouwens af of D66 nu ze nog amper 3 zetels overhouden nog enige rol van betekenis kunnen spelen in de toekomst en of ze zich nog gaan herpakken of dat het met de volgende verkiezingen over and out zou zijn?

Ze kunnen misschien een kartelformule voorstellen aan pvda of vvd.

Dimitri
24 november 2006, 19:51
Dit is inderdaad van groot belang. Ik kan mij niet voorstellen dat de PvdA nu nog aandurft vóór een gereviseerde Europese 'Grondwet' te stemmen nu inmiddels bij 70% van de Nederlanders daar niets voor voelt. De PvdA wankelt al, na een volgende klap hangt de PvdA in de touwen - klaar voor de genadeklap.

Nederlanders willen méér souvereiniteit. Niet minder.
Juist dat is het. Vande Lanotte deed het gisteren in Morgen Beter uitschijnen alsof de SP tegen Europa is. Siegfried Bracke beweerde dat in Terzake ook al. Dat is regelrechte onzin. De SP is, net als de overgrote meerderheid van de bevolking, vóór Europese samenwerking. Alleen niet op de manier zoals het nu gaat, met steeds meer bureaucratie (en liberalisering) en steeds minder invloed voor de burger. Dat was ook de belangrijkste reden voor de Nederlanders om tegen te stemmen. Dat veel Belgische politici, die dromen van een Verenigde Staten van Europa als oplossing van hun eigen communautaire problemen, daar niet blij mee zijn, kan ik best begrijpen. Maar ze zullen toch moeten beseffen dat de burgers van Europa een andere EU willen dan deze politici. Zolang ze dat niet beseffen, en niet radicaal van koers veranderen, zal de Europese samenwerking geen meter vooruit komen.

Dimitri
24 november 2006, 19:54
Ze kunnen misschien een kartelformule voorstellen aan pvda of vvd.
Kartels hebben in Nederland geen meerwaarde: elke partij, groot of klein, maakt evenveel kans op een zetel en voor de verdeling van de restzetels kan bovendien samengewerkt worden in een lijstencombinatie (zie uitleg hierboven). Het zal voor D66 dus òf onafhankelijk verdergaan, òf opheffing en verdeling over de andere partijen (PvdA, VVD, GL) worden.

Weezer
24 november 2006, 20:00
Op www.kieskompas.nl (http://www.kieskompas.nl) en dan links meteen klikken op "Uw positie" kun je een beeld krijgen van het Nederlandse politieke landschap, uitgezet naar "Links en Rechts" en "Progressief en Conservatief"

Waarom zie ik deze nu pas: www.stomwijzer.nl (http://www.stomwijzer.nl) :lol: :lol: :lol:

vlijmscherp
24 november 2006, 20:29
Waarom zie ik deze nu pas: www.stomwijzer.nl (http://www.stomwijzer.nl) :lol: :lol: :lol:

schitterend!

ik kwam trouwens op de SP terecht.....

liberalist_NL
24 november 2006, 20:50
Een overwinning voor de nieuwe partijen. In Nederland mogen ze tenminste op TV komen.
Dan moeten jullie je aansluiten bij Nederland. Dan kunt u pleiten voor een onafhankelijk België.:lol:

stropkeuh
24 november 2006, 22:46
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Hans1 http://forum.politics.be/images/misc/backlink.gif (http://forum.politics.be/showthread.php?p=2190689#post2190689)
Een overwinning voor de nieuwe partijen. In Nederland mogen ze tenminste op TV komen.


Dan moeten jullie je aansluiten bij Nederland. Dan kunt u pleiten voor een onafhankelijk België.:lol:

Héhé flauwe plezante.;-)
Hopelijk wordt er ook naar die Geert Wilders geluisterd en gaan ze nie zo doen as bij ons, een cordon sanitair trekken. Ge kunt hem toch nie vergelijke met VB.
Hij is duidelijk tegen Islam als religie. Heeft dus nix met ras vandoen, terwijl Philip ook moeite heeft met buitenlandse voetballers.En hij durft tenminste ook de mond opentrekken tegen de Islam, terwijl de anderen nu al in hun broek doen, om maar geen franse toestanden te krijgen.
Ze wouden het woord "cordon sanitair" liever niet horen of in de mond nemen, maar gedroegen zich er wel naar.

maarte
24 november 2006, 22:56
Progressief rechts dus? Met welke standpunten kom je daar uit als ik dat vragen mag? Want ik heb het nogal moeilijk om me voor te stellen wat ik moet verstaan onder progressief rechts...ik ben dat ook, alhoewel maar zeer nipt. Blijkbaar is dat voor mensen met gezond verstand

Zijne Heerlijkheid
25 november 2006, 00:24
Progressief rechts dus? Met welke standpunten kom je daar uit als ik dat vragen mag? Want ik heb het nogal moeilijk om me voor te stellen wat ik moet verstaan onder progressief rechts...

Euhm... als je nog maar een beetje consequent liberale standpunten inneemt, kom je vanzelf in die zone terecht, hoor.

Zijne Heerlijkheid
25 november 2006, 00:25
ik ben dat ook, alhoewel maar zeer nipt. Blijkbaar is dat voor mensen met gezond verstand

Yep. 8-)

Hertog van Gelre
25 november 2006, 01:26
Yep. 8-)
Idem hier. Trek een denkbeeldige lijn tussen D66 en VVD. In het midden zit ik, zo'n beetje.

Dr. Strangelove
25 november 2006, 02:13
ik ben dat ook, alhoewel maar zeer nipt. Blijkbaar is dat voor mensen met gezond verstand
Met mijn uiterst ongezond verstand kom ik natuurlijk links-progressief uit, het dichtst bij Groen Links zo blijkt.

Daphne
25 november 2006, 02:30
Iemand die de SP communistisch noemt, heeft toch wel erg weinig inzicht in de Nederlandse politiek.

Helaas getuigt Beliën op vele domeinen van een schrijnend gebrek aan inzicht.
Hoe komt het trouwens dat hij niet meer voor "'t Pallieterke" schrijft? Op de plaats waar zijn wekelijkse haatschrijverij stond, brengt Koenraad Elst nu een goed leesbare en vaak interessante bijdrage die het niveau van het blaadje torenhoog overstijgt. Er is nog hoop.

Rene Artois
25 november 2006, 12:10
Helaas getuigt Beliën op vele domeinen van een schrijnend gebrek aan inzicht.
Hoe komt het trouwens dat hij niet meer voor "'t Pallieterke" schrijft? Op de plaats waar zijn wekelijkse haatschrijverij stond, brengt Koenraad Elst nu een goed leesbare en vaak interessante bijdrage die het niveau van het blaadje torenhoog overstijgt. Er is nog hoop.

Hij heeft een pauze ingelast vanwege problemen met het ministerie van onderwijs ivm het thuisonderwijs voor zijn kinderen. Belachelijke zaak want naar verluidt was dat zeer succesvol. Sinds kort schijnt hij besloten te hebben zich enkel nog naar de angelsaksische wereld te richten.

Ik deel uw mening over Beliëns zgn. gebrek aan inzicht en haatproza niet. Zijn stijl ligt mij niet altijd maar hij vertegenwoordigt een interessante denkrichting die hier anders nooit aan bod komt. Ik ga wel akkoord dat Elst een meer dan adequate vervanging is. De bijdragen van Jan Neckers mogen er ook wezen.

Dimitri
27 november 2006, 18:14
Officiële einduitslag Tweede Kamerverkiezingen:

12.264.503 kiesgerechtigden
9.854.998 uitgebrachte stemmen

Opkomst: 80,4% (+0,4%)

16.315 blanco of ongeldige stemmen

9.838.683 geldige stemmen

2.608.573 - 26,51% - 41 zetels - Christen Democratisch Appèl (CDA)
2.085.077 - 21,19% - 33 zetels - Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)
1.630.803 - 16,58% - 25 zetels - SP (Socialistische Partij)
1.443.312 - 14,67% - 22 zetels - VVD
579.490 - 5,89% - 9 zetels - Groep Wilders / Partij voor de Vrijheid
453.054 - 4,60% - 7 zetels - GROENLINKS
390.969 - 3,97% - 6 zetels - ChristenUnie
193.232 - 1,96% - 3 zetels - Democraten 66 (D66)
179.988 - 1,83% - 2 zetels - Partij voor de Dieren
153.266 - 1,56% - 2 zetels - Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP)
62.829 - 0,64% - 0 zetels - EénNL
20.956 - 0,21% - 0 zetels - Fortuyn
12.522 - 0,13% - 0 zetels - VERENIGDE SENIOREN PARTIJ
5.149 - 0,05% - 0 zetels - Ad Bos Collectief
5.010 - 0,05% - 0 zetels - PVN - Partij voor Nederland
4.339 - 0,04% - 0 zetels - Lijst Potmis
2.318 - 0,02% - 0 zetels - Nederland Transparant
2.297 - 0,02% - 0 zetels - Groen Vrij Internet Partij
2.276 - 0,02% - 0 zetels - Liberaal Democratische Partij
2.181 - 0,02% - 0 zetels - Lijst Poortman
559 - 0,01% - 0 zetels - Continue Directe Democratie Partij (CDDP)
185 - 0,00% - 0 zetels - LRVP - het Zeteltje
184 - 0,00% - 0 zetels - SMP
114 - 0,00% - 0 zetels - Tamara's Open Partij

Kiesdeler, tevens kiesdrempel = 9.838.683 / 150 = 65.591 stemmen
Voorkeursdrempel = 25% van de kiesdeler = 16.397 stemmen

Meeste voorkeurstemmen (N.B. lijststemmen zijn in Nederland niet mogelijk):
2.198.114 - Balkenende, J.P. (Jan Peter) - CDA
1.727.313 - Bos, W.J. (Wouter) - PvdA
1.344.190 - Marijnissen, J.G.C.A. (Jan) - SP
620.555 - Verdonk, M.C.F. (Rita) - VVD
566.197 - Wilders, G. (Geert) - PVV
553.200 - Rutte, M. (Mark) - VVD
390.662 - Halsema, F. (Femke) - GroenLinks
342.205 - Rouvoet, A. (André) - ChristenUnie
169.664 - Kant, A.C. (Agnes) - SP
150.307 - Thieme, M.L. (Marianne) - PvdDieren
141.636 - van der Vlies, B.J. (Bas) - SGP
122.779 - Albayrak, N. (Nebahat) - PvdA
100.507 - Kamp, H.G.J. (Henk) - VVD
95.937 - Pechtold, A. (Alexander) - D66
79.981 - Verhagen, M.J.M. (Maxime) - CDA
74.626 - van der Hoeven, M.J.A. (Maria) - CDA
67.515 - Griffith, L.J. (Laetitia) - VVD
50.167 - Pastors, M.G.T. (Marco) - EénNL
34.564 - Koser Kaya, F. (Fatma) - D66
31.788 - Schreijer-Pierik, J.M.G. (Annie) - CDA
27.860 - van der Ham, B. (Boris) - D66
26.258 - Huizinga-Heringa, J.C. (Tineke) - ChristenUnie
25.279 - Donner, J.P.H. (Piet Hein) - CDA
24.110 - Bussemaker, M. (Jet) - PvdA
23.833 - Dijksma, S.A.M. (Sharon) - PvdA
20.048 - Wolfsen, A. (Aleid) - PvdA
18.881 - Verburg, G. (Gerda) - CDA
17.333 - Karabulut, S. (Sadet) - SP

- Verdonk, nummer 2 op de VVD-lijst, haalt meer stemmen dan lijsttrekker Rutte. Voor het eerst in de parlementaire geschiedenis heeft een lijsttrekker niet de meeste stemmen op zijn lijst behaald! Rutte wordt in voorkeurstemmen zelfs ingehaald door Wilders, die twee jaar geleden uit de VVD werd gezet...
- Fatma Koser Kaya van D66 komt als enige met voorkeurstemmen in de Tweede Kamer. Met dank aan de Turkse proteststemmen op D66, die de partij ook de derde zetel hebben opgeleverd.


Grootste partij per gemeente:
http://www.verkiezingsuitslagen.nl/ud/TK-06/Kaarten/Uitslag_1_0000.png
361 gemeenten CDA
76 gemeenten PvdA
16 gemeenten VVD
6 gemeenten SP

In aanvulling op de bolwerkenkaartjes van de vier grote partijen:

Bolwerken Groep Wilders / Partij voor de Vrijheid:
http://www.verkiezingsuitslagen.nl/ud/TK-06/Kaarten/PVV_1_0000.png

Bolwerken GroenLinks:
http://www.verkiezingsuitslagen.nl/ud/TK-06/Kaarten/GL_1_0000.png

Bolwerken ChristenUnie:
http://www.verkiezingsuitslagen.nl/ud/TK-06/Kaarten/ChU_1_0000.png

Bolwerken D66:
http://www.verkiezingsuitslagen.nl/ud/TK-06/Kaarten/D66_1_0000.png

Bolwerken Partij voor de Dieren:
http://www.verkiezingsuitslagen.nl/ud/TK-06/Kaarten/PVDD_1_0000.png

Bolwerken SGP:
http://www.verkiezingsuitslagen.nl/ud/TK-06/Kaarten/SGP_1_0000.png

Bolwerkjes EénNL:
http://www.verkiezingsuitslagen.nl/ud/TK-06/Kaarten/EénNL_1_0000.png