PDA

View Full Version : Enkel lezen indien geboren voor 1978


b@w
29 november 2006, 00:55
Ben je geboren voor 1978?

Verder lezen

Na 1978 geboren:
OPHOEPELEN,DIT BEGRIJP JE NIET!


Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat wij als geborenen in de 50-er/60-er/70-er jaren, nog leven
Volgens de theorieën anno 2004 – 2005 – 2006 zouden we toch al lang dood moeten zijn?



WAAROM?

LEZEN MAAR!

Wij zaten in auto’s zonder veiligheidsstoeltjes, gordel of airbag.

Onze bedden en speelgoed waren geschilderd met verf vol lood en cadmium.

Boven aan een trap was geen hekje; wie te ver ging kukelde naar beneden.

Als je wakker werd in bed hoorde niemand dat, en als er echt iets was moest je hard schreeuwen voordat je ouders het merkten.

Flessen met gevaarlijke stoffen en alle apotheekflessen konden we gewoon met onze handjes en beperkte motoriek openen

Poorten en deuren gingen gewoon dicht en als je met je vingers er tussen zat waren ze weg.

Op de fiets zat je achterop met je kont op de bagagedrager en probeerde je je vast te houden aan de schroefveren van het zadel voor je.

Een helm hadden ze nog niet eens op een bromfiets, laat staan op een fiets.

Water dronken we uit de kraan, niet uit een fles.

Kleur en smaakstoffen moeten ook toen al bestaan hebben, want zo rood, groen of geel als die limonade toen was, zie ik ze nu echt niet meer.

Een kauwgom legde je ‘s avonds op het nachtkastje en stak je ‘s morgens weer in je mond.

Op school hadden ze maar één maat bank en met zo’n heerlijk gevaarlijke klep eraan.

Schoenen waren meestal al ingedragen door broer, zus, neef of zo, en ook je fiets was of te groot of te klein.

Een fiets had geen versnellingen en als een band kapot was leerde je vader je zo snel mogelijk om hem zelf te plakken.

We gingen ‘s morgens weg van huis en we kwamen terug als de straatverlichting aan ging. Niemand wist in de tussentijd waar we waren en we hadden geen GSM mee!

Het bos of een park was een plek om te spelen en geen vieze mannetjesverzamelplek.

Als we naar een vriendje gingen, liep je er gewoon naar toe, je hoefde niet aan te bellen en ook geen afspraak te maken. Er ging ook geen volwassene met je mee.

Wij aten ook al koekjes en kregen brood met veel boter en werden toch niet dik.

We dronken uit dezelfde fles als onze vrienden en niemand werd er ziek van.

Wij hadden geen playstation, nintendo, X-box, 64 televisiezenders, videofilms, dvd, surround sound, eigen televisies, computer of internet. Wij hadden vrienden!

De televisiezender begon pas om 18.00 uur. Dan kwam een uurtje wat leuks voor kinderen en oh wee als je daarna durfde op te staan om op een knopje van een andere zender te duwen (die zaten aan het toestel vast). Pa bepaalde wat en hoe lang je daarna nog keek.

We hebben ons gesneden, botten gebroken, tanden uitgevallen en hier werd niemand voor naar de rechter gesleept. Dat waren gewoon ongelukken en soms kreeg je er ook nog zelf een extra pak slaag voor.

Wij vochten en sloegen elkaar soms groen en blauw, er was geen volwassene die zich er druk over maakte, laat staan dat je een lieveheersbeestje op je jas knoopte.

Pedagogisch verantwoord speelgoed maakten we zelf; met stokken sloegen we naar ballen, we bouwden zeepkisten en merkten onder aan de berg dat we de rem vergeten waren.

We voetbalden op straat, en alleen wie goed was mocht mee doen; wie niet goed genoeg was moest maar blijven kijken en leren omgaan met teleurstellingen.

Op school zaten ook domme kinderen. Zij gingen en kwamen op dezelfde tijd als wij en kregen de zelfde lessen. Zij deden soms een klas nog een jaar en daarover waren ook geen discussies op ouderavonden. De Meester had altijd gelijk.

We smeerden onze boterhammen zelf, met een grote mensen mes, en als je ze vergeten was kon je op school niets kopen! Als je de korst niet at had je een beetje meer honger de rest van de dag.

Wij gingen met de fiets naar school, helemaal zelf, ook in de winter!
Als je moeder aan de huisdeur naar je zwaaide was je een watje!

Als je problemen veroorzaakt had waren je ouders het eens met de politie. Ze kwamen wel om je te halen, maar niet om je er uit te lullen. Onze daden hadden consequenties. Dat was duidelijk en je kon je niet verstoppen.

Wij hadden vrijheid, mislukkingen succes en verantwoordelijkheid. We hebben moeten leren er mee om te gaan.

Onze generatie heeft veel mensen voortgebracht die problemen kunnen oplossen, innovatief bezig zijn en daarbij risico durven nemen en instaan voor de gevolgen.


Hoor jij ook daar bij?

GEFELICITEERD!

WIJ WAREN HELDEN!






Geboren na 1978?







STRONTEIGENWIJS EN TOCH DOORLEZEN HE?

:roll: :evil: :roll: :lol:

NU WEET JIJ, ZACHT WATTENKIND, OOK WEER EENS WAT HELDEN ZIJN!

Hertog van Gelre
29 november 2006, 00:59
:lol:

(Maar waarom exact 1978?)

b@w
29 november 2006, 01:04
:lol:

(Maar waarom exact 1978?)

geboren in 78...net geen dertigers :twisted: :lol:

ach, kon ook 75 geweest zijn ;-)

Hertog van Gelre
29 november 2006, 01:06
Op verjaardagen stonden er gewoon glaasjes met cigaretten en sigaren op tafel. Ook op kraamvisite.

Ook als je ouders hadden gedronken ging je gewoon in de auto mee terug naar huis.

Op de hoek van de straat stond je uit te proberen hoe hard het geluid van je brommer kon zijn om indruk te maken op de meisjes. Je was niet meteen een randgroepjongere waarop sociologen losgelaten moesten worden.

Vorenus
29 november 2006, 01:19
Ik denk dat de generatie van 85/86 de overgang is naar de nieuwe jeugd. Ik kan meer gemeen met oudere personen dan jongere. Ikzelf ben van 81, de eerste spelcomputer dat ik me kan herinneren is een Atari, Ik heb nog muziek op cassette gehad, men eerste fiets had geen versnellingen, ik speelde op school met knikkers of we speelden voetbal.

Als ik men jeugd vergelijkt met mensen vanaf 85/86, totaal anders.

Veerle23
29 november 2006, 01:26
Ik denk dat de generatie van 85/86 de overgang is naar de nieuwe jeugd. Ik kan meer gemeen met oudere personen dan jongere. Ikzelf ben van 81, de eerste spelcomputer dat ik me kan herinneren is een Atari, Ik heb nog muziek op cassette gehad, men eerste fiets had geen versnellingen, ik speelde op school met knikkers of we speelden voetbal.

Als ik men jeugd vergelijkt met mensen vanaf 85/86, totaal anders.

Daar heb je gelijk in.
Ik ben van 83, had geen spelcomputer, had mijn muziek op casette, wij knikkerden ook op school, mijn zus die van 87 is had wel een spelcomputer (een sega), had cd'tjes, speelde met flippo's.
Ik ben trouwens wss enorm blijven hangen want ik neem met momenten nog liedjes op op cassette en luister ook nog vaak naar cassettes van vroeger :D

Starkan
29 november 2006, 01:27
volgens mij zit b@w met een naderende midlife :-D

BigF
29 november 2006, 10:28
1970 8-)

La Chunga
29 november 2006, 10:59
1968...

Soms mis ik mijn boom.
Soms mis ik de film op zaterdag om vier uur.
Soms mis ik het vrijlijk in en uitlopen van huizen via de achterdeur.
Soms mis ik van alles en zijn geur, geluid, beeld of woord voldoende om nostalgie op te wekken.
Soms, soms, soms.

Ke Nan
29 november 2006, 11:01
volgens mij zit b@w met een naderende midlife :-D

Een midlife is leuk. Echt waar. :-D

Ke Nan
29 november 2006, 11:06
1968...

Soms mis ik mijn boom.
Soms mis ik de film op zaterdag om vier uur.
Soms mis ik het vrijlijk in en uitlopen van huizen via de achterdeur.
Soms mis ik van alles en zijn geur, geluid, beeld of woord voldoende om nostalgie op te wekken.
Soms, soms, soms.


1968... Een uitstekend jaar. En de film op zaterdag was inderdaad altijd naar uitkijken. Meestal waren dat zwartwitfilmen. Ik mis vooral de testbeelden.

http://4umi.com/image/clipart/testbeeld.jpg

Tavek
29 november 2006, 11:24
Daar heb je gelijk in.
Ik ben van 83, had geen spelcomputer, had mijn muziek op casette, wij knikkerden ook op school, mijn zus die van 87 is had wel een spelcomputer (een sega), had cd'tjes, speelde met flippo's.
Ik ben trouwens wss enorm blijven hangen want ik neem met momenten nog liedjes op op cassette en luister ook nog vaak naar cassettes van vroeger :D

Knikkeren...zalig. Dat was de tijd....

Ik ben ook van 83, een goed jaar.

Keats
29 november 2006, 12:01
http://www.keats.nl/emo.gif

Die goeie oude tijd.

Ik ben ook van 1978.

Keats
29 november 2006, 12:02
volgens mij zit b@w met een naderende midlife :-D

Ik in ieder geval wel! Een paar jaar al trouwens ;)

Derk de Tweede
29 november 2006, 12:25
http://www.keats.nl/emo.gif

Die goeie oude tijd.

Ik ben ook van 1978.

Broekje!:-D

Maar dit:

WAAROM?

LEZEN MAAR!

Wij zaten in auto’s zonder veiligheidsstoeltjes, gordel of airbag.


In auto's?
Ik zat bij vader achterop de Berini, zonder helm.
En zo reden wij 100 km ver door regen en wind.

b@w
29 november 2006, 12:55
schitterend toch ? om s "back in time" te gaan...

midlife ? :lol:
niet echt, ik leef volgens 3 regels :

- never grow up, never ! :twisted:
- domme mensen kunnen mij niet beledigen, intelligente doen het niet :roll:


en de derde stond op de achterkant van een tramkaart : niet plooien 8-)

one life & I love it...

Anna List
29 november 2006, 13:09
nostalgie ... het blijft een raadsel hé ...

van Maerlant
29 november 2006, 13:12
Ik denk dat de generatie van 85/86 de overgang is naar de nieuwe jeugd. Ik kan meer gemeen met oudere personen dan jongere. Ikzelf ben van 81, de eerste spelcomputer dat ik me kan herinneren is een Atari, Ik heb nog muziek op cassette gehad, men eerste fiets had geen versnellingen, ik speelde op school met knikkers of we speelden voetbal.

Als ik men jeugd vergelijkt met mensen vanaf 85/86, totaal anders.

Toch niet, hoor. Ikzelf ben heel wat jonger (van 88), en wij speelden met knikkers en autootjes in de lagere school (het was geweldig met die autootjes door regenplassen te rijden, weet ik nog ;-) ). Tegenwoordig zitten ze al op de lagere school met een PSP of een DS in hun handen op de speelplaats...

Duvelke
29 november 2006, 13:19
mja, dat was allemaal wel mooi, maar tijden veranderen he.

Zo kunde ook beginnen over mensen die leefden in 1890:

Die hadden nog nie eens nen auto !!

Duvelke
29 november 2006, 13:20
Trouwens, zo'n spelcomputers zijn best wel leuk hoor, en vrij educatief ook.

van Maerlant
29 november 2006, 13:20
Ja, en de mensen die leefden in 190 hadden zelfs nog geen broek.

Duvelke
29 november 2006, 13:22
Ja, en de mensen die leefden in 190 hadden zelfs nog een broek.
nog een broek?

nu hebt ge toch ook een broek? :D

Bijter
29 november 2006, 13:23
eerste fiets had geen versnellingen


Wist je dat dat stilaan terug IN begint te komen ? Allé, in de MTB wereld wordt er nu gesproken over "singlespeed". Maar je kan dat ook uitbreiden met (ik dacht) een Rohloff naaf waarin iets van een 10tal versnellingen zitten....

van Maerlant
29 november 2006, 13:25
nog een broek?

nu hebt ge toch ook een broek? :D

Pff, ge zift muggen :evil:

Maar 't is al verbeterd.

Duvelke
29 november 2006, 13:31
Pff, ge zift muggen :evil:

Maar 't is al verbeterd.
hehe, geef toe dat het een nogal belangrijke letter was dat je vergat e :D

Keats
29 november 2006, 15:24
"Life is not about the amount of breaths you take, it's about the moments that take your breath away"

b@w
29 november 2006, 17:30
"Life is not about the amount of breaths you take, it's about the moments that take your breath away"

beetje cliché he :roll:

ik zie dat eerder op een keuken-souvenir-tegelke staan :lol:

maar ja, coloribus gustibus zeker ;-)

longhorn
29 november 2006, 17:32
Ik vond het politiek gemoedelijker in de dorpen voor de fusie. Elk dorp had zijn eigen burgemeester die meestal door iedereen gekend was. Nu is dat vaak een onbekende uit het buurdorp...

De mietjes van na '78 zijn ook ontsnapt aan de legerdienst.

b@w
29 november 2006, 17:42
De mietjes van na '78 zijn ook ontsnapt aan de legerdienst.

ah, toch ene die mijn gedacht deelt :lol:

het is een cliché groot als een huis maar er zouden verdomme meer ECHTE mannen en vrouwen zijn ipv de halfzachte,verwende digitale generatie :twisted: van tegenwoordig

(allez, hell can break loose now :lol: )

Derk de Tweede
29 november 2006, 17:59
Ik vond het politiek gemoedelijker in de dorpen voor de fusie. Elk dorp had zijn eigen burgemeester die meestal door iedereen gekend was. Nu is dat vaak een onbekende uit het buurdorp...

De mietjes van na '78 zijn ook ontsnapt aan de legerdienst.

"Het lied van het dorp", welke Vlaamse folkgroep zong ook alweer over die beruchte fusie.

Hertog van Gelre
29 november 2006, 18:42
Wij konden de BRT alleen ontvangen als 'de wind goed stond'. Probeer dán maar eens Kapitein Zeppos te volgen...

Oja, en probeer nog maar eens een scandinavische film te bekijken als het gehele beeld is gevuld met franstalige en nederlandstalige onderchriften. Vooral die met lekker veel dialoog.

Duvelke
29 november 2006, 18:49
Wij konden de BRT alleen ontvangen als 'de wind goed stond'. Probeer dán maar eens Kapitein Zeppos te volgen...

Oja, en probeer nog maar eens een scandinavische film te bekijken als het gehele beeld is gevuld met franstalige en nederlandstalige onderchriften. Vooral die met lekker veel dialoog.
jep, en dat was vele beter e :lol:

Zwartengeel
29 november 2006, 19:24
Ik vond het politiek gemoedelijker in de dorpen voor de fusie. Elk dorp had zijn eigen burgemeester die meestal door iedereen gekend was. Nu is dat vaak een onbekende uit het buurdorp...

De mietjes van na '78 zijn ook ontsnapt aan de legerdienst.

1978, was dat niet het 'Jaar van het Dorp'? Ik dacht van wel.

longhorn
29 november 2006, 19:28
jep, en dat was vele beter e :lol:

In zeker opzicht ja. Gezien er weinig TV was, buiten DE weekendfilm, geen internet, computerspellekes...moesten wij creatiever zijn als kind of tiener. Ik denk dat we meer buiten speelden en bijgevolg ook meer fysisch bezigwaren ipv op onze luie kont te zitten voor de TV of computer. Als late tiener zaten we waarschijnlijk wel meer op cafe. Hei, en we kweekten toen ook betere voetballers:-(

Zwartengeel
29 november 2006, 19:30
Ik ben van 1971, dus ik heb die tijd ook nog meegemaakt. Van kasseien in de hoofdstraat van onze gemeente, van houten banken in tweede klas op de trein en van een zwart/wit-TV waar je enkel 'Brussel Vlaams', 'Brussel Frans' en Nederland 1 en 2 op kon ontvangen. Wij waren in 1975 de eersten in onze wijk die een kleurentelevisie in huis hadden.

La Chunga
29 november 2006, 19:32
In de Mageleinstraat in Gent als jonge snotter handtekeningen verzamelen tegen de walvisjacht.
De eerste die tekende?
Een piepjonge Martine Tanghe...
'k Ben er nog altijd verliefd op!

Zwartengeel
29 november 2006, 19:54
Ik woon overigens na al die jaren nog steeds in mijn geboortedorp. Er is langs de oostrand dan wel een drukke verkeersweg gekomen, maar voor de rest heeft het zijn oorspronkelijke karakter aardig weten te behouden. Geen verstedelijking, geen verfransing, geen vreemdelingenproblematiek, geen onveiligheidsgevoel. Nog steeds een op en top rustige en landelijke Vlaamse gemeente.

manta
29 november 2006, 20:01
'69 8-)

Spelen met nen tol op de speelplaats ... TV kijken als we de draad en de antenne goed kregen.(ook nog zwart-wit gehad)
Maar vooral ... veel goede muziek :lol: . op cassetjes opnemen naast de radio ( nu mag je zelfs niet meer "sharen" via het web:-( ) Toen waarschuwde men op de radio nog voor het plaatje begon dat ze het helemaal zouden uitspelen... genen artiest die zaagde :twisted:

berre
29 november 2006, 20:28
ik was liever zo'n 30-40 jaar geleden geboren. ik weet hellaas genoeg maar al te goed dat mijn generatie er één is van een bende watjes. vergeleken met de meesten hier ben ik er voorzeker ook eentje.
maar ik troost me met de gedachte dat ik binnen 30-40 jaar kan zeggen tegen al de mensen die veel later dan mij geboren zijn dat zij een bende watjes zijn en ik zal dan eveneens een hele opsomming kunnen vinden voor dingen die ik toen kon doen en die zij nooit hebben gemogen.

Lincoln
29 november 2006, 20:37
Ben je geboren voor 1978?

Verder lezen

Na 1978 geboren:
OPHOEPELEN,DIT BEGRIJP JE NIET!


Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat wij als geborenen in de 50-er/60-er/70-er jaren, nog leven
Volgens de theorieën anno 2004 – 2005 – 2006 zouden we toch al lang dood moeten zijn?



WAAROM?

LEZEN MAAR!

Wij zaten in auto’s zonder veiligheidsstoeltjes, gordel of airbag.

Onze bedden en speelgoed waren geschilderd met verf vol lood en cadmium.

Boven aan een trap was geen hekje; wie te ver ging kukelde naar beneden.

Als je wakker werd in bed hoorde niemand dat, en als er echt iets was moest je hard schreeuwen voordat je ouders het merkten.

Flessen met gevaarlijke stoffen en alle apotheekflessen konden we gewoon met onze handjes en beperkte motoriek openen

Poorten en deuren gingen gewoon dicht en als je met je vingers er tussen zat waren ze weg.

Op de fiets zat je achterop met je kont op de bagagedrager en probeerde je je vast te houden aan de schroefveren van het zadel voor je.

Een helm hadden ze nog niet eens op een bromfiets, laat staan op een fiets.

Water dronken we uit de kraan, niet uit een fles.

Kleur en smaakstoffen moeten ook toen al bestaan hebben, want zo rood, groen of geel als die limonade toen was, zie ik ze nu echt niet meer.

Een kauwgom legde je ‘s avonds op het nachtkastje en stak je ‘s morgens weer in je mond.

Op school hadden ze maar één maat bank en met zo’n heerlijk gevaarlijke klep eraan.

Schoenen waren meestal al ingedragen door broer, zus, neef of zo, en ook je fiets was of te groot of te klein.

Een fiets had geen versnellingen en als een band kapot was leerde je vader je zo snel mogelijk om hem zelf te plakken.

We gingen ‘s morgens weg van huis en we kwamen terug als de straatverlichting aan ging. Niemand wist in de tussentijd waar we waren en we hadden geen GSM mee!

Het bos of een park was een plek om te spelen en geen vieze mannetjesverzamelplek.

Als we naar een vriendje gingen, liep je er gewoon naar toe, je hoefde niet aan te bellen en ook geen afspraak te maken. Er ging ook geen volwassene met je mee.

Wij aten ook al koekjes en kregen brood met veel boter en werden toch niet dik.

We dronken uit dezelfde fles als onze vrienden en niemand werd er ziek van.

Wij hadden geen playstation, nintendo, X-box, 64 televisiezenders, videofilms, dvd, surround sound, eigen televisies, computer of internet. Wij hadden vrienden!

De televisiezender begon pas om 18.00 uur. Dan kwam een uurtje wat leuks voor kinderen en oh wee als je daarna durfde op te staan om op een knopje van een andere zender te duwen (die zaten aan het toestel vast). Pa bepaalde wat en hoe lang je daarna nog keek.

We hebben ons gesneden, botten gebroken, tanden uitgevallen en hier werd niemand voor naar de rechter gesleept. Dat waren gewoon ongelukken en soms kreeg je er ook nog zelf een extra pak slaag voor.

Wij vochten en sloegen elkaar soms groen en blauw, er was geen volwassene die zich er druk over maakte, laat staan dat je een lieveheersbeestje op je jas knoopte.

Pedagogisch verantwoord speelgoed maakten we zelf; met stokken sloegen we naar ballen, we bouwden zeepkisten en merkten onder aan de berg dat we de rem vergeten waren.

We voetbalden op straat, en alleen wie goed was mocht mee doen; wie niet goed genoeg was moest maar blijven kijken en leren omgaan met teleurstellingen.

Op school zaten ook domme kinderen. Zij gingen en kwamen op dezelfde tijd als wij en kregen de zelfde lessen. Zij deden soms een klas nog een jaar en daarover waren ook geen discussies op ouderavonden. De Meester had altijd gelijk.

We smeerden onze boterhammen zelf, met een grote mensen mes, en als je ze vergeten was kon je op school niets kopen! Als je de korst niet at had je een beetje meer honger de rest van de dag.

Wij gingen met de fiets naar school, helemaal zelf, ook in de winter!
Als je moeder aan de huisdeur naar je zwaaide was je een watje!

Als je problemen veroorzaakt had waren je ouders het eens met de politie. Ze kwamen wel om je te halen, maar niet om je er uit te lullen. Onze daden hadden consequenties. Dat was duidelijk en je kon je niet verstoppen.

Wij hadden vrijheid, mislukkingen succes en verantwoordelijkheid. We hebben moeten leren er mee om te gaan.

Onze generatie heeft veel mensen voortgebracht die problemen kunnen oplossen, innovatief bezig zijn en daarbij risico durven nemen en instaan voor de gevolgen.


Hoor jij ook daar bij?

GEFELICITEERD!

WIJ WAREN HELDEN!






Geboren na 1978?







STRONTEIGENWIJS EN TOCH DOORLEZEN HE?

:roll: :evil: :roll: :lol:

NU WEET JIJ, ZACHT WATTENKIND, OOK WEER EENS WAT HELDEN ZIJN! http://smilies.sofrayt.com/^/aiw/clapping.gif http://smilies.sofrayt.com/%5E/w/super.gif http://smilies.sofrayt.com/%5E/g0/claps.gif http://smilies.sofrayt.com/%5E/g0/beer.gif http://smilies.sofrayt.com/%5E/w/thumbs.gif Zo moet het gezegd worden se, waai zaain de mannen van den bende...

b@w
29 november 2006, 20:42
als je r s doorkijkt zie je dat het toen veel "gevaarlijker " was om op te groeien dan nu, veel meer risico's , de jongere generatie is maatschappelijk overbeschermd maar sociaal en fysiek een bende watjes (no offense @ de uitzonderingen ;-) )

alhoewel ik een vrijbuiter pur sang ben, heb ik toch iets geleerd bij
de "hier-temt-men-leeuwen-en-beren" troep...8-)

het komt wel goed (of niet) met de vorige,huidige en volgende generaties
elk op hun manier in hun tijdsgeest

Flippend Rund
29 november 2006, 20:50
schitterend toch ? om s "back in time" te gaan...

midlife ? :lol:
niet echt, ik leef volgens 3 regels :

- never grow up, never ! :twisted:
- domme mensen kunnen mij niet beledigen, intelligente doen het niet :roll:


en de derde stond op de achterkant van een tramkaart : niet plooien 8-)

one life & I love it...

In die tijd knipten de automaten echt een stukje karton uit uw tramkaart. Oneindig veel leuker dan die flut-apparaten van nu.

Duvelke
29 november 2006, 21:31
lol, man man, oude zagen :D (ni slecht bedoeld ze ;-) )

Nuja, over 30 jaar gaan wij wrs ook zo spreken over onze goeien oude tijd.
Das wrs iets typisch aan oud worden zeker e? :-)

Desiderius
29 november 2006, 23:15
In die tijd knipten de automaten echt een stukje karton uit uw tramkaart. Oneindig veel leuker dan die flut-apparaten van nu.

En dan die dikke harde kartonnen treinkaartjes... Ik heb er nog een hele stapel liggen. (ik was toen al een verzamelaar van prullaria)

Toen de teevee goed en wel z'n opgang had gemaakt, liet ons ma het toestel eerst een kwartiertje opwarmen (zelf mochten we aan dat machien niet komen) en dan héél langzaam kwam het beeld op. De hele buurt stroomde bij ons binnen om Nonkel Bob te kijken (en Zaki). Daarna de jeugdfilm en dan de weiden in om de hele episode van Keromar na te spelen. (blauwe plekken en striemen gegarandeerd, want onze zwaarden maakten we zelf)

Wie herinnert zich nog de obligate Oost-Europese jeugdfilms nog? Met "verheven thema's" zoals kameraadschap, loyauteit en zelfoppofering? Bijwijlen leek de BRT echt wel een door de KGB gefinancierde indoctrinatiezender.

C uit W
29 november 2006, 23:39
Wie herinnert zich nog de obligate Oost-Europese jeugdfilms nog? Met "verheven thema's" zoals kameraadschap, loyauteit en zelfoppofering? Bijwijlen leek de BRT echt wel een door de KGB gefinancierde indoctrinatiezender.
Er is nog niet zo heel veel veranderd dus ;)

Hertog van Gelre
29 november 2006, 23:53
Wie herinnert zich nog de obligate Oost-Europese jeugdfilms nog? Met "verheven thema's" zoals kameraadschap, loyauteit en zelfoppofering? Bijwijlen leek de BRT echt wel een door de KGB gefinancierde indoctrinatiezender.
Jaaaaaaaaaa, tsjechische sprookjes!

cor
30 november 2006, 15:06
Wij speelden in de wei aan de beek, en als we derin vielen kwamen we er volledig in kleur terug uit. De drukkerij wat verder loosde al haar oude inkt gewoon in de beek, niks milieuwetten. Groot probleem als we thuiskwamen, want alle was was handwas.
En onder de voddeman zijn stootkar liep nog een hond om mee te trekken over de kasseikes.
En we deden nog spellekes van om het eerst het merk van auto raden dat aankwam, zonder te kijken. Elk automerk had zijn typisch motorgeluid. En elke auto had zijn eigen typische vorm, die ge van ver herkende.

Derk de Tweede
30 november 2006, 15:12
Jaaaaaaaaaa, tsjechische sprookjes!

En Axel Nort dan....:-P

De Garde
30 november 2006, 16:09
En waar is de tijd dat je een verkoudheid kreeg van de draaiende antennes bij het begin van de 'Pin Up Club'?

Films zonder reclame in. Het nieuws om 19.45. Armand Pien die zelf zijn kaarten nog tekende.

Bij ons was Mc Donalds dan ook nog een uitstap voor een verjaardag en de frituur tot een stuk in de nacht open en een Bicky Burger bestond nog niet.

Oh ja, ondanks de oliecrisis was 73 een schitterend jaar....

cor
30 november 2006, 16:13
Haha, Armand Pien die ongeveer elke vrijdag goed weer voorspelde aan de kust!
En dan een flauw mopke, en alle vrouwen in zwijm.

Bobke
30 november 2006, 17:26
Wij hadden helemaal geen kraan maar een pomp en de waterput lag niet zover van de beerput.
Elektriciteit was er ook al helemaal niet, de lichtjes in de kerstboom waren echte kaarsen.
Zwemmen deden we in grachten en vijvers.

Bobke
30 november 2006, 17:40
En dan die dikke harde kartonnen treinkaartjes... Ik heb er nog een hele stapel liggen. (ik was toen al een verzamelaar van prullaria)

Papieren strookjes waar de ontvanger een stempeltje opzette.

cor
30 november 2006, 19:12
""Wie in zijn jeugd niet links was had geen hart.""
""Wie het op latere leeftijd nog is heeft geen verstand.""

Sorry,
... heeft zijn verstand, niettegenstaande alles, werkzaam weten te houden.

1handclapping
30 november 2006, 19:51
Hamburg 15 februari 1945 Eppendorfer Universitätskrankenhaus..

De stad was pas gebombardeerd, eergisteren werd Dresden naar het stenen tijdperk gebombardeerd. Mijn moedermelk moest ik delen met de andere Volksgenossen. Mijn moeder had geluk, als zwangere arische vrouw, moest ze niet terug naar het concentratiekamp. Mijn geboorte-aangifte ging echter nuiet zonder horten en stoten "Roger ? Wie bitte dass ist doch kein deutscher Namen! "

Na 8 mei maakten we dat we het 1000 jarig rijk konden verlaten - met een goederentrein weliswaar & dwars door Nederland.. het duurde langer dan 1 week.. Thuis was mijn vader's zuster intussen getrouwd met een jood nl. de enige van zijn familie die de holocaust wist te overleven..

Het leek goed te gaan : de wereld zou verdraagzamer worden...

cor
30 november 2006, 19:59
Indrukwekkend ...

Mitgard
30 november 2006, 20:29
ochot, de goeien ouwen tijd wordt weer eens verheerlijkt door halve pilaarbijters.

WIJ zijn de helden. de generatie X.

pubers in de jaren negentig. new-beat, techno, house moeten doorstaan.
zevenenzeventig diploms en vijf jaar ervaring vereist voor eendert welke job.
epileptisch van playstations flikkerend scherm.
de jaren negentig. smells like teen spirit.
houthakkershemden en kapotte jeans. alcohol, heroïne.
cults.
tweeduizend, geen milleniumbug. depressief.
ritaline. sipralexa.
ouders die slimmer zijn dan ons. tsjernobyl.
nergens mogen roken.
verkeer. vervuiling.
uitzendarbeid. VDAB.
kromme rug van de boeken.
op naar 77 diploms.

Zwartengeel
30 november 2006, 21:00
ochot, de goeien ouwen tijd wordt weer eens verheerlijkt door halve pilaarbijters.

WIJ zijn de helden. de generatie X.

pubers in de jaren negentig. new-beat, techno, house moeten doorstaan.
zevenenzeventig diploms en vijf jaar ervaring vereist voor eendert welke job.
epileptisch van playstations flikkerend scherm.
de jaren negentig. smells like teen spirit.
houthakkershemden en kapotte jeans. alcohol, heroïne.
cults.
tweeduizend, geen milleniumbug. depressief.
ritaline. sipralexa.
ouders die slimmer zijn dan ons. tsjernobyl.
nergens mogen roken.
verkeer. vervuiling.
uitzendarbeid. VDAB.
kromme rug van de boeken.
op naar 77 diploms.

In de jaren tachtig had je tenminste nog ECHTE metal, Mitgard. Niet van die kontendraaiersbands van tegenwoordig die nog sneller van stijl veranderen dan van overhemd.

Keats
30 november 2006, 21:40
ochot, de goeien ouwen tijd wordt weer eens verheerlijkt door halve pilaarbijters.

WIJ zijn de helden. de generatie X.

pubers in de jaren negentig. new-beat, techno, house moeten doorstaan.
zevenenzeventig diploms en vijf jaar ervaring vereist voor eendert welke job.
epileptisch van playstations flikkerend scherm.
de jaren negentig. smells like teen spirit.
houthakkershemden en kapotte jeans. alcohol, heroïne.
cults.
tweeduizend, geen milleniumbug. depressief.
ritaline. sipralexa.
ouders die slimmer zijn dan ons. tsjernobyl.
nergens mogen roken.
verkeer. vervuiling.
uitzendarbeid. VDAB.
kromme rug van de boeken.
op naar 77 diploms.

Daarom roelt de generatie van '78 zo, wij hebben beide meegemaakt.

cor
1 december 2006, 09:32
ochot, de goeien ouwen tijd wordt weer eens verheerlijkt door halve pilaarbijters.

HEY, 't zal wel gaan zekerst! Zo'n affront!

Maak me uit voor debiel, achterlijk, strontschepper, socialist, pedofiel, psychisch onstabiel of kindermoordenaar.
Maar 'katholiek', da's erover hé.
Der zijn grenzen!

DenDane
1 december 2006, 13:35
bah net geen held ( 1979 ) :cry:

Weezer
1 december 2006, 16:08
bah net geen held ( 1979 ) :cry:

Idem.

Desiderius
1 december 2006, 16:28
ochot, de goeien ouwen tijd wordt weer eens verheerlijkt door halve pilaarbijters.

WIJ zijn de helden. de generatie X.



Ach sukkeltjes...

Wie de seventies niet heeft meegemaakt, is helemaal geen "generatie" maar holt hopeloos achter wat ooit was en nooit meer zal zijn.

De pilaren waren al helemaal afgekloven toen wij onze "summer of love" beleefden; al wat jullie nu nog kunnen doen is slap imiteren. (op het lachwekkende af trouwens) Niks, maar dan ook absoluut niks nieuws meer gezien sedertdien.

Sorry om je zo te moeten ontgoochelen.

van Maerlant
1 december 2006, 16:41
Geloof het maar, ouwe :D

Desiderius
2 december 2006, 00:57
Geloof het maar, ouwe :D

I know, snotter.
You can only guess... ;-)

BitterSweet
2 december 2006, 01:30
I know, snotter.
You can only guess... ;-)

Zwijg man ik word oud,maar het gevoel van de seventies kan niemand me afnemen.
20 in 1971 t'is begot al een eeuwigheid geleden

satiper
2 december 2006, 21:07
Genoten van je beginposting b@w
Ook van vele andere die volgden trouwens.
Zelf weet ik nog dat het bvb ook als heel normaal en vanzelfsprekend werd gevonden om op het platteland de kersen en krieken te verdedigen met het geweer in de hand.
Alle vogels die durfden te landen om ook een kersje mee te pikken riskeerden hun leven.
Veelal werd geschoten met de luchtbuks, maar ook negen mm of long rifle werden aangewend.
Dit schiettuig werd zelfs in handen gestopt van minderjarigen, jaja.
Het is bijna onwezenlijk als je dit vanuit deze tijd bekijkt.
Ik heb zelfs geweten, dat de geschoten vogels klaargemaakt werden voor consumtie ook al was er bijna geen vlees aan.
Mensen keken toendertijd zeker niet op een inspanning meer of minder.
Het plukken en voorbereiden van al dat klein grut was namelijk een behoorlijk werkje.
Hoewel het wel eens leuk is terug te kijken hoe het toen was, verkies ik toch de verderfelijke ontsporingen der hedendaagse consumptiemaatschappij :p
Al zou het zeker wel met iets minder kunnen ook, dat zeker :-)

b@w
2 december 2006, 21:28
het gaat me gewoon om het verloren gevoel van vrijheid, het gevoel van alles kan, van stoute en onbzorgde dromen

tegenwoordig kan je geen stap verzetten zonder een proces te riskeren, overal hangen verbods en verplichtingsbordjes, kinderen worden overbeschermd en irrationeel opgevoed, de school is een warzone geworden (s knokken op de koer kan/kon altijd, maar dealen en afpersen is van een geheel andere orde), rustig in het verkeer meegaan zit er ook niet meer in zonder het risico aangereden/aangevallen te worden, hell... zelfs de openbare buslijnen zijn dodelijk..
ik heb nooit een moord om een WALKMAN (antieke cassettespeler met grote koptelefoon:lol: ) geweten, waren er toen "gezinsdrama's" ? (eerder een symptoom voor tegenwoordig)

ik zal nooit "opgroeien" maar integriteit,loyautait,solidariteit en een beetje laissez-faire kan je tegenwoordig niet meer vinden zoals "toen"

satiper
3 december 2006, 14:25
Tja, een munt heeft twee zijden.
Bij elke evolutie geldt dat ook, er hangt steeds zowel een positief als negatief aspect aan vast (op z'n minst).
We zijn op zeer korte tijd van 3,5 miljard naar 7 miljard geevolueerd.
Dat dit ten koste van persoonlijke vrijheid gaat is onvermijdelijk.
Ik juich dat ook niet toe, wel integendeel, ik sta er ook maar machteloos op te kijken. In feite zit er meestal niet meer op dan meedrijven met de stroom en hopen dat je onderweg niet teveel watervallen tegenkomt.

Percalion
3 december 2006, 16:44
ik was liever zo'n 30-40 jaar geleden geboren. ik weet hellaas genoeg maar al te goed dat mijn generatie er één is van een bende watjes. vergeleken met de meesten hier ben ik er voorzeker ook eentje.
maar ik troost me met de gedachte dat ik binnen 30-40 jaar kan zeggen tegen al de mensen die veel later dan mij geboren zijn dat zij een bende watjes zijn en ik zal dan eveneens een hele opsomming kunnen vinden voor dingen die ik toen kon doen en die zij nooit hebben gemogen.

bwa, ik leef toch liever in het Post-Elfseptember-tijdperk dan in volle koude oorlog...

b@w
3 december 2006, 19:53
bwa, ik leef toch liever in het Post-Elfseptember-tijdperk dan in volle koude oorlog...

8O sterk...

de "goede" aspecten vd koude oorlog waren o.a. de duidelijke aflijning van "het probleem", het zwart-witte vd situatie, er waren the good & the bad..(na 11/09 zijn de ugly erbij gekomen :roll: :lol: )

er waren regels in die zin dat het nooit zo vuil werd gespeeld als heden ten dage

big brother went global, vroeger was dat iets van "achter het gordijn" (zelfs die uitdrukking hoor je niet meer)

1handclapping
3 december 2006, 21:38
De fifties ! Bill Haley and the Comets ! The Platters (smoke gets into your eyes) . Little Richard (Lucille !) Pat Boone, Paul Anka, Dancingtenten op de kermissen (met spiegels), Buick's en Mercury's, de eerste Ford Mustangs, Expo 58 .. Kalverliefde (bestaat dat eigenlijk nog ?)
Stoomtreinen, mijn eerste reis alleen naar Hamburg met de trein 1960,
Tomatensoep in het station Rotterdam-Noord... The Beatles in de "Star Club" (met mijn slechts 5 jaar oudere tante en haar vriendin) "Holsten Edel" in Exportflesjes van 33 cl. Mijn eerste voettocht doorheen Hamburg naar "Zauberbartel" waar ik de wonderbaarlijke truuk met het koord kocht voor DM 3,- (voor mij toen een fortuin !), Brausepulver

Catherine Valente, Conny Froeboess, Peter Kraus en later .. James Last
(maar dan vorderden de jaren '60 reeds gestaag)

Desiderius
3 december 2006, 23:11
@ 1handclapping

Ja, ik wou dat ik de fifties bewuster had mogen meemaken; vooral niet van de partij kunnen zijn op Expo '58 voel ik nog altijd aan als een gemis. Van de spiegeltenten, vetkuiven, kermissen (al dan niet ontaardend in een leuke vechtpartij) en de kalverliefde heb ik dan weer heel uitgebreid mogen genieten.

Boadicea
3 december 2006, 23:52
Ik ben van 77 en beken eerlijk ... de jongeren van nu lijken me inderdaad meer gepamperd. In mijn geval was het geen wegwerpluier, maar een doek met veiligheidsspeld. Het valt me op dat de pampergeneratie wel hoe langer hoe trager zindelijk wordt. In mijn tijd was een luier in de eerste kleuterklas een uitzonderling. Nu lijken ze er al mee naar het eerste leerjaar te gaan.

Jantje
3 december 2006, 23:57
Ben je geboren voor 1978?

Verder lezen

Na 1978 geboren:
OPHOEPELEN,DIT BEGRIJP JE NIET!


Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat wij als geborenen in de 50-er/60-er/70-er jaren, nog leven
Volgens de theorieën anno 2004 – 2005 – 2006 zouden we toch al lang dood moeten zijn?



WAAROM?

LEZEN MAAR!

Wij zaten in auto’s zonder veiligheidsstoeltjes, gordel of airbag.

Onze bedden en speelgoed waren geschilderd met verf vol lood en cadmium.

Boven aan een trap was geen hekje; wie te ver ging kukelde naar beneden.

Als je wakker werd in bed hoorde niemand dat, en als er echt iets was moest je hard schreeuwen voordat je ouders het merkten.

Flessen met gevaarlijke stoffen en alle apotheekflessen konden we gewoon met onze handjes en beperkte motoriek openen

Poorten en deuren gingen gewoon dicht en als je met je vingers er tussen zat waren ze weg.

Op de fiets zat je achterop met je kont op de bagagedrager en probeerde je je vast te houden aan de schroefveren van het zadel voor je.

Een helm hadden ze nog niet eens op een bromfiets, laat staan op een fiets.

Water dronken we uit de kraan, niet uit een fles.

Kleur en smaakstoffen moeten ook toen al bestaan hebben, want zo rood, groen of geel als die limonade toen was, zie ik ze nu echt niet meer.

Een kauwgom legde je ‘s avonds op het nachtkastje en stak je ‘s morgens weer in je mond.

Op school hadden ze maar één maat bank en met zo’n heerlijk gevaarlijke klep eraan.

Schoenen waren meestal al ingedragen door broer, zus, neef of zo, en ook je fiets was of te groot of te klein.

Een fiets had geen versnellingen en als een band kapot was leerde je vader je zo snel mogelijk om hem zelf te plakken.

We gingen ‘s morgens weg van huis en we kwamen terug als de straatverlichting aan ging. Niemand wist in de tussentijd waar we waren en we hadden geen GSM mee!

Het bos of een park was een plek om te spelen en geen vieze mannetjesverzamelplek.

Als we naar een vriendje gingen, liep je er gewoon naar toe, je hoefde niet aan te bellen en ook geen afspraak te maken. Er ging ook geen volwassene met je mee.

Wij aten ook al koekjes en kregen brood met veel boter en werden toch niet dik.

We dronken uit dezelfde fles als onze vrienden en niemand werd er ziek van.

Wij hadden geen playstation, nintendo, X-box, 64 televisiezenders, videofilms, dvd, surround sound, eigen televisies, computer of internet. Wij hadden vrienden!

De televisiezender begon pas om 18.00 uur. Dan kwam een uurtje wat leuks voor kinderen en oh wee als je daarna durfde op te staan om op een knopje van een andere zender te duwen (die zaten aan het toestel vast). Pa bepaalde wat en hoe lang je daarna nog keek.

We hebben ons gesneden, botten gebroken, tanden uitgevallen en hier werd niemand voor naar de rechter gesleept. Dat waren gewoon ongelukken en soms kreeg je er ook nog zelf een extra pak slaag voor.

Wij vochten en sloegen elkaar soms groen en blauw, er was geen volwassene die zich er druk over maakte, laat staan dat je een lieveheersbeestje op je jas knoopte.

Pedagogisch verantwoord speelgoed maakten we zelf; met stokken sloegen we naar ballen, we bouwden zeepkisten en merkten onder aan de berg dat we de rem vergeten waren.

We voetbalden op straat, en alleen wie goed was mocht mee doen; wie niet goed genoeg was moest maar blijven kijken en leren omgaan met teleurstellingen.

Op school zaten ook domme kinderen. Zij gingen en kwamen op dezelfde tijd als wij en kregen de zelfde lessen. Zij deden soms een klas nog een jaar en daarover waren ook geen discussies op ouderavonden. De Meester had altijd gelijk.

We smeerden onze boterhammen zelf, met een grote mensen mes, en als je ze vergeten was kon je op school niets kopen! Als je de korst niet at had je een beetje meer honger de rest van de dag.

Wij gingen met de fiets naar school, helemaal zelf, ook in de winter!
Als je moeder aan de huisdeur naar je zwaaide was je een watje!

Als je problemen veroorzaakt had waren je ouders het eens met de politie. Ze kwamen wel om je te halen, maar niet om je er uit te lullen. Onze daden hadden consequenties. Dat was duidelijk en je kon je niet verstoppen.

Wij hadden vrijheid, mislukkingen succes en verantwoordelijkheid. We hebben moeten leren er mee om te gaan.

Onze generatie heeft veel mensen voortgebracht die problemen kunnen oplossen, innovatief bezig zijn en daarbij risico durven nemen en instaan voor de gevolgen.


Hoor jij ook daar bij?

GEFELICITEERD!

WIJ WAREN HELDEN!






Geboren na 1978?







STRONTEIGENWIJS EN TOCH DOORLEZEN HE?

:roll: :evil: :roll: :lol:

NU WEET JIJ, ZACHT WATTENKIND, OOK WEER EENS WAT HELDEN ZIJN!

Ach, wat droom ik er soms van om mijn kids te zien doen wat ik kon doen!!

Als ik terug denk aan de appelen die ik in de tuin van de buurman ging plukken. Of hoe ik met mijn fiets in het midden van de straat reed.

Of als ik terug denk aan de oude vrouwtjes die snel naar binnen gingen om zelfgebakken koeken te gaan halen voor de kids op straat.

Of hoe de bejaarde mannen ons de spelregels van voetbal uitlegden en stonden te roepen als we het fout deden.
En hoe de moeders op de laders kropen om onze bal van het dak af te halen.

Maar nu ben ik bang,

bang dat mijn kids worden doodgeschoten voor een appel.
Of worden omver gereden door iemand van voor het jaar 1978 , om deze geen tijd had of vond dat mijn kind te veel in het midden van de straat reed met zijn fiets.

De oude vrouwtjes kunnen geen koeken meer bakken en delen er geen meer uit.

Bejaarde mannen bellen nu de politie, omdat de kinderen te veel lawaai maken in hun stel op straat.

Moeders nemen nu een mes en steken de bal van de kids stuk, want hij zou hun duur huis kunnen beschadigen.


Nee, wij van voor het jaar 1978 hebben geen recht op neer te kijken op de jongeren.

Integendeel, wij moeten ons schamen, want wij hebben hen het recht ontnomen een jeugd als de onze mee te maken.

Moeders hebben geen tijd meer, bejaarde gaan voor maanden naar warmere oorden en kinderen krijgen geen plaats en geen aandacht meer.
Ze mogen enkel nog stil voor de tv zitten en die gebruiken wij dan nog als babysitter.
Als ze wat ouder worden geven we ze een pc op hun kamer, dan hebben we er ook geen last meer van.

En als de boel dan fout loopt, geven we andere de schuld.

Dus nee, wij zijn de schuldigen dat de jeugd niets meer kent of kan, niet de jongeren.

Oudjes denk daar maar eens over na.


Ik ben zelf van 1959 en kijk vaak met tranende ogen naar wat wij nog overlaten voor onze kids en kleinkinderen.

longhorn
4 december 2006, 00:06
In '72 zat ik in het 1e leerjaar. Onze meester was tevens de directeur. 3 leerlingen van het 6e studiejaar hadden iets mispeuterd en werden voor onze ogen in de klas door de direkteur goed afgerost. Psychological warfare op z'n best voor ons, nieuwelingen.

Jantje
4 december 2006, 00:17
In '72 zat ik in het 1e leerjaar. Onze meester was tevens de directeur. 3 leerlingen van het 6e studiejaar hadden iets mispeuterd en werden voor onze ogen in de klas door de direkteur goed afgerost. Psychological warfare op z'n best voor ons, nieuwelingen.


En wie loopt er nu naar de rechtbank als de directeur of een leerkracht te veel strafwerk geeft??


Het zijn wel wij die van onze kinderen papjong hebben gemaakt.

La Chunga
4 december 2006, 09:29
bwa, ik leef toch liever in het Post-Elfseptember-tijdperk dan in volle koude oorlog...


Allez, terug in uw bloemkool....


Enne, knip uw haar, rechts-economische hippie!

Anna List
4 december 2006, 15:48
18 zijn in 85 was een zaligheid !

en toch is elk jaar, ... elken dag nog beter dan de vorige ! ... geen sentimenteel gezijk dat mij daarvan af kan brengen ! prosit !

Herr Flick
20 juni 2007, 15:57
1968... Een uitstekend jaar. En de film op zaterdag was inderdaad altijd naar uitkijken. Meestal waren dat zwartwitfilmen. Ik mis vooral de testbeelden.

http://4umi.com/image/clipart/testbeeld.jpg

Of de "even gedulds" toen was dat een populair tv programma op BRT want VTM bestond toen nog niet, ... ;-)

Die zaterdagmiddag film da was inderdaad het van het, ...

Herr Flick
20 juni 2007, 16:00
bwa, ik leef toch liever in het Post-Elfseptember-tijdperk dan in volle koude oorlog...

De koude oorlog was veel cooler jong, ;-)

Jantje
20 juni 2007, 16:16
De koude oorlog was veel cooler jong, ;-)
Lekker een jaartje in Duitsland het beest uithangen.
Of met de bleukes lachen die nog niet wisten welke kant rechts was.

Eigenlijk moet de jeugd van nu toch veel pret missen die wij wel hadden he.

duveltje382
20 juni 2007, 16:21
1959,en ik keek toen nog naar een zwart wit tv,wat al een wonder was voor ons,er waren toen nog veel mensen zonder TV
Wel werd er veel meer gekaart,spelletjes gespeeld enz.

Derk de Tweede
20 juni 2007, 16:38
De fifties ! Bill Haley and the Comets ! The Platters (smoke gets into your eyes) . Little Richard (Lucille !) Pat Boone, Paul Anka, Dancingtenten op de kermissen (met spiegels), Buick's en Mercury's, de eerste Ford Mustangs, Expo 58 .. Kalverliefde (bestaat dat eigenlijk nog ?)
Stoomtreinen, mijn eerste reis alleen naar Hamburg met de trein 1960,
Tomatensoep in het station Rotterdam-Noord... The Beatles in de "Star Club" (met mijn slechts 5 jaar oudere tante en haar vriendin) "Holsten Edel" in Exportflesjes van 33 cl. Mijn eerste voettocht doorheen Hamburg naar "Zauberbartel" waar ik de wonderbaarlijke truuk met het koord kocht voor DM 3,- (voor mij toen een fortuin !), Brausepulver

Catherine Valente, Conny Froeboess, Peter Kraus en later .. James Last
(maar dan vorderden de jaren '60 reeds gestaag)

Heb jij echt The Beatles gezien in de Starclub? 8O

http://www.jpgr.co.uk/bls5560_b.jpg


Vakantie 1958: 6 weken vakantiekolonie in Egmond aan Zee met honderden andere stadse bleekneusjes.
Ook toen al bestond er vandalisme, want er was geen leuker spelletje dan de auto's van Duitsers te "bewerken".
Vakantie 1967: 3 weken op een camping in Bakkum aan Zee tussen allemaal Amsterdammers, optreden van Q65 en The Outsiders aldaar.
Vakantie 1970: Op de fiets van Hilversum naar Trier (2 dagen fietsen).
En er in Trier achterkomen dat een terugtraprem niet genoeg is voor de Eiffel.
Vakantie 1972: Liftend naar Italie, haar tot op de bibs, het Vaticaan uitgezet ivm opruiende kleding en iedere avond na het bordje macaroni een blow voor de tent.
Uitgegeven in drie weken Rome: 25 gulden (12 Euro). Meiden waren gratis.

Esperanza
20 juni 2007, 17:44
Die zaterdagmiddag film da was inderdaad het van het, ...

Yep. Een coole (dat woord bestond toen nog niet, maar soit...) Errol Flynn als stoere piraat deed mijn prille hartje wel smelten!

Nog iemand die op het dorpsschooltje heeft leren schrijven met lei en griffel ? (Djeezes, wat antiek, zeg...)

Esperanza
20 juni 2007, 17:46
Wie herinnert zich nog de obligate Oost-Europese jeugdfilms nog? Met "verheven thema's" zoals kameraadschap, loyauteit en zelfoppofering? Bijwijlen leek de BRT echt wel een door de KGB gefinancierde indoctrinatiezender.

Komaan, Desiderius, een beetje nostalgie naar die Oost-Duitse filmpjes mag wel, hoor. Ik vond ze wel leuk.

Dronkoers
20 juni 2007, 18:14
Geboren eind 1979... en toch heb ik dat allemaal ook meegemaakt (over de beginpost eh :-D )

Derk de Tweede
20 juni 2007, 18:27
Ik heb de moeder van mijn oma nog goed gekend, geboren in 1870, overleden in 1957.
Die verkocht nog schapen en ganzen op de veemarkt alhier, waarnu een enorm winkelcentrum is.
Hilversum was toen een dorpje op de hei met slechts enige duizenden inwoners.

Aangebrande Phönix
20 juni 2007, 19:11
Kan iemand mij vertellen waar ik mijn gebit heb laten liggen? Er zat nog een stuk pruimtabak tussen


Per mijn gedacht is 't allemaal beginnen spaakdraaien rond 1954, met Van Acker en zijn nieuwlichterij, ineens kon elke schlemiel naar school en schroefde de wetten der natuurlijke selectie terug

The Paulus Experience
20 juni 2007, 20:21
Ben je geboren voor 1978?

Verder lezen

Na 1978 geboren:
OPHOEPELEN,DIT BEGRIJP JE NIET!


Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat wij als geborenen in de 50-er/60-er/70-er jaren, nog leven
Volgens de theorieën anno 2004 – 2005 – 2006 zouden we toch al lang dood moeten zijn?



WAAROM?

LEZEN MAAR!

Wij zaten in auto’s zonder veiligheidsstoeltjes, gordel of airbag.

Onze bedden en speelgoed waren geschilderd met verf vol lood en cadmium.

Boven aan een trap was geen hekje; wie te ver ging kukelde naar beneden.

Als je wakker werd in bed hoorde niemand dat, en als er echt iets was moest je hard schreeuwen voordat je ouders het merkten.

Flessen met gevaarlijke stoffen en alle apotheekflessen konden we gewoon met onze handjes en beperkte motoriek openen

Poorten en deuren gingen gewoon dicht en als je met je vingers er tussen zat waren ze weg.

Op de fiets zat je achterop met je kont op de bagagedrager en probeerde je je vast te houden aan de schroefveren van het zadel voor je.

Een helm hadden ze nog niet eens op een bromfiets, laat staan op een fiets.

Water dronken we uit de kraan, niet uit een fles.

Kleur en smaakstoffen moeten ook toen al bestaan hebben, want zo rood, groen of geel als die limonade toen was, zie ik ze nu echt niet meer.

Een kauwgom legde je ‘s avonds op het nachtkastje en stak je ‘s morgens weer in je mond.

Op school hadden ze maar één maat bank en met zo’n heerlijk gevaarlijke klep eraan.

Schoenen waren meestal al ingedragen door broer, zus, neef of zo, en ook je fiets was of te groot of te klein.

Een fiets had geen versnellingen en als een band kapot was leerde je vader je zo snel mogelijk om hem zelf te plakken.

We gingen ‘s morgens weg van huis en we kwamen terug als de straatverlichting aan ging. Niemand wist in de tussentijd waar we waren en we hadden geen GSM mee!

Het bos of een park was een plek om te spelen en geen vieze mannetjesverzamelplek.

Als we naar een vriendje gingen, liep je er gewoon naar toe, je hoefde niet aan te bellen en ook geen afspraak te maken. Er ging ook geen volwassene met je mee.

Wij aten ook al koekjes en kregen brood met veel boter en werden toch niet dik.

We dronken uit dezelfde fles als onze vrienden en niemand werd er ziek van.

Wij hadden geen playstation, nintendo, X-box, 64 televisiezenders, videofilms, dvd, surround sound, eigen televisies, computer of internet. Wij hadden vrienden!

De televisiezender begon pas om 18.00 uur. Dan kwam een uurtje wat leuks voor kinderen en oh wee als je daarna durfde op te staan om op een knopje van een andere zender te duwen (die zaten aan het toestel vast). Pa bepaalde wat en hoe lang je daarna nog keek.

We hebben ons gesneden, botten gebroken, tanden uitgevallen en hier werd niemand voor naar de rechter gesleept. Dat waren gewoon ongelukken en soms kreeg je er ook nog zelf een extra pak slaag voor.

Wij vochten en sloegen elkaar soms groen en blauw, er was geen volwassene die zich er druk over maakte, laat staan dat je een lieveheersbeestje op je jas knoopte.

Pedagogisch verantwoord speelgoed maakten we zelf; met stokken sloegen we naar ballen, we bouwden zeepkisten en merkten onder aan de berg dat we de rem vergeten waren.

We voetbalden op straat, en alleen wie goed was mocht mee doen; wie niet goed genoeg was moest maar blijven kijken en leren omgaan met teleurstellingen.

Op school zaten ook domme kinderen. Zij gingen en kwamen op dezelfde tijd als wij en kregen de zelfde lessen. Zij deden soms een klas nog een jaar en daarover waren ook geen discussies op ouderavonden. De Meester had altijd gelijk.

We smeerden onze boterhammen zelf, met een grote mensen mes, en als je ze vergeten was kon je op school niets kopen! Als je de korst niet at had je een beetje meer honger de rest van de dag.

Wij gingen met de fiets naar school, helemaal zelf, ook in de winter!
Als je moeder aan de huisdeur naar je zwaaide was je een watje!

Als je problemen veroorzaakt had waren je ouders het eens met de politie. Ze kwamen wel om je te halen, maar niet om je er uit te lullen. Onze daden hadden consequenties. Dat was duidelijk en je kon je niet verstoppen.

Wij hadden vrijheid, mislukkingen succes en verantwoordelijkheid. We hebben moeten leren er mee om te gaan.

Onze generatie heeft veel mensen voortgebracht die problemen kunnen oplossen, innovatief bezig zijn en daarbij risico durven nemen en instaan voor de gevolgen.


Hoor jij ook daar bij?

GEFELICITEERD!

WIJ WAREN HELDEN!






Geboren na 1978?







STRONTEIGENWIJS EN TOCH DOORLEZEN HE?

:roll: :evil: :roll: :lol:

NU WEET JIJ, ZACHT WATTENKIND, OOK WEER EENS WAT HELDEN ZIJN!


Ik ben uit het goede jaar 1972, net vóór 'de crisis'
jaja... daarom is het crisis geworden etc..

Enfin, telkens ik dit stukje via mail krijg - zowat 20 keer reeds denk ik - maak ik me de bedenking; WAT EEN ROTVERWENDE WATJES HEBBEN DIE GENERATIES VAN HUN KINDEREN GEMAAKT TOCH.
De watjes zelf treft geen schuld, zij maken geen regeltjes.
Neemt niet weg dat geboren n�* 1980 = watje natuurlijk

Jazeker
20 juni 2007, 20:25
Ik heb de moeder van mijn oma nog goed gekend, geboren in 1870, overleden in 1957.
Die verkocht nog schapen en ganzen op de veemarkt alhier, waarnu een enorm winkelcentrum is.
Hilversum was toen een dorpje op de hei met slechts enige duizenden inwoners.

Nu moet ik toch erg denken aan:

http://www.youtube.com/watch?v=nhqbzTvrGOg

The Paulus Experience
20 juni 2007, 20:26
...en ook je fiets was of te groot of te klein.

je moet wel klootzakken van ouders gehad hebben dat ze je fiets afnamen telkens je groot genoeg werd.

Duupje
20 juni 2007, 20:27
Nu moet ik toch erg denken aan:

http://www.youtube.com/watch?v=nhqbzTvrGOg


Wat mij dan weer deed denken aan dit zalig liedje ! :-D
http://www.youtube.com/watch?v=NsutQ-U32Mg

The Paulus Experience
20 juni 2007, 20:27
.. en teruggaven wanneer ie dan weer te klein werd

Jazeker
20 juni 2007, 20:32
Wat mij dan weer deed denken aan dit zalig liedje ! :-D
http://www.youtube.com/watch?v=NsutQ-U32Mg

:-D Heerlijke man was dat.

Boadicea
20 juni 2007, 20:42
Ik ben uit het goede jaar 1972, net vóór 'de crisis'
jaja... daarom is het crisis geworden etc..

Enfin, telkens ik dit stukje via mail krijg - zowat 20 keer reeds denk ik - maak ik me de bedenking; WAT EEN ROTVERWENDE WATJES HEBBEN DIE GENERATIES VAN HUN KINDEREN GEMAAKT TOCH.
De watjes zelf treft geen schuld, zij maken geen regeltjes.
Neemt niet weg dat geboren n�* 1980 = watje natuurlijk

Juist! Ik ben van 77, nog bij de laatste goede lichtingen.:-D

Duupje
20 juni 2007, 20:44
:-D Heerlijke man was dat.

Zijt maar zeker !!
/me mijmert verder weg...

Duupje
20 juni 2007, 20:45
Juist! Ik ben van 77, nog bij de laatste goede lichtingen.:-D


Maar dat is op het randje al ze Boadicea !! ;-)

Jazeker
20 juni 2007, 20:49
:cheer: 76 :cheer:

Duupje
20 juni 2007, 20:56
:cheer: 76 :cheer:


Amai, en nog op internet zitten ?
Kwiek oud manneke zijt gij !
:lol:

Jazeker
20 juni 2007, 20:57
Amai, en nog op internet zitten ?
Kwiek oud manneke zijt gij !
:lol:

:-(

Jaani_Dushman
20 juni 2007, 20:58
Wij zaten in auto’s zonder veiligheidsstoeltjes, gordel of airbag.

Onze bedden en speelgoed waren geschilderd met verf vol lood en cadmium.

Boven aan een trap was geen hekje; wie te ver ging kukelde naar beneden.

Als je wakker werd in bed hoorde niemand dat, en als er echt iets was moest je hard schreeuwen voordat je ouders het merkten.

Flessen met gevaarlijke stoffen en alle apotheekflessen konden we gewoon met onze handjes en beperkte motoriek openen

Poorten en deuren gingen gewoon dicht en als je met je vingers er tussen zat waren ze weg.

Op de fiets zat je achterop met je kont op de bagagedrager en probeerde je je vast te houden aan de schroefveren van het zadel voor je.

[enz...]Ik ben van 1981, maar dat komt me toch ook allemaal nog bekend voor, zulle! Goed, ik kom dan ook van de boerenbuiten (Erpe-Mere, of all places!!), dus de plaag van de evolutie slaat hier altijd wat later toe dan bij die mannen van 't stad.

Maar wij hadden wél een spelcomputer. Nu ja, spelcomputer... Ik zat samen met mijn zus een uur lang naar een oscilloscoop te turen. (Eigenlijk stak het ons na 2 minuten al tegen, maar dat durfden we niet zeggen, want papa was dat ding speciaal voor ons gaan halen in de auto. ;-) )

Duupje
20 juni 2007, 21:00
:-(

Maar dutske toch !

Ik zal u nog eens helemaal ondersteboven plat knuffelen. ;-)

Jazeker
20 juni 2007, 21:06
Maar dutske toch !

Ik zal u nog eens helemaal ondersteboven plat knuffelen. ;-)

Niet te hard nijpen he... met die broze botten op mijn leeftijd... ;)

Duupje
20 juni 2007, 21:07
Niet te hard nijpen he... met die broze botten op mijn leeftijd... ;)

Ik heb voor praktisch alles oplossingen in huis, dat is het voordeel aan heks zijn ! :-)

Jazeker
20 juni 2007, 21:09
Ik heb voor praktisch alles oplossingen in huis, dat is het voordeel aan heks zijn ! :-)

http://www.sentrysafetysupply.com/images/sentry-prod-images/Miller-E650HarnessNonStrech.jpg

:?::?::?:

Duupje
20 juni 2007, 21:10
http://www.sentrysafetysupply.com/images/sentry-prod-images/Miller-E650HarnessNonStrech.jpg

:?::?::?:

Ik zou het wel waarderen als je mijne foto niet online zou zetten Jazeker ! :evil: En zeker die foto...had me nog niet kunnen scheren toen!

Jazeker
20 juni 2007, 21:12
Ik zou het wel waarderen als je mijne foto niet online zou zetten Jazeker ! :evil: En zeker die foto...had me nog niet kunnen scheren toen!

8O

*denkt eraan om dat beeld van zich af te zuipen*

Duupje
20 juni 2007, 21:18
8O

*denkt eraan om dat beeld van zich af te zuipen*

Ik ga u geen ongelijk geven ! Deed mij ff denken aan die serie van die handyman op tv vroeger, ben de naam compleet kwijt. Wie wil nu zoiets in huis ? 8O

Jazeker
20 juni 2007, 21:20
Ik ga u geen ongelijk geven ! Deed mij ff denken aan die serie van die handyman op tv vroeger, ben de naam compleet kwijt. Wie wil nu zoiets in huis ? 8O

Jacobus en Corneel? :lol:

Duupje
20 juni 2007, 21:22
Jacobus en Corneel? :lol:

/me plat :lol:

Nee, was engelstalige serie.

En ik keek liever naar Tita Tovenaar. :oops: En de film van ome Willem.

Jazeker
20 juni 2007, 21:26
/me plat :lol:

Nee, was engelstalige serie.

En ik keek liever naar Tita Tovenaar. :oops: En de film van ome Willem.

:-D:-D:-D

http://www.marcel.smit.org/verzamelweb.com/tv/images/ome_willem.jpeg


http://www.youtube.com/watch?v=iCs87Wru6ek

Duupje
20 juni 2007, 21:29
:-D:-D:-D

http://www.marcel.smit.org/verzamelweb.com/tv/images/ome_willem.jpeg


http://www.youtube.com/watch?v=iCs87Wru6ek

Gewoon ZALIG om terug te zien. :-D
Kende dat liedje blijkbaar nog helemaal !:oops:

En nu hebben ze Spongebob...Wat een achteruitgang *zucht*

Duupje
20 juni 2007, 21:42
En dan hadden we ook nog dit !!! :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=Di-z4XSnus8

Boadicea
20 juni 2007, 21:44
Gewoon ZALIG om terug te zien. :-D
Kende dat liedje blijkbaar nog helemaal !:oops:

En nu hebben ze Spongebob...Wat een achteruitgang *zucht*

Juist. Gelukkig zijn we de "Power Rangers" al vergeten, maar van de Ninja Turtles maken ze nog films.

Geef mij dan maar My Little pony en de Troetelbeertjes, die zie ik liever terugkomen.

Boadicea
20 juni 2007, 21:46
En dan hadden we ook nog dit !!! :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=Di-z4XSnus8

Yep, slechte smaak is van alle tijden. Maar we stonden wel allemaal gek te dansen op die New Beat.

Jazeker
20 juni 2007, 21:46
En dan hadden we ook nog dit !!! :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=Di-z4XSnus8

De smiley-badgekes!!! :lol: De caminookes...

Boadicea
20 juni 2007, 21:47
Maar dat is op het randje al ze Boadicea !! ;-)

Ik zeg toch zelf: bij de laatste goede lichtingen.

Enfin, liever een randgeval, dan een randdebiel.;-)

Boadicea
20 juni 2007, 21:48
De smiley-badgekes!!! :lol: De caminookes...

Ik had er een hele collectie en ik geloof dat ik ze nog ergens liggen moet hebben. (maar vraag me niet waar)

Stratcat
20 juni 2007, 21:49
Ik word misselijk van dit soort nostalgie.
Daarom heb ik de draad niet bekeken.
Wat doe ik hier dan?
Maken dat ik weg kom.

Duupje
20 juni 2007, 21:49
De smiley-badgekes!!! :lol: De caminookes...


Mene eerste camino custom, ne rode...ik zal hem nooit vergeten !!! Verhoogd, chromé ten top, bloklichtje, vliegwiel, malossi eronder en een dubbele bosspijp...Man dat vloog...
Tot die domme flikken me op de rollekes zetten en ze hem toch wa te snel vonden... :evil:

Duupje
20 juni 2007, 21:50
Yep, slechte smaak is van alle tijden. Maar we stonden wel allemaal gek te dansen op die New Beat.


Ik heb dat nog allemaal op vinyl liggen, kan ze niet wegdoen!! Erg éh! :oops:

Jaani_Dushman
20 juni 2007, 21:50
Maar we stonden wel allemaal gek te dansen op die New Beat.http://www.youtube.com/watch?v=lsJEUNKCeYo

Brusseleir
20 juni 2007, 21:50
/me plat :lol:


En ik keek liever naar Tita Tovenaar. :oops: En de film van ome Willem.



Oh, ik keek daar ook naar, en naar de Bere(n)boot, Karolientje en haar bootje en Merlina...

Duupje
20 juni 2007, 21:51
http://www.youtube.com/watch?v=lsJEUNKCeYo
Jaha, in het rijtje 'ken uw klassiekers' kan deze wel tellen !! :-D

Boadicea
20 juni 2007, 21:51
Ik heb dat nog allemaal op vinyl liggen, kan ze niet wegdoen!! Erg éh! :oops:

Nee, ik heb ook nog veel dingen liggen die ik niet weg doe. Nostalgie moet je koesteren.

Boadicea
20 juni 2007, 21:52
Oh, ik keek daar ook naar, en naar de Bere(n)boot, Karolientje en haar bootje en Merlina...

De berenboot, YES! Ik heb hier nog een figuurtje van juffrouw Alida liggen.

En we mogen de smurfen niet vergeten.

Brusseleir
20 juni 2007, 21:54
De berenboot, YES! Ik heb hier nog een figuurtje van juffrouw Alida liggen.

En we mogen de smurfen niet vergeten.


Yes ...


Tiens, en dat ding met die dierenpoppen


Hallo mùeneer de uil,
waar breng je ons naartoe........... De Fabeltjeskrant (of Fabeltjesland ?)/

Duupje
20 juni 2007, 21:55
De familie Kladder (of hoe noemde het er al weer)n, nog zoiets.
Die exentrieke tante 'kloddertje hiiiieer, kloddertje daaaar' met haar verschrikkelijk irritant stemmetje.

Brusseleir
20 juni 2007, 21:57
De familie Kladder (of hoe noemde het er al weer)n, nog zoiets.
Die exentrieke tante 'kloddertje hiiiieer, kloddertje daaaar' met haar verschrikkelijk irritant stemmetje.


Het zegt me iets, maar het roept niet meteen beelden op...


Over irritant gesproken : het NL 'Theo en Thea' 8-)

Hertog van Gelre
20 juni 2007, 22:05
De familie Kladder (of hoe noemde het er al weer)n, nog zoiets.
Die exentrieke tante 'kloddertje hiiiieer, kloddertje daaaar' met haar verschrikkelijk irritant stemmetje.
De familie Knots

Duupje
20 juni 2007, 22:07
De familie Knots

Juist !

http://www.youtube.com/watch?v=FQhqzMXVhFM

Jazeker
20 juni 2007, 22:07
http://www.youtube.com/watch?v=lsJEUNKCeYo

http://forum.politics.be/image.php?u=4596&dateline=2004

Jazeker
20 juni 2007, 22:09
Juist !

http://www.youtube.com/watch?v=FQhqzMXVhFM

Hmm... vreemd, nooit gezien.

Duupje
20 juni 2007, 22:10
Hmm... vreemd, nooit gezien.


Gat in uwe cultuur !
Enfin, beter dan cult... :lol:

Hertog van Gelre
20 juni 2007, 22:13
Nu moet ik toch erg denken aan:

http://www.youtube.com/watch?v=nhqbzTvrGOg
Het schijnt dat het hier over Deurne gaat.
Terwijl het toch echt over MIJN geboorteplaats gaat...;-)

Jazeker
20 juni 2007, 22:18
Maja de bij (http://www.kindertv.net/index.php?option=com_content&task=view&id=2177&Itemid=356)

Naar beneden scrollen en het videofragment afspelen. Als je daar niet nostalgisch van wordt ;)

Duupje
20 juni 2007, 22:22
Owkeej, ben ik nu de enige die met nen smile tot en met achter hare pc zit ? :-D

stropdrager
20 juni 2007, 22:56
Ik ben geboren in 1988, dus dat betekent nu dat ik een watje ben (volgens de oude generatie toch).

Duupje
20 juni 2007, 23:09
Ik ben geboren in 1988, dus dat betekent nu dat ik een watje ben (volgens de oude generatie toch).

Wij zijn helemaal niet oud ! :evil:
(Allee, ik toch niet)

Jaani_Dushman
20 juni 2007, 23:13
Ik ben geboren in 1988, dus dat betekent nu dat ik een watje ben (volgens de oude generatie toch).Aangezien je het liedje van Maja de Bij niet kan meeneuriën, ben je idd een watje, ja. 8-)

stropdrager
20 juni 2007, 23:21
Wij zijn helemaal niet oud ! :evil:
(Allee, ik toch niet)

Ik beschouw al de personen die voor het jaar 1980 geboren zijn als oud. ;-)

Duupje
20 juni 2007, 23:25
Ik beschouw al de personen die voor het jaar 1980 geboren zijn als oud. ;-)
Jouw tijd komt nog... :-)

Heftruck
20 juni 2007, 23:28
Die van mij is gekomen.

Bedtijd.

:>

stropdrager
20 juni 2007, 23:28
Jouw tijd komt nog... :-)

Maar als die tijd er eenmaal gekomen is, ben jij al STOKoud. ;-)

Duupje
20 juni 2007, 23:29
Maar als die tijd er eenmaal gekomen is, ben jij al STOKoud. ;-)
Denk je ? :lol:

Ik word niet oud.

stropdrager
20 juni 2007, 23:32
Denk je ? :lol:

Ik word niet oud.

Jij wordt niet meer oud, nee; je bent het waarschijnlijk al. ;-)

Laat me raden: je bent een oude dertiger, jonge veertiger?

Voodoo Child
20 juni 2007, 23:33
Onlangs vroeg iemand hoe oud ik was, ik heb 10 seconden moeten nadenken :|
Echt waar.

Duupje
20 juni 2007, 23:57
Onlangs vroeg iemand hoe oud ik was, ik heb 10 seconden moeten nadenken :|
Echt waar.

Mij schatten ze altijd enorm jonger. Ik ga daar dan verder niet op in. :-)

Brusseleir
21 juni 2007, 08:25
Owkeej, ben ik nu de enige die met nen smile tot en met achter hare pc zit ? :-D


Nope ;-)

Brusseleir
21 juni 2007, 08:26
Oud... oud, pfffffff...


:twisted:

manta
21 juni 2007, 08:51
http://www.youtube.com/watch?v=lsJEUNKCeYo
Is me dat lang geleden ....
Ik heb m'n dozen met cassetjes bovengehaald en de buren zullen weer klagen ....
Pure nostalgie , hoewel veel van die muziek best nog meekan in de discotheek ...
Berchem Palace bestond toen nog .... This is the sound of C :lol: ....
Geweldig ...8-)

Duupje
21 juni 2007, 08:53
Is me dat lang geleden ....
Ik heb m'n dozen met cassetjes bovengehaald en de buren zullen weer klagen ....
Pure nostalgie , hoewel veel van die muziek best nog meekan in de discotheek ...
Berchem Palace bestond toen nog .... This is the sound of C :lol: ....
Geweldig ...8-)

Jong, cassetjes loool. Dat is zo retro ondertussen ! :-D
En al die goeie dancings en kroegen, de ossepoot om uit te gaan bollen. Those where the days my friend.

manta
21 juni 2007, 08:54
Gat in uwe cultuur !
Enfin, beter dan cult... :lol:
The Cult ???
Ook nog plaat van liggen ...8-)
Wel vervelend dat de naalden voor een platenspeler zo duur zijn .... Ben er gisteren ene gaan halen ... 21 euro:-(

Brusseleir
21 juni 2007, 08:56
Is me dat lang geleden ....
Ik heb m'n dozen met cassetjes bovengehaald en de buren zullen weer klagen ....
Pure nostalgie , hoewel veel van die muziek best nog meekan in de discotheek ...
Berchem Palace bestond toen nog .... This is the sound of C :lol: ....
Geweldig ...8-)



Ben, ondanks het feit dat ik geen watje ben, ben ik nooit een new-beat fan geweest. Ik herinner me die belachelijke look van sommige vrienden, met een kuif en een wielerbroek en die zwarte schoenen met spiegeltjes op...


Kuiven, zeg, lol, herinneren julliu die kuivenmode nog, zo'n carréke voor de meisjes met een enorme kuif, stijf van gel en lak ?

Jantje
21 juni 2007, 08:57
Onlangs vroeg iemand hoe oud ik was, ik heb 10 seconden moeten nadenken :|
Echt waar.
Valt dan nog mee, ik heb dan een rekenmachientje nodig.

Duupje
21 juni 2007, 08:59
Ben, ondanks het feit dat ik geen watje ben, ben ik nooit een new-beat fan geweest. Ik herinner me die belachelijke look van sommige vrienden, met een kuif en een wielerbroek en die zwarte schoenen met spiegeltjes op...


Kuiven, zeg, lol, herinneren julliu die kuivenmode nog, zo'n carréke voor de meisjes met een enorme kuif, stijf van gel en lak ?


Maar al te levendig, één van mijn vroegere vriendinnen liep altijd rond met een kuif waar een paraplu jaloers op zou zijn geweest.
Tot een keertje ze met een aansteker speelde, waar iemand de vlam nogal hoog van had gezet...Vuurwerk ze, met al die lak erin ! :-D

manta
21 juni 2007, 09:02
Waar is de tijd .... Overal pluimen op de grond .... (van de anti-milletbrigade:lol: )

manta
21 juni 2007, 09:16
Jong, cassetjes loool. Dat is zo retro ondertussen ! :-D
Those where the days my friend.
Prachtig om weer te beluisteren ... Sommige cassetjes zijn blijkbaar een beetje uitgerokken ....
Je kan niet geloven hoe vals dat hier en daar klinkt .... :?

illwill
21 juni 2007, 09:45
Er zijn er ook maar bitterweinig die weten waarom Michael Jackson plastische chirurgie ondergaat. Vele jongeren (bijna allemaal) denken dat hij gewoon ziekelijk is. Dat is misschien ook zo maar daarom laat hij zijn gezicht niet opknappen.
Wie is jonger dan 30 en weet dit hier?

Dronkoers
21 juni 2007, 09:54
Onlangs vroeg iemand hoe oud ik was, ik heb 10 seconden moeten nadenken :|
Echt waar.

Heb ik ook al een paar keer meegemaakt :?

Gogolski
21 juni 2007, 12:47
Vicky de viking (http://www.youtube.com/watch?v=OzM_87FJHcU&NR=1)
Niels Holgerson (http://www.youtube.com/watch?v=XoL9F0J4HxM)

...en wie keek er naar :
http://www.artvark.be/xenon/xenon_voor.jpg (http://www.artvark.be/xenon/)

D.Nibelung
21 juni 2007, 13:45
De leeftijd van deze grap wordt telkens hoger opgeschoven. Flauw hoor, fakers!

Gogolski
21 juni 2007, 15:33
Er zijn er ook maar bitterweinig die weten waarom Michael Jackson plastische chirurgie ondergaat. Vele jongeren (bijna allemaal) denken dat hij gewoon ziekelijk is. Dat is misschien ook zo maar daarom laat hij zijn gezicht niet opknappen.
Wie is jonger dan 30 en weet dit hier?
Ik weet het maar ik ben dan ook 31...

Duupje
21 juni 2007, 16:06
Ik begin mij hier stilaan oud te voelen...:oops:

Jantje
21 juni 2007, 16:20
Ik begin mij hier stilaan oud te voelen...:oops:
Hoe moeten wij fossielen ons dan voelen?
Want ik denk dat jij wel nog een paar jaar jonger bent dan mijn.

Duupje
21 juni 2007, 16:21
Hoe moeten wij fossielen ons dan voelen?
Want ik denk dat jij wel nog een paar jaar jonger bent dan mijn.

Kan zijn dat ik nog iets jonger ben (33). Geen idee, maakt ook niets uit.
Het gaat om hoe je je voelt, niet om wat er op je ID staat. ;-)

Jantje
21 juni 2007, 16:26
Kan zijn dat ik nog iets jonger ben (33). Geen idee, maakt ook niets uit.
Het gaat om hoe je je voelt, niet om wat er op je ID staat. ;-)

Wel soms voel ik mij stokoud, zekers als mijn kids HUN "muziek" opzetten, maar op andere momenten voel ik mij slechts 16.

En als ik vroeger was begonnen, wel dan had ik een dochter van jou leeftijd kunnen hebben. Maar dan had ik wel heel wat vroeger moeten beginnen. Ben zo'n 14 jaar ouder.

Duupje
21 juni 2007, 16:33
Wel soms voel ik mij stokoud, zekers als mijn kids HUN "muziek" opzetten, maar op andere momenten voel ik mij slechts 16.

En als ik vroeger was begonnen, wel dan had ik een dochter van jou leeftijd kunnen hebben. Maar dan had ik wel heel wat vroeger moeten beginnen. Ben zo'n 14 jaar ouder.


Mijn zoon luistert naar hetzelfste als ik. I love him ! :-D
Regelrechte rocker, en hij is nog jong. Dus dat belooft. Hij spreekt in verhouding vlotter Duits dan Frans (Rammsteinfannetje).

Maar versta je ergens wel, als ik de huidige jeugd soms bezig zie in die oersaaie jumpdancings...Ben ik helemaal niet in mee. Godzijdank.

Heftruck
21 juni 2007, 16:36
Mijn zoon luistert naar hetzelfste als ik. I love him ! :-D
Regelrechte rocker, en hij is nog jong. Dus dat belooft. Hij spreekt in verhouding vlotter Duits dan Frans (Rammsteinfannetje).

Maar versta je ergens wel, als ik de huidige jeugd soms bezig zie in die oersaaie jumpdancings...Ben ik helemaal niet in mee. Godzijdank.

:cheer:

Duupje
21 juni 2007, 16:38
:cheer:

Dat je homo bent vind ik helemaal ok, maar die pompoms laat je zondag thuis hé ?
:-P Past niet bij mijn nieuwe haarkleur.

Brusseleir
21 juni 2007, 18:12
Kan zijn dat ik nog iets jonger ben (33). Geen idee, maakt ook niets uit.
Het gaat om hoe je je voelt, niet om wat er op je ID staat. ;-)


Yeah, goeie leeftijd ... (ik ben het nog voor een paar maandjes).

1handclapping
21 juni 2007, 18:24
Ik ben van 1945, mijn kinderen van 1969;1973,1976
De kleinkinderen van 1995, 1997, 1998, 2000, 2002, 2004
Mijn moeder is van 1922 & mijn grootouders van het einde van de 19de eeuw.

Ik denk dat "vooruitgang" zoiets is van één probleem oplossen en er dan 10 nieuwe problemen voor in de plaats krijgen. Die van "na 1978" krijgen altijd maar later kinderen - maar dat zal hen niet helpen ze zullen de last te dragen
hebben van die kinderen tot ze ongeveer 35 zijn en de last van hun ouders die tegen de 100 zullen lopen & met wat pech draaien ze nog op voor hun grootouders en achterkleinkinderen. Ik wens jullie veel sterkte en mooie herinneringen aan jullie jeugd : nu dus !

Boadicea
21 juni 2007, 20:02
Yes ...


Tiens, en dat ding met die dierenpoppen


Hallo mùeneer de uil,
waar breng je ons naartoe........... De Fabeltjeskrant (of Fabeltjesland ?)/

Ik heb nog ergens een figuurtje van Meneer de Uil liggen.;-)

Zwartengeel
21 juni 2007, 20:07
Vicky de viking (http://www.youtube.com/watch?v=OzM_87FJHcU&NR=1)
Niels Holgerson (http://www.youtube.com/watch?v=XoL9F0J4HxM)

...en wie keek er naar :
http://www.artvark.be/xenon/xenon_voor.jpg (http://www.artvark.be/xenon/)

Heb ik nog gezien. Al kan ik me van het scenario bitter weinig herinneren.

MaGNiFiCaT
21 juni 2007, 23:16
Ik ben na 78 maar begin me oud te voelen. Ik heb pijn in mijn onderrug, soms last van mijn maag, last soms van migraine, soms last van reuma, last van vergetelhedi en verstrooidheid, ooit dacht ik last te hebben van mn hart, maar na een bezoekje cardioloog verzekerde die me dat ik een hart had om 110 te worden. Verder ga ik nooit meer naar de dokter omdat ik het teveel geld vind (voor die tien minuutjes dat ik daar zit.:? ).

Maar ik zie er nog héél goed uit, kan ik uitmaken van de vele positieve reactie's en de vele blikken van de mooie en (en minder minder mooie vrouwen (die weten dat ze toch geen kans maken (en zelfs soms mannen))).

Oja, ik ben dus van na 78 maar ik HEB WEL OOIT OP EEN WC GEZETEN DAT NIETS MEER WAS DAN EEN OUDE PLANK MET EEN ROND GAT IN!!!8O 8O 8O 8O . Ik was 11-12 jaar ofzo en was met een kameraad mee naar de ouderwetste keuterboerderij van zijn grootouders, die simpele keuterboertjes waren.
De deur van die wc was vuilgroen geschilderd en er was een verluchtingsgat met de vorm van een hart in. Onder dat gat gaapte een diepte, die van breder naar smaller ging (waardoor je overal soldaten zag hangen, ja, en zelfs een tampon!:? ), en vaag zag je de finale. En uiteraard dat het stonk.:? Er hing daar een telefoonboek aan een koord (omdat die niet zou worden meegenomen??8O ) waar al bladen waren uitgescheurd dat wrsch als wc-papier diende.8O Evenals een krant! De grote foto die me het eerst opviel was dat van Koning Boudewijn en Koningin Fabiola. Ik kon me niet voorstellen dat de afbeelding van hun gezicht in die vette kont van die dikke boerin zou terechtkomen.8O :? :x Ik heb die foto dan uitgescheurd en in de eerste vuilbak die ik tegenkwam gesmeten. Dat heb ik nog meegemaakt, en ik heb daar geen heimwee naar.8O Ik ben blij dat ik in de tijd van nu leef.

carlgustaaf
22 juni 2007, 06:12
Ben je geboren voor 1978?

Verder lezen

Na 1978 geboren:
OPHOEPELEN,DIT BEGRIJP JE NIET!


Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat wij als geborenen in de 50-er/60-er/70-er jaren, nog leven
Volgens de theorieën anno 2004 – 2005 – 2006 zouden we toch al lang dood moeten zijn?



WAAROM?

LEZEN MAAR!

Wij zaten in auto’s zonder veiligheidsstoeltjes, gordel of airbag.

Onze bedden en speelgoed waren geschilderd met verf vol lood en cadmium.

Boven aan een trap was geen hekje; wie te ver ging kukelde naar beneden.

Als je wakker werd in bed hoorde niemand dat, en als er echt iets was moest je hard schreeuwen voordat je ouders het merkten.

Flessen met gevaarlijke stoffen en alle apotheekflessen konden we gewoon met onze handjes en beperkte motoriek openen

Poorten en deuren gingen gewoon dicht en als je met je vingers er tussen zat waren ze weg.

Op de fiets zat je achterop met je kont op de bagagedrager en probeerde je je vast te houden aan de schroefveren van het zadel voor je.

Een helm hadden ze nog niet eens op een bromfiets, laat staan op een fiets.

Water dronken we uit de kraan, niet uit een fles.

Kleur en smaakstoffen moeten ook toen al bestaan hebben, want zo rood, groen of geel als die limonade toen was, zie ik ze nu echt niet meer.

Een kauwgom legde je ‘s avonds op het nachtkastje en stak je ‘s morgens weer in je mond.

Op school hadden ze maar één maat bank en met zo’n heerlijk gevaarlijke klep eraan.

Schoenen waren meestal al ingedragen door broer, zus, neef of zo, en ook je fiets was of te groot of te klein.

Een fiets had geen versnellingen en als een band kapot was leerde je vader je zo snel mogelijk om hem zelf te plakken.

We gingen ‘s morgens weg van huis en we kwamen terug als de straatverlichting aan ging. Niemand wist in de tussentijd waar we waren en we hadden geen GSM mee!

Het bos of een park was een plek om te spelen en geen vieze mannetjesverzamelplek.

Als we naar een vriendje gingen, liep je er gewoon naar toe, je hoefde niet aan te bellen en ook geen afspraak te maken. Er ging ook geen volwassene met je mee.

Wij aten ook al koekjes en kregen brood met veel boter en werden toch niet dik.

We dronken uit dezelfde fles als onze vrienden en niemand werd er ziek van.

Wij hadden geen playstation, nintendo, X-box, 64 televisiezenders, videofilms, dvd, surround sound, eigen televisies, computer of internet. Wij hadden vrienden!

De televisiezender begon pas om 18.00 uur. Dan kwam een uurtje wat leuks voor kinderen en oh wee als je daarna durfde op te staan om op een knopje van een andere zender te duwen (die zaten aan het toestel vast). Pa bepaalde wat en hoe lang je daarna nog keek.

We hebben ons gesneden, botten gebroken, tanden uitgevallen en hier werd niemand voor naar de rechter gesleept. Dat waren gewoon ongelukken en soms kreeg je er ook nog zelf een extra pak slaag voor.

Wij vochten en sloegen elkaar soms groen en blauw, er was geen volwassene die zich er druk over maakte, laat staan dat je een lieveheersbeestje op je jas knoopte.

Pedagogisch verantwoord speelgoed maakten we zelf; met stokken sloegen we naar ballen, we bouwden zeepkisten en merkten onder aan de berg dat we de rem vergeten waren.

We voetbalden op straat, en alleen wie goed was mocht mee doen; wie niet goed genoeg was moest maar blijven kijken en leren omgaan met teleurstellingen.

Op school zaten ook domme kinderen. Zij gingen en kwamen op dezelfde tijd als wij en kregen de zelfde lessen. Zij deden soms een klas nog een jaar en daarover waren ook geen discussies op ouderavonden. De Meester had altijd gelijk.

We smeerden onze boterhammen zelf, met een grote mensen mes, en als je ze vergeten was kon je op school niets kopen! Als je de korst niet at had je een beetje meer honger de rest van de dag.

Wij gingen met de fiets naar school, helemaal zelf, ook in de winter!
Als je moeder aan de huisdeur naar je zwaaide was je een watje!

Als je problemen veroorzaakt had waren je ouders het eens met de politie. Ze kwamen wel om je te halen, maar niet om je er uit te lullen. Onze daden hadden consequenties. Dat was duidelijk en je kon je niet verstoppen.

Wij hadden vrijheid, mislukkingen succes en verantwoordelijkheid. We hebben moeten leren er mee om te gaan.

Onze generatie heeft veel mensen voortgebracht die problemen kunnen oplossen, innovatief bezig zijn en daarbij risico durven nemen en instaan voor de gevolgen.


Hoor jij ook daar bij?

GEFELICITEERD!

WIJ WAREN HELDEN!






Geboren na 1978?







STRONTEIGENWIJS EN TOCH DOORLEZEN HE?

:roll: :evil: :roll: :lol:

NU WEET JIJ, ZACHT WATTENKIND, OOK WEER EENS WAT HELDEN ZIJN!1960. Alles in het vet herinner ik me ook nog...De wereld is wel wat veranderd inderdaad...Mischien daarom dat er zovele janetten zijn vandaag: overbeschermde kinderen...Ik heb gelezen dat jongens met een té beschermende moeder dikwijls verwijfd worden...

Vorenus
22 juni 2007, 06:14
Ik denk dat de generatie van 85/86 de overgang is naar de nieuwe jeugd. Ik kan meer gemeen met oudere personen dan jongere. Ikzelf ben van 81, de eerste spelcomputer dat ik me kan herinneren is een Atari, Ik heb nog muziek op cassette gehad, men eerste fiets had geen versnellingen, ik speelde op school met knikkers of we speelden voetbal.

Als ik men jeugd vergelijkt met mensen vanaf 85/86, totaal anders.

Johan217
22 juni 2007, 10:41
Als ik men jeugd vergelijkt met mensen vanaf 85/86, totaal anders.
Geen idee, maar ik weet wel dat ik rond 85/86 ben gestopt met naar de BRT Top 30 te luisteren :)

Wat ik het meeste mis (ben van 1974):

- De dorpskermis. Misschien herinner ik me alleen maar het mooiste, maar rond 1980 was dat nog een hele gebeurtenis, met fanfares en majorettes en vendelzwaaiers, verschillende optredens en heel veel volk. Nu staat er ocharme nog wat volk bij de botsauto's en een verdwaalde mandenvlechter. Dit wordt wel gecompenseerd door verschrikkelijke technodreunen op een volume dat de kindjes haast wegblaast uit de paardemolen.

- Het weekblad Kuifje. Halverwege jaren 80 enorm achteruitgegaan en ten slotte opgedoekt. Maar daarvoor was het een schitterend tijdschrift met hele goeie strips en platenbesprekingen. De postbode kwam trouwens in die tijd nog 's morgens...

- Vrije radiozenders.

Libro
22 juni 2007, 10:53
Ik vond het politiek gemoedelijker in de dorpen voor de fusie. Elk dorp had zijn eigen burgemeester die meestal door iedereen gekend was. Nu is dat vaak een onbekende uit het buurdorp...

De mietjes van na '78 zijn ook ontsnapt aan de legerdienst.

Ben van '72 en ben ook ontsnapt aan de legerdienst.'k Heb alleen maar spijt dat ik nooit met een mitraillette in mijn poten door de modder ben kunnen kruipen, want voor de rest was de legerdienst tijdverlies.

Libro
22 juni 2007, 10:55
Het enige wat ik écht van de jaren '70 en '80 mis, was dat je nog buiten kon komen zonder de milieuzondaar uit te hangen. Oh ja, en de muziek in de eighties was stukken beter.

Johan217
22 juni 2007, 12:00
Ben van '72 en ben ook ontsnapt aan de legerdienst.'k Heb alleen maar spijt dat ik nooit met een mitraillette in mijn poten door de modder ben kunnen kruipen, want voor de rest was de legerdienst tijdverlies.
Heb ook mijn legerdienst niet meer moeten doen (°74), wel twee keer uitstel moeten vragen.

Volgens mijn vader was de legerdienst alleen maar goed voor goedkoop bier en sigaretten, en om met de tanks door de Duitse bietenvelden te crossen. Lijkt me eigenlijk ook wel plezant :)

Betere muziek in de jaren '80... Er was toen ook veel brol hoor. Alleen werd die op minder grote schaal verspreid en was er meer variatie op de radio.

Duupje
22 juni 2007, 15:56
Het enige wat ik écht van de jaren '70 en '80 mis, was dat je nog buiten kon komen zonder de milieuzondaar uit te hangen. Oh ja, en de muziek in de eighties was stukken beter.
Toppop, met Adam Curry. :-)

Vorenus
22 juni 2007, 16:12
Pin-up Club

We come to cheer you up In The Pin-Up Club We cheer you up We cheer you up We cheer you up in The Pin-Up Club We cheer you up We cheer you up ...

Libro
22 juni 2007, 19:49
Pin-up Club

We come to cheer you up In The Pin-Up Club We cheer you up We cheer you up We cheer you up in The Pin-Up Club We cheer you up We cheer you up ...

Wij verstaan mekaar :lol:

Zwartengeel
22 juni 2007, 19:52
Pin-up Club

We come to cheer you up In The Pin-Up Club We cheer you up We cheer you up We cheer you up in The Pin-Up Club We cheer you up We cheer you up ...

Ach, ja. Het programma waar zogezegd niemand naar keek maar toch iedereen over kon meepraten...

Libro
22 juni 2007, 19:53
Toppop, met Adam Curry. :-)

Avro's Toppop was, dacht ik, met Ad Visser en Penny De Jaegher op de achtergrond. Adam Curry presenteerde de concurrent op Veronica, maar de naam ontsnapt mij even.

"Willem, wat heb je grote handen, een bek vol gouwe tanden, geen stuiver in je zaak" :-D Waar is de tijd...

Zwartengeel
22 juni 2007, 19:54
Avro's Toppop was, dacht ik, met Ad Visser en Penny De Jaegher op de achtergrond. Adam Curry presenteerde de concurrent op Veronica, maar de naam ontsnapt mij even.


Countdown.

Libro
22 juni 2007, 19:55
Zijn er hier BTW nog mensen met een gebrek aan karakter die d'r als Sonny Crockett probeerden uit te zien?:oops:

Jazeker
22 juni 2007, 20:00
"Willem, wat heb je grote handen, een bek vol gouwe tanden, geen stuiver in je zaak" :-D Waar is de tijd...

:-D:-D:-D

Derk de Tweede
22 juni 2007, 20:07
Avro's Toppop was, dacht ik, met Ad Visser en Penny De Jaegher op de achtergrond. Adam Curry presenteerde de concurrent op Veronica, maar de naam ontsnapt mij even.

"Willem, wat heb je grote handen, een bek vol gouwe tanden, geen stuiver in je zaak" :-D Waar is de tijd...

Ook op Veronica Pisa met oa De boerderie "Sloan pa" en "kopje koffie glazenwasser?"

En natuurlijk deze hit:

refr.:
Popie Jopie Jo
Popie Jopie Yeah
Popie Jopie Jo
Popie Jopie Yeah

Mijn naam is Popie Jopie
'k Reis vrolijk in het rond
En altijd als ik aankom
Kus ik spontaan de grond
Nu moet ik weer naar Holland toe
Het land van Johan Cruijff
Van haring, tulp en Friese koe

refr.

De paus die komt naar Nederland
Dan staan wij zij aan zij
Vier dagen kussen wij zijn hand
Dan is het weer voorbij

Mijn naam is Popie Jopie
De baas van het Vaticaan
Ben vaak op televisie
Het is een leuke baan
Nu moet ik weer naar Holland toe
Het land van zeg 's aaa
Van 1-2-3 en veel gedoe

refr.

De paus die komt naar Nederland
Dan staan wij zij aan zij
Vier dagen kussen wij zijn hand
Dan is het weer voorbij

refr.