PDA

View Full Version : Commissie Geelhoed: ook Nederland naar een staatshervorming?


El Cid
29 november 2003, 03:13
Geelhoed hamert op kansen voor sterke provincies
'Openbaar bestuur moet spannend worden'


Vijf tot zeven sterke provincies met meer zeggenschap dan nu, dat is de boodschap van de commissie-Geelhoed.

Door onze redacteur Jos Verlaan

BRUSSEL, 13 MAART. ,,Nederland wordt met slippende koppeling bestuurd'', luidt de bondige analyse van mr. L.A. Geelhoed, voormalig topambtenaar op de ministeries van Economische Zaken en Algemene Zaken. De huidige advocaat-generaal bij het Europees Hof van Justitie voorspelt het verder vastlopen van bestuurlijk Nederland als het advies van de commissie Regionaal bestuur in Nederland in de 21ste eeuw onder zijn voorzitterschap niet wordt opgevolgd. Een uitgekleed stelsel van hooguit vijf tot zeven provincies moet het bestuurlijk primaat krijgen over de regio's, inclusief de stadsgewesten in de Randstad. Het huidige 'Wetsvoorstel voor de grootstedelijke gebieden' dat voorziet in provincieloze stadsgewesten, is volgens Geelhoed een heilloze weg.

U bepleit veel minder provincies en minder autonomie van de grote steden. Uw adviezen worden straks weggehoond.

,,Wij zeggen: zo gaat het niet langer. Dit systeem loopt totaal vast. Natuurlijk zal 'het veld' zich tegen deze adviezen verzetten. Maar het is aan het rijk om een richtinggevende structuur voor het land aan te geven. Op het moment dat het bekende Nederlandse babbelnetwerk ruimte krijgt, wordt er veel kapotgepraat. Terwijl het gaat om de vraag of je nog dertig jaar lang wil doorgaan met een bestuurlijke inrichting die steeds inadequater wordt.''

In het rapport staat dat in het huidige regionale stelsel Nederland geen poot aan de grond krijgt in het Brusselse subsidiecircuit. Hebben andere Europese landen hun regionale stelsel beter geregeld?

,,Beieren stelt als regio in Brussel wat voor, is een serieuze gesprekspartner. Hetzelfde geldt voor de Franse regio Lille of de Italiaanse regio Lombardije. Maar de provincie Zuid-Holland stelt in Brussel niets voor. Ook Noord-Holland niet. Dan zeggen ze in Brussel: 'Wat zijn uw bevoegdheden? Wat voor belangen vertegenwoordigt u?' Dat zijn vragen waar geen antwoord op komt. Als zich in Brussel een provincie Holland zou manifesteren, waarin Rotterdam, Utrecht, Amsterdam en Den Haag verenigd zijn, dan heb je iets wat daar vierkant door de deur kan. Nu komt iedereen even buurten, de provincies, de gemeenten, de regionale samenwerkingsverbanden. Bestuurlijk Nederland presenteert zich in Brussel als een schot hagel. Daar kun je hoogstens mussen mee raken, maar geen groot wild.''

U wilt de zeggenschap over de grote steden onderbrengen bij de provincies-nieuwe-stijl. Staat dat niet haaks op het jarenlange streven om de grote steden juist een eigen autonomie te geven?

,,Die wagen is krakend stukgelopen en niet alleen in Nederland. In Duitsland zijn de stadsstaten Bremen en Hamburg uitgedraaid op een grote mislukking. Een stadsprovincie kan helemaal geen regionale bevoegdheden hebben of regionale problemen oplossen, want ze is zelf onderdeel van dat regionale netwerk. Ze kan hoogstens haar eigen problemen oplossen.

Zullen Amsterdam en Rotterdam uw adviezen niet ogenblikkelijk van de hand wijzen?

,,Ze zullen ongetwijfeld blazen. Maar ik heb een tegenvraag: zijn Den Haag, Amsterdam en Rotterdam ermee geholpen als de Randstad verder stuurloos dichtgroeit? Ze hebben het al die jaren laten betijen. Amsterdam keek niet verder dan de noordflank van de Randstad en Rotterdam niet verder dan het zuidelijk deel. Den Haag bekommerde zich uitsluitend om haar eigen voortuin. Allemaal heroïsche bezigheden, maar daar worden de problemen van de Randstad als een metropolitaan gebied niet mee opgelost. Niet als het gaat om Randstedelijk openbaar vervoer. De huidige besluitvorming kost bakken tijd en geld. Als puntje bij paaltje komt, kiezen alle partijen uiteindelijk voor hun eigen belangen en eigen competenties. Dan kun je proberen om dat vanuit Den Haag allemaal te regelen, maar daarvoor is het weer te kleinschalig en te ver weg.''

Kunnen die nieuwe provincies dan wel een goed bestuur vormen? Ze presteren nu zowel ambtelijk als bestuurlijk onder de maat, constateert u zelf in het rapport.

,,Er moet enorm worden geïnvesteerd in het ambtelijk apparaat, dat is nu zwak. Maar als je zo'n instituut interessante bevoegdheden geeft en spannende functies, dan ben je ook interessant voor spannende mensen. En wat bewezen niet functioneert, stoot je af. Punt.''

Wat moet veranderen om de politiek in provincies te verbeteren?

,,Net als gemeenten moeten provincies een duaal bestel krijgen. Dan kun je gedeputeerden van buiten aantrekken en wordt Provinciale Staten meer een soort parlement. Dan wordt de provincie voor ambitieuze, goede bestuurders zeer de moeite waard.''


13 maart 2002

Dimitri
29 november 2003, 10:35
13 maart 2002
Verdwenen in de la. En wel hierom:
De commissie stelt het samenvoegen voor van de provincies Noord- en Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland met uitzondering van de landelijke gebieden in die provincies. Ook de drie noordelijke provincies, Groningen, Friesland en Drenthe moeten worden samengevoegd, wegens hun sterke onderlinge afhankelijkheid. Hetzelfde geldt voor Gelderland en Overijssel, waar het oostelijk deel van de provincie Utrecht aan kan worden toegevoegd. In het zuiden moeten de provincies Noord-Brabant en het noordelijk deel van de provincie Limburg samengaan, met Zuid-Limburg als aparte deelprovincie. Alleen de provincie Zeeland zou blijven bestaan als zelfstandige bestuurseenheid.
- Randstad (7,1 miljoen inw.): grote steden niet tevreden, omdat de afstand met de provincie groter wordt. Daarnaast is de Randstad binnen Nederland zó groot, dat de verhouding met de rest van Nederland en de andere provinies totaal zoek is. In de Randstad woont dan al bijna de helft van de Nederlandse bevolking nl.
- Noordelijke provincies (1,7 miljoen inw.): opiniepeiling wijst uit dat 80% van de bevolking het plan afwijst, verschillen tussen de drie provincies zijn toch vrij groot. Inwoners van Friesland en Drenthe willen hun eigen provincie niet opgeven.
- Gelderland/Overijssel/Oostelijk Utrecht/Deel van Flevoland (3,4 miljoen inw.): Utrechtse Heuvelrug is eerder op Utrecht gericht, eenheid in Flevoland valt weg, maar voor de rest zou het weinig problemen opleveren.
- Noord-Brabant/Noord-Limburg (3,0 miljoen inw.) & Zuid-Limburg (0,6 miljoen inw.): opdeling van Limburg slechtste idee ooit, je krijgt het er gewoon niet door. Samenvoegen van een deel van Limburg met Noord-Brabant zal nooit door de bevolking worden geaccepteerd, er is juist een zekere rivaliteit tussen Brabanders en Limburgers. Samenvoegen van Brabant met heel Limburg is dus ook geen optie. In Limburg werken ze liever als met Vlaams-Limburg samen dan met Noord-Brabant.
- Zeeland (0,4 miljoen inw.): wordt wel heel erg klein t.o.v. de andere provincies. Geldt hiervoor dan niet het argument van schaalvergroting? De Zeeuwen zullen zeker blij zijn dat hun provincie behouden blijft, maar andere provincies zullen dat aangrijpen om ook hun provincie te behouden.

Ik denk dat politici er niet eens aan beginnen, want je krijgt het toch nooit rond. De provinciegrenzen in Nederland zijn al zo oud, dat niemand zich het anders herinnert. Alleen Holland en Limburg hadden vroeger andere grenzen. Al met al kansloos. Samenwerking in de Randstad is wel belangrijk, maar het heeft eigenlijk een groter kader nodig om in te werken dan Nederland, anders ontstaan veel te scheve verhoudingen. Zowel samenwerking binnen de Benelux als met Duitsland is hiervoor al ter sprake gekomen, maar erg kansrijk lijken die ideeën voorlopig niet.

El Cid
29 november 2003, 13:32
Een staatshervorming zit er dus niet aan te komen?

Dimitri
29 november 2003, 16:36
Een staatshervorming zit er dus niet aan te komen?
Nee.

El Cid
29 november 2003, 16:43
Le royaume un et indivisible: les Pays-Bas (en zelf maar komen vitten dat België moet splitsen) 8O

Dimitri
29 november 2003, 16:57
Le royaume un et indivisible: les Pays-Bas
Wie zegt dat? In Nederland bestaan dat soort staatsdoctrines en staatspropaganda niet. Het is niet gewenst en het is niet nodig.
(en zelf maar komen vitten dat België moet splitsen) 8O
Er moet helemaal niks. Het gaat erom dat je gewoon kijkt wat het beste werkt. België is nu eenmaal een heel ander land dan Nederland, wij zitten hier niet met drie onafhankelijke bevolkingsgroepen. Regionalisering van zoveel mogelijk bevoegdheden is in België beter, zodat die groepen elkaar niet in de haren (hoeven) zitten.

De Vliegende Hollander
29 november 2003, 19:50
Toch ben ik wel een voorstander voor het nader te bestuderen van mogelijke nieuwe indelingen. Het is al eerder gezegd, de huidige provinciegrenzen zijn al behoorlijk oud en een beetje vastgeroest in ons collectieve geheugen. De huidige grenzen blijken sterk evolutionair van karakter, maar is dat een goede eigenschap in deze tijd?

De tijden zijn veranderd, de nieuwe economie en het nieuwe bestuur vraagt om nieuwe oplossingen. Ik vraag me sterk af of de huidige provincies aan al die problemen een oplossing kan bieden. Het samenvoegen van sommige provincies is voor mij een mogelijke optie...

De Vliegende Hollander
29 november 2003, 19:51
Overigens sta ik ook open voor regionale samenwerking over de staatsgrenzen heen!

Dimitri
29 november 2003, 20:45
Zolang de bevolking zelf geen samenvoeging van provincies wil, moet je dat ook niet willen. Laten we niet na de gedwongen gemeentelijke herindelingen ook nog een keer een gedwongen provinciale herindeling opleggen. Alleen in de Randstad is een herindeling wel interessant, maar in de Nederlandse verhoudingen wordt zo'n 'provincie' een beetje te groot.

Dimitri
29 november 2003, 20:46
Overigens sta ik ook open voor regionale samenwerking over de staatsgrenzen heen!
Ik denk dat dat al gebeurd, of niet?

De Vliegende Hollander
29 november 2003, 20:59
Overigens sta ik ook open voor regionale samenwerking over de staatsgrenzen heen!
Ik denk dat dat al gebeurd, of niet?

Uiteraar maar veel te weinig op het moment. Voor veel ondernemers en bestuurders zijn de staatsgrenzen een soort van muur waarover men maar zelden kijkt.
Op het gebied van infrastructuur is vooral op te merken dat er ruimte is voor verbetering...

Dimitri
29 november 2003, 21:08
Uiteraar maar veel te weinig op het moment. Voor veel ondernemers en bestuurders zijn de staatsgrenzen een soort van muur waarover men maar zelden kijkt.
Op het gebied van infrastructuur is vooral op te merken dat er ruimte is voor verbetering...
Dat is inderdaad waar. Openbaar vervoer in grensgebieden is een ramp.