PDA

View Full Version : Esperanto: onbekend is onbemind?


hermanvk
20 december 2006, 08:00
Een van de avatars op dit form is 'La Verda Stelo', 'de groene ster', het symbool van Esperanto, een kunstmatige taal.

Heel recentelijk heeft nog iemand het Esperanto aangehaald, toen het over een talenprobleem ging van een eentalige waal (zijn er andere? :-)), die met een trein in Nederland reed en dus ook de instructies niet verstond.

Vandaar deze draad:
Hoe goed is Esperanto gekend?
Leeft dit nog? In de wereld? In Vlaanderen?

Een dikke dertig jaar geleden, toen ik nog blaakte van idealisme, leerde ik de taal. Spijtig genoeg had ik toen niet de middelen om de taal te testen door bvb naar vergaderingen, congressen of het buitenland te gaan.

Anna List
20 december 2006, 08:20
het multi talen probleem oplossen door er één bij te creëren ... ge moet er maar opkomen !

berre
20 december 2006, 09:58
ik denk dat er hier op het forum toch ook enkelen zijn die rostvast overtuigd zijn dat esperanto nog gaat opkomen als wereldtaal, of dit althans hopen. voor mij is het een taal als een ander (= voc en gramatica) dus afvoeren.

Heftruck
20 december 2006, 11:09
Met Engels kom je tegenwoordig al ver. 8-)

circe
20 december 2006, 12:00
Ik zie evenmin het nut in van een extra artificiële taal.

Ik geloof dat Esperanto een mengelmoes is van de germaanse en latijnse talen? Wat voor nut heeft het dan om vb. in Turkije Esperanto te gaan spreken/leren?
Kan je net zogoed Engels als internationale taal instellen (ondertussen is dat praktisch een feit).

Scarabaeida
20 december 2006, 16:13
Ik heb Esperanto ooit eens nagecheckt en ik vond het een saaie taal. Er is weinig nut het te leren en de literatuur in deze kunsttaal heeft gebrek aan artificiële waarde.
Ook liederen en poëzie in Esperanto hebben steeds van die regenboog-geitenwollensokken-linkse teksten/titels als "La landoj no existas ne".

Verder vind ik de grammatica zó eenvoudig dat de taal eigenlijk helemaal niet gemakkelijker is om te leren en dat puur wegens de saaiheid ervan. Het ergste is dat ze de accusatief plannen af te schaffen zodat de woordvolgorde strenger zal worden. Het zal dus nog saaier, nog analytischer en dus nog erger worden met die kunsttaal.

Wil je een kunsttaal leren? leer er één als hobby en kies er één (zoals Klingon of Elfs) die moeilijker is om te leren of vind er zelf één uit met je vrienden. Wil je een lingua franca? accepteer één bestaande natuurlijke taal als het Engels, Frans, Duits en spreek Nederlands in Brussel om de koppigaard uit te hangen :twisted: . Veel meer (dus ook veel meer goede) literatuur in die talen voor�*l.

Kim
20 december 2006, 16:57
Heel recentelijk heeft nog iemand het Esperanto aangehaald, toen het over een talenprobleem ging van een eentalige waal (zijn er andere? :-))

Ja, er zijn er andere. Dat weet u goed genoeg.

Kim
20 december 2006, 16:58
Ik mis de optie:

"Ik ken het, maar vind het nutteloos een kunstmatige en saaie taal te leren"

Pelgrim
20 december 2006, 19:13
Ik gebruik het veel, en ik heb er vertrouwen in dat binnen enkele generaties, wanneer de strijd tegen de verengelsing zal losbarsten, die taal weer boven zal komen drijven.

Pluche
20 december 2006, 19:13
Ik mis de optie:

"Ik ken het, maar vind het nutteloos een kunstmatige en saaie taal te leren"

Saai, er zijn geen saaie vervoegingen, saaie meervouden, saaie lidwoorden enz., zelf prins Filip zou het kunnen leren;-)

Kim
20 december 2006, 19:15
Saai, er zijn geen saaie vervoegingen, saaie meervouden, saaie lidwoorden enz., zelf prins Filip zou het kunnen leren;-)

En jij, zou jij het kunnen? 8-)

Pluche
20 december 2006, 19:16
Ik gebruik het veel, en ik heb er vertrouwen in dat binnen enkele generaties, wanneer de strijd tegen de verengelsing zal losbarsten, die taal weer boven zal komen drijven.

Juist Esperanto is de toekomst en daarbij in het Esperanto zijn er niet zo een vuile scheldwoorden als bitch, schut up enzoverder, Esperanto is de taal van de vrede! En vrede is de toekomst, of gaan we dan toch de Aarde platbombarderen misschien:twisted:

Pelgrim
20 december 2006, 19:16
Esperanto is trouwens niet zo simpel. De accusatief (die NIET wordt afgeschaft trouwens, waar haalt ge dat idee???) is stof voor enkele uren blok, net als de transitieve en niet transitieve werkwoorden.

Maar het is wel een feit dat ik na twee jaar Esperanto leren al beter die taal kende dan na tien jaar Frans op school.

Pluche
20 december 2006, 19:17
En jij, zou jij het kunnen? 8-)

Zelfs Hans zal het kunnen, kijk kinderen vanaf 8 jaar kunnen die taal al leren, dus iedereen hier kan dat leren die taal.:-D

Kim
20 december 2006, 19:17
Pfff... Esperanto is toch niet mijn ding hoor.

Kim
20 december 2006, 19:18
Zelfs Hans zal het kunnen, kijk kinderen vanaf 8 jaar kunnen die taal al leren, dus iedereen hier kan dat leren die taal.:-D

Dat Hans het zou kunnen, daar twijfel ik niet aan.

Maar of JIJ het zal kunnen, dat is de hamvraag! 8-)

Pluche
20 december 2006, 19:21
Esperanto is trouwens niet zo simpel. De accusatief (die NIET wordt afgeschaft trouwens, waar haalt ge dat idee???) is stof voor enkele uren blok, net als de transitieve en niet transitieve werkwoorden.

Maar het is wel een feit dat ik na twee jaar Esperanto leren al beter die taal kende dan na tien jaar Frans op school.

Maar als je al een mondje Engels, Duits, Frans, Spaans enzoverder kan, is het wel niet zo moeilijk, en daarbij het grootste probleem is, te weinig mensen kennen die taal, als je meer kan oefenen kan je het veel rapper leren. En daarbij Wikipedia is ook in het Esparanto beschikbaar, iedereen kan daar eens kijken, wedden dat iedereen minstens 15 procent begrijpt:lol:

Pelgrim
20 december 2006, 19:21
Juist Esperanto is de toekomst en daarbij in het Esperanto zijn er niet zo een vuile scheldwoorden als bitch, schut up enzoverder, Esperanto is de taal van de vrede! En vrede is de toekomst, of gaan we dan toch de Aarde platbombarderen misschien:twisted:

Er bestaat een hele fivortaro, een woordenboek vol vuile Esperantowoorden.

Een taal is pas een taal als ge er zowel wetenschappelijke verhandelingen kunt inschrijven als in kunt neuken, zei mijn leraar ooit eens.

Pluche
20 december 2006, 19:22
Dat Hans het zou kunnen, daar twijfel ik niet aan.

Maar of JIJ het zal kunnen, dat is de hamvraag! 8-)

Ja als ik het leer, daarom dat ik de optie mis: Ja ik ken Esperanto en ik wil het leren, daarom kan ik niet stemmen in deze peiling.

Pluche
20 december 2006, 19:26
Er bestaat een hele fivortaro, een woordenboek vol vuile Esperantowoorden.

Een taal is pas een taal als ge er zowel wetenschappelijke verhandelingen kunt inschrijven als in kunt neuken, zei mijn leraar ooit eens.

Pelgrim, die fivortaro die gebruiken vredevolle mensen toch niet, die moet je mij niet uitlenen hoor, ik wil eerst de normale woorden kennen.

Trouwens de internationale neuktaal is gekreun/gehijg vind ik;-)

En de lichaamstaal natuurlijk:oops:

Pluche
20 december 2006, 19:31
Trouwens de internationale neuktaal is gekreun/gehijg vind ik;-)

En de lichaamstaal natuurlijk:oops:

Trouwens je moet eens in het schipperskwartier naar de politieke voorkeur vragen, daar stemt inderdaad de meerderheid Vlaams Belang, en die slagen er toch ook in een negerin te neu..., De hypocrieten, hun vrouw bedriegen bij een negerin.

Ok nu geef ik toe dat ik al in het schipperskwartier ben geweest, mijn hobby is/was daar praten met de hoerenlopers.

Pluche
20 december 2006, 19:37
Ok nu geef ik toe dat ik al in het schipperskwartier ben geweest, mijn hobby is/was daar praten met de hoerenlopers.

Trouwens ik ben 1* in het keteltje geweest, dat hoerencafe met zwartjes, na enkele gesprekken riep ik ben ik hier dan echt de enige niet VB-kiezer.

Waarop er 1 zwanzend zei met een negerin op zijn schoot, ja we moeten eens aan Dewinter vragen of dat hier niet ons officieus partijlokaal wordt.

Algemeen gelach was het antwoord.

djimi
20 december 2006, 19:38
Wil je een kunsttaal leren? ... vind er zelf één uit



Als klein manneke deed ik niks anders, in combinatie met het bedenken van fictieve landen en volkeren.

Zelfs nu kan ik me daar nog mee bezig houden, maar 'de magie' is toch niet meer dezelfde.

djimi
20 december 2006, 19:39
Trouwens ik ben 1* in het keteltje geweest, dat hoerencafe met zwartjes, na enkele gesprekken riep ik ben ik hier dan echt de enige niet VB-kiezer.

Waarop er 1 zwanzend zei met een negerin op zijn schoot, ja we moeten eens aan Dewinter vragen of dat hier niet ons officieus partijlokaal wordt.

Algemeen gelach was het antwoord.

Waarom verbaast mij dat niet ??

Pluche
20 december 2006, 19:41
Waarom verbaast mij dat niet ??

Meer nog ik zei 'op ieder zwart keteltje past een zwart dekseltje', waarna ze allemaal strike lagen van het lachen, en ik er een hele nacht gratis cola's kreeg omdat ze mij zo grappig vonden.

djimi
20 december 2006, 19:43
Meer nog ik zei 'op ieder zwart keteltje past een zwart dekseltje', waarna ze allemaal strike lagen van het lachen, en ik er een hele nacht gratis cola's kreeg omdat ze mij zo grappig vonden.

Ook al zo'n zwart spul.

FISHERMAN
20 december 2006, 19:47
Juist Esperanto is de toekomst en daarbij in het Esperanto zijn er niet zo een vuile scheldwoorden als bitch, schut up enzoverder, Esperanto is de taal van de vrede! En vrede is de toekomst, of gaan we dan toch de Aarde platbombarderen misschien:twisted:
http://nl.lernu.net/lernado/vortoj/vortlernado/listo2.php?bildoj=0&sonoj=0&id=75&p=37

hermanvk
20 december 2006, 19:47
Ik gebruik het veel, en ik heb er vertrouwen in dat binnen enkele generaties, wanneer de strijd tegen de verengelsing zal losbarsten, die taal weer boven zal komen drijven.
OK - kan het iets meer in detail.
Ik ben razend nieuwsgierig hoe en waar het gebruikt wordt.
Dank bij voorbaat.

hermanvk
20 december 2006, 19:50
Een taal is pas een taal als ge er zowel wetenschappelijke verhandelingen kunt inschrijven als in kunt neuken, zei mijn leraar ooit eens.

Was dat je Esperanto leraar? :rofl:

Kim
20 december 2006, 19:50
http://nl.lernu.net/lernado/vortoj/vortlernado/listo2.php?bildoj=0&sonoj=0&id=75&p=37

Ligt het aan mij of missen die woorden de nodige "draagkracht" wanneer je ze uitspreekt? :-D

Ik bedoel, ik zie me nog niet snel "forfikiĝu" zeggen maar soit.

iru inferen vind ik daarentegen wel iets hebben! :twisted:

Pelgrim
20 december 2006, 19:56
Als klein manneke deed ik niks anders, in combinatie met het bedenken van fictieve landen en volkeren.

Zelfs nu kan ik me daar nog mee bezig houden, maar 'de magie' is toch niet meer dezelfde.

maar allee gij, ik doe dat nu nog steeds even graag :D Ik heb zelfs onlangs een nieuw schrift bedacht :-D


ik ben een nerd :oops:

Pelgrim
20 december 2006, 19:59
OK - kan het iets meer in detail.
Ik ben razend nieuwsgierig hoe en waar het gebruikt wordt.
Dank bij voorbaat.

Wekelijks is er de clubavond in antwerpen (er zijn nog een twaalftal andere clubs in vlaanderen geloof ik), elke dag is er wel ergens in de wereld een congres of zoiets, er zijn vele boeken, muziek ook (heb net esperanto desperado gekocht, ska-rock muziek), er zijn een aantal radiostations op internet te vinden (radio polen is gestopt geloof ik op bevel van de nieuwe rechtse regering daar - zamenhof was een jood weet je wel).

Pelgrim
20 december 2006, 20:00
Was dat je Esperanto leraar? :rofl:

Het is toch zo? Wat heb je aan een taal als je daarin niet eens godverdomme gij voze klootzak kunt zeggen.

djimi
20 december 2006, 20:03
maar allee gij, ik doe dat nu nog steeds even graag :D Ik heb zelfs onlangs een nieuw schrift bedacht :-D


ik ben een nerd :oops:


NerdCore Rules !!

Pluche
20 december 2006, 20:34
maar allee gij, ik doe dat nu nog steeds even graag :D Ik heb zelfs onlangs een nieuw schrift bedacht :-D


ik ben een nerd :oops:

Ik ben nog erger ik vertaal mijn geheimschrift in het Fries. Er is een site waar dat automatisch gaat compleet met lettertekens.;-)

Pelgrim
20 december 2006, 21:07
heeft fries een eigen schrift? Da's nieuw?

Pluche
20 december 2006, 21:09
heeft fries een eigen schrift? Da's nieuw?

Ja een geheime voor ingewijden;-)