PDA

View Full Version : Debat 2 december


Patriot!
19 november 2003, 17:13
02_12_2003_Confrontatiedebat: België of vlaanderen





Welke toekomst voor de Belgische Natie?

Bart DE WEVER, separatist, N-VA

Hendrik BOGAERT, confederalist, CD&V

Tony VAN DE CALSEYDE, federalist, B Plus

Bruno YAMMINE, unitarist, BUB

Dieter LESAGE, Brusselaar, Brussels Manifest

Wanneer? Dinsdag, 2 december 2003, 20u00

Waar? Universiteit Antwerpen, aula R-001, Rodestraat 14, 2000 Antwerpen

Inkom vrij, spanning verzekerd!

Vlaamse Leeuw
19 november 2003, 19:41
Ik ga zeker proberen te komen, maar misschien toch nog een vraagje. Kan je als toeschouwer ook meedebateren of niet,

Knuppel
19 november 2003, 20:03
Ik ga zeker proberen te komen, maar misschien toch nog een vraagje. Kan je als toeschouwer ook meedebateren of niet,

Neen. Dat werd al tussen neus en lippen ergens gezegd dacht ik.

Vlaamse Leeuw
19 november 2003, 20:14
Ik ga zeker proberen te komen, maar misschien toch nog een vraagje. Kan je als toeschouwer ook meedebateren of niet,

Neen. Dat werd al tussen neus en lippen ergens gezegd dacht ik.

Spijtig, want dit zou juist leuk zijn voor de toeschouwers om mee te kunnen debateren.

Foundation
19 november 2003, 21:18
Dat zou inderdaad heel interessant zijn (ik zou het zelf ook graag doen), maar dan zouden we daar twee dagen later nog staan, daarom wordt het niet gedaan. Uiteraard kan er buiten de muren van de zaal verder gedebatteerd worden door iedereen die wil.

Vlaamse Leeuw
19 november 2003, 21:21
Dat zou inderdaad heel interessant zijn (ik zou het zelf ook graag doen), maar dan zouden we daar twee dagen later nog staan, daarom wordt het niet gedaan. Uiteraard kan er buiten de muren van de zaal verder gedebatteerd worden door iedereen die wil.

Misschien wel. Komt u ook trouwens?

Kim
20 november 2003, 10:04
U kan uiteraard deelnemen aan het debat als toeschouwer! Het is geen lezing he! :)

Quicky
20 november 2003, 10:33
Waarom zit er niemand van het Blok bij??? DE partij die opkomt voor het Vlaams Belang...

.................................................. .................................................. ..

Calle
20 november 2003, 10:53
Waarom zit er niemand van het Blok bij??? DE partij die opkomt voor het Vlaams Belang...

.................................................. .................................................. ..

DE partij ? Beetje serieus blijven he, en probeer voor 1 keer eens samen te werken.

Bruno*
20 november 2003, 11:30
Wil u samenwerken met het VB?

Xenon
20 november 2003, 11:44
02_12_2003_Confrontatiedebat: België of vlaanderen





Welke toekomst voor de Belgische Natie?

Bart DE WEVER, separatist, N-VA

Hendrik BOGAERT, confederalist, CD&V

Tony VAN DE CALSEYDE, federalist, B Plus

Bruno YAMMINE, unitarist, BUB

Dieter LESAGE, Brusselaar, Brussels Manifest

Wanneer? Dinsdag, 2 december 2003, 20u00

Waar? Universiteit Antwerpen, aula R-001, Rodestraat 14, 2000 Antwerpen

Inkom vrij, spanning verzekerd!

Wie is de moderator van het debat?

Foundation
20 november 2003, 12:33
Ik kom zeker.

Blijkbaar kan je toch mee debatteren. Dat wist ik niet. Voor meer vragen: Kim weet er meer van dan ik. De moderator weet ik niet.

Wel weet ik dat besloten is 1 vertegenwoordiger van elke strekking uit te nodigen. Er moest gekozen worden tussen VB en N-VA, en gezien een onafhankelijk Vlaanderen het grootste hoofdstrijdpunt is van de N-VA zoals een unitair Belgie dat is voor ons, en de N-VA bijgevolg onze echte tegenpool is, werd gekozen voor de N-VA.

Xenon
20 november 2003, 12:38
Wel weet ik dat besloten is 1 vertegenwoordiger van elke strekking uit te nodigen

Die Dieter Lesage, welke strekking vertegenwoordigt hij?

Calle
20 november 2003, 12:41
Waarom zit er niemand van het Blok bij??? DE partij die opkomt voor het Vlaams Belang...

.................................................. .................................................. ..

DE partij ? Beetje serieus blijven he, en probeer voor 1 keer eens samen te werken.

Daar bedoel ik mee dat ze moeten werken VOOR Vlaanderen , en niet elke partij die het goed voorheeft met Vlaanderen moeten tegenwerken.

Bruno*
20 november 2003, 14:13
Ik kom zeker.

Blijkbaar kan je toch mee debatteren. Dat wist ik niet. Voor meer vragen: Kim weet er meer van dan ik. De moderator weet ik niet.

Wel weet ik dat besloten is 1 vertegenwoordiger van elke strekking uit te nodigen. Er moest gekozen worden tussen VB en N-VA, en gezien een onafhankelijk Vlaanderen het grootste hoofdstrijdpunt is van de N-VA zoals een unitair Belgie dat is voor ons, en de N-VA bijgevolg onze echte tegenpool is, werd gekozen voor de N-VA.

Voor mij hadden ze het VB, toch de grootste Vlaams-nationalistische partij mogen laten komen. Het VB legt trouwens véél te weinig de klemtoon op Vlaanderen onafhankelijk in haar campagnes (nooit op affiches :!: ). Alleszins hoop ik persoonlijk op meer van deze debatten.

Jan van den Berghe
20 november 2003, 14:22
Het VB legt trouwens véél te weinig de klemtoon op Vlaanderen onafhankelijk in haar campagnes (nooit op affiches :!: ).

Kan er mij iemand een affiche tonen van de N-VA waarop "Vlaanderen onafhankelijkheid" of iets gelijkaardigs staat?

Xenon
20 november 2003, 14:23
Kan er iemand mijn 2 vragen beantwoorden?

Groot Bakkes
20 november 2003, 17:11
Ik kom zeker.

Blijkbaar kan je toch mee debatteren. Dat wist ik niet. Voor meer vragen: Kim weet er meer van dan ik. De moderator weet ik niet.

Wel weet ik dat besloten is 1 vertegenwoordiger van elke strekking uit te nodigen. Er moest gekozen worden tussen VB en N-VA, en gezien een onafhankelijk Vlaanderen het grootste hoofdstrijdpunt is van de N-VA zoals een unitair Belgie dat is voor ons, en de N-VA bijgevolg onze echte tegenpool is, werd gekozen voor de N-VA.

Je kan van de belgicisten veel zeggen maar ze weten wel wie dé separatistische partij is.
Ik hoop te komen maar omdat mijn examens de 4de beginnen zal ik waarschijnlijk niet kunnen :( :( :(
Het zal er een beetje vanaf hangen met welk vak ik start.
Is het goed dat ik dat naar Ronduit!N-VA antwerpen doorstuur?

Vlaamse groeten

Erwin

Vlaamse Leeuw
20 november 2003, 17:59
Ik heb alleszins veel zin om te komen en nu nog meer, omdat je ook zelf mee mag debateren.

Kim
20 november 2003, 20:56
02_12_2003_Confrontatiedebat: België of vlaanderen





Welke toekomst voor de Belgische Natie?

Bart DE WEVER, separatist, N-VA

Hendrik BOGAERT, confederalist, CD&V

Tony VAN DE CALSEYDE, federalist, B Plus

Bruno YAMMINE, unitarist, BUB

Dieter LESAGE, Brusselaar, Brussels Manifest

Wanneer? Dinsdag, 2 december 2003, 20u00

Waar? Universiteit Antwerpen, aula R-001, Rodestraat 14, 2000 Antwerpen

Inkom vrij, spanning verzekerd!

Wie is de moderator van het debat?

Normaal gezien Mark van de Looverbos, maar dat kan nog wijzigen.

Kim
20 november 2003, 20:57
Ik kom zeker.

Blijkbaar kan je toch mee debatteren. Dat wist ik niet. Voor meer vragen: Kim weet er meer van dan ik. De moderator weet ik niet.

Wel weet ik dat besloten is 1 vertegenwoordiger van elke strekking uit te nodigen. Er moest gekozen worden tussen VB en N-VA, en gezien een onafhankelijk Vlaanderen het grootste hoofdstrijdpunt is van de N-VA zoals een unitair Belgie dat is voor ons, en de N-VA bijgevolg onze echte tegenpool is, werd gekozen voor de N-VA.

Je kan van de belgicisten veel zeggen maar ze weten wel wie dé separatistische partij is.
Ik hoop te komen maar omdat mijn examens de 4de beginnen zal ik waarschijnlijk niet kunnen :( :( :(
Het zal er een beetje vanaf hangen met welk vak ik start.
Is het goed dat ik dat naar Ronduit!N-VA antwerpen doorstuur?

Vlaamse groeten

Erwin

Hoe meer publiciteit, hoe liever! :)

Belgische groeten

Kim

Kim
20 november 2003, 20:58
Het VB legt trouwens véél te weinig de klemtoon op Vlaanderen onafhankelijk in haar campagnes (nooit op affiches :!: ).

Kan er mij iemand een affiche tonen van de N-VA waarop "Vlaanderen onafhankelijkheid" of iets gelijkaardigs staat?

"N-VA, voor zés miljoen Vlamingen"

Zegt dat niet genoeg?

Jan van den Berghe
20 november 2003, 21:46
"N-VA, voor zés miljoen Vlamingen"

Zegt dat niet genoeg?

Neen, deze slogan betekent nog niet hetzelfde als "Vlaanderen onafhankelijk".

Groot Bakkes
20 november 2003, 22:58
"N-VA, voor zés miljoen Vlamingen"

Zegt dat niet genoeg?

Neen, deze slogan betekent nog niet hetzelfde als "Vlaanderen onafhankelijk".

Jawel, want als er iets is dat de Vlamingen nodig hebben is het wel onafhankelijkheid. En dat doen wij dus voor die zes miljoen Vlamingen.

Vlaamse groeten

Erwin

Bruno*
21 november 2003, 03:06
Jan VDB heeft wel gelijk: noch het VB, noch de N-VA op "Vlaanderen onafhankelijk", en zeker niet in hun visuele campagne.

Jan van den Berghe
21 november 2003, 09:20
Jawel, want als er iets is dat de Vlamingen nodig hebben is het wel onafhankelijkheid. En dat doen wij dus voor die zes miljoen Vlamingen.

Kijk, we gaan hier geen wellesnietesspelletje spelen, maar de slogan van de N-VA betekent niet onmiddellijk "Vlaanderen onafhankelijkheid". De slogan is voor meerdere interpretatie vatbaar. U legt er de verzwijzing naar Vlaamse onafhankelijkheid in, maar een ander kan er gerust confederalisme onder verstaan. Ook een dergelijke staatsvorm kan voor die zes miljoen Vlamingen een goede oplossing zijn.

Jan van den Berghe
21 november 2003, 09:23
Jan VDB heeft wel gelijk: noch het VB, noch de N-VA op "Vlaanderen onafhankelijk", en zeker niet in hun visuele campagne.

Wat bedoelt u met het eerste deel van uw zin? Dat Vlaamse onafhankelijkheid niet aan bod komt in het partijprogramma, congressen of campagnes. Dan vergist u zich.

Wolbeer
21 november 2003, 11:36
Slogans als:

:arrow: om te zorgen dat vlaanderen werkti.p.v. toekijkt
:arrow: om te zorgen voor vlaamse oplossingen i.p.v. belgische blokkeringen
:arrow: om te zorgen dat vlaanderen beweegt i.p.v. stilstaat
:arrow: om vlamingen zuurstof te geven
:arrow: om te zorgen voor een vlaamse stem in europa i.p.v. een belgische kakofonie

tegenover

:arrow: Veilig Vlaanderen

ik denk dat er geen twijfels zijn over welke partij het meest voor vlaanderen staat...

Jan van den Berghe
21 november 2003, 11:51
... ik denk dat er geen twijfels zijn over welke partij het meest voor vlaanderen staat...

Bent u lid van N-VA? Dan zou u moeten weten dat een partij opbod "wie is de Vlaamste" helemaal geen zin heeft en alleen maar in de kaart speelt van de tegenstanders.

Als Vlaamsnationalist voel ik mij het beste thuis bij het Vlaams Blok. Maar iedereen staat vrij ook zijn heil te zoeken bij de N-VA. Alleen denk ik dat men eens moet gaan inzien dat samenwerken beter is dan te roepen "wij zijn de echte Vlaamsgezinden".

Zeno!
21 november 2003, 11:55
Alleen denk ik dat men eens moet gaan inzien dat samenwerken beter is dan te roepen "wij zijn de echte Vlaamsgezinden".

Akkoord. Als het Blok heel dat vreemdelingen-gedoe vergeet, kunnen we samenwerken. Voor de Vlaamse zaak i.p.v. de "witte" zaak!

Voor een kleurrijk Vlaanderen
Voor zowel oude als nieuwe Vlamingen
Voor blank, bruin, zwart en geel
Iedereen gelijke rechten: zowel hetero's als homo's

Ja, d�*n kan er samengewerkt worden. Anders N-I-E-T.

Wolbeer
21 november 2003, 12:02
... ik denk dat er geen twijfels zijn over welke partij het meest voor vlaanderen staat...

Bent u lid van N-VA? Dan zou u moeten weten dat een partij opbod "wie is de Vlaamste" helemaal geen zin heeft en alleen maar in de kaart speelt van de tegenstanders.

Als Vlaamsnationalist voel ik mij het beste thuis bij het Vlaams Blok. Maar iedereen staat vrij ook zijn heil te zoeken bij de N-VA. Alleen denk ik dat men eens moet gaan inzien dat samenwerken beter is dan te roepen "wij zijn de echte Vlaamsgezinden".

Staan roepen, 'wij zijn vlaamser' heeft inderdaad geen zin, maar wanneer in twijfel wordt getrokken of N-VA wel op z'n plaats is in het bovenstaande debat en of VB daar niet moest zijn denk ik dat door het vreemdelingenthema bij het vlaams blok de vlaamse zaak daar zeker niet op de voorgrond wordt geplaatst.

Ik heb eerder de indruk dat Vlaanderen onafhankelijk zeker niet het belangrijkste thema is bij VB, terwijl dit duidelijk wel het geval is voor N-VA...

Zeno!
21 november 2003, 12:07
Ik heb eerder de indruk dat Vlaanderen onafhankelijk zeker niet het belangrijkste thema is bij VB, terwijl dit duidelijk wel het geval is voor N-VA...
Maar natuurlijk. Vraag aan 10 Blok-kiezers waarom ze op het Blok stemmen en 8 zullen er zeggen: "om hun vreemdelingenstandpunt". Ik heb zelfs gehoord dat vele Blok-kiezers aanhangers van het koningshuis zijn... Tja!

[maar laten we maar weer stoppen met dit Blok vs. N-VA gedoe...!]

Jan van den Berghe
21 november 2003, 12:23
Ik heb zelfs gehoord dat vele Blok-kiezers aanhangers van het koningshuis zijn... Tja!

Merkwaardig is toch wel dat ik als VB-lid (en dat sedert vele jaren) dergelijke zaken nog nooit uit de mond van een medelid of sympathisant heb gehoord.

Wolbeer
21 november 2003, 12:52
Ik heb zelfs gehoord dat vele Blok-kiezers aanhangers van het koningshuis zijn... Tja!

Merkwaardig is toch wel dat ik als VB-lid (en dat sedert vele jaren) dergelijke zaken nog nooit uit de mond van een medelid of sympathisant heb gehoord.

ze zullen niet durven zeker :lol:

Jan van den Berghe
21 november 2003, 12:55
ze zullen niet durven zeker :lol:

Terwijl ze wel lid durven te zijn van het Vlaams Blok, ondanks maatschappelijke stigmatisatie en diabolisering...

Feit is ook dat er nog nooit een of ander peilingsinstituut aan mij of een door mij gekende VB'er (en ik ken er heel wat) die vraag heeft gesteld.

Jan van den Berghe
21 november 2003, 12:57
Ik heb eerder de indruk dat Vlaanderen onafhankelijk zeker niet het belangrijkste thema is bij VB, terwijl dit duidelijk wel het geval is voor N-VA...

U vergist zich. Uw indruk is foutief.

"Vlaams onafhankelijkheid" is een heel belangrijk element bij het Vlaams Blok, maar niet het enige. Wij zijn immers geen éénthema-partij. Om dat te weten moet u natuurlijk eens goed het VB-programma lezen (iets wat u waarschijnlijk nog nooit heeft gedaan), de tijdschriften van het VB lezen of naar een VB-congres of andere bijeenkomst gaan. Dan verneemt u wel iets anders dan de gekleurde berichtgeving in De Morgen of De Standaard.

Wolbeer
21 november 2003, 13:55
Ik heb eerder de indruk dat Vlaanderen onafhankelijk zeker niet het belangrijkste thema is bij VB, terwijl dit duidelijk wel het geval is voor N-VA...

U vergist zich. Uw indruk is foutief.

"Vlaams onafhankelijkheid" is een heel belangrijk element bij het Vlaams Blok, maar niet het enige. Wij zijn immers geen éénthema-partij. Om dat te weten moet u natuurlijk eens goed het VB-programma lezen (iets wat u waarschijnlijk nog nooit heeft gedaan), de tijdschriften van het VB lezen of naar een VB-congres of andere bijeenkomst gaan. Dan verneemt u wel iets anders dan de gekleurde berichtgeving in De Morgen of De Standaard.

Tja, maar die indruk krijg ik nog steeds vanwege de partijkopstukken van VB op diverse debatten. Als Vlaanderen dermate belangrijk is, vraag ik me sterk af waarom jullie kost wat kost over vreemdelingen beginnen op elk mogelijk debat (waar de standpunten trouwens veel radicaler worden voorgesteld dan in het programma).

Bruno*
21 november 2003, 14:22
Ik heb eerder de indruk dat Vlaanderen onafhankelijk zeker niet het belangrijkste thema is bij VB, terwijl dit duidelijk wel het geval is voor N-VA...
Maar natuurlijk. Vraag aan 10 Blok-kiezers waarom ze op het Blok stemmen en 8 zullen er zeggen: "om hun vreemdelingenstandpunt". Ik heb zelfs gehoord dat vele Blok-kiezers aanhangers van het koningshuis zijn... Tja!

[maar laten we maar weer stoppen met dit Blok vs. N-VA gedoe...!]

Zeno geeft dus aan dat 8/10 kiezers van het VB stemmen voor het vreemdelingenstandpunt. Hoeveel procent kiezers blijft er dan nog over die voor een separatisme kiest? 350.000/6.000.000? Bitter weinig, me dunkt.

Jan van den Berghe
21 november 2003, 14:48
Tja, maar die indruk krijg ik nog steeds vanwege de partijkopstukken van VB op diverse debatten. Als Vlaanderen dermate belangrijk is, vraag ik me sterk af waarom jullie kost wat kost over vreemdelingen beginnen op elk mogelijk debat (waar de standpunten trouwens veel radicaler worden voorgesteld dan in het programma).

Tja, als het Vlaams Blok enkel wordt uitgenodigd wanneer het over migranten en vreemdelingenstemrecht gaat is dat ook niet verwonderlijk. Misschien moet u toch eens naar een van onze bijeenkomsten of congressen komen. Dan zult u wel een ander geluid horen.

Bruno*
21 november 2003, 15:14
Wat is trouwens het geluid dat de Blok-kopstukken van nu geven aan racistische uitspraken uit de jaren '80 en '90 (door o.a. lijstduwer in Antwerpen Koen Dillen)?

Distel
21 november 2003, 16:47
Ik heb eerder de indruk dat Vlaanderen onafhankelijk zeker niet het belangrijkste thema is bij VB, terwijl dit duidelijk wel het geval is voor N-VA...
Maar natuurlijk. Vraag aan 10 Blok-kiezers waarom ze op het Blok stemmen en 8 zullen er zeggen: "om hun vreemdelingenstandpunt". Ik heb zelfs gehoord dat vele Blok-kiezers aanhangers van het koningshuis zijn... Tja!

[maar laten we maar weer stoppen met dit Blok vs. N-VA gedoe...!]

Zeno geeft dus aan dat 8/10 kiezers van het VB stemmen voor het vreemdelingenstandpunt. Hoeveel procent kiezers blijft er dan nog over die voor een separatisme kiest? 350.000/6.000.000? Bitter weinig, me dunkt.

Maar nog steeds een pak meer dan die 10.000 belgicisten op 18 mei.

Jan van den Berghe
21 november 2003, 17:43
Wat is trouwens het geluid dat de Blok-kopstukken van nu geven aan racistische uitspraken uit de jaren '80 en '90 (door o.a. lijstduwer in Antwerpen Koen Dillen)?

Over welke rascistische uitspraken heeft u het eigenlijk? U moet duidelijk zijn als u iets beweert.

Groot Bakkes
21 november 2003, 18:33
Ik heb zelfs gehoord dat vele Blok-kiezers aanhangers van het koningshuis zijn... Tja!

Merkwaardig is toch wel dat ik als VB-lid (en dat sedert vele jaren) dergelijke zaken nog nooit uit de mond van een medelid of sympathisant heb gehoord.

Ik ken een Vlaams-Blokker. Een Antwerps politieagent die zeer overtuigd is. Hij spreekt over de Seefhoek als: "de menselijke zoo van Antwerpen". Niettemin was hij één van de velen die gaan groeten zijn toen Boudewijn overleden was. Hij heeft daar achteraf ook zeer uitvoerig over verteld :P .
Zo zie je maar dat je je eigen partijgenoten nooit helemaal kunt doorgronden. :lol:

Vlaamse groeten

Erwin

Groot Bakkes
21 november 2003, 18:39
Ik heb eerder de indruk dat Vlaanderen onafhankelijk zeker niet het belangrijkste thema is bij VB, terwijl dit duidelijk wel het geval is voor N-VA...
Maar natuurlijk. Vraag aan 10 Blok-kiezers waarom ze op het Blok stemmen en 8 zullen er zeggen: "om hun vreemdelingenstandpunt". Ik heb zelfs gehoord dat vele Blok-kiezers aanhangers van het koningshuis zijn... Tja!

[maar laten we maar weer stoppen met dit Blok vs. N-VA gedoe...!]

Zeno geeft dus aan dat 8/10 kiezers van het VB stemmen voor het vreemdelingenstandpunt. Hoeveel procent kiezers blijft er dan nog over die voor een separatisme kiest? 350.000/6.000.000? Bitter weinig, me dunkt.

Oké, maar dat vreemdelingenstandpunt is de voornaamste reden waarom ze er op stemmen. Laten we zeggen dat 80 % van de Vlaams Blokkers voor een onafhankelijk Vlaanderen is. Maar bij die overige 20 % zitten er wel monarchisten tussen! :lol: :lol: :lol:
Unitaristen niet want die vinden dat punt té belangrijk, bv forummer 'rechts België'.

Vlaamse groeten

Erwin

Foundation
21 november 2003, 18:41
Ik heb zelfs gehoord dat vele Blok-kiezers aanhangers van het koningshuis zijn... Tja!

Merkwaardig is toch wel dat ik als VB-lid (en dat sedert vele jaren) dergelijke zaken nog nooit uit de mond van een medelid of sympathisant heb gehoord.

Belangrijk is dat men een verschil maakt tussen lid en kiezer. Leden van partijen zijn politiek geïnteresseerd, actief of passief hangt van persoon tot persoon af, maar ze nemen wel de moeite om het volledige programma van een partij te lezen en zo...

Het kiespubliek is echter maar al te vaak (jammer genoeg) helemaal niet geïnteresseerd in politiek, en kleurt een bolletje in bij diegene die hij het laatst en het hardst heeft horen roepen met de meest populistische uitspraak. Het programma van de groenen is een boek dat zo'n 300 bladzijden beslaat. Hoeveel groene kiezers zouden dat gelezen hebben?

Jan van den Berghe
21 november 2003, 18:43
Ik ken een Vlaams-Blokker. Een Antwerps politieagent die zeer overtuigd is. Hij spreekt over de Seefhoek als: "de menselijke zoo van Antwerpen". Niettemin was hij één van de velen die gaan groeten zijn toen Boudewijn overleden was. Hij heeft daar achteraf ook zeer uitvoerig over verteld :P .
Zo zie je maar dat je je eigen partijgenoten nooit helemaal kunt doorgronden. :lol:

Inderdaad. Maar als er nu een koning is voor wie ik een zeker respect heb, dan is het inderdaad ook koning Boudewijn. Als Vlaming heb ik er geen goed woord voor, maar als belijdend christen wel. Op dat punt verdient hij mijn achting. Ik ben echter helemaal niet koningsgezind, maar dit betekent niet dat ik koning Boudewijn op dat vlak niet zou respecteren.

Foundation
21 november 2003, 18:43
Voordat ik hier weer gepakt wordt: nergens heb ik gezegd dat het voor allemaal zo is, en dat iedereen in dat plaatje zou passen!

Groot Bakkes
21 november 2003, 19:17
Ik heb zelfs gehoord dat vele Blok-kiezers aanhangers van het koningshuis zijn... Tja!

Merkwaardig is toch wel dat ik als VB-lid (en dat sedert vele jaren) dergelijke zaken nog nooit uit de mond van een medelid of sympathisant heb gehoord.

Belangrijk is dat men een verschil maakt tussen lid en kiezer. Leden van partijen zijn politiek geïnteresseerd, actief of passief hangt van persoon tot persoon af, maar ze nemen wel de moeite om het volledige programma van een partij te lezen en zo...

Het kiespubliek is echter maar al te vaak (jammer genoeg) helemaal niet geïnteresseerd in politiek, en kleurt een bolletje in bij diegene die hij het laatst en het hardst heeft horen roepen met de meest populistische uitspraak. Het programma van de groenen is een boek dat zo'n 300 bladzijden beslaat. Hoeveel groene kiezers zouden dat gelezen hebben?

De mensen die in het partijbestuur zitten. :lol:

Vlaamse groeten

Erwin

Patriot!
21 november 2003, 20:23
Om even terug bij het onderwerp te komen en op jullie vragen te antwoorden:

Dieter Lesage vertegenwoordigt Manifesto (ook wel: Het Brussel Manifest) een Brusselse vereniging (die deel uitmaakt van de Belgische Beweging) die elke splitsing op basis van taal afkeurt. Dieter Lesage schreef eerder al boeken die gericht zijn tegen het Vlaamse nationalisme, zoals "Zwarte Gedachten over België" in 1998.

Het zal mogelijk zijn voor het publiek om vragen te stellen en eventueel mee te debatteren.

Uiteraard mogen jullie dit bericht doorsturen naar jullie partij, jongerenbeweging of studentenclub! Hoe meer zielen hoe meer vreugd!

Met Belgische groeten,

Bob.

zorroaster
21 november 2003, 21:29
Dieter Lesage vertegenwoordigt Manifesto (ook wel: Het Brussel Manifest) een Brusselse vereniging (die deel uitmaakt van de Belgische Beweging) die elke splitsing op basis van taal afkeurt. Dieter Lesage schreef eerder al boeken die gericht zijn tegen het Vlaamse nationalisme, zoals "Zwarte Gedachten over België" in 1998.


Met andere woorden, gewoon nog een belgicist erbij aan tafel?
In dat geval heeft B+ zich goed voorzien van belgicisten met Tony van de Calseyde van B+ zelf, Bruno Yaminne van de BUB én deze Dieter Lesage...
Bovendien wordt Lesage op jullie affiches op de UA als "Brusselaar" omschreven waarbij de anderen "separatist" of" confederalist" staat. Ik vind het nogal grof te laten uitschijnen dat "Brusselaar" zijn een politieke uiting is, en dat je dan nog een belgicist pur sang opvoert voor die rol.
Doet mijn vertrouwen in dat debat geen goed alvast.
Daartegenover staat één separatist en één confederalist, wat ik nogal magertjes vind. Waarom dan geen derde stem aan de andere kant ook toevoegen, het Vlaams Blok bijvoorbeeld?
Drie belgicisten tegen drie flaminganten, dat ware evenwichtig geweest. Nu hebben ze met een lepe truc de machtsverhouding scheef getrokken.

Bruno*
21 november 2003, 21:58
Ik vind dat er in plaats van één van de CD&V een VB-er had moeten zitten.

Groot Bakkes
21 november 2003, 22:08
Ik vind dat er in plaats van één van de CD&V een VB-er had moeten zitten.

Neen, in feite was dit beter geweest:
1 Blokker + Bart De Wever= 2 separatisten
Die Brusselaar + die BUB'er maakt= 2 unitaristen
En dan die tjeef en die B+er die elks een tussenoplossing verkondigen.

Vlaamse groeten

Erwin

Hans1
21 november 2003, 23:03
Dieter Lesage vertegenwoordigt Manifesto (ook wel: Het Brussel Manifest) een Brusselse vereniging (die deel uitmaakt van de Belgische Beweging) die elke splitsing op basis van taal afkeurt. Dieter Lesage schreef eerder al boeken die gericht zijn tegen het Vlaamse nationalisme, zoals "Zwarte Gedachten over België" in 1998.


Met andere woorden, gewoon nog een belgicist erbij aan tafel?
In dat geval heeft B+ zich goed voorzien van belgicisten met Tony van de Calseyde van B+ zelf, Bruno Yaminne van de BUB én deze Dieter Lesage...
Bovendien wordt Lesage op jullie affiches op de UA als "Brusselaar" omschreven waarbij de anderen "separatist" of" confederalist" staat. Ik vind het nogal grof te laten uitschijnen dat "Brusselaar" zijn een politieke uiting is, en dat je dan nog een belgicist pur sang opvoert voor die rol.
Doet mijn vertrouwen in dat debat geen goed alvast.
Daartegenover staat één separatist en één confederalist, wat ik nogal magertjes vind. Waarom dan geen derde stem aan de andere kant ook toevoegen, het Vlaams Blok bijvoorbeeld?
Drie belgicisten tegen drie flaminganten, dat ware evenwichtig geweest. Nu hebben ze met een lepe truc de machtsverhouding scheef getrokken.

Na 30 jaar Vlaams-nationale indoctrinatie is misschien de tijd gekomen om dat éénrichtingsverkeer wat te compenseren door 2 Belgisch-gezinden i.p.v. 0. Er komen ook twee separatisten (confederalisme is zowat hetzelfde) en één neutrale, Lesage.

Alvader
21 november 2003, 23:24
Dieter Lesage vertegenwoordigt Manifesto (ook wel: Het Brussel Manifest) een Brusselse vereniging (die deel uitmaakt van de Belgische Beweging) die elke splitsing op basis van taal afkeurt. Dieter Lesage schreef eerder al boeken die gericht zijn tegen het Vlaamse nationalisme, zoals "Zwarte Gedachten over België" in 1998.


Met andere woorden, gewoon nog een belgicist erbij aan tafel?
In dat geval heeft B+ zich goed voorzien van belgicisten met Tony van de Calseyde van B+ zelf, Bruno Yaminne van de BUB én deze Dieter Lesage...
Bovendien wordt Lesage op jullie affiches op de UA als "Brusselaar" omschreven waarbij de anderen "separatist" of" confederalist" staat. Ik vind het nogal grof te laten uitschijnen dat "Brusselaar" zijn een politieke uiting is, en dat je dan nog een belgicist pur sang opvoert voor die rol.
Doet mijn vertrouwen in dat debat geen goed alvast.
Daartegenover staat één separatist en één confederalist, wat ik nogal magertjes vind. Waarom dan geen derde stem aan de andere kant ook toevoegen, het Vlaams Blok bijvoorbeeld?
Drie belgicisten tegen drie flaminganten, dat ware evenwichtig geweest. Nu hebben ze met een lepe truc de machtsverhouding scheef getrokken.

Na 30 jaar Vlaams-nationale indoctrinatie is misschien de tijd gekomen om dat éénrichtingsverkeer wat te compenseren door 2 Belgisch-gezinden i.p.v. 0. Er komen ook twee separatisten (confederalisme is zowat hetzelfde) en één neutrale, Lesage.

Is dat nu echt het enige waar gij mee kunt afkomen ???

zorroaster
21 november 2003, 23:42
Na 30 jaar Vlaams-nationale indoctrinatie is misschien de tijd gekomen om dat éénrichtingsverkeer wat te compenseren door 2 Belgisch-gezinden i.p.v. 0. Er komen ook twee separatisten (confederalisme is zowat hetzelfde) en één neutrale, Lesage.

Euh, Hans, dit is nu al de tweede keer dat je je eigen partijgenoten die bij B+ zitten flagrant tegenspreekt.
Eerst was Marc van de Looverbosch Vlaams-nationalist volgens jou en had B+ of all people dus een Vlaams-nationalist als moderator gekozen, nu kom je af met de mededeling dat Dieter Lesage "een neutrale" is.

Maar wat schreef Patriot even terug over diezelfde Dieter Lesage? Ziehier:

"Dieter Lesage vertegenwoordigt Manifesto (ook wel: Het Brussel Manifest) een Brusselse vereniging (die deel uitmaakt van de Belgische Beweging) die elke splitsing op basis van taal afkeurt. Dieter Lesage schreef eerder al boeken die gericht zijn tegen het Vlaamse nationalisme, zoals "Zwarte Gedachten over België" in 1998. "

Dieter Lesage is met zijn groepering een onderdeel van de Belgische beweging die boeken schrijft gericht tegen het Vlaams-nationalisme. Het is dus zever in pakskes om die een "neutrale" te noemen als zelfs je eigen partijgenoten dat niet doen.

Twee keer op je bek gaan in één topic, je bent weer op dreef zo te zien! Go Hans!

Hans1
22 november 2003, 14:44
U bent hartelijk welkom op het debat om het zoveelste "belgicistische complot" te verijdelen ! :lol: :lol:

Foundation
22 november 2003, 14:54
Die Brusselaar + die BUB'er maakt= 2 unitaristen


"Die Brusselaar" (hij heet Lesage, trouwens) is daarom geen unitarist. Zijn beweging hoort tot de Belgische beweging, die zeer uitgebreid is en verscheidene strekkingen vertegenwoordigt.

Jan van den Berghe
22 november 2003, 14:55
"Die Brusselaar" (hij heet Lesage, trouwens) is daarom geen unitarist. Zijn beweging hoort tot de Belgische beweging, die zeer uitgebreid is en verscheidene strekkingen vertegenwoordigt.

Jaaaaa, "zeer uitgebreid"... Amaai, jullie nemen je wensen toch voor werkelijkheid.

Distel
22 november 2003, 15:29
U bent hartelijk welkom op het debat om het zoveelste "belgicistische complot" te verijdelen ! :lol: :lol:

Ik vind dit maar een uitermate zwakke repliek op een terechte opmerking van Zorroaster.

Distel
22 november 2003, 15:32
"Die Brusselaar" (hij heet Lesage, trouwens) is daarom geen unitarist. Zijn beweging hoort tot de Belgische beweging, die zeer uitgebreid is en verscheidene strekkingen vertegenwoordigt.

Jaaaaa, "zeer uitgebreid"... Amaai, jullie nemen je wensen toch voor werkelijkheid.

Hier moet ik Foundation toch gelijk geven, hoor Jan. Te oordelen naar wat ik op deze fora lees, heb je al op zijn minst een strekking die overal nazi's ziet, een strekking die voor federalisme is, eentje voor unitarisme (die zich dan wel weer aangesloten hebben bij de federalisten), een strekking die holle slogans verkoopt, enz...

De diversiteit is toch groot hoor!

Jan van den Berghe
22 november 2003, 16:00
De diversiteit is toch groot hoor!

Dat wel. En als iedere strekking overeenkomt met een bepaalde persoon, kunnen ze onder elkaar ook nog een kaartje leggen. Hopelijk zitten er dan geen scizofrene persoonlijkheden tussen...

Distel
22 november 2003, 16:29
De diversiteit is toch groot hoor!

Dat wel. En als iedere strekking overeenkomt met een bepaalde persoon, kunnen ze onder elkaar ook nog een kaartje leggen. Hopelijk zitten er dan geen scizofrene persoonlijkheden tussen...

Daar geeft u mogelijk de oplossing van het grote enigma: eigenlijk zijn die B Plus'ers federalisten met een unitaristische tweede persoonlijkheid. En afhankelijk van de mate waarin ze racisten willen kruisigen, dan wel racistje willen spelen, zijn ze resp. unitarist of federalist. ;)

Foundation
22 november 2003, 20:43
Het is niet omdat u er geen voeling mee heeft, dat wij er geen zicht op hebben :wink:

Foundation
22 november 2003, 20:45
"Die Brusselaar" (hij heet Lesage, trouwens) is daarom geen unitarist. Zijn beweging hoort tot de Belgische beweging, die zeer uitgebreid is en verscheidene strekkingen vertegenwoordigt.

Jaaaaa, "zeer uitgebreid"... Amaai, jullie nemen je wensen toch voor werkelijkheid.

Om de een of de andere reden verschijnt mijn laatste post hier niet (last post, hmm...). Ligt een deel van de server plat, of is het hoofdstuk "communautair" afgesloten wegens teveel geruzie? Of is er een opstropping gekomen ergens, en worden de berichten pas na enkele uren geplaatst?

Distel
22 november 2003, 20:48
"Die Brusselaar" (hij heet Lesage, trouwens) is daarom geen unitarist. Zijn beweging hoort tot de Belgische beweging, die zeer uitgebreid is en verscheidene strekkingen vertegenwoordigt.

Jaaaaa, "zeer uitgebreid"... Amaai, jullie nemen je wensen toch voor werkelijkheid.

Om de een of de andere reden verschijnt mijn laatste post hier niet (last post, hmm...). Ligt een deel van de server plat, of is het hoofdstuk "communautair" afgesloten wegens teveel geruzie? Of is er een opstropping gekomen ergens, en worden de berichten pas na enkele uren geplaatst?

Neen, uw berichtjes worden eerst door KOSMOS nagekeken. ;)

Foundation
22 november 2003, 21:08
het lag aan de browserinstellingen - pagina werd niet vernieuwd...

Xenon
24 november 2003, 19:07
Die Brusselaar + die BUB'er maakt= 2 unitaristen


"Die Brusselaar" (hij heet Lesage, trouwens) is daarom geen unitarist. Zijn beweging hoort tot de Belgische beweging, die zeer uitgebreid is en verscheidene strekkingen vertegenwoordigt.

Kortom, het wordt een debat tussen 2 Vlaamsgezinden en 3 Belgicisten. Het is je goed recht om de Belgicisten een steuntje in de rug te geven, maar geef dat dan tenmiste eerlijk toe.

Vlaamse Leeuw
24 november 2003, 19:21
Die Brusselaar + die BUB'er maakt= 2 unitaristen


"Die Brusselaar" (hij heet Lesage, trouwens) is daarom geen unitarist. Zijn beweging hoort tot de Belgische beweging, die zeer uitgebreid is en verscheidene strekkingen vertegenwoordigt.

Kortom, het wordt een debat tussen 2 Vlaamsgezinden en 3 Belgicisten. Het is je goed recht om de Belgicisten een steuntje in de rug te geven, maar geef dat dan tenmiste eerlijk toe.

Ik hoop dat ze dit doen, maar ik betwijfel het toch hoor. Kunt u - diegene die het debat organiseerd - misschien zeggen tot welke strekking Lesage behoort?

Foundation
24 november 2003, 20:07
Ik organiseer het debat niet, dat doet BPlus.

Hij vertegenwoordigt het Brussels Manifest, ik weet ook niet wat dat is en waar die voor staan (belangen van Brussel neem ik aan), ik raad u aan het eens op te zoeken als u er nieuwsgierig naar bent. Ik zelf had er ook nooit nog van gehoord.

Ik denk echter wel dat het voor beide partijen leerzaam is om er iemand bij te hebben die Brusselaar is, en die de problemen dus van dichtbij in de praktijk meemaakt.

Wat die gaat verkondigen op dat debat weet ik niet. Op sommige punten gaat die misschien met ons mee, op andere met jullie?

Ik ga geen oordeel vellen over iemand van wie ik niets weet.

Xenon
24 november 2003, 21:09
Ik organiseer het debat niet, dat doet BPlus.

Hij vertegenwoordigt het Brussels Manifest, ik weet ook niet wat dat is en waar die voor staan (belangen van Brussel neem ik aan), ik raad u aan het eens op te zoeken als u er nieuwsgierig naar bent. Ik zelf had er ook nooit nog van gehoord.

Ik denk echter wel dat het voor beide partijen leerzaam is om er iemand bij te hebben die Brusselaar is, en die de problemen dus van dichtbij in de praktijk meemaakt.

Wat die gaat verkondigen op dat debat weet ik niet. Op sommige punten gaat die misschien met ons mee, op andere met jullie?

Ik ga geen oordeel vellen over iemand van wie ik niets weet.

Uw collega's zeggen dat hij tot de Belgische Beweging hoort. Dat maakt dus 3 Belgischgezinden tegenover 2 Vlaamsgezinden.

Xenon
24 november 2003, 21:48
Enkele maanden geleden verschenen er in De Standaard enkele opiniestukjes i.v.m. het Brussels Manifest:


Peter De Graeve 16/06/2003

Het recente discours over de ,,exception bruxelloise'' en het krampachtige Belgische neo-unitarisme waarin het past, worden beheerst door een steeds terugkerende, onoplosbare paradox. Ten eerste, dat de moderne geschiedenis van België (de opdeling, de taalkloof, het federaliseren) vandaag door de feiten is achterhaald. Ten tweede, dat je de feiten zo kunt interpreteren dat de recente Belgische geschiedenis buitenspel wordt gezet.


De eerste stelling verraadt een naïef geloof in de verlossende kracht van de geschiedenis, doorgaans historicisme genaamd. Erachter schuilt het negentiende-eeuwse idee dat de geschiedenis, door het simpele feit dat ze er is en ,,gebeurt'', spanningen mildert, breuken overstijgt, wonden heelt. Dat idee is geruststellend, zeker van op afstand. Maar zodra je dichterbij komt en er steeds meer details duidelijk worden, nemen ook de twijfels toe. Je ontdekt als historicus algauw dat geen verleden ooit door een heden wordt ,,achterhaald''. Dat dat eigenlijk ook niet kán, is de essentie zelf van geschiedenis.

De tweede stelling is erop gericht het inherent tegenstrijdige van de eerste op te vangen. Als het heden niet in staat is om vanuit de innerlijke kracht van de geschiedenis zelf de breuken van het verleden te laten verdwijnen, dan kunnen wij, mensen, er misschien wel in slagen om vanuit de eigen wilskracht, vanuit de vereende kracht onzer overtuigingen, de koers van de historische gebeurtenissen om te buigen. Ook dat geloof is naïef; het staat bekend als voluntarisme, een hardnekkige vorm van idealisme.

De onverbiddelijke consequenties van dat paradoxale denken wil ik zo meteen toepassen op de logica van ,,Het Brussels Manifest'' (DS 10 juni). Maar sta me toe vooraf kort iets te zeggen over het filosofische draagvlak van dit initiatief.

De stuwende kracht achter het Manifest, de Vlaamse filosoof Dieter Lesage, is hiermee niet aan zijn proefstuk toe. Enkele jaren geleden verwierf deze volgeling van Derrida een zekere bekendheid met pamfletten gericht tegen de toenmalige minister-president van de Vlaamse regering, Luc Van den Brande. Ze werden gebundeld onder de titels ,,Onzuivere gedachten'' en ,,Zwarte gedachten''. Lesage laat zich in de ontwikkeling van zijn politiek-filosofisch gedachtegoed niet al te vaak door problemen van helderheid of consistentie afremmen. Nu wil hij, met het Brussels Manifest, deze ideologie voor het eerst gestalte geven in een sociaal-politieke beweging. Maar doordat ze is gegroeid uit veelal ondoordachte, contrahistorische en paradoxale inzichten, heeft de beweging zelf een ietwat onevenwichtig, om niet te zeggen mismaakt profiel. Gek genoeg geldt voor haarzelf dus het tegenovergestelde van wat zij over het nieuwe België beweert, namelijk dat haar feitelijk ontstaan meteen door haar geschiedenis is achterhaald...

Het Brussels Manifest richt de aandacht op verschillende pijnpunten, waarvan er sommige door de inwoners van de hoofdstad nu en dan ook als reëel worden ervaren: de organisatie van de cultuur, van het onderwijs, van een daadwerkelijke tweetaligheid... Maar meteen uitgaan van ,,de Brusselse realiteit'', zoals de preambule van het Manifest doet, is een enigszins verdacht manoeuvre. Zeker als onmiddellijk daarop wordt beweerd dat diezelfde realiteit het zwaar te verduren krijgt van de -- ik vermoed artificiële -- ,,constructie van een bicommunautaire taalkloof''.

Ik weet niet wat voor argumenten ik zou moeten inbrengen tegen de bewering dat het ontstaan zelf van de twee gemeenschappen in ons land beantwoordt aan een diepgewortelde historische realiteit, waarvan de Brusselse constructie een voorlopig en onafgewerkt gevolg is. In dezelfde zin valt er bovendien iets te zeggen voor het argument dat de bicommunautaire opdeling helemáál niet door de feiten is achterhaald, zoals het Manifest vervolgens met bravoure stelt, maar gewoon nog niet tot de volle historisch-politieke ontplooiing is gekomen waartoe sommige problemen -- Brussel als eerste -- haar in de nabije toekomst wellicht zullen dwingen. Ik zie niet in hoe je kunt uitnodigen tot ,,een breed en democratisch debat'' als je vooraf de historische visie van mogelijke tegenstanders als een construct van de hand wijst, en de eigen visie presenteert als een summum van realisme.

Bovendien schort er toch wel een en ander aan de concrete programmapunten van het Brussels Manifest.

Het onderwijs. In de jaren zestig en zeventig was het op sterven na dood, maar het Nederlandstalig onderwijs in Brussel is in de jaren negentig opmerkelijk snel (volgens ingewijden té snel) gegroeid, onder meer dankzij de interesse van anderstaligen, die in het aanleren van het Nederlands een troef voor de toekomst van hun kinderen zagen. (Wil men werkelijk doen geloven dat hun gedrag was ingegeven door het ideaal van het multiculturalisme?) Het succes hiervan was zo groot, dat ook Franstalige scholen vandaag luidop denken aan het uitbouwen van een groter aandeel Nederlands in hun curriculum. De aanwezigheid van de twee taalgemeenschappen in het onderwijs heeft in Brussel dus gezorgd voor een dynamiek, en niet voor ,,verkokering'', zoals het Manifest beweert.

De cultuur. Dat er regelmatig problemen zijn met twee- of meertalige culturele initiatieven zullen weinigen ontkennen. Maar hoge verantwoordelijken van het Brusselse cultuurleven houden stilletjes hun hart vast als de hele sector in één Brusselse stoofpot zou worden gestopt.

Een Brusselse gemeenschap. Om de twee genoemde domeinen (onderwijs en cultuur) naar zich toe te kunnen trekken, moet Brussel het grondwettelijk statuut van ,,Gemeenschap'' krijgen. Het is volkomen absurd (en dus politiek uiterst naïef) te geloven dat de Vlaamse of de Franse Gemeenschap bereid zouden zijn om op dit vlak de geringste bevoegdheid aan Brussel af te staan.

Financiering. Bovendien zou een Brusselse Gemeenschap financieel niet kunnen overleven. Het extra benodigde geld wordt dan maar gerechtvaardigd door te wijzen op het hoofdstedelijk statuut van Brussel. Maar als het werkelijk een Gemeenschap wil zijn zoals de beide andere, kan Brussel zich niet langer hoofdstad noemen. Als het daarentegen werkelijk de hoofdstad van een federale staat wil zijn (het tastbaar symbool van een zekere staatkundige eenheid), zal het meer dan vandaag moeten doen wat de samenstellende delen het opdragen, en kan het dus zelf geen aparte gemeenschap vormen. Brussel kent in de volle betekenis van dit woord zijn plaats niet.

Taalgrenzen. Dit laatste komt pijnlijk tot uitdrukking in het pleidooi van het Manifest om Brussel niet met de huidige gewestgrenzen, maar met de natuurlijke grenzen van zijn Brabantse hinterland te laten samenvallen. (Alsof dit überhaupt een zinvol argument kan zijn: zo reikt het Antwerpse hinterland tot in het Duitse Ruhrgebied.) Dat in dat geval het ,,meertalige, hybride en multiculturele'' Brussel de paradijselijke armpjes mag uitstrekken naar Vilvoorde, Affligem, Zaventem en Halle is natuurlijk maar een banale geschiedenis. Wellicht zal die dan ook door de feiten zijn achterhaald? En wat is dan, als ik vragen mag, het hinterland van Zaventem en Affligem? Leuven en Aalst? Ik vraag me af of de Vlaamse intellectuelen met naam en faam die het initiatief steunen (Stefan Hertmans, Bart Verschaffel, Eric Corijn, Kris Deschouwer, Jan Hautekiet, Filip Rogiers...) ook de kleine lettertjes van hun contract hebben gelezen.

De eis tot oprichting van een volwaardige Brusselse gemeenschap legt de kern van dit paradoxale initiatief bloot. De verwezenlijking ervan zou het einde van het Belgische federale model inluiden, en dus uitdraaien op een institutionele ramp voor Brussel. Anderzijds zal de (waarschijnlijke) afwijzing van de eis het hele initiatief overbodig maken, waardoor de moderne Belgische geschiedenis weer een eindje verder zal zijn opgeschoven in de richting van een bicommunautaire samenleving die, naar wij allen hopen, op een politiek rechtvaardige, respectvolle en sociaal (maar ook politiek!) solidaire leest is geschoeid.

Samengevat: het Brussels Manifest is op zoek naar een geschiedenis, en wel één die sterk genoeg is om op eigen vleugels het ,,geconstrueerde verleden van het federale België te overstijgen. Maar die geschiedenis is krachteloos: Brussel heeft geen argumenten om in de toekomst tegelijkertijd een bevoorrechte plaats onder de Belgische steden te blijven bekleden én als de gelijke van de gemeenschappen te worden beschouwd. (Het dossier van de NMBS zal dit weldra pijnlijk duidelijk maken.) Aangezien het Brusselse heden dus niet opweegt tegen het verscheurde Belgische verleden, probeert het Manifest dan maar die Belgische geschiedenis te minimaliseren. Bijgevolg moet, op basis van louter ideologische argumenten, de hele democratische beweging naar meer autonomie van de deelstaten (Cultuurraad, Vlaamse Raad, Vlaams Parlement, de oprichting van Vlaams-Brabant, enzovoort) onder een wollig Brussels tapijt worden geveegd.

Enkele weken terug zei Louis Tobback: ,,Brussel is een zwart gat dat alles naar zich toe wil zuigen.'' De man heeft enige ervaring ter zake.

(De auteur is filosoof, gevestigd in Brussel.)



©Copyright De Standaard

Kim
25 november 2003, 20:23
Ik organiseer het debat niet, dat doet BPlus.

Hij vertegenwoordigt het Brussels Manifest, ik weet ook niet wat dat is en waar die voor staan (belangen van Brussel neem ik aan), ik raad u aan het eens op te zoeken als u er nieuwsgierig naar bent. Ik zelf had er ook nooit nog van gehoord.

Ik denk echter wel dat het voor beide partijen leerzaam is om er iemand bij te hebben die Brusselaar is, en die de problemen dus van dichtbij in de praktijk meemaakt.

Wat die gaat verkondigen op dat debat weet ik niet. Op sommige punten gaat die misschien met ons mee, op andere met jullie?

Ik ga geen oordeel vellen over iemand van wie ik niets weet.

Uw collega's zeggen dat hij tot de Belgische Beweging hoort. Dat maakt dus 3 Belgischgezinden tegenover 2 Vlaamsgezinden.

Jullie zeggen toch altijd dat de Vlaams-gezinden tot de meerderheid behoren? :wink:

Vlaamse Leeuw
25 november 2003, 20:32
Ik heb even gekeken op het Internet en ik heb een site gevonden met meer informatie over het Brussels Manifest: http://www.manifestobru.be/index.asp

Zelf moet ik het nog lezen, maar ik hoop van dit zo snel mogelijk gedaan te hebben.

Kim
26 november 2003, 16:25
De moderator van het debat op 2 december is Mia Doornaert.

Be there! 8)

Patriot!
26 november 2003, 17:31
Barones Mia Doornaert :twisted:

Bruno*
26 november 2003, 17:32
Het debat wordt duidelijk een plaats om oude vrienden te ontmoeten, en nieuwe bij te krijgen :P

Zeno!
26 november 2003, 17:33
En gaan ze tijdens dat debat dat IJzertoren-filmpje tonen om te laten zien wat voor soort die BUB'ers zijn????

Ik heb het hier nog op m'n harde schijf staan, hoor! :twisted: :twisted: :twisted:

Bruno*
26 november 2003, 17:34
Ja, breng het dan mee he, kan plezant worden.

Patriot!
26 november 2003, 17:55
De BUB heeft nooit een filmpje van de Yzertooren gemaakt, met zo'n Vlaams-nationale folklore houdt niemand van ons zich bezig.

Zeno!
26 november 2003, 17:57
De BUB heeft nooit een filmpje van de Yzertooren gemaakt, met zo'n Vlaams-nationale folklore houdt niemand van ons zich bezig.

:lol: :lol: En zijn neuzeke werd langer en langer... :lol: :lol:

Bruno*
26 november 2003, 18:17
Inderdaad, wij houden ons bezig met de toekomst.

Vlaamse Leeuw
26 november 2003, 18:29
Het debat nadert met rasse schreden. Nu dinsdag is het zover. Hopelijk bereidt iedereen zich wat voor.

Bruno*
26 november 2003, 18:31
Allez, we zien elkaar dan nog he 8)

Vlaamse Leeuw
26 november 2003, 18:36
Allez, we zien elkaar dan nog he 8)

Misschien wel he. Hoeveel volkt gaat er komen?

Zeno!
26 november 2003, 18:41
Ge kunt in de toekomst misschien eens een debat organiseren in Leuven, he mensen. Antwerpen daar geraak ik nie zenne!

Vlaamse Leeuw
26 november 2003, 18:48
Ge kunt in de toekomst misschien eens een debat organiseren in Leuven, he mensen. Antwerpen daar geraak ik nie zenne!

U neemt gewoond de trein naar het centraal station en dan stapt u richting Meir. Daar in de buurt is de UFSIA. Het debat begint toch om 19.30?

Zeno!
26 november 2003, 19:01
Ge kunt in de toekomst misschien eens een debat organiseren in Leuven, he mensen. Antwerpen daar geraak ik nie zenne!

U neemt gewoond de trein naar het centraal station en dan stapt u richting Meir. Daar in de buurt is de UFSIA. Het debat begint toch om 19.30?

'k weet het wel hoor, maar ik kan gewoon niet. Volgende keer dan maar...

Maar ik weet nu al dat den Bart De Wever dat zeer goed zal doen! :P

Vlaamse Leeuw
26 november 2003, 19:04
'k weet het wel hoor, maar ik kan gewoon niet. Volgende keer dan maar...

Oke. Ik hou u er aan.

Bruno*
26 november 2003, 19:16
Ge kunt in de toekomst misschien eens een debat organiseren in Leuven, he mensen. Antwerpen daar geraak ik nie zenne!

U neemt gewoond de trein naar het centraal station en dan stapt u richting Meir. Daar in de buurt is de UFSIA. Het debat begint toch om 19.30?

'k weet het wel hoor, maar ik kan gewoon niet. Volgende keer dan maar...

Maar ik weet nu al dat den Bart De Wever dat zeer goed zal doen! :P

Zo doen tegen uw eigen stadsgenoten :evil:

Xenon
26 november 2003, 19:30
De moderator van het debat op 2 december is Mia Doornaert.

Be there! 8)

't was te peinzen... een reactionaire bomma :roll:

Vlaamse Leeuw
26 november 2003, 19:33
Ge kunt in de toekomst misschien eens een debat organiseren in Leuven, he mensen. Antwerpen daar geraak ik nie zenne!

U neemt gewoond de trein naar het centraal station en dan stapt u richting Meir. Daar in de buurt is de UFSIA. Het debat begint toch om 19.30?

'k weet het wel hoor, maar ik kan gewoon niet. Volgende keer dan maar...

Maar ik weet nu al dat den Bart De Wever dat zeer goed zal doen! :P

Zo doen tegen uw eigen stadsgenoten :evil:

Hoe kan u nu weten waar ik woon?

Zeno!
26 november 2003, 20:37
Ge kunt in de toekomst misschien eens een debat organiseren in Leuven, he mensen. Antwerpen daar geraak ik nie zenne!

U neemt gewoond de trein naar het centraal station en dan stapt u richting Meir. Daar in de buurt is de UFSIA. Het debat begint toch om 19.30?

'k weet het wel hoor, maar ik kan gewoon niet. Volgende keer dan maar...

Maar ik weet nu al dat den Bart De Wever dat zeer goed zal doen! :P

Zo doen tegen uw eigen stadsgenoten :evil:

Hoe kan u nu weten waar ik woon?

Hij had het over zichzelf denk ik.... (is ook van leuven namelijk) :wink:

Ga jij ook dan, Vlaamse Leeuw? De Vlaamse zaak is weer in goeie handen...! 8)

Vlaamse Leeuw
26 november 2003, 20:38
Ge kunt in de toekomst misschien eens een debat organiseren in Leuven, he mensen. Antwerpen daar geraak ik nie zenne!

U neemt gewoond de trein naar het centraal station en dan stapt u richting Meir. Daar in de buurt is de UFSIA. Het debat begint toch om 19.30?

'k weet het wel hoor, maar ik kan gewoon niet. Volgende keer dan maar...

Maar ik weet nu al dat den Bart De Wever dat zeer goed zal doen! :P

Zo doen tegen uw eigen stadsgenoten :evil:

Hoe kan u nu weten waar ik woon?

Hij had het over zichzelf denk ik.... (is ook van leuven namelijk) :wink:

Ga jij ook dan, Vlaamse Leeuw? De Vlaamse zaak is weer in goeie handen...! 8)

Ik ga naar het debat. Ik verheug me er nu al op om met de Belgicisten in discussie te gaan.

Zeno!
26 november 2003, 20:44
Ik ga naar het debat. Ik verheug me er nu al op om met de Belgicisten in discussie te gaan.

Spaar ze een beetje, he, het moet al erg genoeg zijn om in deze tijden unitarist te zijn! :P :wink:

zorroaster
26 november 2003, 20:57
De moderator van het debat op 2 december is Mia Doornaert.

Be there! 8)

Mia Doornaert? Jezus christus, hadden jullie niet even een POGING kunnen doen om iemand te zoeken die misschien de schijn van neutraliteit kan ophouden?

Iemand binnenhalen die zich verlustigd heeft met het schrijven van een van haat vervulde column onder de titel "Wat Vlaamsch is, vals is" in de Standaard en daarna de titel van barones kreeg van Albert II, noem ik niet echt een neutraliteitsstatement.

Ze halen al drie belgicisten binnen tegen twee flaminganten en dan zijn ze nog niet zeker genoeg en moet de moderator ook maar tot het eigen belgicistische kamp behoren...

Maar kom, zulke vuige praktijken zullen me er geenszins van weerhouden het debat bij te wonen. Ik heb het gevoel dat dit een klapper van formaat zal worden!

Groot Bakkes
26 november 2003, 21:16
Zoals ik al vreesde zal ik niet kunnen komen --> examens beginnen de 4de maar als compensatie heb ik toch een paar N-VAvrienden ingelicht. Beef, belgicisten, beef!!!

Vlaamse groeten

Erwin

Vlaamse Leeuw
26 november 2003, 21:18
Ik ga naar het debat. Ik verheug me er nu al op om met de Belgicisten in discussie te gaan.

Spaar ze een beetje, he, het moet al erg genoeg zijn om in deze tijden unitarist te zijn! :P :wink:


Misschien heeft u wel gelijk. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Foundation
26 november 2003, 21:26
Ge kunt in de toekomst misschien eens een debat organiseren in Leuven, he mensen. Antwerpen daar geraak ik nie zenne!

Allez gij! Het bruisende centrum van uw toekomstige Vlaamse republiek! Zo goed bereikbaar, zo goed onderhouden, welvarend en aantrekkelijk...

Knuppel
26 november 2003, 21:27
Jeetje! Zo klagen over Mark van de Looverbos die niet neutraal zou zijn maar een barones zou dat dus wél zijn. Ik hoor nu ineens geen kritiek meer van de BUBbels en dat lijkt me nogal verdacht.

Misschien lezen we 'the day after' in de Standaard weer eens iets van Mia Doornaert in de trant van: 'Wat Vlaamsch is, valsch is'?

Kim
27 november 2003, 06:20
De moderator van het debat op 2 december is Mia Doornaert.

Be there! 8)

Mia Doornaert? Jezus christus, hadden jullie niet even een POGING kunnen doen om iemand te zoeken die misschien de schijn van neutraliteit kan ophouden?

Iemand binnenhalen die zich verlustigd heeft met het schrijven van een van haat vervulde column onder de titel "Wat Vlaamsch is, vals is" in de Standaard en daarna de titel van barones kreeg van Albert II, noem ik niet echt een neutraliteitsstatement.

Ze halen al drie belgicisten binnen tegen twee flaminganten en dan zijn ze nog niet zeker genoeg en moet de moderator ook maar tot het eigen belgicistische kamp behoren...

Maar kom, zulke vuige praktijken zullen me er geenszins van weerhouden het debat bij te wonen. Ik heb het gevoel dat dit een klapper van formaat zal worden!

Zorroaster, ik ga daar eerlijk in zijn, we hebben verschillende mensen gecontacteerd (Yves Desmedt, Mark van de Looverbos, ...) Mia Doornaert is echter de enige persoon die dag vrij is om te modereren...

Klein vraagje nog: waarom krijg ik op UFSIA bij het verlaten van de aula zo'n folder van de N-Va Jongeren (Wij gaan zelfstandig!) in mijn handen gepropt? :evil: :wink:

Knuppel
27 november 2003, 08:35
Zorroaster, ik ga daar eerlijk in zijn, we hebben verschillende mensen gecontacteerd (Yves Desmedt, Mark van de Looverbos, ...) Mia Doornaert is echter de enige persoon die dag vrij is om te modereren...

Het klassieke excuus als je ergens van af wil: Ik ben die dag niet vrij.

Als Barones heb je natuurlijk iets meer plichten tegenover het Vaderland dan een Yves Desmet en Mark van de Looverbos.
En vermits de BUB de enige partij is die het Vaderland verdedigd...

Veel plezier drie dagen voor Sinterklaas. :)

Patriot!
27 november 2003, 08:52
Ik vind Barones Mia Doornaert een goede keuze. Als journalist heeft ze genoeg bewezen dat ze tot het neutrale, en niet tot het Vlaams-nationale kamp behoort.

Nu, beste Vlaamse Leeuw en andere forumgenoten (wie komt nog?), die we dinsdag zullen ontmoeten, ik verheug me al op jullie komst en hoop op een constructief debat. Trouwens, Zeno, 't is toch niet omdat ge uw anonimiteit zou moeten afwerpen dat ge zegt dat ge niet komt e? :?

Bruno*
27 november 2003, 13:44
Ik verneem vandaag dat ook ik uitgenodigd ben ( :wink: )

Subject :
UITNODIGING

Date :
Wed, 26 Nov 2003 20:37:15 +0100





Beweging voor een federaal België
URL: http://www.bplus.be
email: [email protected]


BELGIË OF VLAANDEREN ?

CONFRONTATIEDEBAT TUSSEN:


Bart De Wever, separatist, N-VA

Hendrik Bogaert, confederalist, CD&V

Tony Van de Calseyde, federalist, B Plus

Bruno Yammine, unitarist, BUB

Dieter Lesage, Brusselaar, Brussels Manifest


Moderator: Mevr. Mia Doornaert (De Standaard)


Dinsdag, 2 december 2003, aanvang 20u00

Universiteit Antwerpen, gebouw R, aula R001, Rodestraat, 2000 Antwerpen


INKOM VRIJ VAN HARTE WELKOM !



--------------------------------------------------------------------------------

B Plus vzw, Marnixlaan 30, B - 1000 Brussel, Bank 068-1059555-51, T: +32 02 732 10 00, F: +32 02 732 96 51, E: [email protected] Administratief secretariaat, Keizerstraat 13, B - 2000 Antwerpen,T: +32 03 205 03 10, F: +32 03 227 07 88, E: [email protected]

alpina
27 november 2003, 14:21
Spijtig dat dat debat niet in Leuven is! :? Ik vrees dat ik niet in Antwerpen zal geraken volgende week, ik reken uiteraard wel op een uitgebreid en neutraal verslag. :P

Knuppel
27 november 2003, 14:39
Ik vind Barones Mia Doornaert een goede keuze. Als journalist heeft ze genoeg bewezen dat ze tot het neutrale, en niet tot het Vlaams-nationale kamp behoort.


Niet tot het Vlaams-nationale kamp behoren maar wel tot B-+ en je bent dus 'neutraal'. :rofl:

Bruno*
27 november 2003, 15:37
Geef jij dan eens iemand die neutraal is :?:

zorroaster
27 november 2003, 15:39
Klein vraagje nog: waarom krijg ik op UFSIA bij het verlaten van de aula zo'n folder van de N-Va Jongeren (Wij gaan zelfstandig!) in mijn handen gepropt? :evil: :wink:

Omdat we hem niet in uw voeten konden proppen?

Bruno*
27 november 2003, 16:50
Ik zeg t: binnenkort heb je meer leden dan kiezers. :lol:

Lekker Links!
27 november 2003, 17:08
Geef jij dan eens iemand die neutraal is :?:


Klapstoel en Gazet misschien? :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :twisted: :twisted:

Groot Bakkes
27 november 2003, 18:27
Ik zeg t: binnenkort heb je meer leden dan kiezers. :lol:

Wij hébben meer leden dan jullie kiezers!!! :lol: :lol: :lol:

11500 is bij mijn weten nog meer dan 10000. :P :P :P

Vlaamse groeten

Erwin

Vlaamse Leeuw
27 november 2003, 18:36
Ik zeg t: binnenkort heb je meer leden dan kiezers. :lol:

Wij hébben meer leden dan jullie kiezers!!! :lol: :lol: :lol:

11500 is bij mijn weten nog meer dan 10000. :P :P :P

Vlaamse groeten

Erwin

Dit zijn objectieve feiten. :lol:

Patriot!
27 november 2003, 19:10
Je kan misschien eens iets vertellen over miljoenen verspilde euro's aan nutteloze, doch megalomane campagnes van de N-VA?

Lekker Links!
27 november 2003, 19:12
Waarom is er op dat debat niemand van de SP.a uitgenodigd? Anders wil ik met plezier de honneurs komen waarnemen. Of is het een bijeenkomst onder de laagdrempeligen?

Kim
27 november 2003, 19:17
Klein vraagje nog: waarom krijg ik op UFSIA bij het verlaten van de aula zo'n folder van de N-Va Jongeren (Wij gaan zelfstandig!) in mijn handen gepropt? :evil: :wink:

Omdat we hem niet in uw voeten konden proppen?

Hm, inderdaad :wink:

Xenon
27 november 2003, 19:30
Waarom is er op dat debat niemand van de SP.a uitgenodigd? Anders wil ik met plezier de honneurs komen waarnemen. Of is het een bijeenkomst onder de laagdrempeligen?

Psst, heeft Steve je niet gezegd dat openlijke uitingen van arrogantie niet goed zijn voor de perceptie van de partij door de mensen?

Lekker Links!
27 november 2003, 19:34
Waarom is er op dat debat niemand van de SP.a uitgenodigd? Anders wil ik met plezier de honneurs komen waarnemen. Of is het een bijeenkomst onder de laagdrempeligen?

Psst, heeft Steve je niet gezegd dat openlijke uitingen van arrogantie niet goed zijn voor de perceptie van de partij door de mensen?

neen, ik stel enkel vast dat de grootste linkse partij van ons land niet uitgenodigd is voor een debat waarvoor ze zelf beweren: "van elke partij één vertegenwoordiger" toe te laten. swat, t zal mij een zorg zijn.

Patriot!
27 november 2003, 19:41
Waarom is er op dat debat niemand van de SP.a uitgenodigd? Anders wil ik met plezier de honneurs komen waarnemen. Of is het een bijeenkomst onder de laagdrempeligen?

Psst, heeft Steve je niet gezegd dat openlijke uitingen van arrogantie niet goed zijn voor de perceptie van de partij door de mensen?

neen, ik stel enkel vast dat de grootste linkse partij van ons land niet uitgenodigd is voor een debat waarvoor ze zelf beweren: "van elke partij één vertegenwoordiger" toe te laten. swat, t zal mij een zorg zijn.

De houding van de SP.A ivm België is duidelijk: alles splitsen, maar geen separatisme of confederalisme! :roll: :roll: :roll:

Lekker Links!
27 november 2003, 19:43
Waarom is er op dat debat niemand van de SP.a uitgenodigd? Anders wil ik met plezier de honneurs komen waarnemen. Of is het een bijeenkomst onder de laagdrempeligen?

Psst, heeft Steve je niet gezegd dat openlijke uitingen van arrogantie niet goed zijn voor de perceptie van de partij door de mensen?

neen, ik stel enkel vast dat de grootste linkse partij van ons land niet uitgenodigd is voor een debat waarvoor ze zelf beweren: "van elke partij één vertegenwoordiger" toe te laten. swat, t zal mij een zorg zijn.

De houding van de SP.A ivm België is duidelijk: alles splitsen, maar geen separatisme of confederalisme! :roll: :roll: :roll:

dus jullie gaan de houding, standpunten enz...van de SP.a zelf verdedigen. Dan hebben wij niets meer te zeggen dus,...

Patriot!
27 november 2003, 19:48
Waarom is er op dat debat niemand van de SP.a uitgenodigd? Anders wil ik met plezier de honneurs komen waarnemen. Of is het een bijeenkomst onder de laagdrempeligen?

Psst, heeft Steve je niet gezegd dat openlijke uitingen van arrogantie niet goed zijn voor de perceptie van de partij door de mensen?

neen, ik stel enkel vast dat de grootste linkse partij van ons land niet uitgenodigd is voor een debat waarvoor ze zelf beweren: "van elke partij één vertegenwoordiger" toe te laten. swat, t zal mij een zorg zijn.

De houding van de SP.A ivm België is duidelijk: alles splitsen, maar geen separatisme of confederalisme! :roll: :roll: :roll:

dus jullie gaan de houding, standpunten enz...van de SP.a zelf verdedigen. Dan hebben wij niets meer te zeggen dus,...

Geen enkel lid van jullie partij heeft ooit een samenhangende mening over het communautaire gehad, die min of meer overeenkwam met de mening van de meesten van jullie. Zo is Willy Claes Unitarist, de Steve weet het nog niet zo goed, en den Bert is ne confederalist en soms ne separatist. Wie heeft gelijk?

Fribre
27 november 2003, 19:55
Waarom is er op dat debat niemand van de SP.a uitgenodigd? Anders wil ik met plezier de honneurs komen waarnemen. Of is het een bijeenkomst onder de laagdrempeligen?

:x "Hoogmoed komt voor de val"

Dat de spa niet uitgenodigt is lijkt me logisch: hebben die zich ooit geprofileert op het communautaire gebied?

Kim
28 november 2003, 12:46
Dat hebben ze inderdaad niet gedaan.

Je kan dan ook de vraag stellen waarom we bv. Groen! niet hebben uitgenodigd, of de VLD...

Een mens moet keuzes maken :wink:

Vlaamse Leeuw
28 november 2003, 12:48
Dat hebben ze inderdaad niet gedaan.

Je kan dan ook de vraag stellen waarom we bv. Groen! niet hebben uitgenodigd, of de VLD...

Een mens moet keuzes maken :wink:

Inderdaad.

Maar ik hoop dat het een levendig debat is.

Kim
28 november 2003, 12:50
Dat proberen we er toch van te maken, veel zal ook van het publiek en van de sprekers afhangen natuurlijk.

Vlaamse Leeuw
28 november 2003, 12:55
Dat proberen we er toch van te maken, veel zal ook van het publiek en van de sprekers afhangen natuurlijk.

Dat is waar, maar op welke manier kan het publiek dan mee discussiëren?

Supe®Staaf
28 november 2003, 12:59
Dat is waar, maar op welke manier kan het publiek dan mee discussiëren?
http://users.pandora.be/Superstaaf/tomatoes.jpg

Kim
28 november 2003, 13:01
Dat proberen we er toch van te maken, veel zal ook van het publiek en van de sprekers afhangen natuurlijk.

Dat is waar, maar op welke manier kan het publiek dan mee discussiëren?

Nadat de sprekers met elkaar gedebatteerd hebben, is er nog voldoende tijd voorzien zodat mensen uit het publiek hun spreekwoordelijk ei kwijt kunnen.

Vlaamse Leeuw
28 november 2003, 13:03
Dat proberen we er toch van te maken, veel zal ook van het publiek en van de sprekers afhangen natuurlijk.

Dat is waar, maar op welke manier kan het publiek dan mee discussiëren?

Nadat de sprekers met elkaar gedebatteerd hebben, is er nog voldoende tijd voorzien zodat mensen uit het publiek hun spreekwoordelijk ei kwijt kunnen.

Het lijkt me wel leuk om eens life - en dus niet via een forum - te discussiëren met een aantal Belgicisten.

Kim
28 november 2003, 13:04
Dat proberen we er toch van te maken, veel zal ook van het publiek en van de sprekers afhangen natuurlijk.

Dat is waar, maar op welke manier kan het publiek dan mee discussiëren?

Nadat de sprekers met elkaar gedebatteerd hebben, is er nog voldoende tijd voorzien zodat mensen uit het publiek hun spreekwoordelijk ei kwijt kunnen.

Het lijkt me wel leuk om eens life - en dus niet via een forum - te discussiëren met een aantal Belgicisten.

Dat vonden wij ook, het is ne keer iets anders he! :)

En zo je eindelijk eens tegen wie je bezig bent... :wink:

Vlaamse Leeuw
28 november 2003, 13:24
Dat proberen we er toch van te maken, veel zal ook van het publiek en van de sprekers afhangen natuurlijk.

Dat is waar, maar op welke manier kan het publiek dan mee discussiëren?

Nadat de sprekers met elkaar gedebatteerd hebben, is er nog voldoende tijd voorzien zodat mensen uit het publiek hun spreekwoordelijk ei kwijt kunnen.

Het lijkt me wel leuk om eens life - en dus niet via een forum - te discussiëren met een aantal Belgicisten.

Dat vonden wij ook, het is ne keer iets anders he! :)

En zo je eindelijk eens tegen wie je bezig bent... :wink:

Inderdaad.

Hopelijk wordt er gedebateerd met goede argumenten.

Kim
28 november 2003, 13:28
Ik denk het wel, ik kan je alvast zeggen dat Tony van de Calseyde (B-Plus) en Bruno Yammine (BUB) veel tijd in hun argumentatie hebben gestoken.

Ik denk dat Bart de Wever ook wel goed voorbereid is. Wat de andere sprekers betreft, daar heb ik niet echt zicht op.

Xenon
28 november 2003, 14:18
Ik denk het wel, ik kan je alvast zeggen dat Tony van de Calseyde (B-Plus) en Bruno Yammine (BUB) veel tijd in hun argumentatie hebben gestoken
Wow, impressive! Bart de Wever kan zich dus aan enkele synoniemen voor "vuile nazi" verwachten. 8) [/quote]

Vlaamse Leeuw
28 november 2003, 15:29
Ik denk het wel, ik kan je alvast zeggen dat Tony van de Calseyde (B-Plus) en Bruno Yammine (BUB) veel tijd in hun argumentatie hebben gestoken
Wow, impressive! Bart de Wever kan zich dus aan enkele synoniemen voor "vuile nazi" verwachten. 8) [/quote]

Hopelijk niet. Hopelijk wordt er met inhoudelijke argumenten gediscussieerd.

Patriot!
28 november 2003, 16:45
Onze mensen hebben een onbreekbaar argumentarium opgesteld, en onze studiedienst is ook druk bezig geweest :wink:
Als u voor nazi wilt worden uitgescholden, of als u de boel op stelten wilt zetten, raad ik u aan niet te komen

Vlaamse Leeuw
28 november 2003, 16:51
Onze mensen hebben een onbreekbaar argumentarium opgesteld, en onze studiedienst is ook druk bezig geweest :wink:
Als u voor nazi wilt worden uitgescholden, of als u de boel op stelten wilt zetten, raad ik u aan niet te komen

Ik kom niet naar het debat om de boel op stelten te zetten. Maar ik ben niet van plan om me voor nazi te laten uitschelden, gewoon omdat ik op het debat aanwezig ben.

Patriot!
28 november 2003, 17:12
Onze mensen hebben een onbreekbaar argumentarium opgesteld, en onze studiedienst is ook druk bezig geweest :wink:
Als u voor nazi wilt worden uitgescholden, of als u de boel op stelten wilt zetten, raad ik u aan niet te komen

Ik kom niet naar het debat om de boel op stelten te zetten. Maar ik ben niet van plan om me voor nazi te laten uitschelden, gewoon omdat ik op het debat aanwezig ben.

Wij zijn niet van plan eender wie uit te schelden; we zullen U zelfs overladen met geschenken: pamfletten, stickers, lidkaarten, publicaties,... :wink:

Vlaamse Leeuw
28 november 2003, 17:18
Onze mensen hebben een onbreekbaar argumentarium opgesteld, en onze studiedienst is ook druk bezig geweest :wink:
Als u voor nazi wilt worden uitgescholden, of als u de boel op stelten wilt zetten, raad ik u aan niet te komen

Ik kom niet naar het debat om de boel op stelten te zetten. Maar ik ben niet van plan om me voor nazi te laten uitschelden, gewoon omdat ik op het debat aanwezig ben.

Wij zijn niet van plan eender wie uit te schelden; we zullen U zelfs overladen met geschenken: pamfletten, stickers, lidkaarten, publicaties,... :wink:

Dan zal ik dit alles beleefd weigeren. :lol:

Kim
28 november 2003, 19:09
Dan zal ik dit alles beleefd weigeren. :lol:

Dju, en ik wou net mijn allerliefste glimlach bovenhalen... :wink:

Vlaamse Leeuw
28 november 2003, 19:38
Dan zal ik dit alles beleefd weigeren. :lol:

Dju, en ik wou net mijn allerliefste glimlach bovenhalen... :wink:

:lol:

U zult mij toch niet kunnen overtuigen om lid te worden van de BUB.

Groot Bakkes
28 november 2003, 19:42
Dju, en ik wou net mijn allerliefste glimlach bovenhalen... :wink:

De Freya Van Den Bossche van de BUB.

Vlaamse groeten

Erwin

Kim
28 november 2003, 20:26
Dju, en ik wou net mijn allerliefste glimlach bovenhalen... :wink:

De Freya Van Den Bossche van de BUB.

Vlaamse groeten

Erwin

Eikes! 8O

Neen, merci daarvoor :wink:

zorroaster
28 november 2003, 20:26
Onze mensen hebben een onbreekbaar argumentarium opgesteld, en onze studiedienst is ook druk bezig geweest :wink:
Als u voor nazi wilt worden uitgescholden, of als u de boel op stelten wilt zetten, raad ik u aan niet te komen

Ik kom niet naar het debat om de boel op stelten te zetten. Maar ik ben niet van plan om me voor nazi te laten uitschelden, gewoon omdat ik op het debat aanwezig ben.

Wij zijn niet van plan eender wie uit te schelden; we zullen U zelfs overladen met geschenken: pamfletten, stickers, lidkaarten, publicaties,... :wink:

Daarover gesproken: Jullie hebben op de UFSIA vrij intensief alles behangen met BUB-propaganda, dat was opvalllend.
Alleen jammer dat het kwalitatief zo laag was:
Slecht gedrukt (rechteronderhoek wazig en onleesbaar), slechte bladschikking (welke politicus hoorde waarbij?), en je zag nog ".jpg bestand" dat er op was blijven staan nadat het op de PC was toegevoegd...

De verspreiding is er al, nu nog het materiaal!

Kim
28 november 2003, 20:29

Kim
28 november 2003, 20:29
Ik weet het, de kwaliteit is niet opperbest...

Goede raad: laat nooit uw pamfletten in Oostende drukken! :wink:

Anyway, er komen nog affiches van B-Plus bij.

Ga jij trouwens naar het debat op 3 december?

Vlaamse Leeuw
28 november 2003, 20:53
Ga jij trouwens naar het debat op 3 december?

Was het debat niet op 2 december?

Bruno*
28 november 2003, 22:46
Onze mensen hebben een onbreekbaar argumentarium opgesteld, en onze studiedienst is ook druk bezig geweest :wink:
Als u voor nazi wilt worden uitgescholden, of als u de boel op stelten wilt zetten, raad ik u aan niet te komen

Ik kom niet naar het debat om de boel op stelten te zetten. Maar ik ben niet van plan om me voor nazi te laten uitschelden, gewoon omdat ik op het debat aanwezig ben.

Wij zijn niet van plan eender wie uit te schelden; we zullen U zelfs overladen met geschenken: pamfletten, stickers, lidkaarten, publicaties,... :wink:

Daarover gesproken: Jullie hebben op de UFSIA vrij intensief alles behangen met BUB-propaganda, dat was opvalllend.
Alleen jammer dat het kwalitatief zo laag was:
Slecht gedrukt (rechteronderhoek wazig en onleesbaar), slechte bladschikking (welke politicus hoorde waarbij?), en je zag nog ".jpg bestand" dat er op was blijven staan nadat het op de PC was toegevoegd...

De verspreiding is er al, nu nog het materiaal!

Goed dat we zoveel vrienden hebben om ons te helpen 8)

zorroaster
29 november 2003, 01:00
Ga jij trouwens naar het debat op 3 december?

Over de Europese Unie, met Matthias Storme?
Nee, ik ga al naar jullie debat de dag ervoor, een mens moet matig blijven.
Ik heb trouwens arrondissementele bestuursvergadering van de N-VA die avond, dus het gaat sowieso niet.

zorroaster
29 november 2003, 01:01
Ga jij trouwens naar het debat op 3 december?

Was het debat niet op 2 december?

Er vinden twee debatten plaats vlak na elkaar. Dinsdag 2 december is het B-Plusdebat, woensdag 3 december is het in dezelfde aula een debat over de "Europese Unie: Vloek of Zegen", met Pierre Chevalier (VLD), Matthias Storme (N-VA) en nog wat kopstukken.

Vlaamse Leeuw
29 november 2003, 12:58
Ga jij trouwens naar het debat op 3 december?

Was het debat niet op 2 december?

Er vinden twee debatten plaats vlak na elkaar. Dinsdag 2 december is het B-Plusdebat, woensdag 3 december is het in dezelfde aula een debat over de "Europese Unie: Vloek of Zegen", met Pierre Chevalier (VLD), Matthias Storme (N-VA) en nog wat kopstukken.

Ik ga alleen maar 2 december. Ik vind niet dat je naar alle debatten moet gaan.

Bruno*
2 december 2003, 15:32
Allez, ik hoop dat er een paar mensen straks komen voor dit zakelijke debat. Tenslotte verschillen we alleen van mening op een paar (fundamentele) beleidspunten :wink: