PDA

View Full Version : België scheldt Congo schulden kwijt


deryz
11 december 2006, 18:40
België scheldt Congo schulden kwijt


België wil Congo bijna al z'n schulden kwijtschelden. Dat zei premier Verhofstadt (VLD) in Kinshasa, waar hij de eedaflegging van Joseph Kabila bijwoonde.

Kabila is de eerste democratisch verkozen president van Congo sinds meer dan 40 jaar. Als Kabila goed bestuurt, wil Verhofstadt de spons vegen over 400 miljoen euro die Congo ons land nog verschuldigd is. Op de begroting van 2007 is daar al ruimte voor voorzien.

De ontwikkelingssteun wordt volgend jaar opgetrokken van 79 naar 109 miljoen euro. Verhofstadt wil dat ook zijn Europese collega's de schulden van Congo kwijtschelden. "Dit land heeft die financiële steun nodig in het begin van het opbouwproces, niet na afloop." (belga)

bron: het laatste nieuws

- - - -
en ondertussen staat de staat ook nog 2,5 miljard in het rood maar toch kunnen ze de schulden van een halve dictatoriale staat kwijtschelden...

maddox
11 december 2006, 19:21
Bof, waarschijnlijk maken ze er winst door. En dan bedoel ik onze politici.

En trouwens, nu moeten ze niet elke week een deurwaarder sturen nietwaar. Betalen deed Kongo toch niet, tenzij in bloed en verderf onder de autochtonen daar.

GaRnaaLBeeR
11 december 2006, 19:22
Dus omdat een dictatoriaal regime, het land in zware schulden heeft gebracht moet het volk daar verder voor opdraaien.

maddox
11 december 2006, 19:31
Dus, had leopold II Congo zelf moeten houden? Of had België Zaïre moeten behouden?
Of gaan we er van uit dat de lokale bevolking het beter zou gedaan hebben?

GaRnaaLBeeR
11 december 2006, 19:45
Dus, had leopold II Congo zelf moeten houden? Of had België Zaïre moeten behouden?
Of gaan we er van uit dat de lokale bevolking het beter zou gedaan hebben?
Voor alle duidelijkheid, ik had het op de post boven u gemund.
En Leopold had met zijn fikke van Afrika moeten afblijven

maddox
11 december 2006, 19:47
Garnaalbeer, mijn vraagstelling geld voor allen die denken dat zelfbestuur voor Afrika een goeie zaak had geweest.

GaRnaaLBeeR
11 december 2006, 19:50
Garnaalbeer, mijn vraagstelling geld voor allen die denken dat zelfbestuur voor Afrika een goeie zaak had geweest.
Zelfbestuur een goede zaak. Wat staat er tegenover een westerse macht die het land van over het water controleerd?

maddox
11 december 2006, 19:58
Op zijn minst was er een bestuur, geleid van over zee, maar met op zijn minst mensen die de leiding moesten nemen. Ten goed of ten kwade.

Wat heeft Kongo nu van bestuur?

GaRnaaLBeeR
11 december 2006, 20:08
Op zijn minst was er een bestuur, geleid van over zee, maar met op zijn minst mensen die de leiding moesten nemen. Ten goed of ten kwade.

Wat heeft Kongo nu van bestuur?
Een wreed bestuur dat Afrika werd opgedrongen, ik betwijfel of de Belgische koloniale inbreng een goede invloed heeft gehad op de verdere ontwikeling van de Afrikaanse democratie. Mischien is het omdat ik te dom ben, maar ik begrijp nog altijd u stelling niet volledig. Probeert u te zeggen dat het mischien beter was geweest dat Congo een kolonie van Belgie was gebleven?

deryz
11 december 2006, 20:09
wij moeten stoppen met geld te sturen naar ginder, we moeten stoppen met maar moeite te blijven doen omdat het "ooit een kolonie was", laat ze hun eigen boontjes maar doppen nu, dat willen ze toch persé

Percalion
11 december 2006, 20:19
Laat even de "Afrikanen zijn idioten"-toespraken achterwege alstublieft.

Een staat bouw je niet op één twee drie. Als je als koloniale mogendheid het hele gebied jarenlang bestuurd hebt en plots doodleuk weggaat, is de kans zeer groot dat een nieuwe staat er niet in slaagt om degelijk te besturen.

Mocht Frankrijk morgen ons land binnenvallen en honderdvijftig jaar lang koloniseren en dan plots weggaan is de kans ook reëel dat er hier chaos ontstaat.

Los daarvan: ik ben van mening dat 'ontwikkelingshulp' in het verleden er vooral voor gezorgd heeft dat de Mobutu's rijk werden terwijl de bevolking crepeerde. Het is beter om vrije handel te voeren met Afrika.

maddox
11 december 2006, 20:37
Mijn stelling is wat België ook gedaan heeft met Congo, hetgeen wat gebeurd is zowat de slechte optie was die er kon zijn.

Het coloniseren en uitbuiten door eerst Leopold II en dan het afslachtige politiek spel van de Belgische staat.
Tot de "onafhankelijkheid" in de handen van een despoot kwam die via gekregen geld politici omkocht om meer geld te krijgen.

Een eerlijker bestuur in het verleden had zowel België als Kongo een veel betere positie gegeven. En wie weet, misschien was Kongo dan nu provincie 10 tot en met 42 van het Groot Belgische rijk. Een land wat naast Frankrijk en Duitsland in de EU kon meespelen, in plaats van te bedelen voor de broodkruimeltjes om de bureaucratie hier op peil te houden.

ERLICH
11 december 2006, 20:37
Zoals destijds Zuid Afrika. Eén van de welvarendste toen en nu? Iedereen moest toen het toenmalig regime ginder aanvallen en vergruizen want er was apartheid. Heel de linkse wereld stond met hun zogenaamde 'verdraagzaamheid' op z'n achterste poten ten voordele van hun zwarte ideologie genoten het 'anc'. Kijk nu wat Zuid Afrika is geworden door het anc. De zogenaamde apartheid van de slechte blanke man hebben ze buiten geveegd en de armoede hebben ze binnengehaalt samen met de criminalteit. Is ooit een studie gemaakt en kwestie criminalteit scoord ze zeer goed. Hetzelfde met congo, buiten die blanke, maar waar stonden ze jaarlijks met hun zwart handje open, juist bij diezelfde blanke die ze eruit hadden geflikkerd. Daarom, ze hebben de blanke niet nodig, zijn toch maar profiteurs en racisten die van de arme zwarte profiteren. Dus laat ze zelf hun boontjes doppen, geen ontwikkelinghulp meer zullen ze mischien eens leren zelfstandig te worden en geen tijd meer hebben voor stammentwisten en elkander met geweld de macht proberen af te snoepen. Of hoe zouden ze overleefd hebben voor ze ooit de eerste blanke te zien hebben gekregen?

eno2
12 december 2006, 12:31
België scheldt Congo schulden kwijt
Maar ik scheld België zijn schulden tegenover mij niet kwijt.
Ik ben geen Congolees hé.

Bierke
12 december 2006, 12:59
Pff ze mogen van mij gerust die schulden kwijtschelden, zolang ze de verder steun dan ook enkel op economisch niveau houden, dan hebben zowel België als Congo wat aan... maar zo ver zal verafstoot z'n denktank wel niet denken... toekomst etc..

Gargamel
12 december 2006, 18:14
Een staat bouw je niet op één twee drie.



Hoeveel tientallen jaren nog,trouwens,gans Congo en Zaire zit hier te profiteren...
Kom je er ene tegen van 20-30-40-60 jaar,het zijn allemaal "studenten":-P

Online
12 december 2006, 18:20
Laat even de "Afrikanen zijn idioten"-toespraken achterwege alstublieft.

Een staat bouw je niet op één twee drie. Als je als koloniale mogendheid het hele gebied jarenlang bestuurd hebt en plots doodleuk weggaat, is de kans zeer groot dat een nieuwe staat er niet in slaagt om degelijk te besturen.

Mocht Frankrijk morgen ons land binnenvallen en honderdvijftig jaar lang koloniseren en dan plots weggaan is de kans ook reëel dat er hier chaos ontstaat.

Los daarvan: ik ben van mening dat 'ontwikkelingshulp' in het verleden er vooral voor gezorgd heeft dat de Mobutu's rijk werden terwijl de bevolking crepeerde. Het is beter om vrije handel te voeren met Afrika.

... dat plots doodleuk weggaan, dat vroegen ze zelf hé .. en wel niet op een doodleuke manier :evil:

ERLICH
12 december 2006, 18:38
Den belziek moet toch echt een rijk land zijn. Als men zo maar even 400 miljoen euro kan kwijtschelden aan die arme zwartjes, ontwikkelingshulp van 79 naar 109 miljoen en wie weet wat nog. Maar de vraag is, als den belziek zo rijk is dat ze zo maar eventjes zoveel miljoenen kunnen kado doen, hoe komt het dan dat deze zo vrijgevige paarse regering openbare gebouwen moet verkopen om hun begroting te doen kloppen. Hoe komt het dan dat deze paarse regering langs alle mogelijke wegen pogingen onderneemt om de werkende bevolking van hun zo welvarend rijk maar langer en langer te doen werken aangezien dat er voor de werkende bevolking van dit landje een financiëel probleem zou zijn kwestie vroegtijdig pensioen. Als men de problemen in het eigen land nog niet eens de baas kan moet men zeker ook niet de arrogantie hebben om de weldoener te gaan uithangen in een vroegere kolonie op kosten van de 'eigen' bevolking, die deze arrogantie en vrijgevigheid mogen betalen met hun arbeid. Is vrij gemakkelijk geld verdient door een ander over de balk te gaan werpen om zo de schijn te wekken dat ge begaan bent met het leed van de wereld maar er geen graten in ziet om de 'eigen bevolking' uit te persen.