PDA

View Full Version : Nederlandse mogelijk geen advocate wegens "misdrijf"


lombas
16 december 2006, 17:11
Toekomstig advocate met wapen betrapt

Door Adri Buijs


Zaterdag 16 december 2006 - BREDA – Een 25-jarige leerling-advocate is gisteren door de bewakingsdienst van de rechtbank in Breda betrapt op het bezit van een boksbeugel. Zij droeg het verboden wapen in haar handtas.

De vrouw zou in januari als advocaat beëdigd worden. „Ik weet niet of dat nog doorgaat“, aldus een advocaat die getuige was van het voorval. „Het bezit van een boksbeugel is een misdrijf en bij een veroordeling heb je een strafblad. Dat spreekt niet in het voordeel van een toekomstige advocate.“

Volgens de vrouw had zij het wapen bij zich op advies van haar vriend. Hij vond dat ze zich moest bewapenen omdat het in de buurt van het station in haar woonplaats Best niet veilig zou zijn.
Bron: BN/DeSTEM (http://www.bndestem.nl/binnenland/article932560.ece)

Toch erg hoe mensen continu vernederd en beklemd worden in hun zoektocht naar en garanderen van persoonlijke veiligheid.

Als mijn verloofde oorden als op de foto getoond moest doorwandelen, zou ik haar ook de raad geven voorzichtig te zijn of bescherming mee te dragen.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/nl/a/a3/Best.jpg

Blijkbaar is de enige bescherming die een vrouw legaal mag meenemen een condoom om haar verkrachter aan te bieden.

Vorenus
16 december 2006, 17:20
Mets smaak of geribbeld

lombas
16 december 2006, 17:35
Mets smaak of geribbeld

Moeilijke kwestie, inderdaad. Laten we er een wet rond opstellen en ze gratis verdelen!

We kunnen ze condorapes noemen of zo. Flashy.

Vorenus
16 december 2006, 17:37
Moeilijke kwestie, inderdaad. Laten we er een wet rond opstellen en ze gratis verdelen!

We kunnen ze condorapes noemen of zo. Flashy.

Weeral een gat in de markt. :-P

schaduwrijk
17 december 2006, 13:03
pepperspray is toch beter ze

lombas
17 december 2006, 13:04
pepperspray is toch beter ze

Niet altijd effectief en al onmogelijk te gebruiken als je astma of bepaalde andere aandoeningen hebt.

Hertog van Gelre
17 december 2006, 17:16
Sinds wanneer is een boksbeugel een verdedigingswapen?

Als mijn verloofde oorden als op de foto getoond moest doorwandelen, zou ik haar ook de raad geven voorzichtig te zijn of bescherming mee te dragen.

Ik zou me in ieder geval beter voelen als ik zou weten dat niet iedere heethoofd of malloot een wapen bij zich mag dragen.

Ik zou me in ieder geval beter voelen als ik zou weten dat ik niet meteen beschoten werd alleen omdat ik om een vuurtje wil vragen en iemand anders zich bedreigd voelt.

Misdadigers ontwapenen gaat niet zo makkelijk, met of zonder eigen wapens, met of zonder wapenwet. We kunnen ons wel beschermen tegen onszelf.

lombas
17 december 2006, 17:24
Ik zou me in ieder geval beter voelen als ik zou weten dat niet iedere heethoofd of malloot een wapen bij zich mag dragen.


Het heethoofd... De verkrachter dus?

Boadicea
17 december 2006, 17:27
Tegen verkrachters: schoenen met ijzeren tippen en deze goed in hun klokkenspel mikken. Ik geloof dat hun zin dan wel over zal zijn.

Hertog van Gelre
17 december 2006, 17:34
Het heethoofd... De verkrachter dus?
Bijvoorbeeld. Inderdaad.

Als iedereen vrij een wapen mag dragen mag een verkrachter dat ook.

Ik besef dat dat niet is wat u bedoelt. En u beseft (hopelijk) dat dat voorbeeld van een boksbeugel een slecht voorbeeld is. U gebruikt het alleen om de discussie over wapendracht opnieuw te beginnen. Okay, is geaccepteerd.

Een voorbeeld heb ik al gegeven. (Ik vraag 's nachts om 1.00 uur om een vuurtje, uw verloofde denkt 'wat een engerd' (dat ben ik namelijk...;-)), voelt zich bedreigd en schiet uit 'zelfverdediging). Maar er zijn er meer: U wordt gesneden in het verkeer, iemand met een slok teveel op voelt zich tekort gedaan, echtelijke ruzies etc.

lombas
17 december 2006, 17:48
Bijvoorbeeld. Inderdaad.

Als iedereen vrij een wapen mag dragen mag een verkrachter dat ook.

Ik besef dat dat niet is wat u bedoelt. En u beseft (hopelijk) dat dat voorbeeld van een boksbeugel een slecht voorbeeld is. U gebruikt het alleen om de discussie over wapendracht opnieuw te beginnen. Okay, is geaccepteerd.

Een voorbeeld heb ik al gegeven. (Ik vraag 's nachts om 1.00 uur om een vuurtje, uw verloofde denkt 'wat een engerd' (dat ben ik namelijk...;-)), voelt zich bedreigd en schiet uit 'zelfverdediging). Maar er zijn er meer: U wordt gesneden in het verkeer, iemand met een slok teveel op voelt zich tekort gedaan, echtelijke ruzies etc.

Ik wilde die discussie niet opnieuw beginnen, ik wilde een bepaalde stroef onrecht aanklagen.

En ik zal de laatste zijn om pre-emptive strikes goed te praten.

carlgustaaf
17 december 2006, 23:47
Bron: BN/DeSTEM (http://www.bndestem.nl/binnenland/article932560.ece)

Toch erg hoe mensen continu vernederd en beklemd worden in hun zoektocht naar en garanderen van persoonlijke veiligheid.

Als mijn verloofde oorden als op de foto getoond moest doorwandelen, zou ik haar ook de raad geven voorzichtig te zijn of bescherming mee te dragen.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/nl/a/a3/Best.jpg

Blijkbaar is de enige bescherming die een vrouw legaal mag meenemen een condoom om haar verkrachter aan te bieden.behalve als hij het leuker vind zonder natuurlijk.Men moet de mensen nu niet verplichten zoiets te gebruiken hé! We leven per slot van rekening in vrije, progressieve landen...

carlgustaaf
17 december 2006, 23:49
Moeilijke kwestie, inderdaad. Laten we er een wet rond opstellen en ze gratis verdelen!

We kunnen ze condorapes noemen of zo. Flashy.we zouden beter gratis boksbeugels uitdelen aan meisjes die alleen door slechtbefaamde buurten moeten , op weg naar huis of werk.Zelfs revolvers.

carlgustaaf
18 december 2006, 00:05
Sinds wanneer is een boksbeugel een verdedigingswapen?



Ik zou me in ieder geval beter voelen als ik zou weten dat niet iedere heethoofd of malloot een wapen bij zich mag dragen.

Ik zou me in ieder geval beter voelen als ik zou weten dat ik niet meteen beschoten werd alleen omdat ik om een vuurtje wil vragen en iemand anders zich bedreigd voelt.

Misdadigers ontwapenen gaat niet zo makkelijk, met of zonder eigen wapens, met of zonder wapenwet. We kunnen ons wel beschermen tegen onszelf.net zoals elk wapen , kan je je met een boksbeugel verdedigen, of iemand aanvallen.Het is een zeer praktisch wapen, waarmee je zonder veel lichaamskracht iemand onmiddellijk flink kunt kwetsen (neus breken, kaaksbeen, tanden kapot enz), en buiten westen slaan.Dan kan je je uit de voeten maken. Ideaal dus voor zo een jonge vrouw.En veel beter als bvb. een mes, waarmee je direkt iemand's leven in gevaar brengt, en het trouwens niet zeker is dat je het ook durft gebruiken.Er rust, bij normale mensen welteverstaan, een taboe op messteken uitdelen,er is dus een risiko dat je aarzelt, zelfs als je in gevaar bent, zeker zo een jong meisje als die studente.Een flinke mot op iemand die u lastig valt en/of aanvalt zijn bakkes geven is een al veel natuurlijker reaktie.En als dat dan met een boksijzer is, komt ge bijna altijd als winnaar uit de strijd.

carlgustaaf
18 december 2006, 00:13
Bijvoorbeeld. Inderdaad.

Als iedereen vrij een wapen mag dragen mag een verkrachter dat ook.

Ik besef dat dat niet is wat u bedoelt. En u beseft (hopelijk) dat dat voorbeeld van een boksbeugel een slecht voorbeeld is. U gebruikt het alleen om de discussie over wapendracht opnieuw te beginnen. Okay, is geaccepteerd.

Een voorbeeld heb ik al gegeven. (Ik vraag 's nachts om 1.00 uur om een vuurtje, uw verloofde denkt 'wat een engerd' (dat ben ik namelijk...;-)), voelt zich bedreigd en schiet uit 'zelfverdediging). Maar er zijn er meer: U wordt gesneden in het verkeer, iemand met een slok teveel op voelt zich tekort gedaan, echtelijke ruzies etc.misdadigers vegen er hun voeten aan of je wapens mag dragen of niet.Vermits de polies gewoonlijk enkel komt aandraven als de misdaad reeds gepleegd is, veeg ik daar ook mijn voeten aan nu: ik heb altijd, zogauw ik mijn woning verlaat, een wapen op zak, en in mijn wagen ligt een houten steel van een houweel, en een hamer...

discuz
18 december 2006, 00:23
misdadigers vegen er hun voeten aan of je wapens mag dragen of niet.Vermits de polies gewoonlijk enkel komt aandraven als de misdaad reeds gepleegd is, veeg ik daar ook mijn voeten aan nu: ik heb altijd, zogauw ik mijn woning verlaat, een wapen op zak, en in mijn wagen ligt een houten steel van een houweel, en een hamer...

Carlgustaaf, ik hoop dat ge achter mij rijdt en stopt om te helpen als mijn vrouw op beestachtige wjze wordt verkracht.

Maar aan de andere kant, ik hoop niet dat ik u tegenkom als ik u geen voorrang geef en daardoor een serieuze klap tegen uwe mercedes maak, terwijl ik denk dat ik in mijn recht ben, genoeg gedronken heb en van nature agressief ben, en dat ik een zwaarder stuk hout in mijn koffer heb liggen!

Hertog van Gelre
18 december 2006, 00:42
misdadigers vegen er hun voeten aan of je wapens mag dragen of niet.Vermits de polies gewoonlijk enkel komt aandraven als de misdaad reeds gepleegd is, veeg ik daar ook mijn voeten aan nu:.
Dat is precies wat ik zeg. Met of zonder wapenwet zullen echte misdadigers altijd wel aan wapens kunnen komen. De heethoofden echter niet. Dat maakt het toch een stuk veiliger op straat.

Hertog van Gelre
18 december 2006, 00:43
Carlgustaaf, ik hoop dat ge achter mij rijdt en stopt om te helpen als mijn vrouw op beestachtige wjze wordt verkracht.

Maar aan de andere kant, ik hoop niet dat ik u tegenkom als ik u geen voorrang geef en daardoor een serieuze klap uwe mercedes maak, terwijl ik denk dat ik in mijn recht ben, genoeg gedronken heb en van nature agressief ben, en dat ik een zwaarder stuk hout in mijn koffer heb liggen!
In de roos!

discuz
18 december 2006, 00:57
misdadigers vegen er hun voeten aan of je wapens mag dragen of niet.Vermits de polies gewoonlijk enkel komt aandraven als de misdaad reeds gepleegd is, veeg ik daar ook mijn voeten aan nu: ik heb altijd, zogauw ik mijn woning verlaat, een wapen op zak, en in mijn wagen ligt een houten steel van een houweel, en een hamer...

Waar ik naartoe wil: je voelt je veiliger omdat je het risico probeert te beperken door beter 'bewapend' te zijn dan je tegenstander, maar voor hetzelfde geval heeft die nog een beter wapen vast. Ik weet niet of je vaak een hoog risico loopt maar je kan het risico ook op andere manieren verlagen. (En zeg nu niet: 'Ik woon in Borgerhout, risico genoeg?')

Bobke
18 december 2006, 01:03
Bijvoorbeeld. Inderdaad.

Als iedereen vrij een wapen mag dragen mag een verkrachter dat ook.

Ik besef dat dat niet is wat u bedoelt. En u beseft (hopelijk) dat dat voorbeeld van een boksbeugel een slecht voorbeeld is. U gebruikt het alleen om de discussie over wapendracht opnieuw te beginnen. Okay, is geaccepteerd.

Een voorbeeld heb ik al gegeven. (Ik vraag 's nachts om 1.00 uur om een vuurtje, uw verloofde denkt 'wat een engerd' (dat ben ik namelijk... ), voelt zich bedreigd en schiet uit 'zelfverdediging). Maar er zijn er meer: U wordt gesneden in het verkeer, iemand met een slok teveel op voelt zich tekort gedaan, echtelijke ruzies etc.
De verkrachter kan het nu ook.
Criminelen hebben nu eenmaal de onhebbelijke gewoonte zich niet aan de wet te houden. Zolang we onze privacy blijven koesteren kunnen criminelen vrij wapens dragen.
(De boksbeugel is een verboden wapen)

discuz
18 december 2006, 01:14
Ik stel het nut van vuurwapens voor politie en veiligheidsdiensten zelfs in vraag. Welke crimineel is afgeschrikt door het feit dat een politieagent gewapend is? De kleine crimineel overvalt geen politieagent maar een oude dametje, de minder scrupuleuze overvalt geen politiebureau maar een bank, en de zware jongens overvallen geldtransporten, met zwaarder gerief dan de bewakers.

Bobke
18 december 2006, 12:13
Ik stel het nut van vuurwapens voor politie en veiligheidsdiensten zelfs in vraag. Welke crimineel is afgeschrikt door het feit dat een politieagent gewapend is? De kleine crimineel overvalt geen politieagent maar een oude dametje, de minder scrupuleuze overvalt geen politiebureau maar een bank, en de zware jongens overvallen geldtransporten, met zwaarder gerief dan de bewakers.
Maar het is wel de politieagent die opgeroepen wordt bij een overval.

discuz
18 december 2006, 15:35
Om vingerafdrukken te nemen of getuigen te verhoren heb je geen wapens nodig.

Maar je bedoelt waarschijnlijk een omsingeling of het klemrijden van vluchtwagens. Maar op dat moment is de criminele daad al begaan, en de wapens worden gebruikt om de daders te pakken, niet om de daad te voorkomen.

Bobke
18 december 2006, 15:59
Om vingerafdrukken te nemen of getuigen te verhoren heb je geen wapens nodig.

Maar je bedoelt waarschijnlijk een omsingeling of het klemrijden van vluchtwagens. Maar op dat moment is de criminele daad al begaan, en de wapens worden gebruikt om de daders te pakken, niet om de daad te voorkomen.
Ge zult het misschien niet geloven maar héél uitzonderlijk is de politie reeds ter plaatse als de overval nog bezig is.
Wie had HVT gestopt als de politie ongewapend was ?

Bovenbuur
18 december 2006, 16:10
Ter verdediging van het 'Best' argument: Het schijnt er inderdaad niet veilig te zijn. Jongeren uit Best en Boxtel, die uitgaan in Eindhoven, schijnen ook geregeld te rellen en knokken in de trein terug.

discuz
18 december 2006, 19:44
Ge zult het misschien niet geloven maar héél uitzonderlijk is de politie reeds ter plaatse als de overval nog bezig is.
Wie had HVT gestopt als de politie ongewapend was ?

Wiki:

Na de schietpartijen werd hij door een agent, Marcel Van Peel, tegengehouden, gemaand zijn geweer neer te leggen en toen hij dit niet deed, in de buik geschoten. Tot driemaal toe had de betreffende agent tegen hem geroepen: "Stop, politie. Leg uw wapen op de grond." Van Themsche had daarop geantwoord: "Schiet me maar dood."

Voor Hans Van Temsche was de wetenschap dat politieagenten gewapend zijn ook geen afschrikking, wel integendeel. Hij wou dood, maar hij wou wel nog een aantal allochtonen meenemen.

Kallikles
18 december 2006, 20:02
Tegen verkrachters: schoenen met ijzeren tippen en deze goed in hun klokkenspel mikken. Ik geloof dat hun zin dan wel over zal zijn.

Je kan toch niet altijd schoenen met ijzeren tippen dragen?

djimi
18 december 2006, 20:09
Ik ben nog steeds voorstander van (minstens) één uur per week verplichte lessen zelfverdedigingstechnieken in de scholen van dit land, en dit bij voorkeur zowel gedurende de lagere als gedurende de middelbare onderwijsloopbaan, zowel voor meisjes als voor jongens.

En het zou ook geen kwaad kunnen die lessen aan te vullen met allerlei methoden en technieken die mensen kunnen helpen respect voor elkaar op te brengen.

discuz
18 december 2006, 21:38
Ik ben nog steeds voorstander van (minstens) één uur per week verplichte lessen zelfverdedigingstechnieken in de scholen van dit land, en dit bij voorkeur zowel gedurende de lagere als gedurende de middelbare onderwijsloopbaan, zowel voor meisjes als voor jongens.


Als iedereen, daders en slachtoffers, dat aangeleerd krijgt, is het vrees ik een nuloperatie.

Bobke
18 december 2006, 23:51
Wiki:

Voor Hans Van Temsche was de wetenschap dat politieagenten gewapend zijn ook geen afschrikking, wel integendeel. Hij wou dood, maar hij wou wel nog een aantal allochtonen meenemen.
Precies, en hij zou er wellicht nog een paar meegenomen hebben als hij niet gestop was.

discuz
19 december 2006, 00:15
Precies, en hij zou er wellicht nog een paar meegenomen hebben als hij niet gestop was.

Maar de politie heeft hem gestopt door te zeggen: "Stop, politie. Leg uw wapen op de grond". Op dat moment was de moordlust van Van Temsche voorbij.

Waarom heeft hij niet op de politie geschoten? Of is hij niet wild in het weg schietend weggerend? Hij had er blijkbaar de tijd voor. Omdat die een wapen hadden? Ik denk het niet. Hij had afscheidsbrieven geschreven, hij wist dat hij ging sterven. Maar de loop in z'n mond steken ging hem blijkbaar iets te ver.

Bobke
19 december 2006, 00:29
Waarom heeft hij niet op de politie geschoten?
Omdat de agent eerst schoot ?

discuz
19 december 2006, 13:41
Omdat de agent eerst schoot ?

Ik was er natuurlijk niet bij maar als ik lees:

Tot driemaal toe had de betreffende agent tegen hem geroepen: "Stop, politie. Leg uw wapen op de grond."

... dan vermoed ik dat Hans de tijd had om eerst te schieten. Mijn punt was dat hij niet op de agenten schoot omdat hij zelf wou sterven, hij wou dat ze hèm doodschoten.

Al bij al vind ik Hans maar een laffe zak. Wie waren zijn slachtoffers: een kleuter en een nanny. Da's dan de man die wraak wou nemen omdat hij regelmatig gepest werd door een groep allochtonen. Enfin, ik ben blij dat Marc van Peel hem maar half geraakt heeft. Het proces komt er dit voorjaar aan.

Bobke
19 december 2006, 14:41
Ik was er natuurlijk niet bij maar als ik lees:



... dan vermoed ik dat Hans de tijd had om eerst te schieten. Mijn punt was dat hij niet op de agenten schoot omdat hij zelf wou sterven, hij wou dat ze hèm doodschoten.

Al bij al vind ik Hans maar een laffe zak. Wie waren zijn slachtoffers: een kleuter en een nanny. Da's dan de man die wraak wou nemen omdat hij regelmatig gepest werd door een groep allochtonen. Enfin, ik ben blij dat Marc van Peel hem maar half geraakt heeft. Het proces komt er dit voorjaar aan.
Aangezien de agent schoot moet Hans zijn wapen gericht hebben, zoniet zou de agent niet geschoten hebben.

Anna List
19 december 2006, 14:43
een vrouw met een boksijzer ... t heeft wel iets kinky, vind ik ...

discuz
19 december 2006, 19:25
Aangezien de agent schoot moet Hans zijn wapen gericht hebben, zoniet zou de agent niet geschoten hebben.

Bobke, zoals ik al zei was ik er niet bij, maar gezien Marc de tijd had om dezelfde vraag drie keer te stellen acht ik het waarschijnlijker dat Hans gewoon weigerde om zich over te geven en zijn wapen niet op de grond wou gooien. Ik ben niet bijzonder bekend met politieprocedures, maar ik denk dat ze in dat geval ook al mogen schieten.

Bobke
20 december 2006, 00:48
Bobke, zoals ik al zei was ik er niet bij, maar gezien Marc de tijd had om dezelfde vraag drie keer te stellen acht ik het waarschijnlijker dat Hans gewoon weigerde om zich over te geven en zijn wapen niet op de grond wou gooien. Ik ben niet bijzonder bekend met politieprocedures, maar ik denk dat ze in dat geval ook al mogen schieten.
Blijft het feit dat de agent niet zou kunnen schieten indien hij geen wapen droeg.
We hebben dus het raden wat dan de reactie van Hans is geweest.
Zou jij ongewapend Hans tegengehouden hebben ?

discuz
20 december 2006, 20:27
Blijft het feit dat de agent niet zou kunnen schieten indien hij geen wapen droeg.
We hebben dus het raden wat dan de reactie van Hans is geweest.
Zou jij ongewapend Hans tegengehouden hebben ?

Het zou wellicht wat langer geduurd hebben, maar ik denk dat ze Hans aan de praat hadden kunnen houden, zoals ook in gijzelingssituaties gebeurd.

Bobke
20 december 2006, 23:54
Het zou wellicht wat langer geduurd hebben, maar ik denk dat ze Hans aan de praat hadden kunnen houden, zoals ook in gijzelingssituaties gebeurd.
Gedachten zijn vrij.

Kallikles
21 december 2006, 15:30
Ik ben nog steeds voorstander van (minstens) één uur per week verplichte lessen zelfverdedigingstechnieken in de scholen van dit land, en dit bij voorkeur zowel gedurende de lagere als gedurende de middelbare onderwijsloopbaan, zowel voor meisjes als voor jongens.

Weerbaarheid, vooral de psychische weerbaarheid, van mensen verhogen is natuurlijk belangrijk. Zelf heb ik ook in moeilijke wijken gewoond en ik heb ervaren dat psychologische vaardigheden je leven kunnen redden in moeilijke situaties.

Toch is een overdreven slachtoffer-focus verkeerd. De daders moeten aangepakt worden. En het repressie-apparaat van de moderne staat is totaal onaangepast. De gevangenis dient meer om de criminaliteit te produceren dan om ze uit te roeien.

Een andere anomalie zijn de lage straffen voor verkrachting, zeker in vergelijking met misdaden als moord enzovoort... Dat is symbolisch een zeer nefast signaal.

En het zou ook geen kwaad kunnen die lessen aan te vullen met allerlei methoden en technieken die mensen kunnen helpen respect voor elkaar op te brengen.

Ja, dat is belangrijk, maar moeilijk te verwezenlijken... Traditioneel werd zoiets in religieuze kringen beoefend, maar het gepreek van weleer is steeds voor dovemansoren bestemd geweest.