PDA

View Full Version : Het "Vlaanderen" dat de meesten hier beogen


El Cid
23 november 2003, 12:16
Op basis van de resultaten van http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=7531

Een confederaal Groot-Nederland is dé keuze blijkbaar. Maar hoe gaat dat confederale Nederland er uit zien? Nederland is momenteel een unitaire staat, gedecentraliseerd naar zijn provincies toe.

Een eerste mogelijkheid is dan dat Nederland zichzelf in stukken breekt per provincie, Vlaanderen zichzelf in stukken breekt per provincie en ze samen een confederale staat vormen. Republiek? Neen, uiteraard niet, want de meerderheid van de Nederlanders heeft het voor hun Beatrix (aardige dame overigens).

Een tweede mogelijkheid is dat het unitaire Nederland en het unitaire Vlaanderen samen een confederatie vormen. Dan hebben we exact dezelfde polariteit tussen twee volkeren als we in België hebben, zitten we in dezelfde situatie als Tsjechoslowakije.

Een derde mogelijkheid zit misschien in een recent rapport, dat stelde dat Nederland best decentraliseert op basis van 5 of 7 delen, een confederatie met Vlaanderen erbij (dus 6 of 8 delen) lijkt dan weer logischer. Helaas ben ik vergeten hoe dat rapport noemt, misschien kan een van de Hollanders hier er licht op werpen. Maar wat doen we met Brussel?

Of zien de heren vlaamsnationalisten nog een oplossing?

Alleszins zou ik graag weten wat ze verdorie met die prachtige landje van plan zijn. Daar hebben de Belgen recht op.

Henry
23 november 2003, 12:21
Op basis van de resultaten van http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=7531

Een confederaal Groot-Nederland is dé keuze blijkbaar. Maar hoe gaat dat confederale Nederland er uit zien? Nederland is momenteel een unitaire staat, gedecentraliseerd naar zijn provincies toe.

Een eerste mogelijkheid is dan dat Nederland zichzelf in stukken breekt per provincie, Vlaanderen zichzelf in stukken breekt per provincie en ze samen een confederale staat vormen. Republiek? Neen, uiteraard niet, want de meerderheid van de Nederlanders heeft het voor hun Beatrix (aardige dame overigens).

Een tweede mogelijkheid is dat het unitaire Nederland en het unitaire Vlaanderen samen een confederatie vormen. Dan hebben we exact dezelfde polariteit tussen twee volkeren als we in België hebben, zitten we in dezelfde situatie als Tsjechoslowakije.

Een derde mogelijkheid zit misschien in een recent rapport, dat stelde dat Nederland best decentraliseert op basis van 5 of 7 delen, een confederatie met Vlaanderen erbij (dus 6 of 8 delen) lijkt dan weer logischer. Helaas ben ik vergeten hoe dat rapport noemt, misschien kan een van de Hollanders hier er licht op werpen. Maar wat doen we met Brussel?

Of zien de heren vlaamsnationalisten nog een oplossing?

Alleszins zou ik graag weten wat ze verdorie met die prachtige landje van plan zijn. Daar hebben de Belgen recht op.

Dit nieuwe, hoog-intellectuele debat dat El Cid, de ernstige onder de ernstigen, wil aanvangen, is alleen maar provocatie om de Vlaams-nationalisten te verdelen.

Beste El Cid, als Vlaanderen onafhankelijk wordt, wordt dat beslist in een parlement en zal daar grote studie aan voorafgaan. Hoe de structuur eruit ziet, is voor mij van minder belang. Je moet hier dus niet afkomen met "wat gaan jullie doen met ons land". Wij gaan niks doen met dit land. Uiteindelijk zal de politiek het doen. Jouw poll toont hoogstens een voorkeur aan, geen realiteit.

Dit is het soort "wat als"-discussies die nergens toe leiden. Jean-Luc Dehaene had groot gelijk van nooit te antwoorden op dit soort dwaasheden.

Jan van den Berghe
23 november 2003, 12:31
Dan hebben we exact dezelfde polariteit tussen twee volkeren als we in België hebben, zitten we in dezelfde situatie als Tsjechoslowakije.

Niet correct.

België als Tsjechoslovakije zijn/waren federale staten. In dit geval hebben we een confederale structuur.

El Cid
23 november 2003, 12:38
Dan hebben we exact dezelfde polariteit tussen twee volkeren als we in België hebben, zitten we in dezelfde situatie als Tsjechoslowakije.

Niet correct.

België als Tsjechoslovakije zijn/waren federale staten. In dit geval hebben we een confederale structuur.

Ik sprak over de tweeledigheid, die er in België de facto ook bestaat.

@Henry: u bewijst eens te meer dat de vlaamsnationalisten kippen zonder kop zijn, die niet weten wat ze willen en die alles door de politici willen laten beslissen, boven de hoofden van de mensen. U kan gewoon geen antwoord geven: u heeft er gewoon geen duidelijke visie op, alle verdachtmakingen aan mijn adres ten spijt (want dat is mijn motief niet, ik wil echt weten waar we naar toe gaan)

Jan van den Berghe
23 november 2003, 12:41
Ik sprak over de tweeledigheid, die er in België de facto ook bestaat.

Dan moet u juiste voorbeelden aanhalen. Beide door u aangehaalde voorbeelden waren federale staten met alle problemen van dien die dan de tweeledigheid met zich meebrengen. Confederalisme is echter van een totaal andere aard, waardoor de tweeledigheid niet van dezelfde orde is als bij federalisme.

Tsjechoslovakije aanhalen is dus een slecht voorbeeld. Een plus een is hier niet altijd twee. Het gaat om meer dan enkel maar wat wiskundig gegoochel.

Knuppel
23 november 2003, 13:02
ik wil echt weten waar we naar toe gaan

Aangeziende hereniging van alle Nederlanders binnen één staat op korte termijn niet realiseerbaar is, streven wij in afwachting daarvan naar de ontbinding van de Belgische staat en naar de volledige onafhankelijkheid van Vlaanderen.
Vermits België deze hereniging al 173 jaar onmogelijk maakt rest ons geen andere keuze.

Henry
23 november 2003, 13:05
Dan hebben we exact dezelfde polariteit tussen twee volkeren als we in België hebben, zitten we in dezelfde situatie als Tsjechoslowakije.

Niet correct.

België als Tsjechoslovakije zijn/waren federale staten. In dit geval hebben we een confederale structuur.

Ik sprak over de tweeledigheid, die er in België de facto ook bestaat.

@Henry: u bewijst eens te meer dat de vlaamsnationalisten kippen zonder kop zijn, die niet weten wat ze willen en die alles door de politici willen laten beslissen, boven de hoofden van de mensen. U kan gewoon geen antwoord geven: u heeft er gewoon geen duidelijke visie op, alle verdachtmakingen aan mijn adres ten spijt (want dat is mijn motief niet, ik wil echt weten waar we naar toe gaan)

:lol: :lol: :lol: Alsof ik dat gezegd heb...
Gelukkig dat er nu in België zo'n fantastische democratie bestaat.
Denken we maar aan het migrantenstemrecht en de kiesdrempels.
Of hoop je op Stevaert en Anciaux, die alles "voor de mensen" doen?

Ik heb mijn mening al gezegd. Ik wil liefst een Vlaanderen in Europa. Onafhankelijk, met een verkozen minister-president en een verkozen parlement en ministers zoals het gewest nu. Als daarna de provincies meer of minder bevoegdheden krijgen, kan mij dat niet schelen, zolang er maar goed bestuurd wordt. Dit alles zal toch wel uitgeklaard worden! En als de Hollanders zeggen: "nou, wij willen wel met jullie samenwerken", dan is dat voor mij ook goed. En als de Vlamingen zeggen: "neen, wij willen die hollanders niet", dan is dat ook goed.

Je kan evengoed de vraag stellen: "naar waar willen de Vlaams-nationalisten op reis". En als de ene naar 't zuiden wil, en de ander naar het oosten, dan zal je weer zeggen: "de vlaams-nationalisten weten niet wat ze willen!".

pfffft :roll:

Vlaamse Leeuw
23 november 2003, 13:08
Aangeziende hereniging van alle Nederlanders binnen één staat op korte termijn niet realiseerbaar is, streven wij in afwachting daarvan naar de ontbinding van de Belgische staat en naar de volledige onafhankelijkheid van Vlaanderen.

Voor mij is het niet nodig om met de Nederlanders 1 staat te vormen, maar wel moeten we op cultureel (zelfde taal) en economisch (havens van Antwerpen en Amsterdam) gebied beter samenwerken.

Knuppel
23 november 2003, 13:12
Ik heb mijn mening al gezegd. Ik wil liefst een Vlaanderen in Europa. Onafhankelijk, met een verkozen minister-president en een verkozen parlement en ministers zoals het gewest nu. Als daarna de provincies meer of minder bevoegdheden krijgen, kan mij dat niet schelen, zolang er maar goed bestuurd wordt. Dit alles zal toch wel uitgeklaard worden! En als de Hollanders zeggen: "nou, wij willen wel met jullie samenwerken", dan is dat voor mij ook goed. En als de Vlamingen zeggen: "neen, wij willen die hollanders niet", dan is dat ook goed.




Volledig akkoord!

Volgens deze poll wordt er echter onmiskenbaar gekozen voor een confederatie met Nederland. Dat komt neer op een lat-relatie waar elk van de twee partners samen doen wat ze samen willen en doen en apart blijven doen wat ze apart willen blijven doen. Met andere woorden een vrijblijvende vereniging gespeend van elke wederzijdse dwang.

Knuppel
23 november 2003, 13:15
Aangeziende hereniging van alle Nederlanders binnen één staat op korte termijn niet realiseerbaar is, streven wij in afwachting daarvan naar de ontbinding van de Belgische staat en naar de volledige onafhankelijkheid van Vlaanderen.

Voor mij is het niet nodig om met de Nederlanders 1 staat te vormen, maar wel moeten we op cultureel (zelfde taal) en economisch (havens van Antwerpen en Amsterdam) gebied beter samenwerken.

Een confederatie of lat-relatie of vrijblijvende vereniging dus.

El Cid
23 november 2003, 13:50
Ik sprak over de tweeledigheid, die er in België de facto ook bestaat.

Dan moet u juiste voorbeelden aanhalen. Beide door u aangehaalde voorbeelden waren federale staten met alle problemen van dien die dan de tweeledigheid met zich meebrengen. Confederalisme is echter van een totaal andere aard, waardoor de tweeledigheid niet van dezelfde orde is als bij federalisme.

Tsjechoslovakije aanhalen is dus een slecht voorbeeld. Een plus een is hier niet altijd twee. Het gaat om meer dan enkel maar wat wiskundig gegoochel.

Met uw schijnargumenten en kommaneukerij komt u nergens. Ik heb lang moeten zoeken, maar vooruit: de Verenigde Arabische Republiek van Egypte en Syrië. Nog commentaar, beste man? Wat gaat u nu uit uw duim zuigen?

El Cid
23 november 2003, 13:57
@Henry: u bewijst eens te meer dat de vlaamsnationalisten kippen zonder kop zijn, die niet weten wat ze willen en die alles door de politici willen laten beslissen, boven de hoofden van de mensen. U kan gewoon geen antwoord geven: u heeft er gewoon geen duidelijke visie op, alle verdachtmakingen aan mijn adres ten spijt (want dat is mijn motief niet, ik wil echt weten waar we naar toe gaan)

:lol: :lol: :lol: Alsof ik dat gezegd heb...


Beste El Cid, als Vlaanderen onafhankelijk wordt, wordt dat beslist in een parlement en zal daar grote studie aan voorafgaan. Hoe de structuur eruit ziet, is voor mij van minder belang. Je moet hier dus niet afkomen met "wat gaan jullie doen met ons land". Wij gaan niks doen met dit land. Uiteindelijk zal de politiek het doen.


Gelukkig dat er nu in België zo'n fantastische democratie bestaat.
Denken we maar aan het migrantenstemrecht en de kiesdrempels.
Of hoop je op Stevaert en Anciaux, die alles "voor de mensen" doen?

Daar heeft u een punt, echt waar. Ligt dat echter aan België, of aan de linkse politici? Dat is de vraag.

Als daarna de provincies meer of minder bevoegdheden krijgen, kan mij dat niet schelen, zolang er maar goed bestuurd wordt.

Een goed Belgisch bestuur zou u dus ook aanvaarden.

Je kan evengoed de vraag stellen: "naar waar willen de Vlaams-nationalisten op reis". En als de ene naar 't zuiden wil, en de ander naar het oosten, dan zal je weer zeggen: "de vlaams-nationalisten weten niet wat ze willen!".

Uw nerveuze reactie bewijst dat ik wel degelijk op het goede spoor zit. Het gaat hem niet over een vakantietje, het gaat hem verdorie over de toekomst van 10 000 000 mensen. 26 000 000 als je de Nederlanders meerekent. Een beetje ernst en visie is blijkbaar teveel gevraagd voor Henry en co.

Jan van den Berghe
23 november 2003, 14:00
Met uw schijnargumenten en kommaneukerij komt u nergens. Ik heb lang moeten zoeken, maar vooruit: de Verenigde Arabische Republiek van Egypte en Syrië.

Schijnargumenten? Wanneer u voorbeelden geeft, moet u zorgen dat die bij uw stellingen passen. Tsjechoslovakije erbij sleuren als voorbeeld van dualiteit binnen een confederaal staatsbestel is fout. Punt uit, andere lijn.

Maar ook uw voorbeeld van de Arabische Republiek is niet echt een voorbeeld van een confederalistische staat. Er was immers sprake van een unie, en vooral Egypte kwam voortdurend tussen in Syria waar Nasser bijvoorbeeld trachtte de Syrische Baathpartij te elimineren. Nu was dat wel verwonderlijk daar het juist de Baathpartij was die een unie met Egypte had voorgestaan. Uiteindelijk breek de unie omdat men de autoritaire aanpak van Egypte niet langer wou aanvaarden.

Hans1
23 november 2003, 14:18
Ik moet hier El Cid voor een keer gelijk geven. De Vlaams-nationalisten weten niet waar ze naartoe willen. Ze zijn het zelfs nog niet eens over de noodzaak van hun utopische onafhankelijkheid die door DeWael in zijn recent boek over de regio's reeds werd uitgesloten als totaal achterhaald gezien de internationalisering.

Vlaamse Leeuw
23 november 2003, 14:21
Ik moet hier El Cid voor een keer gelijk geven. De Vlaams-nationalisten weten niet waar ze naartoe willen. Ze zijn het zelfs nog niet eens over de noodzaak van hun utopische onafhankelijkheid die door DeWael in zijn recent boek over de regio's reeds werd uitgesloten als totaal achterhaald gezien de internationalisering.

Natuurlijk gaat u zeggen dat de Vlaams nationalisten niet weten waar ze naar toe willen. En we zijn het wel eens over de "utopische" onafhankelijkheid van Vlaanderen.

Jan van den Berghe
23 november 2003, 14:25
En we zijn het wel eens over de "utopische" onafhankelijkheid van Vlaanderen.

Net zoals de val van het communisme en de hereniging van Duitsland ook voor de gebeurtenissen als "utopisch" werden afgedaan.

Knuppel
23 november 2003, 14:32
El Cid, hoe denk jij ooit van die linkse politici af te geraken die België in hun greep hebben?

zorroaster
23 november 2003, 14:32
Een confederaal Groot-Nederland is dé keuze blijkbaar. Maar hoe gaat dat confederale Nederland er uit zien? Nederland is momenteel een unitaire staat, gedecentraliseerd naar zijn provincies toe.

Een eerste mogelijkheid is dan dat Nederland zichzelf in stukken breekt per provincie, Vlaanderen zichzelf in stukken breekt per provincie en ze samen een confederale staat vormen. Republiek? Neen, uiteraard niet, want de meerderheid van de Nederlanders heeft het voor hun Beatrix (aardige dame overigens).

Een tweede mogelijkheid is dat het unitaire Nederland en het unitaire Vlaanderen samen een confederatie vormen. Dan hebben we exact dezelfde polariteit tussen twee volkeren als we in België hebben, zitten we in dezelfde situatie als Tsjechoslowakije.

Een derde mogelijkheid zit misschien in een recent rapport, dat stelde dat Nederland best decentraliseert op basis van 5 of 7 delen, een confederatie met Vlaanderen erbij (dus 6 of 8 delen) lijkt dan weer logischer. Helaas ben ik vergeten hoe dat rapport noemt, misschien kan een van de Hollanders hier er licht op werpen. Maar wat doen we met Brussel?

Of zien de heren vlaamsnationalisten nog een oplossing?


Als ik mijn persoonlijke mening even mag suggereren: Voor mij hebben Nederland en Vlaanderen bijzonder veel te winnen door samenwerking op de volgende vlakken:

1) Europees niveau: Van twee kleine staten springen we meteen naar een middelgrote staat, wiens stem veel luider gehoord zou worden binnen Europa dan de Belgische, die toch al met twee stemmen spreekt.
Aangezien we in Europa een cruciale fase zien aankomen waarin over de toekomst van het hele Europese project en haar toekomstige richting zal worden gesproken, is het belangrijk een stevige vertrekpositie te hebben.

2) Economisch niveau: De Vlaamse en Nederlandse economie zijn sterk compatibel en de synergie tussen Antwerpen, Rotterdam en de industrietakken die deze havens met zich meebrengen zou ons de mogelijkheid geven een definitieve voorsprong te nemen op de andere Europese en globale wereldhavens.

3) Cultureel: De Nederlandse taal zal op haar strepen moeten gaan staan om in het Europa van de 25 lidstaten nog gehoord te worden. Daarom is een krachtenbundeling van alle Nederlandssprekende gebieden een prioriteit.

Moeten wij hiervoor één staat vormen? Dat denk ik niet. Moeten wij hiervoor dan in een economisch-globaal samenwerkingsverband treden, een Nederlandse Unie binnen de Europese Unie?
Dat lijkt me wel haalbaar én verkoopbaar aan de man in de straat.

El Cid
23 november 2003, 14:33
Met uw schijnargumenten en kommaneukerij komt u nergens. Ik heb lang moeten zoeken, maar vooruit: de Verenigde Arabische Republiek van Egypte en Syrië.

Schijnargumenten? Wanneer u voorbeelden geeft, moet u zorgen dat die bij uw stellingen passen. Tsjechoslovakije erbij sleuren als voorbeeld van dualiteit binnen een confederaal staatsbestel is fout. Punt uit, andere lijn.

Maar ook uw voorbeeld van de Arabische Republiek is niet echt een voorbeeld van een confederalistische staat. Er was immers sprake van een unie, en vooral Egypte kwam voortdurend tussen in Syria waar Nasser bijvoorbeeld trachtte de Syrische Baathpartij te elimineren. Nu was dat wel verwonderlijk daar het juist de Baathpartij was die een unie met Egypte had voorgestaan. Uiteindelijk breek de unie omdat men de autoritaire aanpak van Egypte niet langer wou aanvaarden.

Heb het even opgezocht, en ik bied u mijn excuses aan. Egypte en Syrië vormden inderdaad een federatie. Het was die federatie die een confederatie aanging met Jemen. Dat leidt dan tot een confederatie met 2: VAR en Jemen, samen de Verenigde Arabische Staten: een schoolvoorbeeld van telkens polarisatie met 2: zowel een federatie als een confederatie.

Heeft u nog opmerkingen? Ik ben echt benieuwd wat u nu uit uw duim gaat zuigen, want u zal dat -omwille van het gezichtsverlies- uiteraard nooit aanvaarden.

El Cid
23 november 2003, 14:38
El Cid, hoe denk jij ooit van die linkse politici af te geraken die België in hun greep hebben?

Denk jij dat er in Vlaanderen geen linkse politici zijn? Realiteitszin zou u niet misstaan.

Hans1
23 november 2003, 14:42
En we zijn het wel eens over de "utopische" onafhankelijkheid van Vlaanderen.

Net zoals de val van het communisme en de hereniging van Duitsland ook voor de gebeurtenissen als "utopisch" werden afgedaan.

Die heb je mooi overgepikt van mij, hè. :wink:

Het gaat hier echter om onaangepaste systemen die verdwijnen en het herenigen wat men onrechtmatig heeft gesplitst. Dus niet direct waar jij naartoe wil. Anders zou je nu wel méér dan 5% van de Nederlandstalige Belgen achter jou hebben staan.

Henry
23 november 2003, 14:58
@Henry: u bewijst eens te meer dat de vlaamsnationalisten kippen zonder kop zijn, die niet weten wat ze willen en die alles door de politici willen laten beslissen, boven de hoofden van de mensen. U kan gewoon geen antwoord geven: u heeft er gewoon geen duidelijke visie op, alle verdachtmakingen aan mijn adres ten spijt (want dat is mijn motief niet, ik wil echt weten waar we naar toe gaan)

:lol: :lol: :lol: Alsof ik dat gezegd heb...


Beste El Cid, als Vlaanderen onafhankelijk wordt, wordt dat beslist in een parlement en zal daar grote studie aan voorafgaan. Hoe de structuur eruit ziet, is voor mij van minder belang. Je moet hier dus niet afkomen met "wat gaan jullie doen met ons land". Wij gaan niks doen met dit land. Uiteindelijk zal de politiek het doen.


Gelukkig dat er nu in België zo'n fantastische democratie bestaat.
Denken we maar aan het migrantenstemrecht en de kiesdrempels.
Of hoop je op Stevaert en Anciaux, die alles "voor de mensen" doen?

Daar heeft u een punt, echt waar. Ligt dat echter aan België, of aan de linkse politici? Dat is de vraag.

Als daarna de provincies meer of minder bevoegdheden krijgen, kan mij dat niet schelen, zolang er maar goed bestuurd wordt.

Een goed Belgisch bestuur zou u dus ook aanvaarden.

Je kan evengoed de vraag stellen: "naar waar willen de Vlaams-nationalisten op reis". En als de ene naar 't zuiden wil, en de ander naar het oosten, dan zal je weer zeggen: "de vlaams-nationalisten weten niet wat ze willen!".

Uw nerveuze reactie bewijst dat ik wel degelijk op het goede spoor zit. Het gaat hem niet over een vakantietje, het gaat hem verdorie over de toekomst van 10 000 000 mensen. 26 000 000 als je de Nederlanders meerekent. Een beetje ernst en visie is blijkbaar teveel gevraagd voor Henry en co.

El Cid, als België goed bestuurd zou worden, zou ik inderdaad geen probleem hebben met België. Feit is dat het niet goed bestuurd wordt, en dat het er niet naar uit ziet dat het ooit goed bestuurd zal worden. Enkel als de transfer-misbruiken door de Waalse politiek stoppen, kan er volgens mij verbetering komen. Maar als die transfers stoppen, stopt voor de Waalse politiek ook België. En hopen dat de Waalse politiek zal veranderen is naïef. De PS is oppermachtig en incontournable. Vlaamse onafhankelijkheid is voor mij de enige mogelijkheid tot een beter bestuur.

Ik begrijp dus best het discours van de BUB en uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde: beter bestuur. Alleen is de manier waarop verschillend. Gezien de actualiteit én het verleden is een belgische oplossing volgens mij uitgesloten.

Je hebt gelijk dat Vlaamse onafhankelijkheid niet te vergelijken is met een vakantie. Maar het is eigenlijk niet de onafhankelijkheid die ik vergelijk met een vakantie, maar het genre van vraagstelling. Niet de vlaams-nationalisten op dit forum moeten bepalen hoe "Vlaanderen" eruit zal zien. Dat zal op een andere manier gebeuren.

Je hebt nogmaals gelijk dat het Belgische volk zeer twijfelachtig staat tegenover verandering. Moeten we daarom alles bij het oude laten?
De partijen die zich het meest progressief noemen, blijken in deze net de grootste conservatieven te zijn!

Bruno*
23 november 2003, 15:42
Toch niet, in Belgie wordt je als oubollig afgeschilderd als je ijvert voor solidariteitsbanden tussen drie taalgroepen.

El Cid
23 november 2003, 19:58
En we zijn het wel eens over de "utopische" onafhankelijkheid van Vlaanderen.

Net zoals de val van het communisme en de hereniging van Duitsland ook voor de gebeurtenissen als "utopisch" werden afgedaan.

Niet waar, men wist duidelijk wat men wou: moderne landen met een vrije markteconomie, dat gaat wat verder dan het beëindigen van het communisme.

Er zijn uitzonderingen, zoals Tsjechoslowakije, Duitsland en de USSR, maar ook daar had men een duidelijk beeld van wat men wou, tenzij in Tsjechoslowakije, daar was de institutionele verandering a l'improviste.

Bruno*
23 november 2003, 20:02
Daar begonnen ze ook met een confederatie.

Jan van den Berghe
23 november 2003, 21:15
Niet waar, men wist duidelijk wat men wou: moderne landen met een vrije markteconomie, dat gaat wat verder dan het beëindigen van het communisme.

Neen, men wilde wel iets gelijkaardigs zoals in het Westen, maar niet iedereen was het er over eens in welke mate het westers model moest nagestreefd worden. In Slovakije bijvoorbeeld werd er, met de steun van de bevolking, nog lang een halfsocialistisch-communistische koers gevaren, waarbij de vrije markt wel in zijn intrede had gedaan maar waarbij de staat tegelijkertijd nog grote voorrechten behield. Na meerdere jaren heeft men dat model ook verlaten.

Jan van den Berghe
23 november 2003, 21:17
Daar begonnen ze ook met een confederatie.

Fout.

Tsjechoslovakije was op geen enkel moment in de communistische periode een confederatie. Ook na de val van het communisme werd er niet aan de federalistische staatsstructuur geraakt. Toen Tsjechië en Slovakije uit elkaar gingen, kwamen die staten voort uit een federale staat.

Bruno*
23 november 2003, 22:08
Daar begonnen ze ook met een confederatie.

Fout.

Tsjechoslovakije was op geen enkel moment in de communistische periode een confederatie. Ook na de val van het communisme werd er niet aan de federalistische staatsstructuur geraakt. Toen Tsjechië en Slovakije uit elkaar gingen, kwamen die staten voort uit een federale staat.

Confederalisme, federalisme- zeker in dat soort toestanden is het een louter semantisch gegeven.

Bruno*
23 november 2003, 22:09
En we zijn het wel eens over de "utopische" onafhankelijkheid van Vlaanderen.

Net zoals de val van het communisme en de hereniging van Duitsland ook voor de gebeurtenissen als "utopisch" werden afgedaan.

Dat waren dingen die op de steun van grote bevolkingslagen konden rekenen.

Foundation
24 november 2003, 19:04
Een confederaal Groot-Nederland is dé keuze blijkbaar. Maar hoe gaat dat confederale Nederland er uit zien? Nederland is momenteel een unitaire staat, gedecentraliseerd naar zijn provincies toe.

Een eerste mogelijkheid is dan dat Nederland zichzelf in stukken breekt per provincie, Vlaanderen zichzelf in stukken breekt per provincie en ze samen een confederale staat vormen. Republiek? Neen, uiteraard niet, want de meerderheid van de Nederlanders heeft het voor hun Beatrix (aardige dame overigens).

Een tweede mogelijkheid is dat het unitaire Nederland en het unitaire Vlaanderen samen een confederatie vormen. Dan hebben we exact dezelfde polariteit tussen twee volkeren als we in België hebben, zitten we in dezelfde situatie als Tsjechoslowakije.

Een derde mogelijkheid zit misschien in een recent rapport, dat stelde dat Nederland best decentraliseert op basis van 5 of 7 delen, een confederatie met Vlaanderen erbij (dus 6 of 8 delen) lijkt dan weer logischer. Helaas ben ik vergeten hoe dat rapport noemt, misschien kan een van de Hollanders hier er licht op werpen. Maar wat doen we met Brussel?

Of zien de heren vlaamsnationalisten nog een oplossing?


Als ik mijn persoonlijke mening even mag suggereren: Voor mij hebben Nederland en Vlaanderen bijzonder veel te winnen door samenwerking op de volgende vlakken:

1) Europees niveau: Van twee kleine staten springen we meteen naar een middelgrote staat, wiens stem veel luider gehoord zou worden binnen Europa dan de Belgische, die toch al met twee stemmen spreekt.
Aangezien we in Europa een cruciale fase zien aankomen waarin over de toekomst van het hele Europese project en haar toekomstige richting zal worden gesproken, is het belangrijk een stevige vertrekpositie te hebben.

2) Economisch niveau: De Vlaamse en Nederlandse economie zijn sterk compatibel en de synergie tussen Antwerpen, Rotterdam en de industrietakken die deze havens met zich meebrengen zou ons de mogelijkheid geven een definitieve voorsprong te nemen op de andere Europese en globale wereldhavens.

3) Cultureel: De Nederlandse taal zal op haar strepen moeten gaan staan om in het Europa van de 25 lidstaten nog gehoord te worden. Daarom is een krachtenbundeling van alle Nederlandssprekende gebieden een prioriteit.

Moeten wij hiervoor één staat vormen? Dat denk ik niet. Moeten wij hiervoor dan in een economisch-globaal samenwerkingsverband treden, een Nederlandse Unie binnen de Europese Unie?
Dat lijkt me wel haalbaar én verkoopbaar aan de man in de straat.

Een economisch samenwerkingsverband, kan toch even goed gerealiseerd worden tussen het huidige België en Nederland? Als het de bedoeling is om nu te splitsen om later met Nederland samen te gaan werken, dan kan men toch even goed nu al samenwerken met Nederland? Buitelandse Handel is toch regionaal :? ?

"Cultureel" is geen argument. Niets verhindert de Nederlandstalige cultuur om zich te ontwikkelen in het huidige België of in het toekomstige. Jan Fabre zou een even groot kunstenaar geweest zijn als België unitair was geweest of als Vlaanderen onafhankelijk was geweest, en waar zijn subsidies vandaan komen zal hem niet beïnvloeden, zolang hij ze maar krijgt. Schrijvers zullen in een unitair België geen verbod krijgen op gebruik van taal. Toneelstukken zullen niet worden verbannen als ze flamingantisch zijn.

De unitaire Belgische Staat zal er geen van repressie zijn, maar van vrijheid, openheid, tolerantie, en pluralisme. Om te beginnen op ons eigen grondgebied, maar deze waarden moeten we ook kunnen uitdragen in Europa en de wereld!

Tussen Antwerpen en Rotterdam zal concurrentie ook blijven bestaan in een confederatie met Nederland. Goederen die naar de ene gaan, zullen niet naar de andere gaan en omgekeerd. Er zal niet opeens een toestroom van goederen komen zodat allebei ineens op volle kracht kunnen draaien...

Economische samenwerking kan ook nu al bestaan. Dat hangt meer van Europa af (die het monetair beleid controleert) en van de wil van onze bedrijven (die zich daarbij niet teveel zullen laten beïnvloeden door de staat) dan van de staat zelf. De douaneunie bestaat nu al. Goedkopere in- en uitvoertaksen zijn vrijwel onhaalbaar want concurrentievervalsing volgens Europa en wereldbank. Kortom: de economie zal bij ons ook wel blijven draaien hoor...

In Europa spreekt België met twee stemmen? Is daar een voorbeeldje van? Je moet trouwens ook in rekening houden met het feit dat we een van de oprichtende landen zijn geweest. Ik denk dat we meer macht hebben als twee kleine oprichtende landen, dan als 1 middelgrote oprichtende staat.

Trouwens, gezien hun Irak-politiek, werk ik ook als Vlaming binnen Europa veel liever mee met Frankrijk en Duitsland, die zich daar ook tegen hebben verzet. Nederland dat een politieke en economische puinhoop is en Bush zo graag naar de mond praat? Neenee, leve België en haar eerlijk, respectvol en humaan buitenlands beleid!

De verschillen met Nederland zijn groot hoor. Verschillende godsdiensten hebben een heel verschillende ontwikkeling tot gevolg gehad. De koningin kost er minstens evenveel, en oefent haar macht uit (getuige haar laatste tussenkomst toen ze een poppensatire op het koningshuis veroordeelde). Zij heeft beleidsmatig wel wat meer in de pap te brokken dan Albert II.

Nou ja...

Owranje poowfe, Owranje poowfe (nieuwe political correctness op dit forum effe oefenen). Toei!

El Cid
24 november 2003, 19:23
Daar begonnen ze ook met een confederatie.

Dat is niet waar. De slowaken wensten een confederatie, maar Vaclav Klaus wou daar niet van weten. Een federatie of niets. Het werd niets. Tsjechoslowakije viel uiteen omdat de Tsjechen geen confederalisme wensten.

El Cid
24 november 2003, 19:25
Daar begonnen ze ook met een confederatie.

Fout.

Tsjechoslovakije was op geen enkel moment in de communistische periode een confederatie. Ook na de val van het communisme werd er niet aan de federalistische staatsstructuur geraakt. Toen Tsjechië en Slovakije uit elkaar gingen, kwamen die staten voort uit een federale staat.

Confederalisme, federalisme- zeker in dat soort toestanden is het een louter semantisch gegeven.

Dus toch federalisme=confederalisme=separatisme?

Dimitri
25 november 2003, 15:03
"Cultureel" is geen argument. Niets verhindert de Nederlandstalige cultuur om zich te ontwikkelen in het huidige België of in het toekomstige. Jan Fabre zou een even groot kunstenaar geweest zijn als België unitair was geweest of als Vlaanderen onafhankelijk was geweest, en waar zijn subsidies vandaan komen zal hem niet beïnvloeden, zolang hij ze maar krijgt. Schrijvers zullen in een unitair België geen verbod krijgen op gebruik van taal. Toneelstukken zullen niet worden verbannen als ze flamingantisch zijn.
Het ging volgens mij over de positie van het Nederlands in Europa (en de wereld). Daar moet dus specifiek met Vlaanderen voor worden samengewerkt, aangezien België geen eenheid is op taalgebied.

Tussen Antwerpen en Rotterdam zal concurrentie ook blijven bestaan in een confederatie met Nederland. Goederen die naar de ene gaan, zullen niet naar de andere gaan en omgekeerd. Er zal niet opeens een toestroom van goederen komen zodat allebei ineens op volle kracht kunnen draaien...
Weleens van specialiseren gehoord? :roll:

In Europa spreekt België met twee stemmen? Is daar een voorbeeldje van? Je moet trouwens ook in rekening houden met het feit dat we een van de oprichtende landen zijn geweest. Ik denk dat we meer macht hebben als twee kleine oprichtende landen, dan als 1 middelgrote oprichtende staat.
Volgens mij hebben de grote staten in Europa toch wel duidelijk meer te zeggen dan de kleine staten, ook in verhouding.

Trouwens, gezien hun Irak-politiek, werk ik ook als Vlaming binnen Europa veel liever mee met Frankrijk en Duitsland, die zich daar ook tegen hebben verzet. Nederland dat een politieke en economische puinhoop is en Bush zo graag naar de mond praat? Neenee, leve België en haar eerlijk, respectvol en humaan buitenlands beleid!
Toevallige politieke verhoudingen zijn nu niet bepaald een graadmeter voor succesvol samenwerken. Ik denk dat Nederland over het algemeen linkser is dan Vlaanderen, hoewel dat nu toevallig omgekeerd is.

De politieke en economische puinhoop zie ik eerlijk gezegd niet. Twee weken geleden meldde de NRC dat de economie in het derde kwartaal van 2003 weer licht gegroeid is...

De verschillen met Nederland zijn groot hoor. Verschillende godsdiensten hebben een heel verschillende ontwikkeling tot gevolg gehad. De koningin kost er minstens evenveel, en oefent haar macht uit (getuige haar laatste tussenkomst toen ze een poppensatire op het koningshuis veroordeelde). Zij heeft beleidsmatig wel wat meer in de pap te brokken dan Albert II.
Goh, ik kan me toch krantenberichten herinneren waaruit bleek dat de Koningin zelf de opmerkingen van Balkenende helemaal niet zo positief vond. Laten we er dus maar van uitgaan dat Balkenende en Donner geen poppen zijn en ook een eigen mening hebben, die zij hebben gegeven. Een mening trouwens, die niets af doet aan de vrijheid van meningsuiting. Met uitoefenen van macht heeft dat niets te maken.

A
25 november 2003, 15:42
"Cultureel" is geen argument. Niets verhindert de Nederlandstalige cultuur om zich te ontwikkelen in het huidige België of in het toekomstige. Jan Fabre zou een even groot kunstenaar geweest zijn als België unitair was geweest of als Vlaanderen onafhankelijk was geweest, en waar zijn subsidies vandaan komen zal hem niet beïnvloeden, zolang hij ze maar krijgt. Schrijvers zullen in een unitair België geen verbod krijgen op gebruik van taal. Toneelstukken zullen niet worden verbannen als ze flamingantisch zijn.
Het ging volgens mij over de positie van het Nederlands in Europa (en de wereld). Daar moet dus specifiek met Vlaanderen voor worden samengewerkt, aangezien België geen eenheid is op taalgebied.

Kom kom , binnen een Europa van 25 zullen de meeste West-Europese talen wat aan positie inboeten aangezien we er een hele zwik Slavische talen bijkrijgen die ook een ferm aantal sprekers hebben . Dus , zo speciaal is dat niet dat er snel snel maatregelen zouden moeten komen om de positie van het Nederlands te versterken . Ten ander , of alle sprekers van een bepaalde taal in één staat verzamelen (ongeacht het politieke model , federaal , unitair , confederaal) , dat zal niet veel meer aan de positie van die taal veranderen . En wordt er al niet samengewerkt tussen Nederland en Nederlandstalig België op vlak van cultuur ? Volgens mij wel , tot op tv toe zelfs (zie maar naar Tien Voor Taal )


Tussen Antwerpen en Rotterdam zal concurrentie ook blijven bestaan in een confederatie met Nederland. Goederen die naar de ene gaan, zullen niet naar de andere gaan en omgekeerd. Er zal niet opeens een toestroom van goederen komen zodat allebei ineens op volle kracht kunnen draaien...
Weleens van specialiseren gehoord? :roll: .

Ja ja , jullie Rotterdam specialiseren in de containertrafiek en wij in passagierstransport vanuit Antwerpen zeker :wink:


In Europa spreekt België met twee stemmen? Is daar een voorbeeldje van? Je moet trouwens ook in rekening houden met het feit dat we een van de oprichtende landen zijn geweest. Ik denk dat we meer macht hebben als twee kleine oprichtende landen, dan als 1 middelgrote oprichtende staat.
Volgens mij hebben de grote staten in Europa toch wel duidelijk meer te zeggen dan de kleine staten, ook in verhouding.

Tja , maar dat zijn dan wel de TRADITIONELE grote staten zoals Duitsland en Frankrijk . Een (confederaal)Groot-Nederland zou niet veel aan invloed winnen omdat het nog steeds een middelgroot staatje zou zijn zoals er zo velen zullen zijn in het Europa van 25 .
Verder is er binnen een (confederaal)Groot-Nederland toch ook geen garantie dat het steeds met één stem zou spreken .


Trouwens, gezien hun Irak-politiek, werk ik ook als Vlaming binnen Europa veel liever mee met Frankrijk en Duitsland, die zich daar ook tegen hebben verzet. Nederland dat een politieke en economische puinhoop is en Bush zo graag naar de mond praat? Neenee, leve België en haar eerlijk, respectvol en humaan buitenlands beleid!
Toevallige politieke verhoudingen zijn nu niet bepaald een graadmeter voor succesvol samenwerken. Ik denk dat Nederland over het algemeen linkser is dan Vlaanderen, hoewel dat nu toevallig omgekeerd is.

De politieke en economische puinhoop zie ik eerlijk gezegd niet. Twee weken geleden meldde de NRC dat de economie in het derde kwartaal van 2003 weer licht gegroeid is....

Dan blijkt de Vlaamse Radio en Televisie en de Vlaamse Televisie Maatschappij ons verkeerd voor te lichten in verband met de situatie in Nederland . Zo heb ik nogthans gehoord dat er een aardig begrotingstekort was in Nederland en dat Balkenende een hele trits besparingen zou gaan doorvoeren wat de populariteit van de regering al meteen een ferme knauw ging geven .
:wink:

Knuppel
25 november 2003, 16:30
Hier hebben ze het begrotingstekort (voorlopig) opgevangen door middel van een 'akkoordje' met Belgacom. Tot na de volgende verkiezingen mag er immers geen knauw komen in de populariteit van deze regering.
De knauw die ze de eerstvolgende jaren daarop zullen gaan krijgen, deert hen niet want van het pluche onder hun kont zijn ze dan voor een tijdje verzekerd.

Dimitri
25 november 2003, 16:34
Kom kom , binnen een Europa van 25 zullen de meeste West-Europese talen wat aan positie inboeten aangezien we er een hele zwik Slavische talen bijkrijgen die ook een ferm aantal sprekers hebben . Dus , zo speciaal is dat niet dat er snel snel maatregelen zouden moeten komen om de positie van het Nederlands te versterken . Ten ander , of alle sprekers van een bepaalde taal in één staat verzamelen (ongeacht het politieke model , federaal , unitair , confederaal) , dat zal niet veel meer aan de positie van die taal veranderen . En wordt er al niet samengewerkt tussen Nederland en Nederlandstalig België op vlak van cultuur ? Volgens mij wel , tot op tv toe zelfs (zie maar naar Tien Voor Taal )
Nu nog wel, maar in een Belgische eenheidsstaat kan dat niet meer, omdat het Vlaamse gewest en de Vlaamse gemeenschap (waar de BUB ook het nut niet meer van inziet) dan niet meer bestaan.

Overigens heeft dat 'zwik' Slavische talen helemaal niet zo'n 'ferm' aantal sprekers per taal. Alleen Pools komt met 38 miljoen sprekers boven het Nederlands uit. Roemeens (20 miljoen in Roemenië, geen Slavische taal trouwens) heeft net iets minder sprekers dan Nederlands (ruim 22 miljoen in EU), alle andere talen zitten ver onder het Nederlands (Tsjechisch, Hongaars, Portugees en Grieks zijn met 10 miljoen de eerst volgende). Nederlands zal dus, tot de toetreding van landen als de Oekraïne en Rusland, van de tientallen Europese talen de zevende plaats in de EU behouden, na resp. Duits, Frans, Engels, Italiaans, Pools en Spaans.

Ja ja , jullie Rotterdam specialiseren in de containertrafiek en wij in passagierstransport vanuit Antwerpen zeker :wink:
:wink:
Rotterdam is inderdaad het meest geschikt als containerhaven, omdat het i.t.t. Antwerpen aan zee ligt, heel belangrijk voor diepe containerschepen. Antwerpen zou zich bijv. beter kunnen specialiseren in stukgoederen. Ook het achterland kan dan verdeeld worden: Rotterdam West- en Noord-Duitsland met Hamburg als concurrent, Antwerpen Zuid-Duitsland en (Noord-)Frankrijk met Le Havre en Duinkerken als concurrentjes.

Tja , maar dat zijn dan wel de TRADITIONELE grote staten zoals Duitsland en Frankrijk . Een (confederaal)Groot-Nederland zou niet veel aan invloed winnen omdat het nog steeds een middelgroot staatje zou zijn zoals er zo velen zullen zijn in het Europa van 25 .
Verder is er binnen een (confederaal)Groot-Nederland toch ook geen garantie dat het steeds met één stem zou spreken.
Met 23 miljoen inwoners ben je in de EU-25 wel degelijk een middelgroot land, met grote afstand op de eerstvolgende kleinere landen die elk 10 miljoen inwoners hebben. Grotere landen zijn Polen en Spanje met tegen de 40 miljoen inwoners, GB, Frankrijk en Italië met 60 miljoen inwoners en Duitsland met onderhand 85 miljoen inwoners. Nederland en Vlaanderen worden dan samen de kleinste van de grote landen, i.p.v. de grootste van de kleine landen wat Nederland nu is. Als Roemenië (ruim 21,5 miljoen inwoners) toetreedt heeft NL-VL zelfs net iets meer inwoners en wordt het gat met de kleine landen dus bevestigt.

Dan blijkt de Vlaamse Radio en Televisie en de Vlaamse Televisie Maatschappij ons verkeerd voor te lichten in verband met de situatie in Nederland . Zo heb ik nogthans gehoord dat er een aardig begrotingstekort was in Nederland en dat Balkenende een hele trits besparingen zou gaan doorvoeren wat de populariteit van de regering al meteen een ferme knauw ging geven .
:wink:
Dit is wel iets anders dan een politieke en economische puinhoop. Als het herstel van de economie daadwerkelijk doorzet, zullen die besparingen trouwens een stuk lager uitvallen en zal het begrotingstekort makkelijker weg te werken zijn.

Hans1
25 november 2003, 23:00
Na maanden discussies heeft nog niemand het nut van provinciale decentralisatie kunnen ontkrachten. Dit is misschien het beste bewijs dat dit de beste oplossing is voor België. En zulk een systeem vergt geen federalisme.

Jan van den Berghe
25 november 2003, 23:08
Na maanden discussies heeft nog niemand het nut van provinciale decentralisatie kunnen ontkrachten.

Niemand heeft ook gesteld dat decentralisatie fout is. Alleen is het niet duidelijk hoe bepaalde problemen op die wijze zult oplossen. Hoe gaat u bepaalde economische problemen bijvoorbeeld oplossen? Tewerkstelling en economische ontwikkeling is immers bij jullie een bevoegdheid van een unitair ministerie.

Hans1
25 november 2003, 23:25
Verschillende bevoegdheden kunnen op provinciaal vlak uitgeoefend worden: provinciale economie, ruimtelijke ordening, milieu, openbare werken, onderwijs etc.

De wetten (eventueel kaderwetten) zijn wel nationaal en het laatste woord ligt ook bij de nationale regering voor wat de uitvoering betreft om chaos te vermijden.

Jan van den Berghe
26 november 2003, 08:02
Verschillende bevoegdheden kunnen op provinciaal vlak uitgeoefend worden: provinciale economie, ruimtelijke ordening, milieu, openbare werken, onderwijs etc.

De wetten (eventueel kaderwetten) zijn wel nationaal en het laatste woord ligt ook bij de nationale regering voor wat de uitvoering betreft om chaos te vermijden.

Uitoefenen betekent dus gewoon uitvoeren. U heeft dan geen regionalisering of decentralisatie. U keert dan gewoon terug naar de oude manier van doen en laten in het unitaire België: alles wordt vanuit Brussel gedrecreteerd en de plaatselijke overheden, met slechts een beperkte inbreng en speelruimte, voeren uit.

Tot voor de federalisering was ruimtelijke ordening immers ook een bevoegdheid van de provincies. Bepaalde openbare werken (o.m. onderdelen van het wegennet) ook. M.a.w. u keert gewoon naar het verleden terug en slaagt er dan zelfs nog in enkele bevoegdheden bij die oude denkwijze toe te voegen.

Waarom zou het onderwijs opgesplitst moeten worden in provinciale entiteiten? Er is gewoon geen nood aan: het Vlaams onderwijs werkt goed en haalt de hoogste scores bij internationale vergelijkingen (PISA-studie).

Kortom, uw plan is niet ingegeven door een drang naar beter besturen, maar gewoon gebaseerd op een ideologisch gedachtegoed.

Jan van den Berghe
26 november 2003, 08:04
Leg ons trouwens ook eens wat meer in bijzonderheden uit hoe bijvoorbeeld de economische ontwikkeling in dat schemaatje past. U schrijft immers maar wollige taal, maar niets concreets aan vast te knopen is.

Volgens u moeten er dan wetten op nationaal vlak komen, maar zullen de provincies ook iets doen. De vraag is wat. Graag dit element eens wat meer ontwikkelen. Oei, nu moeten de BUB'ers plotseling aan het denken...

Pelgrim
26 november 2003, 10:36
Daar hebben we het al.

en het laatste woord ligt ook bij de nationale regering

Uiteindelijk is het dan toch een gecentraliseerde staat die de baas is.

Bruno*
26 november 2003, 15:27
Verschillende bevoegdheden kunnen op provinciaal vlak uitgeoefend worden: provinciale economie, ruimtelijke ordening, milieu, openbare werken, onderwijs etc.

De wetten (eventueel kaderwetten) zijn wel nationaal en het laatste woord ligt ook bij de nationale regering voor wat de uitvoering betreft om chaos te vermijden.

Uitoefenen betekent dus gewoon uitvoeren. U heeft dan geen regionalisering of decentralisatie. U keert dan gewoon terug naar de oude manier van doen en laten in het unitaire België: alles wordt vanuit Brussel gedrecreteerd en de plaatselijke overheden, met slechts een beperkte inbreng en speelruimte, voeren uit.

Tot voor de federalisering was ruimtelijke ordening immers ook een bevoegdheid van de provincies. Bepaalde openbare werken (o.m. onderdelen van het wegennet) ook. M.a.w. u keert gewoon naar het verleden terug en slaagt er dan zelfs nog in enkele bevoegdheden bij die oude denkwijze toe te voegen.

Waarom zou het onderwijs opgesplitst moeten worden in provinciale entiteiten? Er is gewoon geen nood aan: het Vlaams onderwijs werkt goed en haalt de hoogste scores bij internationale vergelijkingen (PISA-studie).

Kortom, uw plan is niet ingegeven door een drang naar beter besturen, maar gewoon gebaseerd op een ideologisch gedachtegoed.

Hebben we dan ooit gepleit om de materie onderwijs op te splitsen?

A
26 november 2003, 20:06
Kom kom , binnen een Europa van 25 zullen de meeste West-Europese talen wat aan positie inboeten aangezien we er een hele zwik Slavische talen bijkrijgen die ook een ferm aantal sprekers hebben . Dus , zo speciaal is dat niet dat er snel snel maatregelen zouden moeten komen om de positie van het Nederlands te versterken . Ten ander , of alle sprekers van een bepaalde taal in één staat verzamelen (ongeacht het politieke model , federaal , unitair , confederaal) , dat zal niet veel meer aan de positie van die taal veranderen . En wordt er al niet samengewerkt tussen Nederland en Nederlandstalig België op vlak van cultuur ? Volgens mij wel , tot op tv toe zelfs (zie maar naar Tien Voor Taal )
Nu nog wel, maar in een Belgische eenheidsstaat kan dat niet meer, omdat het Vlaamse gewest en de Vlaamse gemeenschap (waar de BUB ook het nut niet meer van inziet) dan niet meer bestaan.
Dimitri , net zoals je vriendjes hier op het forum heb je wellicht nog niet door dat de BUB aan unitair een andere inhoud geeft en blijf je strak vasthouden aan de oude inhoud van unitair .

Overigens heeft dat 'zwik' Slavische talen helemaal niet zo'n 'ferm' aantal sprekers per taal. Alleen Pools komt met 38 miljoen sprekers boven het Nederlands uit. Roemeens (20 miljoen in Roemenië, geen Slavische taal trouwens) heeft net iets minder sprekers dan Nederlands (ruim 22 miljoen in EU), alle andere talen zitten ver onder het Nederlands (Tsjechisch, Hongaars, Portugees en Grieks zijn met 10 miljoen de eerst volgende). Nederlands zal dus, tot de toetreding van landen als de Oekraïne en Rusland, van de tientallen Europese talen de zevende plaats in de EU behouden, na resp. Duits, Frans, Engels, Italiaans, Pools en Spaans.Tralala , wake up , die Slavische taalgroepen kunnen onderling cultureel samenwerken . Het Nederlands kan cultureel samenwerken met wat ? Het Zuid-Afrikaans , tja , daar gaan we ver met komen in Europa als het om subsidies voor cultuur gaat .

Ja ja , jullie Rotterdam specialiseren in de containertrafiek en wij in passagierstransport vanuit Antwerpen zeker :wink:
:wink:
Rotterdam is inderdaad het meest geschikt als containerhaven, omdat het i.t.t. Antwerpen aan zee ligt, heel belangrijk voor diepe containerschepen. Antwerpen zou zich bijv. beter kunnen specialiseren in stukgoederen. Ook het achterland kan dan verdeeld worden: Rotterdam West- en Noord-Duitsland met Hamburg als concurrent, Antwerpen Zuid-Duitsland en (Noord-)Frankrijk met Le Havre en Duinkerken als concurrentjes.

Ach Dimitri , als we de Westerschelde nu eens wat zouden uitdiepen (iets waar Nederland al jaren lastig over doet ) dan kunnen de diepste containerschepen , voor zover dat nu nog niet het geval is , tot in Antwerpen komen . probleem opgelost . Of is er toch een soort Nederlands chauvinisme dat Rotterdam binnen het Groot-Nederland zou bevoordelen ?
Note : Antwerpen is veel centraler gelegen , de schepen zouden West-Europa als het ware kunnen binnenvaren . Trouwens , concurentie is toch goed voor de economie volgens bepaalde ideeen die Europa hanteerd . Vrije markt economie , geen afspraken , laiser faire , laiser rouler ...

Tja , maar dat zijn dan wel de TRADITIONELE grote staten zoals Duitsland en Frankrijk . Een (confederaal)Groot-Nederland zou niet veel aan invloed winnen omdat het nog steeds een middelgroot staatje zou zijn zoals er zo velen zullen zijn in het Europa van 25 .
Verder is er binnen een (confederaal)Groot-Nederland toch ook geen garantie dat het steeds met één stem zou spreken.
Met 23 miljoen inwoners ben je in de EU-25 wel degelijk een middelgroot land, met grote afstand op de eerstvolgende kleinere landen die elk 10 miljoen inwoners hebben. Grotere landen zijn Polen en Spanje met tegen de 40 miljoen inwoners, GB, Frankrijk en Italië met 60 miljoen inwoners en Duitsland met onderhand 85 miljoen inwoners. Nederland en Vlaanderen worden dan samen de kleinste van de grote landen, i.p.v. de grootste van de kleine landen wat Nederland nu is. Als Roemenië (ruim 21,5 miljoen inwoners) toetreedt heeft NL-VL zelfs net iets meer inwoners en wordt het gat met de kleine landen dus bevestigt.Dimitri , ik had het niet alleen over groot in de betekenis ; veel inwoners . Ik doelde ook op de invloed van Duitsland , Frankrijk en dergelijke .
Over de invloed van dat Groot-Nederlandse rijk zwijg je trouwens opvallend . Was de opmerking i v m het m één stem spreken misschien dan toch raak ?


Dan blijkt de Vlaamse Radio en Televisie en de Vlaamse Televisie Maatschappij ons verkeerd voor te lichten in verband met de situatie in Nederland . Zo heb ik nogthans gehoord dat er een aardig begrotingstekort was in Nederland en dat Balkenende een hele trits besparingen zou gaan doorvoeren wat de populariteit van de regering al meteen een ferme knauw ging geven .
:wink:
Dit is wel iets anders dan een politieke en economische puinhoop. Als het herstel van de economie daadwerkelijk doorzet, zullen die besparingen trouwens een stuk lager uitvallen en zal het begrotingstekort makkelijker weg te werken zijn.

Tja , Dimitri , ik weet ook maar wat ik lees en hoor op de Vlaamse media . Zoals die alles uitvergroten en opblazen in de oeverloze inspanning te tonen hoe Paars hier alles doet "bloeien" en "groeien" …

Jan van den Berghe
26 november 2003, 20:11
Tralala , wake up , die Slavische taalgroepen kunnen onderling cultureel samenwerken . Het Nederlands kan cultureel samenwerken met wat ? Het Zuid-Afrikaans , tja , daar gaan we ver met komen in Europa als het om subsidies voor cultuur gaat .

Uw betoog is weer zo onsamenhangend als het maar kan zijn: u maakt niets eens het verschil tussen taalgroep en taal. De Slavische taalgroep bestaat uit meerdere talen die onderling soms niet begrijpbaar zijn (Pools en Macedonisch zijn onderling niet begrijpbaar bijvoorbeeld, Russisch en Oekraïens daarentegen wel).

Nederlands hoort bij de Germaanse taalgroep. Op het vasteland is dat dus in de eerste plaats het Duits, vervolgens het Zweeds, Noors, Deens en Fries.

Als uw stelling is dat de Slavischtaligen kunnen samenwerken, dan kunnen de Germaanstaligen dat ook. Of wat bedoelde u eigenlijk?

A
26 november 2003, 20:16
Ik doelde enkel op samenwerking tussen Nederlandstaligen

Jan van den Berghe
26 november 2003, 20:17
Ik doelde enkel op samenwerking tussen Nederlandstaligen

Dan moet u niet komen aandraven met de samenwerking tussen de Slavischtaligen. Verkeerd voorbeeld.

Maar wat de samenwerking tussen de Nederlandstaligen betreft, lijkt me de taaleenheid tussen Nederlanders en Vlamingen een vanzelfsprekend iets te zijn waaruit ook culturele, politieke en economische samenwerking kan resulteren.

Vlaamse Leeuw
26 november 2003, 20:30
Dan moet u niet komen aandraven met de samenwerking tussen de Slavischtaligen. Verkeerd voorbeeld.

Maar wat de samenwerking tussen de Nederlandstaligen betreft, lijkt me de taaleenheid tussen Nederlanders en Vlamingen een vanzelfsprekend iets te zijn waaruit ook culturele, politieke en economische samenwerking kan resulteren.

Inderdaad. Een samenwerking op economisch en cultureel - dus ook taal - is heel belangrijk, maar een samensmelting gaat me toch te ver.

Dimitri
26 november 2003, 20:55
Dimitri , net zoals je vriendjes hier op het forum heb je wellicht nog niet door dat de BUB aan unitair een andere inhoud geeft en blijf je strak vasthouden aan de oude inhoud van unitair.
Zogenaamde 'vriendjes' hebben hier niets mee te maken. Als ik lees dat voorzitter Hans en ondervoorzitter Bruno eigenlijk 'hoe langer hoe minder overtuigd zijn van de noodzaak van taalgemeenschappen in een unitair België', dan krijg ik niet het idee dat de Vlaamse gemeenschap in de visie van de BUB, als die nog blijft bestaan, ook maar iets te vertellen heeft. Samenwerken met de regering van België op taal- en cultuurgebied zal vrijwel onmogelijk worden. Het is ook juist pas sinds de oprichting van de Nederlandstalige gemeenschap en later het Vlaams gewest, dat er structurele samenwerking bestaat op regeringsniveau.
Tralala , wake up , die Slavische taalgroepen kunnen onderling cultureel samenwerken . Het Nederlands kan cultureel samenwerken met wat ? Het Zuid-Afrikaans , tja , daar gaan we ver met komen in Europa als het om subsidies voor cultuur gaat.
Slavisch is geen taal, maar een taalgroep. Nederlands is geen taalgroep, maar een taal. Nederlands behoort tot de Germaanse taalgroep, de grootste taalgroep van Europa. Engels, Duits, Nederlands, Zweeds, Deens en Fries (en buiten de EU ook nog Noors en IJslands) behoren daartoe. Geen appels met peren vergelijken dus.
Culturele samenwerking tussen Slavische talen is even waarschijnlijk als culturele samenwerking tussen Germaanse talen, en de Germaanse talen staan dan sterker. Het ging hier echter niet om taalgroepen, maar om afzonderlijke talen. Dan moet het Nederlands van de Slavische talen alleen het Pools in aantal sprekers voor laten gaan (en Oekraïens en Russisch buiten de EU-25).

Ach Dimitri , als we de Westerschelde nu eens wat zouden uitdiepen (iets waar Nederland al jaren lastig over doet ) dan kunnen de diepste containerschepen , voor zover dat nu nog niet het geval is , tot in Antwerpen komen . probleem opgelost . Of is er toch een soort Nederlands chauvinisme dat Rotterdam binnen het Groot-Nederland zou bevoordelen ?
Voor zover ik weet gaat het om milieu-overwegingen (aantasting getijdegebieden) en om een financieel conflict dat een verdieping van de Schelde tegenhoudt. Het verlies aan natuur zal gecompenseerd moeten worden, net zoals dat verplicht is bij de uitbreiding van de Rotterdamse haven, en de kosten zullen waarschijnlijk grotendeels betaald moeten worden door degene die ze wil maken: de Antwerpse haven en het Antwerpse bedrijfsleven dus. Zo gaat dat ook in Rotterdam.

Note : Antwerpen is veel centraler gelegen , de schepen zouden West-Europa als het ware kunnen binnenvaren . Trouwens , concurentie is toch goed voor de economie volgens bepaalde ideeen die Europa hanteerd . Vrije markt economie , geen afspraken , laiser faire , laiser rouler ...
Ik heb niet het idee dat de afstand tussen Rotterdam en Antwerpen zo groot is dat als Antwerpen centraal in West-Europa ligt, Rotterdam die positie niet zo hebben. Dat Rotterdam goed gelegen is, blijkt uit het feit dat het nog steeds op grote afstand de grootste haven van Europa is, ja zelfs de grootste haven ter wereld. Met name de bereikbaarheid van de zeehaven Rotterdam is erg gunstig t.o.v. rivierhavens als Antwerpen en Hamburg, die verder landinwaarts gelegen zijn. Ook de verbindingen met het achterland zijn natuurlijk optimaal voor Rotterdam: binnenvaart over de Rijn, en straks ook een goede spoorverbinding.

Concurrentie is goed met tegenstanders, maar Antwerpen en Rotterdam kunnen elkaar juist goed aanvullen om de positie van grootste haven in Europa en ter wereld uit te bouwen. Antwerpen ligt bijv. veel gunstiger voor het Franse en Zuid-Europese achterland. Samen zijn Antwerpen en Rotterdam dé haven voor heel Europa.

Dimitri , ik had het niet alleen over groot in de betekenis ; veel inwoners . Ik doelde ook op de invloed van Duitsland , Frankrijk en dergelijke.
In de EU geldt, en dat blijkt nu maar weer bij de financiën waar Frankrijk en Duitsland onder eerdere afspraken uit kunnen komen: hoe groter het land hoe meer absolute én relatieve invloed.

Over de invloed van dat Groot-Nederlandse rijk zwijg je trouwens opvallend . Was de opmerking i v m het m één stem spreken misschien dan toch raak ?
Vlaanderen en Nederland hebben dezelfde belangen, dus dat zal geen probleem vormen. We zijn niet aan- of afhankelijk van een groter land zoals Wallonië (vriendjes met Frankrijk), hebben dezelfde taal en cultuur en een gelijkaardig economisch ontwikkelingsniveau.

Tja , Dimitri , ik weet ook maar wat ik lees en hoor op de Vlaamse media . Zoals die alles uitvergroten en opblazen in de oeverloze inspanning te tonen hoe Paars hier alles doet "bloeien" en "groeien" …
Ik kan het je niet kwalijk nemen. Ook de Nederlandse regering probeert zo dramatisch mogelijk te doen over de economische situatie, om de bezuinigingen maar acceptabel over te laten komen. Over economisch herstel werd met geen woord gesproken. Je zou haast denken dat men liever een recessie heeft, omdat anders de plannen op losse schroeven komen te staan.

Thinksamuel
28 november 2003, 09:39
Hahaha

De vlaams-nationalisten willen Vlaanderen onafhankelijk maar weten niet hoe de structuur moet zijn. Komaan mensen, Vlaams-nationalisten zijn precies echt idioten.

Kim
28 november 2003, 09:40
Hahaha

De vlaams-nationalisten willen Vlaanderen onafhankelijk maar weten niet hoe de structuur moet zijn. Komaan mensen, Vlaams-nationalisten zijn precies echt idioten.

Jij twijfelde daar nog aan? :)

Peter De Ryck
28 november 2003, 09:52
Hahaha

De vlaams-nationalisten willen Vlaanderen onafhankelijk maar weten niet hoe de structuur moet zijn. Komaan mensen, Vlaams-nationalisten zijn precies echt idioten.

Jij twijfelde daar nog aan? :)

Daarom dat u tijdens de schaduwgemeenteraad duidelijk liet verstaat,dat u niet op de hoogte was van,het bestaan van het leerlingenparlement(wie is hier de idioot) :?:

Kim
28 november 2003, 09:58
Hahaha

De vlaams-nationalisten willen Vlaanderen onafhankelijk maar weten niet hoe de structuur moet zijn. Komaan mensen, Vlaams-nationalisten zijn precies echt idioten.

Jij twijfelde daar nog aan? :)

Daarom dat tijdens de schaduwgemeenteraad duidelijk liet verstaat,dat u niet op de hoogte was van,het bestaan van het leerlingenparlement(wie is hier de idioot) :?:

Mr. De Ryck, ik heb een voorstel gedaan in de schaduwgemeenteraad met betrekking tot het leerlingenparlement.

Ik heb daar namelijk zelf 2 jaar in gezeteld, ben zelfs mee op congres naar Rusland gegaan.

Blijkbaar moet u zich wat beter informeren.

Of beter gezegd, wie is hier de echte idioot :?:

Peter De Ryck
28 november 2003, 10:14
Geachte Kim,als raadslid binnen de Antwerpse schaduwgemeenteraad heb ik u nooit een voorstel weten doen over het leerlingenparlement(wel de vraag of het bestond).

Vlaamse Leeuw
28 november 2003, 11:10
Hahaha

De vlaams-nationalisten willen Vlaanderen onafhankelijk maar weten niet hoe de structuur moet zijn. Komaan mensen, Vlaams-nationalisten zijn precies echt idioten.

En hoe komt u daarbij? U bent nog niet zo lang op dit forum om dit besluit al te kunnen nemen vind ik.

Kim
28 november 2003, 12:37
Geachte Kim,als raadslid binnen de Antwerpse schaduwgemeenteraad heb ik u nooit een voorstel weten doen over het leerlingenparlement(wel de vraag of het bestond).

Geachte Peter, ik heb aan dhr. Beysen gezegd dat scholen moeten samenwerken met het leerlingenparlement, op die manier hebben leerlingen een zekere inbreng in o.a. het schoolreglement of examenregelingen.

Het is niet mijn schuld als u mijn opmerking niet hebt gehoord.

Overigens, Mevr. Pauwels en Dhr. Vanhoof hebben daar nog een positieve opmerking over gegeven.

Pelgrim
28 november 2003, 13:17
Hahaha

De vlaams-nationalisten willen Vlaanderen onafhankelijk maar weten niet hoe de structuur moet zijn. Komaan mensen, Vlaams-nationalisten zijn precies echt idioten.

Awel Samuel, dikke pech natuurlijk dat de flaminganten niet unaniem voor anschluss bij groot Deutchland kiezen. HET bewijs bij uitstek dat vele belgicistische argumenten op lucht gebaseerd zijn.

Kim
28 november 2003, 13:22
Hahaha

De vlaams-nationalisten willen Vlaanderen onafhankelijk maar weten niet hoe de structuur moet zijn. Komaan mensen, Vlaams-nationalisten zijn precies echt idioten.

En hoe komt u daarbij? U bent nog niet zo lang op dit forum om dit besluit al te kunnen nemen vind ik.

Ik ben inderdaad nog niet zo heel lang op dit form (een jaar ongeveer) maar ik spreek ook met mensen (belgicisten, vlaams-nationalisten) buitenaf. Het valt mij op dat de meeste Vlaams-nationalisten gewoon enorm agressief worden als je zegt dat je je Belg voelt.
En dat vind ik enorm idioot.

Vlaamse Leeuw
28 november 2003, 13:26
Hahaha

De vlaams-nationalisten willen Vlaanderen onafhankelijk maar weten niet hoe de structuur moet zijn. Komaan mensen, Vlaams-nationalisten zijn precies echt idioten.

En hoe komt u daarbij? U bent nog niet zo lang op dit forum om dit besluit al te kunnen nemen vind ik.

Ik ben inderdaad nog niet zo heel lang op dit form (een jaar ongeveer) maar ik spreek ook met mensen (belgicisten, vlaams-nationalisten) buitenaf. Het valt mij op dat de meeste Vlaams-nationalisten gewoon enorm agressief worden als je zegt dat je je Belg voelt.
En dat vind ik enorm idioot.

Ik had het niet tegen u, maar tegen Thinsamuel. Voor mij mag u zich gerust Belg voelen, maar ik voel me Vlamng.

Distel
28 november 2003, 13:28
Het valt mij op dat de meeste Vlaams-nationalisten gewoon enorm agressief worden als je zegt dat je je Belg voelt.
En dat vind ik enorm idioot.

Heeft u daar voorbeelden van? Ik er kan mij alleszins niet meteen voor de geest halen.

Kim
28 november 2003, 13:30
Het valt mij op dat de meeste Vlaams-nationalisten gewoon enorm agressief worden als je zegt dat je je Belg voelt.
En dat vind ik enorm idioot.

Heeft u daar voorbeelden van? Ik er kan mij alleszins niet meteen voor de geest halen.

Ga maar eens mee met mij handtekeningen verzamelen op straat en er komt toevallig een vlaams-nationalist voorbij. Vorig jaar zijn we bijna lichamelijk aangevallen geweest door zo'n stomme trut.

Ilse
28 november 2003, 13:50
Ik ben nieuw op de forum en merk dat het er vrij gelijkaardig aan toegaat als 'op de straat', nl. een grote verbale aggressie van de vlaams-nationale tegenstanders (met name VB en N-VA).

Belgische groeten,
Ilse

Vlaamse Leeuw
28 november 2003, 13:55
Ik ben nieuw op de forum en merk dat het er vrij gelijkaardig aan toegaat als 'op de straat', nl. een grote verbale aggressie van de vlaams-nationale tegenstanders (met name VB en N-VA).

Belgische groeten,
Ilse

Kunt u mij hier een paar voorbeelden van geven.

Xenon
28 november 2003, 14:06
Ik ben nieuw op de forum en merk dat het er vrij gelijkaardig aan toegaat als 'op de straat', nl. een grote verbale aggressie van de vlaams-nationale tegenstanders (met name VB en N-VA).

Belgische groeten,
Ilse

Je kan niet van iedereen verwachten dat ze hun lach kunnen inhouden bij de uiteenzetting van jullie partijprogramma. 8)

Distel
28 november 2003, 14:08
Ik ben nieuw op de forum en merk dat het er vrij gelijkaardig aan toegaat als 'op de straat', nl. een grote verbale aggressie van de vlaams-nationale tegenstanders (met name VB en N-VA).

Belgische groeten,
Ilse

Dat is alvast een heel snelle conclusie, aangezien u hier nieuw bent. Welkom trouwens. Kan u uw uitspraak staven met voorbeelden?

Distel
28 november 2003, 14:11
Het valt mij op dat de meeste Vlaams-nationalisten gewoon enorm agressief worden als je zegt dat je je Belg voelt.
En dat vind ik enorm idioot.

Heeft u daar voorbeelden van? Ik er kan mij alleszins niet meteen voor de geest halen.

Ga maar eens mee met mij handtekeningen verzamelen op straat en er komt toevallig een vlaams-nationalist voorbij. Vorig jaar zijn we bijna lichamelijk aangevallen geweest door zo'n stomme trut.

Ah, het moet dus al heel toevallig zijn dat er net een Vlaams-Nationalist voorbijkomt. En van die enkele Vlaams-Nationalisten die er toevallig voorbijkomen is er dan toevallig ook eentje bij die jullie niet kan hebben.

Is dit uw argumentatie om uw uitspraak "Het valt mij op dat de meeste Vlaams-nationalisten gewoon enorm agressief worden als je zegt dat je je Belg voelt." te onderbouwen?

:roll:

Pelgrim
28 november 2003, 14:30
Ik ben nieuw op de forum en merk dat het er vrij gelijkaardig aan toegaat als 'op de straat', nl. een grote verbale aggressie van de vlaams-nationale tegenstanders (met name VB en N-VA).

? :?: 8O

Das duidelijk dat ge nieuw op dit forum bent.

De meeste verbale aggresie komt net van diegenen die dezelfde avatar als jij hebben. Aggressie in de vorm van opblazen van vredesmonumenten propageren, aggresie in de vorm van het linken van Geert Bourgeois aan een massagraf, aggresie in de vorm van het continu afvuren van termen als 'racist', aggresie in de vorm van iedereen voor extreem rechts houden als dat niet zo is, aggresie in de vorm van topics als "Groen! = Vlaams Blok" of "Verbod op regionale volksliederen". De BUB Belgicisten hebben hier dagelijks bewezen dat ZIJ de onverdraagzamen zijn. Tot grote ergernis van zelfs een royalist als Superstaaf.

Ik hoop dan ook dat jij voor de verandering eens een uitzondering op de regel bent.

Ilse
28 november 2003, 14:47
Ik ben nieuw op de forum en merk dat het er vrij gelijkaardig aan toegaat als 'op de straat', nl. een grote verbale aggressie van de vlaams-nationale tegenstanders (met name VB en N-VA).

Belgische groeten,
Ilse

Kunt u mij hier een paar voorbeelden van geven.


Het belachelijk maken van belgicistische standpunten op studentendebatten bv... een plaats waar je nochtans verwacht dat er op een redelijk niveau inhoudelijk kan gediscussieerd worden...
Een concreet vb? de jongeren van de gentse n-va die ludo dierickx uitnodigden om in debat te treden met hun jan loones en met als "moderator" ook een n-va'er... en dan ons beginnen belachelijk maken voor hoofdzakelijk eigen publiek...

Ilse

Ilse
28 november 2003, 14:56
Ik ben nieuw op de forum en merk dat het er vrij gelijkaardig aan toegaat als 'op de straat', nl. een grote verbale aggressie van de vlaams-nationale tegenstanders (met name VB en N-VA).

? :?: 8O

Das duidelijk dat ge nieuw op dit forum bent.

De meeste verbale aggresie komt net van diegenen die dezelfde avatar als jij hebben. Aggressie in de vorm van opblazen van vredesmonumenten propageren, aggresie in de vorm van het linken van Geert Bourgeois aan een massagraf, aggresie in de vorm van het continu afvuren van termen als 'racist', aggresie in de vorm van iedereen voor extreem rechts houden als dat niet zo is, aggresie in de vorm van topics als "Groen! = Vlaams Blok" of "Verbod op regionale volksliederen". De BUB Belgicisten hebben hier dagelijks bewezen dat ZIJ de onverdraagzamen zijn. Tot grote ergernis van zelfs een royalist als Superstaaf.

Ik hoop dan ook dat jij voor de verandering eens een uitzondering op de regel bent.

Ik weet niet waar je het allemaal over hebt... want ik lees hier nog niet zo lang alles... maar ik lees wel al onmiddellijk een reply op mijn posting (nl die van Xenon) die overeenkomt met wat ik in de realiteit ervaar. Namelijk dat sommigen er gewoon op uit zijn om het programma van de BUB belachelijk te maken...

Ilse

Calle
28 november 2003, 14:59
Ik ben nieuw op de forum en merk dat het er vrij gelijkaardig aan toegaat als 'op de straat', nl. een grote verbale aggressie van de vlaams-nationale tegenstanders (met name VB en N-VA).

? :?: 8O

Das duidelijk dat ge nieuw op dit forum bent.

De meeste verbale aggresie komt net van diegenen die dezelfde avatar als jij hebben. Aggressie in de vorm van opblazen van vredesmonumenten propageren, aggresie in de vorm van het linken van Geert Bourgeois aan een massagraf, aggresie in de vorm van het continu afvuren van termen als 'racist', aggresie in de vorm van iedereen voor extreem rechts houden als dat niet zo is, aggresie in de vorm van topics als "Groen! = Vlaams Blok" of "Verbod op regionale volksliederen". De BUB Belgicisten hebben hier dagelijks bewezen dat ZIJ de onverdraagzamen zijn. Tot grote ergernis van zelfs een royalist als Superstaaf.

Ik hoop dan ook dat jij voor de verandering eens een uitzondering op de regel bent.

Ik weet niet waar je het allemaal over hebt... want ik lees hier nog niet zo lang alles... maar ik lees wel al onmiddellijk een reply op mijn posting (nl die van Xenon) die overeenkomt met wat ik in de realiteit ervaar. Namelijk dat sommigen er gewoon op uit zijn om het programma van de BUB belachelijk te maken...

Ilse

Zoek dan maar eens naar de posts over het opblazen van bepaalde Vlaamse monumenten.

En probeer hier niet het slachtoffertje te spelen, daarvoor hebben we al teveel rotzooi van de BUB gezien.

Distel
28 november 2003, 15:29
Ik ben nieuw op de forum en merk dat het er vrij gelijkaardig aan toegaat als 'op de straat', nl. een grote verbale aggressie van de vlaams-nationale tegenstanders (met name VB en N-VA).

Belgische groeten,
Ilse

Kunt u mij hier een paar voorbeelden van geven.


Het belachelijk maken van belgicistische standpunten op studentendebatten bv... een plaats waar je nochtans verwacht dat er op een redelijk niveau inhoudelijk kan gediscussieerd worden...
Een concreet vb? de jongeren van de gentse n-va die ludo dierickx uitnodigden om in debat te treden met hun jan loones en met als "moderator" ook een n-va'er... en dan ons beginnen belachelijk maken voor hoofdzakelijk eigen publiek...

Ilse

Het hangt er ten eerste natuurlijk vanaf wat je "belachelijk maken" noemt. O.a. uw voorzitter en ondervoorzitter hebben hierin hun sporen al ruim verdiend.

Ten tweede hebben we nog steeds geen voorbeelden die uw uitlating over Vlaams-Nationalistische agressie op deze fora staven (ja, er zal links en rechts wel eens een woordje vallen, ook bij de Belgicisten trouwens, maar u doet het uitschijnen alsof wij daar kampioenen in zijn).

Xenon
28 november 2003, 15:35
Ik ben nieuw op de forum en merk dat het er vrij gelijkaardig aan toegaat als 'op de straat', nl. een grote verbale aggressie van de vlaams-nationale tegenstanders (met name VB en N-VA).

? :?: 8O

Das duidelijk dat ge nieuw op dit forum bent.

De meeste verbale aggresie komt net van diegenen die dezelfde avatar als jij hebben. Aggressie in de vorm van opblazen van vredesmonumenten propageren, aggresie in de vorm van het linken van Geert Bourgeois aan een massagraf, aggresie in de vorm van het continu afvuren van termen als 'racist', aggresie in de vorm van iedereen voor extreem rechts houden als dat niet zo is, aggresie in de vorm van topics als "Groen! = Vlaams Blok" of "Verbod op regionale volksliederen". De BUB Belgicisten hebben hier dagelijks bewezen dat ZIJ de onverdraagzamen zijn. Tot grote ergernis van zelfs een royalist als Superstaaf.

Ik hoop dan ook dat jij voor de verandering eens een uitzondering op de regel bent.

Ik weet niet waar je het allemaal over hebt... want ik lees hier nog niet zo lang alles... maar ik lees wel al onmiddellijk een reply op mijn posting (nl die van Xenon) die overeenkomt met wat ik in de realiteit ervaar. Namelijk dat sommigen er gewoon op uit zijn om het programma van de BUB belachelijk te maken...

Ilse

Dat jij mijn posting al onder verbale agressie catalogeert, verklaart natuurlijk veel.
Is het nog nooit bij je opgekomen dat het reactionaire programma van de BUB mogelijks bij veel mensen zeer belachelijk overkomt? Ik sta open om van het tegendeel bewezen te worden.

Het is zeer misplaatst om hier als BUBer het slachtoffertje te komen spelen.

Pelgrim
28 november 2003, 15:41
Dat jij mijn posting al onder verbale agressie ccatalogeert, verklaart natuurlijk veel.
Is het nog nooit bij je opgekomen dat het reactionaire programma van de BUB mogelijks bij veel mensen zeer belachelijk overkomt? Ik sta open om van het tegendeel bewezen te worden.

Het is zeer misplaats om hier als BUBer het slachtoffertje te komen spelen.

Het programma van het Vlaams Blok komt mij ook als belachelijk over. Wat niet wegneemt dat ik als democraat deze partij respecteer en hen niet voor de minste scheet die ze laten voor racist en fascist uitscheldt

Wat van sommige BUB mensen niet kan gezegd worden.

Ilse
28 november 2003, 15:51
Dat jij mijn posting al onder verbale agressie ccatalogeert, verklaart natuurlijk veel.
Is het nog nooit bij je opgekomen dat het reactionaire programma van de BUB mogelijks bij veel mensen zeer belachelijk overkomt? Ik sta open om van het tegendeel bewezen te worden.

Het is zeer misplaats om hier als BUBer het slachtoffertje te komen spelen.

Het programma van het Vlaams Blok komt mij ook als belachelijk over. Wat niet wegneemt dat ik als democraat deze partij respecteer en hen niet voor de minste scheet die ze laten voor racist en fascist uitscheldt

Wat van sommige BUB mensen niet kan gezegd worden.

OK, mensen onterecht van racist/fascist uitschelden is dom en kinderachtig... Als er BUB leden dit hier gedaan hebben dan distantieer ik mij daar alvast van... Ik doe dit persoonlijk ook niet met het Vlaams Blok (bv. omwille van hun vreemdelingenstandpunt), ook al beschouw ik die als de belangrijkste partij-politieke tegenstander van mijn partij.

Ilse

Distel
28 november 2003, 16:32
Dat jij mijn posting al onder verbale agressie ccatalogeert, verklaart natuurlijk veel.
Is het nog nooit bij je opgekomen dat het reactionaire programma van de BUB mogelijks bij veel mensen zeer belachelijk overkomt? Ik sta open om van het tegendeel bewezen te worden.

Het is zeer misplaats om hier als BUBer het slachtoffertje te komen spelen.

Het programma van het Vlaams Blok komt mij ook als belachelijk over. Wat niet wegneemt dat ik als democraat deze partij respecteer en hen niet voor de minste scheet die ze laten voor racist en fascist uitscheldt

Wat van sommige BUB mensen niet kan gezegd worden.

OK, mensen onterecht van racist/fascist uitschelden is dom en kinderachtig... Als er BUB leden dit hier gedaan hebben dan distantieer ik mij daar alvast van... Ik doe dit persoonlijk ook niet met het Vlaams Blok (bv. omwille van hun vreemdelingenstandpunt), ook al beschouw ik die als de belangrijkste partij-politieke tegenstander van mijn partij.

Ilse

U weet toch dat die BUB leden o.a. uw Nationaal Voorzitter, Nationaal Ondervoorzitter, en Nationaal Politiek Secretaris zijn?

Ik wacht trouwens nog steeds op voorbeelden die uw eerdere uitspraak staven.

Foundation
28 november 2003, 18:32
Beste Ilse,

alvast welkom op dit forum, ik hoop dat je de vuurdoop van cynische reacties die je al over je heen hebt gekregen zult overleven. Trek het je niet teveel aan, de sfeer is hier de laatste tijd ietwat verzuurd.

Ik vind het niet echt beleefd om iemand die hier nog niets heeft gedaan, nog niet goed weet hoe alles ligt en hoe hier gedebatteerd wordt, meteen wordt aangevallen met de woorden:

"Zoek dan maar eens naar de posts over het opblazen van bepaalde Vlaamse monumenten.

En probeer hier niet het slachtoffertje te spelen, daarvoor hebben we al teveel rotzooi van de BUB gezien.

Zo uit de hoogte eventjes een ander gaan commanderen die hier haar draai nog moet vinden en bij god nog niet weet waarover iedereen het hier altijd heeft...

Calle, als u ooit eens aan mij voorgesteld moet worden, doe me er dan aan denken dat ik je begroet met "Wat komt ne seut als gij hier doen, werk u eerst op tot mijn niveau."

Verder: sommige BUBers kunnen het niet laten om even af te dalen tot een lager niveau, het is toch soms zo verleidelijk met al die tegenstand �* la "De BUB heeft geen programma. Punt". (lichte vormen van negationisme en veralgemening zijn hier schering en inslag)

Join the club,

Foundation

Patriot!
28 november 2003, 18:40
Als BUB'ers zich negatief uitlaten tegenover Vlaams-nationalisten, dan is dat enkel en alleen aan deze laatsten te danken omdat ze zonder ophouden provoceren, uitdagen en BUB'ers uitschelden.

Distel
28 november 2003, 19:16
Beste Ilse,

alvast welkom op dit forum, ik hoop dat je de vuurdoop van cynische reacties die je al over je heen hebt gekregen zult overleven. Trek het je niet teveel aan, de sfeer is hier de laatste tijd ietwat verzuurd.

Ik vind het niet echt beleefd om iemand die hier nog niets heeft gedaan, nog niet goed weet hoe alles ligt en hoe hier gedebatteerd wordt, meteen wordt aangevallen met de woorden:

"Zoek dan maar eens naar de posts over het opblazen van bepaalde Vlaamse monumenten.

En probeer hier niet het slachtoffertje te spelen, daarvoor hebben we al teveel rotzooi van de BUB gezien.

Zo uit de hoogte eventjes een ander gaan commanderen die hier haar draai nog moet vinden en bij god nog niet weet waarover iedereen het hier altijd heeft...

Calle, als u ooit eens aan mij voorgesteld moet worden, doe me er dan aan denken dat ik je begroet met "Wat komt ne seut als gij hier doen, werk u eerst op tot mijn niveau."

Verder: sommige BUBers kunnen het niet laten om even af te dalen tot een lager niveau, het is toch soms zo verleidelijk met al die tegenstand �* la "De BUB heeft geen programma. Punt". (lichte vormen van negationisme en veralgemening zijn hier schering en inslag)

Join the club,

Foundation

Ilse weet idd "bij god nog niet waarover iedereen het hier altijd heeft... ", gezien zij degene was die heel deze "discussie" opstartte met haar veralgemening over de Flaminganten. Een veralgemening die ondertussen nog steeds niet gestaafd is. U stuurt uw repliek dus aan het verkeerde adres, Foundation.

Distel
28 november 2003, 19:18
Als BUB'ers zich negatief uitlaten tegenover Vlaams-nationalisten, dan is dat enkel en alleen aan deze laatsten te danken omdat ze zonder ophouden provoceren, uitdagen en BUB'ers uitschelden.

Jaja, natuurlijk, het is weeral de schuld van de Flaminganten. Van een Nationaal Secretaris kan je toch wel verwachten dat hij de puberale "zij zijn begonnen"-fase al ontgroeid is. Niet?

Patriot!
28 november 2003, 19:23
Als BUB'ers zich negatief uitlaten tegenover Vlaams-nationalisten, dan is dat enkel en alleen aan deze laatsten te danken omdat ze zonder ophouden provoceren, uitdagen en BUB'ers uitschelden.

Jaja, natuurlijk, het is weeral de schuld van de Flaminganten. Van een Nationaal Secretaris kan je toch wel verwachten dat hij de puberale "zij zijn begonnen"-fase al ontgroeid is. Niet?

Ik zeg niet, jullie zijn begonnen. Ik zeg, jullie zijn de enige schuldigen.

Distel
28 november 2003, 19:28
Als BUB'ers zich negatief uitlaten tegenover Vlaams-nationalisten, dan is dat enkel en alleen aan deze laatsten te danken omdat ze zonder ophouden provoceren, uitdagen en BUB'ers uitschelden.

Jaja, natuurlijk, het is weeral de schuld van de Flaminganten. Van een Nationaal Secretaris kan je toch wel verwachten dat hij de puberale "zij zijn begonnen"-fase al ontgroeid is. Niet?

Ik zeg niet, jullie zijn begonnen. Ik zeg, jullie zijn de enige schuldigen.

Maar natuurlijk, (schijn)heilige St.-Patriot. Het zijn die verschrikkelijke Vlaams-Nationalistische heidenen die de schuld zijn van alles!!

Jongens toch... Begin misschien een "War on Flamingantism". President Struik kan u ongetwijfeld goeie tips geven.

Foundation
28 november 2003, 20:39
't Is misschien nog een gedachtje... Nu nog een aanleiding... Wanneer gingen jullie ook alweer met een boeing van SN het koninklijk paleis binnenvliegen? :wink:

Knuppel
28 november 2003, 20:46
't Is misschien nog een gedachtje... Nu nog een aanleiding... Wanneer gingen jullie ook alweer met een boeing van SN het koninklijk paleis binnenvliegen? :wink:

Nadat de volledige top van de BUBclub de IJzertoren aan het opblazen was? :idea:

Hans1
28 november 2003, 22:31
Het probleem met Vlaams-nationalisten is dat telkens je een beetje inhoudelijk begint te discussiëren, ze je beginnen uitschelden en je verwijten dat je er niets van kent. Dat is uiteraard heel zwak en wordt in een publiek debat onmiddellijk doorprikt.

Wij proberen het debat zo wetenschappelijk mogelijk te voeren. Zie daarvoor ons programma. Dit is niet perfect, maar het staat wel ver boven de zinloze commentaar die bepaalde flaminganten hier dag in dag uit neertikken.

Zo stellen wij ons vragen over de uitbouw van de Europese Unie en de uitbreiding. Daar ligt trouwens het belangrijkste debat: op Europees, meertalig niveau. De Belgische communautaire probleempjes verdwijnen in het niet vergeleken met de Europese uitdagingen die ons te wachten staan. Vlaams-nationalisme is tijdverlies en de toekomst zal dat nog duidelijker maken.

Jan van den Berghe
28 november 2003, 22:33
Het probleem met Vlaams-nationalisten is dat telkens je een beetje inhoudelijk begint te discussiëren, ze je beginnen uitschelden en je verwijten dat je er niets van kent. Dat is uiteraard heel zwak en wordt in een publiek debat onmiddellijk doorprikt.

U vergist zich wel. U heeft het ongetwijfeld over de BUB'ers.

Jan van den Berghe
28 november 2003, 22:34
Zo stellen wij ons vragen over de uitbouw van de Europese Unie en de uitbreiding. Daar ligt trouwens het belangrijkste debat: op Europees, meertalig niveau. De Belgische communautaire probleempjes verdwijnen in het niet vergeleken met de Europese uitdagingen die ons te wachten staan. Vlaams-nationalisme is tijdverlies en de toekomst zal dat nog duidelijker maken.

Ik dacht eerder dat de conclusie was dat er voor België maar weinig plaats is. In de EU is de toekomst immers aan de regionalisering, iets dat trouwens ook door Europa wordt gestimuleerd. Binnen de grote overkoepelende structuur van de EU is immers plaats voor verdere regionalisering. Vlaanderen als regio binnen Europa past daar perfect in.

Bruno*
28 november 2003, 22:44
Ziet u Nederland, Luxemburg, Frankrijk en Duitsland ook in ontbinding?

Distel
28 november 2003, 23:46
Het probleem met Vlaams-nationalisten is dat telkens je een beetje inhoudelijk begint te discussiëren, ze je beginnen uitschelden en je verwijten dat je er niets van kent. Dat is uiteraard heel zwak en wordt in een publiek debat onmiddellijk doorprikt.

Zoveel last kan je daar dan toch nog niet van gehad hebben.

Distel
28 november 2003, 23:49
Wij proberen het debat zo wetenschappelijk mogelijk te voeren.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Ziehier mijn wetenschappelijk betoog: Het is allemaal de schuld van de Vlaams-Nationalisten! Smerige nazi's! Telkens als wij inhoudelijk beginnen te discussiëren beginnen jullie te schelden!

Goe bezig, Hans. :roll:

El Cid
29 november 2003, 00:18
Ziet u Nederland, Luxemburg, Frankrijk en Duitsland ook in ontbinding?

Stel je voor, Beieren, deelstaat van Europa! :lol:

Hans1
29 november 2003, 00:48
De Vlaams-nationalisten vinden een Europa van 100 deelstaten natuurlijk veel efficiënter dan een Europa van 25 lidstaten.

We kennen reeds hun efficiëntie: de Vlaamse regering is blut. :wink:

zorroaster
29 november 2003, 01:17
Het probleem met Vlaams-nationalisten is dat telkens je een beetje inhoudelijk begint te discussiëren, ze je beginnen uitschelden en je verwijten dat je er niets van kent. Dat is uiteraard heel zwak en wordt in een publiek debat onmiddellijk doorprikt.

Wij proberen het debat zo wetenschappelijk mogelijk te voeren. Zie daarvoor ons programma. Dit is niet perfect, maar het staat wel ver boven de zinloze commentaar die bepaalde flaminganten hier dag in dag uit neertikken.


Dit is zo'n staaltje hautain en arrogant gedaas dat ik vrees dat je jezelf nog één van de dagen zal opblazen van eigenwaan, Hans. Ik wacht in spanning tot ik de knal hoor...
Kijk anders even naar wat je Nationaal Secretaris Patriot enkele uren geleden meedeelde. El Cid had in een lang en duidelijk betoog gesteld dat het federalisme de meest werkzame structuur was voor België. Welke wetenschappelijke en inhoudelijke argumenten kregen we van onze jongen:

"Het is nu duidelijk dat U een nep-Belg bent, genre Edouard Beysen en Elio di Rupo. Misschien gelooft U uw eigen zever, maar feit blijft dat wat gij zegt koren op de molen is van nazi's zoals Guderian. "

Gelukkig is Hans er nog om ons te vertellen dat de wetenschappelijk en inhoudelijk discussieërende BUB'ers hier het leven zuur wordt gemaakt door scheldende en agressieve flaminganten.
Een mens zou al een verkeerde indruk krijgen als hij jullie berichten hier zou gaan lezen...

Hans1
29 november 2003, 10:59
El Cid is volgens u toch geen Vlaams-nationalist, maar een belgicist? Slecht voorbeeld dus. Bovendien hebben we zijn argumenten reeds weerlegd op een ander forum.

Welke flamingant heeft het Vlaams-nationalisme hier al eens wetenschappelijk verdedigd zonder te vallen in Vlaams-Blok stereotypen?

Ik wacht nog steeds.

Vlaamse Leeuw
29 november 2003, 11:22
El Cid is volgens u toch geen Vlaams-nationalist, maar een belgicist? Slecht voorbeeld dus. Bovendien hebben we zijn argumenten reeds weerlegd op een ander forum.

Welk forum dan wel?


Welke flamingant heeft het Vlaams-nationalisme hier al eens wetenschappelijk verdedigd zonder te vallen in Vlaams-Blok stereotypen?

Ik wacht nog steeds.

Wat bedoelt u met wetenschappelijk verdedigd?
En wat zijn VB stereotypen?

Pelgrim
29 november 2003, 12:03
Awel Hans, ik nodig u uit om eens te gaan loeren in Forum Links, waar ik en Jonas al meermaals dit onderwerp hebben aangesneden.

Aangezien daar geen bub'ers schijnen te zitten in dat forum, hebben we zonder problemen kunnen discussieren met allerhande mensen van liberale, socialistische zelfs communistische inslag, zonder dat daar termen als racisme aan te pas kwamen (toch op de manier waarop BUB die gebruikt).

Mijn conclusie: de enigen die het niveau steevast naar beneden hallen zijn bepaalde Belgicisten met bub vlaggetje.

El Cid
29 november 2003, 12:06
El Cid is volgens u toch geen Vlaams-nationalist, maar een belgicist? Slecht voorbeeld dus. Bovendien hebben we zijn argumenten reeds weerlegd op een ander forum.


Goed. De vlaamsnationalisten noemen mij belgicist, de unitaristen vlaamsnationalist. Dat is een teken dat ik goed bezig ben, tussen die twee groepen extremisten. :D

El Cid
29 november 2003, 12:07
Mijn conclusie: de enigen die het niveau steevast naar beneden hallen zijn bepaalde Belgicisten met bub vlaggetje.

Een kenmerk van vlaamsnationalisme is dan ook zelfverheerlijking: van jezelf en het eigen volk! :twisted:

Pelgrim
29 november 2003, 12:11
Ik zei:
BEPAALDE belgicisten. Moet ik concluderen dat jij je aangesproken voelt? Als je het zelf zegt, maar IK heb uw naam niet genoemd.
Met BUB vlaggetje.
Ik zie nergens bij u een bub vlaggetje en ik meen me te herinneren dat je geen grote fan van deze partij bent.

Hans1
29 november 2003, 15:31
Ah, vanaf het moment dat je een "BUB-vlaggetje" gebruikt, zit je maar wat uit je nek te kletsen. Ja, d�*t is nu Vlaams-nationale logica, hè. :wink:

In plaats van onze opmerkingen over provincies te weerleggen, bijv.

Vlaams-Blok-stereotyp: 20 miljard euro tranfers van noord naar zuid.

Jullie doen maar, hoor, er luistert toch niemand. :wink:

Pelgrim
29 november 2003, 15:48
Nogmaals,

BEPAALDE BELGICISTEN MET BUB VLAGGETJE.

dus niet

DE BEGICISTEN MET BUB VLAGGETJE.

Ik hoop dat je toch wel het nederlands genoeg meester bent om bepaalde nuances te begrijpen?

Vlaamse Leeuw
29 november 2003, 16:30
Jullie doen maar, hoor, er luistert toch niemand. :wink:

Ik denk het wel. :wink:

Ilse
29 november 2003, 18:52
Beste Ilse,

alvast welkom op dit forum, ik hoop dat je de vuurdoop van cynische reacties die je al over je heen hebt gekregen zult overleven. Trek het je niet teveel aan, de sfeer is hier de laatste tijd ietwat verzuurd.

Ik vind het niet echt beleefd om iemand die hier nog niets heeft gedaan, nog niet goed weet hoe alles ligt en hoe hier gedebatteerd wordt, meteen wordt aangevallen met de woorden:

"Zoek dan maar eens naar de posts over het opblazen van bepaalde Vlaamse monumenten.

En probeer hier niet het slachtoffertje te spelen, daarvoor hebben we al teveel rotzooi van de BUB gezien.

Zo uit de hoogte eventjes een ander gaan commanderen die hier haar draai nog moet vinden en bij god nog niet weet waarover iedereen het hier altijd heeft...

Calle, als u ooit eens aan mij voorgesteld moet worden, doe me er dan aan denken dat ik je begroet met "Wat komt ne seut als gij hier doen, werk u eerst op tot mijn niveau."

Verder: sommige BUBers kunnen het niet laten om even af te dalen tot een lager niveau, het is toch soms zo verleidelijk met al die tegenstand �* la "De BUB heeft geen programma. Punt". (lichte vormen van negationisme en veralgemening zijn hier schering en inslag)

Join the club,

Foundation


Thx foundation,

De sfeer lijkt hier wat bitsig soms, maar in het echt leven ben ik niet anders gewoon. Hopelijk kan er soms ook nog wat op niveau gediscussieerd worden,

belgische groeten,
Ilse

Zeno!
29 november 2003, 18:56
Thx foundation,

De sfeer lijkt hier wat bitsig soms, maar in het echt leven ben ik niet anders gewoon.

Valt wel mee hoor. Het kan er soms stevig aan toegaan in de discussies, maar eigenlijk zien wel elkaar heel graag hoor! :wink: :P 8)



Hopelijk kan er soms ook nog wat op niveau gediscussieerd worden,


Later zal je het misschien begrijpen, maar komende uit een BUB-mond is deze uitspraak bijzonder grappig! 8)

Toch van harte welkom op het forum!!!

Vlaamse groetjes,
Zeno


PS: Zitten nu ondertussen niet �*lle BUB-leden op dit forum? :lol:

Vlaamse Leeuw
29 november 2003, 19:00
Thx foundation,

De sfeer lijkt hier wat bitsig soms, maar in het echt leven ben ik niet anders gewoon. Hopelijk kan er soms ook nog wat op niveau gediscussieerd worden,

belgische groeten,
Ilse

Soms is de sfeer wat bitsig, maar er zijn toch ook al heel wat discussies op niveau geweest.

Pelgrim
29 november 2003, 19:17
Soms is de sfeer wat bitsig, maar er zijn toch ook al heel wat discussies op niveau geweest.

Jep.

http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=7542
http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=7400
http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=7075
http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=7279
http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=6776

En omdat de kers op de slagroomtaart inmiddels door de moderators (terecht) werd verwijderd (het fameuze bourgeois/massagraf incident) kan ik u die niet meegeven.

Vlaamse Leeuw
29 november 2003, 20:12
Soms is de sfeer wat bitsig, maar er zijn toch ook al heel wat discussies op niveau geweest.

Jep.

http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=7542
http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=7400
http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=7075
http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=7279
http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=6776

En omdat de kers op de slagroomtaart inmiddels door de moderators (terecht) werd verwijderd (het fameuze bourgeois/massagraf incident) kan ik u die niet meegeven.

Bedankt voor die links Pelgrim.

Hopelijk bekijkt Ilse deze links.

Bruno*
29 november 2003, 22:37
wat is daar nu relevant aan?

Foundation
29 november 2003, 22:50
wat is dat spreekwoord ook al weer over koeien en sloten? Niet dat ik zo vaak op den buiten kom, maar ik meen mij daarover iets te herinneren...

Pelgrim
30 november 2003, 18:55
wat is dat spreekwoord ook al weer over koeien en sloten? Niet dat ik zo vaak op den buiten kom, maar ik meen mij daarover iets te herinneren...

Mooi!

Bij elke verwijzing naar het verleden van de vlaamse beweging ga ik deze prachtzin boven halen.

Foundation
30 november 2003, 21:26
Bij elke verwijzing naar de vroegere kolonies ik dan ook.

Patstelling...

Pelgrim
1 december 2003, 11:04
Verwijzingen naar vroegere kolonies kwamen er alleen als antwoord op de continue verwijzingen naar nazitijden.

Maar goed, laten we beide achterwege laten.